Gemeenteblad van Dalfsen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dalfsen | Gemeenteblad 2016, 90218 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dalfsen | Gemeenteblad 2016, 90218 | Beleidsregels |
Nadere regels voor het hebben van terrassen
De burgemeester van de gemeente Dalfsen;
Gelezen het voorstel van de afdeling Bestuurszaken d.d. 1 juni 2016, nummer 1919;
Overwegende dat het wenselijk is om nadere regels vast te leggen in welke gevallen geen vergunning is vereist voor het houden van een terras, zoals bedoeld in artikel 2:28a, 2 en 3
gelet op artikel 2:10, 6c van de Algemene plaatselijke verordening
Wanneer een ondernemer zonder een terrasvergunning een terras bij een openbare inrichting wil exploiteren moet hiervan melding worden gedaan bij de burgemeester door middel van het hiervoor vastgestelde (digitale) formulier ‘melding exploitatie terras bij een openbare inrichting’.
Afhankelijk van de ligging van de openbare inrichting en het bepaalde in het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (hierna: Activiteitenbesluit) of het bepaalde in de Omgevingsvergunning, mag een terras alleen direct grenzend aan de voor-, zij- en/of achtergevel van de eigen openbare inrichting worden ingenomen.
Artikel 8 Opslag terrasmeubilair
Het gehele terrasmeubilair moet bij voorkeur inpandig worden opgeslagen. Wanneer inpandige opslag niet mogelijk is en de verkeersveiligheid zich hiertegen niet verzet, mag het terrasmeubilair blijven staan mits een en ander in verband met vandalisme deugdelijk met kettingen wordt bevestigd. Het stallen van het meubilair moet op zodanige wijze plaatsvinden dat na sluiting van het terras op geen enkele wijze gebruik kan worden gemaakt van het meubilair.
Artikel 9 Verwijderen terrasmeubilair
Het terrasmeubilair moet op eerste aanzegging worden verwijderd, indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van werken van openbaar nut, in het belang van de openbare orde en veiligheid dan wel ter realisering van gemeentelijke plannen.
De burgemeester behoudt zich het recht voor om in geval van gewijzigde feiten en/of omstandigheden de nadere regels niet van toepassing te verklaren. U dient er vanuit uw ondernemersrisico rekening mee te houden dat door ontwikkelingen het terras wordt gewijzigd of kan komen te vervallen.
Artikel 13 Onvoorziene gevallen
In de gevallen waarin deze nadere regels niet voorzien, beslist de burgemeester.
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Dalfsen in de vergadering van burgemeester en wethouders van 1 juni 2016.
de burgemeester van Dalfsen,
H.C.P. Noten
Toelichting op de nadere regels voor het hebben van terrassen
In deze ‘Toelichting op de nadere regels voor het hebben van terrassen 2015’ (hierna nadere regels) wordt waar nodig per artikel een toelichting gegeven.
Algemene plaatselijke verordening
Uit artikel 2:10 blijkt dat het verboden is voorwerpen op, aan of boven de weg of andere openbare plaats te plaatsen. Terrassen vallen hier ook onder. In artikel 2:10 lid 6c is opgenomen dat dit verbod niet van toepassing is op terrassen als bedoeld in artikel 2:28a.
In artikel 2:27, lid 1b staat dat onder een terras wordt verstaan een buiten de besloten ruimte van een openbare inrichting liggend deel waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt.
Artikel 2:28 geeft aan dat het verboden is een openbare inrichting te exploiteren zonder vergunning van de burgemeester.
Uitzonderingen hierop zijn genoemd in artikel 2:28, lid 4: een openbare inrichting die zich bevindt in: een winkel als bedoeld in artikel 1 van de Winkeltijdenwet voor zover de horeca een nevenactiviteit is van de winkelactiviteit; een zorginstelling; een museum; een bedrijfskantine of –restaurant of waarvoor op grond van artikel 3 van de Drank- en horecawet een vergunning is vereist. In artikel 6:5 wordt verder nog uitgesloten een openbare inrichting die voor 01-01-2011reeds gevestigd was binnen de gemeente, zolang deze nog wordt geëxploiteerd door dezelfde exploitant.
Artikel 2:28a lid 1 geeft aan dat het zonder vergunning van de burgemeester verboden is een terras bij een openbare inrichting te exploiteren. In lid 2 is opgenomen dat de burgemeester in het belang van de bruikbaarheid en het aanzien van een openbare plaats, de openbare orde of de bescherming van de woon- en leefomgeving, nadere regels kan stellen ten aanzien van terrassen. In lid 3 is geregeld dat geen vergunning is vereist indien wordt voldaan aan de in de nadere regels opgenomen criteria voor terrassen. Wanneer een exploitant niet kan of wil voldoen aan de criteria die gelden voor een vergunning vrij terras, kan hij een aanvraag voor vergunning indienen.
Als er, zonder vergunning, wordt afgeweken van de nadere regels, is dat reden om handhavend op te treden.
In artikel 1 staat de definitie van een openbare inrichting en een terras. Deze definitie is overgenomen uit de APV.
In artikel 2 wordt aangegeven dat een exploitant moet melden wanneer hij een terras bij een openbare inrichting wil houden zonder terrasvergunning. Deze melding wordt gedaan door middel van het (digitale) formulier ‘melding exploitatie terras bij een openbare inrichting’.
In artikel 3 is aangegeven hoe een terras gesitueerd mag worden ten opzichte van de inrichting. In artikel 4 is aangegeven wat de maximale omvang van een terras mag zijn en welke beperkingen gelden.
De locatie van terrassen is voornamelijk van belang wanneer deze op of nabij de weg worden ingenomen. Er moet voorkomen worden dat (verkeers-) hinder of onveilige situaties ontstaan omdat terrassen uitwaaieren of er te weinig ruimte overblijft voor passerend verkeer. Richtlijn is dat terrassen bij openbare inrichtingen op of aan een weg, al dan niet met trottoir, aan de gevel geplaatst zijn.
Uitzondering vormen de openbare pleinen zoals bijvoorbeeld het Kerkplein in Dalfsen, de Grote Markt in Nieuwleusen en het Kroonplein in Lemelerveld. Hier mag terras worden ingenomen door openbare inrichtingen die aan de pleinen gevestigd zijn.
Wanneer terras op eigen terrein ingenomen wordt, is en blijft de exploitant verantwoordelijk voor de veiligheid. De exploitant kan door toezichthouders en politie worden aangesproken op eventuele onveilige situaties en zal deze op moeten heffen.
Het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (hierna: Activiteitenbesluit) kan van toepassing zijn op terrassen (art. 2.17 e.v.). Ook kan het terras onderdeel uitmaken van een Omgevingsvergunning.
In aanvulling op de locatie van terrassen dient artikel 3 ertoe om onveilige situaties te voorkomen en doorgang voor passanten en hulpdiensten te garanderen.
Het is niet toegestaan terras in te nemen voor de gevel van een naastgelegen pand dat niet tot de inrichting behoort.
Een beperking voor terrassen is dat evenementen voorrang hebben op het gebruik van de openbare ruimte (gemeentegrond). Zo is geregeld dat bij evenementen geen terras mag worden ingenomen indien er sprake is van een afgesloten evenemententerrein, tenzij na overleg met de organisatie van het betreffende evenement is overeengekomen dat beperkt of volledig terras mag worden ingenomen. Dit overleg geldt alleen voor die terrassen die direct grenzen aan of gelegen zijn op de locatie waar het evenement wordt gehouden. Uiteraard geldt dat de omvang van het terras niet de in de nadere regels gestelde maxima mag overschrijden. Er is sprake van een afgesloten evenemententerrein indien de toegang tot het terrein verkregen wordt door het passeren van een fysieke afsluiting zoals bijvoorbeeld hekken, een kassa of andere vormen van toegangscontrole.
Indien er geen sprake is van een afgesloten evenemententerrein, dient de organisator rekening te houden met de in de openbare ruimte aanwezige reguliere terrassen. Indien uit de aanvraag voor een evenementenvergunning blijkt dat de openbare ruimte echt nodig is voor activiteiten behorende bij het evenement, dan gaat het evenement voor.
Tijdens de weekmarkten, op donderdag in de kern Dalfsen en op zaterdag in de kern Nieuwleusen, geldt dat de markt voorrang heeft. Terrassen op openbare pleinen kunnen ingenomen worden voor zover dat geen hinder oplevert voor de markt. Hierover voert de exploitant van de openbare inrichting overleg met de marktmeester.
In artikel 5 wordt aangegeven wat de openingstijden van een terras zijn.
Zou bij het bepalen van de sluitingstijden voor terrassen de methodiek van de Wet milieubeheer worden gehanteerd, waarbij de nachtperiode ingaat om 23.00 uur, dan zou dit voor terrassen betekenen dat deze om 23.00 uur moeten sluiten. In alle gevallen betekent dit een vooralsnog ongewenste beperking van de openingstijden voor terrassen. De hieronder genoemde sluitingstijden komen uit het Horecabeleid Ommen en Dalfsen en de Algemene plaatselijke verordening. Stelregel is dat terrassen een uur voor sluitingstijd gesloten moeten worden met uitzondering van terrassen bij openbare inrichtingen die onder de Winkeltijdenwet vallen. Voor deze inrichtingen is de sluitingstijd van het terras gelijk aan de sluitingstijd van de inrichting.
Voor een bij een openbare inrichting met drank- en horecavergunning behorend terras geldt dat het terras gesloten moet zijn:
Wanneer op zaterdag en zondag een uitloopuur is toegekend, APV artikel 2:29 lid 2, betekent dit dat het terras gesloten is:
Let op: voor openbare inrichtingen met een paracommerciële drank- en horecavergunning zijn naast genoemde sluitingstijden ook tijden vastgelegd waarop alcohol geschonken mag worden (afdeling 8a Algemene plaatselijke verordening).
Wanneer de openbare inrichting onder de Winkeltijdenwet valt, geldt voor het terras de sluitingstijd van de winkel, te weten: tussen 22.00 en 06.00 uur.
In afwijking van het hiervoor vermelde geldt dat als er een evenement plaatsheeft, de terrassen gelegen in de openbare ruimte waarin het evenement wordt gehouden geopend mogen zijn tot het eind van het evenement (ook op doordeweekse dagen).
Het is ook nu al zo dat de exploitant verantwoordelijk is voor een net terras en omgeving van het terras. De directe omgeving van een terras is weliswaar een subjectieve meeteenheid, maar de exploitant mag in ieder geval in een ruime cirkel om het terras heen verantwoordelijk worden gehouden voor (zwerf-) vuil en andere afval. De exploitant is verantwoordelijk voor het schoonhouden van het terras en de omgeving.
Naast tafels en stoelen kan een ondernemer kiezen uit vele andere soorten terrasmeubilair. Meest gangbaar zijn windschermen, parasols en bloembakken. De staat van het terrasmeubilair is een verantwoordelijkheid van de ondernemer waarbij natuurlijk geldt dat een keurig terras meer klanten trekt dan een onverzorgd terras. De omgevingsvergunningplicht is opgenomen omdat voor windschermen en ander terrasmeubilair kan gelden dat deze omgevingsvergunningplichtig zijn.
Windschermen en parasols mogen alleen (nagel)vast aan de grond worden bevestigd indien daarvoor een omgevingsvergunning is verleend. Ondanks de (nagel)vaste bevestiging moet een windscherm of parasol wel makkelijk verwijderd kunnen worden. Dit in verband met evenementen of andere omstandigheden waarbij het meubilair moet worden verwijderd.
Wanneer inpandige opslag niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat de inrichting te weinig ruimte heeft, is opslag van het terrasmeubilair buiten toegestaan. Het meubilair moet dan deugdelijk (met kettingen) verankerd zijn. Dit moet op zodanig wijze gebeuren, dat na sluiting van het terras op geen enkele wijze gebruik kan worden gemaakt van het meubilair. Het mag in de praktijk dus niet zo zijn dat personen na sluitingstijd van het terras op welke manier dan ook gebruik kunnen maken van stoelen of andere meubilair.
Ook voor inrichtingen met een terras op eigen terrein geldt dat het terrasmeubilair gedurende de sluitingstijden van het terras niet bruikbaar zijn voor personen.
Het terrasmeubilair dient verwijderd en elders opgeslagen te worden vanaf het moment dat de ondernemer van mening is dat voor hem het terrasseizoen is beëindigd. Dit is het moment waarop bezoekers geen bestellingen meer kunnen plaatsen op het terras.
Dit artikel spreekt voor zich.
Het niet mogen veroorzaken van geluidsoverlast, overlast en hinder is onder meer gebaseerd op de APV, het wetboek van strafrecht, burgerlijk wetboek, omgevingswet, activiteitenbesluit.
Incidenteel kan toestemming in de vorm van een ontheffing of een vergunning voor het ten gehore brengen van muziek gevraagd worden bij het bevoegd bestuursorgaan. Bij voorbeeld tijdens een feestavond of een evenement.
Het bepaalde in artikel 11 legt de verantwoordelijkheid voor het hebben van een terras bij de exploitant. De exploitant moet voorkomen dat er schade ontstaat. Wanneer toch schade ontstaat door het hebben van een terras, kan de exploitant aansprakelijk worden gesteld.
Daar waar de terrassen op openbare grond zijn gesitueerd behoudt de gemeente het recht om wanneer ontwikkelingen hier om vragen haar beleid te wijzigen. Dit kan onder andere betekenen dat grond niet langer beschikbaar is voor het exploiteren van een terras.
Formulier: ‘melding exploitatie terras bij een openbare inrichting’
0 drank- en horecavergunning. Let op: wanneer u alcoholische dranken wilt schenken op het terras moet het terras en het aantal m² op uw drank- en horecavergunning vermeld staan. |
|||
0 geen van beide. De inrichting valt onder de overgangsbepaling artikel 6:5 Algemeen Plaatselijke APV: het verbod zoals opgenomen in artikel 2:28 exploitatie openbare inrichting geldt niet voor een openbare inrichting die voor 01-01-2011 reeds gevestigd was binnen de gemeente, zolang deze nog wordt geëxploiteerd door dezelfde exploitant. |
|||
0 het terras is geopend van …………………..…… tot …………………..…… (datum invullen) |
|||
Waar en hoe wordt het terrasmeubilair tijdens sluitingsuren opgeslagen? _______________ |
|||
_____________________________________________________________________________________ |
|||
_____________________________________________________________________________________ |
|||
Precariobelasting is een vergoeding om voorwerpen op, boven of onder de gemeentegrond te hebben. Deze wordt jaarlijks geïnd. U ontvangt hiervoor een aanslag. |
|||
Meer informatie over precario vindt u op onze website: http://www.dalfsen.nl/BestuurOrganisatieGemeenteDalfsen/RegelgevingEnBeleidGemeenteDalfsen.htm?regulationIdentifier=387465_1 |
|||
Ondergetekende heeft kennisgenomen van de ‘nadere regels voor het hebben van terrassen’ van de gemeente Dalfsen, |
|||
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-90218.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.