Gemeenteblad van Ermelo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ermelo | Gemeenteblad 2016, 97939 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ermelo | Gemeenteblad 2016, 97939 | Verordeningen |
Verordening Adviesraad Sociaal Domein Ermelo 2016
Het doel van participatie Sociaal Domein is om belanghebbenden optimaal betrokken te laten zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gevoerde gemeentelijke beleid binnen het Sociaal Domein. Op deze wijze wordt bijgedragen aan de totstandkoming of verbetering van het integraal gemeentelijk beleid, zowel op lokaal als regionaal niveau. Ten behoeve van dit doel wordt een adviesorgaan in het leven geroepen die zal opereren onder de naam Adviesraad Sociaal Domein Ermelo, die gevraagd en ongevraagd advies uit kan brengen aan het college.
Onder integraal beleid op het terrein van het Sociaal Domein wordt verstaan voornemens, beleid of activiteiten van de gemeente gericht op brengen van samenhang in het beleid van tenminste de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet en op aanpalend beleid dat gericht is op de participatie van de inwoners van Ermelo.
Artikel 5 Beëindiging van het lidmaatschap
Het lidmaatschap kan tussentijds door het college beëindigd worden op verzoek van de Adviesraad wegens disfunctioneren van een lid en slechts nadat hierover gesprekken tussen het betreffende lid, de voorzitter van de adviesraad en een vertegenwoordiger van de gemeente niet tot overeenstemming en oplossing hebben geleid.
Artikel 6 Overleg– gemeente Ermelo adviesraad
Het college wordt in het overleg met de adviesraad vertegenwoordigd door de portefeuillehouder(s) van het Sociaal Domein. Tussen de portefeuillehouder(s) en de adviesraad vindt minimaal twee maal per jaar overleg plaats, waarvoor beide partijen onderwerpen kunnen agenderen. De portefeuillehouders kunnen op eigen verzoek aan een overleg met de adviesraad deelnemen dan wel kan hij/zij door de leden van de adviesraad worden verzocht een overleg bij te wonen.
De ambtelijk secretaris biedt beleidsondersteuning onder andere via het bijwonen van de vergaderingen, stimuleert en signaleert dat relevante (lokale en regionale) beleidsvorming aan de adviesraad voorgelegd wordt, bewaakt de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte (regionale) adviezen, stelt samen met de voorzitter de agenda voor de vergaderingen van de adviesraad op, levert een bijdrage aan het jaarverslag van de adviesraad, ondersteunt bij de werving en selectie van nieuwe leden en adviseert de adviesraad in brede zin.
Artikel 7 Werkwijze advisering
De adviesaanvraag wordt op een zodanig tijdig moment in de beleidsvoorbereiding gevraagd, dat het betrokken kan worden bij de besluitvorming door het college:
de adviesraad brengt conform de wettelijke adviestermijn, binnen zes weken advies uit. Deze termijn is nodig om een gefundeerd advies op te kunnen stellen; zeker daar waar ook adviezen vaker regionaal afgestemd worden. Indien nodig en in overleg kan deze termijn ingekort worden. Het advies moet bijgevoegd worden bij de aan college en/of gemeenteraad ter beschikking te stellen stukken.
De adviesraad stelt jaarlijks een verslag samen over de werkzaamheden van de afgelopen jaar. Dit jaarverslag wordt binnen een half jaar na afloop van het verslagjaar ter informatie toegezonden aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad. Het jaarverslag wordt gepubliceerd op de website van de adviesraad.
De adviesraad haalt actief signalen op uit de samenleving, bij de inwoners om zicht te krijgen op de ontwikkelingen en trends in participatie. Dit doet zij onder andere door contactpersonen op verschillende leefdomeinen aan te wijzen. Deze onderhouden contact met organisaties die actief zijn binnen die leefdomeinen en wisselen met hen signalen en beleidsontwikkelingen uit. Specifieke relatie wordt onderhouden met de cliëntenorganisaties om het cliëntenperspectief op de (kwaliteit van de) hulp- en ondersteuning in beeld te krijgen.
Het college draagt er zorg voor dat aan de adviesraad de nodige begrijpelijke informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de adviesraad, desgewenst in aangepaste leesvorm. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.
Ten laste hiervan kunnen kosten worden gebracht die verband houden met vergaderen, cliëntenraadpleging en het instellen van werkgroepen, deskundigheidsbevordering, organisatiekosten, het inhuren van externe deskundigen, voorlichting en andere kosten die noodzakelijk zijn voor het vervullen van de adviesfunctie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-97939.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.