Gemeenteblad van Bladel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bladel | Gemeenteblad 2016, 38913 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bladel | Gemeenteblad 2016, 38913 | Overige besluiten van algemene strekking |
Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten
De raad van de gemeente Bladel;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 12 januari 2016;
gelezen het advies van de Kempencommissievergadering van 24 februari 2016;
gelet op artikel 1, tweede lid , Wet gemeenschappelijke regelingen en artikel 27 van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten;
toestemming te verlenen voor het wijzigen van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten per 1 april 2016 conform bijgevoegd conceptwijzigingsbesluit.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Bladel in zijn openbare vergadering van 24 maart 2016
De voorzitter, mr. A.H.J.M. Swachten
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bladel,
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Archiefwet 1995;
tot wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten per 1 april 2016, zoals opgenomen in de bijlage bij dit besluit.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, drs. E.L.C.M. Mol
de burgemeester, mr. A.H.J.M. Swachten
Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden, ieder voor zover het hun eigen bevoegdheden betreft;
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Archiefwet 1995;
tot het wijzigen van de "Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten".
Hoofdstuk 2 Belangen, taken en bevoegdheden
De regeling wordt getroffen ter gezamenlijke behartiging van de afzonderlijke en gemeenschappelijke belangen van de colleges op het gebied van:
Artikel 4 Taken en bevoegdheden
Aan het algemeen bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten worden ten aanzien van de ISD de bevoegdheden van de colleges genoemd in de volgende wetten en daarop gebaseerde regelgeving op landelijk niveau overgedragen:
de Participatiewet, de Wet Inkomensvoorziening oudere en of gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz 2004), de Wet Inburgering (WI), Minimaregelingen met als grondslag de Participatiewet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, en
de uitvoering van maatwerkvoorzieningen (waaronder begeleiding) ter ondersteuning van de zelfredzaamheid en participatie en het geven van informatie, advies en cliëntenondersteuning op dit onderdeel van de Wet maatschappelijke ondersteuning. De deelnemende gemeenten kunnen over de mate waarin de uitvoering op dit onderdeel wordt overgedragen aan de Samenwerking Kempengemeenten maatwerkafspraken maken die worden vastgelegd in het bedrijfsplan ISD.
Het algemeen bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten is ten aanzien van P&O, behoudens voor het college dan wel de gemeente Bergeijk, belast met de taken: werkzaamheden ten aanzien van personeel en organisatie waaronder (salaris)administratie, dossiervorming en dossierbeheer, personeels- en organisatiebeleid en uitvoering daarvan en andere voorkomende werkzaamheden ten behoeve van de Samenwerking Kempengemeenten en de deelnemende gemeenten, met uitzondering van organisatiewijzigingen of ontwikkelingen in de organisatie van een deelnemende gemeente. De Samenwerking Kempengemeenten kan een deelnemende gemeente desgewenst daarin ondersteunen/faciliteren.
Aan het algemeen bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten worden ten aanzien van Jeugdhulp de volgende taken en bevoegdheden van de colleges genoemd in de Jeugdwet en daarop gebaseerde regelgeving op landelijk niveau overgedragen, behoudens de taken en bevoegdheden van het college van Oirschot:
Het algemeen bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten draagt ten aanzien van VTH namens de colleges, behoudens voor het college van de gemeente Bergeijk, zorg voor vergunningverlening, toezicht en handhaving op basis van door de colleges afzonderlijk vast te stellen mandaatbesluiten waarin aan het dagelijks bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten mandaat, volmacht en machtiging ten aanzien van specifieke rechtshandelingen en feitelijke handelingen worden verleend. Uitvoering van de bevoegdheden, genoemd in de voornoemde mandaatbesluiten, vindt plaats overeenkomstig door de colleges te geven instructies als bedoeld in artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht.
Voorts is het dagelijks bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten belast met:
het verzorgen van voorstellen voor de colleges ten behoeve van de besluitvorming op bezwaarschriften, alsmede het opstellen van verweerschriften en de vertegenwoordiging in (hoger)beroepszaken, voor zover de bezwaar- en (hoger)beroepschriften betrekking hebben op de overgedragen dan wel opgedragen taken;
Het algemeen bestuur van de Samenwerking Kempengemeenten draagt zorg en is verantwoordelijk voor de beleidsvoorbereiding van de taken genoemd onder het tweede tot en met achtste lid en doet daartoe voorstellen aan de colleges of als de raden de beslissingsbevoegdheid hebben, via de colleges aan de raden. De deelnemende gemeenten kunnen over de beleidsterreinen waarop en de mate waarin de uitvoering op dit onderdeel wordt overgedragen aan de Samenwerking Kempengemeenten afspraken maken in een dienstverleningsovereenkomst.
Hoofdstuk 3 Het algemeen bestuur
De colleges kunnen voor ieder lid tevens één plaatsvervangend lid uit hun midden aanwijzen, dat het lid bij verhindering of ontstentenis vervangt. Hetgeen in deze regeling is bepaald ten aanzien van een lid van het algemeen bestuur is van overeenkomstige toepassing op het plaatsvervangend lid, tenzij de regeling anders bepaalt.
Artikel 7 Taken en bevoegdheden
Het algemeen bestuur besluit slechts tot oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raden in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen. Het besluit wordt genomen bij twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Hoofdstuk 4 Het dagelijks bestuur
Artikel 10 Taken en bevoegdheden
Het dagelijks bestuur is in ieder geval bevoegd:
te besluiten namens de Samenwerking Kempengemeenten, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist, en
Hoofdstuk 7 Inlichtingen en verantwoording
Artikel 14 Verantwoording dagelijks bestuur
Het algemeen bestuur kan besluiten een lid van het dagelijks bestuur ontslag te verlenen, indien dit lid het vertrouwen van het algemeen bestuur niet meer bezit. Op het ontslagbesluit is artikel 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing. De rechter treedt niet in de beoordeling van de gronden waarop het algemeen bestuur tot ontslag van een lid van het dagelijks bestuur heeft besloten.
De bepalingen bij en krachtens de Archiefwet 1995 zijn van overeenkomstige toepassing op de Samenwerking Kempengemeenten, voor zover deze bepalingen betrekking hebben op archiefbescheiden van gemeenten en waarvoor in dit artikel niet anders is voorzien. In deze bepalingen dient in plaats van de gemeente, de raad, het college en de burgemeester, te worden gelezen respectievelijk het openbaar lichaam, het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter.
Artikel 18 Terbeschikkingstelling
De archiefbescheiden betreffende zaken welke op het moment van inwerkingtreding van deze regeling reeds zijn afgedaan blijven tot hun overbrenging naar de archiefbewaarplaats, berusten onder het archiefvormend overheidsorgaan, dat deze zaken heeft afgedaan. Indien noodzakelijk voor de taakuitvoering van de Samenwerking Kempengemeenten worden zij ter beschikking gesteld.
Van de terbeschikkingstelling wordt een verklaring opgemaakt, die ten minste bevat een specificatie van de ter beschikking gestelde archiefbescheiden. Een exemplaar van deze verklaring wordt bewaard door het overheidsorgaan waaronder de archiefbescheiden zouden berusten, indien zij niet ter beschikking waren gesteld.
De kosten van het beheer van de ter beschikking gestelde archiefbescheiden komen ten laste van de Samenwerking Kempengemeenten, De zorgdrager voor de archiefbescheiden van het overheidsorgaan dat de archiefbescheiden ter beschikking heeft gesteld, blijft in alle andere aangelegenheden de zorgdrager voor de archiefbescheiden.
Hoofdstuk 10 Begroting en jaarrekening
Het bepaalde in dit artikel is voor wat betreft de procedurele gang van zaken van overeenkomstige toepassing op de besluiten tot wijziging van de begroting. Het dagelijks bestuur zendt de begrotingswijziging binnen twee weken na de vaststelling aan gedeputeerde staten van de provincie Noord-Brabant.
Artikel 21 Bestuursrapportages
Het dagelijks bestuur stelt ten behoeve van het algemeen bestuur jaarlijks, minimaal één ontwerp bestuursrapportage op, die na vaststelling door het algemeen bestuur naar de raden worden gestuurd. Bij het opstellen van de rapportage wordt rekening gehouden met de planning en control cycli van de deelnemende gemeenten.
Hoofdstuk 11 Toetreding, uittreding, wijziging en liquidatie
Het college dat voornemens is uit te treden neemt op basis van het voorstel, bedoeld in het tweede lid, een definitief besluit, onverminderd het bepaalde in artikel 1, tweede en derde lid, van de wet. De uittreding geschiedt per 1 januari van enig kalenderjaar met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste drie kalenderjaren.
Het algemeen bestuur kan een voorstel tot wijziging sturen naar de colleges. Een voorstel tot wijziging kan ook worden ingediend bij het bestuur door ten minste twee colleges of een college indien de regeling twee deelnemers kent. Het algemeen bestuur zendt het voorstel, bedoeld in de vorige volzin, onverwijld door aan de colleges.
Toelichting op de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten
Deze toelichting vormt een vast onderdeel van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten per 1 april 2016.
Met betrekking tot de maatwerkafspraken is afgesproken dat ‘minder werk’ niet mogelijk is. De basis voor de deelnemende gemeenten is gelijk; ‘meer werk’ is wel mogelijk.
In beginsel dragen de colleges alleen uitvoerende taken over. De regeling kent één uitzondering en wel voor zover het betreft het vaststellen van de lokale CAR-UWO voor de deelnemende gemeenten (met uitzondering voor de gemeente Bergeijk).
Dit lid heeft betrekking op de inzet van beleidscapaciteit vanuit de gemeenten voor de Samenwerking Kempengemeenten.
Ten aanzien van het taakveld VTH worden de uitvoeringstaken niet integraal overgedragen. Op basis van mandaten, volmacht en machtiging worden specifieke handelingen opgedragen.
De colleges behouden het besluiten op bezwaarschriften aan zichzelf. De SK zorgt wel voor de voorbereiding van de besluiten op bezwaar, inclusief het vragen van advies aan de toepasselijke bezwaarschriftencommissie voor ISD en Jeugd, P&O of de algemene bezwaarschriftencommissies van de afzonderlijke gemeenten. Als er een gezamenlijke algemene bezwaarschriftencommissie mocht worden ingesteld, wordt die commissie bevoegd tot advisering.
Dit lid heeft betrekking op de inzet van beleidscapaciteit vanuit de Samenwerking Kempengemeenten ten behoeve van de gemeenten voor wat betreft het voorbereiden van beleidsmatige besluitvorming.
Om goed zicht te kunnen houden op de via mandaat, volmacht en machtiging opgedragen taken aan de diverse taakvelden, is een register wenselijk waarin al deze bevoegdheden zijn samengebracht.
De wet geeft aan dat een regeling het (maximaal) aantal leden moet bepalen. Daarom wordt in de regeling een maximaal aantal van 25 afgesproken. Bij een collegeregeling is het college bevoegd de leden van het algemeen bestuur aan te wijzen. Het college kan daarbij slechts benoemen uit zijn eigen midden.
Iedere gemeente dient vertegenwoordigd te zijn in het dagelijks bestuur. Elk college stelt zelf één kandidaat uit zijn midden beschikbaar voor het dagelijks bestuur. De leden van het dagelijks bestuur mogen op grond van de wet nimmer een meerderheid uitmaken van het algemeen bestuur. Doel van deze bepaling is om de interne verantwoording van het dagelijks bestuur jegens het algemeen bestuur geen dode letter te laten worden.
De rechtspositieregeling van de Samenwerking Kempengemeenten zal in beginsel gelijkluidend zijn aan die van de deelnemende gemeenten aangezien de SK ook de CAR-UWO voor de deelnemende gemeenten vaststelt (met uitzondering voor de gemeente Bergeijk)
In dit organisatiemodel staan de taken, bevoegdheden, rechten, plichten, verantwoordelijkheden wijze van aansturen etc.
De Archiefwet 1995 is van toepassing op alle overheidsorganen. Voor een openbaar lichaam als bedoeld in de wet, vereist de Archiefwet 1995 dat in de gemeenschappelijke regeling wordt voorzien in de zorg voor archiefbescheiden. Door het integraal van toepassing verklaring van de Archiefwet 1995 zoals deze voor gemeenten van toepassing is, wordt het ontstaan van een leemte voorkomen.
Zo is hiermee bijvoorbeeld krachtens art. 40 lid 1 Aw 1995 jo. art. 18 lid 1 regeling jo. art. 30 lid 2 Aw 1995, nu eveneens bepaald dat de kosten ten laste komen van het openbaar lichaam.
In het voorgaand lid zijn de archiefrechtelijke bepalingen zoals deze voor gemeenten gelden van toepassing verklaard. Er wordt in dit lid gekozen om daarbij af te wijken van artikel 30 lid 1 Archiefwet 1995, waarin de verplichting is opgelegd om een archiefverordening vast te stellen. In plaats hiervan wordt in deze voorziening de weg gekozen die krachtens artikel 41 lid 2 Aw 1995 jo. artikel 14 Aw 1995 eveneens van toepassing is op de overheidsorganen waarvoor in de Archiefwet 1995 geen nadere bepalingen zijn uitgewerkt. Daarmee wordt nog steeds voldaan aan artikel 40 lid 2 Aw 1995 om een voorziening te treffen die zoveel mogelijk overeenkomstig de bepalingen van de Archiefwet 1995 is.
Het voorzien in voldoende ruimte, kan onder meer geschieden middels overeenkomsten. Net zo kan ook het aanstellen van personeel geschieden middels dienstverleningsovereenkomsten.
Het betreft hier een variatie van artikel 5 lid 1 Archiefwet 1995. De samenwerking is zelfstandig een openbaar lichaam met eigen overheidsorganen. Krachtens het voorgaande lid is de zorg belegd bij het dagelijks bestuur. Om te voorkomen dat het dagelijks bestuur verplicht wordt tot het ontwerpen van een selectielijst - dan wel met mandaat en/of ondermandaat een der deelnemende gemeenten of de VNG hiertoe opdracht geeft - wordt mede gelet op artikel 40 lid 2 en lid 3 Archiefwet 1995 en artikel 2 lid 2 van de regeling de selectielijst zoals deze voor de gemeente Reusel-De Mierden van toepassing is, op het openbaar lichaam van toepassing verklaard. Deze van toepassing verklaring, betekent dat in de selectielijst van de gemeente Reusel-De Mierden rekening moet worden gehouden met de archiefbescheiden die bij de Samenwerking Kempengemeenten van toepassing zijn. Nu vaststelling van selectielijsten feitelijk altijd verloopt via mandatering uitgevoerd door de VNG, en de Samenwerking Kempengemeenten enkel gemeentelijke taken verricht, zijn hier geen problemen mee te verwachten.
Het betreft hier een variatie van artikel 32 lid 2 Archiefwet 1995. De samenwerking is zelfstandig een openbaar lichaam met eigen overheidsorganen dat niet deelneemt aan de Metropoolregio Eindhoven (MRE). Het toezicht door het MRE (Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe)) kan rechtstreeks in deze regeling worden benoemd ofwel indirect door het toezicht bij een der deelnemende gemeenten te beleggen, wat feitelijk toezicht door het MRE (RHCe) betreft. Voor deze laatste optie is gekozen. Gelet op artikel 40 lid 2 en lid 3 Archiefwet 1995 en artikel 2 lid 2 van de regeling is aldus de gemeentearchivaris van de gemeente Reusel-De Mierden aangewezen.
Het betreft hier een variatie van artikel 31 Archiefwet 1995. De samenwerking is zelfstandig een openbaar lichaam met eigen overheidsorganen die niet deelnemen aan de MRE-regeling. De archiefbewaarplaats van het MRE (RHCe) kan rechtstreeks in deze regeling worden benoemd ofwel indirect door de archiefbewaarplaats van een der deelnemende gemeenten aan te wijzen, welke feitelijk de archiefbewaarplaats van het MRE (RHCe) betreft. Voor deze laatste optie is gekozen. Gelet op artikel 40 lid 2 en lid 3 Archiefwet 1995 en artikel 2 lid 2 van de regeling is aldus de archiefbewaarplaats van de gemeente Reusel-De Mierden aangewezen.
In artikel 4 lid 2 Archiefwet 1995 is een verplichting vastgelegd op voorhand te bepalen wat met de bewaring van archiefbescheiden geschiedt na opheffing van tijdelijke overheidsorganen. Gezien de discretionaire bevoegdheid tot deelname aan de regeling, eveneens bevestigd in de opheffingsmogelijkheid in art. 28 van de regeling, is ook bij de onderhavige regeling sprake van tijdelijkheid. Daarbij is het hoe dan ook het netter nu reeds te bepalen wat met deze archiefbescheiden moet gebeuren bij opheffing. Met de bepaling in dit lid wordt hiertoe aangesloten bij het voorgaande lid.
De Archiefwet 1995 bepaalt in het eerste lid van artikel 4, dat regelingen, waarbij een of meer taken van een overheidsorgaan worden overgedragen aan een ander overheidsorgaan, een voorziening inhouden omtrent hun archiefbescheiden. Deze voorziening wordt in dit artikel geregeld.
Immers, indien het college het besluitnemend orgaan is, dan wel krachtens mandaat namens het college wordt besloten, betreft het een dossier waarvoor het college als archiefvormend orgaan wordt aangemerkt. Gelet op artikel 30 lid 1 Aw 1995 is het college de zorgdrager voor deze dossiers.
Deze dossiers kunnen en mogen niet zonder meer aan derden ter beschikking worden gesteld. Zij zijn immers archiefbescheiden. Toch moet het voor de GRSK mogelijk zijn hierover te beschikken om de opgedragen werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Indien dit zonder onderhavige voorziening geschiedt, dan is sprake van onrechtmatige vervreemding (indien de originele dossiers ter beschikking worden gesteld) dan wel openbaring van informatie in het kader van de Wet openbaar van bestuur (in het geval van verstrekken van kopieën).
Ook zo is het college zorgdrager voor onder meer de personeelsdossiers betreffende het personeel dat door hem is aangesteld. Bij personeel dat is overgegaan naar de Samenwerking Kempengemeenten - en door het dagelijks bestuur (opnieuw) is aangesteld - moet een nieuw personeelsdossier worden opgebouwd. Omdat het personeel echter samen met de taak is overgegaan, kan het noodzakelijk zijn het gemeentelijk personeelsdossier ter beschikking te stellen aan de Samenwerking Kempengemeenten, ofwel door het origineel ter beschikking te stellen, dan wel door kopieën.
Hetzelfde geldt voor taken waarbij voor de uitvoering teruggegrepen moet (kunnen) worden op gemeentelijke dossiers.
Daarom is onderhavige voorziening inzake terbeschikkingstelling benodigd.
Krachtens artikel 3 Archiefwet 1995 zijn de overheidsorganen verplicht zorg te dragen voor de vernietiging van de daarvoor in aanmerking komende en onder hen berusten archiefbescheiden. Het is krachtens artikel 5 Archiefwet 1995 de zorgdrager die verplicht is tot het ontwerpen van een selectielijst waarin tenminste wordt aangegeven welke archiefbescheiden voor vernietiging in aanmerking komen. De zorgdrager is aldus verantwoordelijk voor de vernietigingstermijnen, het overheidsorgaan voor de vernietiging.
Krachtens artikel 30 lid 1 Archiefwet 1995 is het college van burgemeester en wethouders de zorgdrager voor alle gemeentelijke overheidsorganen. Daarom spreken we in lid 5 van het 'ter beschikking stellende overheidsorgaan' en in lid 6 van 'de zorgdrager voor de archiefbescheiden van het overheidsorgaan dat de archiefbescheiden ter beschikking heeft gesteld'.
Bij minimaal één bestuursrapportage wordt de nodige flexibiliteit ingebouwd om naar behoefte te kunnen reageren. De rapportage wordt via het college aan de raad beschikbaar gesteld.
Vastgelegd is dat alle deelnemende gemeenten in het algemeen bestuur dienen in te stemmen met de toetreding van een andere gemeente in deze regeling.
Omdat de regeling door toetreding wijzigt, dienen alle raden op grond van de wet toestemming te verlenen.
Uitbreiding van taken en bevoegdheden, leidt tot een wijziging van de regeling. Bepaald is dat wordt overgegaan tot een wijziging van de regeling, indien de meerderheid van de colleges van de deelnemende gemeenten daarmee instemt.
Dit wil zeggen dat als 3 van de 5 colleges een wijziging wensen, deze wijziging doorgang vindt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-38913.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.