Gemeenteblad van Simpelveld
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Simpelveld | Gemeenteblad 2017, 102516 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Simpelveld | Gemeenteblad 2017, 102516 | Verordeningen |
Verordening Cliëntenparticipatie Kompas 2017 gemeente Simpelveld
HOOFDSTUK 4 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
De cliëntenraad heeft tot taak naar aanleiding van verordeningen, beleidsplannen, beleidsverslagen en andere voorliggende beleidsstukken zijn advies schriftelijk uit te brengen en haar opvattingen kenbaar te maken inzake de algemene aspecten over wat er leeft in het veld en de wijze waarop cliënten zouden willen inspelen op veranderingen en de omzetting daarvan in beleid.
Aldus besloten tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad, gehouden in Simpelveld, d.d. 8 juni 2017.
De griffier,
………………………………..
De voorzitter,
……………………………….
Met de in werking treden van de Participatiewet per 1 januari 2015 was aanpassing van de verordening noodzakelijk. Per 1 januari 2015 is derhalve de Verordening Cliëntenparticipatie Kompas 2015 in werking getreden.
In 2016 heeft er een vernieuwing van de Cliëntenraad plaatsgevonden wat betreft het maken en vastleggen van afspraken rondom uitvoeringsaspecten. Deze uitvoeringsaspecten en afspraken zijn, in gezamenlijkheid van Kompas en de cliëntenraad, vastgelegd in een huishoudelijke reglement. Dit teneinde ervoor te zorgen dat de cliëntenraad zo transparant mogelijk kan werken en zij de cliënten van Kompas zo optimaal mogelijk ten dienste kan zijn.
De verschillen tussen de verordening die in werking is getreden per 1 januari 2015 en de nieuwe verordening zijn het gevolg de vaststelling en inwerkingtreding van het huishoudelijke reglement.
Het beleid dat ten grondslag ligt aan de nieuwe verordening is niet gewijzigd.
De verordening moet worden vastgesteld door de gemeenteraad.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
De cliëntenraad is een zelfstandige rechtspersoon die door het bestuur van Kompas is erkend als adviesorgaan. In artikel 2 wordt de bevoegdheid van Kompas geregeld om eisen te stellen met betrekking tot de vertegenwoordiging van cliënten met een Participatiewet, IOAW-, IOAZ- en BBZ-uitkering van Kompas in de cliëntenraad.
HOOFDSTUK 2 SAMENSTELLING CLIËNTENRAAD
Artikel 2: Samenstelling cliëntenraad
Dit artikel regelt de bevoegdheid van Kompas om regels te stellen ten aanzien van de vertegenwoordiging van uitkeringsgerechtigden en derden in de cliëntenraad waarmee Kompas overlegvergaderingen voert. Deze regels worden door het Dagelijks Bestuur vastgesteld.
HOOFDSTUK 3 SAMENSTELLING EN WERKWIJZE OVERLEGVERGADERING
Artikel 3 Samenstelling overlegvergadering
Voorzitter en secretaris van de overlegvergadering worden geleverd door Kompas. Vaststellen van de agenda en het verslag van de vergadering is een bevoegdheid van Kompas.
Een minimale frequentie van twee vergaderingen per jaar wordt voldoende geacht om de cliënteninspraak te realiseren. Het aantal vergaderingen kan in overleg tussen de cliëntenraad en Kompas worden uitgebreid. In overleg tussen cliëntenraad en Kompas kan worden afgesproken wanneer een vergadering niet openbaar is.
HOOFDSTUK 4 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
De cliëntenraad moet een bijdrage leveren aan de beleidsontwikkeling en de uitvoering van de Participatiewet doordat informatie wordt uitgewisseld over:
Over de bovengenoemde aspecten brengt de cliëntenraad schriftelijk advies uit. Dit schriftelijk advies wordt tijdens de bespreking van de beleidstukken van Kompas toegelicht. Het uitgangspunt is dat de cliëntenraad een intermediair moet vormen tussen burger en bestuur en een bijdrage levert over algemene aspecten van wat leeft in het veld, de wijze waarop cliënten zouden willen inspelen op veranderingen en hun wensen omzetten in beleid.
Naast de cliëntenraad zijn er diverse andere mogelijkheden voor burgers om hun mening kenbaar te maken over het beleid van en de uitvoering door Kompas. Te denken valt aan democratische besluitvorming in gemeenteraad en raadscommissies, en juridische regelingen voor bezwaarschriften, klachten. De cliëntenraad heeft geen taak als het gaat om zaken die reeds bij andere organen zijn ondergebracht.
Kompas zal zich inspannen om een goed functioneren van de cliëntenraad te bewerkstelligen en heeft daarbij een initiërende rol. Het periodiek overleg kan worden aangevuld met individueel overleg van de directeur met het bestuur of leden van de cliëntenraad.
De opvattingen van de cliëntenraad het schriftelijk advies en het verslag van de overlegvergadering.
Jaarlijks wordt naar aanleiding van de aanvraag om een financiële vergoeding geëvalueerd hoe de cliëntenraad als intermediair tussen het bestuur en de cliënten van Kompas heeft gefunctioneerd. De evaluatiecriteria kunnen in samenspraak met de cliëntenraad worden ontwikkeld.
Het advies moet tijdig aan de cliëntenraad worden gevraagd. Er wordt vanuit gegaan dat dit in het algemeen het geval zou moeten kunnen zijn als de raad tien dagen voor zijn advisering de tijd mag nemen.
Wat betreft de afspraken rondom uitvoeringsaspecten binnen van cliëntenraad: deze zijn vastgelegd in een huishoudelijk reglement. Dit reglement is door de cliëntenraad in samenspraak met Kompas vastgesteld.
Artikel 6 Voorzitter / secretaris overlegvergadering
Kompas bepaalt de agenda en de vergaderorde tijdens de overlegvergadering. Daartoe worden een aantal taken en bevoegdheden van voorzitter en secretaris van de overlegvergadering geregeld.
De ontwerp-agenda van de vergadering wordt opgesteld door Kompas en tijdig aan de leden toegestuurd. Naar aanleiding van de ontwerp-agenda kunnen de leden nog onderwerpen aandragen voor agendering. De voorzitter van Kompas zit de vergadering voor en stelt de agenda vast. De verslaglegging gebeurt door Kompas. De leden van de cliëntenraad worden in de gelegenheid gesteld om hun opvattingen kenbaar te maken over het ontwerpverslag. Het verslag wordt ter kennisname voorgelegd aan het bestuur van Kompas en indien van toepassing, aan de gemeenten.
HOOFDSTUK 5 FINANCIËLE BEPALINGEN
Artikel 8 Financiële vergoeding aan de cliëntenraad
De Landelijke Cliëntenraad (LCR) hecht aan het standpunt dat cliëntenparticipatie de deelnemers/leden geen geld mag kosten. Dit betekent dat de facilitering van een cliëntenraad naar hun mening hoort te worden vergoed. De LCR noemt als voorbeeld van te vergoeden kosten “bijvoorbeeld reiskosten, vergaderruimte, papier, printers, het volgen van een cursus of het bijwonen van een congres”. Kompas volgt dit standpunt van de LCR.
De cliëntenraad van Kompas dient voor het verkrijgen van een financiële vergoeding jaarlijks schriftelijk een begroting met activiteitenplanning in bij Kompas. Vanuit deze jaarlijkse financiële vergoeding vindt de bekostiging van deskundigheidsbevordering, organisatiekosten en vergaderkosten ( denk hierbij aan zaken als huur vergaderruimte, kopieerkosten, printkosten) plaats. Deze kosten zijn noodzakelijk om als cliëntenraad te kunnen functioneren. Daarnaast wordt uit de jaarlijkse financiële vergoeding een jaarlijkse vast bedrag per lid vergoed als teken van waardering voor de inzet. Aan ontvangst door de leden van dit jaarlijkse vast bedrag is de voorwaarde van artikel 14 van het huishoudelijk reglement verbonden.
Kosten die hier niet zijn genoemd, kunnen met goedkeuring van Kompas worden betaald uit de jaarlijkse financiële vergoeding. Van belang is dat de uitgave vooraf aan Kompas wordt voorgelegd zodat Kompas de noodzaak van de uitgave kan beoordelen. Bij het verzoek ter beoordeling van de noodzaak worden de bijbehorende benodigde stukken gevoegd.
Artikel 9 Begroting cliëntenraad
Voor het verkrijgen van een vergoeding moet de cliëntenraad tijdig een begroting indienen. Bij deze begroting hoort een toelichting op de hoogte en noodzaak van de kosten waarvoor een vergoeding noodzakelijk is.
Artikel 10 Jaarrekening cliëntenraad
Na afloop van het kalenderjaar legt de cliëntenraad verantwoording af over de besteding van de gelden die naar aanleiding van de begroting bedoeld in artikel 9 zijn verstrekt. In de jaarrekening van Kompas moet informatie worden opgenomen over de vergoeding aan de cliëntenraad. Deze informatie moet door de cliëntenraad tijdig worden aangeleverd.
Het is de cliëntenraad niet toegestaan om financiële reserves op te bouwen. Wanneer de overschotten op de begroting op 31-12 hoger zijn dan € 400 wordt het restant teruggevorderd. Terugvordering wordt bij voorkeur gerealiseerd door verrekening met de subsidie van het volgende jaar. De hoogte van de vergoeding aan de cliëntenraad wordt gelimiteerd door het bedrag dat Kompas in zijn begroting heeft opgenomen voor cliëntenparticipatie.
De cliëntenraad moet op een zodanige wijze verantwoording afleggen over de besteding van de toegekende vergoeding, dat dit geen belemmering is voor het afgeven van een positieve accountantsverklaring over de jaarrekening van Kompas. Kompas kan hierop aanvullende eisen stellen.
Artikel 13 Wijziging / intrekking
Eventuele voorgenomen wijzigingen van de verordening worden geagendeerd tijdens een overlegvergadering.
Dit behoeft geen verdere toelichting.
Artikel 15 Intrekking verordening
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-102516.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.