Gemeenteblad van Gooise Meren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Gemeenteblad 2016, 41281 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Gemeenteblad 2016, 41281 | Verordeningen |
Verordening Clientenparticipatie Gooise Meren 2016
Artikel 2. Taken en bevoegdheden
Tot de onderwerpen behoren echter geen klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, maar wel de hiervoor gehanteerde procedures, regelingen en richtlijnen. Evenmin kan worden geadviseerd inzake het personeels- en organisatiebeleid van de afdeling sociale zaken.
Het einde van het lidmaatschap, als bedoeld in artikel 5 lid 1 sub d van deze verordening kan door de cliëntenraad worden voorgesteld aan het college als het betreffende lid de werkzaamheden en het overleg van de cliëntenraad ernstig belemmert. Een voorstel tot uitsluiten wordt gemotiveerd ingediend bij het college. Het college beslist nadat het betreffende lid is gehoord.
De verordening wordt aangehaald als Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Gooise Meren 2016.
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;
Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de cliëntenraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen.
Omdat er in deze gemeente al een cliëntenparticipatieverordening bestond, is deze gebruikt als basis voor de onderhavige verordening.
Alleen die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Dit artikel blijft ongewijzigd en behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 2. Taken en bevoegdheden
Dit artikel betreft het maken en overleggen van een jaarverslag inclusief financiële verantwoording.
Artikel 3. Samenstelling cliëntenraad
In het eerste lid van deze verordening is het maximale aantal leden teruggebracht naar elf.
Het tweede lid van deze verordening is gewijzigd in benoeming van de leden door het college. De zittende leden kunnen een persoon voordragen om te worden benoemd.
In het derde lid is onderdeel f aan deze verordening toegevoegd. Hier is opgenomen dat een lid van de cliëntenraad van onbesproken gedrag moet zijn en blijven. Een Verklaring Omtrent Gedrag moet bij aanvang van deelname worden overgelegd. De kosten komen voor rekening van de gemeente.
Artikel 4. Zittingstermijn cliëntenraad
Dit artikel blijft ongewijzigd en behoeft geen nadere toelichting.
In dit artikel is opgenomen dat het college besluit het lidmaatschap te beëindigen. Dat kan op een gemotiveerde voordracht van de cliëntenraad maar ook als het college zelf vaststelt dat beëindiging op grond van zwaarwegende redenen noodzakelijk is omdat het lid zich niet aan zijn verplichtingen houdt of niet (meer) van onbesproken gedrag is. Het betreffende lid zal altijd worden gehoord voorafgaand aan de beslissing. Op verzoek van het betreffende lid kan ook de cliëntenraad door het college worden gehoord.
Artikel 6. Faciliteiten cliëntenraad
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 7. Periodiek overleg / cliëntenoverleg
De verslaglegging van het overleg tussen de cliëntenraad en de gemeenten zal door een medewerker van de gemeente worden verzorgd..
Dit artikel betreft het budget van de cliëntenraad, welke kosten hiervan ten laste kunnen worden gebracht en de financiële verantwoording.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-41281.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.