Wijzigingsbesluit 2016 Mandatenregeling gemeente Weert

WIJZIGINGSBESLUIT 2016 MANDATENREGELING zoals vastgesteld bij besluiten van burgemeester en burgemeester en wethouders van 20 december 2011 en gewijzigd bij besluiten van burgemeester en burgemeester en wethouder van 4 december 2012 en 25 juni 2013.

(Geconsolideerde versie, inclusief zelfstandige (mandaat)besluiten van het college van 6 nov. 2012 (afd. PUZA vlg.nr.32); 19 juni 2012 (drempelbedragen Besluit regeling (sub) budgethouders);

31 jan. 2012 (afd. OCSW vlg. nr. 8); 12 okt. 2010 (afd. PIF vlg. nr. 30); 27 april 2010 (afd. OCSW vlg.nr.20) en 1 sept. 2009 (afd. OCSW vlg.nr.19).

 

Inleiding

In mei 1989 werd door burgemeester en wethouders en door de burgemeester, ieder waar het de eigen bevoegdheden betrof, voor de eerste keer een complete mandatenlijst voor het gehele gemeentelijke apparaat vastgesteld. Doelstellingen waren verbetering van de efficiency en met name ook betere dienstverlening aan de burger door korte behandelingstermijnen.

Deze mandatenregeling is in der loop der jaren steeds geactualiseerd en is in 2012 opnieuw vastgesteld in verband met de nieuwe organisatiestructuur (FLOW) van de gemeente Weert. Vervolgens is/ wordt de regeling aan actuele ontwikkelingen en/of wensen aangepast.

In navolging op versie 3 van de mandatenregeling van 2012 wordt de regeling op basis van actualisaties gewijzigd met dit wijzigingsbesluit.

De wijzigingen zijn als volgt weergegeven in de regeling:

 

  • Wijzigingen in het mandaat zijn met rood weergegeven in het betreffende mandaat

  • Nieuwe mandaten zijn onder aan de betreffende sectie opgenomen in blauw

  • Mandaten die zijn vervallen zijn doorgehaald.

Algemene Instructie

Artikel 10:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht geeft aan, dat onder mandaat wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.

Dit impliceert in feite reeds dat het bestuursorgaan ter zake regels kan stellen of beperkingen opleggen. Om hierin volledig duidelijk te zijn, heeft de wetgever in artikel 10:6 Algemene Wet Bestuursrecht toch nog eens het volgende bepaald:: "de mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid”

 

De algemene instructie, die geldt voor alle mandaten, houdt in, dat:

  • 1.

    zaken aan burgemeester en wethouders of aan de burgemeester moeten worden voorgelegd, indien:

    • a.

      de gemeenteraad voornemens is wensen en of bedenkingen ter kennis te brengen van het college van burgemeester en wethouders;

    • b.

      uit het te nemen besluit niet geraamde financiële of andere belangrijke consequenties voortvloeien;

    • c.

      het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van het tot dan toe gevoerde beleid;

    • d.

      de portefeuillehouder, de burgemeester ( in zijn hoedanigheid van bestuurlijk coördinator) of de gemeentesecretaris ( in zijn hoedanigheid van ambtelijk coördinator ) daarom vraagt.

    • e.

      een beslissing moet worden genomen op een aanvrage die is ingediend door een portefeuillehouder of een raadslid van de gemeente Weert.

  • 2.

    zaken aan de portefeuillehouder moeten worden voorgelegd, indien

    • a.

      de portefeuillehouder hierom gevraagd heeft;

    • b.

      naar het oordeel van de mandataris, de betrokken portefeuillehouder en/of college, in een bepaald specifiek geval op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit kan worden aangesproken.

  • 3.

    in het sectorplan wordt geregeld op welke wijze door de directeur richting gemeentebestuur/ portefeuillehouder verantwoording wordt afgelegd met betrekking tot de toepassing van mandaat en ondermandaat.

  • 4.

    mandaat mag niet worden toegepast indien, in welke vorm dan ook, een persoonlijk belang de besluitvorming kan beïnvloeden dan wel indien de schijn van belangenverstrengeling kan ontstaan waardoor de integriteit van betrokkene in het gedrang kan komen.

  • 5.

    voor mandaat en ondermandaat alle geldende voorschriften en afspraken onder andere betreffende integrale advisering en voortvloeiende uit de gemeentelijke aansprakelijkheidsverzekering van toepassing zijn.

  • 6.

    mandaat en ondermandaat slechts mogen worden gebruikt in verband met de uitoefening van de aan betrokken functionaris toegewezen functiebestanddelen.

 

Verder gelden de volgende voorschriften:

Juridische controlling.

  • 1.

    Tenzij hierna anders bepaald, pleegt de mandataris naar eigen inzicht vooraf overleg met de juridische sectorcontroller dan wel met een door de directeur aan te wijzen juridische medewerk(st)er.

  • 2.

    De directeur, de afdelingshoofden en de teamleiders kunnen aan de mandataris te allen tijde nadere aanwijzingen geven omtrent het vooraf plegen van overleg met de juridische sectorcontroller/ juridische medewerk(st)er

  • 3.

    De juridische sectorcontroller/ juridische medewerk(st)er kan te allen tijde aangeven dat overleg met hem noodzakelijk is voordat een besluit betreffende ondermandaat wordt genomen.

  • 4.

    Indien met de juridische sectorcontroller/ juridische medewerk(st)er geen overeenstemming wordt bereikt, wordt van het ondermandaat geen gebruik gemaakt. Alsdan is de directeur beslissingsbevoegd.

 

Financiële controlling.

  • 1.

    Tenzij hierna anders bepaald, pleegt de mandataris naar eigen inzicht overleg met de financiële sectorconsulent voordat uitgaven worden gedaan en/of verplichtingen worden aangegaan.

  • 2.

    De directeur, de afdelingshoofden en de teamleiders kunnen aan de mandataris te allen tijde nadere aanwijzingen geven omtrent het vooraf plegen van overleg met de financiële sectorconsulent.

  • 3.

    De financiële sectorconsulent kan te allen tijde aangeven dat overleg met hem noodzakelijk is voordat een besluit middels mandaat of ondermandaat wordt genomen.

  • 4.

    Mandaat en ondermandaat tot het aangaan van overeenkomsten, tot levering van goederen, aanneming van werk en/of verlening van diensten (nr. 25 algemeen bestuur) worden uitgevoerd conform het Besluit regeling budgethouders met in achtneming van het geldende inkoop-en aanbestedingsbeleid.

  • 5.

    Indien met de financiële sectorcontroller geen overeenstemming wordt bereikt, wordt van het verstrekte ondermandaat geen gebruik gemaakt. Alsdan is de directeur beslissingsbevoegd.

 

Personele controlling.

  • 1.

    Voor een aantal mandaten en ondermandaten als bedoeld onder “Algemeen Bestuur Personeel” geldt dat vooraf advies is vereist van de afdeling Personeel, Informatie en Facilitair (PIF).

    Dit advies wordt schriftelijk gemotiveerd. Indien advies en voorgenomen besluit niet met elkaar in overeenstemming zijn, wordt van het mandaat/ondermandaat geen gebruik gemaakt.

  • 2.

    Benoemingen mogen slechts plaatsvinden binnen de vastgestelde formatie.

 

Verantwoording.

  • 1.

    Besluiten die worden genomen, worden vastgelegd door middel van mandaatadviezen, uitgaande correspondentie, opdrachtbonnen etc. of in een geautomatiseerde registratiesysteem.

  • 2.

    Besluiten die krachtens mandaat of ondermandaten zijn genomen, zijn terug te vinden in het dossier/ werkdossier.

 

Ondermandaat

Volgens artikel 10:9 Algemene Wet Bestuursrecht kan de mandaatgever toestaan dat ondermandaat wordt verleend.

Voor ondermandaat gelden dezelfde regels als voor mandaat.

Het verlenen van ondermandaat houdt in dat er wordt doorgemandateerd van directeur naar afdelingshoofd, teamleider of medewerker.

Het initiatief hiertoe ligt bij de directeur, waarbij het bestuursorgaan vooraf toestemming dient te verlenen.

Bijzondere voorwaarde:

Voordat ondermandaat wordt verleend pleegt de directeur overleg met de betreffende portefeuillehouder.

Eventuele afspraken worden vastgelegd in het ondermandatenbesluit.

 

Vervanging

Mandaat wordt verleend aan de directeur. Ondermandaat aan afdelingshoofd, teamleider of medewerker.

Ondermandaat aan de medewerker is – behoudens uitzondering - een persoonlijk mandaat, verleend aan een bepaalde medewerker. Mandaat aan de directeur c.q. ondermandaat aan het afdelingshoofd en teamleider wordt in feite toegekend aan een functie.

Dat wil zeggen dat bij afwezigheid van directeur of afdelingshoofd hun plaatsvervangers de aan deze functionarissen verleende mandaten kunnen uitoefenen.

Bij ondermandaat aan medewerkers en teamleiders geldt dit ondermandaat bij hun afwezigheid niet automatisch voor degenen die hen geheel of gedeeltelijk vervangen.

Is dit wel gewenst dan dient hierin in het besluit van de directeur tot het verlenen van ondermandaat te worden voorzien.

Bij vervanging moet niet de eigen functie maar die van degene die vervangen wordt, vermeld worden.

 

Machtigingen en volmachten

De mandatenlijst bevat niet uitsluitend mandaten, maar ook machtigingen en volmachten.

Bij elk van deze rechtsfiguren wordt er een bevoegdheid aan een ander toegekend om deze - namens het bestuursorgaan in dit geval - uit te oefenen.

Bij mandaat gaat het om het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 1:3 Algemene Wet Bestuursrecht.

Volmacht wordt verleend voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen. Een machtiging wordt verleend voor feitelijke handelingen, zoals vertegenwoordiging tijdens rechtszaken, het voeren van correspondentie, het geven van inlichtingen etc.

Omdat er in artikel 10:12 van de Algemene Wet Bestuursrecht is bepaald dat de afdeling, die betrekking heeft op mandaat, van overeenkomstige toepassing is op volmachten en machtigingen kunnen deze zonder bezwaar in de lijst opgenomen blijven.

 

Besluit regeling (sub)budgethouders 2006

 

Inleiding

Jaarlijks worden door de raad via het vaststellen van de begroting budgetten beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de gemeentelijke taken. Dit zijn budgetten op programmaniveau.

Via de sectorplannen worden de budgetten verder uitgesplitst op productniveau. De sectorplannen worden door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld.

Daarnaast worden door de raad kapitaalkredieten beschikbaar gesteld voor uitvoering van specifiek benoemde taken/producten. Ook deze kredieten zijn aan te merken als voor uitvoering van gemeentelijke taken beschikbaar gestelde budgetten.

Voor een goed beheer van de (deel)budgetten worden (sub)budgethouders aangewezen.

 

In het Organisatiebesluit is vastgelegd dat burgemeester en wethouders nadere regels moeten vaststellen met betrekking tot de bevoegdheden, verantwoordelijkheden en taken van de budgethouders.

Hieraan wordt invulling gegeven door het “Besluit regeling (sub) budgethouders”, dat hierna is weergegeven.

 

Analoog aan de mandaatregeling worden de directeuren aangewezen als budgethouders voor alle budgetten betrekking hebbende op producten en/of taken welke tot de beleidsvelden van de concernstaf c.q. betreffende sector behoren.

De budgethouders kunnen sub-budgethouders aanwijzen.

Met betrekking tot de in artikel 7 vastgestelde maximumbedragen is aansluiting gezocht bij het vigerende gemeentelijk aanbestedings- en inkoopbeleid. Dit beleid wordt periodiek geëvalueerd en bijgesteld.

   

BESLUIT REGELING (SUB)BUDGETHOUDERS

 

Burgemeester en wethouders van Weert;

 

Gelet op de vigerende regelgeving ten aanzien van de ambtelijke organisatie, de administratie en het beheer van vermogenswaarden én de controle hierop;

 

Besluiten vast te stellen de volgende regeling inzake (sub) budgethouders van de gemeente Weert;

Artikel 1  

 

  • Als budgethouder worden de directeuren aangewezen. Voor de betreffende budgetten kunnen door de directeuren/college van burgemeester en wethouders sub-budgethouders worden aangewezen.

  • (Sub)budgethouders zijn binnen de hun via een budget gegeven machtiging verantwoordelijk voor het aangaan van overeenkomsten tot levering van goederen, aanneming van werk en/of verlening van diensten - hierna aangeduid als verplichtingen - aan en/of door de gemeente Weert. 

Artikel 2  

De verplichtingen worden onderscheiden in verplichtingen inzake lasten en verplichtingen inzake baten.

Artikel 3  

  • Onder budget wordt verstaan een door burgemeester en wethouders aan een (sub)budgethouder toegekende taakstelling op basis van de productenbegroting.

  • Tot de taakstelling worden tevens gerekend de prestatie-eenheden, kostendekkingspercentages, overige kengetallen en voorschriften, opgenomen in de omschrijving en toelichting van de begroting.

Artikel 4  

De (sub)budgethouder gaat niet eerder verplichtingen aan dan nadat ter zake een toereikend budget beschikbaar is.

Artikel 5  

Verplichtingen worden aangegaan met inachtneming van de gestelde regels in het aanbestedings- en inkoopbeleid.

Artikel 6  

De (sub) budgethouder draagt zorg voor:

  • een doelmatige en rechtmatige aanwending van de financiële middelen binnen de grenzen van het budget;

  • een gebruik van het budget voor het doel waarvoor het bestemd is.

Artikel 7  

  • a)

    Een budgethouder mag tot maximaal het grensbedrag Europese aanbesteding levering/diensten verplichtingen aangaan zonder toestemming van burgemeester en wethouders;

  • b)

    Een sub-budgethouder mag verplichtingen aangaan zonder toestemming van zijn budgethouder tot maximaal de drempelbedragen zoals die gelden volgens het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid voor enkelvoudige aanbestedingen (opvragen van minimaal 1 offerte) bij leveringen/diensten en werken.

Voor het gestelde onder b. kunnen door de directeur/ budgethouder afwijkende regels worden gesteld. Voor zover van toepassing, worden deze vastgelegd in de ondermandatenregeling van de concernstaf c.q. betreffende sector.

Artikel 8  

De (sub)budgethouder legt de op zijn budget betrekking hebbende verplichtingen vast door middel van het invullen of opstellen van bestelbonnen of orderbrieven.

Artikel 9  

Afdeling Financiën/de financiële sectorconsultent ondersteunt de (sub)budgethouders omtrent gesignaleerde of verwachte afwijkingen van het toegekende budget, rekening houdend met de aangegane verplichtingen. Dit betreft zowel over- als onderschrijdingen van de in het budget opgenomen lasten en/of baten, afwijkingen in prestatie-eenheden en kostendekkingspercentages en overige kengetallen.

Artikel 10  

De (sub)budgethouder is verantwoordelijk voor het aanleveren van de teksten in de planning- en control-documenten, het periodiek opstellen van een overzicht van de werkelijke uitkomsten van het budget, de geregistreerde prestaties en de kengetallen, een en ander met ondersteuning van de werkeenheid managementondersteuning van de sector. De (sub)budgethouder voorziet een en ander van analyses en toelichting met ondersteuning van de afdeling Financiën/financiële sectorconsulent. Burgemeester en wethouders bepalen de frequentie waarmee omtrent het bovenstaande gerapporteerd dient te worden, De coördinatie van deze rapportage aan burgemeester en wethouders wordt verzorgd door de afdeling Financiën.

Samenvatting  

Het Besluit regeling budgethouder komt kort samengevat neer op het volgende.

 

B&W wijzen de directeuren aan als budgethouder van budgetten betrekking hebbende op producten en/of taken welke tot het beleidsveld van de concernstaf c.q. betreffende sector behoren. De budgethouders kunnen sub-budgethouders aanwijzen.

De (sub)-budgethouder is verantwoordelijk voor het aangaan van verplichtingen (het aangaan van overeenkomsten tot levering van goederen, aanneming van werk en/of verlening van diensten)

 

De (sub) budgethouder moet hierbij het volgende in acht nemen:

  • hij/zij gaat de verplichting eerst aan als er voldoende budget is;

  • hij/zij volgt de richtlijnen zoals die vastgelegd zijn in het aanbestedings- en inkoopbeleid, waarbij hij/zij in elk geval:

    • °

      er zich van vergewist dat het actuele beleid wordt gevolgd;

    • °

      zo nodig ondersteuning inroept van de beschikbare adviesfunctie inkoop- en aanbestedingsprocedures;

    • °

      vastlegt waar hij offertes heeft gevraagd;

    • °

      de ontvangen offertes systematisch archiveert en

    • °

      de motivering van zijn keuze voor leverancier of dienstverlening schriftelijk vastlegt;

    • °

      hij/zij zorgt voor een doelmatige aanwending van de middelen;

    • °

      hij/zij gebruikt het budget overeenkomstig zijn bestemming;

    • °

      hij/zij legt de verplichting vast (via bestelbonnen of orderbrieven);

    • °

      de digitale contracten-database bijwerkt.

 

Opdrachtverstrekking vindt plaats conform de door burgemeester en wethouders en/of in de betreffende ondermandatenregeling vastgestelde maximumbedragen.

 

De (sub)budgethouder is verantwoordelijk voor het periodiek opstellen van de werkelijke uitkomsten van het budget, inclusief prestaties, kengetallen en analyses.

 

Informatieplicht :

Bij afwijkingen kapitaalkredieten dienen ten aanzien van informatieverstrekking aan raad en/of college de uitgangspunten gehanteerd te worden zoals deze zijn geformuleerd in “bijlage A Rapportage afwijkingen kredieten” bij de “Verordening op de inrichting van de financiële organisatie, de regels voor het financiële beheer en de uitgangspunten van het financiële beleid van de gemeente Weert”.

 

Ook dient de raad geïnformeerd te worden over verschuivingen tussen producten die hoger zijn dan 10% van het budget met een minimum van € 25.000,- (art. 7 van de “Verordening op de inrichting van de financiële organisatie, de regels voor het financiële beheer en de uitgangspunten van het financiële beleid van de gemeente Weert”).

 

(Aandachtspunt m.b.t. invullen sub-budgethouders :

- de afdelingshoofden zijn uit hoofde van hun functie aangewezen als sub-budgethouder dus niet op naam maar op functie in de lijst opnemen; alle overigen moeten op naam als sub-budgethouder worden opgenomen.)

 

Ondertekening van besluiten, brieven etc

Alle stukken moeten steeds ondertekend worden met:

Namens burgemeester en wethouders van Weert

c.q.

Namens de burgemeester van Weert

handtekening, naam en functie van (onder)gemandateerde.

 

Bij ondermandaat is het niet nodig om dit in de ondertekening tot uiting te brengen. Het besluit geldt immers als een besluit van het bestuursorgaan. Bij ondermandaat ondertekent de ondergemandateerde namens het bestuursorgaan en niet namens degene van wie hij de bevoegdheid in ondermandaat heeft verkregen.

Bij (functionele) vervanging moet niet de eigen functie maar die van degene die vervangen wordt, vermeld worden.

 

Ondertekening dient plaats te vinden met een “echte” handtekening. Gebruik van een stempel is niet toegestaan. Alle standaardbrieven moeten zo nodig worden aangepast.

 

Bekendmaking

Het is van groot belang dat de regels die gelden voor mandaat zorgvuldig in acht worden genomen. Steeds vaker worden besluiten door de rechter geschorst of vernietigd omdat uit het besluit niet blijkt dat de beslissing krachtens mandaat is genomen, omdat er niet kan worden aangetoond dat er mandaat is verleend of omdat de daarvoor geldende regels niet zijn nageleefd.

 

Deze regels treft u aan in Afdeling 10.1 en verder van de Algemene Wet Bestuursrecht, in de hiervoor genoemde "Algemene Instructie" en in de voor sommige mandaten geldende bijzondere instructie. De bijzondere instructie is opgenomen in het besluit tot mandaatverlening en – voor zover mogelijk - in de kolom "specifieke bepalingen" van de mandatenlijst.

 

Met nadruk wordt gewezen op artikel 3:42 van de Algemene Wet Bestuursrecht. Hierin is bepaald dat: "de bekendmaking van besluiten van een niet tot de centrale overheid behorend bestuursorgaan die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijke inhoud ervan in een van overheidswege uitgegeven blad of een dag-, nieuws - of huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze. Elektronische bekendmaking vindt uitsluitend plaats in een van overheidswege uitgegeven blad, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald.”

 

In navolging op de sinds 1 januari 2014 geldende verplichting voor overheden gebruikt de gemeente Weert een elektronisch gemeenteblad (www.officiëlebekendmakingen.nl) voor álle 'officiële' wettelijk vereiste bekendmakingen en andere kennisgevingen.

 

In artikel 2:74 lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht is de mogelijkheid opgenomen om te volstaan met alleen elektronische publicatie, tenzij er een wettelijk voorschrift is dat anders bepaalt. De gemeente Weert kent de Verordening bekendmaking gemeente Weert 2015. Deze verordening dient als wettelijke basis, om daar waar de mogelijkheid wettelijk wordt geboden, te volstaan met het uitsluitend elektronisch publiceren.

 

Wetten en andere regelingen treden pas in werking nadat zij zijn bekendgemaakt. De gemeente Weert publiceert haar bekendmakingen op internet. Daarnaast wordt een deel van de bekend-makingen ook nog gepubliceerd in 1Weert (als service voor de burgers, in een kortere versie).

 

Deze procedure geldt ook voor vaststelling van de (onder)mandatenregeling en/of afzonderlijk verleende (onder)mandaten/machtigingen. Bij de kennisgeving wordt het (onder)mandaatbesluit/de (onder)mandatenlijst ter inzage gelegd en opgenomen in het gemeentelijke regelingenbestand en/of de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving (CVDR). Bij aanvullingen/wijzigingen van de (onder)mandaten(lijst) in de toekomst dient dezelfde procedure te worden gevolgd.

 

Burgemeester en Wethouders van Weert,

de secretaris,

de burgemeester,

Mandatenregeling  

ALGEMEEN BESTUUR

dir. = directeur

h = afdelingshoofd

m = medewerker

secr. = gemeentesecretaris

t = teamleider

 

 

Vlg

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

Heid

Man-daat

Onder-

mandaat

Specifieke bepalingen

1

  • a)

    Het voeren van correspondentie in het kader van de voorbereiding van door of namens het gemeentebestuur/burgemeester te nemen besluiten.

  • b)

    het volgen van procedures o.a. als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht)

  • c)

    het sluiten van en ondertekenen van voorlopige overeenkomsten onder voorbehoud van goedkeuring door het gemeentebestuur.

  • d)

    Het ondertekenen van alle stukken en het verrichten van handelingen ter uitvoering van krachtens mandaat, machtiging of volmacht op basis van de mandatenregeling door de ondertekenaar namens Burgemeester en Wethouders of namens door de Burgemeester genomen besluiten.

b&w/burg

 

b&w/burg

 

b&w/burg

   

b&w/burg

dir.

 

dir.

 

dir.

   

dir.

h/m

 

h/m

 

h/m

   

h/m

Mandaat geldt niet voor brieven gericht aan de leden van de gemeenteraad.

 

Geldt niet voor besluitvorming tenzij elders gemandateerd.

2

Het verlangen van een schriftelijke machtiging (art. 2:1 Awb)

b&w/burg

dir.

h/m

 

3

Het doorzenden en terugzenden van geschriften (art. 2:3 Awb).

b&w/burg

dir.

h/m

 

4

  • a.

    Het stellen van een termijn aan een adviseur (art. 3:6 Awb).

  • b.

    Het verlengen van termijnen bedoeld in artikel 3:18 Algemene Wet Bestuursrecht.

b&w/burg

dir.

h/m

 

5

Het vaststellen van een formulier voor het indienen van aanvragen en verstrekken van gegevens (art. 4:4 Awb)

b&w/burg

dir.

h/m

 

6

Te besluiten een aanvraag niet te behandelen (art. 4:5 Awb, art. 4:6 Awb)

b&w/burg

dir.

h/m

 

7

Het aanwijzen van een of meerdere ambtenaren van de eigen sector die reclamanten horen in het kader van de afhandeling van bezwaarschriften.

B&w/burg

 

dir.

h/t

 

8

Het in de gelegenheid stellen van aanvrager en/of belanghebbende zijn zienswijze naar voren te brengen (art. 4:7, 4:8, 4:11 en 4:12).

b&w/burg

dir.

h/m

 

9

Het stellen van een redelijke termijn waarbinnen de beschikking tegemoet kan worden gezien (art. 4:14).

b&w/burg

dir.

h/m

 

10

Het toezenden van bescheiden in die gevallen waarin daarop aanspraak kan worden gemaakt

b&w/burg

dir.

h/m

 

 

 

Vlg

Nr.

Vervolg ALGEMEEN BESTUUR

 

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd

heid

 

Man-

daat

Onder -

mandaat

Specifieke bepalingen

11

a) Het uitoefenen van bevoegdheden en het nakomen van

verplichtingen zoals in de Wet bescherming persoonsgegevens is toegewezen aan het verantwoordelijke bestuursorgaan (de “verantwoordelijke” ex. Art. 1 onder d)

b) Het beslissen op verzoeken om in informatie en het feitelijk verstrekken hiervan als bedoeld in de Wet Openbaarheid van Bestuur, voor zover deze informatie van het College van Burgemeester en Wethouders of van de Burgemeester wordt gevraagd.

b&w/burg

dir.

h/m

 

12

Beslissingen omtrent toepassing legesverordening.

b&w/burg

dir.

h/m

 

13

Het besluiten tot verdaging van een te nemen beslissing op bezwaarschriften ingevolge de AWB.

b&w/burg

dir.

h/m

 

14

Het verlengen van beslistermijnen.

b&w/burg 

dir.

h/m

 

15

Het doen van openbare bekendmakingen/kennisgevingen ten aanzien van genomen c.q. voorgenomen besluiten.

b&w/burg.

dir.

h/m

 

16

Het in daarvoor in aanmerking komende gevallen verbinden van voorwaarden, voorschriften e.d. aan in mandaat te verlenen vergunningen, ontheffingen e.d., een en ander overeenkomstig het bepaalde in de toepasselijke regeling(en).

b&w/burg

dir.

h/m

 

17

Het aanvragen van vergunningen voor vergunningsplichtige activiteiten in het kader van de normale taakuitoefening van de gemeente

b&w

dir.

h/t

   

18

Het in ontvangst nemen van deurwaardersexploiten voor de gemeente

b&w

dir.

h/m

 

19

Het aanwijzen van gemachtigden en het indienen van verweerschriften in procedures bij:

- Gedeputeerde Staten van Limburg

- Voorzitter GS van Limburg

- Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State

- Voorzitter Afdeling Bestuursrechtspraak

- Gerechtshof inclusief belastingkamer

- Arrondissementsrechtbank

- President Arrondissementsrechtbank

- Raad van Beroep

- Centrale Raad van Beroep

- College van Beroep v.h. bedrijfsleven

- Voorzitter Centrale Raad van Beroep voor het bedrijfsleven

- Kantongerecht

Raad /

burg /

b&w

dir.

h/t

Zo nodig overleg met betrokken portefeuillehouder (zie algemene instructie)

   

20

     

  • a)

    Ondertekening door burgemeester en wethouders en door de burgemeester genomen besluiten.

  • b)

    Het ondertekenen van brieven en het geven van opdrachten en ondertekenen daarvan alsmede het verrichten van handelingen ter uitvoering van beslissingen van de gemeenteraad, van het college van burgemeester en wethouders of van de burgemeester.

b&w/burg

 

b&w/burg

dir.

 

dir.

h/m

 

h/m

 

21

Het in gebreke stellen van de wederpartij en het ondertekenen van stukken indien overeenkomsten niet worden nageleefd.

b&w/burg

dir.

h/t

 

22

Het vragen van extern advies over privaatrechtelijke aangelegenheden voordat een civiele procedure wordt gestart en het ondertekenen van stukken.

b&w/burg

dir.

h/t

 

23

Het afhandelen van correspondentie betreffende het taakveld van de sector/ afdeling.

b&w

dir.

h/m

 

24

Het aangaan van en het ondertekenen van overeenkomsten, tot levering van goederen, aanneming van werk en/of verlening van diensten conform het Besluit regeling Budgethouders

b&w/burg

dir.

h/m

Mandaat-volmacht uitoefening dient plaats te vinden conform het Besluit regeling Budgethouders.

Vlg

Nr.

Vervolg ALGEMEEN BESTUUR

 

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd

heid

 

Man-

daat

Onder -

mandaat

Specifieke bepalingen

25

Het behandelen en afhandelen van klachten over een gedraging van een ambtenaar (hoofdstuk 9 Awb)

b&w

dir.

h

 

26

Het behandelen en afhandelen van klachten over een gedraging van een afdelingshoofd, (hoofdstuk 9 Awb)

b&w

dir.

 

 

27

Het behandelen en afhandelen van klachten over een directeur (hoofdstuk 9 Awb)

b&w

secr.

 

 

28

Het behandelen en afhandelen van klachten over een gedraging van een directeur van een openbare school of de algemeen directeur/ gemeentesecretaris (hoofdstuk 9 Awb)

b&w

burg

 

Gedraging van directeur van een openbare school alleen voor zover de openbare school zelf geen klachtenregeling heeft

29

Het voornemen tot het toepassen van bestuursdwang respectievelijk het opleggen van een dwangsom

b&w/burg

dir.

h/t

Vooraf is instemming vereist van de betreffende portefeuillehouder.

30

Besluiten tot het innen van dwangsommen.

b&w/ burg

dir.

h/t

Vooraf is instemming vereist van de betreffende portefeuillehouder.

31

De aanwijzing van (onbezoldigde) ambtenaren belast met het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften.

b&w/burg

dir.

h

 

32

Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot levering van goederen, aanneming van werk en/of verlening van diensten conform het Besluit regeling budgethouders.

b&w/ burg

griffier

plv. griffier

Mandaat-volmacht uitoefening dient plaats te vinden conform het Besluit regeling Budgethouders

33

Het nemen van beslissingen als bedoeld in de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen omtrent ingebrekestellingen, de verschuldigdheid en de hoogte van dwangsommen en eventuele verrekening met leges.

b&w/ burg

dir.

h/t

 

34

Opvragen van justitiële gegevens

Burg

dir

h/m

Opmerking: Burgemeester moet ook aparte machtiging afgeven aan Dienst Justis.

 

Verplaatst vanuit afdelingen naar Algemeen Bestuur

35

Opvragen van politiegegevens

Burg

dir

h/m

Verplaatst vanuit afdelingen naar Algemeen Bestuur

36

Opschorten van de begunstigingstermijn o.g.v. last onder dwangsom en bestuursdwang

B&w

dir.

h/t

Vooraf instemming portefeuillehouder.

37

Het namens de gemeente indienen van een aanvraag tot verlening, wijziging en vaststelling van subsidies

b&w

dir.

h

 

38

Het indienen van bezwaar, beroep of hoger beroep namens de gemeente tegen een uitspraak waartegen bezwaar, beroep of hoger beroep openstaat.

Raad/ burg/ b&w

dir.

 

 

39

Het nemen van beslissingen op bezwaar betreffende het taakveld van de sector/ afdeling

b&w/ burg

dir.

h

Beslissing op bezwaar moet altijd hiërarchisch minimaal een stap hoger genomen worden dan het bestreden besluit.

40

Het behandelen en afhandelen van klachten over een gedraging van een bestuursorgaan of een lid daarvan (hoofdstuk 9 Awb)

Burg.

.

 

 

41

Het behandelen en afhandelen van klachten over een gedraging van de burgemeester (hoofdstuk 9 Awb)

Loco burg.

 

 

 

42

Namens de gemeente Weert aangifte doen van (het vermoeden van) een gepleegd strafbaar feit

burg

dir.

h/t

 

43

jaarlijkse indexering(en) op het gebied van arbeidsvoorwaarden en rechtspositie/ Het jaarlijks aanpassen van de vergoedingsbedragen op basis van (algemene) indexering

b&w/

dir.

 

 

 

ALGEMEEN BESTUUR Personeel

DT = Directieteam

AD = Algemeen Directeur

dir. = directeur

h = afdelingshoofd

t = teamleider

PIF = afdeling Personeel, Informatie en Facilitair

 

 

Vlg

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd

heid

Man-

daat

Onder -

Mandaat

Specifieke bepalingen

1

a. Het benoemen, schorsen en ontslaan van ambtenaren, het aangaan en opzeggen van overeenkomsten m.b.t. uitzend-/en inleenkrachten.

b&w

dir.

-

Geldt niet voor afdelingshoofden.

 

b. Het aangaan en opzeggen van overeenkomsten m.b.t. stagiaires en vrijwilligers.

b&w/ burg

dir.

h + t

Registratie bij PIF

 

c. Het aangaan en opzeggen van overeenkomsten m.b.t. uitzend- en inleenkrachten

b&w/ burg

dir

h+t

Registratie bij PIF

2

a. Beloningsdifferentiatie; besluiten conform deze regeling

b&w

DT

-

2.a. Registratie gratificaties bij PIF

 

b. schouderklopjes

b&w

dir.

h

 

3

Het besluiten tot toewijzing functieprofiel volgens HR21 systematiek.

b&w

DT

-

Vooraf advies PIF

4

Vaststellen voorlopige waardering conform HR 21 systematiek

b&w

DT

-

Vooraf advies PIF

5

Vaststelling definitieve waardering conform HR 21 systematiek

b&w

DT

-

Vooraf advies PIF

6

Formatiewijzigingen binnen bestaande formatie

b&w

dir.

-

Vooraf advies PIF

7

Wijziging in de omvang van het dienstverband (deeltijd) met inachtneming van het vorige punt

b&w

dir.

-

Registratie bij PIF

8

Toekennen jubileum-/afscheidsgratificaties

b&w

dir.

h

Vooraf advies PIF

Registratie bij PIF

9

Toekennen telefoon-, auto, (brom)fietsvergoeding

b&w

dir.

h

Registratie bij PIF

10

Toestemming verlenen voor het vervullen van een nevenfunctie c.q. uitoefenen nevenbedrijf

b&w

dir.

-

 

Mandaat geldt niet voor functies met salarisschaal 11 of hoger (toestemming te verlenen door B&W).

Vooraf advies PIF

11

Vaststellen van werk-/dienstrooster

b&w

dir.

h + t

Registratie bij PIF

12

Opleggen van wacht-/piketdiensten inclusief de daarbij behorende vergoedingen en verlening van ontheffing van de wacht-/storingsdiensten

b&w

dir.

h + t

Registratie bij PIF

13

Toekenning (onbetaald) ouderschapsverlof

b&w

dir.

h + t

Registratie bij PIF

14

Opdragen van het langdurig waarnemen van een functie (toekennen waarnemingstoelage).

 

b&w

dir.

-

Geldt niet voor managementfuncties

 

Vooraf advies PIF

Registratie bij PIF

15

a. Het opdragen van het verrichten van overwerk voor zover het geen grote groepen betreft en/of het overwerk een structureel karakter draagt

b&w

 

dir.

   

h+ t

 

Registratie bij PIF

 

b. Toekenning overwerkvergoeding conform regeling.

b&w

dir.

h + t

Registratie bij PIF

 

Vlg

Nr.

Vervolg ALGEMEEN BESTUUR Personeel

 

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd

heid

Man-

daat

Onder - Man-daat

Specifieke bepalingen

16

Vergoeden van gemaakte reis- en verblijfkosten (op declaratiebasis) t.b.v. dienstreizen en –ritten

b&w

dir.

h + t

Volgens vastgesteld declaratie protocol

17

Toestemming verlenen voor het gebruik van de eigen auto voor de dienst

b&w

dir.

h + t

 

18

Toekennen en melding studiefaciliteiten

b&w

dir.

h + t

 

Volgens vastgesteld POP formulier

Registratie bij PIF

19

Besluiten in het kader van de aan- en verkoop van verlof

b&w

dir.

h + t

Registratie bij PIF

20

Het verlenen van (kortdurend) zorgverlof

b&w

dir.

h + t

Registratie bij PIF

21

Het verlenen van calamiteitenverlof

b&w

dir.

h + t

Registratie bij PIF

22

Toekenning persoonlijke toelage

b&w

dir.

-

Vooraf advies PIF

23

Opdragen andere werkzaamheden ingevolge hfdst. 15 CAR/UWO (met andere werkzaamheden belasten)

b&w

dir.

-

Vooraf advies PIF

24

Toekenning financiële bijdrage loopbaanonderbreking (hfdst. 6 CAR/UWO)

b&w

dir.

-

Vooraf advies PIF

25

Toekenning ontslaguitkeringen zoals wachtgeld, WW, uitkeringsgelden en suppletie (hfdst. 10, 10a, 11, en 11a CAR/ UWO), )

b&w

dir.

-

Vooraf advies PIF

26

Uitbreiden/ verminderen formele arbeidsduur (hfdst. 2 CAR/ UWO)

b&w

dir.

-

Vooraf advies PIF

27

Aangaan van nieuw dienstverband dan wel continuering dienstverband na bereiken 65 jarige leeftijd

(hfdst. 8 CAR/ UWO )

b&w

dir.

-

Vooraf advies PIF

Registratie bij PIF

28

Besluiten m.b.t. vaststelling beoordeling alle daaruit voortvloeiende zaken (o.a. verlenging proeftijd, onthouding, uitloop, extra periodiek, aanstelling in vaste dienst (hfdst. 15 CAR/ UWO).

b&w

dir.

 

-

Het mandaat berust bij de gemeentesecretaris indien de directeur 1e beoordelaar is.

29

Het beslissen op en ondertekenen van besluiten en vaststellingsovereenkomsten omtrent verzoeken voor gebruikmaking van de Regeling Vroeguittreding Reorganisatie FLOW gemeente Weert

b&w

AD

-

Mandaat heeft betrekking op de uitvoering van de Regeling Vroeguittreding Reorganisatie FLOW gemeente Weert, vastgesteld per 29 maart 2011.

30

Wijzigingen van de inrichting van afdelingen en taak/ herstructureringen binnen afdelingen, conform geldende Rechtspositieleidraad bij reorganisatie en Organisatiebesluit

b&w

DT

 

vooraf advies PIF

31

Besluiten omtrent onregelmatigheidstoelage inclusief overgangstoelage bij wegvallen/ verminderen van de onregelmatigheidstoelage (hfdst. 3 CAR/UWO; Salarisverordening gemeente Weert, Regeling overgangstoelage onregelmatige dienst).

B&w

Dir

h

Vooraf advies PIF en Registratie bij PIF

 

CONCERNSTAF

AD = algemeen directeur

m = medewerker

 

 

Vlg

Nr.

 

Omschrijving bevoegdheid

 

Bevoegd

heid

 

Man-

daat

 

Onder -

mandaat

 

Specifieke bepalingen

1

Ondertekeningsmandaat ten aanzien van advertentiecontracten en contract “Gemeentewijzer”

burg

AD

m

 

4

Uitoefening van taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Wet elektronische bekendmaking zijn opgedragen

b&w /burg

AD

n.v.t.

 

5

Het aanwijzen van sleutelfunctionarissen in het kader van de cirsisorganisatie Oranje Kolom gemeente Weert (zie BW-008176)

b&w

AD

n.v.t.

 

 

SECTOR RUIMTE Afdeling Ruimtelijk Beleid (RB)

dir. = sectordirecteur

h = afdelingshoofd

m = medewerker

Vlg.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

heid

Man-daat

Onder-

mandaat

Specifieke bepalingen

1

Het besluiten tot het inschakelen van de schadebeoordelingscommissie, in casu de Stichting Adviesbureau Onroerende Zaken, in het kader van een verzoek om vergoeding planschade, ingediend op basis van de WRO.

b&w

dir.

h

 

2

Het nemen van beslissingen over het verlenen/weigeren van vergunningen op basis van de Leegstandswet voor het tijdelijk verhuren van woningen aan de directeur van sector RUIMTE.

b&w

dir.

h/m

 

3

Het adviseren aan rijks- en provinciale instanties met betrekking tot uitvoeringsaspecten van algemene milieuaangelegenheden

b&w

dir.

h

 

4

Het vaststellen van subsidies aan milieuverenigingen.

b&w

dir.

h

 

5

Het beslissen omtrent aanvragen om subsidie voor gemeentelijke monumenten en het beoordelen en doorzenden subsidieaanvragen Rijksmonumenten

b&w

dir.

h

  • Bij zienswijzen dient overleg te worden gepleegd met de portefeuillehouder.

6

Het nemen van beslissingen op verzoeken voor een starterslening als bedoeld in de ‘Verordening stimuleringsfonds startersleningen gemeente Weert 2007’

b&w

dir.

h

 

7

Het nemen van beslissingen op verzoeken om een duurzaamheidslening als bedoeld in de “Verordening duurzaamheidsregeling gemeente Weert”.

b&w

dir.

h

 

8

Het beslissen op een verzoek om planschade

B&w

dir.

h

Vooraf instemming portefeuillehouder vereist. Mandaat geldt niet bij afwijking van advies SAOZ.

 

SECTOR RUIMTE Afdeling Projectontwikkeling (PO)

dir. = directeur

h = afdelingshoofd

m = medewerker

 

Vlg.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

heid

Man-daat

Onder-

mandaat

Specifieke bepalingen

1

  • 1.

    de verkoop van particuliere bouwkavels en bedrijfskavels mits conform het grondprijzenbeleid en passend in het geldende bestemmingsplan en nadat door het college het verkavelingspan is vastgesteld en het college tot uitgifte heeft besloten.

  • 2.

    weigeringen van de onder 1 genoemde verkopen indien:

    • -

      geen kavels beschikbaar zijn;

    • -

      niet wordt voldaan aan de bepalingen van het geldende bestemmingsplan en geen vrijstelling wordt verleend;

  • 3.

    aankopen mits:

    • gelegen binnen geprioriteerde projecten en

    • gelegen binnen in exploitatie genomen gebieden en

    • het aankoopbedrag minder dan 10 % afwijkt ten opzichte van de taxatiewaarde en

    • het aankoopbedrag € 300.000,- niet te boven gaat.

  • 4.

    alle overige aan-en verkopen tot een

grondwaarde van maximaal € 100.000,- (bij

ruilingen € 100.000,- per over en weer over te

dragen perceel) mits conform het

grondprijzenbeleid dan wel op basis van een

uitgebracht taxatierapport en niet meer dan 10

% wordt afgeweken van de taxatiewaarde.

b&w

dir.

h/m

 

h/m

 

h

         

h/m

 

2

Het beslissen over het huren, het verhuren of op andere wijze in gebruik geven van roerende en onroerende gemeente-eigendommen en over de beëindiging van dat gebruik.

b&w

dir.

h/m

 

3

Het beslissen over het verpachten van jacht- en visrechten.

b&w

dir.

h

 

4

Verpachten van gemeentegronden op grond van de Pachtwet.

b&w

dir.

h

 

5

Het verlenen van toestemming aan de bewaarder van de Hypotheken en van het kadaster tot gehele of gedeeltelijke doorhaling van hypothecaire inschrijvingen in de openbare registers..

b&w

dir.

h/m

 

6

Wijziging van de tenaamstelling in het kader van grondtransacties mits de doelstelling van de transactie niet wordt aangetast.

b&w

dir.

h

     

7

Het sluiten van de wachtlijsten bij de verkoop van bouwterreinen.

b&w

dir.

h/m

 

8

Ontheffing van verlenen voor ondergeschikte afwijkingen van de basiseisen Handboek Woonkeur.

b&w

dir.

h

 

9

Het verlenen van een recht van voorkeur tot koop en het verlenen van een optierecht tot koop mits wordt voldaan aan de voorwaarden genoemd onder punt 1.

b&w

dir.

h

 

 

SECTOR RUIMTE Afdeling Vergunning, Toezicht en Handhaving (VTH)

dir. = directeur

h = afdelingshoofd

m = medewerker

 

Vlg.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegdheid

Man-daat

Onder-

Man-daat

Specifieke bepalingen

1

Het nemen van beslissingen omtrent de ontvankelijkheid, het weigeren, verlenen, intrekken, aanhouden, verdagen en overschrijven van een omgevingsvergunning als bedoeld in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht inclusief:

  • het volgen van de daarvoor noodzakelijke procedures;

  • het nemen van beslissingen over het (alsnog) opleggen, wijzigen, aanvullen of intrekken van voorschriften, beperkingen of nadere eisen;

  • in relatie daarmee de bevoegdheid tot het nemen van beslissingen oDTrent (tijdelijke) vrijstellingen en ontheffingen een en ander voor zover dit wenselijk of noodzakelijk is in het kader van de besluitvorming over de omgevingsvergunning.

b&w

dir.

h

 

  • Bij zienswijzen dient overleg te worden gepleegd met de portefeuillehouder.

  • het mandaat geldt niet indien door de monumenten-welstandscommissie een negatief advies is uitgebracht.

  • Het mandaat geldt niet indien door een externe instantie een negatief advies of geen verklaring van geen bedenkingen is uitgebracht.

  • bij het weigeren van de omgevings-vergunning dient vooraf overleg te worden gepleegd met de portefeuille-houder. (Mandaatadvies)

2

Bepalen dat beschikkingen ingevolgde de Wabo terstond na bekendmaking in werking treden. (art. 6.2 Wabo).

b&w

dir.

h

In overleg met de desbetreffende portefeuillehouder

5

Het bekendmaken van de beschikking waarbij niet tijdig is beslist op de aanvraag omgevingsvergunning.

b&w

dir.

h/m

 

6

Het nemen van beslissingen omtrent het toepassen van bestuursdwang in spoedeisende gevallen waaronder het stilleggen van bouwwerkzaamheden.

b&w

 

dir.

h/m

 

In overleg met de desbetreffende portefeuillehouder.

7

Het vaststellen van betalingsadviezen in het kader van de tot het takenpakket behorende subsidieregelingen.

b&w

dir.

h

 

8

Algemeen

a. Het afhandelen van milieuklachten

b. Het adviseren van andere bevoegde instanties terzake aanvragen ingevolge de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Wet milieubeheer en de Waterwet.

c. Het aanvragen van vergunningen ingevolge de Wet milieubeheer c.q. het doen van meldingen ingevolge 8.41 Wet milieubeheer.

d. Het beperkt veranderen van een milieu-inrichting als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 juncto artikel 3.10 lid 3 van de Wabo

 

b&w

b&w

 

b&w

 

b&w

 

dir.

dir.

 

dir.

 

dir.

 

h/m

h

 

h

 

h/m

 

9

       

Wet milieubeheer en Algemene Wet Bestuursrecht

 

Hoofdstuk 7

Het beslissen als bedoeld in artikel 7.17 Wet milieubeheer (mer-beoordelingsplicht ten aanzien van intensieve veehouderijen

Hoofdstuk 8 Inrichtingen

Het opleggen van voorschriften als bedoeld in artikel 8.42 en 8.42a van de Wet Milieubeheer.

Hoofdstuk 13. Procedures voor vergunningen en ontheffingen

Het uitvoeren van de betreffende procedurevoorschriften in dit hoofdstuk.

   

b&w

 

b&w

 

b&w

   

dir.

 

dir.

 

dir.

   

h

 

h

 

h/m

   

Vooraf dient overleg te worden gepleegd met de portefeuillehouder.

     

 

 

Vlg.

Nr.

Vervolg SECTOR RUIMTE Afdeling Vergunning, Toezicht en Handhaving (VTH)

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

heid

Man-daat

Onder-

mandaat

Specifieke bepalingen

10

Algemene Plaatselijke Verordening

  • a.

    Het beslissen op aanvragen om ontheffing als bedoeld in artikel 2.77.d. Algemene Plaatselijke Verordening (Vervoer gevaarlijke stoffen)

Het verbinden van voorwaarden aan collectieve en incidentele festiviteiten ter voorkoming of beperking van geluidhinder

 

b&w

   

b&w

 

dir.

   

dir.

 

h/m

   

h/m

 

11

Wet bodembescherming

a. Het verlenen van ontheffingen welke bij of krachtens de WBB worden aangevraagd.

b. Het intrekken van een bij of krachtens de WBB verleende ontheffing.

c. Het wijzigen, aanvullen of intrekken van en

beperkingen waaronder een ontheffing is

verleend

of de voorschriften die daaraan zijn verbonden

d. Uitvoeren van procedurevoorschriften

betreffende het onder a,b en c van dit nummer

genoemde en welke vermeld zijn in de Wet

milieubeheer c.q. Algemene Wet Bestuursrecht

e. Het toezenden van afschriften van beschikkingen

betreffende ontheffingen aan de Minister VROM

f. Het bijhouden van een register van de met

Betrekking tot ontheffingen genomen

Beschikkingen

g. Meldingen ingevolge de Wet bodembescherming

Alsmede de hiermede samenhangende

procedurele aspecten.

   

b&w

b&w

 

b&w

     

b&w

     

b&w

 

b&w

   

b&w

   

dir.

dir.

 

dir.

     

dir.

     

dir.

 

dir.

   

dir.

   

h/m

h/m

 

h/m

     

h/m

     

h/m

 

h/m

   

h/m

 

12

Wet Geluidhinder

Het ten behoeve van bouwplannen waarbij wordt geanticipeerd op een nieuw bestemmingsplan, aanvragen van een hogere waarde voor de geluidbelasting aan de gevel dan de voorkeurgrenswaarde (Wet geluidhinder en de op grond van deze wet gestelde uitvoeringsregelen).

b&w

dir.

h

 

13

Het beslissen op aanvragen om ontheffing van het verbod in de openlucht afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben en het eventueel intrekken van deze ontheffingen alsmede het afhandelen van eventuele klachten.

b&w

dir.

h/m

 

14

Het beslissen op verzoeken om :

1a) een standplaats op de weekmarkt;

1b) een standplaats op de jaarmarkt.

b&w

dir.

h/m

 

15

Het beslissen op aanvragen om een standplaats ingevolge de Standplaatsenverordening.

b&w

dir.

h/m

 

17

Het beslissen op verzoeken om vergunning ex art. 5:13 Algemene Plaatselijke Verordening (inzameling van geld of goederen)

b&w

dir.

h/m

 

20

Het beslissen op verzoeken om vergunning ex art. 2:10 Algemene Plaatselijke Verordening (voorwerpen op of aan de weg) voorzover daarvoor geen omgevingsvergunning is vereist

b&w /burg

dir.

h/m

 

21

Het beslissen op verzoeken om vergunning ex art. 2:25 Algemene Plaatselijke Verordening (evenement)

b&w / burg

dir.

h/m

 

22

Het beslissen op aanvragen om ontheffing o.g.v. artikel 35 Drank- en Horecawet (alcoholhoudende drank)

burg

dir.

h/m

 

 

 

Vlg.

Nr.

Vervolg SECTOR RUIMTE Afdeling Vergunning, Toezicht en Handhaving (VTH)

 

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

heid

Man-daat

Onder-

mandaat

Specifieke bepalingen

23

Het beslissen op verzoeken om ontheffing ex art. 5:2 Algemene Plaatselijke Verordening

(parkeren voertuigen autobedrijven)

b&w

dir.

h/m

 

25

Het beslissen op verzoeken om ontheffing ex art. 5:6 Algemene Plaatselijke Verordening

(parkeren caravans e.d.)

b&w

dir.

h/m

 

26

Het beslissen op verzoeken om ontheffing ex art. 5:7 Algemene Plaatselijke Verordening

(parkeren reclamevoertuigen)

b&w

dir.

h/m

 

27

Het beslissen op verzoeken om ontheffing ex art. 5:8 Algemene Plaatselijke Verordening

(parkeren grote voertuigen)

b&w

dir.

h/m

 

28

Het beslissen op verzoeken om gehandicaptenparkeerkaarten ex artikel 49 BABW.

b&w

dir.

h/m

 

29

Het beslissen op verzoeken tot het plaatsen en verwijderen van bord E6 van bijlage 1 van het RVV 1990 (individuele gehandicaptenparkeerplaats).

b&w

dir.

h/m

 

30

Het beslissen op verzoeken om ontheffing in verband met landbouwtransporten

(art. 149 WVW).

b&w

dir.

h/m

4:5 of 4.6

31

Het beslissen op aanvragen om ontheffing ex art. 4:5 Algemene Plaatselijke Verordening

(overige geluidhinder).

b&w

 

dir.

h/m

 

32

Het besluiten op verzoeken tot het tijdelijk mogen gebruiken van gemeentegrond ten behoeve van bouwactiviteiten, inclusief het verlenen van toestemming voor het plaatsen van containers, opslag materialen etc. voor zover daarvoor geen omgevingsvergunning is vereist

b&w

dir.

h/m

 

33

Het beslissen op verzoeken ingevolge de Winkeltijdenverordening

b&w

dir.

h/m

 

34

Het beslissen op verzoeken om vergunning voor het houden van kansspelen als bedoeld in art. 1 onder a van de Wet op de Kansspelen (art. 3 van genoemde wet) + het stellen van voorwaarden naar aanleiding van kennisgevingen als bedoeld in art. 7c van de Wet op de Kansspelen

b&w

dir.

h/m

 

35

Het beslissen op verzoeken om vergunning voor het aanwezig hebben van speelautomaten als bedoeld in art. 30b en 30c van de Wet op de Kansspelen.

burg

dir.

h/m

 

36

Het beslissen op verzoeken om vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf, slijterij of horecawerkzaamheid als bedoeld in art. 3, lid 1, sub a, b of c Drank- en Horecawet

burg

dir.

h/m

 

37

Het beslissen op verzoeken om vergunning als bedoeld in art. 30 van de Drank- en Horecawet (uitbreiding oppervlakte lokaliteiten horecagelegenheden), indien aan de overige inrichtingseisen blijvend kan worden voldaan.

burg

dir.

h/m

 

38

Het adviseren over en beslissen op aanvragen om ontheffing ingevolge artikel 35 Drank – en Horecawet.

burg

dir.

h/m

 

39

Het verlenen van een vergunning tot exploitatie openbare inrichting krachtens Hoofdstuk 2, afdeling 8 van de Algemene Plaatselijke Verordening (inclusief een bij dit bedrijf behorend terras en de andere aanhorigheden).

burg

dir.

h/m

Terras en de andere aanhorigheden toetsen

aan beheersvisie revitalisering binnen-

stad.

40

Het verdagen van de beslissing op een aanvraag om een vergunning tot exploitatie openbare inrichting ingevolge Hoofdstuk 2, afdeling 8 van de Algemene Plaatselijke Verordening

burg

dir.

h/m

 

41

Het verbinden van nieuwe voorschriften aan vergunningen tot exploitatie openbare inrichting ingevolge Hoofdstuk 2, afdeling 8 van de Algemene Plaatselijke Verordening

burg

dir.

h/m

 

42

 

Het beslissen op verzoeken van andere gemeenten om informatie over het levensgedrag van bedrijfsleiders/ beheerders in het kader van de Drank- en Horecawet (art. 8, lid 2 en 3 en art. 27)

burg

dir.

h/m

 

43

Het verlenen van ontheffingen van het sluitingsuur ingevolge art. 2:29 APV (openbare inrichting)

burg

dir.

h/m

 

Vlg.

Nr.

Vervolg SECTOR RUIMTE Afdeling Vergunning, Toezicht en Handhaving (VTH)

 

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

heid

Man-daat

Onder-

mandaat

Specifieke bepalingen

44

Beslissen op aanvragen Vuurwerkvergunningen (ter beschikking stellen van consumentenvuurwerk) ingevolge artikel 2:72 APV.

b&w

dir.

h

 

45

Het nemen van beslissingen en maatregelen ter uitvoering van vastgesteld en op de voorgeschreven wijze bekend gemaakt vigerend beleid inzake de handhaving van de sluitingstijden van openbare inrichtingen, alsmede met het oog op de naleving van voorschriften, verbonden aan ontheffingen sluitingsuur en aan terrasvergunningen.

burg

dir.

h/m

 

48

Het aanstellen als verkeersregelaar ogv artikel 56 lid 1 onder b BABW

burg

dir.

h/m

 

49

Het verlenen van ontheffingen voor het houden van wedstrijden op de openbare weg (art. 148 Wegenverkeerswet 1994).

b&w

dir.

h/m

 

50

Het beslissen op verzoeken om ontheffing ex artikel 87 van het RVV 1990.

b&w

dir.

h/m

   

51

Het beslissen op verzoeken om ontheffing in verband met het mogen houden van activiteiten op zondag ex artikel 3 en 4 Zondagswet.

burg

dir.

h/m

 

52

Het nemen van verkeersbesluiten ten behoeve van werk in uitvoering.

b&w

dir.

h/m

 

53

Besluiten omtrent ontheffingen kamperen buiten kampeerterrein alsmede verenigingskamperen en groepskamperen ex artikel 4.18a en 4.18b APV

b&w

dir.

h

 

54

Uitvoering wegsleepregeling als vorm van bestuursdwang ex artikel 125 Gemeentewet en artikel 170 Wegenverkeerswet

b&w

dir.

h BOA Politieambte-naren van de Politieregio Limburg Noord

Schriftelijke instemming door politie/BOA na vaststelling + volgens uitvoeringsregeling

55

Het aanwijzen van dagen ten behoeve van collectieve festiviteiten ex artikel 2.21 Activiteitenbesluit en 4.2 APV

b&w

dir.

h

Vooraf overleg met PFH

56

Het verlenen algemene ontheffing voor het verbranden van afvalstoffen ex artikel 10.63 Wet milieubeheer

b&w

dir.

h

 

57

Het instellen, afschaffen of veranderen van jaarmarkten of gewone marktdagen ex artikel 160 Gemeentewet

b&w

dir.

h

vooraf overleg met marktcommissie

58

Uitvoeren van taken en bevoegdheden indien de gevonden of verloren zaak een dier is ex artikel 5:4 t/m 5:12 BW

burg

dir.

h/m

 

59

Het verlenen van toestemming voor het laden en/of lossen van vuurwerk op een openbare plaats binnen de bebouwde kom ex Hoofdstuk 7.5 juncto voorschrift 7.5.11 bepaling CV1 van het ADR

burg

dir.

h

 

60

Het uitbrengen van advies aan gedeputeerde staten omtrent te verlenen ontbrandingstoestemming voor vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik ex artikel 3B.a onder d Vuurwerkbesluit

burg

dir.

h

 

61

Het vaststellen van hogere grenswaarden als bedoeld in wet geluidshinder/besluit geluidshinder ex art. 45/83/107 wet geluidshinder juncto 4.10 besluit geluidshinder

b&w

dir.

h

bij zienswijzen overleg portefeuillehouder vereist

 

SECTOR RUIMTE Afdeling Openbaar Gebied (OG)

dir. = directeur

h = afdelingshoofd

m = medewerker

Vlg.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

heid

Man-daat

Onder-

mandaat

Specifieke bepalingen

1

Het beslissen over het gebruik geven van roerende gemeente-eigendommen in beheer bij afdeling Openbaar Gebied en over de beëindiging van dat gebruik en het ondertekenen van stukken.

b&w/burg

dir.

h

2

Het nemen van beslissingen in het kader van de afhandeling van klachten, voor zover de Klachtenregeling van de gemeente Weert niet van toepassing is.

b&w

dir.

h

 

3

Het nemen van uitvoeringsbesluiten inclusief het beslissen op verzoeken om inzamelvergunningen als bedoeld in de Afvalstoffenverordening.

b&w

dir.

h

 

5

Het verbieden van het maken, veranderen van een gemelde uitweg (art. 2:12 lid 1 onder b APV)

b&w

dir.

h/m

 

6

Het aanstellen als verkeersregelaar ogv artikel 56 lid 1 onder b BABW

burg

dir.

h/m

 

7

Het beslissen op verzoeken om ontheffing ex artikel 87 van het RVV 1990.

b&w

dir.

h/m

 

8

Het nemen van Verkeersbesluiten

b&w

dir.

h

Vooraf is instemming vereist van de betreffende portefeuillehouder

 

Sector INWONERS Afdeling Publiekszaken (PUZA)

dir. = directeur

h = afdelingshoofd

m = medewerker

abs = ambtenaar burgerlijke stand

 

Vlg.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

heid

Man-

daat

Onder-

mandaat

Specifieke bepalingen

1

De uitoefening van taken en bevoegdheden, waaronder het nemen van besluiten en het doen van handelingen die bij of krachtens de Wet basisregistratie personen zijn opgedragen, behoudens de in de artikelen 3.8 en 3.9 van de wet genoemde regelgevende bevoegdheden, waaronder het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift uit de BRP, de (ambtshalve) beslissing tot inschrijving en opneming van gegeven in de BRP.

b&w

dir.

h/m

 

3

Legaliseren van handtekeningen

burg

dir.

h/m

 

4

Het in ontvangst nemen van een aanvraag omtrent het gedrag, het plegen van onderzoek, het verstrekken van advies en het doorzenden van een aanvraag verklaring omtrent het gedrag

burg

dir.

h/m

 

5

Ondertekenen en verstrekken van attestatie de vita

Burg/ b&w / Abs

dir.

h/m

 

10

Besluit tot afgifte van verlof tot ontleden

burg

dir.

Abs

 

11

Verlenen van vergunning tot opgraving van een lijk, het geven van voorschriften betreffende geneeskundig toezicht alsmede vervoer en bestemming van het lijk

burg

dir.

Abs

 

12

Afgeven laisser-passer voor lijken

burg

dir.

Abs

 

13

Het nemen van besluiten en uitvoeren van taken bij of krachtens de Wet op de lijkbezorging en de vigerende Gemeentelijke verordening op het beheer en gebruik van de gemeentelijke begraafplaats en de daarbij behorende nadere vastgestelde regels

b&w

dir.

h/m/ Abs

 

 

15

Alle bij of krachtens de Rijkswet op het Nederlanderschap verleende bevoegdheden en uitvoering van taken, waaronder het nemen van besluiten en het doen van handelingen.

burg

dir.

h/m

 

17

Buitenbehandelingstelling van een optieverklaring of naturalisatieverzoek wegens niet betaling van verschuldigde gelden

burg

dir.

h/m

 

Vlg.

Nr.

Vervolg afdeling Publiekszaken (PUZA)

 

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

heid

Man-

daat

Onder-

mandaat

Specifieke bepalingen

23

Het doen van mededelingen en het nemen van beslissingen die verband houden met de registratie van de kiesgerechtigdheid in de BRP

b&w

dir.

h/m

 

24

Benoeming leden en plaatsvervangend leden stembureaus.

b&w

dir.

h

 

25

De registratie van onderdanen van andere lidstaten van de Europese Gemeenschap voor de verkiezing van de leden van het Europese Parlement

b&w

dir.

h/m

 

26

Het in ontvangst nemen van een aanvraag om een reisdocument en het beslissen hierover

burg

dir.

h/m

 

27

De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Paspoortwet zijn opgedragen.

burg

dir.

h/m

 

28

Het in ontvangst nemen van een aanvraag om een rijbewijs en het beslissen hierover.

burg

dir.

h/m

 

29

De overige taken en bevoegdheden die bij of krachtens de Wegenverkeerswet zijn opgedragen.

burg

dir.

h/m

 

30

Afgifte bewijs van Nederlanderschap.

burg

dir.

h/m

 

31

Benoeming, schorsing en ontslag van buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand.

b&w

dir.

h

 

32

Het aanwijzen van een incidentele trouwlocatie conform de actuele Beleidsregels voorzien van criteria voor de aanwijzing van een incidentele trouwlocatie 2015”.

b&w

dir.

h/m

   

De ingekomen verzoeken worden, ter kennis gebracht van de portefeuillehouder.

33

Uitvoeren van taken en bevoegdheden met betrekking tot gevonden en verloren roerende zaken, niet zijnde een dier

burg

dir

h/m

 

34

Het opleggen van een bestuurlijke boete en het opmaken van een rapport van de overtreding overeenkomstig artikel 4.17 Wet basisregistratie personen respectievelijk titel 5.4 Bestuurlijke boete van de Algemene wet bestuursrecht

B&w

dir

h/m

 

35

De overige uitvoering van taken en bevoegdheden waaronder het nemen van besluiten en het doen van handelingen die bij of krachtens de Kieswet en de Wet raadgevend referendum zijn opgedragen

B&w/ burg

dir

h/m

 

 

Sector INWONERS Afdeling Werk, Inkomen en Zorg (WIZ)

dir. = directeur

h = afdelingshoofd

m = medewerker

t = teamleider

 

Vlg.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

heid

Man-

daat

Onder-

mandaat

Specifieke bepalingen

1

Het nemen van toekennende besluiten op grond van de Participatiewet en onderliggende regelgeving en het geldende Besluit bijstandverlening zelfstandigen.

b&

dir.

h/t/m

 

1a

Het nemen van besluiten tot het afwijzen, intrekken, herzien, terugvorderen en/ of verhalen van een uitkering verstrekt op grond van de Participatiewet en onderliggende regelgeving en het geldende Bbz 

b&w

dir.

h/t/m

 

2

Het nemen van toekennende besluiten op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en onderliggende regelgeving.

b&w

dir.

h/t/m

In ondermandaat mogen:

  • -

    Consulenten besluiten tot bedragen t/m € 5.000

  • -

    Kwaliteitsmedewerkers besluiten tot bedragen t/m € 10.000

Bij bedragen hoger dan € 10.000,= beoordeelt de kwaliteitsmedewerker het advies en beslist de teamleider of het afdelingshoofd

2a

Het nemen van besluiten tot het afwijzen, beëindigen, intrekken, herzien en/of terugvorderen van een voorziening, waaronder een PGB, op grond van de Wmo en onderliggende regelgeving.

b&w

dir.

h/t/m

 

3

Het nemen van toekennende besluiten op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en onderliggende regelgeving

b&w

dir.

h/t/m

 

4

Het nemen van toekennende besluiten op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en onderliggende regelgeving

b&w

dir.

h/t/m

 

5

Het nemen van besluiten op grond van de Wet inburgering (Wi). 

b&w

dir.

h/t/m

 

5a

Het nemen van besluiten tot het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van de Wi.

b&w

dir.

h/t/m

 

6

Het nemen van besluiten op grond van artikel 1.13 van de Wet Kinderopvang (WKKP).

b&w

dir.

h/t/m

 

8

Het nemen van beslissingen op grond van de geldende Verordening sociaal cultureel fonds van de gemeente Weert

b&w

dir.

h/t/m

 

9

Het nemen van besluiten op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (SHV).

b&w

dir.

h/t/m

 

 

Vlg.

Nr.

Vervolg WIZ

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

heid

Man-

daat

Onder-

mandaat

Specifieke bepalingen

10

Het nemen van besluiten betreffende een re-integratievoorziening.

b&w

dir.

h/t/m

Behalve voor afdelingshoofd en teamleider geldt het ondermandaat tot een bedrag van maximaal € 3.000,=

12

Toekennen bekostiging vervoerskosten, voortvloeiende uit de van toepassing zijnde Verordening leerlingenvervoer gemeente Weert.

b&w

dir.

h/m

Mandaat verplaatst van afdeling OCSW (nr. 7) naar WIZ

13

Het nemen van besluiten tot afwijzen, beëindigen, intrekken, herzien en/ of terugvorderen van een uitkering op grond van de IOAW en onderliggende regelgeving.

b&w

dir.

h/t/m

 

14

Het nemen van besluiten tot afwijzen, beëindigen, intrekken, herzien en/ of terugvorderen van een uitkering op grond van de IOAZ en onderliggende regelgeving.

b&w

dir.

h/t/m

 

15

Het verlagen van de uitkering op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, op grond van het bepaalde in de Participatiewet en de geldende Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW, IOAZ van de gemeente Weert.

b&w

dir.

h/t/m

 

16

Het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van de Participatiewet, IOAS en IOAZ.

b&w

dir.

h/t/m

 

 

Sector INWONERS Afdeling Onderwijs, Cultuur, Sport en Welzijn (OCSW)

dir. = directeur

h = afdelingshoofd

m = medewerker

Ga =gemeentearchivaris

t = teamleider

 

Vlg.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-heid

Man-

daat

Onder-

Mandaat

Specifieke bepalingen

1

Subsidieverlening en subsidievaststelling voortvloeiende uit de van toepassing zijnde Algemene Subsidieverordening Welzijn en evenementen 2013 en bijbehorende Deelsubsidieverordeningen

b&w

dir.

h/m

Ondermandaat aan beleidsmedewerkers geldt voor besluiten m.b.t. de jaarlijkse subsidies betreffende het eigen beleidsterrein. Hierbij dient het zogenaamde 4-ogen principe te worden toegepast met advisering/ uitvoering en besluitvorming door verschillende personen.

2

Subsidieverlening en – vaststelling voortvloeiende uit het jeugdbeleid, projectenbudget ouderen en gehandicapten.

b&w

dir.

h/m

Max € 10.000,00

Ondermandaat aan beleidsmedewerkers geldt voor besluiten m.b.t. de jaarlijkse subsidies betreffende het eigen beleidsterrein. Hierbij dient het zogenaamde 4-ogen principe te worden toegepast met advisering/ uitvoering en besluitvorming door verschillende personen.

4

Afwijzen van verzoeken om sponsorbijdragen, donaties en subsidies op grond van het niet voldoen aan de voorwaarden van de van toepassing zijnde (deel) verordening

b&w

dir.

h/m

   

8

De uitvoering van de Wet op de Kinderopvang voor de onderdelen:

  • besluiten tot het al dan niet inschrijven in het register:

  • handhavingsacties als aanwijzing en mondelinge overreding.

  • Uitschrijving uit het Landelijk Register Kinderopvang bij handhaving

Uitschrijving uit het Landelijk Register Kinderopvang op eigen verzoek

b&w

       

dir.

       

h/m

       

 

11

Vervallen

 

 

 

 

 

Vlg.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Vervolg Afdeling Onderwijs, Cultuur, Sport en Welzijn (OCSW)

Bevoegd- heid

Man- daat

Onder- mandaat

 

Specifieke bepalingen

12

Het aanvaarden van kleine schenkingen en legaten (zonder voorwaarden) voor zover passend binnen het dagelijks bestuur en tot een maximumbedrag van 10.000 euro.

b&w

Ga/dir.

h//t/m

 

13

Het aangaan van bruikleen- en bewaargevingsovereenkomsten inzake archieven en collecties

b&w

Ga/dir.

h//t/m 

 

14

 

Vervreemding van archiefbescheiden die ten onrechte bij de gemeente berusten en in de archiefbewaarplaats zijn opgenomen (art. 10, Archiefwet)

b&w

Ga/dir.

h/m

   

15

Beperken openbaarheid archiefbescheiden die in de archiefbewaarplaats berusten, uitsluitend met het oog op:

a. Eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer;

b. Het belang van de staat of zijn bondgenoten;

c. Voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van betrokken natuurlijke of rechtspersonen dan wel derden (art. 15 en 16, Archiefwet)

b&w

Ga

 

 

16

Opheffen van bij overbrenging aan de openbaarheid gestelde beperkingen, dan wel ten aanzien van een verzoeker buiten toepassing laten, indien het belang van de gestelde beperking niet opweegt tegen diens belang van raadpleging van archiefbescheiden (art. 15, 3e lid, Archiefwet)

b&w

Ga

 

 

17

Archiefbescheiden te vervangen door reproducties, teneinde, na verkregen machtiging van gedeputeerde staten, de aldus vervangen bescheiden te vernietigen (art. 7, Archiefwet)

b&w

Ga

 

 

18

             

Ter uitvoering gemeentelijke archeologische monumentenzorg:

  • a.

    het goedkeuren van het Plan van aanpak en het vaststellen van het Programma van eisen, vereist bij het verrichten van werkzaamheden met als doel het opsporen of onderzoeken van monumenten welke door verstoring van de bodem mogelijk aangetast worden,

het nemen van een selectiebesluit als bedoeld in artikel 39/41 van de Monumentenwet 1988, waarin bepaald wordt of de waarde van een terrein voldoende is vastgesteld en/of maatregelen ter bescherming van het archeologisch erfgoed nodig zijn, dit voor zover de kosten voor archeologisch (vervolg)onderzoek/werkzaamheden, begroot zijn op een bedrag lager dan €136.000,--.

b&w

dir.

h / beleids-

medewer-ker belast met archeo-logie

Bij de uitoefening van de verleende machtigingen/ (onder) mandaten wordt gehandeld conform het bepaalde in de Monumentenwet (MW), de Wet op de Archeologische monumentenzorg (Wamz), de vigerende “Nota Archeologie-beleid gemeenten Weert en Nederweert” en de vigerende erfgoedverordening van de gemeente Weert.

19

Het besluiten tot en het aangaan van onderverhuurovereenkomsten met derden als bedoeld in artikel 12 lid c van de Overeenkomst van huur en verhuur van gebouwen d.d. 2009, tussen de Stichting Gemeenschapscentrum Stramproy (verhuurder) en de gemeente Weert (huurder). (besluit b&w/b, 1 september 2009)

b&w/burg.

hfd. OCSW

 

Na schriftelijke toestemming van huurder, kan de door de gemeente gehuurde ruimte (tbv het jongerencentrum Stramproy) doorverhuurd worden aan derden, voor activiteiten voor jeugd tot 23 jaar.

20

Het vaststellen van de gemeentelijke gymvergoeding op grond van de vigerende (model)beleidsregel voor bekostiging gymnastiekruimten voor basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs (besluit b&w, 27 april 2010)

b&w

dir.

h/m

 

 

SECTOR BEDRIJFSVOERING Afdeling Financiën

dir. = directeur

h = hoofd

m = medewerker

Hef.amb.= Heffingsambtenaar

Inv.amb. = Invorderingsambtenaar

t = teamleider

 

Vlg.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

heid

Man-

daat

Onder-

Mandaat

Specifieke bepalingen

1

Doen van uitspraken op bezwaarschriften leges als genoemd in de Legesverordening.

Hef. amb

m

 

 

2

Parkeerbelastingen:

Beslissen op verzoeken tot het verlenen van

parkeervergunningen, parkeerabonnementen en kraskaarten.

b&w

h

m

 

 

3

Parkeerbelastingen:

- Opvragen buitenlandse kentekens bij de daartoe bevoegde autoriteiten;

- Nazenden niet uitgereikte naheffingsaanslagen.

Hef. amb

m

 

 

4

Parkeerbelastingen:

 

Intrekken vergunning en/of abonnement bij frauduleus handelen.

b&w

h

m

 

5

Parkeerbelastingen:

Opleggen naheffingsaanslagen.

Hef. amb

Par-

Keer

Controleur

 

Bezit van BOA certificaat vereist

6

Parkeerbelastingen:

Verminderen van naheffingsaanslagen.

Hef. amb

M

 

 

7

Doen van uitspraken op bezwaarschriften met betrekking tot:

  • -

    Hondenbelasting;

  • -

    Reinigingsheffingen;

  • -

    Marktgelden;

  • -

    Baatbelastingen;

  • -

    Rioolheffingen;

  • -

    Incidentele Rioolheffingen;

  • -

    Scheepvaartrechten;

  • -

    Staangeld woonwagens;

  • -

    Graf- en begraafrechten;

  • -

    Onroerende-zaakbelastingen;

  • -

    Parkeerbelastingen:

  • -

    Naheffing en navorderingsaanslagen

  • -

    Precariobelastingen;

  • -

    Toeristenbelasting;

  • -

    Gebruiksvergunningen.

Hef. amb

dir.

m

 

 

Vlg.

Nr.

Vervolg afdeling Financiën

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

heid

Man-

daat

Onder-

Mandaat

Specifieke bepalingen

8

Kwijtschelding:

Doen van uitspraken op verzoek tot kwijtscheldingverlening.

Buiten behandeling stellen van een

kwijtscheldingsverzoek.

 

Inv. amb

 

Inv. Amb

     

m

 

 

9

Ontvangstbevestiging van bezwaar- of beroepschriften (artikel 6:14 Awb); voor zover het bezwaar of beroep bij de heffingsambtenaar is ingediend.

Hef. amb

m

 

 

10

Invordering:

  • -

    Afschrijven van oninbare vorderingen;

  • -

    Ondertekenen betalingsregelingen;

  • -

    Uitstel van betaling;

  • -

    Verlenen en intrekken automatische incasso;

  • -

    Afdrachtbevestiging vordering;

  • -

    Loonbeslag leggen;

  • -

    Instellen en kennisgeving van een vordering.

Inv. Amb

m

               

Maximum bedrag tot € 100,00

 

11

Wet WOZ:

  • Ondertekening uitspraken met betrekking tot bezwaarschriften ingevolge de Wet WOZ;

  • Ondertekening uitspraken onroerende-zaakbelastingen eigenaar en gebruiker, in navolging op een bezwaarschrift gericht tegen een WOZ-beschikking.

 

Hef. amb

Hef. amb

 

dir.

dir.

 

m

m

 

12

Wet WOZ:

Een geschil met de afnemers voor te leggen aan de Waarderingskamer conform artikel 11, eerste lid, Wet WOZ.

b&w

dir.

h

 

13

Opvragen van inlichtingen voortvloeiende uit de artikelen 47, 49, 50 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en de artikelen 58 en 60 van de Invorderingswet 1990 dan wel bedoeld of van toepassing verklaard in de algemene maatregel van bestuur krachten artikel 246a van de Gemeentewet.

Hef. amb

dir.

m

 

 

14

Instellen van beroep in cassatie.

b&w

h

 

 

15

Het aanwijzen van gemachtigden en het indienen van verweerschriften in cassatieprocedures.

b&w

h

 

 

16

Verlengen en wijzigen van verzekeringen.

b&w

dir.

h

 

17

Afhandeling van ingediende schadeclaim.

b&w

dir.

h/m

 

18

Aansprakelijk stellen bij schade aan gemeente-eigendommen

b&w

dir.

h/m

 

19

Doen van statistische opgaven.

b&w

dir.

h/m

 

20

Bevestiging saldi van langlopende leningen.

b&w

dir.

h/m

 

21

Aangaan kas-/daggeldleningen.

b&w

dir.

h/t

 

22

Uitzetten overtollige gelden.

b&w

dir.

h

 

23

Doen van spoedbetalingen.

b&w

dir.

h/t

 

24

Afsluiten van geldleningen.

b&w

dir.

h

 

25

Afsluiten van rekening courant-overeenkomsten.

b&w

dir.

h

 

 

SECTOR MIDDELEN Afdeling Personeel, Informatie en Facilitair (PIF)

dir. = directeur

h = hoofd

m = medewerker

 

Vlg.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

heid

Man-

daat

Onder-

Mandaat

Specifieke bepalingen

1

Het in gebruik geven van gemeentelijke buitensportaccommodaties conform de vigerende gebruiksregeling

b&w

dir.

h/m

 

2

Uitvoering geven aan de vigerende Tarievenregeling sportaccommodaties

b&w

dir.

h/m

Conform art. 5 Tarieventabel sportaccommodaties 2004 is het mandaat voor het berekenen van de extra kosten bij commercieel gebruik voorbehouden aan het afdelingshoofd.

3

Het in gebruik geven van gemeentelijke binnensportaccommodaties conform de vigerende Gebruiksregeling Binnensportaccommodaties.

b&w

dir.

h/m

 

4

Het in gebruik geven van de gemeentelijke St. Theuniskapel, gelegen aan de Altweerterkapelstraat in Weert.

b&w

dir.

h/m

 

5

Besluit t.a.v. rechtspositie alternatieve samenlevingsvormen.

b&w

dir.

h/m

 

6

Toekennen van vergoeding van schade aan kleding/uitrusting.

b&w

dir.

h

 

7

Toekennen van buitengewoon verlof al dan niet met behoud van bezoldiging ingevolge art. 6:4:4 UWO (algemeen artikel).

b&w

dir.

h/m

 

8

Verlenen van verlof / buitengewoon verlof op grond van art. 6:4:1 (overlijden, bevalling etc.) en art. 6:4:2 UWO (vakbondsverlof).

b&w

dir.

h/m

 

9

Toekenning van bevallings-, zwangerschaps- en adoptieverlof

b&w

dir.

h/m

 

10

Van toepassing verklaren van hoofdstuk 18 CAR/UWO (verplaatsingskosten).

b&w

dir.

h/m

 

11

Toekennen vervangingstoelage.

b&w

dir.

h/m

 

12

Voorschot aankoop auto voor dienstgebruik.

b&w

dir.

h

 

13

Het toepassen van de kledingregeling

b&w

dir.

h/m

 

14

Het toepassen van de regeling vuilwerkvergoeding.

b&w

dir.

h/m

 

15

Toekenning premie schadevrij rijden.

b&w

dir.

h/m

 

16

Het verlenen van studiefaciliteiten (100%) t.b.v. bezoek aan 1-daagse seminars of congressen binnen het beschikbare gestelde sectorbudget + toekenning van studiefaciliteiten.

b&w

dir.

h/m

 

17

Ontheffing van de verplichting tot terugbetaling van studiefaciliteiten.

b&w

dir.

h

 

18

Uitvoering geven aan de verplichting tot terugbetaling studiefaciliteiten.

b&w

dir.

h

 

19

Toekennen EHBO-/ BHV-toelage.

b&w

dir.

h/m

 

20

Toekenning verschuivingstoelage.

b&w

dir.

h/m

 

21

Toekenning schadevergoeding aan privé-auto.

b&w

dir.

h

 

22

Hercontroles op grond van de regelingen genoemd onder 5.52 inclusief besluiten tot wijziging van de uitkering op grond van hercontroles.

b&w

dir.

h/m

 

23

Besluiten m.b.t. pensioenregeling gemeente (art. 5:2 CAR).

b&w

dir.

h

 

25

Korting op bezoldiging wegens langdurige arbeidsongeschikheid (hfdst. 7 CAR UWO).

b&w

dir.

h

 

26

Toekenning aanvullende uitkering aan gewezen ambtenaar wegens arbeidsongeschiktheid in en door de dienst (art. 7:13 CAR)

b&w

dir.

h

 

27

Vergoeding kosten geneeskundige verzorging bij arbeidsongeschiktheid in en door de dienst (art. 7:15 CAR).

b&w

dir.

h

 

Vlg.

Nr.

Vervolg afdeling PIF

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd-

heid

Man-

daat

Onder-

Mandaat

Specifieke bepalingen

29

Receptie bij jubileum en afscheid inclusief informele viering.

b&w

dir.

h/m

 

30

Het nemen van formaliseringsbesluiten in het kader van de BAG (besluit b&w, 12 oktober 2010)

b&w

dir.

 

 

31

Het nummeren en vernummeren van bouwwerken, gebouwen, complexen, afgebakende terreinen, lig- en standplaatsen

b&w

dir.

h/m

Mandaat overgegaan van PuZa naar PIF

32

Het jaarlijks aanpassen van de vergoedingsbedragen op basis van (algemene) indexering verplaatsingskosten

b&w

dir.

 

 

33

Het regelen en beleggen van de verantwoordelijkheid van het beheer van eHerkenningsmiddelen

b&w/ burg

dir.

h/m

 

34

Het aanwijzen van medewerkers voor het gebruik van eHerkenningsmiddel

b&w/ burg

dir.

h/m

 

 

 

Naar boven