Gemeenteblad van Opsterland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Opsterland | Gemeenteblad 2016, 64420 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Opsterland | Gemeenteblad 2016, 64420 | Verordeningen |
Uitvoeringsregels gemeentetoeslag voor peuteropvang en VVE Opsterland 2016
Burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland,
overwegende dat de raad op 8 december 2014 de verordening gemeentetoeslag voor peuteropvang en VVE Opsterland 2015 herziene versie heeft vastgesteld en het college bevoegd is nadere regels op te stellen,
besluiten vast te stellen de volgende
Uitvoeringsregels gemeentetoeslag voor peuteropvang en VVE Opsterland 2016
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Peuteropvang omvat ten minste 2 dagdelen per week. De aanbieder is vrij om de lengte van het dagdeel te bepalen, met dien verstande dat voor de reguliere peuteropvang de twee dagdelen tezamen minimaal 5 en maximaal 7 uren omvatten. De dagdelen hoeven niet dezelfde lengte te hebben. Daarnaast komen voor de gemeentetoeslag maximaal 40 weken in een kalenderjaar in aanmerking. Dit omdat aangenomen wordt dat de peuter in de schoolvakantie geen gebruik maakt van de peuteropvang. Het staat een ouder vrij om in schoolvakanties peuteropvang af te nemen of aan de aanbieder om dit aan te bieden. Dit vormt echter geen aanleiding om de hoogte van de gemeentetoeslag aan te passen. Voor de berekening van de gemeentetoeslag verwijzen we naar artikel 8.
Voor peuteropvanggroepen geldt een minimumaantal van 7 kinderen in de groep met dien verstande dat deze allen tussen de 2 en 4 jaar zijn. In voorkomende gevallen kan een groep onder dit minimum aantal kinderen toch haar registratie houden voor de peuters die in aanmerking komen voor de gemeentetoeslag. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer:
Een kind kan van de JGZ een indicatie krijgen voor VVE. Het kind is dan een doelgroepkind. De definitie van een doelgroepkind en daarmee de criteria worden vastgesteld door het college. Deze criteria zijn risicofactoren: voldoet een kind aan één of meerdere van deze factoren, dan is er in theorie een risico op een taal- of ontwikkelingsachterstand. De verpleegkundige van de JGZ beoordeelt of het risico dusdanig is, dat een indicatie wordt afgegeven. Na verloop van tijd zou het zo kunnen zijn dat de achterstand ingehaald is of niet meer bestaat. De indicatie kan dan ingetrokken worden. De risicofactoren zijn: het opleidingsniveau ouders, een eventuele indicatie voor Stevig Ouderschap en een omgevingsanalyse (de taalomgeving thuis en de spraak-taalontwikkeling van het kind).
Een aanbieder krijgt een registratie in het LRKP als de GGD daarvoor na inspectie het advies geeft aan de gemeente. Een registratie als VVE- locatie kan plaatsvinden als de GGD en/ of de Inspectie van Onderwijs aangeven dat de locatie aan de wettelijke vereisten voldoet en voldoende kwaliteit voor VVE biedt. Toezicht en handhaving op de kwaliteit van de locaties zoals geconstateerd door de GGD, wordt uitgevoerd volgens de beleidsregels die de gemeente hiervoor heeft opgesteld op grond van de Wet Kinderopvang.
Artikel 2 Voorwaarden voor de gemeentetoeslag
Er wordt gewerkt met minstens twee dagdelen omdat dat het meest effectief is voor het leren van
kinderen. De gemeentelijke regeling heeft een educatief doel om kinderen zo goed mogelijk voor te
bereiden op de basisschool. Bij gebruik van peuteropvang minder dan twee dagdelen
vervalt in principe het recht op de gemeentetoeslag. Uitzondering hierop is de gewenningsperiode: in de gewenningsperiode mag een peuter tijdelijk gedurende 1 dagdeel de peuteropvang bezoeken. Verondersteld wordt dat een gewenningsperiode maximaal 2 maanden in beslag neemt.
Een persoon kan kinderopvangtoeslag krijgen als hij werkt, studeert, een traject volgt om werk te vinden of verplicht een inburgeringcursus volgt bij een gecertificeerde instelling. Dit geldt ook voor de toeslagpartner. Iemand komt in aanmerking voor kinderopvangtoeslag als hij/ zij:
Onder een overeenkomst met een aanbieder wordt verstaan dat de ouder een formulier ondertekend heeft waarop tenminste aangegeven wordt:
Mits de voorstaande gegevens vermeld worden, kan de overeenkomst ook een offerte zijn.
Onder een inkomstenverklaring wordt verstaan een jaaropgave van de werkgever of de
uitkeringsinstantie. In voorkomende gevallen kan de gemeente specifiek vragen om een IB60
formulier te overleggen. Dit is een formulier van de Belastingdienst waaruit blijkt wat het bruto
gezinsinkomen per jaar is. Het IB60-formulier kan gratis aangevraagd worden bij de Belastingdienst
via de Belastingtelefoon: 0800-0543. Het duurt gemiddeld 5 werkdagen voor het formulier ontvangen
Artikel 6 Procedurebepalingen voor de verstrekking van de gemeentetoeslag voor peuteropvang
Het college stelt een aanvraagformulier, een wijzigingsformulier en een verantwoordingsformulier vast.
Deze formulieren zijn opgenomen bij de uitvoeringsregels als respectievelijk bijlage 1, 2 en 3.
De termijn van aanvragen binnen 12 weken nadat de peuteropvang gestart is, is in lijn met de termijn
die de Belastingdienst hiervoor stelt.
Indien een aanbieder aangeeft dat een ouder die gemeentetoeslag ontvangt voor de derde keer op rij
de aanbieder niet betaalt, dan wordt de gemeentetoeslag van de ouder stopgezet. Daarnaast kan in
daartoe aanleiding gevende situaties het toeslagbedrag rechtstreeks aan de aanbieder worden
Voor het verantwoorden van de gemeentetoeslag moet de aanvrager tenminste overleggen:
Voor onder meer ondernemers is het aannemelijk dat een inkomensverklaring niet voor 1 april ingeleverd kan worden. Er zijn andere uitzonderingssituaties denkbaar. In dergelijke gevallen gaan de aanvrager(s) en gemeente in gesprek om een maatwerkoplossing overeen te komen.
Op basis van een steekproef kan de gemeente vragen om een IB60 formulier te overleggen.
Na ontvangst van de volledige verantwoording, berekent de gemeente de definitieve hoogte van de gemeentetoeslag. Heeft de aanvrager te weinig gemeentetoeslag ontvangen, dan wordt het verschil uitbetaald. Heeft de aanvrager teveel gemeentetoeslag ontvangen, dan wordt het verschil teruggevorderd, tenzij het terug te betalen bedrag minder is dan € 40,-.
Artikel 7 Tussentijdse wijzigingen
Ten aanzien van wijzigingen in het inkomen vindt een directe aanpassing van de hoogte van de gemeentetoeslag plaats wanneer de verhoging of verlaging van inkomen zodanig is dat men in de volgende of voorgaande inkomenscategorie van de adviestabel ouderbijdrage valt. De aanpassing wordt niet doorgevoerd wanneer er bij een inkomensverhoging of verlaging nog minder dan 4 maanden gebruik gemaakt gaat worden van de gemeentetoeslag.
Een tussentijdse wijziging is ook deelname van een volgend kind uit hetzelfde gezin aan peuteropvang, in hetzelfde kalenderjaar als waar de gemeentetoeslag al voor berekend was.
Artikel 8 Berekening van de gemeentetoeslag
Er wordt gewerkt met minstens twee dagdelen omdat dat het meest effectief is voor het leren van
kinderen. De gemeentelijke regeling heeft een educatief doel om kinderen zo goed mogelijk voor te
bereiden op de basisschool. Bij gebruik van peuteropvang minder dan twee dagdelen (anders dan
tijdens de gewenningsperiode) vervalt in principe het recht op de gemeentetoeslag.
Het maximale uurtarief waarover de gemeentetoeslag wordt berekend is in 2016 € 6,89. Dit maximum
geldt ook voor de uren die gevolgd worden voor het extra dagdeel VVE.
Voor de berekening van de gemeentetoeslag voor ouders/ verzorgers die niet in aanmerking komen
voor Kinderopvangtoeslag, wordt de adviestabel ouderbijdrage van de VNG 2016 gehanteerd.
Voor ouders die in een schuldsaneringstraject via de gemeente zitten of aan het wettelijk
schuldsaneringstraject via de WSNP deelnemen, geldt dat zij in aanmerking komen voor 100%
vergoeding van peuteropvang via de gemeentetoeslag. In deze situatie wordt er rechtstreeks aan de
Het aantal weken waarover de gemeentetoeslag wordt verstrekt is maximaal 40 in een kalenderjaar
omdat de schoolvakanties niet meegerekend worden. Het bedrag aan gemeentetoeslag per maand
Er wordt gekozen voor betaling van het toeslagbedrag per maand omdat de facturering van de aanbieders ook maandelijks plaatsvindt.
Artikel 9 Vergoedingen en subsidie VVE voor aanbieders
De subsidie van € 400,- per VVE-doelgroeppeuter per jaar wordt verrekend naar rato van het aantal maanden dat een doelgroeppeuter geplaatst is op de peuteropvang. Dat wil zeggen dat als een doelgroeppeuter 6 maanden VVE gevolgd heeft, er € 200,- toegekend kan worden enz. Doelgroepplaatsen dienen te worden gebruikt voor door de JGZ geïndiceerde doelgroeppeuters.
Nieuwe aanbieders die gebruik maken van de subsidieregeling voor kwalificering als VVE locatie en concreet kunnen aantonen wanneer de scholing is afgerond en het VVE programma en het kindvolgsysteem geïmplementeerd zijn, kunnen in aanmerking komen voor een voorlopige VVE registratie.
Ten aanzien van het VVE programma zegt het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie in art. 5: “Voor de voorschoolse educatie wordt een programma gebruikt waarin op gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling wordt gestimuleerd op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.”
Een erkend programma geniet de voorkeur omdat hiervan bekend is dat het voldoet aan deze bepaling. De Inspectie van Onderwijs geeft echter aan: “..Sommige gemeenten/vve-locaties werken met een vve-programma dat niet door Sardes of het NJI beoordeeld is, maar waarvan de gemeente/ houder van psz/kdv aantoont dat het voldoet aan de eisen van het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie, art. 5. Als dat allemaal niet het geval is, kan pas een oordeel over het programma gegeven worden op basis van de beoordeling van C1.2, C1.3, C1.4, C2, C3 en D1.1: als daar 2-en gegeven worden die zijn terug te voeren op de inhoud van het programma, krijgt het programma ook een ‘2’. “
De gemeente maakt dezelfde uitzondering ten aanzien van een VVE programma. Als een door de aanbieder gekozen VVE programma niet erkend is, maar wel voldoet aan de voorwaarden zoals hierboven omgeschreven, kan de aanbieder er voor kiezen deze te gebruiken. De gemeente gaat dan niet actief onderzoeken of het programma aan de gestelde eisen voldoet, maar wacht het oordeel van de Inspectie van Onderwijs hierover af. Indien een erkend VVE-programma aangeschaft wordt, kan de subsidie vooraf uitgekeerd worden. In het geval van een niet erkend VVE programma wordt de subsidie voor de aanschaf van de methode en materialen pas uitbetaald wanneer de Inspectie een positief oordeel hierover heeft geveld.
Doelgroeppeuters mogen van extra uren VVE (het VVE- aanbod) gebruik maken. Het VVE - aanbod omvat minimaal 3 en maximaal 5,5 uur, met dien verstande dat de som van VVE-aanbod en reguliere peuteromvang tenminste 10 uur en maximaal 10,5 uur is. Het VVE- aanbod wordt de ouders niet in rekening gebracht. De aanbieder stuurt de maandelijkse factuur voor het VVE-aanbod rechtstreeks naar de gemeente, zowel voor ouders met gemeentetoeslag als voor ouders met kinderopvangtoeslag. De aanbieder stelt een overeenkomst op voor het VVE-aanbod per doelgroeppeuter tussen aanbieder en gemeente waarbij een kopie van de overeenkomst tussen aanbieder en ouder voor de reguliere peuteropvang als bijlage toegevoegd wordt. De aanbieder spant zich er voor in dat het derde dagdeel ook daadwerkelijk benut wordt door de doelgroeppeuter. Bij langdurig of structureel niet-gebruik van het VVE-aanbod door de doelgroeppeuter, licht de aanbieder de gemeente in en vervalt de overeenkomst voor het VVE- aanbod van de doelgroeppeuter.
Artikel 10 Eisen aan aanbieders
De kwaliteit van VVE op de voorschool wordt door de Inspectie van Onderwijs beoordeeld aan de hand van de Werkinstructie VVE- locatie (maart 2014). In 2016 moet uit het oordeel van de Inspectie van Onderwijs blijken dat de indicatoren Wettelijke condities (A) en Ontwikkeling, begeleiding, zorg (D) volledig voldoende (score 3) beoordeeld worden. Niettegenstaande hetgeen in artikel 10 van de verordening wordt gesteld, kan het aanleiding voor de gemeente zijn voor nader onderzoek, afwijzing, stopzetting of bijstelling van de subsidie als een indicator van deze domeinen door de Inspectie als wenselijk of noodzakelijk verbeterpunt (score 2 of 1) beoordeeld wordt.
De wettelijke condities worden getoetst door de GGD. Indien dit niet door de GGD getoetst is op het moment dat de Inspectie de locatie bezoekt, toetst de Inspectie dit onderdeel zelf. Toezicht en handhaving op de kwaliteit van de locaties zoals geconstateerd door de GGD, wordt uitgevoerd volgens de beleidsregels die de gemeente hiervoor heeft opgesteld op grond van de Wet Kinderopvang.
Voor beide onder artikel 9 genoemde subsidies geldt dat het college de aanvraagformulieren vaststelt. Het aanvraagformulier voor een subsidie ten behoeve van doelgroeppeuters is opgenomen bij deze uitvoeringsregels als bijlage 4. Het aanvraagformulier voor nieuwe aanbieders ten behoeve van een subsidie bedoeld voor de scholing van leidsters en aanschaf van een VVE programma is opgenomen bij deze uitvoeringsregels als bijlage 5.
De gemeentesecretaris, De burgemeester,
Dit formulier hoort bij gemeentetoeslag voor peuteropvang en VVE, te vinden op www.opsterland.nl .
Voor het invullen van dit formulier heeft u nodig:
Na afloop van het kalenderjaar moet u een verantwoordingsformulier invullen. U ontvangt dit formulier eind januari in het volgende kalenderjaar van de gemeente.
Heeft u teveel ontvangen of onterecht toeslag ontvangen, dan moet u (een deel hiervan) terugbetalen. Als u te weinig heeft gekregen, krijgt u dat alsnog uitbetaald.
Komt u in aanmerking voor Kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst?
Naam aanvrager: ………………………………………………………………………………………….
Burgerservicenummer: ………………………………………………………………………………………….
Straat en huisnummer: …………………………………………………………………………………
Postcode en woonplaats: …………………………………………………………………………………
Telefoonnummer overdag: …………………………………………………………………………………
Geschat toetsingsinkomen aanvrager: €………………………………
peuteropvang: …..……………………………….t.n.v.:…………………………………….
Voeg een kopie van uw bankpas bij deze aanvraag.
Zit u in een schuldsaneringstraject via de gemeente of doet u mee aan het wettelijke schuldsaneringstraject via de WSNP? Dan komt u in aanmerking voor 100% vergoeding voor peuteropvang.
2 Gegevens partner (woonachtig op hetzelfde adres)
Naam partner: …………………………………………………………………………………
Burgerservicenummer: …………………………………………………………………………………
Geboortedatum: …………………………………………………………………………………
Geschat bruto toetsingsinkomen partner: €………………………………
3 Gegevens kind (Heeft u meer kinderen die gebruik maken van peuteropvang? Gebruik voor het opgeven van de gegevens de achterzijde van het laatste blad)
Naam kind: …………………………………………………………………………………
Burgerservicenummer: …………………………………………………………………………………
Straat en huisnummer: …………………………………………………………………………………
Postcode en woonplaats: …………………………………………………………………………………
Geboortedatum: …………………………………………………………………………………
4 Peuteropvang (Stuur een kopie van de offerte of overeenkomst mee)
Naam organisatie peuteropvang: ……………………………………………………………………….
LRKP nummer: …………………………………………………………………………………
Straat en huisnummer: …………………………………………………………………………………
Postcode en woonplaats: …………………………………………………………………………………
Aantal uur per week reguliere opvang: ………………………………………………………………………
(min. 5 uur per week, max. 7 uur per week)
Eerste dag waarop uw kind gebruik maakt van peuteropvang: ……….…../…………../……….…
Einddatum: ……….…../…………../……….…
(dag waarop uw kind 4 jaar wordt)
Door ondertekening van dit formulier verklaart u het volgende:
Naam: ………………………………………………………………………………………………
U kunt dit formulier opsturen naar Gemeente Opsterland, Postbus 10.000, 9244 ZP Beetsterzwaag
Dit formulier hoort bij de uitvoeringsregels peuteropvang, te vinden op www.opsterland.nl.
Gebruik dit formulier als u een wijziging wilt doorgeven die van invloed kan zijn op de hoogte van uw gemeentetoeslag voor peuteropvang.
1 Gegevens kind(eren) (waar u gemeentetoeslag voor peuteropvang voor ontvangt)
Naam: ……………………………………………………………………………………………………………….
Burgerservicenummer(s): …………………………………………………………………………………………………….
Straat en huisnummer: …………………………………………………………………………………………………
Postcode en woonplaats: ………………………………………………………………………………………………..
Welke wijziging wilt u doorgeven? (Bijvoorbeeld in adresgegevens, uw inkomen, uw werksituatie, het aantal uren dat er gebruik gemaakt wordt van de peuteropvang, deelname aan de peuteropvang van een tweede kind, overgang naar andere peuteropvangorganisatie, stopzetting van peuteropvang, deelname aan wettelijke schuldsanering (WSNP) of schuldsaneringstraject via de gemeente enzovoorts)
………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………
Ingangsdatum wijziging: ……………/……………./……………
De aanvraag en de bijbehorende overeenkomsten zijn naar waarheid ingevuld:
Naam: ………………………………………………………………………………………………
U kunt dit formulier opsturen naar Gemeente Opsterland, Postbus 10.000, 9244 ZP Beetsterzwaag
Naam: …………………………………………………………………………………
Straat en huisnummer: …………………………………………………………………………………
Postcode en woonplaats: …………………………………………………………………………………
Telefoonnummer overdag: …………………………………………………………………………………
Totaal toetsingsinkomen van u en uw toeslagpartner in het vorige kalenderjaar: €……………
Voeg e en kopie van uw (gezamenlijke) toetsings komen bij als bewijsstuk, bijvoorbeeld uw jaaropgave(n).
2 Verantwoording gemeentetoeslag
In welke maanden kwam u in aanmerking voor Kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst?
Dit verantwoordingsformulier is naar waarheid ingevuld:
Naam: ………………………………………………………………………………………………
U kunt dit formulier opsturen naar Gemeente Opsterland, Postbus 10.000, 9244 ZP Beetsterzwaag
Dit formulier hoort bij Uitvoeringsregeling gemeentetoeslag voor peuteropvang en VVE Opsterland, te vinden op www.opsterland.nl.
Uw organisatie van peuteropvang komt in aanmerking voor deze subsidie van maximaal € 400,- per kalenderjaar per geplaatste doelgroeppeuter als voldaan wordt aan de voorwaarden uit de verordening gemeentetoeslag voor peuteropvang en VVE Opsterland 2015, zoals:
Dit formulier moet u vóór 8 januari van het volgende kalenderjaar bij ons indienen.
Naam organisatie peuteropvang: ………………………………………………………………………………………..
LRKP nummer: ………………………………………………………………………………………………...
Straat en huisnummer: …………………………………………………………………………………………………
Postcode en woonplaats: …………………………………………………………………………………………………
Naam aanvrager: ………………………………………………….Functie……………………………………..
Telefoonnummer overdag: …………………………………………………………………………………………………
overmaken subsidiebedrag: …..…………………………………………...t.n.v.:………………………………………….
2 Kopie(ën) plaatsingsovereenkomsten
Voeg kopie(ën) toe van de plaatsingsovereenkomsten. Vul ook de bijlage op de achterzijde in!
Aantal bijgevoegde plaatsingsovereenkomsten ……………………………….
De aanvraag en de bijbehorende overeenkomsten zijn naar waarheid ingevuld:
Bijlage 1 Overzicht plaatsingsovereenkomsten
U kunt dit formulier verzenden naar Gemeente Opsterland, t.a.v. Marye Klazema, Postbus 10.000, 9244 ZP Beetsterzwaag.
Dit formulier hoort bij Uitvoeringsregeling gemeentetoeslag voor peuteropvang en VVE Opsterland, te vinden op www.opsterland.nl.
Uw organisatie van peuteropvang komt in aanmerking voor deze subsidie met een maximum van € 7.500 als voldaan wordt aan de voorwaarden uit de verordening gemeentetoeslag voor peuteropvang en VVE Opsterland, zoals:
eis van 10 uren VVE kunnen voldoen.
Naam organisatie peuteropvang: ………………………………………………………………………………………..
LRKP nummer: ………………………………………………………………………………………………...
Straat en huisnummer: …………………………………………………………………………………………………
Postcode en woonplaats: …………………………………………………………………………………………………
Naam aanvrager: ………………………………………………….Functie……………………………………..
Telefoonnummer overdag: …………………………………………………………………………………………………
overmaken subsidiebedrag: …..…………………………………………...t.n.v.:………………………………………….
Aantal bijgevoegde kopie(ën): ……………………………….
De aanvraag en de bijbehorende overeenkomsten zijn naar waarheid ingevuld:
Naam: …………………………………………………………………………………………………………….
U kunt dit formulier verzenden naar Gemeente Opsterland, t.a.v. Marye Klazema, Postbus 10.000, 9244 ZP Beetsterzwaag
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-64420.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.