Gemeenteblad van Wassenaar
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wassenaar | Gemeenteblad 2016, 26446 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wassenaar | Gemeenteblad 2016, 26446 | Verordeningen |
Regeling op de subcommissie Planning en Control (gemeente Wassenaar)
De raadscommissie Bestuur en Middelen, in vergadering bijeen op 3 december 2014,
gelezen het voorstel van het presidium, daarover geadviseerd door de raadswerkgroep huishouding van de raad;
gelet op de artikelen 1 en 8 van de Verordening op de raadscommissies 2013;
De subcommissie heeft tot taak de raadscommissie Bestuur en Middelen te ondersteunen bij haar advisering aan de raad over diens bevoegdheden als budget- en toezichthouder en de uitoefening en invulling van zijn controlerende functie. Hierbij vallen zes categorieën te onderscheiden:
Het aansturen van de accountant. Meer specifiek gaat het hierbij om:
melding door de accountant van opdrachten door of vanwege het college: wanneer het college aan de accountant van de raad verzoekt een bepaalde opdracht uit te voeren, dan maakt de accountant hiervan vooraf melding bij de subcommissie. Deze commissie kan dan beoordelen of de onafhankelijke positie van de accountant niet in gevaar komt door het uitvoeren van de opdracht. Elk half jaar biedt de accountant een overzicht aan van de voor de gemeente verrichte werkzaamheden. Dat is het moment voor de subcommissie om de onafhankelijkheid van de accountant te bewaken.
Naast leden kent de subcommissie ook adviseurs die in principe bij de vergaderingen van de subcommissie aanwezig zijn. Dat zijn de accountant, de griffier en de concerncontroller. De portefeuillehouder Financiën is in principe aanwezig als gesprekspartner van de subcommissie. Voormelde portefeuillehouder kan zich laten ondersteunen en laten vervangen door de plaatsvervangend portefeuillehouder. De subcommissie kan besluiten te vergaderen zonder een of meerdere adviseurs of gesprekspartner.
De voorzitter van de subcommissie is tevens woordvoerder namens deze commissie in de vergaderingen van de raad of raadscommissies.
Het secretariaat van de subcommissie wordt verzorgd door de griffier of een door deze aangewezen medewerker van de raadsgriffie.
Artikel 6 Bevoegdheden subcommissie
De subcommissie is bevoegd om de voorzitter en leden van het college, de voorzitter en leden van de gemeentelijke rekenkamercommissie, de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid, ambtenaren in dienst van een gemeenschappelijke regeling waaraan door een of meer bestuursorganen van de gemeente Wassenaar wordt deelgenomen, belanghebbenden en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan beraadslagingen.
Artikel 9 Vergoeding leden subcommissie
De leden van de subcommissie Planning en Control, zijnde geen raadslid, ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen van de subcommissie een vergoeding zoals is geregeld in artikel 14, eerste lid van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-26446.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.