Bestuursconvenant rekenkamercommissie Westerkwartier inzake de instelling en instandhouding van een gemeentelijke commissie in de vorm van een personele unie voor de gemeenten Grootegast, Marum, Leek en Zuidhorn

De raden van de gemeenten Grootegast, Marum, Leek en Zuidhorn, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

gelezen het voorstel van de voorzitters van de genoemde vier raden;

constaterende dat: • de vier raden op één lijn geplaatst kunnen worden voor wat betreft de invulling van een commissie; • deskundige invulling door alle vier raden van groot belang wordt geacht; • een personele samenwerking de kosten binnen de perken kan houden en de deskundigheid kan vergroten;

• de raden van de gemeenten Marum, Leek en Zuidhorn per 1 maart 2010 een gezamenlijke rekenkamercommissie in de vorm van een personele unie hebben ingesteld;

 

  • 1.

    De gemeenteraad van Grootegast is uitgenodigd om aan te sluiten bij deze gezamenlijke rekenkamercommissie en hierop op 16-02-2016 positief heeft besloten.

 

overwegende dat: • de vier raden voor hun commissies de zelfde drie externe leden inclusief de voorzitter benoemen; • een samenwerking van de vier commissies moet leiden tot efficiëntie voor wat betreft onderzoek en ondersteuning; • voor de vier afzonderlijke gemeenten een zoveel mogelijk eensluidende verordening is opgesteld; • het zinvol geacht wordt een personele unie te houden waarvan deel uitmaken de commissieleden en de secretaris; • het van belang is binnen de personele unie de secretariële ondersteuning voor de commissies te organiseren;

• de huidige raadsperiode in het teken staat van herindeling, waardoor de rekenkamercommissie zich vooral zal richten op onderzoek dat relevant is in de voorbereiding op herindeling.

 

besluiten:

 

voorliggend bestuursconvenant aan te gaan inzake de instandhouding van een commissie als bedoeld in artikel 81oa (hoofdstuk IVb) van de Gemeentewet onder de volgende bepalingen:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit bestuursconvenant wordt verstaan onder: a. de wet: de Gemeentewet; b. de raad: de gemeenteraad van elk der deelnemende gemeenten; c. de commissie: de door elk van de raden ingestelde gemeentelijke rekenkamercommissie; d. de verordening: de door elk van de raden bij verordening vastgestelde regels voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie, als bedoeld in artikel 81oa (hoofdstuk IVb) van de wet; e. het budget: het bedrag dat de raden per jaar gezamenlijk beschikbaar stellen voor het functioneren van de commissie en voor het verrichten van onderzoeken welke voortvloeien uit toepassing van de verordening; f. personele unie: personeel samenwerkingsverband van de benoemde externe leden en secretaris van de commissie; g. griffier: de door de raad benoemde griffier; h. voorzitter: voorzitter van de commissie; i. lid: een door de raad benoemd lid van de commissie die niet deel uit maakt van de raad.

 

  • 1.

    begeleidingscommissie: commissie bestaande uit drie raadsleden van elke gemeente één en de drie griffiers;

  • 2.

    Raadsperiode: zittingsperiode van de raad.

Artikel 2 Verordening

De raden stellen een voor de drie gemeenten zoveel mogelijk eensluidende verordening voor de uitoefening van de gemeentelijke rekenkamerfunctie vast.

Artikel 3 Personele unie

De benoeming van de leden en de voorzitter van de vier commissies wordt voorbereid door een werkgroep waarin elke raad met een lid en de griffier is vertegenwoordigd. De raden benoemen op voordracht van de begeleidingscommissie de leden en de voorzitter in de eigen commissie in dier voege dat dezelfde personen zitting nemen in de commissie van de vier afzonderlijke gemeenten. De leden van de commissie en de secretaris maken deel uit van de personele unie.

 

Artikel 4 Het budget

a. De raden stellen aan de eigen commissie een budget beschikbaar. b. Besteding van het aldus beschikbaar gestelde budget per gemeente betreft een deel voor de overheadkosten naar verhouding van de gangbare verdeelsleutel 1/6 (Grootegast) 1/6 (Marum) 1/3 (Leek)1/3 (Zuidhorn)., en een deel voor onderzoek waarvan de besteding op zodanige wijze plaatsvindt, dat het door iedere gemeente beschikbaar gestelde budget voor onderzoeken gedurende een zittingsperiode ten behoeve van dié gemeente wordt aangewend. c. Een raad kan, na overleg met de commissie, aan de commissie een extra budget ter beschikking stellen voor een specifiek eenmalig onderzoek dat door de raad wordt gewenst.

Artikel 5 Het secretariaat

a. Het secretariaat van de commissie zetelt bij de griffie van een van de deelnemende gemeenten. Deze gemeente draagt zorg voor adequate invulling van deze ondersteuning in overleg met de commissie. b. De omvang van de functie van secretaris van de commissie bedraagt afgerond 0,14 fte en de salarisschaal is vastgesteld op niveau 7. Het dienstverband van de secretaris zal ten aanzien van dit convenant niet langer zijn dan de looptijd van dit convenant. c. Voor de periode tot het einde van de huidige raadsperiode, waarvoor dit bestuursconvenant wordt aangegaan, wordt het secretariaat ondergebracht bij de griffie van de gemeente Zuidhorn.

d. De gemeente waarbij het secretariaat wordt ondergebracht zoals genoemd onder c. is tevens de zetel van de commissie; de kosten hiervoor worden door de presidia dan wel door de door de raad aangewezen commissie voorafgaand aan de looptijd van het bestuursconvenant beoordeeld en vastgesteld voor de duur van het bestuursconvenant.

 

Artikel 6 Toetreding andere gemeenten

De raad van een andere gemeente kan een verzoek richten aan de deelnemende raden om te mogen deelnemen aan dit bestuursconvenant. In voorkomende gevallen stellen de deelnemende raden de voorwaarden vast.

Artikel 7 Slotbepaling

a. Dit bestuursconvenant wordt aangegaan voor de periode tot het einde van de huidige raadsperiode en kan worden verlengd met een (deel van een) raadsperiode. b. In 2017vindt een brede evaluatie plaats door de begeleidingscommissie. c. Het bestuursconvenant eindigt door opzegging door een van de deelnemende raden. Indien het bestuursconvenant niet wordt voortgezet na de periode waarvoor het convenant is aangegaan dan wel het bestuursconvenant tussentijds wordt beëindigd, wordt de commissie opgeheven en eventueel resterende verplichtingen door de gemeenten gezamenlijk gedragen volgens de verdeling zoals aangegeven in artikel 5, lid d. d. In gevallen waarin dit bestuursconvenant niet voorziet, beslissen de presidia dan wel de daartoe door de raad aangewezen commissie.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van 14 maart 2016.

L.K. Swart , voorzitter.

M.J. Slopsema-Terpstra , griffier,

Bijlage ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1 Begripsbepalingen

Behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 2 De verordening

Behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 3 De personele unie

Behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 4 Het budget

Het is zaak efficiënt om te gaan met de budgetten. De budgetten zijn weliswaar geoormerkt geld en behoren bij de gemeente die het budget beschikbaar stelt, maar gedurende de raadsperiode dient ook efficiënt te worden omgegaan met het budget om zo bijvoorbeeld uitstel van onderzoeken te voorkomen en kwaliteit van onderzoek te waarborgen.

Artikel 5 Het secretariaat

Het secretariaat zetelt bij een daartoe aangewezen gemeente. Tot nog toe was dit de gemeente Zuidhorn. De gemeente Zuidhorn is verantwoordelijk voor het leveren van een geschikt secretariaat. De kosten hiervan, maximaal schaal 7, komen ten laste van de vier gemeenten. Mocht de gemeente Zuidhorn besluiten uit de eigen organisatie een kandidaat naar voren te schuiven, die hoger dan schaal 7 is ingeschaald, dan zijn de extra kosten voor rekening van de gemeente Zuidhorn.

Over de overige kosten waaronder de werkplek en vergaderkamer dienen op voorhand sluitende afspraken te worden gemaakt, zodat discussie daarover laten kan worden vermeden. Het is de griffier van Zuidhorn die dit bewaakt en rapporteert als er knelpunten ontstaan.

Artikel 6 Toetreding andere gemeenten

Behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 7 Slotbepaling

a. Dit bestuursconvenant wordt aangegaan voor de periode tot het einde van de huidige raadsperiode. Naar verwachting zal dit 31-12-2018 zijn, omdat de planning is dat de vier deelnemende gemeenten per 01-01-2019 gaan herindelen. Mocht herindeling niet of later plaatsvinden, dan blijft er de mogelijkheid om het bestuursconvenant te verlengen met een (deel van een) raadsperiode. b/c. In 2017 zal een brede evaluatie plaatsvinden die door de begeleidingscommissie zal worden uitgevoerd. Doel is dat raden kunnen beoordelen of deze samenwerking ook in de periode, waarin herindeling aan de orde is, de verbetering in kwaliteit en efficiëntie levert die wordt verwacht en een meerwaarde is tijdens de voorbereiding op eventuele herindeling. Tevens zullen aanbevelingen worden gedaan hoe de rekenkamercommissie in te richten voor de te verwachten nieuwe gemeente per 01-01-2019. d. Behoeft geen nadere toelichting.

 

Naar boven