Legesverordening gemeente Gennep

 

De gemeenteraad van de gemeente Gennep;

 

gelet op het besluit van burgemeester en wethouders van Gennep d.d. 15 november 2016

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

 

Besluit:

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening op de heffing en de invordering van leges gemeente Gennep (Legesverordening gemeente Gennep).

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar.

 

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • 1.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • 2.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

 

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

 

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst voor het kadaster en de openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in onderdeel 1.16.2.6 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien deze aanvraag een vergunning voor het houden van een openbare inzameling van geld of goederen betreft, waarvan de opbrengst geheel is bestemd voor een liefdadig of ideëel doel;

  • c.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • d.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • e.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

 

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

 

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, (elektronische) nota, of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt. Onder toezending van de schriftelijke kennisgeving wordt mede verstaan verzending langs elektronische weg.

 

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending

      • 1.

        per post, binnen vier weken na de dagtekening van de kennisgeving;

      • 2.

        langs elektronische weg, onverwijld.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

 

Artikel 9 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 12 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

 

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

 

Artikel 11 Overgangs- en slotbepalingen

  • 1.

    De ‘Legesverordening gemeente Gennep’ van 7 december 2015 (190104) wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, derde lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 3.

    Indien het voorstel van Rijkswet tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het van rechtswege laten vervallen van reisdocumenten van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd (Kamerstukken I 2015/2016, 34358 (R2065), nr. A), tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt, wordt artikel 2 vervangen door:

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

    • a.

      het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2.

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

    • 4.

      Indien artikel 10.8, onderdeel B, van de Wet natuurbescherming in werking treedt, worden de onderdelen 2.3.13 en 2.3.14 van de bij deze verordening behorende tarieventabel vervangen door:

2.3.13

Projecten of handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming (bescherming van een Natura 2000-gebied)

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een project of het verrichten van een andere handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder j, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 215,00.

 

 

 

2.3.14

Handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming (bescherming van soorten)

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder k, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 215,00.

 

 

  • 5.

    Het op grond van het derde lid vervangen artikel en de op grond van het vierde lid vervangen onderdelen blijven van toepassing op de belastbare feiten die zich voor de in artikel 12, vierde lid, onder a, respectievelijk b, bedoelde datum van ingang van de heffing hebben voorgedaan.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De bekendmaking van de in onderdeel 2.1.1.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel genoemde regionale lijst geschiedt door terinzagelegging op het gemeentehuis.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

  • 4.

    In afwijking van het derde lid is de datum van ingang van de heffing van:

    • a.

      artikel 11, derde lid, het tijdstip waarop het in dat lid genoemde wetsvoorstel tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt.

    • b.

      artikel 11, vierde lid, het tijdstip waarop artikel 10.8, onderdeel B, van de Wet natuurbescherming in werking treedt.

 

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening gemeente Gennep”.

 

 

 

 

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening gemeente Gennep (belastingjaar 2017; 229693)

 

 

 

 

 

 

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

 

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

 

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

 

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

 

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

 

Hoofdstuk 5

vervallen

 

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

 

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

 

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

 

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

 

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

 

Hoofdstuk 11

Winkeltijdenwet

 

Hoofdstuk 12

Kansspelen

 

Hoofdstuk 13

Telecommunicatie

 

Hoofdstuk 14

Verkeer en vervoer

 

Hoofdstuk 15

Leegstandwet

 

Hoofdstuk 16

Diversen

 

 

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

 

Hoofdstuk 2

Beoordeling conceptaanvraag

 

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 4

Vermindering

 

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

 

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijziging zonder activiteiten

 

Hoofdstuk 9

Overdracht omgevingsvergunning brandveilig gebruik

 

Hoofdstuk 10

Hogere grenswaarde geluidsbelasting

 

Hoofdstuk 11

Extern advies / beoordeling rapporten

 

Hoofdstuk 12

In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder de Europese Dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2

Hoofdstuk 1

Horeca

 

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen

 

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

 

Hoofdstuk 4

Venten

 

Hoofdstuk 5

Brandbeveiligingsverordening

 

Hoofdstuk 6

Kinderopvang

 

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

 

 

 

 

 

Alle vermelde tarieven zijn in euro's, tenzij anders is aangegeven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tarief 2017

Titel 1

Algemene dienstverlening

 

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

 

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, een registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op:

 

1.1.1.1

maandag tot en met vrijdag in het stadhuis of gemeentehuis of op locatie tussen 08.30 uur en 16.30 uur, met uitzondering van maandag tussen 09.00 uur en 09.15 uur en donderdag tussen 10.00 uur en 11.00 uur

€ 452,00

1.1.1.2

maandag tot en met vrijdag in het stadhuis of gemeentehuis of op locatie na 16.30 uur of op zaterdag of zondag

€ 554,00

1.1.1.3

donderdag in het stadhuis of gemeentehuis tussen 10.00 uur en 11.00 uur

€ 126,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een (duplicaat van een) donkerblauw of bordeauxrood trouwboekje of partnerschapsboekje van kunstleer

€ 35,00

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een (duplicaat van een) wit trouwboekje of partnerschapsboekje van leder

€ 39,00

1.1.4

Voor het beschikbaar stellen van getuigen vanuit de gemeente geldt een tarief per getuige van:

 

1.1.4.1

bij een huwelijksvoltrekking of bij een registratie van een partnerschap op het gemeentekantoor/stadhuis

€ 54,00

1.1.4.2

bij een huwelijksvoltrekking of bij een registratie van een partnerschap op een andere locatie dan het gemeentekantoor/stadhuis

€ 78,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed uur

€ 73,00

1.1.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

 

 

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

 

1.2.

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.2.1

van een nationaal paspoort:

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,75

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,45

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,75

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,45

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,75

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,45

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,45

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 50,65

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,60

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,55

 

 

 

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

 

 

 

 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs inclusief verkrijging van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 38,95

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

1.3.3

Indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt en dit document niet of niet compleet kan worden overgelegd, wordt het tarief bedoeld in onderdeel 1.3.1 verhoogd met

€ 24,00

 

 

 

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

 

 

 

 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 12,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie persoonsgegevens.

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 12,00

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 7,50

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie voor elk daaraan besteed kwartier

€ 17,75

 

 

 

 

 

 

 

Bewijzen van opneming in de basisregistratie personen

 

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisregistratie personen:

 

1.4.7.1

ten behoeve van één persoon

€ 12,00

1.4.7.2

ten behoeve van één persoon, ingeval de aanvraag via het digitale loket plaatsvindt

€ 8,00

1.4.7.3

ten behoeve van één persoon in vier talen (Nederlands, Duits, Engels en Frans)

€ 14,25

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5

Vervallen

 

 

 

 

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

1.6.1.1

bij een verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit

 

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina

€ 0,23

 

met een maximum per bericht van

€ 5,00

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 5,00

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 22,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de subonderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

 

 

 

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

 

 

Begroting en rekening

 

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

een volledig exemplaar van de programmabegroting, de productenraming en de beheersbegroting, met toelichting

€ 64,00

1.7.1.2

de programmabegroting

€ 32,00

1.7.1.3

de productenraming

€ 3,30

1.7.1.4

een volledig exemplaar van de programmarekening met bijlagen

€ 32,00

1.7.1.5

een uittreksel uit de onder de subonderdelen 1.7.1.1 tot en met 1.7.1.4 genoemde stukken, per pagina

€ 0,15

 

Raads- en commissiestukken

 

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op alle stukken behorende bij de raads- en commissievergaderingen

€ 117,00

1.7.3

Bij toezending van de stukken wordt het overeenkomstig onderdeel 1.7.2 berekende tarief verhoogd met de kosten van verzending, volgens vooraf verstrekte opgave.

 

 

Verordeningen van de gemeente Gennep

 

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van:

 

1.7.4.1

de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 7,55

1.7.4.2.1

de Bouwverordening met toelichting

€ 15,10

1.7.4.2.2

de Bouwverordening zonder toelichting

€ 7,60

1.7.4.3

een andere dan de onder subonderdeel 1.7.4.1 en subonderdeel 1.7.4.2 bedoelde verordeningen, per verordening

€ 15,10

1.7.4.4

aanvullingen op een verordening, per pagina

€ 0,15

 

 

 

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

 

 

Inzage in bescheiden / overnemen van tekeningen

 

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage in bescheiden betreffende een bestaand bouwwerk voor elke:

 

1.8.1.1

bouwvergunning of omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten met eventuele tekeningen

€ 17,10

1.8.1.2

wijziging van een bouwvergunning of omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten met eventuele tekeningen

€ 17,10

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overnemen van tekeningen van de onder subonderdeel 1.8.1.1 en subonderdeel 1.8.1.2 genoemde bescheiden, per kopie op formaat:

 

1.8.2.1

A4

€ 7,55

1.8.2.2

A3

€ 8,05

1.8.2.3

A2

€ 9,05

1.8.2.4

A1

€ 12,10

1.8.2.5

A0

€ 15,10

1.8.2.6

voor elke 100 cm² meer

€ 0,20

 

 

 

 

Afschrift bestemmingsplan

 

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.8.3.1

een volledig ingekleurd exemplaar van de kaart van een structuur- of bestemmingsplan, per kaart

€ 45,25

1.8.3.2

een ongekleurd exemplaar van de kaart van een structuur- of een bestemmingsplan, dan wel van kopieën daarvan, per kaart, tekening of kopie, op formaat:

 

1.8.3.2.1

A4

€ 7,55

1.8.3.2.2

A3

€ 8,05

1.8.3.2.3

A2

€ 9,05

1.8.3.2.4

A1

€ 12,10

1.8.3.2.5

A0

€ 15,10

1.8.3.2.6

voor elke 100 cm² meer

€ 0,20

1.8.3.3

de voorschriften bij een bestemmingsplan, per pagina

€ 0,40

1.8.3.4

de toelichting bij een bestemmingsplan, per pagina

€ 0,40

 

 

 

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

 

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1

tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

1.9.2

tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn

€ 10,00

1.9.3

tot het legaliseren van een handtekening (niet mogelijk via het digitale loket)

€ 10,00

1.9.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot de hernieuwing van een huwelijksgelofte op:

 

1.9.4.1

maandag tot en met vrijdag in het stadhuis of gemeentehuis of op locatie tussen 08.30 uur en 16.30 uur

€ 452,00

1.9.4.2

maandag tot en met vrijdag in het stadhuis of gemeentehuis of op locatie na 16.30 uur of op zaterdag en zondag

€ 554,00

 

 

 

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in het (openbare) gemeentearchief, voor ieder daaraan besteed uur

€ 71,00

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een afschrift, fotokopie of scan van of een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die namens het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.10.3

Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 1.10.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

1.10.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitlenen van archiefbescheiden, per transactie van maximaal 10 kilo bescheiden

€ 25,00

 

exclusief de verpakkings- en verzendkosten (heen en terug) en exclusief de premies voor de verzekering, die voor rekening van de lener komen. Waarbij dit bedrag voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag blijkt uit een begroting en aan de aanvrager is meegedeeld.

 

 

 

 

Hoofdstuk 11

Winkeltijdenwet

 

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.11.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 111,00

1.11.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 111,00

1.11.3

tot wijzigen van een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing

€ 111,00

 

 

 

Hoofdstuk 12

Kansspelen

 

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.12.1.1

voor een periode van twaalf maanden

€ 22,50

 

vermeerderd met:

€ 34,00

 

per kansspelautomaat waarvoor de vergunning geldt.

 

1.12.1.2

voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

€ 90,50

 

vermeerderd met:

€ 136,00

 

per kansspelautomaat waarvoor de vergunning geldt.

 

1.12.2

De subonderdelen 1.12.1.1 en 1.12.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

 

1.12.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 60,00

1.12.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren of doen exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:39 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 2.268,00

 

 

 

Hoofdstuk 13

Telecommunicatie

 

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 116,00

1.13.1.1

per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 2,40

1.13.1.2

alsmede verhoogd met:

 

1.13.1.2.1

per vierkante meter sleuf in een klinkerbestrating

€ 5,30

1.13.1.2.2

per vierkante meter sleuf in een tegelbestrating

€ 3,40

1.13.1.2.3

per strekkende meter trottoirband

€ 10,45

1.13.1.2.4

per strekkende meter opsluitband, koprolband

€ 8,35

1.13.1.2.5

per berm / gazon met een oppervlakte kleiner dan 50 m²

€ 101,00

1.13.1.2.6

per berm / gazon met een oppervlakte groter dan of gelijk aan 50 m², per vierkante meter

€ 2,00

1.13.2

Het overeenkomstig onderdeel 1.13.1 berekende bedrag wordt:

 

1.13.2.1

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 78,00

1.13.2.2

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 78,00

1.13.2.3

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

Indien een begroting als hiervoor bedoeld is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

Hoofdstuk 14

Verkeer en vervoer

 

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.14.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 94,00

1.14.2

tot het verlengen van een reeds toegekende ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

€ 68,00

1.14.3

tot het omzetten van het kenteken van een reeds toegekende ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

€ 68,00

1.14.4

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 94,00

1.14.5

tot het verlengen van een reeds toegekende ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 68,00

1.14.6

tot het omzetten van het kenteken van een reeds toegekende ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 68,00

1.14.7

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 58,00

1.14.8

tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 52 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 47,00

 

 

 

Hoofdstuk 15

Leegstandwet

 

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 80,00

1.15.1.2

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, negende lid, van de Leegstandwet

€ 45,00

1.15.2

Indien aanvragen als bedoeld in de subonderdelen 1.15.1.1 en 1.15.1.2 gelijktijdig worden ingediend en woonruimten in hetzelfde gebouw, zoals een flat, een school of een kantoor betreffen, worden de in die subonderdelen bedoelde leges slechts eenmaal geheven.

 

 

[Dit geld ook als het gaat om een heel van huurwoningen bestemd voor sloop of renovantie waarvoor gelijktijdig aanvragen worden ingediend.]

 

 

 

 

Hoofdstuk 16

Diversen

 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.16.1.1

tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep (standplaatsvergunning voor meer dan één dag maar maximaal 1 jaar)

€ 150,00

1.16.1.2

tot het verlenen van een incidentele standplaats/vierdaagse standplaats als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep (standplaatsvergunning voor maximaal 1 dag)

€ 80,00

1.16.1.3

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 5:34, vierde lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep (ontheffing stookverbod)

€ 80,00

1.16.1.4

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:5, tweede lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep (overige geluidhinder)

€ 80,00

1.16.2

Het overeenkomstig subonderdeel 1.16.1.4 berekende bedrag wordt verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

Indien een begroting als hiervoor bedoeld is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

1.16.3

Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van in subonderdeel 1.16.2 bedoelde begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

1.16.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.16.4.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,15

1.16.4.2

afschriften, doorslagen, fotokopieën of scans van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,15

1.16.4.3

kaarten, tekeningen, lichtdrukken, scans al dan niet behorend bij de in de subonderdelen 1.16.4.1 en 1.16.4.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk op formaat:

 

1.16.4.3.1

A4

€ 12,30

1.16.4.3.2

A3

€ 12,30

1.16.4.3.3

A2

€ 18,30

1.16.4.3.4

A1

€ 18,30

1.16.4.3.5

A0

€ 24,60

1.16.4.3.6

voor elke 100 cm² meer

€ 0,20

1.16.4.4

digitaal kaartmateriaal, dat niet afkomstig is van het kadaster en/of de Grootschalige Basiskaart Nederland (Limburg):

 

1.16.4.4.1

de tarieven per formaat zoals opgenomen in de onderdelen 1.16.4.3.1 tot en met 1.16.4.3.6,

 

1.16.4.4.2

verhoogd met

€ 17,85

 

per aan de aanvraag besteed kwartier;

 

1.16.4.5

een A4-plot van een luchtfoto

€ 12,25

1.16.4.6

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 40,00

1.16.4.7

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per stuk

€ 24,00

1.16.5

Indien de gegevens als bedoeld in deze tarieventabel worden verstrekt met behulp van alternatieve media, dan wordt het tarief verhoogd met de kosten van de gegevensdrager, volgens vooraf verstrekte opgave.

 

 

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

 

 

 

 

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

Indien de door de aanvrager opgegeven bouwkosten niet in overeenstemming zijn met de normale marktwaarde of indien de aanvrager in gebreke is gebleven bij de aanvraag een behoorlijke opgave of raming te overleggen, worden de bouwkosten vastgesteld aan de hand van de bij deze tarieventabel behorende bijlage 1 (gebaseerd op “basisbedragen gebouwen 2016 van het Nederlandse Bouwkosten Instituut”) als zodanig gewaarmerkte tabel “normatieve bouwkosten 2017 gemeente Gennep”,  en worden de leges naar de uitkomst daarvan geheven.

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

2.1.4

Onder het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, hoofdstuk 3 en hoofdstuk 8 wordt mede begrepen een eerste schriftelijke dan wel elektronische, al dan niet ambtelijke, inhoudelijke dan wel op ontvankelijkheid gerichte reactie aan de aanvrager.

 

 

 

 

Hoofdstuk 2

Beoordeling conceptaanvraag

 

 

 

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag:

 

2.2.1

tot het vaststellen van een bestemmingsplan

10%

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag zouden worden vastgesteld.

 

2.2.2

tot het wijzigen van het bestemmingsplan door het college

10%

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag zouden worden vastgesteld.

 

2.2.3

om een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit

25%

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag zouden worden vastgesteld.

 

2.2.4

om een omgevingsvergunning voor het gebruik van gronden of bouwwerken in strijd met het bestemmingsplan of de beheersverordening:

 

2.2.4.1

met toepassing van de in het bestemmingsplan of de beheersverordening opgenomen regels inzake afwijking

50%

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag zouden worden vastgesteld.

 

2.2.4.2

in de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen

50%

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag zouden worden vastgesteld.

 

2.2.4.3

indien de activiteit niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening en de motivering van het besluit een goede ruimtelijke onderbouwing bevat

10%

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag zouden worden vastgesteld.

 

2.2.4.4

indien de activiteit niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening en betrekking heeft op een bepaalde termijn

50%

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag zouden worden vastgesteld.

 

2.2.4.5

indien de activiteit in strijd is met het exploitatieplan, met toepassing van de daarin opgenomen regels inzake afwijking

25%

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag zouden worden vastgesteld.

 

2.2.4.6

indien de activiteit in strijd is met bij of krachtens provinciale verordening gestelde regels

25%

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag zouden worden vastgesteld.

 

2.2.4.7

indien de activiteit in strijd is met bij of krachtens algemene maatregel van bestuur gestelde regels

25%

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag zouden worden vastgesteld.

 

2.2.4.8

om een omgevingsvergunning voor een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder b, Wabo,

50%

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag zouden zijn vastgesteld.

 

 

 

 

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

 

 

 

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 25.000 bedragen:

3,20%

 

van de bouwkosten met een minimum van

€ 145,00

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 25.000 tot € 500.000 bedragen:

€ 800,00

 

vermeerderd met:

1,75%

 

van de bouwkosten voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 25.000;

 

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 500.000 of meer bedragen:

€ 8.750,00

 

vermeerderd met:

1,20%

 

van de bouwkosten voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 500.000.

 

 

 

 

 

Extra welstandstoets

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

0,32%

 

van de bouwkosten met een minimum van

€ 44,00

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 1.218,00

2.3.2.2

indien de aanlegactiviteit ziet op de bestemmingen “Waterstaat – Bergend Regime”, “Waterstaat – Stroomvoerend Regime” en/of “Waterstaat – Waterkering”  wordt het bedrag genoemd in artikel 2.3.2.1 verlaagd tot

€ 101,00

 

 

 

 

 

 

2.3.3

Vervallen

 

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 

2.3.4.1.1

indien de locatie waarop de afwijking ziet zich bevindt buiten de rode contouren als bedoeld in de op 11 mei 2010 door Gedeputeerde Staten van Limburg vastgestelde contourenatlas Noord- en Midden-Limburg:

€ 1.015,00

2.3.4.1.2

in overige gevallen:

€ 304,00

2.3.4.1.3

Indien het planologische strijdige gebruik en/of bouwactiviteit ziet op de bestemmingen “Waterstaat – Bergend Regime”, “Waterstaat – Stroomvoerend Regime” en/of “Waterstaat – Waterkering” wordt het in artikel 2.3.4.1.1 en 2.3.4.1.2 genoemde bedrag verlaagd tot

€ 101,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

€ 812,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 10.152,00

2.3.4.4

vervallen

vervallen

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 609,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 406,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 406,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 304,00

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.5.1

ingeval van een aanvraag die niet gelijktijdig met een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1 wordt gedaan:

 

2.3.5.1.1

bij een vloeroppervlakte tot 100 m²

€ 495,00

2.3.5.1.2

bij een vloeroppervlakte van 100 m² tot 1.000 m²

€ 575,00

 

vermeerderd met een bedrag per m² van

€ 0,29

 

voor elke m² boven 100 m².

 

2.3.5.1.3

bij een vloeroppervlakte van 1.000 m² tot 2.500 m²

€ 735,00

 

vermeerderd met een bedrag per m² van

€ 0,26

 

voor elke m² boven 1.000 m².

 

2.3.5.1.4

bij een vloeroppervlakte van 2.500 m² tot 5.000 m²

€ 1.135,00

 

vermeerderd met een bedrag per m² van

€ 0,16

 

voor elke m² boven 2.500 m².

 

2.3.5.1.5

bij een vloeroppervlakte van 5.000 m² tot 10.000 m²

€ 1.535,00

 

vermeerderd met een bedrag per m² van

€ 0,11

 

voor elke m² boven 5.000 m².

 

2.3.5.1.6

bij een vloeroppervlakte van 10.000 m² of meer

€ 2.085,00

 

vermeerderd met een bedrag per m² van

€ 0,06

 

voor elke m² boven 10.000 m².

 

2.3.5.2

ingeval van een aanvraag die gelijktijdig met een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.3.1 wordt gedaan alsmede ingeval van een aanvraag om wijziging van een eerder verleende gebruiksvergunning:

 

2.3.5.2.1

bij een vloeroppervlakte tot 100 m²

€ 140,00

2.3.5.2.2

bij een vloeroppervlakte van 100 m² tot 1.000 m²

 

 

vermeerderd met een bedrag per m² van

€ 0,11

 

voor elke m² boven 100 m².

 

2.3.5.2.3

bij een vloeroppervlakte van 1.000 m² tot 2.500 m²

€ 240,00

 

vermeerderd met een bedrag per m² van

€ 0,11

 

voor elke m² boven 1.000 m².

 

2.3.5.2.4

bij een vloeroppervlakte van 2.500 m² tot 5.000 m²

€ 400,00

 

vermeerderd met een bedrag per m² van

€ 0,06

 

voor elke m² boven 2.500 m².

 

2.3.5.2.5

bij een vloeroppervlakte van 5.000 m² tot 10.000 m²

€ 560,00

 

vermeerderd met een bedrag per m² van

€ 0,06

 

voor elke m² boven 5.000 m².

 

2.3.5.2.6

bij een vloeroppervlakte van 10.000 m² of meer

€ 850,00

 

vermeerderd met een bedrag per m² van

€ 0,03

 

voor elke m² boven 10.000 m².

 

 

 

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2010 gemeente Gennep aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 425,00

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 425,00

2.3.6.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 425,00

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

 

 

€ 425,00

 

 

 

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 90,00

 

 

 

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 90,00

 

 

 

2.3.10

Kappen

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 108,00

 

 

 

2.3.11

Handelsreclame

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:15 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep een vergunning of ontheffing is vereist, en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die handelsreclame bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder g, van de Wabo

€ 108,00

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat die handelsreclame aan de onroerende zaak wordt gemaakt of gevoerd, bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder h, van de Wabo:

€ 108,00

 

 

 

2.3.12

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:13 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

2.3.12.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 40,00

2.3.12.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 40,00

 

 

 

2.3.13

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.13.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 215,00

2.3.13.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Economische Zaken aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 215,00

 

 

 

2.3.14

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 215,00

2.3.15

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.15.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 215,00

2.3.15.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten::

 

2.3.15.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 215,00

2.3.15.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 215,00

 

 

 

2.3.16

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.16.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.16.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

2.3.17

Beoordeling rapporten door de gemeente

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een rapport wordt beoordeeld, voor de beoordeling van:

 

2.3.17.1.1

een milieukundig bodemrapport

€ 251,00

2.3.17.1.2

een archeologisch bodemrapport

€ 251,00

2.3.17.1.3

een bouwveiligheidsplan

€ 126,00

2.3.17.1.4

een sloopveiligheidsplan

€ 126,00

2.3.17.1.5

een akoestisch onderzoeksrapport

€ 251,00

2.3.17.1.6

een onderzoeksrapport betreffende de geluidsbelasting op gevels van een te bouwen of te verbouwen woning of andere geluidgevoelige gebouwen

€ 251,00

2.3.17.1.7

een brandveiligheidsrapport

€ 251,00

2.3.17.1.8

een onderzoeksrapport naar externe veiligheid

€ 251,00

2.3.17.1.9

een rapport over de volwaardigheid van bedrijven

€ 251,00

2.3.17.1.10

een onderzoeksrapport naar aanwezige flora en fauna

€ 251,00

2.3.17.1.11

een natuurcompensatierapport

€ 251,00

2.3.17.1.12

een milieukundig onderzoeksrapport betreffende de luchtkwaliteit

€ 251,00

2.3.17.1.13

overige rapporten

€ 251,00

 

 

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 442,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 442,00

 

 

 

Hoofdstuk 4

Vermindering

 

 

 

 

2.4.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

2.4.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met beoordeling van rapporten, verklaringen van geen bedenkingen of adviezen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 en in hoofdstuk 11. De vermindering bedraagt:

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

€ 111,00

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

€ 181,00

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

€ 221,00

 

 

 

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

 

 

 

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.4, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50,00%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 24 weken na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50,00%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50,00%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in subonderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

2.5.4

Teruggaaf als gevolg van niet behandelen aanvraag

 

 

Als de gemeente op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht besluit om een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.4, 2.3.6, 2.3.7, 2.8.1 en 2.8.2 niet te behandelen bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50,00%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit reeds geheven dan wel nog verschuldigde leges plaats.

 

 

 

 

2.5.5

Vergunningvrij projectIndien de aanvraag betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a en b, van de Wabo, en vergunningvrij blijkt te zijn bedraagt het tarief:

121,00

 

 

 

2.5.6

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

Een bedrag minder dan € 10,00 wordt niet teruggegeven.

 

 

 

 

2.5.7

Geen teruggaaf legesdeel beoordeling rapporten, verklaring van geen bedenkingen of advies

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 en op grond van hoofdstuk 11 (Extern advies/beoordeling rapporten) wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

 

 

 

 

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 116,00

 

 

 

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

 

 

 

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 222,00

 

 

 

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

 

 

 

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 10.152,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 8.121,00

2.8.3

Als een aanvrager zijn aanvraag als bedoeld in de onderdelen 2.8.1 en 2.8.2 intrekt binnen een termijn van 4 weken na het door de gemeente in behandeling nemen ervan, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt

75%

 

van de op grond van die onderdelen verschuldigde leges.

 

2.8.4

Als de gemeente medewerking aan een aanvraag als bedoeld in de onderdelen 2.8.1 en 2.8.2 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50,00%

 

van de op grond van die onderdelen verschuldigde leges.

 

2.8.5

Als de gemeente op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht besluit om een aanvraag als bedoeld in de onderdelen 2.8.1 en 2.8.2 niet te behandelen, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50,00%

 

van de op grond van die onderdelen verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.8.6

Indien de aanvraag als bedoeld in de onderdelen 2.8.1 of 2.8.2 is voorafgegaan door een aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in de onderdelen 2.2.1 en 2.2.2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag als bedoeld in de onderdelen 2.8.1 en 2.8.2.

 

2.8.7

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk, vindt onderdeel 2.3.17 overeenkomstige toepassing bij de in dit hoofdstuk genoemde diensten.

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 9

Overdracht omgevingsvergunning brandveilig gebruik

 

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verklaring van overdracht van een omgevingsvergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.5 aan de nieuwe gebruiker

€ 60,00

 

 

 

Hoofdstuk 10

Hogere grenswaarde geluidsbelasting

 

 

 

 

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder

€ 812,00

 

 

 

Hoofdstuk 11

Extern advies/beoordeling rapporten

 

2.11.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande hoofdstukken bedraagt het tarief, indien in het kader van de beoordeling van een aanvraag als bedoeld in titel 2 van deze tarieventabel extern advies moet worden ingewonnen, rapporten of adviezen moeten worden beoordeeld, extern onderzoek moet worden verricht of externe documenten, plannen of documenten moeten worden opgesteld, welke niet in deze titel zijn genoemd:

 

 

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting, die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.11.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.11.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk wordt ingetrokken.

 

2.11.3

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande hoofdstukken en in de onderdelen 2.11.1 en 2.11.2, bedraagt het tarief, indien in het kader van de beoordeling van een aanvraag als bedoeld in titel 2 van deze tarieventabel advies moet worden ingewonnen bij de Vereniging Gelders Genootschap te Arnhem over ruimtelijke kwaliteitsaspecten van het Limburgs Kwaliteits Menu (LKM), het Gemeentelijk Kwaliteitsmenu (GKM) en de POL-herziening op onderdelen Contourenbeleid Limburg.

€ 860,00

 

 

 

Hoofdstuk 12

In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

 

 

2.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 121,00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn

 

 

en niet vallend onder titel 2

 

 

 

 

Hoofdstuk 1

Horeca

 

 

 

 

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

3.1.1.1

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 226,00

3.1.1.2

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 80,00

3.1.1.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 80,00

3.1.1.4

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep

€ 276,00

3.1.1.5

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet (12-dagenregeling)

€ 80,00

3.1.1.6

een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet

€ 40,00

3.1.2

Indien voor de behandeling van een in dit hoofdstuk bedoelde aanvraag een openbare kennisgeving is vereist, wordt het op grond van dit hoofdstuk berekende bedrag, volgens vooraf verstrekte opgave per openbare kennisgeving verhoogd met

€ 80,00

 

 

 

Hoofdstuk 2

Organiseren van evenementen

 

 

 

 

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement:

 

3.2.1.1

als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep (evenementenvergunning B-en C-categorie)

€ 275,00

3.2.1.2

als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep (evenementenvergunning A-categorie)

€ 88,00

3.2.2

Het tarief bedraag voor het in behandeling nemen van een melding van een buurt- of straatfeest

€ 0,00

 

 

 

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

 

 

 

 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep:

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 1.633,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 1.633,00

 

 

 

Hoofdstuk 4

Venten

 

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:15, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep

€ 80,00

 

 

 

Hoofdstuk 5

Brandbeveiligingsverordening

 

 

 

 

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening voor

 

3.5.1

een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep (evenementenvergunning B- en C-categorie)

€ 226,00

3.5.2

een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Gennep (evenementenvergunning A-categorie)

€ 80,00

 

 

 

Hoofdstuk 6

Kinderopvang

 

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

3.6.1

het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau indien sprake is van een inspectie door de GGD

€ 750,00

3.6.2

het in exploitatie nemen van een voorziening voor gastouderopvang indien sprake is van een inspectie door de GGD

€ 375,00

3.6.3

het in exploitatie nemen van een voorziening voor gastouderopvang indien sprake is van een verkorte inspectie door de GGD (indien sprake is van een reeds geregistreerde gastouder en als de laatste inspectie na 1-1-2014 heeft plaatsgevonden)

€ 281,00

3.6.4

het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal indien sprake is van een inspectie door de GGD

€ 750,00

 

 

 

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

 

 

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 80,00

 

 

 

Behoort bij raadsbesluit van 12 december 2016, Afd. PU, nr. 229639

 

Bij deze tarieventabel hoort Bijlage 1 “normatieve bouwkosten 2017 gemeente Gennep” (bij onderdeel 2.1.1.2)

De griffier van de gemeente Gennep,

 

 

 

 

 

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van 12 december 2016

De raad voornoemd,

, voorzitter

, griffier

Bijlage F, behorende bij en deel uitmakende van het raadsvoorstel tot het vaststellen van het belastingbeleid en belastingverordeningen 2017, afd. Publiekszaken, nr. 229693

 

Berekening limietopbrengst leges

Onderstaand zijn aangegeven de in de Beheersbegroting 2017 – 2020 voor het begrotingsjaar 2017 geraamde lasten van in onderstaand overzicht vermelde producten en de baten aan leges met het kostendekkingspercentage.

 

Lasten:

Grootboek-

Nummer:

Activiteit:

Geraamd

bedrag 2017

602000

Basis registratie personen

 

38000

Advieskosten en diensten derden

3.500

38023

Kosten betalingsverkeer

100

38036

Contributies en lidmaatschappen

1.850

38037

Drukwerk en papier

500

 

Subtotaal 1

5.950

 

 

 

602020

Reisdocumenten

 

38003

Overige kosten

2.500

38037

Drukwerk en papier

560

38010

Onderhoud

240

 

Subtotaal 2

3.300

 

 

 

602030

Rijbewijzen

 

38037

Drukwerk en papier

240

 

Subtotaal 3

240

 

 

 

602040

Burgerlijke stand

 

11000

Salariskosten algemeen

4.550

38037

Drukwerk en papier

2.750

38004

Representatiekosten

2.500

38000

Advieskosten en diensten derden

4.000

 

Subtotaal 4

13.800

 

 

 

602999

Directe salariskosten taakveld 0.2

 

 

Gemeentelijke basisadministratie (30%)

46.929

 

Reisdocumenten (30%)

9.521

 

Rijbewijzen (30%)

5.545

 

Burgerlijke Stand(50%)

9.274

 

Overhead 118%

84.097

 

Subtotaal 5

155.366

 

Grootboek-

Nummer:

Activiteit:

Geraamd

bedrag 2017

604080

Beheer BGT

 

38000

Advieskosten en diensten derden (30% € 43.600)

13.080

38036

Contributies en lidmaatschappen (50% van 100)

50

 

Directe salariskosten taakveld 0.4 BGT (25%)

14.739

 

Overhead 118%

17.392

 

Subtotaal 6

45.261

 

 

 

622010

Invalideparkeerkaarten

 

 

Directe salariskosten taakveld 2.2

10.325

 

Overhead 118%

12.184

 

Subtotaal 7

22.509

 

 

 

621040

Aanleg inritten

 

38000

Advieskosten en diensten derden

1.500

38006

Materialen

1.000

38011

Beeldbestek Buitenwerk

3.100

 

Subtotaal 8

5.600

 

 

 

683500

Omgevingswet: bouwactiviteiten

 

38001

Uitbestedingen (30% van 202.500)

60.750

 

Directe salariskosten (20% van 223.959)

44.792

 

Overhead 118%

52.854

 

Subtotaal 9

158.396

 

 

 

683510

Omgevingswet: welstand

 

43800

Subisdie aan instellingen zonder winstoogmerk

10.000

 

Subtotaal 10

10.000

 

Raming totale lasten

420.422

 

 

Naar boven