Gemeenteblad van Twenterand
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2016, 57353 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2016, 57353 | Beleidsregels |
Bekend gemaakt in het digitale Gemeenteblad d.d. 20 mei 2016
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
a.branche: voor de toepassing van deze beleidsregels worden de volgende branches onderscheiden:
b.dagdeel: het verkooptijdvak van 8.00 tot 13.00 (met bijbehorende opstelperiode vanaf 07.00
uur en opruimperiode tot 13.45 uur) en het verkooptijdvak van 13.00 tot 18.00 uur (met bijbehorende opstelperiode
vanaf 12.00 uur en opruimperiode tot 18.45 uur).
Hoofdstuk 2 Aanvragen om vergunning
Artikel 2 Behandeling aanvraag om vergunning
− kopie van het uittreksel van de onderneming uit het Handelsregister van de Kamer van
− kopie geldig legitimatiebewijs;
− situatietekening van de locatie;
− schriftelijke toestemming van de eigenaar van de grond waarop de standplaats wordt
ingenomen, tenzij vergunning wordt gevraagd op voor de openbare dienst bestemde
3.De termijn die krachtens artikel 4:6 van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld om een
onvolledige aanvraag aan te vullen bedraagt vier weken.
4.Aanvragen om verlenging van een vergunning hebben voorrang op nieuwe verzoeken.
Hoofdstuk 3 Diverse bepalingen over standplaatsen
1.In de kernen geldt het volgende maximumstelsel:
1. Den Ham: Parkeerplaats tegenover perceel Esweg 9 max. 1
1. Parkeerplaats Café Restaurant Harwig max. 1 (allen donderdagochtend 2 st.)
1. Vriezenveen: Manitobaplein max. 3
1. Vroomshoop: Oranjeplein max. 2
1. Westerhaar-Vriezenveensewijk: Sluiskade max. 1 (vanaf de 3e parkeerplaats aan de
1. Noordzijde vanaf de Hoofdweg)
1. Parkeerplaats De Klaampe max. 2
1. Bruinehaar: Driehoeksweg max. 1
Per kern geldt een maximaal aantal in te nemen standplaatsen per dag. Bovenstaande overzicht is hierbij leidend. Voor een
overzicht zie ook bijlage A. Deze bijlage wordt geacht onderdeel uit te maken van deze beleidsregels.
Van feestdagen (ook bijvoorbeeld carnaval), standplaatsen ten behoeve van medisch onderzoek, standplaatsen van beperkte
De volgende 2 locaties staan nog op de lijst van gedoogsituaties:
Op het moment dat deze plekken niet meer door de betrokken ondernemers worden ingenomen komen deze plaatsen te
vervallen. Deze plaatsen zijn niet overdraagbaar aan derden. De gedoog standplaats nummer 2 (Nabij Hoofdweg 187) vervalt
Artikel 6 Branchebeperkingen ter bescherming van het plaatselijk voorzieningenniveau
Wanneer als gevolg van bijzondere omstandigheden in de gemeente of in een deel van de gemeente redelijkerwijs te
verwachten is dat door het verlenen van een standplaatsenvergunning een redelijk verzorgingsniveau voor de consument
ter plaatse in gevaar komt zal die vergunning niet worden verleend.
Artikel 7 Locaties waar standplaatsen mogen worden ingenomen
In artikel 4 lid 1 zijn per kern de verschillende locaties weergegeven waar standplaatsen mogen worden ingenomen.
Artikel 8 Toedelen van standplaatsen
aanvrager op een wachtlijst geplaatst. Maar de aanvrager wordt niet op de wachtlijst geplaatst:
van acht weken worden afgewacht, voordat de gegadigden op de wachtlijst voor de vrijgekomen
standplaats worden benaderd. De levenspartner of één van de kinderen van de
standplaatshouder heeft dan de mogelijkheid om binnen acht weken na overlijden een verzoek in
te dienen voor het overschrijven van de standplaatsvergunning.
1.De vergunninghouder moet aantoonbaar afdoende verzekerd zijn en zich verzekerd houden tegen vorderingen tot schadevergoedingen waartoe hij als gebruiker van een verkoopinrichting krachtens wettelijke aansprakelijkheidsbepalingen
zou kunnen worden verplicht wegens aan derden toegebrachte schade.
2.De aanvrager voldoet aan deze verzekeringsplicht als hij een geldig bewijs overlegt van het lidmaatschap van een
Organisatie die voor haar leden een collectieve daartoe heeft afgesloten.
Artikel 10 Vergunningvoorschriften
Aan de vergunning wordt in ieder geval het voorschrift verbonden:
de bepalingen van de Winkeltijdenwet dienen in acht te worden genomen. Op grond van artikel 2
van de Winkeltijdenwet is het verboden een winkel voor het publiek geopend te hebben of in de
uitoefening van een bedrijf, anders dan in een winkel, goederen te koop aan te bieden of te
verkopen aan en in rechtstreekse aanraking met particulieren:
Bijlage A Overzicht vergunde standplaatsen Gemeente Twenterand per mei 2016
Standplaatsen Den Ham per mei 2016
Standplaatsen Vriezenveen per mei 2016
Standplaatsen Vroomshoop per mei 2016
Standplaatsen Westerhaar-Vriezenveensewijk per mei 2016
Standplaatsen Bruinehaar per mei 2016
Beleidsregels voor standplaatsvergunningengemeente Twenterand 2015
Naast de Algemene Plaatselijke Verordening Twenterand is er nog andere regelgeving van belang voor het innemen van
standplaatsen. Deze regelgeving stelt vanuit andere motieven eisen aan het drijven van handel. Zo zijn de Winkeltijdenwet,
de Drank- en Horecawet, de Colportagewet en de Warenwet van belang. Voor zover nodig zal bij het innemen van een
standplaats ook aan deze wetten moeten worden voldaan.
In de Winkeltijdenwet is aangegeven dat winkels op werkdagen tussen 06:00 uur en 22:00 uur en op
zon- en/of feestdagen die als koopzondag zijn aangewezen geopend mogen zijn. Voor de ambulante
handel geldt hetzelfde. Dit betekent dat er geen vent- en standplaatsvergunningen verleend mogen
worden voor zon- en/of feestdagen, tenzij deze zon- en/of feestdag als koopzondag is aangewezen. In
artikel 12 van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet is hierop een uitzondering gemaakt. Dit artikel
bepaalt dat straatverkoop voor het aanbieden en verkopen van door directe consumptie geschikte
eetwaren en alcoholvrije drank wel op zon- en/of feestdagen mag plaatsvinden.
In de Drank- en Horecawet staat dat er geen alcoholhoudende drank vanaf een standplaats mag
worden verkocht. Ook mag er geen alcoholhoudende drank tijdens de verkoop aanwezig zijn.
De Colportagewet ziet toe op de wijze van optreden in de relatie tussen de koper en de verkoper. De
Colportagewet is van toepassing op bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen goederen en
diensten. De gemeente heeft overigens geen bevoegdheden. De Economische Controledienst is met
de uitvoering van de bepalingen uit de Colportagewet belast.
Op het drijven van handel in eet- en drinkwaren zijn de bepalingen uit de Warenwet van toepassing.
De Warenwet stelt regels over de goede hoedanigheid en aanduiding van waren. Ook stelt de
Warenwet regels over de hygiëne en degelijkheid van producten. Het toezicht op de naleving van de
Warenwet geschiedt door de Voedsel en Warenautoriteit.
Voor het aanvragen van de vergunning moet het gemeentelijk aanvraagformulier gebruikt worden.
Deze is vastgesteld door het college.
Een vergunning kan verleend worden voor een termijn van maximaal vijf jaar. Hier is voor gekozen
naar aanleiding van het project administratieve lastenverlichting. Standplaatsen voor één dag of een
korte periode, kunnen niet voor vijf jaar op dezelfde datum/dag een standplaats aanvragen. Dit moet
Standplaatsen die tijdens een evenement worden ingenomen, vallen buiten deze beleidsregels omdat
deze standplaatsen deel uitmaken van het evenement en de standplaats in een eventuele
evenementenvergunning wordt opgenomen.
Locaties waar standplaatsen mogen worden ingenomen
Als er evenementen op het Manitobaplein plaatsvinden, zullen de standplaatsen in de meeste gevallen op een andere
locatie worden ingenomen. De standplaatshouders worden hiervan op de hoogte gesteld door de marktmeester. Het
college kan ook in geval van onvoorziene omstandigheden van tijdelijke aard (zoals wegwerkzaamheden, calamiteiten,
onderhouds- en nieuwbouwactiviteiten) een andere locatie aanwijzen waar de standplaatsen ingenomen moeten worden.
Voor een locatie van de standplaats dat géén gemeentelijk terrein is, is toestemming nodig van de
grondeigenaar van die locatie. Voor deze toestemming moet de aanvrager zelf zorgen. Deze
toestemming moet bij de aanvraag worden ingeleverd.
Voor een locatie op gemeentelijk terrein, is met het afgeven van de standplaatsvergunning,
toestemming van de gemeente verkregen om de standplaats op gemeentelijk terrein in te nemen.
De vergunning is persoonsgebonden, en dus niet overdraagbaar. De houder van de vergunning of een medewerker moet
altijd aanwezig zijn op de standplaats.
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een standplaatsvergunning
zijn kosten verbonden. De tarieven staan in de Legesverordening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-57353.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.