Beleidsregels mantelzorgurgentieverklaringen Nijmegen

 

Hoofdstuk 1. Inleiding en algemene bepalingen

In deze beleidsregels wordt beschreven hoe het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen de regels voor de mantelzorgurgenties zoals omschreven in artikel 10a en 10b van de Huisvestingsverordening Nijmegen 2016 uitvoert. De juridische basis voor deze bepalingen is artikel 1, artikel 10a en 10b van de Huisvestingsverordening Nijmegen 2016 , en artikel 12 lid 3 van de Huisvestingswet 2014.

Artikel 1. Definities

In aanvulling op de Huisvestingsverordening Nijmegen 2016 wordt in deze beleidsregels verstaan onder:

  • Awb: Algemene wet bestuursrecht

  • College: college van burgemeester en wethouders van Nijmegen

  • Verordening: Huisvestingsverordening Nijmegen 2016

  • Mantelzorgurgentieverklaring : de beschikking waarmee een woningzoekende in de urgentiecategorie als bedoeld in artikel 10a, tweede lid, van de verordening wordt ingedeeld.

Artikel 2. De wettelijke verplichte urgentiecategorieën

Als de gemeente Nijmegen regels over urgentie in een verordening opneemt dan moeten in die verordening ook de verplichte categorieën uit de Huisvestingswet worden opgenomen. Deze wettelijke urgentiecategorieën hebben een plek gekregen in artikel 10a en 10b van de verordening. De categorie ontvangers of verleners van mantelzorg is daar één van.

Mantelzorg is hulp als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Het gaat om zorg die langdurig, onbetaald, niet beroepsmatig en vanuit een persoonlijke betrokkenheid wordt verleend aan een naaste op basis van een bestaande sociale relatie. Het kan gaan om iemand met een (chronische) ziekte, en /of een lichamelijke, psychische of psychiatrische beperking.

Het verlenen of ontvangen van mantelzorg kan tot gevolg hebben dat er naar het oordeel van het college een urgent huisvestingsprobleem is ontstaan. Naar aanleiding daarvan kan het college een besluit over urgentieverlening nemen, als er een aanvraag wordt gedaan.

Hoofdstuk 2. Nijmeegse beleidsregels voor het verlenen van mantelzorgurgentie

Artikel 3. Werkwijze

Het besluit om urgentie te verlenen wordt genomen door het college. De volgende werkwijze wordt toegepast:

  • Aanvraagformulieren zijn te downloaden van de website van de gemeente;

  • Aanvrager dient een schriftelijke of elektronische aanvraag in bij het college en ontvangt hiervan een ontvangstbevestiging;

  • Het college neemt een besluit op de aanvraag en stelt aanvrager hiervan schriftelijk dan wel elektronisch in kennis;

  • Na toewijzing van een mantelzorgurgentie moet de woningzoekende zelf een woning zoeken via www.entree.nu.

Artikel 4. Voorwaarden voor het verlenen van mantelzorgurgentieverklaringen.

  • 1.1

    Er is sprake van dagelijkse zorg (7 dagen per week) van minimaal 3 uur per dag. Het gaat hier om thuis geboden zorg in de vorm van huishoudelijke hulp, verzorging en/of verpleging en individuele begeleiding. Het aandeel mantelzorg in deze zorg is hierbij minimaal 10 uur per week.

  • 1.2

    Er is sprake van langdurige ondersteuning met de verwachting dat de zorgrelatie minimaal 1 jaar in stand blijft.

  • 1.3

    De reisafstand tussen de woningen van mantelzorggever en mantelzorgontvanger is meer dan 5 kilometer en wordt na verhuizing minder dan 5 kilometer, gemeten volgens de kortst mogelijke route via google maps.

  • 1.4

    Het inkomen van het huishouden van de aanvrager is niet hoger dan de door de rijksoverheid vastgestelde inkomensnorm voor sociale huurwoningen.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 5. Onvoorziene gevallen

In die gevallen waarin toepassing van deze beleidsregels voor aanvrager zou leiden tot uitkomsten die niet in redelijke verhouding staan tot de doelen die met deze regels worden nagestreefd kan het college afwijken van deze beleidsregels.

Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.1

    De beleidsregels treden in werking op eerste dag na bekendmaking van het besluit.

  • 1.2

    De beleidsregels kunnen worden geciteerd als ‘Beleidsregels mantelzorgurgentie Nijmegen’.

     

Aldus vastgesteld in de vergadering van 10 mei 2016.

 

De Gemeentesecretaris a.i.

Drs. R. Wever

De Burgemeester

Drs. H.M.F. Bruls

 

Naar boven