Handhaving Uitvoeringprogramma (HUP) 2016 gemeente Bergeijk

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk;

 

gelet op de bepalingen uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), artikel 7.2 van het Besluit Omgevingsrecht (Bor) en artikel 10.3 van de Ministeriële regeling (Mor)

 

gelezen het voorstel van 26 januari 2016,

 

besluiten vast te stellen het:

 

Handhaving Uitvoeringsprogramma (HUP) 2016 gemeente Bergeijk

Afkortingen

In dit handhaving uitvoeringsprogramma worden de volgende afkortingen gebruikt:

 

AMvB:

Algemene Maatregel van Bestuur

 

APV:

Algemene Plaatselijke Verordening

 

Awb:

Algemene wet bestuursrecht

 

BAG:

Basisregistratie Adressen en Gebouwen

 

Boa:

Buitengewoon opsporingsambtenaar

 

BTP-taken:

Basis Taken Pakket (voor Regionale Uitvoeringsdiensten) versie 2.3

 

Bor:

Besluit Omgevingsrecht

 

DHW:

Drank en Horecawet

 

Mor:

Ministeriële regeling omgevingsrecht

 

HUP:

Handhaving Uitvoeringsprogramma

 

LHS:

Landelijke Handhavingstrategie

 

IPO:

Interprovinciaal Overleg

 

ILT:

Inspectie Leefomgeving en Transport

 

ODZOB:

Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, uitvoeringsorganisatie

 

OM:

Openbaar Ministerie

 

RVCS:

Regeling Verwijdering Calamiteuze Stoffen

 

VNG:

Vereniging Nederlandse gemeenten

 

Wabo:

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

1 Inleiding

 

1.1 Inleiding

Voor u ligt het Handhaving Uitvoeringprogramma 2016 ( verder HUP). In dit HUP worden de voor 2016 gestelde handhavingopgaven op het gebied van de fysieke leefomgeving (omgevingsrecht) beschreven. Ze zijn ontleend aan het meerjaren handhavingprogramma 2016 – 2020 van de gemeente Bergeijk.

Met de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (verder Wabo) is een trend ingezet naar vereenvoudiging van regelgeving en (meer) deregulering. Daarbij wordt gestuurd op klantgericht werken. Die manier van werken had en heeft gevolgen voor het uitvoeren van de handhavingstaken van het omgevingsrecht. Immers wordt met de toekomstige Omgevingswet op het gebied van de fysieke leefomgeving nog nadrukkelijker ingezet op het faciliteren van initiatieven in plaats van de van overheidswege opgelegde aloude systematiek van wettelijke regelgeving en de controle daarop.

1.2 Wettelijke Grondslag

De Wabo bepaalt in artikel 5.3 dat bij Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) regels worden gesteld in het belang van een doelmatige handhaving. Deze AMvB is het Besluit omgevingsrecht (verder Bor). Op grond van artikel 7.3 van het Bor werkt het bevoegd gezag (B&W) het vastgestelde handhavingsbeleid jaarlijks uit in een uitvoeringsprogramma. Daarin geven zij aan welke activiteiten het komende jaar worden uitgevoerd.

Op grond van datzelfde artikel dient het programma met andere betrokken bestuursorganen en de organen met de strafrechtelijke handhaving te worden afgestemd.

Het voorliggende handhavinguitvoeringsprogramma 2016 is integraal afgestemd binnen de gemeente en wordt gecommuniceerd richting het waterschap, de provincie en de politie.

Figuur: Dubbele regelkring met artikelen uit het Bor

 

In het Bor zijn wettelijke (minimum) criteria opgenomen waaraan een handhavingsorganisatie ten minste moet voldoen. Om aan de criteria te voldoen moeten een aantal stappen systematisch worden doorlopen. Voor de totstandkoming van dit HUP is aansluiting gezocht bij de structuur van de dubbele regelkring.

(big 8 cyclus, figuur vorige pagina). Het HUP wordt door het college bekendgemaakt aan de gemeenteraad en gezonden aan de toezichthouder (Provincie).

1.3 Uitgangspunten

In de basis is handhaving inherent aan het bestaan van normen (wetten) en regels. De overheid dient toe te zien op de naleving van de regels en wetten die zij voorschrijft. Tijden veranderen en de overheid nieuwe stijl kenmerkt zich steeds meer door het (zo veel mogelijk) verplaatsen van verantwoordelijkheden waar zij thuishoren; bij de burger(s) en ondernemer(s) Nadrukkelijk wordt daarbij steeds vaker geappelleerd aan eenieders eigen verantwoordelijkheid. Waar mogelijk worden (overbodige) regels afgeschaft. Als er een consequent, transparant en solide handhavingsbeleid wordt gevoerd laten burgers zich ook aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid voor de naleving van regels ligt immers altijd bij de inrichting-/vergunninghouder of eigenaar/gebruiker. Deze uitgangspunten zijn op basis van de visie van de gemeente Bergeijk uitgewerkt in het meerjaren handhavingsprogramma 2016 - 2020.

1.4 Afstemming handhavingpartners

Het Bor en de Regeling omgevingsrecht (verder Mor) verplichten onder andere afstemming en bekendmaking van het HUP aan betrokken bestuursorganen en strafrechtelijke partners. Na vaststelling van het programma wordt het aan handhavingpartners toegezonden. Afstemming vindt onder andere plaats met politie, veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRZOB), het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum en de firma Nijbod die namens de gemeente het beheer en onderhoud van woonwagencentra verzorgt. Daarnaast zijn en worden werkafspraken gemaakt met de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (verder Odzob). Met ingang van 2016 zijn niet alleen de zogenaamde Basis Taken Pakket (BTP) taken ten aanzien van vergunningverlening en toezicht overgedragen aan deze uitvoeringsdienst maar alle toezichtstaken verbonden aan de milieurelevante thema’s uit het meerjaren handhavingsprogramma 2016 – 2010 van de gemeente Bergeijk. (Milieu agrarische bedrijven en veehouderijen / Milieu bedrijven zonder vergunning / Milieutoezicht industriële bedrijven)

Het opdracht- en werkprogramma van deze dienst is als bijlage 2 bij dit HUP gevoegd.

2 Organisatie

De activiteiten en taken die staan beschreven in dit HUP worden uitgevoerd door leden van het cluster toezicht & handhaving van de gemeente Bergeijk, de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant en de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) en soms ingehuurde krachten.

Sinds 1 januari 2014 maakt het cluster Toezicht & Handhaving (verder cluster TH) deel uit van de afdeling Beheer Ruimte. De afdeling bestaat verder uit het cluster Vergunningen, het cluster Bora en het cluster Buitendienst.

Het cluster TH houdt toezicht op de naleving van wet- en regelgeving en treft maatregelen om overtredingen te voorkomen of, als ze al spelen te kunnen beëindigen. De cluster is betrokken bij onderwerpen als bouwen en ruimtelijke ordening, vergunningen, brandveiligheid, naleving van bestemmingsplannen en milieuvoorschriften, de openbare orde, integrale veiligheid (horeca, evenementen, drugsoverlast en de APV).

Handhaving van besluiten op het gebied van Sociale Zaken en de Leerplicht zijn ondergebracht in andere gemeentelijke clusters, afdelingen of samenwerkingsverbanden en maken geen deel uit van dit HUP 2016.

2.1 Capaciteit Handhaving voor HUP 2016

Het cluster TH beschikt in 2015 over een capaciteit van in totaal 4,2 fte (1 fte is 1340 uur)

De cluster is verantwoordelijk voor de uitvoering de activiteiten en taken die staan beschreven in dit uitvoeringsprogramma. De cluster bestaat uit:

Clustercoördinator (1 persoon, 1,0 fte);

Gemeentelijke opsporingsambtenaren, Goa’s (2 personen, 1,0 fte)

Toezichthouders/ (medewerkers handhaving) (2 personen, 1,6 fte),

Jurist / juridische ondersteuning (1 persoon 0,6 fte voor handhaving in 2015)

 

Daarnaast beschikt de cluster TH in 2016 voor de uitvoering van het HUP 2016 ook over de inzet van een medewerker van de veiligheidsregio voor 0,2 fte (gerekend wordt met 1400 x 0,2 = 280 – 10% = 252 uur)

Daarnaast beschikt de cluster ten behoeve van toezicht op de naleving van voorschriften van inrichtingen vallende onder de zogenaamde BTP taken, toezicht op overige milieu-inrichtingen en specifieke verzoektaken over de inzet van medewerkers van de Odzob. Daartoe is in de begroting van de gemeente Bergeijk structureel budget opgenomen

 

Voor het (specialistische) toezicht op de naleving van voorschriften verbonden aan de handhaving van de Drank en Horecawet (DHW) worden gecertificeerde en door het gemeentebestuur aangewezen personeelsleden van de Stichting Stadswacht Helmond ingezet (64 uur) De daaraan verbonden kosten zijn ook in de begroting opgenomen. In bijlage 1 is de benodigde ureninzet voor dit HUP 2016 opgenomen.

2.1.1 Taken cluster TH

De gemeentelijke opsporingsambtenaren (Goa's) houden zich vooral bezig met preventief toezicht en als dat nodig is met de strafrechtelijke handhaving van overtredingen,  terwijl de toezichthouders handhaving de bestuursrechtelijke handhaving voor hun rekening nemen.

De Goa’s (2) werken om beurten in wisselende diensten, in een elk geval samen en soms  in het weekend. In hun weekrooster worden zij ten minste op één dag van de week op avonden ingezet. Indien daar aanleiding toe bestaat worden daarover specifieke afspraken gemaakt, bijvoorbeeld bij buurtschouwen of evenementen. Door 2 toezichthouders wordt toezicht uitgevoerd op het zogenaamde rode spoor (bouwen en ruimtelijke ordening) Het betreft o.a. toezicht op vergunningsplichtige en vergunningsvrije bouwwerken en de registratie daarvan in de BAG. Daarnaast zijn zij gecertificeerd voor- en houden zij toezicht op sloopwerkzaamheden waarbij tevens sprake is van asbestverwijdering.

 

De juridische medewerker biedt voor de hele organisatie bestuurlijk juridische ondersteuning en behandelt voor de cluster TH enkele complexe handhavingszaken. Veelal vertegenwoordigt zij de gemeente in rechte (daarbij worden de beroepsprocedures voornamelijk door de juridische medewerker behandeld)

De coördinator handhaving zorgt voor de algehele coördinatie binnen de cluster en behandelt zelf lopende handhavingszaken, een aantal juridische zaken en de handhavingverzoeken. Daarnaast is hij intermediar en contactpersoon voor de gemeente Bergeijk bij de Odzob. Hij draagt zorg voor het meerjaren handhavingsprogramma (beleid) het HUP en het jaarlijkse handhaving jaarverslag.

Met de clustercoördinator vergunningen is hij betrokken bij de implementatie van kwaliteitscriteria in de gemeentelijke organisatie en rondom samenwerking met partners.

2.2 Bereikbaarheid

Volgens het Bor moet de gemeentelijke organisatie ( en daarmee de cluster TH) ook buiten de gebruikelijke kantooruren bereikbaar en beschikbaar zijn voor de Wabo handhaving. In Bergeijk is deze 24-uurs bereikbaarheid geregeld via de consignatiedienst van de Odzob die bij calamiteiten wordt ingeschakeld. Daarnaast bestaat er de gemeentelijke servicelijn. Deze lijn (melddesk) is 24 uur per dag bereikbaar waarbij de telefoon buiten werktijden wordt doorgeschakeld naar een telefoonteam. Dringende zaken worden direct doorgezet naar de dienstdoende opzichter van de afdeling Beheer Ruimte. Deze opzichter kan desgewenst een Goa inschakelen met tussenkomst van de receptie. De Goa’s zijn dan via een 06 nummer bereikbaar. Deze niet urgente meldingen worden dezelfde of eerstvolgende werkdag opgepakt via het reguliere werk.

2.3 Middelen 2015

Voor (het cluster) Handhaving is in het jaar 2016 (begroting) een totaalbedrag van € 230.000,00 beschikbaar. Het betreft een totaalbedrag. Dat bedrag is in de begroting van 2016 op verschillende kostenposten ondergebracht. Deze middelen worden in 2016 onder andere besteed aan salaris- en opleidingskosten, kosten die gemaakt kunnen worden bij handhavingacties (€ 15.000,00), kosten uitbesteding handhaving DHW en overige kosten voor materieel van de medewerkers.

3 Ontwikkelingen

Er zijn een aantal ontwikkelingen van invloed op de organisatie van toezicht en handhaving in Bergeijk en op de uitvoering van de daaraan verbonden werkzaamheden.

3.1 Verschuiving van taken en deregulering

Handhaving staat momenteel op hoog op de landelijke politieke agenda. De Rijksoverheid heeft een aantal wetswijzigingen doorgevoerd, waardoor voor een aantal activiteiten niet langer meer vooraf een vergunning is vereist. Voor burgers en bedrijven betekent dit een verlichting van administratieve lasten. Met het van kracht worden van diverse nieuwe wet- en regelgeving die van invloed is op de handhavingscapaciteit zoals de Wabo, het Bor en het Activiteitenbesluit is er voor veel activiteiten geen vergunning meer nodig. Daardoor vindt een verschuiving van werkzaamheden plaats van vergunningverlening naar meer communicatie vooraf en het houden van toezicht achteraf. In enkele gevallen handhaving (achteraf).

3.2 Milieuregelgeving

Onder invloed van de 2e fase modernisering van de algemene regels (tranches) worden nog meer bedrijfsactiviteiten onder het Activiteitenbesluit gebracht; Steeds meer bedrijven krijgen dan te maken met algemene en landelijk geldende regels in plaats van een vergunning. Momenteel is al meer dan 90% van de bedrijven onder deze algemene regels gebracht.

3.3 De ODZOB

Met ingang van 1 juni 2013 is de regionale uitvoeringsdienst Odzob operationeel en in werking.

Door interne organisatorische ontwikkelingen binnen de gemeente Bergeijk is met ingang van dit uitvoeringsprogramma de (voormalige) medewerker handhaving milieu (toezichthouder) verminderd beschikbaar voor het toezicht op de naleving van voorschriften bij inrichtingen. Dat betekent dat met ingang van 2016 niet alleen het toezicht op de verplichte BTP taken namens Bergeijk aan de Odzob is op- en overgedragen, maar dat nagenoeg het volledige toezicht op inrichtingen (grijze kleurspoor) namens deze dienst voor Bergeijk zal worden uitgevoerd.

Een controlelijst met daarvoor te uit te voeren T&H controles in 2016 gespecificeerd naar inrichting maakt als bijlage 2 deel uit van dit HUP 2016.

3.4 Drank- en Horecawet (DHW)

Op 1 januari 2013 is een wijziging van de DHW in werking getreden. Door een vereenvoudiging van het vergunningstelsel vermindert de wet administratieve lasten voor vrijwilligers en bedrijven. Daarbij geeft de wet gemeenten meer mogelijkheden om overmatig alcoholgebruik van jongeren tegen te gaan. Voortaan is de burgemeester belast met de uitvoering van de DHW. Door hem aangewezen ambtenaren zijn binnen de gemeente belast met het toezicht op de naleving van de DHW. Daarna is met ingang van 1 januari 2014 de regelgeving verder aangescherpt en mogen ook jongeren onder de 18 jaar geen alcohol meer in bezit hebben.

In Bergeijk is het preventie- en handhavingsplan alcohol vastgesteld en zijn daartoe gekwalificeerde medewerkers van de Stichting Stadswacht Helmond voor de handhaving van de DHW te Bergeijk aangewezen en aangesteld als onbezoldigd ambtenaar. In de begroting is daartoe structureel een bedrag van € 2.500,00 opgenomen voor het uitvoeren van controles.

3.5 De Veiligheidsregio

Met ingang van 1 januari 2014 is de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) in werking en operationeel. Gemeentelijk (brandweer)personeel dat werkzaamheden verrichte verbonden aan deze taken is naar de Veiligheidsregio overgegaan.

De Veiligheidsregio richt zich nadrukkelijk en steeds meer op het voorkomen van brand. Onveilig gedrag leidt sneller tot brand. Om die reden wordt steeds aandacht besteed aan het vergroten van het veiligheidsbewustzijn bij de burgers, bedrijven en instellingen door hen meer te betrekken bij preventie. Die ontwikkeling leidt o.a. tot verbetering van het naleefgedrag. De veiligheidsregio wordt nadrukkelijk betrokken bij het uitbrengen van advies en het toezicht op het brandveilig gebruik van gebouwen en bij evenementen.

3.6 Kwaliteitscriteria

De Wet Vergunningen, Toezicht en Handhaving (Wet VTH), werd in 2015 van kracht en gaat onderdeel uitmaken van de Wabo.

Daardoor moeten overheden (gemeenten) voldoen aan kwaliteitscriteria. Het betreft kwaliteitscriteria die zowel aan medewerkers als aan het bevoegd gezag worden gesteld en betreffen zowel opleidingsniveau als minimale personele bezetting die per taak beschikbaar moet zijn.

Door de gemeente Bergeijk is een gezamenlijk verbeterplan vastgesteld met de Kempengemeenten en gezonden aan de provincie Noord Brabant, Bestuurlijke Organisatie en Toezicht. Daarin wordt aangegeven hoe en op welke wijze al dan niet in vereniging noodzakelijke verbeteringen worden doorgevoerd en geborgd in de eigen organisatie. Onder invloed van de VNG is het mogelijk geworden om de kwaliteitscriteria (zelf) in een (gemeentelijke) verordening vast te leggen. Thans wordt onderzocht of er niet ‘Brabant breed’ een verordening daartoe kan worden opgesteld. De verordening moet voor 1 juli 2016 worden vastgesteld.

3.7 Omgevingswet

Een onderdeel van deze vergaand vernieuwende wet betreft de privatisering van bouw- en woningtoezicht (gecertificeerde bouwplantoetsing). De wetgever heeft het voornemen om vanaf 1 januari 2018 over te gaan tot verdergaande deregulering en de introductie van omgevingsplannen en de gecertificeerde bouwplantoetsing. Dit betekent nogal wat voor de gemeente. Bij de inwerkingtreding van deze wet vindt naar verwachting vooraf geen gemeentelijke bouwplantoetsing meer plaats op het gebied van het Bouwbesluit. Er wordt gewerkt met gecertificeerde instellingen. Het is nog niet (helemaal) duidelijk of en of in welke mate ook het bouwtoezicht volledig zal (of kan) worden geprivatiseerd. In de loop van 2016 en volgende jaren komt hier meer duidelijkheid over en kan de gemeentelijke organisatie daar (verder) op inspelen. Indien daartoe aanleiding bestaat zal dit beleid daarop tussentijds worden aangepast.

3.8 Gecertificeerde omgevingsvergunning

Vooruitlopend op bovenstaande is in Bergeijk het besluit genomen om begin 2015 een start te maken met de gecertificeerde omgevingsvergunning voor het aspect bouw. Daarbij kan de aanvrager kiezen of dat hij een gecertificeerde omgevingsvergunning aanvraagt of een gewone aanvraag. Niet voor elk bouwplan kan de gecertificeerde omgevingsvergunning worden aangevraagd. Voor grote bouwplan zoals woningbouwprojecten, kantoorpanden etc. geldt de gecertificeerde omgevingsvergunning (nog) niet. Met de introductie van de gecertificeerde omgevingsvergunning wordt al op de komst van de Omgevingswet geanticipeerd en wordt de verantwoordelijkheid voor het op te richten bouwwerk volledig bij de aanvrager gelegd. Er zijn echter wel voorwaarden aan verbonden (aanvraag door een gecertificeerde architect)  Er wordt naar gestreefd die gecertificeerde omgevingsvergunning binnen één werkdag te kunnen verlenen. In het verlengde daarvan wordt op deze omgevingsvergunningen slechts bij de aanvang en oplevering van het bouwwerk toezicht uitgevoerd.

4 Wat gaan we doen in 2016

In het voorliggende handhaving HUP 2016 wordt aangesloten bij de meerjaren handhavingprogramma 2016 - 2020 vastgesteld thema’s en daaraan gegeven prioriteit. Dat levert de in onderstaande tabel aangegeven activiteiten in middelen en uren per thema;

4.1 Uitvoeringsprogramma 2016

Handhavingsthema

Controles op

Uren

Uren VRBZO

Juridisch

Bouwen en slopen:

 

Bouwen en slopen

met vergunning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sloop 30 x 1,5 u

45

 

 

Sloop gereed meldingen

30 x 0,5 u

 

15

 

 

Rapportages checklisten

30 x 0,5 u

 

15

 

 

Complexe bouwwerken

1 x 40 x 2 u

 

80

 

 

Woningen

45 x 10u

 

450

 

 

Bedrijfsgebouwen 10 x 10 u

100

 

 

Agrarische bedrijfsgebouwen

10 x 4u

 

40

 

 

Aan- en bijgebouwen 50 x 2 u

100

 

 

Invoeren BAG

100

 

 

Invoeren WKPB

150

 

 

Behandelen zienswijzen

Behandelen bezwaarschriften

Vertegenwoordiging in rechte

Opstellen beschikking invordering

 

 

 

 

 

130

 

Handhavingsthema

Controles op

Uren

Uren VRBZO

Juridisch

Bouwen en slopen:

 

Bouwen en slopen

zonder of in

afwijking

vergunning

 

 

 

Bouwen in afwijking vergunning

25 x 5 u

 

125

 

 

Bouwen zonder vergunning

15 x 5 u

 

75

 

 

Stilleggen bouwwerkzaamheden

(40 ) x 2 u

 

80

 

 

Bestuurlijke aanschrijvingen

inclusief rapportage 10 x 2u

 

20

 

 

Invoeren BAG

250

 

 

Invoeren WKPB

150

 

 

Behandelen zienswijzen

Behandelen bezwaarschriften

Vertegenwoordiging in rechte

Opstellen beschikking invordering

 

 

90

Uit de hiervoor omschreven tendens van wettelijke ontwikkelingen en de laatste wijzigingen van de Wabo waardoor voor (nog) minder bouwwerken de verplichting bestaat om een omgevingsvergunning aan te vragen wordt, mede gelet op wel de verplichte registratie van alle verblijfsobjecten (ook vergunningsvrij) in de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) blijft toezicht op dit thema nadrukkelijk geboden.

Handhavingsthema

Controles op

Uren

Uren VRBZO

Juridisch

Bestemmingsplannen:

 

Bestemmingsplan

Buitengebied

 

 

Constatering illegale activiteiten,

rapportage en dossiervorming

10 x 8 u

 

 

80

 

 

Naleving aanschrijving /

Hercontrole

 

30

 

 

Behandelen bezwaarschriften

5 x 10 u

 

50

 

 

Hercontrole & rapportage

10 x 2

 

20

 

 

Behandelen zienswijzen

Behandelen bezwaarschriften

Vertegenwoordiging in rechte

Opstellen beschikking invordering

 

 

 

 

 

100

 

Handhavingsthema

Controles op

Uren

Uren VRBZO

Juridisch

Bestemmingsplannen:

 

Bestemmingsplan

Bebouwde kom

 

Illegale activiteiten

5 x 8u

 

40

 

 

Rapportage en dossiervorming

5 x 8u

 

40

 

 

Hercontrole(s) (invordering)

10

 

 

Behandelen zienswijzen

Behandelen bezwaarschriften

Vertegenwoordiging in rechte

Opstellen beschikking invordering

 

 

 

 

 

100

 

Handhavingsthema

Controles op

Uren

Uren VRBZO

Juridisch

Openbare ruimte:

 

Openbare ruimte,

Afval & Recreatie

 

 

 

 

 

 

 

Illegale reclame 10 x 3 u

30

 

 

Vergunningsvoorschriften

10 x 1 u

 

10

 

 

Aanvullende rapportages en

proces-verbaal CJIB 6 x 2u

 

20

 

 

Naleving recreatiewoningenbeleid

1 x p/w x 50 weken

 

50

 

 

Bestuurlijke aanschrijvingen

10 x 1 u

 

10

 

 

Aanbieden huishoudelijke afvalstoffen

2 u p/w x 40 weken

 

80

 

 

Afvaldumping

40

 

 

Calamiteit afvaldumping

15

 

 

Rapportages en PV

20

 

 

Behandelen zienswijzen

Behandelen bezwaarschriften

Vertegenwoordiging in rechte

Opstellen beschikking invordering

 

 

 

 

 

40

 

Handhavingsthema

Controles op

Uren

Uren VRBZO

Juridisch

Openbare ruimte:

 

Openbare ruimte/

APV overig

 

 

 

Illegale ingebruikneming van

gemeentelijke grond / eigendommen,

rapportage(s) en proces-verbaal

 

 

200

 

 

Illegale opslag in openbaar groen,  

rapportage en proces-verbaal

 

150

 

 

Overlast openbare ruimte honden,

geluid etc., rapportage en

proces-verbaal

 

 

200

 

 

Parkeren, rapportage en

afwerking proces-verbaal

 

200

 

 

Structureel flora / fauna

2 u per week  x 40 weken

 

80

 

 

Flora & fauna verslaglegging

en proces-verbaal

 

35

 

 

Behandelen zienswijzen

Behandelen bezwaarschriften

Vertegenwoordiging in rechte

Opstellen beschikking invordering

 

 

 

 

 

20

 

(Brand)veiligheid

Brandveiligheid

Horeca

 

In het voorliggende handhavingprogramma 2016 wordt het toezicht op de brandveiligheidsvoorschriften en ten aanzien van bovenstaande thema’s volledig

uitgevoerd door de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)

Daarbij wordt uitgegaan van een inzet naar inwonersaantal (fte) en een verdiscontering op grond van werkelijk risicopanden in de gemeente en aangesloten

bij de risico – indexering Brandveilig gebruik bouwwerken VRZOB.

Onderscheidenlijk worden functies aangeduid en geprioriteerd in de categorieën A tot en met D, waarbij de aanduiding A staat voor de zwaarste kwalificatie (veelal logiesfuncties).

De gebruikte risico indexering en de prioritering naar functie in Bergeijk (aangegeven in kleur) zijn als bijlagen bij dit HUP 2015 gevoegd.

In 2015 wordt een keuze gemaakt uit de bijgevoegde controlelijst en worden 41 onderzoeken (controles) worden uitgevoerd op het aspect brandveiligheid.

 

A en B categorie : 20 stuks

Evenementen B en C categorie : 1 stuks

Hercontrole(s) : (circa) 6 stuks

Interventieactie (vluchtelingenopvang / arbeidsmigrantenhuisvesting : 1 stuks

Inzet naar aanleiding van klachten : 2 stuks

Zwaardere C categorie (Horeca / bedrijven) : 2 stuks

Totaal 32 stuks

Brandveiligheid

scholen,

kinderdagverblijven

(logies en niet

zelfredzamen)

 

Brandveiligheid

openbare gebouwen

 

 

Handhavingsthema

Controles op

Uren

Uren VRBZO

Juridisch

Milieu

Milieu agrarische

bedrijven

en veehouderijen

Naleving vergunning /

activiteitenbesluit

Volgens werkprogramma

Odzob bijlage 2

 

 

 

 

 

 

 

 

45

Hercontrole

Opleveringscontrole

 

Handhavingsthema

Controles op

Uren

Uren VRBZO

Juridisch

Milieu

Milieutoezicht

Industriële

bedrijven

 

Bedrijvenbestand

screenen

(projectbasis)

Volgens werkprogramma

ODZOB bijlage 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

80

Desksearch

Controle(s) ter

plaatse

 

Handhavingsthema

Controles op

Uren

Uren VRBZO

Juridisch

Milieu

Milieutoezicht

Industriële

bedrijven

Naleving vergunning /

Activiteitenbesluit

Volgens werkprogramma

Odzob bijlage 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

80

Hercontrole

Opleveringscontrole

 

Handhavingsthema

Controles op

Uren

Uren VRBZO

Juridisch

Openbare ruimte:

Evenementen

Naleving (brand) veiligheidsvoorschriften

‘grootschalige’ evenementen

 

 

Volgens werkprogramma

en prioriteit

Veiligheidsregio bijlage 3

 

 

10

 

Milieu

Geluidshinder Horeca

In dit HUP 2016 wordt de inzet op de thema’s Geluidhinder Horeca en Geluidhinder Bedrijven niet meer specifiek onderscheiden;

Enerzijds wordt geluidhinder Horeca voor zover daartoe geen nadere eisen zijn opgenomen van rechtswege geborgd in het Activiteitenbesluit.

Anderzijds maken geluidsvoorschriften bij bedrijven vaak deel uit van de verleende omgevingsvergunning.

De uitvoering van het toezicht op inrichtingen is met ingang van dit HUP 2016 volledig overgedragen aan de Odzob.

 

In Bergeijk wordt niet proactief gecontroleerd op geluidsovertredingen.

In geval van klachten of een verzoek om handhaving wordt zorgvuldig dossier opgebouwd en worden namens de gemeente geluidmetingen

uitgevoerd door daartoe gekwalificeerde medewerkers van de Odzob.

Milieu

Geluidshinder bedrijven

5 Inrichting van processen

De medewerkers van het cluster TH werken op verschillende beleidsgebieden die aan de leefomgeving zijn gerelateerd. Voor elk van deze beleidsgebieden is er een ander werkproces van toepassing. Hieronder wordt per beleidsgebied weergegeven hoe het handhavingproces in Bergeijk is ingericht.

5.1 Milieu

Alle bedrijven die bekend zijn bij de gemeente zijn ingedeeld in type; type A, B1, B2, en C.

De zogenaamde type A inrichtingen hoeven geen melding in te dienen of een vergunning aan te vragen. Onder type A inrichtingen vallen meestal gemeenschapshuizen en verenigingen. Deze bedrijven worden alleen gecontroleerd bij klachten.

De type B1 bedrijven komen het meeste voor in de gemeente. Dit zijn vooral de winkels, bakkerijen en restaurants. Deze bedrijven moeten een melding indienen in het kader van het Activiteitenbesluit en word eens in de 5 jaar gecontroleerd op de van rechtswege geldende milieuvoorschriften.

Type B2 bedrijven moeten ook een melding indienen, maar zijn qua milieu net iets zwaarder dan type B1 bedrijven Het betreft bijvoorbeeld metaalbedrijven en een aantal kleinere agrarische bedrijven.

De vergunningsplicht (omgevingsvergunning voor het aspect milieu) begint bij de  type C bedrijven.

Dat betreft in Bergeijk voornamelijk de wat grotere agrarische bedrijven.

Een aantal van deze bedrijven zijn tevens IPPC bedrijven (Integrated Pollution Prevention and Controle ook wel GPBV bedrijven (Geïntegreerde Preventie en Bestrijding van Verontreiniging) genoemd of RIS bedrijven, risicovolle bedrijven op basis van het Risico Informatie Systeem (RIS). Deze bedrijven moeten veelal voldoen aan bepaalde richtlijnen waarin (vergaande) verplichtingen zijn opgenomen ten aanzien van bijvoorbeeld emissienormen en of afstandsnormen. Deze bedrijven worden frequent en intensief gecontroleerd, bijvoorbeeld een tankstation waarbij LPG afgeleverd wordt.

 

Een toezichthouder bestudeert voorafgaand aan de controle het dossier en maakt een afspraak met de betreffende ondernemer en of inrichtinghouder. Voor de controles wordt gebruik gemaakt van checklisten waarop de betreffende controlepunten staan aangegeven. Tijdens de controle worden de checklisten gezamenlijk doorgenomen en wordt er een ronde door het bedrijf gelopen. Daarbij wordt gekeken of er voldaan wordt aan de betreffende regelgeving. De toezichthouder heeft daarbij ook voor andere beleidsterreinen. Zo geeft de toezichthouder handhaver(ernstige) tekortkomingen door die zijn geconstateerd op ander beleidsterreinen zoals brandveiligheid, het bestemmingsplan en bouwregelgeving. Na afronding van de controle wordt het controlerapport uitgewerkt en wordt de controle verwerkt in het digitale registratiesysteem Squit XO. Daaruit wordt ook een brief gegenereerd die naar de ondernemer wordt gezonden met de bevindingen van de controle. Als er sprake is van tekortkomingen of overtreding van voorschriften worden deze daarin genoemd en wordt een hersteltermijn geboden waarbinnen de overtreding of tekortkoming ongedaan kan worden gemaakt. Bij de hercontrole worden alleen de openstaande overtredingen gecontroleerd. Deze controles zijn met ingang van 2016 volledig uitbesteed aan de Odzob.

5.2 Brandveiligheid

Tijdens controles is er namens elke toezichthouder altijd wel oog en oor voor de brandveiligheid. Voor een aantal bedrijven is de brandveiligheid echter een extra belangrijk aspect omdat er bijvoorbeeld veel mensen aanwezig zijn. Daarbij valt te denken aan scholen, horeca, hotels, pensions, kampeerboerderijen en verzorgingshuizen. Kortom verblijfsobjecten waar meerder mensen verblijven die veelal niet zelfredzaam zijn. Deze controles bij deze objecten wordt op dezelfde wijze voorbereid als bij (milieu)inrichtingen en worden in Bergeijk uitgevoerd door daartoe gekwalificeerde medewerkers van de Veiligheidsregio Zuidoost Brabant (VRZOB)

5.3 Bouwen en slopen

Bouwplaatsen die bezocht worden, kunnen niet vooraf uitgezocht worden. Dat houdt verband met de omgevingsvergunningen die verleend worden. Bij de verleende vergunning (omgevingsvergunning voor het aspect bouw) wordt aangegeven dat de bouwer een melding dient te doen bij:

  • -

     de start van de bouw;

  • -

     als het grondwerk klaar is;

  • -

     voorafgaand aan het storten van de vloeren;

  • -

     en als de bouw gereed is.

Door de toezichthouder wordt gecontroleerd of er gebouwd wordt volgens (omgeving)vergunningsvoorwaarden en vergunningstekening, of de bouw voldoet aan de constructie-eisen en of de eventuele brandveiligheids- en milieuvoorzieningen zijn aangebracht.

Afwijkingen op de Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC) normen worden aan de bouwer gerapporteerd, maar zijn in Bergeijk gelet op de daarover in het omgevingsbeleidsplan (onderdeel bouwen) opgenomen voorwaarden geen reden voor een handhavend optreden.

 

De controlepunten van de uit te voeren controle hangen af van het soort bouwwerk en van de status van het bouwwerk. In het omgevingsbeleidsplan is opgenomen dat de mate van toezicht op bouwwerken is afgestemd op de mate van toetsing van de omgevingsvergunning (aanvraag).

Omdat de daarin genoemde categorieën D, E, en F niet worden getoetst aan het Bouwbesluit wordt daarop ook (vooraf) geen toezicht op uitgevoerd. Op de in het omgevingsbeleidsplan genoemde categorieën A, B en C wordt wel toezicht gehouden. Het omgevingsbeleidsplan is als bijlage 4 bij dit HUP 2016 gevoegd.

Er wordt (achteraf) altijd een controle uitgevoerd om gebouwen op te nemen in de voor de overheid verplichte BAG registratie. Dat geldt ook vergunningsvrije bouwwerken.

Bij de gecertificeerde omgevingsvergunning wordt niet gecontroleerd op aspecten uit het Bouwbesluit.

Niet van elke controle wordt een controlerapport gemaakt, alleen als er afwijkingen geconstateerd zijn wordt dit vastgelegd. Uiteraard wordt wel elke controle schriftelijk vastgelegd in het digitale systeem Squit XO.

5.4 Ruimtelijke ordening

Het gebruik van gronden en gebouwen wordt tijdens de controles op andere beleidsdisciplines meegenomen en teruggekoppeld. Ook worden controles uitgevoerd als we meldingen of handhavingverzoeken ontvangen. Het is vast beleid dat deze overtredingen worden voorgelegd aan het portefeuillehouderoverleg.

5.5 Openbare ruimte

In de openbare ruimte wordt toezicht gehouden op verschillende onderdelen, zoals bijvoorbeeld overlast door jeugd, het onjuist aanbieden van huishoudelijk afval, storten van afval, honden(poep), crossen in het buitengebied, parkeren in de blauwe zone, parkeren van caravans en aanhangwagens, defecte voertuigen, en het illegaal stoken. Deze controles worden voornamelijk uitgevoerd naar aanleiding van meldingen en/of klachten en veelal uitgevoerd door de Gemeentelijke Opsporingsambtenaren De melder/klager krijgt altijd een terugkoppeling van de actie die is gedaan naar aanleiding van de melding. 

6 Monitoring en rapporteren

De ambities zoals vastgelegd in het Meerjaren handhavingprogramma 2016 – 2020 en dit uitvoeringsprogramma worden gemonitord. Daarmee wordt de voortgang van de activiteiten bewaakt en kunnen afspraken worden bijgestuurd. Dit gebeurd op verschillende manieren:

  • -

    Over de handhavingsinspanningen opgenomen in het HUP wordt periodiek en jaarlijks verantwoording afgelegd onder meer door jaarverslagen;

  • -

    Ook tijdens de portefeuillehouder overleggen komen er structureel onderwerpen ter sprake die staan beschreven in het HUP, vindt monitoring plaats en kan er indien nodig worden bijgestuurd;

  • -

    In het evaluatieverslag (handhavingsjaarverslag) dat jaarlijks wordt opgesteld en bekend gemaakt aan de gemeenteraad en voor 1 mei aan de provincie wordt gestuurd.

  • -

    Drie keer per jaar vindt er op afdelingsniveau een gesprek plaats tussen afdelingshoofd en medewerkers van het cluster TH waarin per medewerker afspraken worden gemaakt over de activiteiten en taken die hij/zij gedurende het jaar uitvoeren. Daarbij gaat het om een planning, voortgang- en evaluatie/ beoordelingsgesprek. Van de gesprekken wordt verslag gemaakt. De gemaakte afspraken komen, globaal, ook terug in het afdelingsplan

  • -

    Boa Registratie Systeem (BRS) en Transactie Module (TM). De boa's registreren hun handhavinghandelingen, waarnemingen, waarschuwingen en maatregelen in het BRS;

  • -

    Uitgeschreven strafbeschikkingen met proces-verbaal worden door de coördinator handhaving in de TM (Transactiemodule) van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) ingevoerd.

  • -

    Corsa. Corsa is het digitale postverwerkingssysteem van de gemeente Bergeijk. In dit systeem worden dossiers aangemaakt en de voortgang wordt in een persoonlijke werkvoorraad per medewerker bewaakt.

  • -

    Squit XO. De toezichthouders registreren hun controles in dit geautomatiseerde digitale registratiesysteem

 

Dit besluit tot het vaststellen van het Handhaving Uitvoeringsprogramma (HUP) 2016 gemeente Bergeijk treedt in werking op de dag na publicatie en werkt terug tot 1 januari 2016.

Met ingang van dezelfde datum komt het op 23 december 2014 vastgestelde Handhaving Uitvoeringsprogramma 2015 te vervallen c.q. wordt deze ingetrokken.

 

Het besluit word aangehaald als Handhaving Uitvoeringsprogramma (HUP) 2016 gemeente Bergeijk

 

Aldus besloten in de collegevergadering van 26 januari 2016

 

Burgemeester en wethouders van Bergeijk,

W.A.C.M. Wouters

Secretaris

A. Callewaert-de Groot

Burgemeester

 

Naar boven