In de Basisregistratie Personen (de officiële benaming voor de Nederlandse bevolkingsadministratie) zijn persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente woonachtig is. Het gaat hierbij niet alleen om adresgegevens, maar bijvoorbeeld ook om gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap, nationaliteit, ouders en kinderen.
Wettelijk verplicht.
Deze gegevens worden veelal automatisch verstrekt aan veel overheidsinstellingen en enkele bijzondere maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van hun wettelijke taken. Deze instellingen baseren hun beslissingen vaak direct op de uit de basisadministratie verkregen informatie. Het Ministerie van Binnenlands Zaken bepaalt welke informatie aan de aangesloten instanties wordt verstrekt.
De hierboven omschreven gegevensverstrekking voor publieksrechtelijke doeleinden is wettelijk verplicht. Het komt echter ook voor dat andere instanties een beroep doen om informatie uit de basisadministratie. Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde verplichte derden. Bijvoorbeeld aan een gerechtsdeurwaarder of een advocaat die een dagvaarding wil uitbrengen. Voor deze verstrekkingen kunt u om geheimhouding van uw gegevens verzoeken. Dit wil echter niet zeggen dat er nooit gegevens verstrekt zullen worden. Van deze geheimhouding kan afgeweken worden, er wordt per geval een belangenafweging gemaakt.
Bij de gemeente kunt u schriftelijk om geheimhouding van uw gegevens verzoeken.
Voor de aanvraag tot geheimhouding is een speciaal formulier beschikbaar. Zie www.eersel.nl zoeken: geheimhouding.
Nadat de gemeente uw verzoek heeft verwerkt ontvangt u daarvan een bevestiging.
U kunt ook een overzicht bij ons opvragen als u wilt weten aan wie in het afgelopen jaar gegevens uit de basisregistratie zijn verstrekt over u. Hiervoor kunt u schriftelijk een verzoek indienen bij het team gemeentebalie. Zie www.eersel.nl zoeken: overzicht verstrekte BRP-gegevens. Binnen enkele weken krijgt u het overzicht dan kosteloos thuisgestuurd.
Het is van groot belang dat de over u in de basisregistratie personen opgenomen gegevens juist en actueel zijn. Als u hieraan twijfelt kunt u contact opnemen met team gemeentebalie 0497-531300.