Gemeenteblad van Enschede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2016, 28645 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2016, 28645 | Verordeningen |
Wijziging Algemene plaatselijke verordening gemeente Enschede 2009 (APV)
Hierbij wordt voorgesteld de Algemene plaatselijke verordening gemeente Enschede 2009 (APV) te wijzigen. De aanleiding hiervoor is de wens om in de APV een groepsverbod op te nemen en daarnaast de APV te actualiseren en aan te passen aan wetswijzigingen, wijzigingen in de model-APV van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en ervaringen met de toepassing van regels in de praktijk.
Invoering van een groepsverbod ter bestrijding van overlast van groepen personen en actualisering van de APV.
Vanwege structurele overlastproblematiek door groepen in bepaalde delen van de binnenstad is het wenselijk om in de APV de mogelijkheid op te nemen om tijdelijk een groepsverbod in te kunnen stellen voor een bepaald gebied. Op dit moment is er geen specifiek geëigende bevoegdheid om dit voor een langere periode dan bijvoorbeeld 3 maanden in te stellen. Daarnaast wordt voorgesteld een aantal artikelen te wijzigen of te laten vervallen vanwege wetswijzigingen (artikel 2:48 Drankverbod, artikelen 2:85 tot en met 2:97 Grow -, smart- en headshops ), beperkt uit te breiden qua werkingssfeer (artikel 2:47 Hinderlijk gedrag op openbare plaatsen) en te actualiseren in overeenstemming met aanpassingen in de model-APV van de VNG (artikel 2:59 Gevaarlijke honden).
2. Artikelsgewijze toelichting
A. Artikel 2:1a (groepsverbod)
In een nieuw artikel 2:1a wordt een groepsverbod ingevoerd. Om het verschil aan te duiden met het reeds bestaande (algemene) samenscholingsverbod van artikel 2:1 APV is gekozen voor de benaming 'groepsverbod'. Artikel 2:1a stelt een verbod in op het zich zonder redelijk doel ophouden in een groep van meer dan 2 personen, in door de burgemeester voor een bepaalde duur aangewezen gebieden. De verbodsnorm is opgenomen in de APV maar geldt pas nadat door de burgemeester een aanwijzingsbesluit is genomen, waarbij het gebied of de gebieden worden aangewezen en de duur van de aanwijzing wordt bepaald. In dit aanwijzingsbesluit wordt gemotiveerd waarom de verbodsnorm voor het betreffende gebied gaat gelden. Het aanwijzingsbesluit is, als concretiserend besluit van algemene strekking, vatbaar voor bezwaar en beroep. De voorgestelde bevoegdheid tot aanwijzing van gebieden wordt belegd bij de burgemeester vanwege diens verantwoordelijkheid voor de handhaving van de openbare orde.
De aanleiding voor de invoering van een groepsverbod is de al langer aanwezige overlast van groepen in het gebied rondom de Noorderhagen, het Willem Wilminkplein en het Stationsplein. Er is sprake van groepsgewijze overlast bestaande uit alcoholgebruik, drugs dealen, hanggedrag, vervuiling van de openbare ruimte en van portieken (wildplassen, afval etc.), het naroepen met onder meer seksistische opmerkingen en intimideren. Het groepsverbod is een belangrijk hulpmiddel om structurele groepsoverlast in een gebied te bestrijden. De constatering op heterdaad van dergelijke groepsgewijze overlast en daarop ingrijpen is niet altijd mogelijk. De politie zal soms wel kunnen constateren dat een groep aanwezig is, maar niet altijd dat deze op dat moment ook overlast veroorzaakt. Het reeds bestaande samenscholingsverbod van artikel 2:1 APV biedt dan geen soelaas omdat dit alleen kan worden toegepast bij constatering van ordeverstoringen/overlast. Door een verbod op groepen in te stellen kan tegen de enkele aanwezigheid van personen in een groep worden opgetreden, ook als de groep op dat moment geen overlast veroorzaakt. Langdurige overlast van groepen in een gebied kan een reden zijn om een groepsverbod in te stellen. Daarbij wordt niet élke groep verboden omdat dit een te verstrekkend verbod zou zijn. Het groepsverbod geldt alleen voor personen in groepen die zich zonder redelijk doel in een gebied bevinden. Een redelijk doel is bijvoorbeeld in een groep door het gebied lopen op weg naar winkels, restaurants, cafés, theater of bioscoop.
Als onderdeel van de aanpak van de overlastproblematiek in het gebied Noorderhagen, Willem Wilminkplein en Stationsplein is met ingang van 2014 tot nu toe vier keer een groepsverbod (onder de naam samenscholingsverbod) van drie maanden ingesteld. Qua inhoud was dit verbod gelijk aan het nu voorgestelde artikel 2:1a APV. Het verbod is telkens ingesteld door de burgemeester op grond van zijn bevelsbevoegdheid van artikel 172 lid 3 Gemeentewet. Deze verboden hebben het effect dat de groepsoverlast afneemt en bieden de politie een handvat om op te treden. De bevelsbevoegdheid van artikel 172 lid 3 Gemeentewet is echter naar zijn aard niet geschikt om langere groepsverboden van bijvoorbeeld een jaar in te stellen of zo’n verbod telkens te herhalen, terwijl aan een langere duur van het verbod wel behoefte bestaat vanwege het structurele karakter van de problem atiek. De duur van de aanwijzing van een gebied kan daarbij worden afgestemd op de bestaande problematiek en worden gemotiveerd in het aanwijzingsbesluit. Nu er vanuit een oogpunt van openbare orde behoefte is aan een dergelijk instrument ligt het voor de hand daarvoor, ook vanuit een oogpunt van democratische legitimatie, een grondslag op te nemen in de APV.
De APV kent in artikel 2:1 al een samenscholingsverbod. Tussen het samenscholingsverbod van artikel 2:1 APV en het voorgestelde groepsverbod van artikel 2:1a APV bestaan de volgende verschillen:
- Het samenscholingsverbod van artikel 2:1 APV geldt altijd in de hele gemeente. Het verbod geldt alleen als zich openbare ordeverstoringen voordoen of als deze dreigen, tegen groepen die de orde niet verstoren kan hiermee niet worden opgetreden.
- Het voorgestelde groepsverbod van artikel 2:1a APV geldt alleen in door de burgemeester aan te wijzen gebieden en voor een bepaalde duur. Het verbod geldt voor alle groepen zonder redelijk doel, ook als zij de orde niet verstoren.
B. Artikel 2:47 (Hinderlijk gedrag op openbare plaatsen)
Het artikel bevat nu het verbod om onnodig hinder of overlast te veroorzaken aan weggebruikers en aan bewoners van nabij de weg gelegen woningen. In overeenstemming met de model-APV wordt het begrip 'weggebruikers' vervangen door 'gebruikers' (van openbare plaatsen). Daarnaast wordt het begrip 'bewoners van nabij de weg gelegen woningen' vervangen door ´gebruikers van nabij die openbare plaats gelegen gebouwen'. Aldus wordt niet alleen overlast of hinder verboden bij woningen maar ook bij andere gebouwen.
C. Artikel 2:48 APV (Verbod op drankgebruik)
Dit artikel wordt zodanig gewijzigd dat de verboden alleen nog gelden voor personen van achttien jaar en ouder. Het artikel bevat een verbod op het nuttigen van alcoholhoudende drank als dit samen gaat met openbare ordeverstoringen, een verbod op het nuttigen van alcoholhoudende drank in door het college aangewezen gebieden en een verbod op het bezit van aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank in deze gebieden. Deze verboden gelden op dit moment voor alle leeftijden. De Drank- en horecawet (DHW) bevat echter met ingang van 1 januari 2014 een verbod voor jongeren onder de achttien om op een openbare plaats alcohol bij zich te hebben (artikel 45 DHW). Dit DHW-verbod overlapt voor personen onder de achttien het APV-verbod van artikel 2:48, terwijl het DHW-verbod als hogere regeling voorrang heeft op de APV. Daarom worden de verboden van artikel 2:48 APV nu beperkt tot personen die de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt, dit overeenkomstig deze bepa ling in de model-APV van de VNG.
D. Artikel 2:59 (Gevaarlijke honden)
Op dit moment is het college bevoegd om de eigenaar of houder van een gevaarlijke of hinderlijke hond een aanlijn- en/of muilkorfgebod op te leggen. Omdat een dergelijk besluit een sterk openbare orde-karakter heeft en het na een incident vaak wenselijk is snel te handelen wordt deze bevoegdheid nu bij de burgemeester belegd. De VNG heeft haar model-APV in deze zin aangepast. Verder wordt nu in het artikel zelf een definitie van muilkorf opgenomen. Deze definitie komt in de plaats van de verwijzing naar de Regeling agressieve dieren, welke regeling is ingetrokken. Tot slot is het artikel tekstueel aangepast aan de formulering van de model-APV van de VNG.
E. Artikelen 2:85 tot en met 2:97 APV ( Grow -, smart- en headshops )
De artikelen betreffende grow -, smart- en headshops komen te vervallen. Dit betreft de artikelen 2:85 tot en met 2:97 (Afdeling 17 Toezicht op growshops C.A.). Reden hiervoor is dat per 1 maart 2015 voorbereidingshandelingen voor illegale hennepteelt strafbaar zijn gesteld in artikel 11a van de Opiumwet. Door deze strafbaarstelling is het APV-vergunningstelsel van de artikelen 2:85 tot en met 2:97 per 1 maart 2015 van rechtswege komen te vervallen. De APV-tekst wordt hieraan nu aangepast.
Het groepsverbod (nieuw artikel 2:1a) wordt aan de strafbepaling toegevoegd. De artikelen betreffende grow -, smart- en headshops worden uit de strafbepaling verwijderd omdat zij komen te vervallen (dit betreft de in de strafbepaling opgenomen artikelen 2:86, 2:93 en 2:96 lid 4 en lid 5).
De wijziging van de APV zal bekend worden gemaakt via de publicatiesite van de overheid (overheid.nl). Daarmee treedt de wijziging tevens in werking.
Besluit tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Enschede 2009
Burgemeester en Wethouders van Enschede, 18 februari 2016
De Secretaris, de Burgemeester,
M.J.M. Meijs, dr. G.O. van Veldhuizen
Besluit v an de Raad van de gemeente Enschede, gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van
18 februari 2016, Concernstaf, stuknummer 1600008935, gelet op artikel 149 Gemeentewet,
vast te stellen de volgende wijziging van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Enschede 2009:
Artikel I Wijziging verordening
De Algemene plaatselijke verordening gemeente Enschede 2009 wordt gewijzigd als volgt.
A. Na artikel 2:1 wordt een nieuw artikel 2:1a ingevoegd, luidende:
Het is verboden zich op een openbare plaats, die deel uitmaakt van een door de burgemeester voor een bepaalde duur aangewezen gebied, zonder redelijk doel met twee of meer andere personen in groepsverband op te houden.
B. Artikel 2:47 wordt gewijzigd als volgt:
C. Artikel 2:48 wordt gewijzigd als volgt:
D. Artikel 2:59 wordt gewijzigd als volgt:
E. De artikelen 2:85 tot en met 2:97 vervallen.
F. Artikel 6:1 wordt gewijzigd als volgt:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-28645.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.