Gemeenteblad van Vlieland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlieland | Gemeenteblad 2016, 6961 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlieland | Gemeenteblad 2016, 6961 | Beleidsregels |
Gemeenschappelijke regeling van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân.
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
1.Er is een openbaar lichaam Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân. Het openbaar
lichaam is rechtspersoon en statutair gevestigd te Franeker (gem.Franekeradeel).
2.Het rechtsgebied van de dienst omvat het grondgebied van de deelnemende gemeenten.
1.De dienst kent de volgende bestuursorganen:
2.Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing worden verklaard, dient in die artikelen in plaats van de raad, het college en de burgemeester gelezen te worden:
het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
Hoofdstuk 2: Belang, taak en bevoegdheden
De dienst heeft als doel het (doen) uitvoeren van taken van de deelnemende gemeenten op de terreinen van sociale zekerheid, maatschappelijke zorg, jeugdzorg en gesubsidieerde arbeid, voor zover een gemeente op één van deze terreinen geen uitdrukkelijk voorbehoud heeft gemaakt. Deze voorbehouden zijn in de bijlage bij deze regeling genoemd.
Artikel 5: Taken en bevoegdheden
De aan deze regeling deelnemende gemeentelijke bestuursorganen dragen al hun bevoegdheden van regeling en bestuur vastgelegd in de genoemde wetten en de daarmee samenhangende algemene maatregelen van bestuur, uitvoeringsregelingen en beleidsregels, zoals vermeld in de leden 1 en 2 van dit artikel, over aan de desbetreffende bestuursorganen van de dienst. Waar overdracht van bevoegdheden door delegatie op grond van wetgeving zoals genoemd in lid 1 niet is toegestaan zal door de bestuursorganen van de deelnemende gemeenten mandaat worden verleend,voor zover dat is toegestaan en voorts met inachtneming van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht over mandaat.
De dienst kan de taken zoals omschreven in dit artikel, na verkregen toestemming van het algemeen bestuur, ook uitvoeren voor andere dan de aan deze regeling deelnemende gemeentebesturen. Deze uitvoering zal geschieden tegen een telkens afzonderlijk overeengekomen kostprijs, waarbij de eventueel verschuldigde BTW apart in rekening zal worden gebracht.
Artikel 6: Verplichte medewerking
verleend, zoals bedoeld in het vorige lid, kan het bestuur van de dienst namens en ten laste van de betrokken deelnemende gemeente een besluit uitvoeren of doen uitvoeren.
1.Alvorens over te gaan tot toepassing van het bepaalde in het vorige lid, wordt het bestuur van de betreffende
deelnemende gemeente in kennis gesteld van het daarop gerichte voornemen.
Hoofdstuk 3: Het algemeen bestuur
Aan het hoofd van de dienst staat het algemeen bestuur.
1.Het algemeen bestuur van de dienst bestaat uit leden die per deelnemende gemeente door de raad uit zijn midden, de voorzitter inbegrepen, en uit de wethouders worden aangewezen.
De raden van de gemeenten wijzen ieder één lid voor het algemeen bestuur aan.
Leden van het algemeen bestuur, die ontslag hebben genomen, behouden hun lidmaatschap totdat in hun opvolging is voorzien.
7.De aanwijzing voor de vervulling van plaatsen die door ontslag, overlijden of om een andere reden zijn opengevallen, vindt plaats door de raad die het aangaat, binnen een maand na dat open vallen.
1.Het algemeen bestuur stelt een reglement van orde voor zijn vergaderingen vast. Besluiten worden genomen
met gewone meerderheid van stemmen.
Het algemeen bestuur vergadert zo vaak als hij daartoe heeft besloten, doch jaarlijks minimaal tweemaal en verder zo dikwijls als de voorzitter het nodig acht of tenminste twee leden zulks schriftelijk onder opgave van de te behandelen onderwerpen, verzoeken. In het laatste geval vindt de vergadering binnen twee weken plaats (art.17 Gemw en art. 22 WGR).
kennis. De agenda en de daarbij behorende voorstellen met uitzondering van de in Gemeentewet artikel 25, tweede lid bedoelde stukken (stukken waaromtrent geheimhouding is opgelegd) worden tegelijkertijd met de oproeping en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd (art. 19 Gemw en
vergadering), artikel 22 (onschendbaarheid, verschoningsrecht), artikel 26 (handhaving orde vergadering), artikel 28 (niet deelname stemming), artikel 29 (quorum voor geldige stemming), artikel 30 (totstandkoming besluit), artikel 31 (geheime stembriefjes) en artikel 32 (overige stemmingen).
Artikel 10: Besloten vergadering
1.Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur betreffende
geheimhouding omtrent de inhoud van stukken is artikel 23 lid 1 tot en met 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen van toepassing.
2.In een besloten vergadering van het algemeen bestuur wordt geen besluit genomen over:
2. De begroting, de wijzigingen daarvan en de rekening,
Hoofdstuk 4: Het dagelijks bestuur
De voorzitter en de leden van het dagelijks bestuur worden aangewezen door het algemeen bestuur uit deleden die op grond van artikel 8 lid 1 zijn aangewezen. Zij worden aangewezen in de eerste vergadering van het algemeen bestuur in nieuwe samenstelling, zoals bepaald in artikel 8, lid 2. Bij de benoeming van de leden van het dagelijks bestuur geldt de restrictie dat die leden gezamenlijk niet de meerderheid mogen hebben in het algemeen bestuur.
Het dagelijks bestuur vergadert zo dikwijls als de voorzitter dit nodig acht of tenminste twee leden zulks onder opgave van de te behandelen onderwerpen dit verzoeken. De vergadering vindt plaats binnen twee weken nadat het verzoek is binnengekomen.
De taak van het dagelijks bestuur is:
5 .Het houden van toezicht op het functioneren van de dienst.
Hoofdstuk 7: inlichtingen verantwoording en ontslag
Artikel 16: Intern : dagelijks bestuur naar algemeen bestuur
Artikel 17: Extern : dagelijks en algemeen bestuur naar de raden
Artikel 18: Extern: individuele leden van het algemeen bestuur
Een lid van het algemeen bestuur verschaft de raad die dit lid heeft aangewezen met inachtneming van artikel 16 van de Wet gemeenschappelijke regelingen alle inlichtingen, die voor die raad of door een of meer leden van die raad worden verlangd en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van die raadaangegeven wijze.
Een lid van het algemeen bestuur is de raad die dit lid heeft aangewezen, met inachtneming van artikel 16 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, verantwoording verschuldigd voor het door hem in dat bestuur gevoerde beleid en taakuitvoering en wel op de in het reglement van orde voor de vergaderingen van die raad aangegeven wijze.
1.De dienst kan personeel aanstellen. De rechtspositie van het personeel wordt vastgesteld door het
algemeen bestuur. Op het personeel van de dienst is de Collectieve arbeidsvoorwaarden regeling voor het gemeentepersoneel en de Uitwerkingsovereenkomst van toepassing.
2.Met betrekking tot de toepassing van arbeidsvoorwaarden, welke buiten de kaders van de in het voorgaande lid genoemde regelingen vallen, wordt door het algemeen bestuur beslist.
3. De aanstelling, schorsing en ontslag van personeel dat wordt beloond beneden het niveau van functieniveau 1 2 geschiedt namens het dagelijks bestuur door de directeur. Onverminderd hetgeen is bepaald in artikel 15 lid 2 geschiedt a anstelling, schorsing en ontslag van personeel dat wordt beloond op functieniveau 1 2 en hoger geschiedt , door het dagelijks bestuur.
Hoofdstuk 9: Het beleidsplan en het beleidsverslag
1.Het algemeen bestuur stelt voor elk kalenderjaar een beleidsplan, zoals bedoeld in artikel 110 1e lid onder a
van de Gemeentewet, vast, nadat de raden zijn geconsulteerd. Het beleidsplan heeft betrekking op de uitvoering van de taken genoemd in artikel 5.
eigen beleid wenst te voeren, dat afwijkt van het beleid welke het algemeen bestuur en de overige deelnemende gemeenten met betrekking tot dit onderwerp, in meerderheid voorstaan, wordt dit afwijkende beleidsstandpunt als bijlage bij het beleidsplan opgenomen.
4. De dienst draagt zorg voor een zorgvuldige uitvoering van het volledige beleidsplan. Met betrekking tot de
financiële gevolgen van een minderheidsbeleidsstandpunt is artikel 23 lid 2 onder a 2 van toepassing
5.Het algemeen bestuur stelt na afloop van elk kalenderjaar een beleidsverslag, zoals bedoeld in artikel 110
1e lid onder b van de Gemeentewet, vast. Het beleidsverslag heeft betrekking op de uitvoering van de taken genoemd onder artikel 5.
6.Het beleidsverslag wordt ter informatie aan de raden toegezonden.
Hoofdstuk 10: Financiële bepalingen
Artikel 21: Financieel beleid, beheer en controle
Artikel 22: Begrotingsprocedure
Het algemeen bestuur stelt de begroting vast in het jaar voorafgaande aan dat waarvoor zij dient. Het dagelijks bestuur zendt de begroting binnen twee weken na vaststelling doch in ieder geval voor 1 augustus van het jaar jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient aan gedeputeerde staten. Het dagelijks bestuur zendt voor 15 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient de algemene financiele en beleidsmatige kaders en een door het algemeen bestuur vastgestelde ontwerpbegroting alsmede de voorlopige jaarrekening , vergezeld van een behoorlijke toelichting, toe aan de raden van de gemeenten.
aangeboden, onderscheidenlijk acht weken voordat zij wordt vastgesteld toe aan de raden van de deelnemende gemeenten. De ontwerpbegroting wordt door de zorg van de gemeenten voor een ieder ter inzage gelegd en tegen betaling van de kosten algemeen verkrijgbaar gesteld. Artikel 190 2e en 3e lid van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing.
1.De raden van de deelnemende gemeenten zullen binnen acht weken na toezending van de
ontwerpbegroting het dagelijks bestuur door tussenkomst van de door die gemeenten aangewezen bestuursleden van hun gevoelen doen blijken. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin de gevoelens van de radenzijn vervat, bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
1.Het algemeen bestuur stelt de begroting zo nodig en mogelijk met verwerking van de zienswijzen van de
deelnemende gemeenten vast vóór of uiterlijk op 10 juli.
Artikel 23: Bijdragen van de gemeenten
Deze kosten worden rechtstreeks toegerekend aan de gemeente waarvoor de kosten zijn gemaakt.
De overige uitvoeringskosten worden voor 30% verrekend onder de gemeenten naar rato van het aantal inwoners per gemeente en voor 70% naar rato van het aantal voorzieningen dan wel uitkeringsgerechtigden per gemeente.
3.Inwonertal, voorzieningen en uitkeringsgerechtigden worden door de Dienst vastgesteld, waarbij als
peildatum 1 januari van het betreffende boekjaar geldt.
4.Voor de kosten van de sociale recherche wordt verwezen naar de financiële regeling die
is opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst sociale recherche.
Het algemeen bestuur stelt de rekening over het afgelopen kalenderjaar, met alle bijbehorende bescheiden, jaarlijks vast in het kalenderjaar volgend waarop deze betrekking heeft. Het dagelijks bestuur stuurt de vastgestelde rekening met toelichting binnen twee weken na vaststelling doch uiterlijk voor 15 juli van het jaar volgende waarop deze betrekking heeft aan de raden van de deelnemende gemeenten en aan gedeputeerde staten. De rekening dient te zijn vergezeld van een verslag van het onderzoek naar de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarrekening.
Reis- en verblijfskosten gemaakt als bestuurslid van de dienst, worden door de gemeente die het lid vertegenwoordigt vergoed, op basis van de in de betreffende gemeente geldende reis - en verblijfskosten regeling.
Het dagelijks bestuur is belast met de zorg voor en het toezicht op bewaring en beheer van de archiefbescheiden van de dienst.
Hoofdstuk 13: toetreding, uittreding, wijziging, geschillen en opheffing
Artikel 27: Toetreding, uittreding
Het algemeen bestuur zendt het verzoek als bedoeld in het eerste lid zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen twee maanden na binnenkomst ervan door aan de besturen van de deelnemende gemeenten onder overlegging van zijn advies omtrent de toetreding en de eventueel daaraan te verbinden voorwaarden.
Met betrekking tot geschillen omtrent de toepassing, in de ruimste zin, van de regeling tussen de besturen van de gemeenten of tussen besturen van een of meer gemeenten en het bestuur van het openbaar lichaam is artikel 28 van de Wet gemeenschappelijk regelingen van toepassing.
Artikel 31: Toezending regeling en inwerkingtreding
Artikel 32: Duur van de regeling
De regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.
De regeling kan worden aangehaald als de gemeenschappelijke regeling van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân.
De raad van de gemeente Het Bildt, in zijn openbare vergadering van…………………………..
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Het Bildt, in zijn vergadering van …………….
De raad van de gemeente Franekeradeel, in zijn openbare vergadering van ……………………
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Franekeradeel, in zijn vergadering van .……….
De raad van de gemeente Harlingen, in zijn openbare vergadering van…………………………
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen, in zijn vergadering van …………….
De raad van de gemeente Leeuwarderadeel, in zijn openbare vergadering van ……………………
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarderadeel, in zijn vergadering van ……….
De raad van de gemeente Menameradiel, in zijn openbare vergadering van……………………
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Menameradiel, in zijn vergadering van ………
De raad van de gemeente Terschelling, in zijn openbare vergadering van ……………………
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling, in zijn vergadering van .……….
De raad van de gemeente Vlieland, in zijn openbare vergadering van
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vlieland, in zijn vergadering van …………….
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-6961.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.