Gemeenteblad van Berg en Dal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Berg en Dal | Gemeenteblad 2016, 86694 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Berg en Dal | Gemeenteblad 2016, 86694 | Verordeningen |
Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Berg en Dal 2016
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet.
De leden van de cliëntenraad worden op voordracht van de cliëntenraad benoemd door het college voor een periode van vier jaar. Op voordracht van de cliëntenraad kunnen zij telkens voor een periode van vier jaar worden herbenoemd. De leden blijven in functie totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.
De cliëntenraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken personen. Hierbij is het wenselijk dat de verschillende dorpen van de gemeente zijn vertegenwoordigd in de woonadressen van de leden van de cliëntenraad. Daarnaast is het mogelijk dat inwoners zonder uitkering vanuit hun deskundigheid of betrokkenheid bij de doelgroep lid zijn van de cliëntenraad. Dit heet een kwaliteitszetel.
Hoofdstuk 2 Taken en bevoegdheden van het gemeentebestuur, de cliëntenraad, en de contactpersoon van de gemeente.
Artikel 3 Taken van het college
Het college vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk contactpersoon advies aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. De beleidsvoornemens hebben betrekking op de Participatiewet, de IOAW, de IOAZ, de Bbz, het minimabeleid en de schuldhulpverlening.
Artikel 4 Ondersteuning cliëntenraad
Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad. Hiertoe:
Artikel 5 Taken en bevoegdheden cliëntenraad
Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt uiterlijk tien werkdagen voordat het college voornemens is het beleid vast te stellen of ter vaststelling voor te leggen aan de raad, uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling. Deze termijn geldt indien voldaan is aan artikel 3 lid 3 a.
Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld voor onkosten. De clientenraad kan dit budget zelf beheren, of in beheer laten bij de gemeente. De cliëntenraad bepaalt zelf de besteding, binnen de grenzen van haar taken en bevoegdheden. Goederen die van het budget worden aangeschaft door de cliëntenraad worden geen individueel eigendom van de leden, maar blijven in eigendom van de cliëntenraad.
Jaarlijks voor 1 april brengt de cliëntenraad aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget. Het bedrag dat in het voorgaande jaar niet is besteed wordt teruggestort naar de gemeente, indien aan de orde.
Jaarlijks wordt door de cliëntenraad en het hoofd van de afdeling Sociale Zaken onder leiding van een gezamenlijk te kiezen extern deskundige beoordeeld of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie voldoet. De cliëntenraad brengt verslag uit van deze evaluatie aan de gemeenteraad.
Toelichting Verordening cliëntenparticipatie Werk en Inkomen gemeente Berg en Dal 2016
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid.
Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
die algemene bijstand ontvangen; als bedoeld in de artikelen 34a, vijfde lid, onderdeel b, 35, vierde lid, onderdeel b, en 36, derde lid, onderdeel b, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d is verleend;
Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de cliëntenraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. Dit wordt op een manier gedaan dat de cliëntenraad een onafhankelijke positie heeft ten opzichte van de gemeente en het gemeentebestuur. Dit uit zich in een eigen budget dat kan worden gestort op een bankrekening van de cliëntenraad, en de afwezigheid van een ambtenaar bij de eigen overleggen. Als de cliëntenraad behoefte heeft aan een toelichting op stukken, dan kan een ambtenaar worden uitgenodigd bij het overleg om deze toelichting te geven. Daarnaast is er minstens twee keer per jaar een overleg met de wethouder (s) Werk en Inkomen.
Lid 4. De clientenraad heeft geen adviesrecht ten aanzien van de uitvoering van beleid door de Sociale Dienst. Zij kan echter wel zaken signaleren bij de wethouder die in de uitvoering niet goed lopen vanuit het gezichtspunt van de klant. In bepaalde gevallen kan het daarnaast zinvol zijn om de cliëntenraad vooraf te betrekken bij uitvoeringsaspecten van beleid, om problemen of onduidelijkheden te voorkomen. Dit is met name zinvol bij complexe uitvoeringsvraagstukken.
Artikel 3 Taken van het college
Lid 3a: In de praktijk geldt de volgende werkwijze: de beleidsambtenaar legt eerst een richtinggevende memo voor aan de wethouder als hij/zij een bepaald onderwerp ter besluitvorming wilt voorleggen aan het college. Nadat de wethouder akkoord is met de richting, kan de memo worden voorgelegd aan de clientenraad, zodat de clientenraad in de gelegenheid wordt gesteld haar mening of visie te geven. Daarna volgt advisering aan het college.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-86694.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.