Gemeenteblad van Zwolle
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2016, 5319 | Verordeningen |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwolle | Gemeenteblad 2016, 5319 | Verordeningen |
Gemeente zwolle, wijziging voorschriften ligplaatsen woonschepen op grond van artikel 3 lid 2 van de ligplaatsenverordening
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zwolle heeft in de vergadering van 27 oktober 2015 een wijziging in de voorschriften ligplaatsen woonschepen op grond van artikel 3 lid 2 Ligplaatsenverordening woonschepen 2013 vastgesteld. Deze wijziging treedt 26 januari 2016 inwerking en betreft de regulering van het walgebruik bij woonboten in de gemeente Zwolle.
Bovendien ligt de regeling ter inzage bij de informatiebalie in het Stadskantoor en is te raadplegen via www.zwolle.nl/bestuur/verordeningen en beleidsregels.
Voorschriften ligplaatsen woonschepen op grond van artikel 3 lid 2 van de ligplaatsverordening
Hoofdstuk 2 Ligplaatsen woonschepen algemeen
Artikel 3 Gebruik van kade, wal en waterkering
Gebruik van kade, wal of waterkering is niet toegestaan, tenzij dit gebruik expliciet is bestemd in het van toepassing zijnde bestemmingsplan.
Hoofdstuk 3 Stadsgracht, Schuttevaerhaven en Achtergracht
Ligplaatsen mogen alleen door voormalige (beroeps)binnenvaartschepen worden ingenomen. Onder voormalige (beroeps)vaartschepen worden verstaan vaartuigen die aanvankelijk zijn gebouwd als bedrijfsvaartuig, die een leeftijd hebben van minimaal 50 jaar en die qua uiterlijk zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat van bouw en uitrusting worden gehouden.
Artikel 8 Horecea- en cultuurschepen gelegen tussen Diezerpoorterbrug en Pelserbrugje.
1. De ligplaatsen zijn bestemd voor horeca- en cultuurdoeleinden met alleen in combinatie hiermee en ondergeschikt hieraan, een woonfunctie.
2. Per geval wordt gekeken naar de maatvoering van het schip en na toestemming door het college van burgemeester en wethouders wordt deze maatvoering opgenomen in de vergunning.
3. Voor horeca- en cultuurdoeleinden kunnen in de vergunning aparte voorschriften worden opgenomen ten aanzien van de bedrijfsvoering van het schip.
4. Wanneer het horeca- en/of cultuur doeleinde vervalt zal ook de woonfunctie vervallen en behoudt de gemeente het recht de ligplaats in te trekken
Hoofdstuk 4 Woonschepenhaven ‘Hasselterhaven’
Bij aan-, uit- danwel opbouwen en terrassen, moet een vergunning, zoals bedoeld in art.5 lid 2 van de Ligplaatsenverordening 2013, aangevraagd worden. De aan-, uit- danwel opbouwen en terrassen moeten passen binnen de maximale maatvoering, bestaan uit één geheel en zijn van staal of beton of andere materialen die duurzaam en veilig zijn waarbij geen sprake is van losse elementen.
Hoofdstuk 5 Almelose Kanaal (gedeelte tussen Schoenkuipenbrug en Hanekampbrug), Willemsvaart en Nieuwe Vecht
Bij aan-, uit- danwel opbouwen en terrassen, moet een vergunning, zoals bedoeld in art.5 lid 2 van de Ligplaatsenverordening 2013, aangevraagd worden. De aan-, uit- danwel opbouwen en terrassen moeten passen binnen de maximale maatvoering, bestaan uit één geheel en zijn van staal of beton of andere materialen die duurzaam en veilig zijn waarbij geen sprake is van losse elementen. .
Hoofdstuk 6 Overige liggebieden
Bij aan-, uit- danwel opbouwen en terrassen, moet een vergunning, zoals bedoeld in art.5 lid 2 van de Ligplaatsenverordening 2013 aangevraagd worden. De aan-, uit- danwel opbouwen en terrassen moeten passen binnen de maximale maatvoering, ,bestaan uit één geheel en zijn van staal of beton of andere materialen die duurzaam en veilig zijn waarbij geen sprake is van losse elementen.
Het drijvende deel van een woonschip bestaat uit staal of beton of andere materialen die duurzaam en veilig zijn waarbij geen sprake is van losse, bij elkaar gebonden elementen. Elementen/fabrieksbakken die bedoeld zijn aan elkaar gekoppeld te worden op het water vallen hier niet onder.
Met een beperkt aantal eisen kan de (brand) veiligheid van woonschepen aanzienlijk vergroot worden. Ze zijn ook goed te controleren. Het gaat dan om:
ad a. Om tijdig gealarmeerd te worden bij brand is hebben rookmelders een belangrijke functie. De rookmelders moeten voldoen aan NEN2555 en op het lichtnet zijn aangesloten. Bij (beroeps) binnenvaartschepen waarbij geen elektriciteitsaansluiting aanwezig is op het schip kan bij uitzondering gebruik gemaakt worden van rookmelders op batterijen. De rookmelders moeten geplaatst worden op elke verdieping en in elke ruimte waardoor gevlucht moet worden.
ad b. Veel woonschepen beschikken over een houtkachel. Door warmtestraling is het van belang dat ter plaatse of in de nabijheid van de stookplaats onbrandbaar materiaal wordt toegepast. Ter verduidelijking: plastic schrootjes zijn in ieder geval niet toegestaan en steenachtig materiaal wel.
ad c. De voorziening van afvoer van rook moet brandveilig zijn uitgevoerd volgens NEN 6062. Ter verduidelijking: flexibel of PVC-achtig materiaal is in ieder geval niet toegestaan. Dubbelwandig uitgevoerde rookgasafvoer voldoet in ieder geval wel. Het is ook van belang dat waar de rookgasafvoer door het dak wordt geleid ook daar onbrandbaar materiaal wordt gebruikt.
ad d. Om veilig te kunnen vluchten in het geval van calamiteit moet de route waarlangs gevlucht wordt adequaat zijn. Een deugdelijke loopplank is daarbij een noodzakelijke voorwaarde.
ad. g.Het gebruik van aggregaten is niet gewenst vanuit milieuoverwegingen (geluidhinder, lucht- en (mogelijke) watervervuiling). Wanneer er ter plaatse van de ligplaatsen onvoldoende walvoorzieningen zijn voor het verkrijgen van de benodigde energie kan een uitzondering gemaakt worden..Wel worden dan alléén zogenoemde ‘geluidsarme’ aggregaten toegestaan
Met de voorschriften wordt beoogd voor verschillende zones (stadsgrachten, woonschepenhaven en overig gebied) aan te geven wat aanvaardbaar is in die zone. Daarbij is een afweging gemaakt tussen het individueel belang en het algemeen belang. Het zal duidelijk zijn dat dit af en toe spanning oplevert. De opzet van deze voorschriften is om een zekere grens te stellen aan volume / massa van een woonschip en ‘alles er omheen’. De hierna opgenomen maximummaten voor woonschepen zitten op de grens van wat aanvaardbaar is, wanneer vanaf de wal naar een woonschip wordt gekeken. De voorschriften bieden de mogelijkheid voor één of twee woonlagen wanneer dit binnen de maximale hoogte valt.. De maximum lengte- en breedtematen (zeker wanneer een woonark 6 meter breed kan zijn) van het woonschip zijn ook zodanig dat in de meeste gevallen – ook met slechts één woonlaag – een ruim woonoppervlak tot de mogelijkheden behoort.
Bij lid 1: dit betekent bijvoorbeeld impliciet ook dat een minimumafstand tot bruggen wordt aangehouden en de doorvaarroute open blijft. Ook zal dit in de praktijk er toe leiden dat de afmeerrichting parallel aan kade, wal of steiger is, tenzij dit op de ligplaatsenkaart natuurlijk anders is aangegeven.
Bij lid 5: indien de afstand tussen twee woonschepen meer dan 5 meter bedraagt, dient bij vervanging of verplaatsing van het woonschip een afstand van minimaal 2,5 meter te worden aangehouden met het punt dat in de oorspronkelijke situatie halverwege de twee woonschepen lag.
Bij lid 6: er bestaan bij invoering van de Ligplaatsenverordening enkele dubbelligsituaties. De daarbij behorende ligplaatsvergunningen blijven geldig. Het beleid zal er echter op gericht zijn om het aantal dubbelligsituaties te verminderen.
De basisregel is dat gebruik van kade, wal of waterkering niet is toegestaan. Achtergrond daarvan is dat het gebruik van kades in zijn algemeenheid niet gewenst is en dat de bestaande keurvergunningen geen ruimte bieden voor het gebruik van wal, kade of waterkering. Uitzondering hierop zijn de plaatsen waarbij het gebruik van kade, wal en waterkering expliciet is bestemd in het geldende bestemmingsplan. Ook dient te worden voldaan aan de voorschriften die het Waterschap in de keur en/of keurvergunning aan de gemeente heeft opgelegd. Deze voorschriften worden dan tevens als voorschriften aan de ligplaatsvergunning verbonden en dienen door de houder van de ligplaatsvergunning te worden nageleefd. Grondslag hiervoor is artikel 4 lid 7 van de Ligplaatsverordening waarin is bepaald dat aan een ligplaatsvergunning voorschriften kunnen worden verbonden die betrekking hebben op veiligheid en volksgezondheid, het gebruik van de walkant en de bij het woonschip toegestane voorzieningen.
De ligplaats is bestemd voor een woonschip, met één bijboot en één voor het onderhoud noodzakelijk vlot. Net zoals dat geldt voor mensen met een huis (aan het water) is er geen ruimte voor drijvende terrassen, drijvende schuurtjes, aanleggen van recreatievaartuigen e.d.
Deze wateren maken vrijwel geheel deel uit van het bestemmingsplan ‘beschermd stadsgezicht’. De grachten en aangrenzende bebouwing zijn beeldbepalende elementen. De grachten kennen gedeeltelijk harde, rechte, gemetselde kades (Thorbeckegracht, Friesewal), gedeeltelijk schuine, groene, walkanten (Burgemeester van Roijensingel). De grachten waren in het verleden het domein van de beroepsvaart. Schepen horen bij het historisch beeld van de stad, woonarken niet. De ligplaatsen in de binnenstadsring zijn dan ook bestemd voor voormalige binnenvaartberoepsschepen. De maatvoering (lengte, breedte en hoogte) van de schepen moet passen bij de schaal van de bebouwing, zeker niet overheersen.
Bestaande vergunningen van schepen die niet aan de in lid 1 genoemde eis voldoen worden gerespecteerd. Bij vervanging van het betreffende schip vervalt de vergunning echter en wordt alleen een vergunning verleend indien het woonschip aan dit voorschrift voldoet.
Dit stuk stadsgracht tussen de Diezerpoorterbrug en het Pelserbrugje is bestemd voor horeca- en cultuurdoeleinden. Dit betekend dat hier uitsluitend schepen mogen liggen met als hoofdbestemming horeca- en cultuurdoeleinden Per geval wordt gekeken naar de maatvoering van het schip en bij goedkeuring door het college van burgemeester en wethouders opgenomen in de vergunning. Voor het overige vervoer over water en calamiteiten mag het schip een maximale breedte van 6 meter hebben. Naast deze hoofdfunctie en alleen in combinatie met deze hoofdfunctie kan een gedeelte van het schip als woonfunctie dienen. In de vergunning kunnen aparte voorschiften worden opgenomen ten aanzien van de bedrijfsvoering van horeca- en cultuurdoeleinden. Wanneer geen sprake meer is van horeca- en/of cultuurdoeleinden om enigerlei reden, vervalt ook de woonfunctie en heeft de gemeente het recht om de ligplaatsvergunning in te trekken.
Horecaschip: een zich op het water bevindend object ten behoeve van een horecabedrijf dat tot hoofddoel heeft het verstrekken van zwak- en niet alcoholische dranken, met als nevenactiviteit het verstrekken van ter plaatse te nuttigen voedsel en dranken, evenwel met uitzondering van een erotisch getinte vermaaksfunctie.
Cultuurschip: een zich op het water bevindend object ten behoeve van het bedrijfsmatig verrichten van activiteiten gericht op cultuur zoals een atelier, het verzorgen van workshops en lezingen, muziek(theater), alsook ondergeschikte horeca ten dienste van deze activiteiten, evenwel met uitzondering van een seksinrichting.
De woonschepenhaven heeft een vrij lichte verhouding met de directe omgeving. Het is een zelfstandige woongebied. Indien alleen gelet zou worden op dit zelfstandige karakter, zou een maximum goothoogte van 5 à 5,5 meter in principe toegestaan kunnen worden. Gelet op het feit dat de woonschepen relatief dicht bij elkaar liggen, is een te grote massa (met name zich uitend in lengte en hoogte) echter ongewenst. Met het oog op de afstand tussen woonschepen onderling zijn ook aan de maximale breedtemaat grenzen gesteld.
Bestaande boten mogen hun woonark uitbreiden binnen de maximale maatvoering zoals beschreven in lid 1,2 en 3 van artikel 9. Hiervoor is een vergunning van de gemeente nodig zoals bedoeld in art.5 lid 2 van de Ligplaatsenverordening 2013. De uitbreiding moet bestaan uit één geheel en is van staal of beton of andere materialen die duurzaam en veilig zijn waarbij geen sprake is van losse elementen.
De woonschepen en arken liggen door de bank genomen in een omgeving met grote omgevingswaarde. Dat geldt zowel voor woonschepen en arken in bijvoorbeeld de Turfmarkt als voor de woonschepen aan de Weteringkade / Almelose kanaal en de Willemsvaart. Grote massa’s, in de lengte maar vooral ook in de hoogte, doen een aanslag op die omgeving. Om die reden worden beperkingen aangebracht in de maatvoering. Voor het gedeelte van het Almelose Kanaal tussen de Schoenkuipenbrug en de Hanekampbrug en voor de Willemsvaart is een maatvoering opgenomen die is afgeleid van de maatvoering die geldt voor de Stadsgracht, Schuttevaerhaven en Achtergracht.
Bestaande boten mogen hun woonark uitbreiden binnen de maximale maatvoering zoals beschreven in lid 1,2 en 3 van artikel 10. Hiervoor is een vergunning van de gemeente nodig zoals bedoeld in art.5 lid 2 van de Ligplaatsenverordening 2013. De uitbreiding moet bestaan uit één geheel en is van staal of beton of andere materialen die duurzaam en veilig zijn waarbij geen sprake is van losse elementen.
Bestaande boten mogen hun woonark uitbreiden binnen de maximale maatvoering zoals beschreven in lid 1,2 en 3 van artikel 11. Hiervoor is een vergunning van de gemeente nodig zoals bedoeld in art.5 lid 2 van de Ligplaatsenverordening 2013. De uitbreiding moet bestaan uit één geheel en is van staal of beton of andere materialen die duurzaam en veilig zijn waarbij geen sprake is van losse elementen.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-5319.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.