Gemeenteblad van Buren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Buren | Gemeenteblad 2016, 33570 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Buren | Gemeenteblad 2016, 33570 | Verordeningen |
Subsidieverordening Monumenten Buren 2015
Hoofstuk I. Algemene bepalingen.
Artikel 1. begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
archeologisch onderzoek: het met wetenschappelijke methoden en technieken opsporen van belangrijk archeologisch erfgoed met het oogmerk dit zo veel mogelijk te behouden, voor zover dit onderzoek geschiedt ten behoeve van grootschalige gemeentelijke ruimtelijke plannen en grootschalige plannen voor cultuurhistorische waardevolle gebieden. Tot dit onderzoek worden gerekend: het opstellen van een verwachtingskaart, de voorselectie van mogelijk belangrijke vindplaatsen, het waarderen en selecteren van de gevonden vindplaatsen en het formuleren van specifieke voorstellen ten behoeve van bescherming en beheer in de meest uitgebreide zin, van deze plaatsen;
Artikel 2. reikwijdte verordening en advisering
Onderhoud aan rijksmonumenten is niet subsidiabel. Deze verordening is niet van toepassing op onderhoud aan rijksmonumenten, met uitzondering van molens die geregistreerd zijn als rijksmonument.
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt aan:
De natuurlijke of de rechtspersoon voor het herstellen en/of vernieuwen van een rieten/pannen dak van een pand of hooiberg, die NIET als beschermd monument kunnen worden aangewezen wegens gemis van monumentale schoonheid, volkskundige waarde of geschiedkundige herinnering, doch evenwel waardevol zijn door het rieten/pannen dak en door een kenmerkelijke ligging in de landelijke omgeving van de gemeente Buren;
Artikel 3. budget, bevoegdheid en subsidieplafond
Wanneer het totaal bedrag van de aangevraagde subsidies het subsidieplafond overstijgt, treedt de verdeelsleutel op basis van bouwkundige prioriteit in werking. De subsidies worden op basis van bouwkundige volgorde als volgt met afnemende prioriteit verleend:
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande artikelen kan de subsidie in de kosten van onderhoud, conservering of consolidatie uitsluitend worden verstrekt, indien:
het monument ten behoeve waarvan de werkzaamheden worden verricht naar het oordeel van burgemeester en wethouders:
b. voldoende betekenis heeft wegens schoonheid, architectonische, landschappelijke, volkskundige, bouwhistorische, cultuurhistorische of wetenschappelijke waarde;
c. zich in een zodanige bouwkundige staat bevindt of bevond, dat burgemeester en wethouders subsidieverlening zinvol achten;
Artikel 6. uitvoeringsvoorschriften
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd uitvoeringsvoorschriften ten behoeve van onderhoud van monumenten vast te stellen en kunnen deze wijzigen en of aanvullen. (uitvoeringsvoorschriften provincie Gelderland, zie bijlage)
Artikel 7. toezicht en controle
De aanvrager van subsidie dient een door burgemeester en wethouders aangewezen onafhankelijke deskundige of ambtenaar in dienst van de gemeente desgewenst de gelegenheid te bieden het monument en de wijze waarop de gesubsidieerde activiteiten worden of zijn uitgevoerd, te inspecteren.
Hoofdstuk II. Onderhoud aan beschermde monumenten.
Artikel 9. subsidiabele werkzaamheden
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd een lijst van panden op te stellen, waarop in volgorde de urgentie wordt aangegeven van de noodzakelijkheid tot uitvoering van onderhoud. Alvorens de lijst wordt opgesteld, wordt het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit ingewonnen. Aanvragen om subsidie voor onderhoud van panden, die op die lijst staan, komen in de eerste plaats voor behandeling in aanmerking. Mocht zodanige lijst niet bestaan, dan zullen verzoeken worden afgehandeld in volgorde van binnenkomst.
Hoofdstuk III. De aanvraagprocedure en voorschriften.
Artikel 11. aanvullende gegevens
Indien de aanvraag niet volledig is of niet voorzien is van de in artikel 10 lid 4 bedoelde gegevens dan wel wanneer deze gegevens onvoldoende duidelijk zijn om de aanvraag in behandeling te kunnen nemen, doen burgemeester en wethouders daarvan binnen vier weken na ontvangst, schriftelijk mededeling aan de aanvrager.
De aanvrager dient binnen de in de mededeling aangegeven termijn zijn aanvraag aan te vullen met de nog ontbrekende gegevens of deze gegevens desgevraagd te verduidelijken. Indien de gevraagde gegevens niet binnen deze termijn zijn verstrekt, besluiten burgemeester en wethouders met inachtneming van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, de aanvraag buiten behandeling te laten, tenzij ter zake ontheffing is verleend als bedoeld in artikel 20 van deze verordening.
Artikel 13. maximale subsidiebedragen, voorlopige toekenning en voorschotten
Het totale van overheidswege te ontvangen bedrag aan subsidie in de kosten van onderhoud zal een percentage van 50 van de subsidiabele kosten niet te boven gaan. Zonodig kan het op grond van deze verordening te ontvangen bedrag worden aangepast of kan de toekennings-beschikking worden ingetrokken. Aanvrager dient desgevraagd aan burgemeester en wethouders ter uitvoering van dit lid de nodige inlichtingen te verstrekken.
Hoofdstuk IV. Subsidieverstrekking.(incl. weigeringsgronden subsidie)
Hoofdstuk V. Subsidievaststelling en –uitbetaling.
Artikel 17. gereedmelding en definitieve subsidie
Ter vaststelling van de subsidie voor onderhoud worden binnen vier maanden na de feitelijke beëindiging van de werkzaamheden een gespecificeerde, aan de begroting gerelateerde financiële verantwoording van de werkelijk gemaakte kosten belegd met de nodige afdrukken van bankafschriften dan wel van andere betalingsbewijzen aan burgemeester en wethouders overgelegd.
Bij de vaststelling van de subsidie worden in ieder geval niet als subsidiabele kosten aangemerkt de kosten die uitgaan boven de raming van het totaal aan subsidiabele kosten in de begroting, die aan subsidieverlening ten grondslag heeft gelegen. Meer– en minderwerk voor uitgevoerde werkzaamheden, mits subsidiabel geacht, kunnen binnen dit totaal met elkander worden verrekend.
Indien de betaalbewijzen mede betrekking hebben op kosten van het personeel dat in loondienst is van het bedrijf van de aanvrager of op door de verzoeker ten behoeve van zijn bedrijf verrichte arbeid, een verklaring van een accountant, als bedoeld in artikel 393, lid 1 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, waaruit blijkt, hoeveel arbeidstijd en voor welk bedrag door dat personeel of de aanvrager aan die werkzaamheden is besteed;
Artikel 19. intrekken subsidie
Indien een aanvrager naar het oordeel van burgemeester en wethouders onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt of de in deze regeling vastgestelde voor schriften niet nakomt, kunnen burgemeester en wethouders de eerder ten behoeve van een subsidie krachtens deze regeling vastgestelde beschikking wijzigen of intrekken en betaalde subsidie terugvorderen.
Hoofdstuk VII. Overgangs- en slotbepalingen.
Artikel 20. bijzondere gevallen, ontheffing
Burgemeester en wethouders kunnen in zeer bijzondere gevallen te hunner beoordeling ontheffing verlenen van de bepalingen en voorschriften van deze regeling.
Deze verordening is niet van toepassing op subsidies die voor de inwerkingtreding van deze verordening zijn aangevraagd, verleend of vastgesteld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-33570.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.