Gemeenteblad van Ten Boer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ten Boer | Gemeenteblad 2016, 87856 | Overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ten Boer | Gemeenteblad 2016, 87856 | Overige overheidsinformatie |
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING SAMENWERKINGSVERBAND AFVALBEHEER REGIO CENTRAAL GRONINGEN 2016
Gemeenschappelijke regeling tussen de gemeenten Bedum, Groningen, Haren, Grootegast, Leek, Marum, Ten Boer en Zuidhorn.
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bedum, Groningen, Haren, Grootegast, Leek, Marum, Ten Boer en Zuidhorn, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn;
-dat de gemeenten Adorp, Aduard, Bedum, Groningen, Haren, Leek en Ten Boer in 1985 de gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Centraal Groningen hebben vastgesteld, daarna gewijzigd in de gemeenschappelijke regeling ARCG 1991, die is vastgesteld door de gemeenten Bedum, Groningen, Haren, Grootegast, Leek, Marum, Ten Boer en Zuidhorn;
- dat deze gemeenten het wenselijk vinden om samen te werken aan preventie, aan hoogwaardige bewerking en hergebruik van afvalstoffen, aan het houden van overheidsinvloed op de sturing van afvalstoffen en het ketenbeheer, en mogelijk andere milieu- en reinigingstaken;
- dat de ARCG een omvangrijke rol speelt in relatie tot afvalbeheer, wat onder meer blijkt uit de afvalverwerkingscontracten met Attero en andere afvalverwerkingspartijen, de contracten met SANOG en SOZOG, het PPS-contract met Stainkoeln BV en het raamcontract inzake het stortplan;
- dat deze ontwikkelingen tot gevolg hebben dat voor de ARCG een slagvaardig bestuur en een adequate besluitvorming nodig zijn;
- dat wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen van 1 januari 2015 moeten worden verwerkt in de gemeenschappelijke regeling van de ARCG;
- dat de gemeenschappelijke regeling ARCG 2002, zoals die is vastgesteld door de raden en colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bedum, Groningen, Haren, Grootegast, Leek, Marum, Ten Boer en Zuidhorn, en goedgekeurd bij besluit van gedeputeerde staten in 2001, moet worden geactualiseerd.
Gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeentewet;
Besluiten de gemeenschappelijke regeling “Samenwerkingsverband afvalbeheer regio centraal Groningen” te wijzigen en vast te stellen als volgt:
HOOFDSTUK II Algemene bepalingen
Onverminderd het bepaalde in het tweede lid, verbinden de deelnemers zich om op aanwijzing van het dagelijks bestuur delen van afvalstoffen gescheiden aan te leveren bij de door het lichaam aangewezen locatie(s). Tot een dergelijke aanwijzing kan slechts worden besloten met een meerderheid van 2/3 der uitgebrachte stemmen.
Voor de bezoldiging en rechtspositie van de ambtenaren en de arbeidscontractanten in dienst van het lichaam worden de voorschriften, geldende voor de ambtenaren en arbeidscontractanten in dienst van de gemeente Groningen, zoveel mogelijk toegepast. Waar in deze voorschriften sprake is van raad, burgemeester en wethouders en hoofd van dienst, wordt gelezen: algemeen bestuur, dagelijks bestuur en secretaris.
HOOFDSTUK V Financiële bepalingen
De kosten voortvloeiende uit deze regeling en de uitvoering van het in de artikelen 2 en 3 gestelde zullen per gemeente afzonderlijk worden geraamd in de begroting en verantwoord in de rekening. Daarbij dient te gelden dat de bijdrage van de deelnemers in de begroting een voorlopige bijdrage betreft die na afloop van het jaar definitief wordt vastgesteld op basis van nacalculatie.
Het algemeen bestuur stelt jaarlijks uiterlijk op 1 juli de rekening vast over het afgelopen jaar. Deze zendt het voor 15 juli van het jaar volgende op dat waarop de rekening betrekking heeft aan de raden van de deelnemers, ter kennisneming. Bij de rekening hoort toelichtende informatie en een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid (opgemaakt door een buiten het lichaam staande deskundige als bedoeld in artikel 213 lid 2 van de Gemeentewet).
HOOFDSTUK VI Uittreding, toetreding, wijziging en opheffing
Het algemeen bestuur bepaalt of en zo ja in hoeverre en over hoeveel jaren de betrokken deelnemer tot een bijdrage gehouden is in de kosten van rente en afschrijvingen op de tijdens zijn deelneming begonnen, al dan niet voltooide investeringen en in de kosten van onderhoud en exploitatie van de uit deze investeringen bekostigde werken. Het algemeen bestuur bepaalt de hoogte van de bijdrage en kan de uittredende deelnemer toestaan de betaling hiervan over een aantal jaren te verdelen. Bij de vaststelling van de bijdrage zal geen rekening worden gehouden met investeringen en met kosten van onderhoud en exploitatie van de uit deze investeringen bekostigde werken, welke gedaan, of gemaakt zijn tijdens de periode tussen de toezending van het besluit tot uittreding aan het algemeen bestuur en het tijdstip van uittreding.
Voor zover aan de nazorg van een verwerkingsinrichting of stortplaats zodanige lasten ontstaan, dat zij niet kunnen worden bekostigd uit de opgebouwde reserve, kan ten laste van de uittredende gemeente een naar billijkheid te bepalen bijdrage worden gevraagd, waarvan de hoogte wordt vastgesteld naar de mate van het afvalaanbod en de termijn waarop de gemeente van de regeling deel heeft uitgemaakt.
Bijlage Artikelgewijze toelichting
In de begripsomschrijving is toegevoegd het begrip gemeenschappelijke regeling. Daarmee is het duidelijk dat er is gekozen voor een gemeenschappelijke regeling met bevoegdheden voor het college van B&W en raad van ieder gemeente. Het begrip raad is ook toegevoegd. Hierdoor kunnen een aantal bepalingen compacter worden en prettiger leesbaar.
Ten opzichte van de vorige regeling zijn enkele kleine tekstuele aanpassingen gedaan waardoor beter wordt aangesloten bij de bedoeling van de wet.
Ook hier enkele tekstuele aanpassingen, die verder geen invloed hebben op de betekenis van de bepalingen.
Er geldt een aanleververplichting voor (afval)stoffen waarvoor in ARCG-verband een contract met een verwerker is of nog wordt afgesloten. In plaats van een ontheffingsmogelijkheid wordt in de praktijk gewerkt met contracten waaraan niet alle ARCG-gemeenten hoeven deel te nemen. In het tweede lid is ervoor gekozen ‘verbonden’ te vervangen met ‘gebonden’ om iets meer te benadrukken dat het geen vrijblijvende regeling is.
Het derde lid is rechtstreeks afkomstig uit de Wet gemeenschappelijke regelingen en zou dus ook van toepassing zijn als het niet zou zijn opgenomen. Maar omwille van de samenhang en volledigheid is er toch voor gekozen het op te nemen. Overigens hebben de begrippen ‘besloten vergadering’ en ‘vergaderen met gesloten deuren’ dezelfde betekenis, te weten: de vergadering is niet openbaar.
De Wet GR bepaalt nu dat de leden van het dagelijks bestuur geen meerderheid mogen hebben in het algemeen bestuur. Er diende dus een maximum gesteld te worden aan het aantal leden van het dagelijks bestuur. Daarnaast is aangegeven dat een regionale spreiding mogelijk is, zodat een brede vertegenwoordiging van het verzorgingsgebied van de regeling in het dagelijks bestuur tot uitdrukking komt.
Het derde lid is omwille van de leesbaarheid vereenvoudigd zonder aan betekenis in te boeten.
Het oude artikel 17 is vervallen. Door het gewijzigde artikel 13, dat het aantal leden van het dagelijks bestuur op drie stelt, was het oude artikel 17 betekenisloos geworden. De oude artikelen 18 tot en met 35 zijn vernummerd naar 16 tot en met 33.
De Wet gemeenschappelijke regelingen is ook wat betreft de financiële bepalingen gewijzigd, met als doel om de raden van de deelnemende gemeenten meer invloed te bieden op het reilen en zijlen van de regeling. Daartoe is bepaald dat de ontwerpbegroting en de voorlopige jaarrekening eerder dan voorheen toegezonden moeten worden aan de raden. In dit artikel zijn daarom nieuwe termijnen opgenomen, zodat aan de wettelijke verplichtingen kan worden voldaan.
Nieuw is ook dat de gemeenschappelijke regeling algemene financiële kaders en beleidsmatige kaders moet opstellen. Ook hier geldt weer dat dit tijdig (voor 15 april) moet gebeuren om de raden in staat te stellen om hun kaderstellende rol te kunnen waarmaken.
Verevening van transportkosten vindt plaats door de vorming van een vereveningsfonds. Dit fonds wordt gevuld door gemeenten waarvan de transportafstanden lager zijn dan de gemiddelde afstand naar de afvalverwerkingslocatie ARCG en de gemeenten waarvan de transportafstanden hoger zijn dan de gemiddelde afstand naar de afvalverwerkingslocatie ARCG ontvangen er uit. Zowel de bijdrage als uitkering vindt plaats op basis van afwijking van de gemiddelde afstand in kilometers x het inwonertal (inwoner/km).
De bijdrage per kilometer waarvan de afstand lager is dan het gemiddelde is € 0,0034 per inwoner/afwijkende kilometer.
De ontvangst per gemeente waarvan de afstand hoger is dan het gemiddeld is een deling van het totale fonds door het totaal aantal inwoners/afwijkende kilometer van de ontvangende gemeenten x het aantal inwoners/afwijkende kilometers per ontvangende gemeente.
De afstand per gemeente is de afstand van het zwaartepunt van het afvalaanbod tot aan de afvalverwerkingslocatie ARCG.
De gemiddelde afstand is de som van de enkele afstanden gedeeld door acht.
Dit leidt tot de volgende verrekeningen met het vereveningsfonds:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-87856.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.