Gemeenteblad van 's-Hertogenbosch
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2016, 19895 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2016, 19895 | Beleidsregels |
Beleidsregels Wet Taaleis ’s-Hertogenbosch
Op 1 januari 2016 is de Wet taaleis in werking getreden. Voor de mensen die een bijstandsuitkering ontvangen en de Nederlandse taal onvoldoende beheersen heeft dit tot gevolg dat zij zich voldoende in moeten spannen zich de Nederlandse taal eigen te maken. De gemeentelijke kaders zijn vastgelegd in de wijzigingen van de Re-integratie- en Handhavingsverordening en de nieuwe beleidsregels.
Het college van burgemeester en wethouders van ‘s-Hertogenbosch,
in zijn vergadering van 9 december 2015,
gelezen het voorstel met reg.nr. 5314775,
gelet op artikel 18b van de Participatiewet en de artikelen 10.1, 4.81 en 4.84 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
gelet op artikel 2, 3 en 4 van de Re-integratieverordening Participatiewet 2016 zoals vastgesteld door de raad in de vergadering van 26 januari 2016,
De begripsomschrijvingen zoals bedoeld in de Participatiewet en de daarop gebaseerde gemeentelijke verordeningen zijn in deze beleidsregels van overeenkomstige toepassing. Voor het overige wordt verstaan onder:
Artikel 3. inhoud ondersteuning
Het college stemt de in artikel 2 genoemde ondersteuning af op:
Met uitzondering van artikel 3 wordt geen ondersteuning geboden indien belanghebbende:
Artikel 5. Afzien van verlaging van de uitkering
Met toepassing van artikel 18 lid 6, 7, 10 sub b en 11 sub b Pw wordt de uitkering niet verlaagd als bedoeld in artikel 18b lid 1 indien belanghebbende:
De beleidsregels Wet Taaleis vinden hun wettelijke basis in artikel 18b van de Participatiewet zoals die vanaf 1 januari 2016 in werking is getreden. Op basis van dit artikel dient de uitkering van belanghebbende te worden verlaagd met een - ook in dit artikel bepaald - percentage op het moment dat belanghebbende de Nederlandse taal beheerst onder taalniveau 1F (groep 8 basisschoolniveau). Belanghebbende kan deze verlaging voorkomen door zich voldoende in te spannen en dit taalniveau alsnog behalen. Hierbij gaat het om een inspanningsverplichting, meer dan een resultaatsverplichting. Het is aan de gemeente te bepalen of en zo ja hoe die inspanningsverplichting er uit ziet.
In deze beleidsregels worden regels gesteld m.b.t. de vorm van de ondersteuning, de afwegingen die meespelen om te komen tot enige vorm ondersteuning, wie wel en niet in aanmerking komt voor ondersteuning en wanneer de eerder genoemde verlaging niet wordt toegepast. Daarbij wordt uitgegaan van een periode van maximaal drie jaar als zijnde de periode waarbinnen belanghebbende in staat zou moeten zijn om het benodigde taalniveau te behalen. Indien belanghebbende zich niet maximaal inzet, kan de periode eventueel worden verlengd.
De verantwoordelijkheid om het beoogde taalniveau te behalen ligt bij belanghebbende zelf. Belanghebbende kan zelfstandig studeren of een beroep doen op voorzieningen zoals bijvoorbeeld het Bossche Taalnetwerk De gemeente kan er ook voor kiezen hem actief te ondersteunen. Bij de keuze wie ondersteunt wordt en hoe het aanbod er uit moet komen te zien, wordt aangesloten bij het gemeentelijke re-integratie- en educatiebeleid.
Of de gemeente actief ondersteunt of niet, maatwerk is cruciaal. Zowel wat betreft de verwachtingen die we van belanghebbende hebben als ook wat betreft de benodigde ondersteuning. De afspraken die met belanghebbende worden gemaakt, dient hij vervolgens wel na te komen. Niet nakomen van gemaakte afspraken leidt alsnog tot een wettelijk verplichte verlaging van de uitkering.
De Wet Taaleis is geen eigenstandige wet, maar maakt onderdeel uit van de Participatiewet. Zodoende wordt aangesloten bij de begrippen en definities zoals die ook binnen de Participatiewet en de gemeentelijke Participatiewet verordeningen worden gebruikt.
In lid 3 is een definitie van een trajectplan opgenomen. Deze definitie is ruim beschreven om zo aan te sluiten bij de dagelijkse praktijk. De afspraken zullen namelijk in de meeste gevallen onderdeel uitmaken van het plan van aanpak of de trajectovereenkomst gericht op werk of maatschappelijk participatie.
Artikel 2. Vorm van ondersteuning
In lid 1 wordt het doel van de ondersteuning aangegeven, namelijk het binnen drie jaar bereiken van het taalniveau zoals bedoeld in artikel 18b Pw. Hierbij is de term “minimaal” gebruikt om het bereiken van een hoger taalniveau, niet uit te sluiten.
In lid 2 wordt onder sub a een periode van drie jaar aangegeven om bij de diagnose een tijdscomponent in te bouwen. Onder diagnose wordt zowel het onderzoek door de gemeentelijke medewerker verstaan als ook een eventueel in te schakelen externe deskundige.
Artikel 3. Inhoud ondersteuning
De Wet Taaleis is geen op zichzelf staande wet, maar maakt onderdeel uit van de Participatiewet. Omdat de gemeente geen extra budget krijgt voor de uitvoering van de wet, anders dan een budget voor het afnemen van toetsen, dient bij het bepalen van de actieve ondersteuning, aangesloten te worden bij het gemeentelijk re-integratie- en educatiebeleid
Los van de soort ondersteuning als bedoeld in artikel 3, worden in dit artikel groepen beschreven die niet ondersteund hoeven te worden. Dat kan zijn omdat zij zelf in staat zijn Nederlands te leren of omdat zij op basis van een andere wetgeving (leerplicht of inburgering) al verplicht zijn om Nederlands te leren. Of als zij maar kort in Nederland zullen zijn.
Artikel 5. Afzien van verlaging van de uitkering
Dit artikel geeft ten eerste aan wanneer belanghebbende aangeeft dat hij medewerking gaat verlenen aan het traject en wanneer hij voldoende zijn best doet (sub a b). Ten tweede geeft het artikel aan wanneer afgezien moet worden van het verlagen van de uitkering belanghebbende niet in staat is of zal zijn om het benodigde taalniveau ook binnen een periode van drie jaar te behalen (sub c d). Ten derde beschrijft het artikel een specifieke groep waarbij het ontvangen van een uitkering gevolgen heeft voor de verblijfsvergunning. Omdat deze groep maar kort in de uitkering zal blijven heeft het geen zin dat deze groep zich in gaat spannen de Nederlandse taal voldoende te beheersen. Zodoende is het ook niet logisch de uitkering dan wel te verlagen (sub e).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-19895.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.