Gemeenteblad van Meerssen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meerssen | Gemeenteblad 2016, 70376 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meerssen | Gemeenteblad 2016, 70376 | Verordeningen |
Verordening klachtbehandeling bij de gemeente Meerssen 2016.
Behoort bij raadsvoorstel 16-burgemeester-10
De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van de gemeente Meerssen;
Gelet op het bepaalde in hoofdstuk 9, Titel 9.1. van de Algemene wet bestuursrecht, waarin regels worden gesteld over de klachtbehandeling door een bestuursorgaan;
Overwegende dat deze regels van klachtbehandeling voor een ieder het recht inhouden om over gedragingen van bestuursorganen van de gemeente Meerssen of daarvoor werkzame personen een klacht bij deze gemeente in te dienen;
Overwegende voorts dat de in 2007 vastgestelde beleidsregels dienen te worden geactualiseerd;
Gelet op Titel 4.3 Beleidsregels specifiek artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Hoofdstuk 1. De mondelinge klachtenprocedure.
1. Een mondelinge klacht over gedragingen van medewerkers van een afdeling.
Mondelinge klachten over gedragingen van medewerkers worden direct kenbaar gemaakt bij het betreffende afdelingshoofd. Deze handelt de klacht, indien deze zich daarvoor leent en met goedvinden van de klager, op informele wijze af.
De uitzonderingen op de behandelingsplicht genoemd in artikel 9:8 Awb zijn van toepassing.
Het afdelingshoofd informeert de klager die het eens is met informele afdoening direct over de afhandelduur (maximaal 2 weken).
Het afdelingshoofd zorgt voor het wederhoor van de medewerker op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Het afdelingshoofd informeert de klager en vervolgens de beklaagde over de bevindingen en de eventueel daaraan te verbinden conclusie(s).
De afdeling Bedrijfsvoering, cluster P&O, wordt over het eindresultaat van de informele afhandeling in verband met centrale registratie in kennis gesteld.
Hoofdstuk 2. De schriftelijke klachtenprocedure.
2. De schriftelijke klachtenprocedure over een gedraging van een onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzame functionaris.
Een schriftelijke, al dan niet langs elektronische weg binnengekomen klacht, wordt bij ontvangst doorgezonden naar de Afdeling Bedrijfsvoering en daar ingeboekt. De afdeling Bedrijfsvoering zendt de geregistreerde klacht ter behandeling door naar het betreffende afdelingshoofd.
Het afdelingshoofd draagt zorg voor toezending van een kopie van de klacht aan de functionaris op wiens gedraging de klacht betrekking heeft;
De uitzonderingen op de behandelingsplicht genoemd in artikel 9:8 Awb zijn van toepassing.
Het afdelingshoofd belast met de behandeling van de klacht draagt zorg voor het toezenden aan de klager van een bericht van ontvangst.
Na verzending van het bericht van ontvangst vindt het horen van de klager plaats en het bieden van hoor en wederhoor aan de functionaris op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Een verdagingbeslissing van ten hoogste 4 weken wordt uiterlijk binnen 6 weken na datum binnenkomst van de klacht genomen, waarvan klager binnen de eerder genoemde 6 weken-termijn schriftelijk in kennis wordt gesteld.
Indien sprake is van een verdagingstermijn vermeldt de berichtgeving aan de klager tevens de reden van de verdaging.
Artikel 2.8. Het sluitstuk van de behandelprocedure.
Ter afronding van de behandelprocedure van de schriftelijke klacht wordt aan de klager door het afdelingshoofd toegezonden een antwoordschrijven. Daarin wordt de klager gemotiveerd in kennis gesteld van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht en van eventuele conclusies die daaraan worden verbonden. Bij het schrijven wordt gevoegd een rapportage van hoor en wederhoor. Het schrijven wordt met de rapportage in afschrift toegezonden aan de beklaagde.
3. De schriftelijke klachtenprocedure over een gedraging van (een lid van) het college van burgemeester en wethouders dan wel de gemeentesecretaris.
Een klacht over een gedraging van de voorzitter van het college van burgemeester en wethouders wordt behandeld en beslist door de plv collegevoorzitter en een daartoe aangewezen lid van dit college, met administratieve ondersteuning door de gemeentesecretaris. Een klacht over (een lid van) het college wordt behandeld en beslist door de voorzitter en plv voorzitter eveneens met administratieve ondersteuning door de gemeentesecretaris. De voor klachtbehandeling aangewezen persoon is niet bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft betrokken geweest.
De klachtbehandelaren dragen zorg voor de toepassing van hoor en wederhoor.
De bepalingen van hoofdstuk 2 zijn van overeenkomstige toepassing.
Een klacht over een gedraging van de gemeentesecretaris wordt behandeld en beslist door de burgemeester en plv voorzitter van het college, met administratieve ondersteuning door de adviseur bestuurszaken. De burgemeester draagt zorg voor de toepassing van hoor en wederhoor.
De bepalingen van hoofdstuk 2 zijn van overeenkomstige toepassing.
4. De schriftelijke klachtenprocedure over een gedraging van de burgemeester als bestuursorgaan.
Een klacht over een gedraging van de burgemeester als bestuursorgaan wordt behandeld en beslist door de loco-burgemeester en een lid van het college, met administratieve ondersteuning door de gemeentesecretaris. De loco-burgemeester draagt zorg voor de toepassing van hoor en wederhoor.
De bepalingen van hoofdstuk 2 zijn van overeenkomstige toepassing.
5. De schriftelijke klachtenprocedure over een gedraging van de Raad en de voorzitter van de Raad.
Een klacht over een gedraging van de Raad wordt behandeld en beslist door de burgemeester en plv voorzitter van de Raad, met administratieve ondersteuning door de raadsgriffier. De burgemeester draagt zorg voor de toepassing van hoor en wederhoor.
De bepalingen van hoofdstuk 2 zijn van overeenkomstige toepassing.
Een klacht over een gedraging van de voorzitter van de Raad wordt behandeld en beslist door de plv voorzitter van de Raad en het langst zittend raadslid, met administratieve ondersteuning door de raadsgriffier. De plv voorzitter draagt zorg voor de toepassing van hoor en wederhoor.
De bepalingen van hoofdstuk 2 zijn van overeenkomstige toepassing.
6. De schriftelijke klachtenprocedure over een gedraging van medewerkers van de Raadsgriffie.
Een klacht over een gedraging van de raadsgriffie-medewerkers wordt behandeld en beslist door de voorzitter en plv voorzitter van de werkgeverscommissie, met administratieve ondersteuning door de (waarnemend) raadsgriffier. De voorzitter van de commissie draagt zorg voor de toepassing van hoor en wederhoor.
De bepalingen van hoofdstuk 2 zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 3 Overige aangelegenheden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-70376.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.