Programma Toezicht en Handhaving Breda 2016

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat de gemeenteraad in zijn openbare vergadering van 3 december 2015 het ‘Programma Toezicht en Handhaving Breda 2016’ heeft vastgesteld.

Inwerkingtreding

Het programma wordt van kracht met ingang van 1 januari 2016.

Rechtsmiddelen

Tegen het besluit tot vaststelling van het programma is geen bezwaar of beroep mogelijk.

Tekst programma

Programma Toezicht en Handhaving Breda 2016

 

1. INLEIDING

Toezicht en handhaving behoren tot de kerntaken van de gemeente, maar zijn nooit een doel op zich. Het zijn instrumenten om naleving van regels te bereiken wanneer dit niet op een natuurlijke wijze plaatsvindt.

De manier waarop Breda de toezicht- en handhavingstaken invult wordt beschreven in jaarprogramma’s. De jaarprogramma’s maken daarmee deel uit van het toezicht- en handhavingsbeleid. Het totale toezicht- en handhavingsbeleid wordt gevormd door het Meerjarenprogramma Toezicht en Handhaving Breda 2015-2019, de jaarprogramma’s en de jaarverslagen.

In het Meerjarenprogramma 2015-2019 is de beleidslijn van de Afdeling Toezicht en Handhaving uitgezet tot 1 januari 2020. Deze beleidslijn vloeit onder andere voort uit de landelijke en plaatselijke regelgeving en de bijbehorende naleefstrategie. Verder is in het Meerjarenplan opgenomen hoe de verschillende toezichts- en handhavingsactiviteiten zijn geprioriteerd.

In de Jaarprogramma’s is per jaar het uitvoeringsprogramma opgenomen. In de jaarverslagen is tenslotte een overzicht van de uitgevoerde activiteiten en de verantwoording daar over opgenomen en worden aanbevelingen gedaan.

 

In dit jaarprogramma, het Jaarprogramma Toezicht en Handhaving Breda 2016 (hierna Programma 2016), toont Breda haar burgers, bedrijven en andere belangstellenden hoe in 2016 invulling wordt gegeven aan de diverse toezichts- en handhavingsactiviteiten en de speerpunten voor komend jaar.

 

Het voorliggende Programma 2016 is dit jaar op een andere wijze tot stand gekomen. Naast de gebruikelijk input van de stakeholders in het toezicht en handhavingsdomein is nadrukkelijk het gesprek gevoerd met de raadscommissie Bestuur. Op drie momenten, te weten een informatiebijeenkomst in de raadscommissie Bestuur van 11 mei 2015 als tijdens 2 werkconferenties in de maanden juni en juli 2015, is er input geleverd door de raadsleden inzake mogelijke keuzes op het gebied van inzet van capaciteit, bepalen van speerpunten en de manier van toezicht houden en handhaven.

 

Het resultaat van deze sessies is meegenomen in het Programma 2016. Daarnaast is bij de totstandkoming van het bestuursakkoord “Focus op Vooruitgang” het onderwerp toezicht en handhaving uitvoerig belicht wat geresulteerd heeft in een extra impuls voor het jaar 2016 van

€600.000,- en voor het jaar 2017 van €400.000,-.

 

Deze middelen worden met name besteed aan de onderwerpen die het meest leven in Breda. Onderwerpen als toezicht en handhaving in het buitengebied, de basis op orde brengen zodat handhaving tijdig en effectief verloopt, controle op gescheiden afvalinzameling. Daarnaast wordt geïnvesteerd in het ontwikkelen van competenties van de medewerker Toezicht en Handhaving en wordt er een transitie gemaakt in buurt, wijk en gebiedsgericht werken. Per onderwerp wordt gekeken op welke schaalniveau de inzet van de medewerkers Toezicht en Handhaving het meest effectief is.

 

Tot slot is het proces om te komen tot het Programma 2016 eerder gestart waardoor er een betere aansluiting is met de Begroting 2016 en andere relevante programma’s binnen de gemeente Breda.

 

2. PRIORITEREN

Prioritering is een instrument om aan de uitvoering van bepaalde activiteiten de voorkeur te geven boven andere activiteiten.

Toezicht en Handhaving kent , net als vele andere gemeentelijke onderdelen, meer taken dan er middelen zijn. Door landelijke decentralisaties, een verschuiving van regulering naar deregulering is er meer sprake van interventies na de overtreding dan wanneer er vooraf toestemming wordt gevraagd.

 

Landelijk is een prioriteringssystematiek ontwikkeld die op een objectieve wijze kan ondersteunen bij het vaststellen van prioriteiten. Deze systematiek wordt hieronder toegelicht.

 

Jaarlijks wordt op stadsniveau geïnventariseerd bij welke activiteiten de gemeente een taak heeft op het gebied van toezicht en handhaving. Voor deze activiteiten wordt een probleemanalyse opgesteld aan de hand van de acht onderstaande criteria.

 

  • 1.

    Fysieke veiligheid (het risico voor mens en dier op pijn en letsel);

  • 2.

    Veiligheidsgevoel (de mate van invloed op het gevoel van veiligheid);

  • 3.

    (Volks)gezondheid (het risico dat burgers op korte of lange termijn schadelijke gevolgen voor de volksgezondheid ondervinden);

  • 4.

    Natuur (het risico op verlies of schade aan flora en fauna);

  • 5.

    Imago (de mate van schade aan het bestuurlijk imago);

  • 6.

    Hinder en overlast (het risico op verstoring van de kwaliteit van de leefomgeving);

  • 7.

    Financieel economische schade (het risico dat het de gemeente en/of de gemeenschap geld kost).

  • 8.

    Maatschappelijk/sociaal ongewenst (de mate waarin het rechtvaardigheidsgevoel van mensen wordt aangetast en/of er een kans bestaat dat er vermenging optreedt tussen boven- en onderwereld).

 

Op basis van een score die toegekend wordt aan de bovengenoemde 8 criteria ontstaat een bepaalde prioritering.

De prioriteit geeft de mate van belangrijkheid van het uitvoeren van de activiteit aan. Voor een taak of activiteit met de prioriteit “hoog” betekent dit dat aan deze activiteit meer aandacht wordt besteed of eerder zal worden uitgevoerd dan een activiteit met een lagere score.

 

Tijdens het bespreken van het Meerjarenprogramma Toezicht en Handhaving Breda 2015-2019 in de commissie Bestuur van 23-04-2015 zijn vragen gesteld over de prioritering waarna in een informatie bijeenkomst op 11 mei 2015 en in 2 werkconferenties met verschillende raadsleden op 22 juni 2015 en 13 juli 2015 de systematiek over de prioritering nader is toegelicht.

Tijdens deze werkconferenties is aangegeven dat aanvullende criteria van invloed kunnen zijn op de feitelijke prioriteit van bepaalde activiteiten. Beleidskeuzes worden immers niet altijd alleen op basis van risico en mate van naleving gevormd, maar ook op aanvullende criteria zoals politieke prioriteiten (landelijk, provinciaal en/of gemeentelijk) en nieuwe ontwikkelingen in het algemeen.

Voor de uitvoering van het jaarprogramma betekent dit dat het mogelijk is dat een activiteit die op basis van de genoemde prioriteringssystematiek lager scoort toch voorrang kan krijgen in de uitvoering omdat de lokale situatie daarom vraagt.

 

In tegenstelling tot eerdere jaren is nu gekozen voor het introduceren van prioriteringscategorieën aanvullend op de landelijke prioriteringssystematiek. Deze categorieën hebben tot doel de beschikbare capaciteit eerst in te zetten waar het risico en de impact op de leefomgeving het grootst is. Daarnaast kan op deze manier gecommuniceerd worden wat er verwacht mag worden op het gebied van termijnen in de afhandeling van een zaak.

 

De volgende indeling in categorieën is gemaakt:

 

 

Prioriteit Afhandeling van verzoeken/klachten/meldingen

Zeer laag

Zaken met betrekking tot handhavingstaken met een zeer lage prioriteit worden in behandeling genomen, in die zin dat de zaak wordt geregistreerd en een reactie naar de

melder wordt gegeven  dat de  behandeling wordt uitgesteld tot minimaal 1-1-2018 omdat afhandeling geen prioriteit heeft. Op dat moment wordt afhandeling ingepland binnen 2018.

Laag

Zaken met betrekking tot handhavingstaken met een lage prioriteit worden in behandeling genomen, in die zin dat de zaak wordt geregistreerd en een reactie naar de melder wordt gegeven dat de behandeling wordt uitgesteld tot minimaal 1-1-2018 omdat afhandeling geen prioriteit heeft. Op dat moment wordt afhandeling ingepland binnen het eerste 6 maanden van 2018.

Gemiddeld

Zaken met betrekking tot handhavingstaken met een gemiddelde prioriteit worden in behandeling genomen, in die zin dat de zaak wordt geregistreerd en de melder een reactie krijgt waarin de verwachte termijn van afhandeling wordt aangegeven (uiterlijk 8 weken).

Hoog

Zaken met betrekking tot handhavingstaken met een hoge prioriteit worden in behandeling genomen, in die zin dat de zaak wordt geregistreerd en direct in behandeling worden genomen. De melder krijgt een reactie waarin de verwachte termijn van afhandeling wordt aangegeven (uiterlijk 4 weken).

Zeer Hoog

Meldingen met betrekking tot handhavingstaken met een zeer hoge prioriteit worden direct met voorrang in behandeling genomen, in die zin dat de melding wordt geregistreerd en direct wordt afgehandeld met een zeer hoge prioriteit.

 

De uitwerking van de categorieën op het takenpakket is opgenomen in bijlage 1.

 

3. Speerpunten 2016

Er zijn verschillende onderwerpen die van invloed zijn op de uitvoering van toezichts- en handhavingstaken. Deze onderwerpen zijn opgenomen in de Meerjarenprogramma Toezicht en Handhaving Breda 2016-2019. Deze onderwerpen worden indien relevant voor dat jaar uitgewerkt tot speerpunt. Op deze manier wordt het meerjarenbeleid vertaald naar concrete acties die voor het jaar 2016 uitgevoerd worden.

De onderstaande onderwerpen zijn voor het jaar 2016 tot speerpunt uitgewerkt.

 

3.1. Buitengebied

Het eerste speerpunt is het toezicht en de handhaving in het buitengebied van Breda.

Het onderwerp “handhaving Buitengebied” is een uitvoerig besproken onderdeel tijdens de werkconferentie(s) en de behandeling van het Programma Toezicht & handhaving 2015, het Jaarverslag 2014 en het Meerjarenprogramma 2015-2019 in de commissie Bestuur en de aandacht voor het onderwerp in de gemeenteraad. Er zijn een tweetal relevante moties aangenomen, daarnaast is een initiatiefvoorstel ingediend:

  • De motie “Nu Handhaven Buitengebied” d.d. 23 april 2015: “dat er vanaf vandaag sprake moet zijn van goede handhaving in het buitengebied, waarbij sprake is van professionele en tijdige opvolging op handhavingsverzoeken”.

  • De motie “Verwerken input gemeenteraad Toezicht en Handhaving” d.d. 4 juni 2015 om alsnog de keuzes, prioriteiten en doelen te verwerken in het Programma Toezicht & Handhaving zoals handhaving buitengebied.

  • Het initiatiefvoorstel van de fracties van d’66, B.O.B., en OPA/TROTS d.d. 4 juni 2015 om alsnog in contact te treden met de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant voor deelname aan het project “Samen sterk in het buitengebied”.

 

Mede naar aanleiding van de aangenomen motie in de gemeenteraad zijn de gesprekken met de OMWB weer opgestart om, ook als gemeente Breda, deel te nemen in het project SSIB. Hierbij zullen nadere afspraken worden gemaakt omtrent de invulling van het toezicht met name de frequentie en terugkoppeling van de resultaten. De focus ligt overigens op de aanpak van stroperij, wildcrossen en drugsafvaldumpingen.

 

3.2. Controle gescheiden afvalinzameling

Binnen de gemeente Breda zal vanaf het 4e kwartaal 2015 een grote transitie plaatsvinden op het

gebied van het inzamelen van afval. Afvalservice gaat grote veranderingen doorvoeren. De basis voor deze verandering is het Rijksprogramma VANG (Van Afval Naar Grondstof).

Iedereen wil nu en in de toekomst welvarend en gezond leven. Dat betekent dat bedrijven, burgers en overheden op een verantwoorde manier moeten omgaan met onder andere grondstoffen, water, energie en mineralen. Om duurzaam (her)gebruik te stimuleren, werkt het rijk samen met andere overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties aan het programma 'Van Afval Naar Grondstof'. Het gezamenlijke doel is om meer duurzame producten op de markt te brengen, bewuster te consumeren én meer en beter te recyclen.

Om de veranderingen t.a.v. de scheiding en inzameling van afval bij de burgers en bedrijven goed te laten verlopen wordt een traject opgezet. In dit traject zal met name communicatie een zeer grote rol krijgen. Naast de communicatie wordt er ook een beroep gedaan op Toezicht en Handhaving om te zorgen dat eenieder die zich niet gaat houden aan de nieuwe regels aangesproken wordt op het vertoonde gedrag.

 

3.3. Doorontwikkeling competenties medewerker Toezicht en Handhaving

Competenties zijn van wezenlijk belang voor het effectief zijn van een medewerker Toezicht en Handhaving. De balans tussen de rol van het visitekaartje van de stad, het gezicht van het gemeentelijk beleid, het brengen van de, gelet op het taakveld, veelal vervelende boodschap en het toepassen van de menselijke maat vergen een scala aan competenties. Door de focus op het doorontwikkelen van deze competenties behouden we de aansluiting met de ambities zoals benodigd voor Topdienstverlening.

 

De op straat meest herkenbare toezichthouder is de buitengewoon  opsporingsambtenaar (hierna BOA) wegens het feit dat deze geüniformeerd op straat aanwezig is. Maatschappelijk, bestuurlijk en politiek is behoefte aan een vorm van toezicht en handhaving door de BOA die meer aansluit bij Top-dienstverlening en de rol van gastheer die de gemeente Breda voorstaat.

 

De afdeling Toezicht en Handhaving heeft de ambitie om de BOA-functie door te ontwikkelen door een verschuiving van accenten. De eerste stappen hierin zijn de laatste twee jaar al gezet. Deze professionalisering van de BOA-functie vraagt van de medewerkers andere competenties en vaardigheden dan voorheen. Toezicht en handhaving omvat immers meer  dan  alleen controleren en sanctioneren, het omvat ook communicatie en educatie.

 

Met opleidingen, trainingen en intensieve begeleiding worden medewerkers hierbij begeleid. Daarnaast worden de criteria voor werving en selectie aangescherpt om tot een kwalitatieve instroom te komen teneinde toekomstbestendig te worden. Op deze wijze kan de BOA 2.0 een bijdrage leveren in de ambitie van de gemeente Breda op het gebied van Top-dienstverlening. Dit alles neemt uiteraard niet weg, dat deze BOA’s waar nodig (strak)handhavend zullen optreden.

 

Tot slot wordt aandacht besteed aan de samenwerking tussen de politie en de gemeentelijke BOA’s. De werkzaamheden van de BOA’S hebben raakvlakken met die van politie als het gaat om taken op het gebied van leefbaarheid en veiligheid. In praktijk verloopt de samenwerking niet altijd even soepel als gevolg van verschillende beleidsvisies of prioriteiten. Voor beide partijen is er winst te behalen indien de samenwerking tussen de politie en de gemeentelijke BOA’s verbeterd wordt, zowel op districtsniveau (Zeeland-West-Brabant) als op lokaal niveau. Het doel hierbij is begrip voor elkaars werkzaamheden te creëren om daar waar mogelijk door betere samenwerking elkaar beter te kunnen ondersteunen.

 

3.4. Gebiedsgericht werken

Op het gebied van toezicht en handhaving willen we de buurten binnen onze gemeente betrekken bij het bepalen van onze handhavingsprioriteiten. We willen ons richten op de overlast en ergernissen die zich binnen een bepaalde buurt voordoen en op deze manier zo veel als mogelijk maatwerk leveren. Hierbij willen we opereren op het juiste schaalniveau van gebied, naar wijk naar buurt. Zo is bijvoorbeeld in Breda zuid de overlast van hondenpoep ergernis nummer 1, met name in de buurten Tuinzigt en Heuvel, terwijl men in Brabantpark, in Breda oost, veel overlast heeft van kamerverhuur.

De input wordt met name gezocht via signalen uit de wijkplannen en organisaties die de belangen van de buurt behartigen zoals wijkraden, buurtpreventieteams, wijkagenten en buurtambassadeurs. Daarnaast zal er op andere manieren input gezocht worden om in 2017 te komen tot een uniforme manier van burgerparticipatie op het gebied van toezicht en handhaving.

 

Op dit moment concentreert zich de inzet van met name de BOA’s op het centrumgebied. De inzet in de overige buurten wordt geïnitieerd door meldingen via het gemeentelijk servicepunt of de roep van de stadsmarinier of de wijkagent. Deze manier is erg ad hoc, weinig gestructureerd en zal geen positieve bijdrage leveren aan het doel om maatwerk te leveren.

 

Om de buurten beter te kunnen bedienen willen we aansluiting vinden bij de gebiedsindeling zoals deze bestaat voor de stadsmariniers en de wijkmanagers en de gebiedsbeheerders van Wijkzaken. Bij deze indeling wordt Breda opgedeeld in de gebieden Noordoost, Noordwest, Zuidoost en Zuidwest, met in het midden het Centrumgebied. Alle buurten binnen de gemeente worden dan onderverdeeld in deze 5 gebieden. Aan elk gebied wordt een vaste groep BOA’s en toezichthouders verbonden, die weer in directe verbinding staat met de stadsmarinier, de wijkmanager, de gebiedsbeheerder en de wijkagent. Op deze manier ontstaat er per groep een bepaalde verantwoordelijkheid voor het gebied waarin men opereert. Tevens ontstaan vaste korte lijnen waarbij verwacht wordt dat de burger ons beter kan vinden en wij de burger beter kunnen bedienen.

4. PROGRAMMA 2016

In het toezichts-en handhavingsprogramma 2016 zijn alle toezicht- en handhavingsactiviteiten opgenomen die door of namens de Gemeente Breda in 2016 worden uitgevoerd.

Het programma wordt gevormd door het verzamelen van speerpunten, reguliere activiteiten en de ontwikkelingen en is te verdelen in 5 paragrafen, te weten

 

4.1. Speerpunten

In paragraaf 1 worden de speerpunten benoemd. Voor deze activiteiten is vanuit Toezicht en Handhaving speciale aandacht. Op diverse onderdelen is bij de speerpunten samenwerking met andere overheidspartners (zoals politie en Belastingdienst).

 

4.2. Gemeentelijke taken in het kader van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO)

In paragraaf 2 worden de activiteiten op het gebied van de WABO beschreven die door de gemeente worden uitgevoerd.

 

4.3. Overige gemeentelijke activiteiten

In paragraaf 3 worden de overige activiteiten op het gebied van toezicht en handhaving omschreven die de gemeente uitvoert.

 

4.4. Taken uitgevoerd door de Omgevingsdienst

In paragraaf 4 worden de activiteiten omschreven die door toezichthouders van de Omgevingsdienst Midden West-Brabant voor de gemeente Breda worden uitgevoerd. Het betreft hier Wabo-activiteiten.

 

4.5. Overige activiteiten door andere toezichthouders

In paragraaf 5 tenslotte worden de overige activiteiten omschreven die door toezichthouders van buiten de gemeente ten behoeve van de gemeente worden uitgevoerd.

 

4.1 Speerpunten

Buitengebied

Product omschrijving

Toezicht houden op en handhaven van alle voorkomende veiligheids- en leefbaarheidsaspecten in het buitengebied, met waar nodig inzet op specifieke onderwerpen.

Doel (outcome)

Handhaven van de openbare orde ter vergroting van de veiligheid en leefbaarheid in het buitengebied

Resultaat (output

  • 1.

    20% minder klachten over toezicht en handhaving in het buitengebied.

  • 2.

    Afhankelijk van de invulling van het toezicht binnen het project SSIB. Bij het tot stand komen van dit jaarprogramma was het project SSIB nog in de opstartfase. Het toezicht en de handhaving zal worden uitgevoerd door externe toezichthouders

    Breda steekt in op de onderwerpende stroperij, wild crossen en drugsafvaldumping

Middel (means)

  • 1.

    Specifieke inzet in buiten gebied op nader te bepalen onderwerpen

  • 2.

    Deelname aan project SSIB

 

Afvalinzameling   en illegale stortingen

Product omschrijving

Toezicht houden op en handhavend optreden tegen het verkeerd, op de verkeerde plek en verkeerde tijdstip aanbieden en storten van afval.

Doel (outcome)

Het realiseren van een schoon straatbeeld ter verhoging van de leefbaarheid en het verbeteren van afvalscheidingsgedrag t.b.v. een minder belasting van het milieu

Resultaat (output)

  • 1.

    95 % van de interne en externe signalen wordt conform de doorlooptijd gecontroleerd

  • 2.

    In 90 % van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 3.

    De wijken waarderen de gepleegde inzet in relatie tot het reinheid van straatbeeld met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

  • 4.

    De stakeholders (afvalservice etc.) waarderen de bijdrage van het toezicht tot het geleverde resultaat met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Dagelijks BOA-inzet t.b.v. educatie en communicatie rondom nut/noodzaak van het gescheiden aanbieden van afval (VANG) en waar nodig handhavend optreden.

  • 2.

    Dagelijks BOA-inzet t.b.v. meldingen i.h.k. van illegale stortingen en zwerfafval

  • 3.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Gebiedsgericht werken en wijkveiligheid

Product omschrijving

Toezicht houden op en handhaven van alle voorkomende veiligheids- en leefbaarheidsaspecten binnen wijken, met waar nodig inzet op wijk specifieke onderwerpen..

Doel (outcome)

Handhaven van de openbare orde ter vergroting van het veiligheidsgevoel binnen wijken, bevordering van sociale cohesie en leefbaarheid en verbetering van het straatbeeld.

Resultaat (output)

  • 1.

    60% van de inzet is gebaseerd op signalen uit de buurt

  • 2.

    95 % van de meldingen/waarnemingen heeft terugkoppeling en/of vervolgactie

  • 3.

    80 % van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 4.

    De buurt waardeert de bijdrage op geformuleerde doelen op minimaal 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Buurt specifieke BOA-inzet op verschillende aspecten zoals bijvoorbeeld

    • -

      Parkeeroverlast in de wijken(zie ook parkeren) met speciale aandacht voor ontwikkelingen bij Nieuwstraat, stationsomgeving, Bavelse Berg

    • -

      Overlast verslaafden, zwervers, dealers, etc. (bijv. in en rondom de binnenstad, het Station en het Valkenbergpark)

    • -

      Wrakken, aanhangers en caravans

    • -

      Vroegtijdig afsteken vuurwerk

    • -

      Terrassen

    • -

      Standplaatsen en reclame uitstalling

    • -

      Ondersteuning integrale wegwerkzaamheden

    • -

      Overlast honden (zie ook Honden)

    • -

      Afval / illegale dump (zie ook Afval)

  • 2.

    Dagelijkse BOA-inzet in buurten t.b.v. tegengaan en/of corrigeren van sociaal ongewenst gedrag en overtreding wet en (gedrags)normen

  • 3.

    BOA-inzet als direct (handelend) aanspreekpunt op straat voor wijkraden/wijkpreventieteams en signaalfunctie voor organisatie en partners

  • 4.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

4.2 Gemeentelijke taken i.h.k. van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht 

Bouwtoezicht inclusief monumenten

Product omschrijving

Toezicht houden op en handhaving van de vigerende wet- en omtrent een omgevingsvergunning met de activiteit “bouwen”

Doel (outcome)

Bevorderen van een kwalitatieve gebouwenvoorraad op het gebied van veiligheid (brand en constructie), duurzaamheid en ruimtelijk inrichting teneinde te komen tot een veilige en leefbare stad

Resultaat (output)

  • 1.

    100% van de in categorie 3 (cf. wetsvoorstel Kwaliteitsborging) opgenomen bouwwerken wordt gecontroleerd

  • 2.

    80% van de in categorie 2 (cf. wetsvoorstel Stelselherziening) opgenomen bouwwerken wordt gecontroleerd

  • 3.

    80% van de in categorie 1 (cf. wetsvoorstel Stelselherziening) opgenomen bouwwerken wordt o.b.v. hoofdpunten gecontroleerd

  • 4.

    95% van input is bruikbaar voor interne partijen als bijvoorbeeld BAG

  • 5.

    De bijdrage van het toezicht, de proportionaliteit van toezicht en de wijze van communicatie en oplossingsgerichtheid, geleverd door de inspecteur bouwtoezicht in het proces wordt door de uitvoerende partijen gewaardeerd met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

  • 6.

    De stakeholders (Rijksdienst, afdeling Ruimte etc.) waarderen de bijdrage van het toezicht tot het geleverde resultaat met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Uitvoeren van het toezicht op de (ver)bouw van 640 bouwwerken waaronder ook monumenten

  • 2.

    Uitvoeren van toezicht n.a.v. meldingen intern of extern

  • 3.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Slopen

Product omschrijving

Toezicht houden op en handhaven van sloopactiviteiten waarbij asbest vrij kan komen en/of illegale sloop

Doel (outcome)

Het terugbrengen van gezondheidsrisico’s verbonden aan het verwijderen van asbest in bouwwerken en de veiligheid tijdens de uitvoering van en voor de omgeving van sloopactiviteiten

Resultaat (output)

  • 1.

    100% van de ingediende melding tot sloop wordt administratief binnen de vigerende termijnen verwerkt

  • 2.

    100% van de asbest gerelateerde sloopmeldingen wordt op risico beoordeeld en indien nodig fysiek bezoeken

  • 3.

    95 % van de meldingen inzake onjuist/illegaal slopen i.h.k. van monumenten wordt binnen de doorlooptijd gecontroleerd

  • 4.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 5.

    De bijdrage van het toezicht, de communicatie en educatie geleverd door de inspecteur beheer in het proces wordt door de uitvoerende partijen gewaardeerd met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Uitvoeren van de inhoudelijke administratieve verwerking 500 meldingen

  • 2.

    Uitvoeren van fysiek toezicht op 200 sloopmeldingen asbest

  • 3.

    Uitvoeren van fysiek toezicht op 100 sloopmelding (risicovol omgeving)

  • 4.

    Uitvoeren van toezicht n.a.v. meldingen intern of extern

  • 5.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Werkterreinen (Plaatselijke Verordeningen i.h.k. Wabo)

Product omschrijving

Toezicht houden op en handhaven van werkterreinen grenzend aan of gelegen op de openbare ruimte

Doel (outcome)

Een veilige en leefbare omgeving tijdens het uitvoeren van werken (van allerlei aard)

Resultaat (output)

  • 1.

    70% van de verleende omgevingsvergunningen “opslag roerende zaken” wordt op basis van risicoselectie bezocht en beoordeeld op bereikbaarheid, verkeersveiligheid en schade openbare ruimte

  • 2.

    95 % van de interne en externe signalen wordt conform de doorlooptijd gecontroleerd

  • 3.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 4.

    De bijdrage van het toezicht, de proportionaliteit van toezicht en de wijze communicatie en oplossingsgerichtheid, geleverd door de inspecteur openbare ruimte, in het proces wordt door de uitvoerende partijen gewaardeerd met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Uitvoeren van 120 controles van op werkterreinen

  • 2.

    Uitvoeren van toezicht op 100 meldingen bouwobject

  • 3.

    Uitvoeren van toezicht n.a.v. meldingen intern of extern

  • 4.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Bomenverordening (Plaatselijke Verordeningen i.h.k. Wa bo)

Product omschrijving

Toezicht houden op en handhaven van de Bomenverordening).

Doel (outcome)

Beschermen van waardevolle bomen en boomstructuren in de gemeente Breda, zodat het in de structuurvisie beoogde groene profiel duurzaam in stand gehouden wordt en voorkomen van gevaar en hinder door bomen en/of structuren.

Resultaat (output)

  • 1.

    70% van de, in uitvoering zijnde, omgevingsvergunning “kappen” wordt gecontroleerd (op basis van risicoselectie) op naleving van de vergunningsvoorwaarden

  • 2.

    95 % van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 3.

    95 % van de meldingen inzake onjuist handelen i.h.k. van de bomenverordening wordt binnen de doorlooptijd gecontroleerd

  • 4.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 5.

    De bijdrage van het toezicht, de communicatie en educatie geleverd door de inspecteur openbare ruimte, in het proces wordt door de uitvoerende partijen gewaardeerd met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

  • 6.

    De stakeholders (directie Beheer, belangengroeperingen etc.) waarderen de bijdrage van het toezicht tot het geleverde resultaat met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Uitvoeren van toezicht op 25 omgevingsvergunningen “kappen”

  • 2.

    Uitvoeren van toezicht n.a.v. meldingen intern of extern

  • 3.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

4.3 Overige gemeentelijke 

taken Rechtmatigheid van bewoning

Product omschrijving

  • 1.

    Controle of de bewoners op een bepaalde locatie ook daadwerkelijk daar ingeschreven staan en, indien dat niet het geval is, hiertoe actie ondernemen.

  • 2.

    Controleren of niet teveel mensen (op grond van wet- en regelgeving) in een woning woonachtig zijn en/of zij geen overlast veroorzaken, en indien dat het geval is, daartoe actie ondernemen

  • 3.

    Controleren of kwetsbare bevolkingsgroepen niet worden uitgebuit.

  • 4.

    Controleren of bewoners mogelijk misbruik of oneigenlijk gebruik maken van sociale zekerheidswetgeving.

  • 5.

    Controle of binnen de juridische kaders (zoals bestemmingsplannen) op de juiste wijze gebruik wordt gemaakt van een woning/gebouw en als dat niet het geval is, daartoe actie ondernemen.

Doel (outcome)

Gebruik van woning/gebouw conform algemeen gestelde kaders en specifieke regelgeving zodat de samenleving geen hinder of schade ondervindt.

Resultaat (output)

  • 1.

    95% van de interne en externe signalen wordt conform de doorlooptijd gecontroleerd

  • 2.

    In 80% van de casussen is de doorlooptijd van constatering tot primair besluit 8 weken

  • 3.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 4.

    95% van input is bruikbaar voor interne partijen als BAG, GBA en/of ATEA

  • 5.

    80% van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 6.

    Stakeholders waarderen de acties minimaal als 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Uitvoeren van 20 (integrale) acties gericht op rechtmatigheid van bewoning

  • 2.

    Uitvoeren van 5 acties gericht op huisvesting arbeidsmigranten

  • 3.

    Uitvoeren 3 gerichte acties gericht op kamerverhuur (omvang n.t.b.)

  • 4.

    Uitvoeren van toezicht n.a.v. meldingen intern of extern

  • 5.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Strijdig   gebruik   bestemmingsplan   en gronden

Product omschrijving

Toezien op en handhaven van situaties waarbij wordt gehandeld in strijd met het bestemmingsplan

Doel (outcome)

In stand houden van een prettige leef- en woonomgeving en voorkomen onveilig gebruik van en/of overlast op gronden en/of in bouwwerken

Resultaat (output)

  • 1.

    95 % van de interne en externe signalen wordt conform de doorlooptijd gecontroleerd

  • 2.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 3.

    95 % van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 4.

    Stakeholders (afdeling Ruimte, Vastgoed, buurten etc.) waarderen de bijdrage op geformuleerde doelen op minimaal 7 (op schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Inzet van inspecteur beheer t.b.v. constatering overtreding en opstellen proces verbaal

  • 2.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten i.h.k. van naleving Wet ruimtelijke ordening

 

Handhavingsknelpunten (BIT)

Product omschrijving

(Integrale) acties in diverse samenstellingen met diverse partners op locaties waar veelvuldig overtreding van regels / criminaliteit of het vermoeden daarvan plaats vindt.

Doel (outcome)

Normaliseren van locaties waar niet naleven van regelgeving en/of ongewenst gedrag en/of gebruik van eigendom van derden gemeengoed is.

Resultaat (output)

  • 1.

    80% van bezochte locaties levert bruikbare input op voor eigen organisatie en/of partners

  • 2.

    Na 1ste handhavingstraject kan 80 % van de locaties opgenomen worden in de reguliere cyclus van toezicht

  • 3.

    80 % van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 4.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 5.

    Stakeholders waarderen de acties minimaal als 7 (op schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Uitvoeren van 12 hennepacties conform regionaal convenant

  • 2.

    Uitvoeren van 15 acties gericht op criminele samenwerkingsverbanden,

  • 3.

    Coördinatie van acties waarbij gemeente Breda gevraagd wordt door regiopartners

  • 4.

    Coördinatie van multidisciplinaire enkelvoudige casussen met interne en/of externe partners

  • 5.

    Aanspreekpunt binnen de organisatie op complexe toezicht- en handhaving vraagstukken

  • 6.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Drugs

Product omschrijving

Juridische afhandeling van controles op handel in drugs in woningen en bedrijven.

Doel (outcome)

In stand houden van een prettige en veilige woon- en leefomgeving

Resultaat (output)

  • 1.

    100 % van de aangedragen panden krijgt conform de handhavingsmatrix binnen de gestelde termijn een waarschuwing of het besluit tot sluiting

  • 2.

    95 % van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 3.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 4.

    De wijk waardeert de genomen juridische actie (o.g.v. wijze van optreden en effectiviteit) minimaal als 7 (op een schaal van 1 tot 10)

  • 5.

    Stakeholders (politie, stadsmariniers etc.) waarderen de bijdrage op geformuleerde doelen op minimaal 7 (op een schaal 1 tot van 10)

Middel (means)

  • 1.

    Inzet van juridische capaciteit op ongeveer 55 zaken

 

Prostitutie

Product omschrijving

Juridische afwikkeling van door politie gehouden controles en integrale handhavingsacties

Doel (outcome)

Beëindigen misstanden in de prostitutiebranche zoals mensenhandel, illegaliteit en slechte (levens)omstandigheden van prostituees

Resultaat (output)

  • 1.

    100% van de aangedragen casussen binnen de gestelde termijn verwerken tot een besluit

  • 2.

    95 % van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 3.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 4.

    Stakeholders (politie, Kabinet van de burgemeester etc.) waarderen de bijdrage op geformuleerde doelen op minimaal 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Inzet van juridische capaciteit op ongeveer 5 zaken m.b.t. vergunde situaties

  • 2.

    Inzet van juridische capaciteit op ongeveer 5 zaken m.b.t. illegale situaties

  • 3.

    Mede uit voeren integrale acties i.h.k. van prostitutie

 

Exploitatievergunning

Product omschrijving

Toezicht houden op en handhaven van de exploitatievergunningen van droge horeca (incl. coffeeshops), grow-,smart- en headshops en bel- en internetshops.

Doel (outcome)

In stand houden van een prettige en veilige woon- en leefomgeving

Resultaat (output)

  • 1.

    100 % van de aangedragen panden krijgt conform de handhavingsmatrix binnen de gestelde termijn een waarschuwing of het besluit tot sluiting

  • 2.

    95 % van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 3.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 4.

    De wijk waardeert de genomen juridische actie (o.g.v. wijze van optreden en effectiviteit) minimaal als 7 (op een schaal van 1 tot 10)

  • 5.

    Stakeholders (politie, stadsmariniers etc.) waarderen de bijdrage op geformuleerde doelen op minimaal 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Inzet van juridische capaciteit op ongeveer 5 zaken

 

Drank- en Horecawet

Product omschrijving

Toezicht houden op en handhaven van:

  • 1.

    Juist gebruik van de vergunningen (artikel 3 / schijnbeheer)

  • 2.

    Aanwezigheid en correct optreden portiers

  • 3.

    Schenken aan minderjarigen

  • 4.

    Juist handelen in het kader van paracommercialisme

Doel (outcome)

Terugdringen van ongewenste effecten van drankverstrekking en onjuiste uitbating van gelegenheden en hieraan gerelateerde overlast en verstoring van de openbare orde

Terugdringen en voorkomen van drankverstrekking aan personen onder de leeftijd van 18 jaar

Resultaat (output)

  • 1.

    80 % van de controle heeft als resultaat volledige naleving van de vergunning en een verantwoorde wijze van alcoholverstrekking

  • 2.

    Stakeholders waarderen het effect van de inzet tot de gezamenlijke doelstellingen met een minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Uitvoeren van 10 acties bij horecagelegenheden waarbij wordt gecontroleerd op vergunningen/schijnbeheer, portiers, schenken minderjarigen

  • 2.

    Uitvoeren van 2 acties bij sportkantines waarin wordt gecontroleerd op vergunningen/schijnbeheer, schenken minderjarigen

  • 3.

    Uitvoeren van toezicht n.a.v. meldingen intern of extern

  • 4.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Wet BIBOB (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur)

Product omschrijving

Onderzoeken of op grond van de wet Bibob nadere sancties nodig zijn.

Doel (outcome)

Voorkomen dat de overheid onbewust criminele activiteiten of samenwerkingsverbanden faciliteert

Resultaat (output)

  • 1.

    95% van de aangedragen casussen binnen de gestelde termijn verwerken tot een besluit

  • 2.

    95 % van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 3.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 4.

    Stakeholders (afdeling V&V, Kabinet van de burgemeester etc.) waarderen de bijdrage op geformuleerde doelen op minimaal 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Inzet van juridische capaciteit op ongeveer 4 zaken

 

Evenementen

Product omschrijving

Toezicht houden op en handhaven van wet- en regelgeving omtrent evenementen

Doel (outcome)

Het veilig laten verlopen van evenementen met minimale overlast voor de omgeving

Resultaat (output)

  • 1.

    100% van de ’grote’ evenementen wordt gecontroleerd op naleving van de vergunningsvoorwaarden

  • 2.

    95 % van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 3.

    95 % van de meldingen inzake onjuist handelen i.h.k. van de evenementenvergunningen wordt binnen de doorlooptijd gecontroleerd

  • 4.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 5.

    De bijdrage van het toezicht, de proportionaliteit van toezicht en de wijze van communicatie en oplossingsgerichtheid, geleverd door de inspecteur openbare ruimte, in het proces wordt door de uitvoerende partijen en omgeving gewaardeerd met minimaal een 7 (op een schaal van 10)

  • 6.

    De stakeholders (afdeling V&V, politie etc.) waarderen de bijdrage van het toezicht tot het geleverde resultaat met minimaal een 7 (op een schaal van 10)

Middel (means)

  • 1.

    Uitvoeren van controles tijdens de opbouw van circa 20 grote evenementen op het aspect (brand)veiligheid

  • 2.

    Uitvoeren van controles tijdens de grotere evenementen op algemene veiligheid, openbare orde, verkeer en geluidsoverlast.(globaal 20 evenementen)

  • 3.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Markten, kermissen en havens

Product omschrijving

Het houden van toezicht op een goed verloop van markten, kermissen en de havens

Doel (outcome)

Het in stand houden van een aantrekkelijke markt, kermis of haven om de aantrekkingskracht hiervan te vergroten

Resultaat (output)

  • 1.

    80% van de vergunde situaties wordt gecontroleerd (op basis van risicoselectie) op naleving van de vergunningsvoorwaarden en precario

  • 2.

    95 % van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 3.

    95 % van de meldingen inzake onjuist handelen i.h.k. van de vergunning/toestemming wordt binnen de doorlooptijd gecontroleerd

  • 4.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 5.

    De bijdrage van het toezicht, de proportionaliteit van toezicht en de wijze van communicatie en oplossingsgerichtheid, geleverd door de inspecteur openbare ruimte, in het proces wordt door de uitvoerende partijen en omgeving gewaardeerd met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

  • 6.

    De stakeholders (afdeling V&V, wijkmanagers etc.) waarderen de bijdrage van het toezicht tot het geleverde resultaat met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Uitvoeren van toezicht tien markten en acht kermissen t.b.v. het voorkomen van onveilige situaties, bereikbaarheid hulpdiensten en voorkomen van vervuiling d.m.v. aanspreken van verantwoordelijken op eigen verantwoordelijkheid

  • 2.

    Uitvoeren van het innen van gelden (havens, markten en kermissen)

  • 3.

    Uitvoeren van extra toezicht gehouden op het goede verloop van de opbouw van de kermis.

  • 4.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Roeiboten (illegaal) & Woonboten

Product omschrijving

Toezicht houden op en handhaven bij roeiboten en woonboten om te zien of zij aan relevante wet- en regelgeving voldoen.

Doel (outcome)

Het behoud van de aantrekkingskracht van de Bredase wateren en een prettige en veilige leefomgeving aan het water

Resultaat (output)

  • 1.

    80% van de vergunde situaties wordt gecontroleerd (op basis van risicoselectie) op naleving van de vergunningsvoorwaarden en precario

  • 2.

    95 % van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 3.

    95 % van de meldingen inzake onjuist handelen i.h.k. van de vergunning/toestemming wordt binnen de doorlooptijd gecontroleerd

  • 4.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 5.

    De bijdrage van het toezicht, de proportionaliteit van toezicht en de wijze van communicatie en oplossingsgerichtheid, geleverd door de inspecteur openbare ruimte, in het proces wordt door de uitvoerende partijen en omgeving gewaardeerd met minimaal een 7 (op een schaal van 10)

  • 6.

    De stakeholders (afdeling V&V, wijkmanagers etc.) waarderen de bijdrage van het toezicht tot het geleverde resultaat met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Uitvoeren van toezicht op wildgroei aan bootjes en drijvende objecten in de singels

  • 2.

    Uitvoeren van toezicht op woonboten m.b.t. beschermen uiterlijk aanzien van de omgeving en het voorkomen van overlast naar de omgeving.

  • 3.

    Uitvoeren van twee handhavingsacties.m.b.t. verwijderen (roei)bootjes en verhalen van de kosten op de overtreder

  • 4.

    Uitvoeren van toezicht op algehele staat wateren en kades in eigendom van gemeente

  • 5.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Standplaatsen en (reclame)uitstallingen

Product omschrijving

Toezicht houden op en handhaven van vergunningen of illegale situaties van standplaatsen en/of uitstallingen

Doel (outcome)

Een prettige leef- en woonomgeving door het tegengaan van overlast en hinder in de openbare ruimte en het aanzien hiervan

Resultaat (output)

  • 1.

    80% van de vergunde situaties wordt gecontroleerd (op basis van risicoselectie) op naleving van de vergunningsvoorwaarden en precario

  • 2.

    95 % van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 3.

    95 % van de meldingen inzake onjuist handelen i.h.k. van de vergunning/toestemming wordt binnen de doorlooptijd gecontroleerd

  • 4.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 5.

    De bijdrage van het toezicht, de proportionaliteit van toezicht en de wijze communicatie en oplossingsgerichtheid, geleverd door de inspecteur openbare ruimte, in het proces wordt door de uitvoerende partijen en omgeving gewaardeerd met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

  • 6.

    De stakeholders (afdeling V&V, wijkmanagers etc.) waarderen de bijdrage van het toezicht tot het geleverde resultaat met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Uitvoeren van controles op vergunde situaties door inspecteur openbare ruimte

  • 2.

    Uitvoeren van toezicht op illegale situaties door inspecteur openbare ruimte en BOA

  • 3.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Parkeren

Product omschrijving

  • 1.

    Toezicht op en handhaving van verkeerd geparkeerde voertuigen in gereguleerd gebied en in gebieden waar toezichthouders aanwezig zijn in het kader van wijktoezicht.

  • 2.

    Toezicht op en handhaving van zonder geldig betalingsbewijs geparkeerde voertuigen in gereguleerde gebieden.

Doel (outcome)

Het komen tot een bereikbare en attractieve binnenstad en een leefbare situatie in de wijken zonder parkeeroverlast van derden

Resultaat (output)

  • 1.

    Parkeren in aangewezen gebieden reguleren, zodat voldoende doorstroming plaatsvindt. Doel is 90% betalingsbereidheid

  • 2.

    Voorkomen van onveilige situaties, voorkomen van parkeerexcessen en hinder en het beschermen van het uiterlijk aanzien van de omgeving.

  • 3.

    Door dagelijks aanwezig te zijn in het gereguleerde gebied het gedrag beïnvloeden en waar nodig bekeurend optreden.

Middel (means)

  • 1.

    Dagelijkse BOA-inzet op taakveld parkeren

  • 2.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Milieuzonering

Product omschrijving

Toezicht op en handhaving van de milieuzone in de binnenstad

Doel (outcome)

Het komen tot een verbetering van de luchtkwaliteit in het binnenstedelijk gebied

Resultaat (output)

  • 1.

    Steekproefsgewijs controle op het hebben van roetfilter en het voldoen aan de gestelde Euro-norm.

  • 2.

    Specifiek toezicht op voertuigen gerelateerd aan evenementen en kermissen

Middel (means)

  • 1.

    Inzet van inspecteur openbare ruimte

  • 2.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Honden

Product omschrijving

Toezicht op en handhaving van loslopende en gevaarlijke honden

Toezicht en handhaving op het opruimen van hondenpoep door hondenbezitters

Doel (outcome)

Voorkomen dat honden overlast geven in de woon- en leefomgeving

Resultaat (output)

  • 1.

    100% van de bijtincidenten leidt tot een waarschuwing of maatregel jegens hond en eigenaar

  • 2.

    95 % van de meldingen/waarnemingen heeft terugkoppeling en/of vervolgactie

  • 3.

    90 % van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 4.

    De bijdrage van het toezicht, de proportionaliteit van toezicht en de wijze van communicatie en oplossingsgerichtheid, geleverd door de BOA, in het proces wordt door de omgeving gewaardeerd met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

  • 5.

    Stakeholders (politie, wijkmanagers etc.) waarderen de bijdrage op geformuleerde doelen op minimaal 7 (op schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Dagelijks BOA-inzet om te voorkomen dat honden loslopen of dat hondenbezitters hondenpoep niet opruimen.

  • 2.

    Dagelijks BOA-inzet om te voorkomen dat (gevaarlijke) honden mensen of dieren bijten of anderszins schade veroorzaken.

  • 3.

    Dagelijks BOA-inzet om voorlichting te geven aan burgers.

  • 4.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Cameratoezicht

Product omschrijving

Inzet van vaste als mobiele camera’s ter ondersteuning van de handhaving van de openbare orde i.c.m. de cameracentrale

Doel (outcome)

Het vergroten van de veiligheid op straat en voor de medewerkers (in de breedste zin van het woord) die ten dienste van de veiligheid optreden

Resultaat (output)

  • 1.

    Omgevingen waar camera’s worden ingezet waarderen de bijdrage van de camera’s aan het veiligheidsgevoel met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

  • 2.

    Stakeholders (politie, uitbaters uitgaansgebied etc.) waarderen de inzet van cameratoezicht op crowd-control bij evenementen, uitgaansgebieden met minimaal een 7 (op een schaal van 1 tot 10)

Middel (means)

  • 1.

    Inzet t.b.v. het uitlezen van beelden in de cameracentrale en uitzetten/coördineren van vervolgacties op basis van de uitgelezen beelden

  • 2.

    Uitbreiden van cameratoezicht naar stationsomgeving ter vergroting van veiligheidsgevoel ter plaatse en crowd-control bij incidenten

  • 3.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

Fraudebestrijding

Product omschrijving

Controleren of uitkeringen op grond van sociale wetgeving bij de juiste personen terecht komen of aanwezig zijn en, indien dat niet het geval is, hiertoe actie ondernemen.

Doel (outcome)

Er op toezien dat de gelden beschikbaar voor financiële bijstand ingezet worden voor de doelgroep die daar recht op heeft en misbruik hiervan tegengaan teneinde financiële schade voor de samenleving te voorkomen.

Resultaat (output)

  • 1.

    95 % van de interne en externe signalen wordt conform de doorlooptijd gecontroleerd

  • 2.

    In 80% van de casussen is de doorlooptijd van constatering tot terugmelding ATEA 8 weken

  • 3.

    In 95% van de gevallen is er binnen 5 dagen contact met de melder/bron

  • 4.

    95 % van de juridische procedures blijft in stand na bezwaar en/of beroep

  • 5.

    Stakeholders waarderen de effectiviteit van de acties minimaal als 7 (op een schaal van 1 tot 10)

 

Middel (means)

  • 1.

    Onderzoeken van 2700 aanvragen tot uitkering op noodzaak tot nader onderzoek

  • 2.

    Nader onderzoek van 675 aanvragen tot uitkering op rechtmatigheid

  • 3.

    Uitvoeren van 260 fraudeonderzoeken onder uitkeringsgerechtigden

  • 4.

    Uitvoeren van circa 85 fraudeonderzoeken in regio West-Brabant conform convenant

  • 5.

    Uitvoeren van toezicht n.a.v. meldingen intern of extern

  • 6.

    Inzet van juridische capaciteit t.b.v. eventuele handhavingstrajecten

 

4.4. Taken uitgevoerd door de Omgevingsdienst Midden en West-Brabant

Op 1 januari 2013 is de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) voor Breda formeel van start gegaan. Per 1 juni 2013 is ook het personeel dat in Breda dat op het gebied van milieu belast is met de taken rondom vergunningverlening, toezicht en handhaving overgegaan naar de OMWB.

De OMWB is een uitvoeringsorganisatie, dus voert zij haar taken uit namens de deelnemers. Zo blijft de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor toezicht en handhaving in Breda dus liggen bij het college en kan nog steeds eigen Breda’s beleid worden gevoerd op de bij de OMWB liggende taken. Deze bevoegdheid is wel ingekaderd door een aantal afspraken en regelingen zoals Gemeenschappelijke regeling, Dienstverleningsovereenkomst en Werkplan.

 

De taken die door de OMWB worden uitgevoerd zijn de volgende:

 

  • a.

    Milieu- en horecaklachten (milieutaak is basistaak, horecaklachten is verzoektaak):

  • b.

    Milieutoezicht (voor zover basistaak)

  • c.

    Milieutoezicht (voor zover verzoektaak)

  • d.

    Milieuhandhaving (basistaak)

  • e.

    Toezicht bodem (zowel basis- als verzoektaak)

  • f.

    Collectieve taken (verplichte taken)`

 

De Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) is een gemeenschappelijke regeling. Als zodanig kent deze een eigen cyclus van jaarplannen, meerjarenplannen en begroting. Deze worden afzonderlijk aan het college en de gemeenteraad voorgelegd. De activiteiten van de OMWB maken geen onderdeel uit van dit jaarplan Toezicht en Handhaving.

 

4.5. Taken uitgevoerd door overige Toezichthouders

Kinderopvang

Sinds de invoering van de Wet kinderopvang in 2005 is de kinderopvang een marktgerichte sector. De wet bevat een regeling voor tegemoetkomingen in de kosten van de kinderopvang en waarborging van de kwaliteit van de kinderopvang en legt de verantwoordelijkheid hiervoor bij de ondernemers. Gemeenten zijn wettelijk (eind)verantwoordelijk voor het handhaven van de kwaliteit van de kinderopvang. Het toezicht wordt uitgevoerd door de GGD en de gemeente beoordeelt aan de hand van het advies of een sanctie noodzakelijk is en communiceert daarover. De toetsing vindt plaats aan de hand van landelijke toetsingskaders. Deze kaders zijn opgesteld door GGD Nederland, in opdracht van het ministerie en de VNG.

 

Wet kinderopvang en kwaliteitseisen Peuterspeelzalen (Wko)

Product omschrijving

Controle of houders van kindercentra, peuterspeelzalen en gastouders verantwoorde kinderopvang aanbieden in een veilige en gezonde omgeving, indien dat niet het geval is, hiertoe actie ondernemen.

Doel (outcome)

  • 1.

    Nalevingsbereidheid vergroten en misstanden aan de kaak stellen.

  • 2.

    Zorgen dat ouders de zorg voor hun kinderen met een gerust hart kunnen uitbesteden.

Resultaat (output / vast deel)

De GGD bezoekt jaarlijks alle kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, peuterspeelzalen en gastouderbureaus. Gastouders worden steekproefsgewijs geïnspecteerd. De GGD toetst of wordt voldaan aan de eisen van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen Peuterspeelzalen. De verwachting is dat we ongeveer 180 inspectierapporten van bestaande kindercentra en peuterspeelzalen gaan ontvangen en ongeveer 25 inspectierapporten van bestaande gastouders (wettelijk minimum van 5%)

Resultaat (output / flexibel deel)

Naast reguliere inspectie voert de GGD ook andere soorten inspecties voor de gemeente uit. Hieronder wordt aangegeven wat de verwachtingen zijn:

  • 20 rapporten (nieuwe aanvraag kindercentra)

  • 20 rapporten (start exploitatie kindercentra)

  • 75 rapporten (nieuwe aanvraag gastouder)

  • 50 rapporten (nader en incidenteel onderzoek)

  • 60 rapporten (extra steekproefsgewijs inspectie gastouders)

Resultaat (output / handhaving)

Daarnaast is de verwachting dat er uit bovenstaande controles ongeveer 45 handhavingszaken met juridisch vervolg voortvloeien.

 

Wet   Maatschappelijke   ondersteuning   (Wmo)

In het kader van de landelijke decentralisaties dient de gemeente een toezichthouder aan te wijzen voor het tweedelijns toezicht. Dit betreft het beoordelen en behandelen van signalen van zorgaanbieders dat er onregelmatigheden zijn. Gelet op het feit dat bij de decentralisatie de uitvoering van de Wmo gewijzigd is, is besloten dat de afdeling Toezicht en Handhaving dit tweedelijns toezicht uitvoert. Vervolgens wordt, bij de doorontwikkeling van de decentralisatie, gedurende het jaar 2016 bekeken of dit de meest effectieve positie is om deze taak te beleggen. Voor het jaar 2016 wordt de taak vooralsnog op dezelfde wijze uitgevoerd als in het jaar 2015.

 

Leerplicht

De gemeente Breda is Centrumgemeente voor het Regionaal Bureau Leerplicht West-Brabant (RBL West-Brabant). De 18 West-Brabantse gemeenten werken op basis van een gemeenschappelijke regeling samen in aanpak van de taken voortvloeiend uit de ‘Leerplichtwet 1969’ en aan het voorkomen van voortijdige schooluitval. Zij hebben daarvoor leerplichtambtenaren in dienst waarvan de meeste tevens Buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) zijn. Deze opsporingsbevoegdheid is een onderdeel van de uitvoeringstaken van de leerplichtambtenaren. De gemeente Breda heeft daarvoor 6 BOA’s beschikbaar.

 

Leerplicht

Product omschrijving

Controleren of voor Bredase jongeren de ‘Leerplichtwet 1969’ wordt nageleefd door ouders, jongeren en scholen. Er op toe zien dat alle jongeren van 5 tot 18 jaar zonder HAVO of een MBO 2 diploma op een school of onderwijsinstelling staan geschreven en deze ook bezoeken.

Onderzoeken van en zo nodig handhaven in door de scholen gemelde verzuim zaken.

Doel (outcome)

  • 1.

    Bestrijden absoluut schoolverzuim (geen schoolinschrijving)

  • 2.

    Bestrijden ongeoorloofd schoolverzuim

  • 3.

    Geen jongeren verlaat het onderwijs zonder startkwalificatie.

Resultaat (output)

  • 1.

    Alle jongeren in de leeftijd van 5-18 jaar zitten op school, zitten in een begeleidingstraject naar school of hebben een vrijstelling.

 

Fietshandhaving

Organisatorisch valt het toezicht en de handhaving op gestalde fietsen, brommers en scooters onder de afdeling Parkeerbedrijf van de Directie beheer, vandaar dat dit item in deze paragraaf is opgenomen.

 

Fietsen

Product omschrijving

  • 1.

    Toezicht houden en handhaven op vier categorieën fietsen (wees-, wrak-, foutief en gevaarlijk gestalde fietsen in aangewezen gebieden en op gevaarlijk geparkeerde fietsen en fietswrakken in heel Breda.

  • 2.

    Toezicht houden en handhaven op fietsers, die tijdens de winkelsluitingstijden fietsen in het voetgangersgebied (binnenstad).

Doel (outcome)

  • 1.

    Voorkomen (verkeers-) onveilige situaties doordat doorgang (voor hulpdiensten en andere weggebruikers) wordt belemmerd.

  • 2.

    Voorkomen hinder, overlast en aantasting uiterlijk aanzien.

Resultaat (output)

  • 1.

    Er vinden structurele fietsruimacties bij het Station, de binnenstad en het N.A.C-stadion.

  • 2.

    Er worden bestuursdwangbesluiten (in de vorm van labels) aangebracht en vervolgens, bij niet tijdig verwijderen, worden de fietsen verwijderd en bij het fietsdepot gestald.

  • 3.

    Naar verwachting zullen er 4000-4500 fietsen geruimd worden en zullen er 100 bezwaarschriften binnenkomen.

Middel (means)

3 medewerkers van het Parkeerbedrijf (5450 uur) zijn dagelijks belast met de daadwerkelijke toezicht en handhaving. De juridische afhandeling vindt plaats door de afdelingen Toezicht en Handhaving en het Parkeerbedrijf.

 

Bijlage 1  

 

 

 

Activiteiten Toezicht   en Handhaving

 

Categorie

1

Drugs opiumwet niet-woningen

Zeer hoog

2

Bijtincidenten, muilkorfverbod, inbeslagname

Zeer hoog

3

Gebiedsgericht werken en wijkveiligheid

Zeer hoog

 

Waarbij het volgende onderscheid:

 

 

Parkeren foutparkeren en andere Mulderfeiten Zeer hoog

 

 

Parkeren fiscaal (betaald parkeren) Zeer hoog

 

 

Terrassen Zeer hoog

 

 

Dieren overlast / Hups Zeer hoog

 

 

Controle afvalstoffen Zeer hoog

 

 

Vuurwerk (APV controle op afsteken) Gemiddeld

 

 

Wrakken / aanhangwagens Laag

 

 

Uitstallingen/reclame/bouwborden Laag

 

 

VaSt (wijktoezicht Valkenberg en Stationsomgeving) Zeer Laag

 

 

Hangjongeren Zeer Laag

 

4

Toezicht op sloopwerkzaamheden

Zeer hoog

5

Toezicht tijdens bouw monumenten

Zeer hoog

6

Buitengebied

Zeer hoog

7

Beheer bestaande stad (incl bezwaar en beroep)

Zeer hoog

8

Fraude tijdens uitkering

Zeer hoog

9

Fraude REGIO

Zeer hoog

10

Wet kinderopvang

Zeer hoog

11

Fraude bijstandsaanvraag (aanvraag   poort)

Zeer hoog

12

Leerplicht

Hoog

13

Drugs opiumwet woningen

Hoog

14

Toezicht op asbestsloop

Hoog

15

Drank- en Horeca schenken aan minderjarigen

Hoog

16

Toezicht tijdens bouw grote bouwwerken

Hoog

17

Drank en horeca sluitingstijden

Hoog

18

Evenementen (coordinatie en controle tijdens)

Hoog

19

Drank- en Horeca vergunningen art 3 en schijnbeheer

Hoog

20

BAG Locatieonderzoeken

Hoog

21

Afhandelen sloopmeldingen

Hoog

22

Fraude tijdens uitkering hennepzaken inclusief REGIO

Hoog

23

Kabels en leidingen

Gemiddeld

24

Evenementen groot (opbouwcontrole)

Gemiddeld

25

Fietshandhaving

Gemiddeld

26

Cameratoezicht

Gemiddeld

27

BIT-acties (waaronder vrijplaatsen)

Gemiddeld

28

Galderse Meren (openbare orde en veiligheid)

Gemiddeld

29

Toezicht tijdens bouw middelgrote bouwwerken

Gemiddeld

30

Ondersteuning door TenH taken bij Atea (internet)

Gemiddeld

31

Fraude bijstandsaanvraag thema-onderzoeken

Gemiddeld

32

Paracommercialisme

Gemiddeld

33

Kap van bomen en herplantplicht

Gemiddeld

34

Onrechtmatige bewoning

Gemiddeld

35

Exploitatievergunning  (Coffeeshops/smartshops)

Laag

36

Coordinatie en toezicht Via Breda

Laag

37

Prostitutie en seksinrichtingen

Laag

38

Nazorg vrijplaatsen

Laag

39

Markt/Kermis

Laag

40

Splitsing en leegstand

Laag

41

Wob-verzoek

Laag

42

Werkterrein en Precario

Laag

43

Melding Bouwobject

Laag

44

Illegaal gebruik grond= privaatrechtelijk handhaven

Laag

45

Fraude bijstandsaanvraag Vaderschapsonderzoeken

Laag

46

Adresonderzoeken, Basisregistratie

Laag

47

Toezicht tijdens bouw kleine bouwwerken

Laag

48

Standplaatsen

Laag

49

Bibob

Zeer laag

50

Drank en horeca inrichtingseisen

Zeer laag

51

Wijkgerichte aanpak Kamerverhuur

Zeer laag

52

Roeibootjes

Zeer laag

53

Toezicht op havens

Zeer laag

54

Milieuzonering (vrachtverkeer centrum)

Zeer laag

55

SiB

Zeer laag

56

Winkelsluitingstijden

Zeer laag

 

Naar boven