Gemeenteblad van Cuijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Cuijk | Gemeenteblad 2016, 71347 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Cuijk | Gemeenteblad 2016, 71347 | Beleidsregels |
Reclamebeleid gemeente Cuijk 2016
De gemeente Cuijk kent tot op heden geen integraal reclamebeleid. Er is echter een duidelijke maatschappelijke wens om meer rust in het landschappelijke en stedelijke beeld. De wildgroei aan borden, doeken en andere uitingen is ongewenst. De gemeente Cuijk wil ondernemers en organisaties wel de mogelijkheid blijven bieden om reclame te maken of evenementen aan te kondigen. Daarnaast kent de gemeente ook de ambitie om de regelgeving voor ondernemers te verminderen.
Voorliggend beleid zorgt voor duidelijkheid. De gemeente heeft immers vanuit haar taak om te zorgen voor orde en (verkeers)veiligheid en als wegbeheerder op verschillende manieren te maken met reclame. In deze nota onderscheiden we twee soorten van reclame:
De regelgeving op het gebied van reclame is divers. Het is dus zaak om het begrip reclame in de openbare ruimte goed af te bakenen. Hieronder volgen daarom enkele definities.
Iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder (organisatie of een persoon niet zijnde een consument) of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden. Onder reclame wordt mede verstaan het vragen van diensten.
Het betreft reclame in/op objecten (onroerende/roerende zaken) vaak in de openbare ruimte en in beperkte mate op een eigen perceel die geen relatie hebben met de zaak of het perceel.
Iedere openbare aanprijzing van goederen of diensten met een winstoogmerk.
Niet commerciële of ideële reclame
Openbare aanprijzing zonder handelsbelang, maar met een ideëel, maatschappelijk of politiek belang.
Een voor het publiek toegankelijke plaats, waaronder begrepen de weg
De wegen die door de gemeenteraad gedefinieerd zijn als stroomweg, gebiedsontsluitingsweg of wijkontsluitingsweg.
In artikel 7 van de Grondwet is de vrijheid van meningsuiting geregeld. Het artikel luidt als volgt: Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
Artikel 7 van de Grondwet geeft daarmee een belangrijke afbakening voor deze nota. Daarbij is het volgende van belang. De drukpersvrijheid is niet van toepassing op het maken handelsreclame. Jurisprudentie wijst uit dat ideële reclame niet mag worden verboden, maar dat er wel regels mogen worden gesteld ter bescherming van welstand, verkeersveiligheid en overlast voor derden. Ook kan inmenging gerechtvaardigd worden geacht in het belang van de openbare veiligheid.
Voor dit beleid betekent artikel 7 van de Grondwet dat voldoende locaties moeten worden geboden om “vrij te plakken”.
APV ten aanzien van (Handels)reclame onroerende zaak
De APV bepaalt momenteel dat het zonder vergunning verboden is om handelsreclame te plaatsen op of aan een pand die van de weg zichtbaar is. Een vergunning kan worden geweigerd in het kader van welstand, verkeersveiligheid, overlast of indien het geen verband heeft met de onroerende zaak. Het college kan categorieën en voorwaarden aanwijzen waarvoor dit verbod niet geldt. Dit kan in beleidsregels.
Alle handelsreclame is daarmee altijd vergunningplichtig. Dit betekent dat iedere ondernemer die reclame wil aanbrengen aan zijn pand hier een vergunning voor nodig heeft. Dat betekent dat volgens deze regel iedere aanvraag dien te worden getoetst door welstand. En bijna iedere aanvraag kent ook een Wabo-component omdat er sprake is van een bouwwerk of een constructie om een reclame-uiting te bevestigen aan een bouwwerk.
In de welstandnota zijn criteria opgenomen die betrekking hebben op reclameobjecten. Dit geldt voor objecten waarvoor een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen nodig is, en voor de activiteit reclame welke is geregeld in de in de APV (art. 4.16). De welstandsnota gaat uit van verschillende criteria voor verschillende gebieden en is daarmee gemeente dekkend.
Binnen ieder gebied zijn verschillende criteria opgenomen waaraan een reclame uitging moet voldoen wil het de kritische toets van welstand doorstaan.
APV ten aanzien van Reclameobjecten
Volgens Art. 2.10 van de APV is het verboden om zonder vergunning van het college een weg te gebruiken in strijd met de bestemming. Het maken van reclame valt onder dit verbod. Het ‘bevoegd gezag’ kan regels stellen voor reclame waarmee het bijvoorbeeld mogelijk wordt om vergunningsvrij objecten te plaatsen.
Afschaffen reclame vergunning voor handelsreclame
Zoals in hoofdstuk twee is beschreven kent de gemeente Cuijk een verbod op het maken van handelsreclame zonder vergunning. Daarnaast dient een vergunningsaanvraag te voldoen aan de criteria zoals vermeld in de welstandsnota. Deze zijn grotendeels kwalitatief van aard en geven met name aan wat niet mag. Nu dient iedere reclame-uiting door welstand te worden beoordeeld. Met het oog op de efficiëntie en vermindering van regelgeving wordt nu besloten om:
Te bepalen dat het verbod voor handelsreclame op/aan/bij/in een onroerende zaak niet geldt:
De regel APV art. 4.16 dient dan te worden aangepast zodat het niet meer nodig is om een vergunning te verlenen om handelsreclame te plaatsen op of aan een pand die van de weg zichtbaar is.
Alle reclame wordt daarmee niet meer vergunningplichtig voor het element reclame. Wel blijft de Wabo-component indien er sprake is van een bouwwerk of een constructie om een reclame-uiting te bevestigen aan een bouwwerk.
In strijd met welstand / beeldkwaliteit
Burgemeester en wethouders kunnen de eigenaar van een bouwwerk dat ‘in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand’ aanschrijven om die strijdigheid op te heffen. Criteria hiervoor zijn in de welstandsnota opgenomen en zijn van toepassing op het gehele grondgebied van de gemeente Cuijk. Deze excessenregeling is niet bedoeld om de plaatsing van het bouwwerk tegen te gaan, maar om storende buitensporigheden in de verschijningsvorm van het bouwwerk te kunnen opheffen, ook als hiervoor geen omgevingsvergunning nodig is.
Wanneer de reclameobjecten bouwwerken zijn of als wordt gesproken van verandering van het bouwwerken waaraan reclame wordt aangebracht zal een omgevingsvergunning noodzakelijk zijn. Bij de toetsing van de omgevingsvergunning zal het element welstand / beeldkwaliteit nog altijd worden getoetst op basis van een welstandsnota en eventueel een beeldkwaliteitplan. Daarnaast zullen ook andere zaken meewegen, zoals verkeerveiligheid en overlast voor de omgeving. Een reclamevergunning is niet meer noodzakelijk, omdat deze vrijgesteld is op het moment dat het voldoet aan de criteria zoals omschreven in paragraaf 3.2. van deze beleidsnotitie.
Reclame-uitingen die een directe relatie hebben met de onroerende zaak komen veel voor in gebieden waar veel bedrijvigheid gevestigd is. In Cuijk betreft dit met name het centrum en de bedrijventerreinen. Hier is het van belang dat de gemeente, samen met de belanghebbenden, een beeld verkrijgt van wat wenselijk is voor de beeldkwaliteit wat betreft reclame. Dit dient een leidraad te zijn voor ondernemers bij het ontwerpen en aanbrengen van reclame. Daarnaast is het een toetsingsinstrument voor vergunningverlening bij het afgeven van een omgevingsvergunning. Voor het centrum en enkele bedrijventerreinen is reeds een beeldkwaliteitplan vastgesteld. Daar waar wenselijk en noodzakelijk kan een (nieuw)beeldkwaliteitplan worden opgesteld.
Dit hoofdstuk gaat over nieuw beleid ten aanzien van reclameobjecten (met name in de openbare ruimte), het betreft objecten met en zonder contract. De gemeente geeft als eigenaar en beheerder van de openbare buitenruimte derden de mogelijkheid reclame aan te brengen op gemeentelijke objecten of op gemeentelijke grond. Hierbij kan het gaan om objecten geplaatst, onderhouden en geëxploiteerd door initiatiefnemers waarvoor de gemeente een vergoeding ontvangt voor het gebruik van de openbare ruimte. De gemeente heeft voor verschillende typen reeds contracten met exploitanten. Het college is bevoegd om deze aan te gaan en zal altijd doen in het licht van dit reclamebeleid. Uitgangspunt van deze beleidsnota is om zoveel mogelijk in contractvorm te regelen.
Typen reclameobjecten met contract:
Typen reclameobjecten op dit moment zonder contract:
Omwille van de zorg voor de kwaliteit van de woon- en leefomgeving is het goed dat de gemeente aan deze reclames beperkingen stelt naar soort, plaats en vorm. Voor zover er sprake is van het aanbrengen van reclame op contractbasis zal bij het vernieuwen van de contracten de hierna genoemde criteria als voorwaarden worden opgenomen. Al geplaatste reclame die in strijd is met onderstaande regels, zal op termijn verwijderd worden. Kwaliteit van de omgeving, overzicht en verkeersveiligheid staan voorop.
Voor de plaatsing van reclameobjecten in de openbare ruimte is altijd een vergunning noodzakelijk op grond van artikel 2.10 van de APV (met uitzondering van vrije plakplaatsen). Wanneer een type reclame wordt aangevraagd welke niet is opgenomen in deze nota en/of de welstandsnota beoordeelt het college de aanvraag in de geest van de nota.
Algemene uitgangspunten reclameobjecten:
Aansprakelijkheid: De gemeente Cuijk kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit het plaatsen of geplaatst houden, dan wel verwijderen van de objecten. Elke schade die voortvloeit uit het plaatsen, geplaatst houden of verwijderen van de objecten komt ten laste van de rechthebbende.
Aanbrengen: Obstakels, in welke vorm dan ook, dienen duidelijk te worden gemarkeerd en zodanig geplaatst dat daardoor geen hinder, schade of overlast wordt veroorzaakt voor derden, noch dat de plaatsing daarvan op enigerlei wijze kan leiden tot gevaarlijke situaties. Wanneer objecten worden aangebracht aan lantaarnpalen of verkeersborden dient dit op zodanige wijze te geschieden dat daardoor de functie of zichtbaarheid van de lantaarns of verkeersborden niet beperkt of belemmerd wordt. Tevens dient geen schade te worden toegebracht aan de lak of verflaag van de lantaarnpalen of verkeersborden.
Niet boven rijbaan: Het object wordt niet boven of op de rijbaan aangebracht, maar boven of op de zijberm of middenberm of boven of op het trottoir. Dit dient op zodanige wijze te geschieden dat daardoor de verkeersfunctie van de berm of trottoir niet beperkt of belemmerd wordt. Alleen voor spandoeken kan een uitzondering worden gemaakt als wordt aangetoond dat plaatsing boven de rijbaan geen hinder veroorzaakt.
Volgens Art. 2.10 van de APV is het verboden om zonder vergunning van het college een weg te gebruiken in strijd met de bestemming. Het maken van reclame valt onder dit verbod. Het ‘bevoegd gezag’ kan regels stellen voor reclame waarmee het bijvoorbeeld mogelijk wordt om vergunningsvrij objecten te plaatsen.
Omdat de regel geen uitspraken doet over reclame-uitingen zichtbaar vanaf de openbare weg, wordt voorgesteld om de regel aan te passen zodat het verboden is om zonder voorafgaande vergunning van het college, voorwerpen op of aan de openbare weg te plaatsen, of zichtbaar vanaf de openbare weg, in strijd met de publieke functie van de weg voor zover het reclame-uitingen betreft die geen directe relatie hebben met de betreffende onroerende zaak. Er zal terughoudend met vergunningaanvragen moeten worden omgegaan. De aanvraag dient in ieder geval te voldoen aan bovenstaande criteria.
Om reclame-uitingen beheersbaar te houden sluit de gemeente Cuijk contracten af met exploitant(en) die zorg dragen voor de uitvoering. Bij de aanbesteding /contractvorming worden de locaties, de wijze van uitvoering en de aantallen vastgelegd. Met het aangaan van deze contracten sluit de gemeente Cuijk vergunningverlening van deze type reclameobjecten voor andere locaties binnen de gemeente uit. Het college is bevoegd om contracten aan te gaan / dan wel te beëindigen en houdt daarbij rekening met de uitgangspunten van deze reclamenota. Het gaat om de volgende zaken:
Onder lichtmastreclame verstaan we (on)verlichte reclamebakken die aan lantaarnpalen worden bevestigd. Het gaat voornamelijk om uitingen langs de hoofdroutes. Meestal verwijzen deze borden naar een in de omgeving van het bord gevestigd bedrijf. De gemeente Cuijk zet dit type reclameobject door middel van een contract in de markt en ontvangt daarvoor een vergoeding.
Abri’s zijn haltes ten behoeve van het openbaar vervoer. In deze abri’s kan reclame worden aangebracht in een panel. Europanels zijn losse panelen met daarin een reclame-uiting. Er wordt meestal geadverteerd door landelijke opererende bedrijven. De gemeente Cuijk zet dit type reclameobject door middel van een contract in de markt en ontvangt daarvoor een vergoeding.
Billboards/vitrines zijn buitenreclameborden met een formaat van 8m2. Zij worden geplaatst als vrijstaande reclame langs de openbare weg. Deze reclame kenmerkt zich o.a. doordat het niet bedrijfsgebonden is. Er wordt meestal geadverteerd door landelijke opererende bedrijven. De gemeente Cuijk zet dit type reclameobject door middel van een contract in de markt en ontvangt daarvoor een vergoeding.
Stadsplattegronden (binnen de bebouwde kom)
Hierbij gaat het om de plattegrondborden met reclame binnen de bebouwde kom. Meestal verwijst de reclame op deze borden naar een in de omgeving van het bord gevestigd bedrijf. De gemeente Cuijk zet dit type reclameobject door middel van een contract in de markt en ontvangt daarvoor een vergoeding.
Hierbij gaat het om de plattegrondzuil bij de invalswegen. De gemeente Cuijk zit dit type reclameobject door middel van een contract in de markt. Daarbij gelden de volgende criteria;
Stadsklokken zijn klokken met daarop reclame meestal verwijzend naar een in de omgeving gevestigd bedrijf. De gemeente Cuijk zet dit type reclameobject door middel van een contract in de markt en ontvangt daarvoor een vergoeding.
Rotondes kunnen ook reclame bevatten. De gemeente Cuijk sluit hiervoor contracten en ontvangt hiervoor geen vergoeding, maar het bedrijf neemt het onderhoud van de rotonde over. Op deze manier wordt het onderhoud van de rotondes verzorgd door de contractpartner. Het college bepaalt de haalbaarheid en wenselijkheid van dit type reclame.
De gemeente Cuijk wil de mogelijkheid bieden tot het plaatsen van één reclamemast langs de A73. Het college onderzoekt hiervoor de mogelijkheid en wenselijkheid en is bevoegd om een contract aan te gaan.
Naast reclameobjecten waarvoor de gemeente een contract aangaat zijn er nog reclame-uitingen in de openbare ruimte waarvoor de gemeente op dit moment alleen vergunning verleent. Ook deze dienen te worden getoetst aan de algemene uitgangspunten van het reclamebeleid voor objecten in de openbare ruimte. Het betreft:
Sandwichborden/Driehoeksborden
Op dit moment worden de zogenaamde sandwich- of driehoeksborden geplaatst door diverse marktpartijen. Hiervoor dient een vergunning te worden aangevraagd. Het betreft tijdelijke frames die worden geplaatst aan weerszijde van lichtmasten. Deze borden zijn wisselend van uitstraling en zorgen vaak voor een rommelig beeld.
Om meer sturing te kunnen geven aan deze vorm van reclame:
Wordt een set criteria vastgesteld waaraan een aanvraag dient te voldoen:
Doel: De aanvraag dient in het belang van de bevolking van de gemeente Cuijk te zijn, propaganda voor een ideëel doel en propaganda/meningsuitingen uitgezonderd. De reclameboodschappen mogen niet aanstootgevend zijn. Deze reclameboodschappen hebben dus bijvoorbeeld betrekking op tijdelijke reclame voor (culturele) evenementen, opening e.d. van een bedrijf, open dagen onderwijsinstellingen, aankondiging van de schouwburg, aankondiging van een collecte of overige politieke of ideële boodschappen.
Er wordt indien haalbaar en wenselijk een contract voor bepaalde tijd aangegaan met een exploitant voor het exploiteren van een door het college nader te bepalen aantal borden. Meestal gaat het om gegalvaniseerde frames waar eenvoudig de inhoud van te verwisselen is. Bij de contractvorming worden de locaties, de wijze van uitvoering en de aantallen vastgelegd. In dat geval worden er geen aanvullende sandwich/driehoeksborden toegestaan/vergund. Om het betaalbaar te houden voor verenigingen en niet commerciële instellingen kan een tariefdifferentiatie worden afgesproken. Er wordt uitgegaan van een uniform vormgegeven type frame waarin wisselende reclameboodschappen kunnen worden gemonteerd. Van belang is dat deze borden altijd toegankelijk blijven voor gemeentelijke informatie, Cuijkse evenementen, stichtingen, e.d..
Er wordt regelmatig een vergunning gevraagd om spandoeken in de openbare ruimte aan te mogen brengen. Bij het verlenen van deze vergunningen wordt beoordeeld of de verkeersveiligheid niet in gevaar gebracht wordt. De aanvraag dient verder in het belang van de bevolking van de gemeente Cuijk te zijn, propaganda voor een ideëel doel en propaganda/meningsuitingen uitgezonderd. De reclameboodschappen mogen niet aanstootgevend zijn. Er wordt geen toestemming verleend voor plaatsing van spandoeken langer dan twee weken.
Deze reclameboodschappen hebben dus bijvoorbeeld betrekking op tijdelijke reclame voor (culturele) evenementen, feestelijke opening e.d. van een bedrijf, open dagen onderwijsinstellingen, aankondiging van een collecte of overige politieke of ideële boodschappen. Het is wel mogelijk om spandoeken te gebruiken bij de inrichting van een evenemententerrein (dit dient meegenomen te worden bij de evenementenvergunning).
De gemeente Cuijk wil verenigingen en stichtingen de mogelijkheid bieden om Cuijkse evenementen onder de aandacht te brengen door middel van drie frames. Het college bepaalt de plaats van deze frames. De frames kennen een afmeting van 5,75 x 1,5 m en bestaan uit twee delen (boven en onder). Om in aanmerking te komen voor een plek in deze frames dient een vergunning te worden aangevraagd. De volgende criteria gelden:
Vanuit ondernemers bestaat een wens om digitale borden te plaatsen in de gemeente. De gemeente wenst hier medewerking aan te verlenen. Bij de contractvorming worden de locaties, de wijze van uitvoering en de aantallen vastgelegd. Indien er wordt gekozen voor digitale schermen worden eerder genoemde frames verwijderd en komt dit onderdeel van het reclamebeleid automatisch te vervallen.
Er zal moeten worden gewerkt met een commercieel en een niet-commercieel tarief. De digitale frames dienen aan de volgende voorwaarden te voldoen:
Daarnaast dient de gemeente voldoende mogelijkheid te krijgen om overige gemeentelijke mededelingen en activiteiten te publiceren.
De APV verbiedt om op de openbare weg en op een onroerende zaak dat vanaf de openbare weg
zichtbaar is aanplakbiljetten aan te brengen. Daar staat tegenover dat de gemeente de mogelijkheid dient te bieden voor vrije plakplaatsen.
In de praktijk het komt dit vaak voor en is dit een belangrijke bron van ergernis. Het is moeilijk te handhaven omdat moeilijk aantoonbaar is dat de belanghebbende van de aankondiging ook de opdrachtgever / uitvoerder is geweest van de plakactiviteit. Alleen indien iemand op heterdaad wordt betrapt wordt een boete verstrekt. De gemeente Cuijk heeft geen vrije plakplaatsen, maar door dit in te voeren wordt het vrij plakken op andere locaties misschien tegengegaan. Vanuit jurisprudentie blijkt dat één locatie per 10.000 inwoners wordt gezien als voldoende. Dit betekent dat er voor de gemeente Cuijk kan worden volstaan met 2 of 3 plaatsen. Dit kan door het plaatsing van peperbussen of vlakke panelen of staanders kan de overlast verminderen. Dit kan eventueel vormgegeven worden in combinatie met een kunstvoorwerp. Het is mogelijk om vrije plakplaatsen aan te wijzen.
Op bedrijventerreinen vindt bewegwijzering plaats naar bedrijven. Voor de plaatsing van deze borden is een vergunning noodzakelijk, maar de gemeente heeft hier geen contract voor. De exploitant gaat contracten aan met de bedrijven op de bedrijventerreinen.
Agrarische producten buiten de bebouwde kom
In het buitengebied komt het voor dat bedrijven reclame plaatsen, vaak van tijdelijke aard, voor de verkoop van (seizoensgebonden)agrarische producten. Als dit op eigen terrein gebeurd is er een relatie en valt dit onder hoofdstuk 3 van deze beleidsnotitie. Als er geen sprake is van een bouwwerk is het vergunningsvrij.
Het komt echter ook voor dat borden worden geplaatst op openbaar terrein of op perceel in de nabijheid van het agrarische bedrijf. Er is dan geen directe relatie met de onroerende zaak en valt dan onder art. 2.10 van de APV en daarmee onder hoofdstuk 4 van deze beleidsnotitie. Deze vorm van reclame wordt vrijgesteld van het verbod in art. 2.10 mits de omvang van de uiting niet groter is dan 1 m2 en niet hoger dan 1,5 m. Tevens dient het te voldoen aan de in paragraaf 4.2 omschreven richtlijnen (met uitzondering van locatie en goedkeuring gemeente). Daarnaast mag het bedrijf ten hoogste twee borden plaatsen en de borden mogen uitsluitend verwijzen naar het bedrijf dan wel producten van het bedrijf.
De provincie is bevoegd gezag als het betrekking heeft op provinciale wegen.
Niet commerciële openbare wedstrijd, manifestatie, evenement of tentoonstelling
Als reclame wordt geplaatst op een terrein waar een niet commerciële openbare wedstrijd, manifestatie, evenement of tentoonstelling wordt gehouden dan is dit vrijgesteld van het verbod in art. 2.10. Dit geldt alleen zolang de reclame een betekenis heeft en voor zover deze niet eerder dan twee weken voorafgaand aan het evenement is geplaatst. Omdat het minder dan 3 maanden aanwezig is, is er geen sprake van een bouwwerk.
Indien reclame wordt gewenst op een ander terrein (bijvoorbeeld bij binnenkomst van een dorpskern) dan is het noodzakelijk om een vergunning aan te vragen. Daarbij zullen de algemene uitgangspunten van dit beleid moeten worden getoetst.
Terrassen, markt en standplaatsen
Terrassen markten en standplaatsen staan op openbare grond en vallen daarom onder art. 2.10 van de APV. Omdat de gemeente door middel van een terras- dan standplaatsvergunning de ondernemer in staat stelt om een bedrijfsmatige activiteit uit te voeren in het openbare gebied, moeten deze ondernemers ook de mogelijkheid krijgen om ter plekke reclame te maken ten behoeve van de uitvoering van het bedrijf. Het verbod geldt dan ook niet voor terrassen, markten en standplaatsen.
Algemene inherente afwijkingsbevoegdheid
Indien toepassing van het bepaalde in deze reclamenota naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders tot kennelijke onbillijkheid leidt, dan kan het college van burgemeester en wethouders, al dan niet onder het stellen van voorwaarden, het bepaalde in deze nota buiten beschouwing laten. Een besluit tot het toepassen van de inherente afwijkingsbevoegdheid dient voldoende te worden gemotiveerd, waarbij een zorgvuldige belangenafweging plaats vindt.
Vergunningverlening en communicatie
Het reclamebeleid borduurt grotendeels voort op de reeds bestaande kaders die in het verleden in de gemeente Cuijk zijn vastgesteld. Voor de aanvragers van vergunningen voor reclame uitingen is het van belang dat er inzichtelijk wordt wat wel en wat niet mag. Dit kan worden bereikt door duidelijke communicatie.
Ondernemers worden via de bekende netwerken geïnformeerd over het nieuwe beleid. Hierbij zal ook zeker aandacht moeten worden geschonken aan het belang van een duidelijk beleid en van handhaving van dit beleid zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. De Ondernemersvereniging Cuijk, het Centrummanagement Cuijk, de bedrijventerreinvereniging en verenigingen en stichtigen Cuijk zullen worden geïnformeerd en verzocht om deze nota onder de aandacht te brengen van de ondernemers.
De gemeente heeft een handhavende taak als het gaat om tegengaan van ongewenste vormen van reclame. In voorliggende nota is gedefinieerd hoe en waar ondernemers en organisaties reclame kunnen maken. Maar dit wil niet zeggen dat ook iedereen zich aan deze vernieuwde richtlijnen zal gaan houden. Het is daarom van groot belang dat naast communicatie ook de controle en handhaving van reclame wordt geïntensiveerd, en pro-actiever wordt opgetreden.
Reclameobjecten in de openbare ruimte die niet zijn vergund of die niet voldoen kunnen worden aangeschreven en de eigenaren kan de mogelijkheid worden geboden om het object te verwijderen. Indien dit niet binnen een bepaalde tijd is geschied zal het object zonder overleg door de gemeente verwijderd. Belanghebbenden kunnen de objecten tegen vergoeding van de eventuele gemaakte kosten, afhalen bij de gemeentewerf voor een periode van 4 weken.
Indien een reclameobject zich niet in de openbare ruimte bevindt maar toch strijdig is met een vergunning of het beleid dan kan handhaving plaatsvinden.
Bijlage I: Kaartbeeld van hoofdroutes uit verkeer- en vervoersplan 2012
Bijlage II: Overzicht contracten van reclameobjecten in de openbare ruimte
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-71347.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.