Gemeenteblad van Bergeijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergeijk | Gemeenteblad 2016, 46448 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergeijk | Gemeenteblad 2016, 46448 | Overige besluiten van algemene strekking |
Handhaving Uitvoeringprogramma (HUP) 2016 gemeente Bergeijk
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk;
gelet op de bepalingen uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), artikel 7.2 van het Besluit Omgevingsrecht (Bor) en artikel 10.3 van de Ministeriële regeling (Mor)
gelezen het voorstel van 26 januari 2016,
besluiten vast te stellen het:
Handhaving Uitvoeringsprogramma (HUP) 2016 gemeente Bergeijk
Voor u ligt het Handhaving Uitvoeringprogramma 2016 ( verder HUP). In dit HUP worden de voor 2016 gestelde handhavingopgaven op het gebied van de fysieke leefomgeving (omgevingsrecht) beschreven. Ze zijn ontleend aan het meerjaren handhavingprogramma 2016 – 2020 van de gemeente Bergeijk.
Met de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (verder Wabo) is een trend ingezet naar vereenvoudiging van regelgeving en (meer) deregulering. Daarbij wordt gestuurd op klantgericht werken. Die manier van werken had en heeft gevolgen voor het uitvoeren van de handhavingstaken van het omgevingsrecht. Immers wordt met de toekomstige Omgevingswet op het gebied van de fysieke leefomgeving nog nadrukkelijker ingezet op het faciliteren van initiatieven in plaats van de van overheidswege opgelegde aloude systematiek van wettelijke regelgeving en de controle daarop.
De Wabo bepaalt in artikel 5.3 dat bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) regels worden gesteld in het belang van een doelmatige handhaving. Deze AMvB is het Besluit omgevingsrecht (verder Bor). Op grond van artikel 7.3 van het Bor werkt het bevoegd gezag (B&W) het vastgestelde handhavingsbeleid jaarlijks uit in een uitvoeringsprogramma. Daarin geven zij aan welke activiteiten het komende jaar worden uitgevoerd.
Op grond van datzelfde artikel dient het programma met andere betrokken bestuursorganen en de organen met de strafrechtelijke handhaving te worden afgestemd.
Het voorliggende handhavinguitvoeringsprogramma 2016 is integraal afgestemd binnen de gemeente en wordt gecommuniceerd richting het waterschap, de provincie en de politie.
Figuur: Dubbele regelkring met artikelen uit het Bor
In het Bor zijn wettelijke (minimum) criteria opgenomen waaraan een handhavingsorganisatie ten minste moet voldoen. Om aan de criteria te voldoen moeten een aantal stappen systematisch worden doorlopen. Voor de totstandkoming van dit HUP is aansluiting gezocht bij de structuur van de dubbele regelkring.
(big 8 cyclus, figuur vorige pagina). Het HUP wordt door het college bekendgemaakt aan de gemeenteraad en gezonden aan de toezichthouder (Provincie).
In de basis is handhaving inherent aan het bestaan van normen (wetten) en regels. De overheid dient toe te zien op de naleving van de regels en wetten die zij voorschrijft. Tijden veranderen en de overheid nieuwe stijl kenmerkt zich steeds meer door het (zo veel mogelijk) verplaatsen van verantwoordelijkheden waar zij thuishoren; bij de burger(s) en ondernemer(s) Nadrukkelijk wordt daarbij steeds vaker geappelleerd aan eenieders eigen verantwoordelijkheid. Waar mogelijk worden (overbodige) regels afgeschaft. Als er een consequent, transparant en solide handhavingsbeleid wordt gevoerd laten burgers zich ook aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid voor de naleving van regels ligt immers altijd bij de inrichting-/vergunninghouder of eigenaar/gebruiker. Deze uitgangspunten zijn op basis van de visie van de gemeente Bergeijk uitgewerkt in het meerjaren handhavingsprogramma 2016 - 2020.
1.4 Afstemming handhavingpartners
Het Bor en de Regeling omgevingsrecht (verder Mor) verplichten onder andere afstemming en bekendmaking van het HUP aan betrokken bestuursorganen en strafrechtelijke partners. Na vaststelling van het programma wordt het aan handhavingpartners toegezonden. Afstemming vindt onder andere plaats met politie, veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRZOB), het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum en de firma Nijbod die namens de gemeente het beheer en onderhoud van woonwagencentra verzorgt. Daarnaast zijn en worden werkafspraken gemaakt met de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (verder Odzob). Met ingang van 2016 zijn niet alleen de zogenaamde Basis Taken Pakket (BTP) taken ten aanzien van vergunningverlening en toezicht overgedragen aan deze uitvoeringsdienst maar alle toezichtstaken verbonden aan de milieurelevante thema’s uit het meerjaren handhavingsprogramma 2016 – 2010 van de gemeente Bergeijk. (Milieu agrarische bedrijven en veehouderijen / Milieu bedrijven zonder vergunning / Milieutoezicht industriële bedrijven)
Het opdracht- en werkprogramma van deze dienst is als bijlage 2 bij dit HUP gevoegd.
De activiteiten en taken die staan beschreven in dit HUP worden uitgevoerd door leden van het cluster toezicht & handhaving van de gemeente Bergeijk, de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant en de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) en soms ingehuurde krachten.
Sinds 1 januari 2014 maakt het cluster Toezicht & Handhaving (verder cluster TH) deel uit van de afdeling Beheer Ruimte. De afdeling bestaat verder uit het cluster Vergunningen, het cluster Bora en het cluster Buitendienst.
Het cluster TH houdt toezicht op de naleving van wet- en regelgeving en treft maatregelen om overtredingen te voorkomen of, als ze al spelen te kunnen beëindigen. De cluster is betrokken bij onderwerpen als bouwen en ruimtelijke ordening, vergunningen, brandveiligheid, naleving van bestemmingsplannen en milieuvoorschriften, de openbare orde, integrale veiligheid (horeca, evenementen, drugsoverlast en de APV).
Handhaving van besluiten op het gebied van Sociale Zaken en de Leerplicht zijn ondergebracht in andere gemeentelijke clusters, afdelingen of samenwerkingsverbanden en maken geen deel uit van dit HUP 2016.
2.1 Capaciteit Handhaving voor HUP 2016
Het cluster TH beschikt in 2015 over een capaciteit van in totaal 4,2 fte (1 fte is 1340 uur)
De cluster is verantwoordelijk voor de uitvoering de activiteiten en taken die staan beschreven in dit uitvoeringsprogramma. De cluster bestaat uit:
Clustercoördinator (1 persoon, 1,0 fte);
Gemeentelijke opsporingsambtenaren, Goa’s (2 personen, 1,0 fte)
Toezichthouders/ (medewerkers handhaving) (2 personen, 1,6 fte),
Jurist / juridische ondersteuning (1 persoon 0,6 fte voor handhaving in 2015)
Daarnaast beschikt de cluster TH in 2016 voor de uitvoering van het HUP 2016 ook over de inzet van een medewerker van de veiligheidsregio voor 0,2 fte (gerekend wordt met 1400 x 0,2 = 280 – 10% = 252 uur)
Daarnaast beschikt de cluster ten behoeve van toezicht op de naleving van voorschriften van inrichtingen vallende onder de zogenaamde BTP taken, toezicht op overige milieu-inrichtingen en specifieke verzoektaken over de inzet van medewerkers van de Odzob. Daartoe is in de begroting van de gemeente Bergeijk structureel budget opgenomen
Voor het (specialistische) toezicht op de naleving van voorschriften verbonden aan de handhaving van de Drank en Horecawet (DHW) worden gecertificeerde en door het gemeentebestuur aangewezen personeelsleden van de Stichting Stadswacht Helmond ingezet (64 uur) De daaraan verbonden kosten zijn ook in de begroting opgenomen. In bijlage 1 is de benodigde ureninzet voor dit HUP 2016 opgenomen.
De gemeentelijke opsporingsambtenaren (Goa's) houden zich vooral bezig met preventief toezicht en als dat nodig is met de strafrechtelijke handhaving van overtredingen, terwijl de toezichthouders handhaving de bestuursrechtelijke handhaving voor hun rekening nemen.
De Goa’s (2) werken om beurten in wisselende diensten, in een elk geval samen en soms in het weekend. In hun weekrooster worden zij ten minste op één dag van de week op avonden ingezet. Indien daar aanleiding toe bestaat worden daarover specifieke afspraken gemaakt, bijvoorbeeld bij buurtschouwen of evenementen. Door 2 toezichthouders wordt toezicht uitgevoerd op het zogenaamde rode spoor (bouwen en ruimtelijke ordening) Het betreft o.a. toezicht op vergunningsplichtige en vergunningsvrije bouwwerken en de registratie daarvan in de BAG. Daarnaast zijn zij gecertificeerd voor- en houden zij toezicht op sloopwerkzaamheden waarbij tevens sprake is van asbestverwijdering.
De juridische medewerker biedt voor de hele organisatie bestuurlijk juridische ondersteuning en behandelt voor de cluster TH enkele complexe handhavingszaken. Veelal vertegenwoordigt zij de gemeente in rechte (daarbij worden de beroepsprocedures voornamelijk door de juridische medewerker behandeld)
De coördinator handhaving zorgt voor de algehele coördinatie binnen de cluster en behandelt zelf lopende handhavingszaken, een aantal juridische zaken en de handhavingverzoeken. Daarnaast is hij intermediar en contactpersoon voor de gemeente Bergeijk bij de Odzob. Hij draagt zorg voor het meerjaren handhavingsprogramma (beleid) het HUP en het jaarlijkse handhaving jaarverslag.
Met de clustercoördinator vergunningen is hij betrokken bij de implementatie van kwaliteitscriteria in de gemeentelijke organisatie en rondom samenwerking met partners.
Volgens het Bor moet de gemeentelijke organisatie ( en daarmee de cluster TH) ook buiten de gebruikelijke kantooruren bereikbaar en beschikbaar zijn voor de Wabo handhaving. In Bergeijk is deze 24-uurs bereikbaarheid geregeld via de consignatiedienst van de Odzob die bij calamiteiten wordt ingeschakeld. Daarnaast bestaat er de gemeentelijke servicelijn. Deze lijn (melddesk) is 24 uur per dag bereikbaar waarbij de telefoon buiten werktijden wordt doorgeschakeld naar een telefoonteam. Dringende zaken worden direct doorgezet naar de dienstdoende opzichter van de afdeling Beheer Ruimte. Deze opzichter kan desgewenst een Goa inschakelen met tussenkomst van de receptie. De Goa’s zijn dan via een 06 nummer bereikbaar. Deze niet urgente meldingen worden dezelfde of eerstvolgende werkdag opgepakt via het reguliere werk.
Voor (het cluster) Handhaving is in het jaar 2016 (begroting) een totaalbedrag van € 230.000,00 beschikbaar. Het betreft een totaalbedrag. Dat bedrag is in de begroting van 2016 op verschillende kostenposten ondergebracht. Deze middelen worden in 2016 onder andere besteed aan salaris- en opleidingskosten, kosten die gemaakt kunnen worden bij handhavingacties (€ 15.000,00), kosten uitbesteding handhaving DHW en overige kosten voor materieel van de medewerkers.
Er zijn een aantal ontwikkelingen van invloed op de organisatie van toezicht en handhaving in Bergeijk en op de uitvoering van de daaraan verbonden werkzaamheden.
3.1 Verschuiving van taken en deregulering
Handhaving staat momenteel op hoog op de landelijke politieke agenda. De Rijksoverheid heeft een aantal wetswijzigingen doorgevoerd, waardoor voor een aantal activiteiten niet langer meer vooraf een vergunning is vereist. Voor burgers en bedrijven betekent dit een verlichting van administratieve lasten. Met het van kracht worden van diverse nieuwe wet- en regelgeving die van invloed is op de handhavingscapaciteit zoals de Wabo, het Bor en het Activiteitenbesluit is er voor veel activiteiten geen vergunning meer nodig. Daardoor vindt een verschuiving van werkzaamheden plaats van vergunningverlening naar meer communicatie vooraf en het houden van toezicht achteraf. In enkele gevallen handhaving (achteraf).
Onder invloed van de 2e fase modernisering van de algemene regels (tranches) worden nog meer bedrijfsactiviteiten onder het Activiteitenbesluit gebracht; Steeds meer bedrijven krijgen dan te maken met algemene en landelijk geldende regels in plaats van een vergunning. Momenteel is al meer dan 90% van de bedrijven onder deze algemene regels gebracht.
Met ingang van 1 juni 2013 is de regionale uitvoeringsdienst Odzob operationeel en in werking.
Door interne organisatorische ontwikkelingen binnen de gemeente Bergeijk is met ingang van dit uitvoeringsprogramma de (voormalige) medewerker handhaving milieu (toezichthouder) verminderd beschikbaar voor het toezicht op de naleving van voorschriften bij inrichtingen. Dat betekent dat met ingang van 2016 niet alleen het toezicht op de verplichte BTP taken namens Bergeijk aan de Odzob is op- en overgedragen, maar dat nagenoeg het volledige toezicht op inrichtingen (grijze kleurspoor) namens deze dienst voor Bergeijk zal worden uitgevoerd.
Een controlelijst met daarvoor te uit te voeren T&H controles in 2016 gespecificeerd naar inrichting maakt als bijlage 2 deel uit van dit HUP 2016.
Op 1 januari 2013 is een wijziging van de DHW in werking getreden. Door een vereenvoudiging van het vergunningstelsel vermindert de wet administratieve lasten voor vrijwilligers en bedrijven. Daarbij geeft de wet gemeenten meer mogelijkheden om overmatig alcoholgebruik van jongeren tegen te gaan. Voortaan is de burgemeester belast met de uitvoering van de DHW. Door hem aangewezen ambtenaren zijn binnen de gemeente belast met het toezicht op de naleving van de DHW. Daarna is met ingang van 1 januari 2014 de regelgeving verder aangescherpt en mogen ook jongeren onder de 18 jaar geen alcohol meer in bezit hebben.
In Bergeijk is het preventie- en handhavingsplan alcohol vastgesteld en zijn daartoe gekwalificeerde medewerkers van de Stichting Stadswacht Helmond voor de handhaving van de DHW te Bergeijk aangewezen en aangesteld als onbezoldigd ambtenaar. In de begroting is daartoe structureel een bedrag van € 2.500,00 opgenomen voor het uitvoeren van controles.
Met ingang van 1 januari 2014 is de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) in werking en operationeel. Gemeentelijk (brandweer)personeel dat werkzaamheden verrichte verbonden aan deze taken is naar de Veiligheidsregio overgegaan.
De Veiligheidsregio richt zich nadrukkelijk en steeds meer op het voorkomen van brand. Onveilig gedrag leidt sneller tot brand. Om die reden wordt steeds aandacht besteed aan het vergroten van het veiligheidsbewustzijn bij de burgers, bedrijven en instellingen door hen meer te betrekken bij preventie. Die ontwikkeling leidt o.a. tot verbetering van het naleefgedrag. De veiligheidsregio wordt nadrukkelijk betrokken bij het uitbrengen van advies en het toezicht op het brandveilig gebruik van gebouwen en bij evenementen.
De Wet Vergunningen, Toezicht en Handhaving (Wet VTH), werd in 2015 van kracht en gaat onderdeel uitmaken van de Wabo.
Daardoor moeten overheden (gemeenten) voldoen aan kwaliteitscriteria. Het betreft kwaliteitscriteria die zowel aan medewerkers als aan het bevoegd gezag worden gesteld en betreffen zowel opleidingsniveau als minimale personele bezetting die per taak beschikbaar moet zijn.
Door de gemeente Bergeijk is een gezamenlijk verbeterplan vastgesteld met de Kempengemeenten en gezonden aan de provincie Noord Brabant, Bestuurlijke Organisatie en Toezicht. Daarin wordt aangegeven hoe en op welke wijze al dan niet in vereniging noodzakelijke verbeteringen worden doorgevoerd en geborgd in de eigen organisatie. Onder invloed van de VNG is het mogelijk geworden om de kwaliteitscriteria (zelf) in een (gemeentelijke) verordening vast te leggen. Thans wordt onderzocht of er niet ‘Brabant breed’ een verordening daartoe kan worden opgesteld. De verordening moet voor 1 juli 2016 worden vastgesteld.
Een onderdeel van deze vergaand vernieuwende wet betreft de privatisering van bouw- en woningtoezicht (gecertificeerde bouwplantoetsing). De wetgever heeft het voornemen om vanaf 1 januari 2018 over te gaan tot verdergaande deregulering en de introductie van omgevingsplannen en de gecertificeerde bouwplantoetsing. Dit betekent nogal wat voor de gemeente. Bij de inwerkingtreding van deze wet vindt naar verwachting vooraf geen gemeentelijke bouwplantoetsing meer plaats op het gebied van het Bouwbesluit. Er wordt gewerkt met gecertificeerde instellingen. Het is nog niet (helemaal) duidelijk of en of in welke mate ook het bouwtoezicht volledig zal (of kan) worden geprivatiseerd. In de loop van 2016 en volgende jaren komt hier meer duidelijkheid over en kan de gemeentelijke organisatie daar (verder) op inspelen. Indien daartoe aanleiding bestaat zal dit beleid daarop tussentijds worden aangepast.
3.8 Gecertificeerde omgevingsvergunning
Vooruitlopend op bovenstaande is in Bergeijk het besluit genomen om begin 2015 een start te maken met de gecertificeerde omgevingsvergunning voor het aspect bouw. Daarbij kan de aanvrager kiezen of dat hij een gecertificeerde omgevingsvergunning aanvraagt of een gewone aanvraag. Niet voor elk bouwplan kan de gecertificeerde omgevingsvergunning worden aangevraagd. Voor grote bouwplan zoals woningbouwprojecten, kantoorpanden etc. geldt de gecertificeerde omgevingsvergunning (nog) niet. Met de introductie van de gecertificeerde omgevingsvergunning wordt al op de komst van de Omgevingswet geanticipeerd en wordt de verantwoordelijkheid voor het op te richten bouwwerk volledig bij de aanvrager gelegd. Er zijn echter wel voorwaarden aan verbonden (aanvraag door een gecertificeerde architect) Er wordt naar gestreefd die gecertificeerde omgevingsvergunning binnen één werkdag te kunnen verlenen. In het verlengde daarvan wordt op deze omgevingsvergunningen slechts bij de aanvang en oplevering van het bouwwerk toezicht uitgevoerd.
In het voorliggende handhaving HUP 2016 wordt aangesloten bij de meerjaren handhavingprogramma 2016 - 2020 vastgesteld thema’s en daaraan gegeven prioriteit. Dat levert de in onderstaande tabel aangegeven activiteiten in middelen en uren per thema;
Uit de hiervoor omschreven tendens van wettelijke ontwikkelingen en de laatste wijzigingen van de Wabo waardoor voor (nog) minder bouwwerken de verplichting bestaat om een omgevingsvergunning aan te vragen wordt, mede gelet op wel de verplichte registratie van alle verblijfsobjecten (ook vergunningsvrij) in de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) blijft toezicht op dit thema nadrukkelijk geboden.
De medewerkers van het cluster TH werken op verschillende beleidsgebieden die aan de leefomgeving zijn gerelateerd. Voor elk van deze beleidsgebieden is er een ander werkproces van toepassing. Hieronder wordt per beleidsgebied weergegeven hoe het handhavingproces in Bergeijk is ingericht.
Alle bedrijven die bekend zijn bij de gemeente zijn ingedeeld in type; type A, B1, B2, en C.
De zogenaamde type A inrichtingen hoeven geen melding in te dienen of een vergunning aan te vragen. Onder type A inrichtingen vallen meestal gemeenschapshuizen en verenigingen. Deze bedrijven worden alleen gecontroleerd bij klachten.
De type B1 bedrijven komen het meeste voor in de gemeente. Dit zijn vooral de winkels, bakkerijen en restaurants. Deze bedrijven moeten een melding indienen in het kader van het Activiteitenbesluit en word eens in de 5 jaar gecontroleerd op de van rechtswege geldende milieuvoorschriften.
Type B2 bedrijven moeten ook een melding indienen, maar zijn qua milieu net iets zwaarder dan type B1 bedrijven Het betreft bijvoorbeeld metaalbedrijven en een aantal kleinere agrarische bedrijven.
De vergunningsplicht (omgevingsvergunning voor het aspect milieu) begint bij de type C bedrijven.
Dat betreft in Bergeijk voornamelijk de wat grotere agrarische bedrijven.
Een aantal van deze bedrijven zijn tevens IPPC bedrijven (Integrated Pollution Prevention and Controle ook wel GPBV bedrijven (Geïntegreerde Preventie en Bestrijding van Verontreiniging) genoemd of RIS bedrijven, risicovolle bedrijven op basis van het Risico Informatie Systeem (RIS). Deze bedrijven moeten veelal voldoen aan bepaalde richtlijnen waarin (vergaande) verplichtingen zijn opgenomen ten aanzien van bijvoorbeeld emissienormen en of afstandsnormen. Deze bedrijven worden frequent en intensief gecontroleerd, bijvoorbeeld een tankstation waarbij LPG afgeleverd wordt.
Een toezichthouder bestudeert voorafgaand aan de controle het dossier en maakt een afspraak met de betreffende ondernemer en of inrichtinghouder. Voor de controles wordt gebruik gemaakt van checklisten waarop de betreffende controlepunten staan aangegeven. Tijdens de controle worden de checklisten gezamenlijk doorgenomen en wordt er een ronde door het bedrijf gelopen. Daarbij wordt gekeken of er voldaan wordt aan de betreffende regelgeving. De toezichthouder heeft daarbij ook voor andere beleidsterreinen. Zo geeft de toezichthouder handhaver(ernstige) tekortkomingen door die zijn geconstateerd op ander beleidsterreinen zoals brandveiligheid, het bestemmingsplan en bouwregelgeving. Na afronding van de controle wordt het controlerapport uitgewerkt en wordt de controle verwerkt in het digitale registratiesysteem Squit XO. Daaruit wordt ook een brief gegenereerd die naar de ondernemer wordt gezonden met de bevindingen van de controle. Als er sprake is van tekortkomingen of overtreding van voorschriften worden deze daarin genoemd en wordt een hersteltermijn geboden waarbinnen de overtreding of tekortkoming ongedaan kan worden gemaakt. Bij de hercontrole worden alleen de openstaande overtredingen gecontroleerd. Deze controles zijn met ingang van 2016 volledig uitbesteed aan de Odzob.
Tijdens controles is er namens elke toezichthouder altijd wel oog en oor voor de brandveiligheid. Voor een aantal bedrijven is de brandveiligheid echter een extra belangrijk aspect omdat er bijvoorbeeld veel mensen aanwezig zijn. Daarbij valt te denken aan scholen, horeca, hotels, pensions, kampeerboerderijen en verzorgingshuizen. Kortom verblijfsobjecten waar meerder mensen verblijven die veelal niet zelfredzaam zijn. Deze controles bij deze objecten wordt op dezelfde wijze voorbereid als bij (milieu)inrichtingen en worden in Bergeijk uitgevoerd door daartoe gekwalificeerde medewerkers van de Veiligheidsregio Zuidoost Brabant (VRZOB)
Bouwplaatsen die bezocht worden, kunnen niet vooraf uitgezocht worden. Dat houdt verband met de omgevingsvergunningen die verleend worden. Bij de verleende vergunning (omgevingsvergunning voor het aspect bouw) wordt aangegeven dat de bouwer een melding dient te doen bij:
Door de toezichthouder wordt gecontroleerd of er gebouwd wordt volgens (omgeving)vergunningsvoorwaarden en vergunningstekening, of de bouw voldoet aan de constructie-eisen en of de eventuele brandveiligheids- en milieuvoorzieningen zijn aangebracht.
Afwijkingen op de Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC) normen worden aan de bouwer gerapporteerd, maar zijn in Bergeijk gelet op de daarover in het omgevingsbeleidsplan (onderdeel bouwen) opgenomen voorwaarden geen reden voor een handhavend optreden.
De controlepunten van de uit te voeren controle hangen af van het soort bouwwerk en van de status van het bouwwerk. In het omgevingsbeleidsplan is opgenomen dat de mate van toezicht op bouwwerken is afgestemd op de mate van toetsing van de omgevingsvergunning (aanvraag).
Omdat de daarin genoemde categorieën D, E, en F niet worden getoetst aan het Bouwbesluit wordt daarop ook (vooraf) geen toezicht op uitgevoerd. Op de in het omgevingsbeleidsplan genoemde categorieën A, B en C wordt wel toezicht gehouden. Het omgevingsbeleidsplan is als bijlage 4 bij dit HUP 2016 gevoegd.
Er wordt (achteraf) altijd een controle uitgevoerd om gebouwen op te nemen in de voor de overheid verplichte BAG registratie. Dat geldt ook vergunningsvrije bouwwerken.
Bij de gecertificeerde omgevingsvergunning wordt niet gecontroleerd op aspecten uit het Bouwbesluit.
Niet van elke controle wordt een controlerapport gemaakt, alleen als er afwijkingen geconstateerd zijn wordt dit vastgelegd. Uiteraard wordt wel elke controle schriftelijk vastgelegd in het digitale systeem Squit XO.
Het gebruik van gronden en gebouwen wordt tijdens de controles op andere beleidsdisciplines meegenomen en teruggekoppeld. Ook worden controles uitgevoerd als we meldingen of handhavingverzoeken ontvangen. Het is vast beleid dat deze overtredingen worden voorgelegd aan het portefeuillehouderoverleg.
In de openbare ruimte wordt toezicht gehouden op verschillende onderdelen, zoals bijvoorbeeld overlast door jeugd, het onjuist aanbieden van huishoudelijk afval, storten van afval, honden(poep), crossen in het buitengebied, parkeren in de blauwe zone, parkeren van caravans en aanhangwagens, defecte voertuigen, en het illegaal stoken. Deze controles worden voornamelijk uitgevoerd naar aanleiding van meldingen en/of klachten en veelal uitgevoerd door de Gemeentelijke Opsporingsambtenaren De melder/klager krijgt altijd een terugkoppeling van de actie die is gedaan naar aanleiding van de melding.
De ambities zoals vastgelegd in het Meerjaren handhavingprogramma 2016 – 2020 en dit uitvoeringsprogramma worden gemonitord. Daarmee wordt de voortgang van de activiteiten bewaakt en kunnen afspraken worden bijgestuurd. Dit gebeurd op verschillende manieren:
Drie keer per jaar vindt er op afdelingsniveau een gesprek plaats tussen afdelingshoofd en medewerkers van het cluster TH waarin per medewerker afspraken worden gemaakt over de activiteiten en taken die hij/zij gedurende het jaar uitvoeren. Daarbij gaat het om een planning, voortgang- en evaluatie/ beoordelingsgesprek. Van de gesprekken wordt verslag gemaakt. De gemaakte afspraken komen, globaal, ook terug in het afdelingsplan
Dit besluit tot het vaststellen van het Handhaving Uitvoeringsprogramma (HUP) 2016 gemeente Bergeijk treedt in werking op de dag na publicatie en werkt terug tot 1 januari 2016.
Met ingang van dezelfde datum komt het op 23 december 2014 vastgestelde Handhaving Uitvoeringsprogramma 2015 te vervallen c.q. wordt deze ingetrokken.
Het besluit word aangehaald als Handhaving Uitvoeringsprogramma (HUP) 2016 gemeente Bergeijk
Aldus besloten in de collegevergadering van 26 januari 2016
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-46448.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.