Gemeenteblad van Amersfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2016, 50175 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2016, 50175 | Overige besluiten van algemene strekking |
Subsidieregeling #in de buurt gemeente Amersfoort
Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort,
gelezen de nota subsidieregeling #InDeBuurt d.d. 12 april 2016 nr.5218540;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3, artikel 4, artikel 5 en artikel 21 van de Algemene subsidieverordening 2015;
overwegende dat het gewenst is het netwerk van formele en informele voorzieningen en verbanden in de wijk en buurt (de sociale basisinfrastructuur) te versterken;
overwegende dat het gewenst is om laagdrempelige voorzieningen voor inwoners van Amersfoort te ontplooien die ze de mogelijkheid bieden tot advies (persoonlijk of digitaal), ontmoeting en lichte ondersteuning en toerusting;
overwegende dat het gewenst is om vrijwilligers en mantelzorgers te ondersteunen bij hun waardevolle inzet;
overwegende dat het gewenst is om te zorgen voor een stevig sociaal fundament met een preventieve en vroeg signalerende functie middels een combinatie van voorzieningen en functies;
besluit vast te stellen de volgende regeling, inclusief de bijbehorende toelichting:
In deze regeling en de daarop rustende bepalingen wordt (mede) verstaan onder:
Artikel 3. Vereisten aanvrager
De aanvraag kan worden ingediend door een rechtspersoon of een samenwerkingsverband van partijen waarvan ten minste de aanvrager een rechtspersoon is. De aanvraag moet aantoonbaar aan de volgende vereisten voldoen:
Artikel 7. Indieningstermijn aanvraag
De aanvraag voor een subsidie wordt uiterlijk 31 mei 2016, voor 12.00u digitaal ingediend met gebruikmaking van het digitale formulier “Aanvraag Subsidie #IndeBuurt”. In het geval van een tijdig ingediende onvolledige aanvraag, dat wil zeggen bij ontbreken van gegevens genoemd in artikel 8, krijgt de aanvrager een hersteltermijn conform artikel 4:5 van de wet. Niet tijdige of, na verstrijken hersteltermijn, niet volledig ingediende aanvragen worden niet in behandeling genomen.
In aanvulling op artikel 9 van de Algemene subsidieverordening legt de aanvrager bij de indiening van de subsidieaanvraag de volgende gegevens over:
een begroting waarin inzichtelijk is gemaakt hoe het gehele budget voor de basisactiviteiten wordt verdeeld onder alle wijken van Amersfoort, inclusief inzicht in de gehanteerde kostprijs en de onderbouwing daarvan. Als richtlijn hiervoor dient onder meer de verdeling van het budget per wijk zoals genoemd in de Toelichting onder artikel 15, conform het format dat onderdeel uitmaakt het aanvraagformulier;
Artikel 10. Uitvoeringsovereenkomst
In het geval de subsidieaanvrager die als nummer 1 in de definitieve rangschikking staat de subsidieovereenkomst niet binnen zes weken na ontvangst heeft getekend, kan het college de subsidiebeschikking aan deze partij intrekken en besluiten de subsidie te verlenen aan de subsidieaanvrager die als tweede is geëindigd in de definitieve rangschikking, met inachtneming van lid 1. [idem dito nummer 3 en 4].
Voorbereidings- en uitvoeringsfase
Artikel 12. Implementatieproces
De uitvoering van de implementatieactiviteiten vangt aan op 1 augustus 2016, of eerder als partijen dit overeenkomen.
Artikel 13. Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt aan één partij die de basisactiviteiten zal gaan uitvoeren. Met de activiteiten wordt het stimuleren van de gemeentelijke doelstellingen, zoals genoemd in artikel 2, bevorderd. De activiteiten komen geheel ten goede aan de inwoners van gemeente Amersfoort. De activiteiten worden uitgevoerd door sociaal arrangeurs die verantwoordelijk zijn voor het organiseren en realiseren van de functies en thema’s zoals benoemd bij art 13a en 13b.
In aanvulling op de verplichtingen die op grond van de wet en de Algemene subsidieverordening zijn opgelegd, is de subsidieontvanger verplicht om:
Het college stelt het subsidieplafond, het totale maximale subsidiebedrag voor de coördinerende partij, zijnde het gehele budget voor de basisactiviteiten en de coördinerende rol, per kalenderjaar, voor het eerst voor het jaar 2017, per afzonderlijk besluit vast binnen vier weken na vaststelling van de begroting door de gemeenteraad. Voor het implementatieproces voor de inrichting van de activiteiten in de periode van 1 augustus tot en met 31 december 2016 is een apart budget beschikbaar met een subsidieplafond van € 300.000,-.
Artikel 16. Vervolgsubsidieregeling
Op korte termijn zal de Subsidieregeling Projecten #InDeBuurt worden opgesteld waarvan de uitvoering gemandateerd wordt aan de subsidieontvanger van deze regeling.
De uitgangspunten voor de Subsidieregeling Projecten #InDeBuurt zijn onder meer:
Artikel 17. Verantwoording en subsidievaststelling
De verantwoording vindt plaats per kwartaal. Een aanvraag tot vaststelling van de subsidie geschiedt jaarlijks. Bij de verantwoording en de aanvraag tot vaststelling worden de stukken overlegd zoals genoemd in artikel 23 lid 6 van de Algemene subsidieverordening met inachtneming van lid 7.
Het college kan van de bepalingen in deze subsidieregeling afwijken indien toepassing van de bepalingen zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
TOELICHTING SUBSIDIEREGELING #IN DE BUURT
Artikel 1 beschrijft de gebruikte begrippen in de regeling.
Artikel 2. Doel van de regeling
Artikel 2 beschrijft de beoogde doelstellingen van de regeling.
Artikel 3. Vereisten aanvrager
Artikel 3 beschrijft de vereisten waaraan een aanvrager moet voldoen.
Artikel 4 beschrijft situaties waarin de subsidieaanvraag geweigerd wordt. De Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Amersfoort 2015 bevatten een aantal weigeringgronden. In aanvulling daarop zijn in artikel 4 een aantal gronden opgenomen die eveneens een grondslag zijn voor weigering van de aangevraagde subsidie.
Wanneer er sprake is van weigeringgronden, dan wordt de aanvraag niet inhoudelijk beoordeeld.
Artikel 5. Beoordelingscriteria en rangschikking
Lid 1 beschrijft de beoordelingscriteria. Hieronder worden de criteria nader toegelicht.
Criterium 1: Uw visie op de ambities en doelstellingen van #InDeBuurt
De aanvraag beschrijft een uitgewerkte visie op #InDeBuurt, waaronder:
Dit onderdeel bestaat uit maximaal 4 pagina’s A4
Criterium 2: Een beschrijving van uw aanpak voor #InDeBuurt
De aanvraag bevat een beschrijving van de activiteiten die de aanvrager gaat uitvoeren (gericht op de algemene coördinatie van #InDeBuurt én de uitvoering van de professionele basisfuncties). De beschrijving bevat de beoogde resultaten van de inzet en de wijze waarop deze resultaten bijdragen aan de gevraagde effectdoelstellingen, met specifieke aandacht voor:
Dit onderdeel bestaat uit maximaal 8 pagina’s A4
Criterium 3: De wijze waarop u informele- en formele inzet verbindt in #InDeBuurt
De aanvraag biedt inzicht in het (beoogde) lokale netwerk van de aanvrager in Amersfoort en de wijze waarop hij denkt samen te werken met formele en informele initiatieven. De aanvraag beschrijft de wijze waarop de kracht van bewoners en bewonersinitiatieven maximaal wordt benut en ondersteund. Bij informele organisaties en initiatieven gaat het over bewonersinitiatieven, bewonersgroepen. De beschrijving besteedt expliciet aandacht aan de manier waarop de aanvrager deze initiatieven ruimte biedt en waar nodig ondersteunt. De aanvrager beschrijft hoe hij samenwerkt met aangrenzende beleidsterreinen zoals sport, cultuur, gezondheid, onderwijs alsook ondernemers.
Dit onderdeel bestaat uit maximaal 4 pagina’s A4
Criterium 4: Governance en middelen voor #InDeBuurt
Dit onderdeel bestaat uit maximaal 4 pagina’s A4
Voor onderdeel B, vragen wij u om gebruik te maken van het format.
Criterium 5: Implementatieproces voor de inrichting van #InDeBuurt.
De aanvraag bevat een implementatieplan dat inzicht geeft in de stappen die tijdens het implementatieproces doorlopen worden – inclusief een tijdsplanning op hoofdlijnen – om te kunnen starten met de uitvoering op 1 januari 2017. U toont aan dat deze realistisch en haalbaar is en beschrijft de implementatierisico’s en beheersmaatregelen.
De beoordeling van dit criterium wordt gedaan op basis van het schriftelijke implementatieplan, aangevuld met een mondelinge presentatie van maximaal 20 minuten ondersteund door een powerpoint presentatie. Bij de presentatie is de beoogde manager/ eerste aanspreekpunt voor de gemeente aanwezig.
In uw toelichting en presentatie besteed u in ieder geval aandacht aan:
Toekenning van de scores in ronde 1
Lid 2 beschrijft de wijze waarop de scores plaatsvinden.
De volgende indeling geldt als grondslag voor de toekenning van de rapportcijfers door de leden van de beoordelingscommissie:
Lid 3 beschrijft dat alle leden van de adviescommissie in overleg het rapportcijfer per aanvraag bepalen. Voor de beoordeling door de commissie geldt:
Om een minimale kwaliteit te waarborgen van de aanvragen die voor subsidieverlening in aanmerking komen beschrijft lid 4 het minimale rapportcijfer per beoordelingscriterium. Dit minimale rapportcijfer geldt zowel voor fase 1 als voor fase 2 van de beoordeling. Als een van de criteria niet voldoet aan het minimale cijfer leidt dat tot uitsluiting van de aanvraag, zie artikel 4 sub d.
Lid 5 beschrijft de factoren per criterium. De mate waarin elk criterium meetelt, is aangegeven door de vermenigvuldigingssfactor.
Lid 6 geeft weer hoe de score per criterium tot stand komt. Ter illustratie: een rapportcijfer 8 met een vermenigvuldigingsfactor van 20 leidt tot een score van 160 punten op het betreffende criterium.
Rangschikking van aanvragen na ronde 1
In lid 7 wordt weergegeven hoe de rangschikking van scores plaatsvindt. De drie hoogst scorende aanvragen worden geselecteerd voor de tweede fase van de beoordeling. Hierbij stelt lid 7 het aanvullende criterium dat er een minimale totaalscore van 420 punten moet zijn behaald.
Toekenning van de scores in ronde 2
De 3 hoogst scorende aanvragers uit ronde 1 krijgen toegang tot ronde 2 van het beoordelingsproces. Deze ronde bestaat uit de beoordeling van het implementatieplan en een mondelinge presentatie van criterium V. Op dit onderdeel wordt één cijfer gescoord (vermenigvuldigd met de factor 40) die wordt toegevoegd aan de eindscore uit ronde 1.
Artikel 6 regelt de samenstelling, werkwijze en taken van de adviescommissie.
Artikel 7. Indieningstermijn aanvraag
In artikel 7 is voorgeschreven dat de aanvraag uiterlijk 31 mei voor 12.00u moet worden ingediend met gebruikmaking van het daarvoor opgestelde formulier dat is te vinden op de website van de gemeente Amersfoort. De aanvraag moet digitaal ingeleverd worden via het e-mailadres subsidies@amersfoort.nl
In artikel 8 is vastgelegd welke onderdelen verplicht ingediend moeten worden bij de subsidieaanvraag. Samenvattend moet de aanvraag de volgende onderdelen bevatten:
Een VOG is aan te vragen via de volgende link:
https://www.justis.nl/producten/vog/vog-aanvragen/vog-rp-aanvragen/
Artikel 9 beschrijft de besluitvorming.
Artikel 10. Uitvoeringsovereenkomst
Lid 1 beschrijft de verplichting tot het aangaan van een uitvoeringsovereenkomst. De verplichtingen zoals opgenomen in de overeenkomst zijn afdwingbaar.
Artikel 11. Toepasselijkheid Wet Bibob
Op deze regeling is de Wet Bibob van toepassing.
Artikel 12. Subsidieverlening en voorschot
Artikel 12 beschrijft de startdatum voor de implementatieactiviteiten.
Artikel 13, 13a en 13b. Subsidiabele activiteiten
Artikel 13 beschrijft de subsidiabele activiteiten die de subsidieontvanger gaat uitvoeren. Lid 2 beschrijft de activiteiten waarvoor subsidie aangevraagd kan worden. Lid 3 geeft de activiteiten weer waarvoor geen subsidie aan te vragen is.
Onderstaande tabellen geven inzicht in de gevraagde thema’s en functies, inclusief de daarbij horende effectindicatoren.
Kinderen en jongeren groeien op in een vertrouwde, veilige en uitdagende omgeving. Bijvoorbeeld het pedagogisch klimaat en netwerken rondom ABC scholen. |
|
Doelstelling: Het informeren en adviseren van (kwetsbare) kinderen, jongeren en hun ouders/verzorgers op scholen, verenigingen en wijkomgeving over vraagstukken die gaan over opgroeien en opvoeden. |
1. Elk kind, jongere en ouder heeft toegang tot informatie en advies 2. Elk kind, jongere en ouder weet waar hij/zij met een informatievraag terecht kan 3. De vorm (het kanaal) waarmee informatie over functies en voorzieningen in de stad en de wijken wordt aangeboden sluit aan de wensen en behoeften van de doelgroep |
Doelstelling: Het stimuleren – en indien nodig ondersteunen - van activiteiten en laagdrempelige mogelijkheden tot ontmoeting voor kwetsbare kinderen, jongeren en hun ouders. |
1. Ouders met vragen over opgroeien en opvoeden weten elkaar te vinden 2. Elk – en in het bijzonder het kwetsba(a)r(e) – kind en jongere heeft de mogelijkheid om een sociaal netwerk op te bouwen |
Functie Ondersteuning en toerusting: Doelstelling: Het bieden van ondersteuning aan kwetsbare kinderen, jongeren en hun ouders. Aansluitend op ondersteuning vanuit scholen |
1. Tijdig signaleren van kwetsbare gezinssituaties 2. Hulp bieden aan kinderen, jongeren of ouders om problemen zelf op te lossen en erger te voorkomen. 3. Het sociaal-emotioneel ondersteunen van kwetsbare kinderen, jongeren en hun ouders. |
Minimaal uit te voeren activiteiten:
|
|
Thema samenredzaamheid bevorderen: Inwoners die moeite hebben met meedoen aan en in de maatschappij worden ondersteund om zelfstandig te kunnen leven en wonen. Denk bijvoorbeeld aan ouderen, maar ook aan de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers. |
|
Doelstelling: Het bieden van informatie en advies aan kwetsbare inwoners en aan degenen die hen ondersteunen. |
1. Elke (kwetsbare) inwoner heeft toegang tot informatie en advies 2. Mantelzorgers en vrijwilligers weten waar zij met een informatievraag terecht kunnen 3. Individuele en collectieve cliëntondersteuning is beschikbaar 4. De vorm (het kanaal) waarmee informatie over functies en voorzieningen in de stad en de wijken wordt aangeboden sluit aan de wensen en behoeften van de doelgroep |
Doelstelling: Het stimuleren – en indien nodig ondersteunen - van laagdrempelige mogelijkheden tot ontmoeting en activiteiten. |
1. Inwoners hebben de mogelijkheid om anderen – onder wie lotgenoten – te ontmoeten met als doel het sociaal netwerk en samenredzaamheid te vergroten |
Functie Ondersteuning en toerusting: Doelstelling: Het stimuleren – en indien nodig bieden - van lichte ondersteuning bij dagelijkse activiteiten die de zelfstandigheid bevorderen. (O.a sociaal raadslieden, ondersteuning van immigranten en inburgeraars) |
1. Inwoners worden geholpen om zélf oplossingen te vinden voor zijn/haar problemen en kunnen – indien noodzakelijk – kortdurend ondersteund worden om zijn/haar leven op orde te krijgen 2. Mantelzorgers en vrijwilligers worden ondersteund om zorg te kunnen blijven bieden (zie ook de monitor sociaal domein) 3. Inwoners worden gestimuleerd en ondersteund om zich als vrijwilliger in te zetten |
Minimaal uit te voeren activiteiten:
|
Aanvrager sluit in ieder geval aan bij de volgende lopende subsidies binnen de Sociale Basis Infrastructuur:
Artikel 14 beschrijft de verplichtingen waaraan de subsidieontvanger zich committeert. Deze verplichtingen zullen tevens opgenomen worden in de Uitvoeringsovereenkomst (artikel 10).
Sub f bevat activiteiten die de subsidieontvanger minimaal uitvoert:
Deelname aan het Jeugd Interventie Team(JIT): In Amersfoort begeleidt het Jeugd Interventie Team (JIT) jeugdigen van 12 tot en met 23 jaar die problemen hebben met verschillende onderwerpen, zoals onderdak, geld en schulden, school, werken, gezin en familie, vrije tijd en vrienden. Daar vindt de afstemming en informatie-uitwisseling op casusniveau plaats. Samenwerkingspartner in het JIT is Victas. Het JIT werkt verder nauw samen met justitie, scholen, ouders, politie, Sovee, het Veiligheidshuis en de wijkteams
Gezonde wijkaanpak: Preventie, welzijn en zorg worden dichtbij in de wijk en vooral ook samen met burgers georganiseerd, passend bij hun behoeften en mogelijkheden. Daarbij is het nodig dat zorg- en welzijn professionals elkaar (beter) weten te vinden en samenwerken. Door de verbinding van huisartsenzorg, de zorg van Meander Medisch Centrum en betrokken professionals met de sociale basisinfrastructuur in de wijk ontstaat een integrale preventieaanpak.
In sub h wordt beschreven dat de subsidieontvanger zich committeert aan de inspanningsverplichting om zoveel mogelijk werknemers van bestaande instellingen in Amersfoort in te zetten om activiteiten uit te voeren. Zij bezitten veel kennis van de inwoners, de wijken en bestaande formele en informele initiatieven. Naar aanleiding van intern en extern juridisch advies is de inschatting dat er – naast de inspanningsverplichting - geen verplichting bestaat c.q. ontstaat voor de nieuwe formele subsidieontvanger om bestaand personeel vanwege overgang van onderneming over te nemen.
In sub k wordt beschreven dat de subsidieontvanger gebruik maakt van bestaande locaties waar welzijnsactiviteiten worden uitgevoerd. Daar vallen in ieder geval de volgende locaties onder:
Multifunctionele accommodaties (mfa’s): - De Zonneparel (Liendert) - De Bron (Vathorst) - De Brink (Vathorst)
Artikel 15 beschrijft de beschikbare financiën voor de Subsidieregeling #InDeBuurt. De vaststelling vindt jaarlijks in het najaar plaats. In totaal is voor de uitvoering (onder voorbehoud van begrotingsvaststelling) van beide regelingen €7,8 miljoen beschikbaar in 2017, 7,8 miljoen in 2018 en 7,8 miljoen in 2019. Het subsidieplafond wordt ingesteld op basis van de benodigde financiën voor de coördinerende rol en het uitvoeren van de basisactiviteiten. Het resterende budget wordt ingezet via de Subsidieregeling Projecten#InDeBuurt. Via laatstgenoemde regeling kunnen informele en formele initiatieven ingezet en ondersteund worden om wijkgerichte- of stedelijke activiteiten aan te kunnen bieden, aanvullend aan de basisactiviteiten.
Het totale subsidiebedrag (van beide regelingen) wordt over de wijken verdeeld volgens het volgende verdeelmodel. In dit model is rekening gehouden met het aantal inwoners, of een wijk een aandachtswijk is, en het zorgverbruik (Jeugdwet en Wet maatschappelijk ondersteuning 2015). Op basis van de plannen van aanpak zal het definitieve bedrag per wijk worden vastgesteld:
Naar aanleiding van de voorstellen van de subsidieontvanger zal ook een deel van het budget bestemd worden voor activiteiten op stedelijk niveau. Dit bedrag wordt in mindering gebracht op het beschikbare budget voor de wijken.
Voor het implementatieproces van 1 augustus 2016 tot 1 januari 2017 is een budget beschikbaar van maximaal € 300.000,-.
Artikel 16. Vervolgsubsidieregeling (Projecten#IndeBuurt)
Naast het bieden van een professionele basis is de subsidieontvanger verantwoordelijk voor een flexibel in te zetten budget (uitgevoerd via een afzonderlijke subsidieregeling) waarmee hij formele en informele organisaties via subsidieverlening kan inschakelen om aanvullende activiteiten in te zetten in (een) wijk(en) en/of op stedelijk niveau. Bij het definiëren van de benodigde aanvullende inzet kijkt hij eerst naar wat inwonersinitiatieven al bieden - en in potentie kunnen bieden - alvorens afspraken te maken met formele organisaties. In de subsidieregeling Projecten#InDeBuurt wordt ook het uitgangspunt van right to challenge opgenomen. Hoe dit ingezet mag worden, wordt nader uitgewerkt. Het idee is dat informele initiatieven via het ‘right to challenge’ ruimte krijgen als de initiatiefnemers ervan van mening zijn dat zij beter en efficiënter werken dan formele organisaties. Het flexibel in te zetten budget wordt jaarlijks per wijk vastgesteld, waarbij ook een deel gereserveerd wordt voor stedelijke voorzieningen. De partij (of leden van zijn coalitie) gesubsidieerd via subsidieregeling #InDeBuurt mag het flexibele budget niet inzetten om eigen activiteiten te bekostigen.
De subsidieregeling Projecten#InDeBuurt wordt medio september vastgesteld. Aan de subsidieontvanger geeft het college het mandaat om tot €100.000,- subsidies te verlenen. Mandaat houdt in dat de partij bevoegd is in naam van het college te handelen, maar zonder de daarbij behorende verantwoordelijkheid – bij mandaat worden geen bevoegdheden overgedragen. Eventuele bezwaren worden afgehandeld door het college.
Artikel 17. Verantwoording en subsidievaststelling
Artikel 17 beschrijft dat de subsidieontvanger elk kwartaal verslag doet van de ingezette middelen en bereikte resultaten. In zijn plan van aanpak doet de aanvrager een voorstel voor de vorm en inhoud van deze rapportage. Eenmaal per jaar vindt er vaststelling plaats van de verleende subsidie.
Artikel 18 beschrijft de hardheidsclausule.
Artikel 19 regelt het inwerkingtreding van de subsidieregeling.
Artikel 20 wordt de formele titel van de subsidieregeling vastgelegd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-50175.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.