Gemeenteblad van Schijndel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schijndel | Gemeenteblad 2016, 19719 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schijndel | Gemeenteblad 2016, 19719 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit Jeugdhulp gemeente Schijndel 2015
Artikel 1 Vormen van Jeugdhulp
Jeugdhulp wordt toegekend op basis van de volgende indeling in hoofd- en subcategorieën.
CBS 32a/b/c Ambulante jeugdhulp op locatie van de aanbieder.
Def: Locatie van de aanbieder omvat alle dependances van de zorgaanbieder, maar ook schoollocaties, buurthuizen, etc. waar zorg geboden wordt en die niet bij de cliënt of leden van zijn gezinssysteem thuis plaatsvinden.
Sub:Ambulante jeugdhulp op locatie van de aanbieder
CBS 33 Daghulp op locatie van de aanbieder Is hulp, waarbij het kind in een groep wordt opgevangen en die minimaal 5 uur per dag omvat op locatie van de aanbieder.
CBS 34a/b Jeugdhulp in het netwerk van de jeugdige Is jeugdhulp, die plaatsvindt bij de cliënt thuis of thuis bij één van de leden van het gezinssysteem.
CBS 35 Pleegzorg Omvat verblijf bij pleegouders en ondersteuning door de pleegzorgmedewerker
CBS 36 Gezinsgericht: verblijf licht V3 V4 V5, verblijf VG
CBS 37 Residentieel: gesloten plaatsing VG
CBS 38 Overig residentieel O&O GGZ
Een Jeugdhulpaanbieder komt alleen in aanmerking voor financiering indien de hulpvrager verwezen is door:
De Verwijzing bestaat uit een Verleningsbeschikking of een Verwijsbericht.
Voor flexibele jeugdhulp is géén verleningsbeschikking nodig. Jaarlijks bepaalt het College welke vormen van jeugdhulp
tot het flexibele volume behoren. Voor 2015 zijn dat twee subcategorieën van de hoofdcategorie Zonder Verblijf,
namelijk ambulante jeugdhulp en generalistische jeugd-ggz.
2. Omschrijving, activiteiten en prestatie-eisen
Jeugdhulp zonder Verblijf betreft alle Jeugdhulp zonder verblijfsfunctie. Deze hoofdcategorie is te verdelen in de
subcategorieën ambulante Jeugdhulp, begeleiding, persoonlijke verzorging, generalistische Jeugd-ggz, specialistische
Jeugd-ggz en onderzoek en diagnostiek.
Jeugdhulpaanbieder heeft de ruimte om gezamenlijk met het Basisteam nieuwe of geïntegreerde vormen voor de
activiteiten te ontwikkelen waar dat leidt tot efficiëntere of effectievere Jeugdhulp, daaronder begrepen samenwerking
met anderen of het initiëren van verbeteringen in de 0e en 1e lijn.
Ondersteuning van en hulp en zorg, niet zijnde preventie, aan Jeugdigen en hun Ouders bij het verminderen,
stabiliseren, behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen en stoornissen,
psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke beperking van de Jeugdige, opvoedingsproblemen
van de Ouders of adoptie gerelateerde problemen.
Het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van Jeugdigen
met een somatische, verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, een chronisch psychisch probleem of een
Het ondersteunen bij of het overnemen van activiteiten op het gebied van de persoonlijke verzorging gericht op het
opheffen van een tekort aan zelfredzaamheid bij Jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking
of een somatische of psychiatrische aandoening of beperking.
De generalistische basis-GGZ is gericht op de diagnose en kortdurende, generalistische behandeling van mensen met
niet-complexe psychische aandoeningen, gebaseerd op een (vermoeden van) DSM-IV stoornis. Ze kenmerkt zich door 4
zorgprestaties: kort, middel, intensief en chronisch. Het gaat alleen om vormen van ggz-zorg die vallen binnen de
reikwijdte van de Zvw, zoals beschreven door Zorginstituut Nederland (ZIN)
In de specialistische jeugd-GGZ worden mensen behandeld met ernstige psychiatrische aandoeningen. Hierbij gaat het
om complexe en/of risicovolle problematiek. Het gaat alleen om vormen van ggz-zorg die vallen binnen de reikwijdte
van de Zvw, zoals beschreven door Zorginstituut Nederland (ZIN). Ernstige enkelvoudige dyslexie valt onder
Onderzoek ten behoeve van het verkrijgen van inzicht in het gedrag, de vaardigheden en intelligentie van de Jeugdige
bij een vermoeden van medische, psychische en/of gedragsproblematiek.
Prestatie-eisen Jeugdhulp zonder Verblijf
Ten aanzien van te leveren Jeugdhulp gelden de volgende algemene eisen:
-Doel van de ondersteuning is het herstellen van de zelfredzaamheid en participatie, of het behoud van een zo
groot mogelijke zelfredzaamheid en participatie, van de Jeugdige en zijn gezin;
-De ondersteuning is zo kort en licht mogelijk maar zo lang en zwaar als nodig om de afgesproken doelen uit het
door Hulpvrager of het Basisteam opgestelde Klantplan te bereiken;
advies aan gezins- en familieleden, school, vereniging enzovoort onderdeel uitmaakt van de Jeugdhulp wanneer
dat leidt tot een grotere inzet van het sociale netwerk of meer zelfredzaamheid en participatie van de Jeugdige;
-De Jeugdhulp wordt in samenspraak met de Ouders en, waar mogelijk, de Jeugdige ingevuld. Jeugdigen en
Ouders hebben invloed op inhoud, planning en levering van de Jeugdhulp. Waar nodig wordt in de avonduren
-De Jeugdhulp past binnen plan van aanpak van het basisteam jeugd en gezin. Als een gezinsregisseur is
aangewezen binnen het Basisteam of een andere Jeugdhulpaanbieder die Jeugdhulp aan het gezin verleent,
houdt Jeugdhulpaanbieder zich aan de afspraken met en richtlijnen van de regisseur.
Ten aanzien van specialistische Jeugd-ggz gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:
voeren (combinatie van face-to-face en e-health behandeling) en dit inzichtelijk te maken;
-De behandeling wordt door Jeugdhulpaanbieder uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de BIGgeregistreerde
hoofdbehandelaar. Er kan sprake zijn van mede behandelaren, mits deze in de CONO
beroepentabel voorkomen. Er dient sprake te zijn van multidisciplinair overleg;
-Er is sprake van een vastgesteld Hulpverleningsplan en gebleken toestemming van de Ouders en, waar
mogelijk, de Jeugdige. Er dient een 100% aanwezigheid te zijn van Hulpverleningsplannen;
Onder pleegzorg wordt verstaan tijdelijke of langdurige opvang van een Jeugdige in een gezin, anders dan het gezin
van herkomst, door Pleegouders. Hieronder zijn in ieder geval begrepen:
-Crisisopvang: tijdelijke opvang van korte duur gericht op terugkeer naar het eigen gezin dan wel een
Pleegzorg kan plaatsvinden in een gezin uit de omgeving van de Jeugdige, bijvoorbeeld bij familie
(netwerkpleeggezin) of in een daarvoor speciaal geworven gezin.
Onder pleegzorg vallen in ieder geval de volgende activiteiten:
Verblijf. Daarbij hoort ook de screening.
Ten aanzien van de pleegzorg gelden de volgende eisen:
-De zorg richt zich in eerste instantie op het realiseren van een veilige omgeving en een goed
opvoedingsklimaat voor de Jeugdige, wanneer dat in de thuissituatie onvoldoende gegarandeerd kan worden;
mogelijk het behouden daarvan;
-Waar mogelijk wordt het eigen sociaal netwerk van de Jeugdige betrokken, ingezet en, waar nodig,
-Wanneer meerdere aanbieders zijn betrokken bij de Jeugdhulpverlening en een andere of het Basisteam de
regie voert, richt de zorg zich naar de afspraken van en de richtlijnen van de regisseur;
-De Pleegzorgaanbieder faciliteert de Pleegouders maximaal en bemiddelt in de contacten met de Verwijzer, in
de meeste gevallen de Gecertificeerde Instelling.
Onder gezinsgerichte Jeugdhulp met verblijf wordt verstaan:
bijvoorbeeld door Ouders even te ontlasten of door bij te dragen aan structuur in het leven van de Jeugdige.
Ten aanzien van Gezinsgericht Verblijf gelden de volgende eisen:
-De Jeugdhulp richt zich in eerste instantie op het realiseren van een veilige omgeving en een goed
opvoedingsklimaat voor de Jeugdige;
zoveel mogelijk behouden daarvan;
-Waar mogelijk wordt het eigen sociaal netwerk van de Jeugdige betrokken, ingezet en waar nodig
-Wanneer meerdere Jeugdhulpaanbieders zijn betrokken en een andere of het Basisteam de regie voert, richt
de Jeugdhulp zich naar de afspraken van en de richtlijnen van de regisseur.
Onder residentiële Jeugdhulp verstaan we alle hulp met verblijf, niet zijnde pleegzorg of gezinsgerichte
ondersteuning, gericht op het gezond en veilig opgroeien van Jeugdigen die ondersteuning nodig hebben bij
psychische of psychosociale problemen, dan wel ondersteuning nodig hebben vanwege beperkingen of
gedragsproblemen en waarvoor die ondersteuning in de thuissituatie of een andere gezinssituatie niet geboden kan
worden. Hiertoe behoort ook specialistische Jeugd-ggz.
Ten aanzien van Residentieel Verblijf gelden de volgende eisen:
begeleiding van de Ouders/de thuissituatie;
-De Jeugdhulp richt zich in eerste instantie op het realiseren van een veilige omgeving en een goed
opvoedingsklimaat voor de Jeugdige;
zoveel mogelijk behouden daarvan;
-Waar mogelijk wordt het eigen sociaal netwerk van de Jeugdige betrokken, ingezet en, waar nodig,
-Wanneer meerdere Jeugdhulpaanbieders zijn betrokken en een andere of het Basisteam de regie voert, richt
de zorg zich naar de afspraken met de Jeugdige en zijn Ouders en, waar nodig, de richtlijnen van de
Ten aanzien van specialistische Jeugd-ggz gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:
hoofdbehandelaar. Er kan sprake zijn van medebehandelaren, mits deze in de CONO
-Er is sprake van een vastgesteld Hulpverleningsplan en gebleken toestemming van de Ouders en, waar
mogelijk, de Jeugdige. Er dient een 100% aanwezigheid te zijn van Hulpverlenings(crisis)plannen. Er dient
sprake te zijn van multidisciplinair overleg.
De door de gemeente te contracteren zorgaanbieders dienen te voldoen aan de in de Jeugdwet gestelde
kwaliteitsvereisten (Hoofdstuk 4, paragraaf 4.1)
Daarnaast dienen zij te voldoen aan de vereisten welke zijn opgenomen in de met hen te sluiten
Artikel 2 Hoogte PGB jeugdhulp
1. a. Het persoonsgebonden budget voor de verschillende jeugdhulpvormen is afgeleid van de tarieven waarvoor
het college deze diensten heeft gecontracteerd bij verstrekking in natura.
b.Voor de hulpvormen persoonlijke verzorging, begeleiding individueel, begeleiding groep, en kortdurend
verblijf, worden de maximum PGB-tarieven overgenomen zoals het zorgkantoor deze in 2014 voor de AWBZ
hanteert. Voor de overige jeugdhulpvormen gelden specialistische maatwerktarieven. In die gevallen zal een
PGB slechts in hoge uitzondering aan de orde zijn.
c.In bijlage 1 zijn de geldende maximum PGB-bedragen per categorie dienst opgenomen.
2. a. Er is sprake van een gedifferentieerde tariefstelling voor het persoonsgebonden budget diensten.
b.Een PGB budgethouder die een zorgorganisatie inschakelt met medewerkers in loondienst met de voor de
sector toepasselijke cao (veelal VVT), kan het maximum (100%) PGB-tarief ontvangen.
c.Inschakeling van een zzp’er of zorgorganisatie die arbeidsvoorwaarden met lagere loonschalen hanteert,
leidt a.g.v. aannemelijke minderkosten, tot een verlaging van het maximum PGB-tarief met 15%.
d.Bij inschakeling van iemand uit het sociaal netwerk door een PGB budgethouder geldt een korting op het
PGB-tarief van 50%. Dit met een maximum van € 20,- per uur en bij kortdurend verblijf maximaal € 30,-
per etmaal (zie overeenkomstig PGB-tarief Wet langdurige zorg voor hulp van niet professionele
e.De genoemde kortingspercentages gelden als uitgangspunt. Indien de PGB budgethouder kan aantonen dat
in zijn situatie het PGB-tarief niet toereikend is om passende ondersteuning in te kopen, kan aanpassing
3.De PGB budgethouder komt met de aanbieder een PGB zorgovereenkomst overeen (model SVB) waar ten
minste afspraken in zijn opgenomen over de kwaliteit en het resultaat van de maatschappelijke ondersteuning,
de inschakeling van het type hulpverlener (medewerker van cao zorgorganisatie, zzp’er/andere zorgorganisatie
of sociaal netwerk) en de wijze van declareren.
4.Toetsing over de hoogte van de gedifferentieerde tariefstelling PGB diensten vindt vervolgens door de
gemeente plaats aan de hand van de PGB zorgovereenkomst.
5.De belanghebbende burger met een doorlopende indicatie in 2015 behoudt zijn huidige PGB-vergoeding tot
uiterlijk 1 januari 2016 tenzij de indicatie eerder afloopt.
6.Verantwoording en uitbetaling van het persoonsgebonden budget diensten vindt plaats via de sociale
7.De controle richt zich alleen op de besteding van het doel van het persoonsgebonden budget. Er vindt geen
controle plaats of het aantal geïndiceerde uren ook overeenstemt met het aantal door de PGB budgethouder
8.De PGB budgethouder overlegt aan de sociale verzekeringsbank de PGB-overeenkomst die met de zorgverlener
is afgesloten (modelovereenkomsten SVB) en verder toont hij via nota’s aan welk budget nodig is voor de
inkoop van zorgverlening, ondersteuning en overige zaken (verzekering, reiskosten, lidmaatschap Per Saldo,
feestdagenuitkering) die verband houden met de diensten Wmo. Het is mogelijk nota’s te overleggen van vaste
maandlonen als nota’s per uur of per dag(deel).
9.Een gedeelte van het toegekende PGB, 1,5% met een minimum van € 250,- en maximum van € 1250,- per
jaar, wordt niet voorafgaand aan besteding door de sociale verzekeringsbank gecontroleerd. Dit gedeelte
wordt het vrij besteedbare bedrag genoemd. Dat bedrag is bedoeld voor (kleine) uitgaven en administratieve
kosten die te maken hebben met het PGB. Ook de kosten voor arbeidsbemiddeling van een bemiddelingspartij
(met een Per Saldo Keurmerk), vallen hieronder.
De PGB budgethouder kan het vrij besteedbare bedrag in één keer of verspreid over meerdere momenten
declareren. De sociale verzekeringsbank laat aan de PGB budgethouder weten wanneer dit mogelijk is en hoe
10.Indien uit de gegevens van de sociale verzekeringsbank blijkt dat binnen een half jaar geen besteding heeft
plaatsgevonden, vindt in overleg met de belanghebbende burger beëindiging of omzetting naar hulp in natura
11.De gemeente controleert het gebruik van het persoonsgebonden budget per kalenderjaar. Bij onderbesteding >
25% volgt een overleg met de PGB budgethouder naar de oorzaak van de onderbesteding.
12.Ouders van jeugdigen die gebruik maken van een individuele voorziening voor jeugdhulp welke verblijf of
deeltijd-verblijf buiten het gezin inhoudt, zijn een wettelijke ouderbijdrage verschuldigd in de kosten van deze
jeugdhulp. Dit geldt ook wanneer de hulp wordt ingekocht met de inzet van een PGB. De ouderbijdrage wordt
opgelegd en geïnd door het CAK en komt ten goede aan de gemeente.
Artikel 3 Betrekken van ingezeten bij het beleid
1.De gemeente betrekt ingezetenen bij het beleid voor Jeugdhulp op verschillende manieren (maatwerk).
Afhankelijk van het onderwerp en doel wordt op basis van het gemeentelijk communicatiebeleid de best
passende manier vastgesteld. Hiervoor kunnen vervolgens verschillende instrumenten worden ingezet. Te
denken valt aan bijv. klankbordgroepen, burgerpanel, één-op-één gesprekken en debatten.
2.Het college betrekt de Adviesraad Wmo in een zo vroeg mogelijk stadium van de beleidsvorming of het
evalueren van reeds vastgesteld beleid.
3.Afhankelijk van specifieke onderwerpen gaat het college de dialoog aan met andere groeperingen die specifieke
en waardevolle kennis kunnen delen. Te denken valt aan cliëntenraden, jeugdraden en platforms van
belanghebbenden. Naast groeperingen kunnen ook individuele burgers of belangenbehartigers van individuen
Bijlage 1 Bruto PGB tarieven Jeugdhulp in 2015
Als bedoeld in artikel 2, sub 1, sub a.
Onderstaande tabel geeft de maximale bruto PGB bedragen aan die de gemeente Schijndel voor jeugdhulp in 2015
verstrekt. De tabel is afgeleid van de bruto PGB bedragen die het College voor Zorgverzekeringen in 2014 voor PGBbudgethouders
hanteert. Hiermee tracht de gemeente Schijndel rust en continuering van huidige PGB-ondersteuning
Desalniettemin zullen PGB-houders in 2015 toch belangrijke wijzigingen ervaren. Invoering van het landelijk verplicht
gestelde trekkingsrecht, budgethouders worden hierover per brief door de sociale verzekeringsbank geïnformeerd,
zorgt voor minder flexibiliteit en meer verantwoordingsverplichtingen. Verder wordt een bruto PGB door de gemeente
uitgekeerd en kan de PGB budgethouder de te betalen eigen bijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor niet
meer met zijn persoonsgebonden budget verrekenen.
Voor nieuwe aanvragen of herindicaties PGB geldt een gedifferentieerde PGB-tariefstelling. Dat wil zeggen:
a.Een PGB budgethouder die een zorgorganisatie inschakelt met medewerkers in loondienst met de voor de
sector toepasselijke cao (veelal VVT), kan het maximum (100%) PGB-tarief ontvangen.
b.Inschakeling van een zzp’er of zorgorganisatie die een lagere cao hanteert, leidt tot een verlaging van het
c.Bij inschakeling van iemand uit het sociaal netwerk door een PGB budgethouder geldt een korting op het
PGB-tarief van 50%. Dit met een maximum van € 20,- per uur en bij kortdurend verblijf maximaal € 30,- per
d.De genoemde kortingspercentages gelden als uitgangspunt. Indien de PGB budgethouder kan aantonen dat
in zijn situatie het PGB-tarief niet toereikend is om passende ondersteuning in te kopen, kan aanpassing
Voor de jeugdhulpvormen die tot op heden geen PGB mogelijkheid kenden, gelden specialistische individuele
maatwerktarieven. Bij deze zware vormen zoals specialistische jeugd ggz, pleegzorg, crisisverblijf zal slechts in hoge
uitzondering een PGB aan de orde kunnen zijn.
Maximum PGB per week inschakeling zorgorganisatie Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er
Korting 50% met een maximum van €20,- per uur bij inschakeling sociaal netwerk
Per uur 100% uurtarief PGB 85% uurtarief PGB 50% uurtarief PGB 1 € 30,00 € 25,50 € 15,00
Maximum PGB per week inschakeling zorgorganisatie
Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er
Korting 50% met een maximum van €20,- per uur bij inschakeling sociaal netwerk
Per uur 100% uurtarief PGB 85% uurtarief PGB 50% uurtarief PGB 1 € 40,00 € 34,00 € 20,00
Maximum PGB inschakeling zorgorganisatie
Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er
Korting 50% met een maximum van €20,- per uur bij inschakeling sociaal netwerk
Per dagdeel 100% tarief dagdeel PGB 85% tarief dagdeel PGB 50% tarief dagdeel PGB 1 € 45,00 € 38,25 € 22,50
Toeslag vervoer € 5,33 per verblijfdag
Als uw aantal geïndiceerde uren en/of dagdelen hoger is dan hier staat, dan wordt het tarief van de hoogste klasse
verhoogd met uurtarief of dagdeeltarief op jaarbasis maal aantal extra uren of dagdelen.
Maximum PGB per etmaal bij inschakeling zorgorganisatie (maximaal 3 etmalen per week)
Korting 15% bij inschakeling andere zorgorganisatie of zzp’er (maximaal 3 etmalen per week) € 30,- per etmaal bij inschakeling sociaal netwerk (maximaal 3 etmalen per week) € 101,- € 85,85 € 30,00
E. Beschermd wonen/specialistisch verblijf
Indien van toepassing, specialistisch maatwerktarief op basis van AWBZ PGB tarieven ZZP 2014.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-19719.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.