Wijzigingsbesluit Havenafvalplan Noordzeekanaalgebied 2015

 

 

De raad van de gemeente Zaanstad;

 

Overwegende dat;

  • -

    de gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad samenwerken ten aanzien van de inzameling van afvalstoffen van zeeschepen door het opstellen van één havenafvalstoffenplan voor het gehele Noordzeekanaalgebied.

  • -

    de huidige tarieven van het Havenafvalplan sinds 01 januari 2014 ongewijzigd van kracht zijn gebleven, ook bij de vaststelling van een nieuw Havenafvalplan Noordzeekanaalgebied 2015 per 01 april 2015;

  • -

    gedurende 2015 er een behoorlijke wijziging opgetreden is in de oliemarkt, waardoor de verwerking van afgeleverde olieresiduen door schepen meer geld is gaan kosten;

  • -

    de ons omringende grote havens reeds hun vergoedingen aan de inzamelaars voor olie verhoogd hebben;

  • -

    vanwege de borging van de continuïteit van inzameling en het level playing field, de vergoeding voor olie in deze regio derhalve met de huidige € 5/m3 te laag is;

  • -

    een vergoeding van € 15/m3 olieresidu kan rekenen op draagvlak bij de inzamelaars;

  • -

    de hogere kosten voor inzameling en verwerking van olieresiduen kunnen worden doorbelast aan de vervuiler;

  • -

    over het nieuwe tariefvoorstel overleg is gepleegd met alle belanghebbenden en een meerderheid instemmend heeft gereageerd op het voorliggende besluit;

  • -

    de wijziging concreet een stijging van de milieuheffing betekent van maximaal € 30 per zeeschip en per keer dat het zeeschip het havengebied aandoet.

     

Besluit vast te stellen :

 

Artikel I. Wijziging Paragraaf 6.6 ten aanzien van hoogte van afvalstoffenheffing en vergoedingen.

De volgende tekst in paragraaf 6.6. van het Havenafvalplan Noordzeekanaalgebied 2015 te wijzigen:

 

  • A)

    Voor de afvalstoffenheffing op te leggen aan de zeeschepen, zoals omschreven in het havenafvalplan Noordzeekanaalgebied :

    • Voor zeeschepen met een gross tonnage (GT), zoals aangegeven in de internationale meetbrief, van 0 GT tot en met 3000 GT:

      • o

        € 100 + 0,05 * GT-maat (afgerond op hele €)

    • Voor zeeschepen met een gross tonnage (GT), zoals aangegeven in de internationale meetbrief, vanaf 3000 GT:

      • o

        € 250 + 0,01 * GT-maat (afgerond op hele € en gemaximeerd op €550)

    • Voor alle zeeschepen, die middels een verklaring van de rederij/eigenaar aangeven uitsluitend en altijd gasolie, dieselolie of LNG (liquefied natural gas) te gebruiken als brandstof voor de hoofdvoortstuwing, geldt een korting van 25% op de bovenstaande tarieven.

       

  • B)

    Voor de afgifterechten van de onder A) bedoelde zeeschepen , in korting te brengen op de factuur van de havenontvangstvoorziening aan het afgevende schip, en uit te betalen door de administratieve organisatie havenafvalstoffenplan, ondergebracht bij de Divisie Havenmeester van Havenbedrijf Amsterdam NV, aan de betreffende havenontvangstvoorziening;

    • Voor de inzameling van scheepsafval, annex I, vloeibare residuen uit de machinekamer, zijnde afgewerkte olie, sludge en bilgewater voor alle zeeschepen, ongeacht hun GT-maat:

      • o

        € 200 + € 5 per ingezamelde m3 , waarbij:

        • Het totaal aan ingezamelde m3 geldt voor het betreffende schip, zoals aangegeven op het S-formulier/de S-formulieren;

        • Het totaal aan opgetelde m3 daarna wordt afgerond naar boven op hele m3 ;

        • Een limiet geldt aan m3 gelijk de opslagcapaciteit voor de machinekamer van het bewuste schip zoals aangegeven op het supplement van het International Oil Pollution Prevention Certificate (IOPP);

        • Het vaste bedrag van € 200 maximaal eenmaal wordt uitgekeerd aan de door de rederij of scheepagent gekozen ontvangstvoorziening voor annex I.

en te vervangen door:

 

  • A)

    Voor de afvalstoffenheffing op te leggen aan de zeeschepen, zoals omschreven in het havenafvalplan Noordzeekanaalgebied :

    • Voor zeeschepen met een gross tonnage (GT), zoals aangegeven in de internationale meetbrief, van 0 GT tot en met 3000 GT:

      • o

        € 100 + 0,06 * GT-maat (afgerond op hele €)

    • Voor zeeschepen met een gross tonnage (GT), zoals aangegeven in de internationale meetbrief, vanaf 3000 GT:

      • o

        € 280 + 0,01 * GT-maat (afgerond op hele € en gemaximeerd op €550)

    • Voor alle zeeschepen, die middels een verklaring van de rederij/eigenaar aangeven uitsluitend en altijd gasolie, dieselolie of LNG (liquefied natural gas) te gebruiken als brandstof voor de hoofdvoortstuwing, geldt een korting van 25% op de bovenstaande tarieven.

       

  • B)

    Voor de afgifterechten van de onder A) bedoelde zeeschepen , in korting te brengen op de factuur van de havenontvangstvoorziening aan het afgevende schip, en uit te betalen door de administratieve organisatie havenafvalstoffenplan, ondergebracht bij de Divisie Havenmeester van Havenbedrijf Amsterdam NV, aan de betreffende havenontvangstvoorziening;

    • Voor de inzameling van scheepsafval, annex I, vloeibare residuen uit de machinekamer, zijnde afgewerkte olie, sludge en bilgewater voor alle zeeschepen, ongeacht hun GT-maat:

      • o

        € 200 + € 15 per ingezamelde m3 , waarbij:

        • Het totaal aan ingezamelde m3 geldt voor het betreffende schip, zoals aangegeven op het S-formulier/de S-formulieren;

        • Het totaal aan opgetelde m3 daarna wordt afgerond naar boven op hele m3 ;

        • Een limiet geldt aan m3 gelijk de opslagcapaciteit voor de machinekamer van het bewuste schip zoals aangegeven op het supplement van het International Oil Pollution Prevention Certificate (IOPP);

        • Het vaste bedrag van € 200 maximaal eenmaal wordt uitgekeerd aan de door de rederij of scheepagent gekozen ontvangstvoorziening voor annex I.

           

Artikel II. Wijziging Paragraaf 6.6 ten aanzien van het volume plastic dat gratis kan worden aangeleverd.

Aan de tekst in paragraaf 6.6. van het Havenafvalplan Noordzeekanaalgebied 2015:

  • Voor de inzameling van scheepsafval, annex V, zijnde huisvuil, voedselrestanten, plastic en klein gevaarlijk afval (KGA), uitgezonderd lading-gebonden afval als bijvoorbeeld stuwhout en segregatiekleden, conform de tabel in paragraaf 6.1, voor alle zeeschepen, ongeacht hun GT-maat:

    • o

      € 200 + €25 per ingezamelde m3 huisvuil, voedselrestanten en plastic, waarbij:

      • Het totaal aan ingezamelde m3 geldt voor het betreffende schip, zoals aangegeven op het S-formulier/de S-formulieren;

      • Het totaal aan opgetelde m3 daarna wordt afgerond naar boven op hele m3 met een limiet van 6 m3, concreet te vergoeden;

        • 0-1 m3 : € 25

        • 1-2 m3 : € 50

        • 2-3 m3 : € 75

        • 3-4 m3 : € 100

        • 4-5 m3 : € 125

        • 5-6 m3 : € 150

      • Het vaste bedrag van € 200 maximaal eenmaal wordt uitgekeerd aan de door de rederij of scheepagent gekozen ontvangstvoorziening voor annex V.

    • o

      Een additionele vergoeding van € 100, indien er door dezelfde ontvangstvoorziening naast het bovengenoemde annex V scheepsafval separaat klein gevaarlijk afval wordt ingezameld.

De volgende bepaling toe te voegen:

  • o

    De afgifte van schoon en gescheiden aangeleverd plastic boven de limiet van 6 m3 qua volume gratis is.

 

Artikel II. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 juni 2016.

 

Aldus besloten in de raadsvergadering van 30 juni 2016

Voorzitter, Raadsgriffier,

Naar boven