Gemeenteblad van Vaals
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vaals | Gemeenteblad 2017, 100935 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vaals | Gemeenteblad 2017, 100935 | Verordeningen |
Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2017 e.v.
Besluiten de Raden van de gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg a/d Geul de Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2017 e.v. vast te stellen.
Het overleg over strategische en tactische beleidszaken kan in voorkomende gevallen ook plaatsvinden binnen de regionale inspraakpanels, die in het leven zijn geroepen met het oog op de doorontwikkeling van het beleid sociaal domein Maastricht-Heuvelland. Vertegenwoordigers van andere adviesraden en cliëntenorganisaties kunnen in die panels mede advies uitbrengen.
De voorzitter en een lid van de CPMH voeren één keer per jaar en voorts op verzoek bestuurlijk overleg met de verantwoordelijk portefeuillehouder(s) sociale zekerheid over de uitvoering van de Participatiewet alsook over strategische en tactische beleidszaken in dat kader. Dit overleg vindt, afhankelijk van de bespreekpunten, plaats in het Portefeuillehoudersoverleg Sociale Zaken Maastricht Heuvelland (uitvoering) dan wel het Portefeuillehoudersoverleg Sociaal Domein Maastricht-Heuvelland (beleid).
Ten behoeve van de subsidieverkrijging zal de CPMH jaarlijks een begroting moeten overleggen. Aan de hand daarvan kan worden bepaald welke activiteiten / kosten (deels) voor subsidie in aanmerking komen. Door de gemeente(n) kunnen aan de subsidieverlening nadere voorwaarden worden verbonden, waar de CPMH bij het aanwenden van de subsidie rekening mee dient te houden. Definitieve vaststelling van de subsidie vindt plaats na tijdige ontvangst van de jaarrekening.
Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel
de Raad van de gemeente Eijsden-Margraten in de openbare vergadering van 6 juni 2017
mr. G.A.J.T. Verbeet D.A.M. Akkermans
de Raad van de gemeente Gulpen-Wittem in de openbare vergadering van 29 juni 2017
A.F.M. Askamp (waarnemend) N.H.C. Ramakers-Rutjens
de Raad van de gemeente Maastricht in de openbare vergadering van 16 mei 2017
J.L.L. Goossens J.M. Penn-te Strake
de Raad van de gemeente Meerssen in de openbare vergadering van 8 juni 2017
Mr. Y.R.G. Dreessen M.A.H. Clermonts-Aretz
de Raad van de gemeente Vaals in de openbare vergadering van 29 mei 2017
mr. B.G.P. Hoevenagel drs. R.L.T. van Loo
de Raad van de gemeente Valkenburg aan de Geul in de openbare vergadering van 29 mei 2017
Artikel 47 van de Participatiewet verplicht gemeente(n) bij verordening regels te stellen over de wijze waarop personen of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop deze personen of hun vertegenwoordigers:
Artikel 1. Doelstelling en vertegenwoordiging
Met ingang van 2017 is sprake van een regionale cliëntenraad voor de Participatiewet. De Raad voor Uitkeringsgerechtigden Maastricht en de Cliëntenraad Mergelland gaan daartoe op in de nieuwe Cliëntenraad Participatiewet Maastricht-Heuvelland (hierna: CPMH). Deze nieuwe raad vertegenwoordigt de gemeentelijke doelgroep voor alle zes Maastricht-Heuvellandgemeenten (Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul) zoals genoemd in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet. De doelgroep is daarmee behoorlijk ruim. Het gaat dan om alle inwoners die aanspraak (kunnen) maken op ondersteuning door de gemeente ingevolge de Participatiewet.
Artikel 2. Taken en bevoegdheden
De advisering door de CPMH aan de gemeente(n) kan plaatsvinden in de reguliere overleggen zoals aangegeven in de verordening, maar kan ook onderdeel uitmaken van de overleggen die in het kader van de doorontwikkeling van het regionaal beleid sociaal domein worden georganiseerd.
Indien het besluitvormingstraject dat verlangt, kan een beleidsstuk ook in een tussentijds overleg met de CPMH worden besproken. Het document moet dan wel tijdig bij de CPMH worden aangeleverd.
De CPMH heeft geen adviseringsbevoegdheid daar waar bijvoorbeeld een bepaalde rechtsgang of procedure open staat, zoals bij bezwaar op een beschikking of bij een klacht. Hiermee wordt voorkomen dat formele trajecten doorkruist worden.
Het voeren van een cliëntenspreekuur is van groot belang, omdat daarmee vanuit de CPMH voortdurend voeling wordt gehouden met de achterban. Op die manier kan de CPMH signalen ontvangen over de dienstverlening en zich ook een beeld vormen van de effecten van bepaalde beleidsvoorstellen in de uitvoering. De CPMH kan de doelgroep informeren, verwijzen en indien nodig ondersteunen bij het doen van aanvragen. De spreekuren moeten een bepaalde periodiciteit kennen.
Artikel 3. Samenstelling en zittingsduur
Omdat het van belang geacht wordt dat de cliëntenparticipatie Participatiewet wordt vormgegeven met ervaringsdeskundigen, is een voorwaarde dat alle leden van de CPMH behoren tot de gemeentelijke doelgroep van de Participatiewet.
Ondanks de maximale zittingsduur van acht jaar, kan het bijvoorbeeld voorkomen dat nieuwe instroom zich niet of onvoldoende aandient. In een dergelijke situatie kan van de maximale termijn worden afgeweken.
Het ambtelijk overleg is enerzijds bedoeld om informatie uit te wisselen over de uitvoering van de Participatiewet, waarbij dan in het bijzonder kan worden gekeken naar eventuele knelpunten in die uitvoering en het bieden van oplossingen daarvoor. Anderzijds heeft het ambtelijk overleg tot doel beleidsontwikkelingen onder de aandacht van de CPMH te brengen. Het overleg kan dan ook gebruikt worden om de CPMH mondeling dan wel schriftelijk te laten reageren op geagendeerde beleidsstukken.
Het ambtelijk overleg over de gezamenlijke uitvoering van de Participatiewet door Sociale Zaken Maastricht Heuvelland vindt plaats met het management van de uitvoeringsorganisatie. Het ambtelijk overleg over de beleidsaspecten vindt plaats met een vertegenwoordigend beleidsmedewerker van de samenwerkende gemeenten. Zo mogelijk vinden deze overleggen uiteraard in gezamenlijkheid plaats.
Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning
De ambtelijke ondersteuning is hoofdzakelijk secretarieel en coördinerend van aard en wordt geboden door de gemeente(n).
De CPMH ontvangt jaarlijks een subsidie voor de te verrichten taken, voor het bekostigen van huisvesting, kantoormiddelen etc. Alle zes Maastricht-Heuvellandgemeenten leveren daartoe een financiële bijdrage. Maastricht zal die bijdragen bundelen en als centrumgemeente een jaarlijkse subsidie verstrekken conform de vigerende subsidieverordening. Daarbij wordt het uitgangspunt gehanteerd dat de kosten van de nieuwe cliëntenraad niet meer mogen bedragen dan de kosten in de oude situatie (RvU en CRM).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-100935.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.