Gemeenteblad van Katwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Katwijk | Gemeenteblad 2017, 103388 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Katwijk | Gemeenteblad 2017, 103388 | Verordeningen |
Personeelsgesprekken en personeelsbeoordeling
Burgemeester en wethouders en de werkgeverscommissie van de raad van de gemeente Katwijk maken hierbij bekend dat de arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Katwijk is gewijzigd.
Wijziging van artikel 24 Arbeidsvoorwaardenregeling: Personeelsgesprekken- en personeelsbeoordeling, onder gelijktijdige intrekking van artikel 24 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Artikel 24 Personeelsgesprekken en personeelsbeoordeling
24 Personeelsgesprekken- en personeelsbeoordeling Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen
Artikel 24:1:1:1 Begripsbepalingen
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
24 Personeelsgesprekken- en personeelsbeoordeling Hoofdstuk 2 Het personeelsgesprek
Eén keer per jaar houden de medewerker en de direct leidinggevende een personeelsgesprek. In het gesprek geven beiden hun visie op het functioneren en de ontwikkeling van de medewerker en bespreken zij de daaraan verbonden randvoorwaarden.
Het personeelsgesprek is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
Leidinggevende en medewerker lopen alle in lid 2 genoemde onderdelen langs en bespreken onderdelen inhoudelijk als daar aanleiding toe is.
De uitkomsten van het personeelsgesprek vormen de input voor de beoordeling als bedoeld in hoofdstuk 3.
24 Personeelsgesprekken- en personeelsbeoordeling Hoofdstuk 2 Het personeelsgesprek
Artikel 24:1:3:1 Personeelsgesprek
Eén keer per kalenderjaar wordt het personeelsgesprek gehouden .
Binnen drie maanden na indiensttreding of aanvaarding van een andere functie vindt het eerste personeelsgesprek plaats.
In het personeelsgesprek blikken leidinggevende en medewerker terug op het functioneren en de ontwikkeling van de medewerker in de afgelopen 12 maanden. Vervolgens bespreken zij het functioneren en de ontwikkeling voor de komende periode en maken zij daar afspraken over en/of passen ze bestaande afspraken aan.
In het personeelsgesprek geven leidinggevende en medewerker een gezamenlijke visie over het totale functioneren.
Indien medewerker en leidinggevende niet tot een gezamenlijke visie komen, dan wordt de zienswijze van de leidinggevende verwoord en kan de medewerker zijn mening kenbaar maken in het gespreksverslag.
De uitkomsten van het personeelsgesprek en de daarin gemaakte afspraken worden vastgelegd in het gespreksverslag.
De leidinggevende vraagt feedback aan (een) derde(n) over het functioneren en de ontwikkeling van de medewerker. De leidinggevende vraagt de medewerker welke derde(n) hij eventueel uit wil nodigen voor het geven van feedback.
24 Personeelsgesprekken- en personeelsbeoordeling Hoofdstuk 2 Het personeelsgesprek
De direct leidinggevende legt de in de gesprekken gemaakte of gewijzigde afspraken binnen twee weken na het gesprek vast in het gespreksverslag. De medewerker kan het gespreksverslag inzien in het e-hrmsysteem.
De medewerker kan kanttekeningen plaatsen op het gespreksverslag
Voorafgaand aan de gesprekken kunnen leidinggevende en medewerker afspreken dat de medewerker het gespreksverslag opmaakt. Bij verschil van mening over de formulering van de afspraken over functioneren en ontwikkeling is de versie van de leidinggevende bepalend.
De direct leidinggevende en de medewerker accorderen het gespreksverslag binnen één week nadat het is opgemaakt in het e-hrmsysteem. Indien de medewerker weigert het gespreksverslag te accorderen, motiveert hij dat en verklaart hij het verslag voor gezien.
De naasthogere leidinggevende ontvangt een signaal dat het gespreksverslag kan worden ingezien.
24 Personeelsgesprekken- en personeelsbeoordeling Hoofdstuk 3 Personeelsbeoordeling
Artikel 24:1:5:1 Proces en systematiek
Als de direct leidinggevende een rechtspositionele beslissing wil of moet nemen, doet hij dat op basis van een beoordeling conform dit artikel.
Rechtspositionele beslissingen kunnen zijn:
De direct leidinggevende meldt vooraf aan de medewerker dat hij een beoordelingsgesprek wil houden.
Voorafgaand aan het gesprek beoordeelt de direct leidinggevende het functioneren van de medewerker in de afgelopen twaalf maanden en legt hij zijn oordeel vast in een beoordelingsverslag. Eventuele bijlagen maken deel uit van de beoordeling. De direct leidinggevende kan het beoordelingstijdvak verlengen tot maximaal 24 maanden indien hij daartoe aanleiding ziet.
De leidinggevende bespreekt de beoordeling met de medewerker in een beoordelingsgesprek. Het beoordelingsverslag wordt opgenomen in het personeelsdossier. De medewerker heeft toegang tot dit dossier.
Voor het opmaken van de beoordeling van het functioneren kan de direct leidinggevende kiezen uit de volgende kwalificaties:
De direct leidinggevende geeft de argumenten waarop de kwalificatie van het functioneren is gebaseerd weer in het beoordelingsverslag.
24 Personeelsgesprekken- en personeelsbeoordeling Hoofdstuk 3 Personeelsbeoordeling
Artikel 24:1:6:1 Vaststellingsprocedure
De direct leidinggevende zet het beoordelingsverslag ter accordering door naar de naasthogere leidinggevende.
De medewerker heeft gedurende een week nadat hij toegang heeft gekregen tot de beoordeling de gelegenheid om zijn zienswijze kenbaar te maken.
Indien de medewerker zich kan verenigen met de beoordeling accordeert hij deze.
24 Personeelsgesprekken- en personeelsbeoordeling Hoofdstuk 3 Personeelsbeoordeling
Artikel 24:1:7:1 Zienswijze/bezwaarschriftenprocedure
Indien de medewerker zich niet kan verenigen met de beoordeling geeft hij dat aan door het beoordelingsverslag ‘voor gezien’ te verklaren. Desgewenst kan hij zijn zienswijze kenbaar maken in het verslag.
Het afdelingshoofd zet het beoordelingsverslag, inclusief de zienswijze van de medewerker, binnen twee weken door naar de (algemeen) directeur.
De (algemeen) directeur hoort het afdelingshoofd en de beoordeelde medewerker. Indien de beoordeelde een afdelingshoofd is, hoort de burgemeester de beoordeelde. Indien de beoordeelde een directeur of algemeen directeur is, hoort een wethouder de beoordeelde. Naar aanleiding hiervan kan de (algemeen) directeur, de burgemeester of de wethouder de beoordeling aanpassen.
Binnen een maand nadat de (algemeen) directeur toegang heeft gekregen tot het beoordelingsverslag, stelt hij de beoordeling vast namens het college. Indien de beoordeelde een afdelingshoofd of de (algemeen) directeur is, stelt het college de beoordeling vast.
De vastgestelde beoordeling wordt opgenomen in het personeelsdossier. Hiervan ontvangen de beoordeelde en diens direct leidinggevende bericht via e-mail.
De vaststelling van de beoordeling is een besluit in de zin van artikel 1.3 van de Algemene wet bestuursrecht. De vastgestelde beoordeling wordt aan de medewerker bekend gemaakt via e-mail. De medewerker kan binnen zes weken na de dag van bekendmaking een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. Het college beslist op het bezwaarschrift, nadat het al dan niet advies heeft gevraagd aan de ‘Bezwaarschriftencommissie personeelsaangelegenheden’.
24 Personeelsgesprekken- en personeelsbeoordeling Hoofdstuk 3 Personeelsbeoordeling
Artikel 24:1:8:1 Hardheidsclausule
In de gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet of waarin naar het oordeel van burgemeester en wethouders dient te worden afgeweken van deze regeling, beslissen burgemeester en wethouders.
24 Personeelsgesprekken- en personeelsbeoordeling Hoofdstuk 3 Personeelsbeoordeling
Artikel 24:1:9:1 Inwerkingtreding
Dit hoofdstuk treedt in werking op de dag na bekendmaking, onder gellijktijdige intrekking van Hoofdstuk 24 “Functionerings- en beoordelingsgesprekken”.
24 Personeelsgesprekken- en personeelsbeoordeling Hoofdstuk 3 Personeelsbeoordeling
Dit hoofdstuk kan worden aangehaald als “ Regeling personeelsgesprekken en personeelsbeoordeling”
(Hoofdstuk 24 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Katwijk)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-103388.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.