Gemeenteblad van Delft
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Delft | Gemeenteblad 2016, 188090 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Delft | Gemeenteblad 2016, 188090 | Verordeningen |
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017
De raad van de gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 11 oktober 2016;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;
gezien het advies van de commissie Economie, Financiën en Bestuur;
Artikel 2 Aard van de heffing en belastbaar feit
Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 4 Grondslag en maatstaf van heffing en tarieven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van de besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid van de Crisis- en herstelwet.
De leges worden geheven bij wege van aanslag of mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 9 Nadere regels door het college van B&W
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.
TARIEVENTABEL LEGES DELFT 2017
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 6 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 8 Huisvestingswet / Huisvestingsverordening
Hoofdstuk 10 Marktstandplaatsen
Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 18 Milieuvergunningen
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevings-vergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingverordening
De tarieven worden verhoogd met omzetbelasting indien het gehanteerde tarief betrekking heeft op een activiteit die door de Minister van Financiën wordt aangemerkt als een belaste prestatie.
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevings-vergunning |
||||||||||
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; |
||||||||||
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; |
||||||||||
Het college van burgemeester en wethouders kan de bij aanvraag opgegeven aanleg- of bouwkosten ambtshalve aanpassen, indien de opgegeven kosten kennelijk niet overeenstemmen met de werkelijke kosten zoals genoemd in art 2.1.1.1 en 2.1.1.2. |
||||||||||
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. |
||||||||||
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. |
||||||||||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om |
||||||||||
advies inzake monumentale of cultuurhistorische uitvoeringsaspecten van een bouwplan |
||||||||||
advies in hoeverre ontheffing van het bestemmingsplan mogelijk is voor een bouwplan of gewijzigd gebruik (alleen als vervolg op 2.2.2.) |
||||||||||
advies in hoeverre een bouwplan of de ingebruikname daarvan voldoet aan de parkeernormen (alleen als vervolg op 2.2.2 of 2.2.3) |
||||||||||
eenmalig advies van of overleg met de Commissie voor Welstand en Monumenten |
||||||||||
toetsing van een plan aan wet- en regelgeving, zoals Wabo, lokaal beleid en onderzoek naar de eventueel benodigde ontheffingen en vrijstellingen daarvan, met uitzondering van de toets aan het Bouwbesluit |
||||||||||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. |
||||||||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||||||||||
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag, op initiatief van de aanvrager, wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is: |
||||||||||
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich na verlening van de omgevingsvergunning, op initiatief van de vergunninghouder, wijzigingen in het bouwplan voordoen en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is |
||||||||||
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1, bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: |
||||||||||
Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.6.1 en 2.3.7.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit of sloopactiviteit: |
||||||||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||||||||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, ter bescherming van de archeologische waarden, bedraagt het tarief: |
||||||||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, met betrekking op sloopwerkzaamheden, bedraagt het tarief: |
||||||||||
Planologisch strijdig gebruik waarbij al dan niet sprake is van andere activiteiten |
||||||||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en al dan niet sprake is van een andere activiteit als bedoeld in de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het in deze titel bepaalde voor de overige activiteiten: |
||||||||||
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid |
||||||||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||||||||||
Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten |
||||||||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 2009 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
||||||||||
voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: |
||||||||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
||||||||||
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht |
||||||||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||||||||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:8 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||||||||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||||||||||
Indien de aanvraag omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 1 van de Bomenverordening Delft 2008 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||||||||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
||||||||||
indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: |
||||||||||
indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo: |
||||||||||
Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 |
||||||||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: |
||||||||||
behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||||||||||
behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||||||||||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||||||||||
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; |
||||||||||
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. |
||||||||||
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: |
||||||||||
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: |
||||||||||
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: |
||||||||||
indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: |
||||||||||
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: |
||||||||||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het uitvoeren en/of beoordelen van eenvoudig cultuurhistorisch onderzoek (een quickscan) ten behoeve van activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- en dorpsgezichten: |
||||||||||
Indien de aanvraag om ontheffing betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in Afdeling 8.1 van Bouwbesluit bedraagt het tarief: |
||||||||||
indien artikel 8.3, derde lid van het Bouwbesluit wordt toegepast (geluidhinder): |
||||||||||
indien artikel 8.4, tweede lid van het Bouwbesluit wordt toegepast (trillingshinder): |
||||||||||
Indien de aanvraag omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt: |
||||||||||
Indien de aanvraag omgevingsvergunning valt onder het project "Keurmerk garantiewoningen werkplan" en als gevolg hiervan de Bouwbesluittoets en het toezicht door een hiertoe gecertificeerde marktpartij worden uitgevoerd in plaats van de gemeente Delft, bedraagt de vermindering |
||||||||||
Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten of de activiteit planologisch strijdig gebruik |
||||||||||
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.6, 2.3.7 en 2.3.8 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
||||||||||
indien de aanvraag via het omgevingsloket wordt ingetrokken binnen 24 uur nadat deze digitaal is ingediend op www.omgevingsloket.nl |
||||||||||
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
||||||||||
indien de aanvraag wordt ingetrokken voordat de brief is verstuurd waarin staat dat de aanvraag volledig is en in behandeling is genomen |
||||||||||
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
||||||||||
indien de aanvraag wordt ingetrokken voordat het besluit de vergunning te verlenen of te weigeren is verzonden |
||||||||||
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. |
||||||||||
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
||||||||||
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 2 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: |
||||||||||
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. |
||||||||||
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
||||||||||
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, 2.3.7 of 2.3.8 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
||||||||||
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. |
||||||||||
Een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, of 2.3.7 waarbij de beschikking, onherroepelijk en zonder mogelijkheid van herziening van dit besluit, is vernietigd bij rechterlijke uitspraak, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
||||||||||
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges |
||||||||||
Teruggaaf als gevolg van het buiten behandeling stellen van een aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten of de activiteit planologisch strijdig gebruik |
||||||||||
Als een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.6, 2.3.7 en 2.3.8 buiten behandeling wordt gesteld, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: |
||||||||||
Bij teruggaaf als bedoeld in 2.5.1 tot en met 2.5.4.1 blijft tenminste verschuldigd het minimumbedrag van |
||||||||||
Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen die niet zijn genoemd in dit hoofdstuk wordt geen teruggaaf verleend. |
||||||||||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: |
||||||||||
Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project |
||||||||||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: de voor de oorspronkelijke bouwactiviteit geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in hoofdstuk 3 onder 2.3.1, met een minimum van: |
||||||||||
Onverminderd de kosten die krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) worden verhaald, bedraagt het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening |
||||||||||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek betreffende de gebruiksbepalingen volgens het functielimiteringssysteem |
||||||||||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: |
||||||||||
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
||||||||||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van |
||||||||||
een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet |
||||||||||
een wijziging in een reeds verleende vergunning als bedoeld in 3.1.1.1 |
||||||||||
een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet |
||||||||||
een ontheffing of verlof als bedoeld in artikel 4 of 5 van de Drank- en horecaverordening |
||||||||||
een coffeshopvergunning als bedoeld in artikel 2:27 b, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening voor Delft |
||||||||||
een vergunning horecabedrijf met terras, als bedoeld in artikel 2:27 b, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening voor Delft, voor onbepaalde tijd |
||||||||||
een vergunning horecabedrijf met terras, als bedoeld in artikel 2:27 b, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening voor Delft, voor bepaalde tijd |
||||||||||
een wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 2:27 b, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening voor Delft |
||||||||||
een voorschrift als bedoeld in 2:28 a, derde lid van de Algemene plaatselijk verordening voor Delft |
||||||||||
een ontheffing als bedoeld in artikel 2:28 b, eerste lid van de Algemene plaatselijk verordening voor Delft |
||||||||||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement, indien het betreft: |
||||||||||
een groot evenement als bedoeld in artikel 2:17, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening voor Delft |
||||||||||
een evenement als bedoeld in artikel 2:17, tweede lid van de Algemene plaatselijke verordening voor Delft |
||||||||||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene plaatselijke verordening voor Delft |
||||||||||
Indien de vergunning wordt geweigerd, wordt een teruggaaf verleend van 50% op de op grond van 3.3.1 betaalde leges. |
||||||||||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 26 van de Huisvestingsverordening stadsgewest Haaglanden |
||||||||||
bij minder dan 6 te creëren woningen, appartementen of eenheden |
||||||||||
bij minder dan 11 te creëren woningen, appartementen of eenheden |
||||||||||
bij meer dan 10 te creëren woningen, appartementen of eenheden |
||||||||||
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verkrijgen van |
||||||||||
een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening, |
||||||||||
indien het een vergunning voor een maximale duur van 7 x 24 uur betreft voor een inrichting waar in totaal |
||||||||||
indien het een vergunning voor een periode van meer dan 7 x 24 uur betreft |
||||||||||
een ontheffing voor het aanleggen, stoken of hebben van een vuur op grond van artikel 5.24, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening voor Delft |
||||||||||
een ontheffing om een bouwwerk in afwijking van de voorschriften van de gebruiksvergunning te gebruiken, |
||||||||||
indien het een ontheffing voor de maximale duur van 7 x 24 uur betreft voor een gebouw waar in totaal |
||||||||||
indien het een ontheffing voor een periode van meer dan 7 x 24 uur betreft |
||||||||||
uitsluitend te gebruiken door een deskundige met een vergunning van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat |
||||||||||
dat voldoet aan de eisen van het Vuurwerkbesluit voor particulier gebruik |
||||||||||
Behoort bij en maakt deel uit van het raadsbesluit van 10 november 2016 tot vaststelling van de Legesverordening Delft 2017.
Op de legesverordening Delft 2017
De meeste tarieven zijn uitsluitend verhoogd met het CPI inflatiecorrectiecijfer van 1,1%.
Enkele tarieven worden door het Rijk bepaald en enkele zullen vanwege nieuwe regelgeving, een hogere kostendekking of bevriezingsafspraken meer of minder stijgen. Deze zijn hieronder nader toegelicht.
Het geraamde aantal huwelijken is neerwaarts bijgesteld in lijn met de verminderde kosteloze huwelijken in 2016. De verhaalbare kosten zijn in verhouding gebracht met verminderd aantal onbetaalde huwelijken.
De overige tarieven zijn met de CPI index van 1,1% verhoogd.
De tarieven zijn nog niet aangepast, omdat de rijkstarieven nog niet bekend zijn. Zodra deze bekend zijn, zal een wijzigingsvoorstel aan de raad worden voorgelegd.
De tarieven voor speelautomaten zijn niet aangepast: dit zijn wettelijk vastgestelde tarieven. Het tarief voor een loterijvergunning is extra verhoogd t.b.v. de kostendekking.
Er zijn enkele kleine tekstuele wijzigingen doorgevoerd; de tarieven stijgen met het CPI-cijfer.
Bij de leges omgevingsvergunning (Titel 2) is op te merken dat de afgelopen vier jaar, vanuit het dieptepunt van de crisis in de bouwsector een positieve trend te zien in het aantal omgevingsvergunningenaanvragen met eind 2014 een piek als gevolg van een wijziging in wet- en regelgeving. Het saldo van de egalisatiereserve Omgevingsvergunningen is daardoor fors toegenomen. Voor de kleinere aanvragen zal de trend in de aanvragen zich naar verwachting voortzetten, maar als gevolg van de piek in 2014 wordt er een dempend effect op de grote aanvragen verwacht. Deze ontwikkeling, gecombineerd met de begin 2016 doorgevoerde verlaging van het legestarief, zal met het oog op egalisatie naar verwachting leiden tot een negatief saldo van baten en lasten in 2017. Omdat er ruim voldoende saldo is in de egalisatiereserve, wordt dit opgevangen binnen de egalisatiereserve en is het op dit moment niet aan de orde om de legestarieven voor omgevingsvergunningen aan te passen, behalve de CPI aanpassing.
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn
De meeste tarieven van hoofdstuk 1 zijn geïndexeerd, om tot 100% kostendekking te komen.
De tarieven zijn verhoogd met het CPI inflatiecorrectiecijfer en rekenkundig afgerond.
Het tarief voor een vergunning prostitutiebedrijf is extra verhoogd om naar kostendekkend niveau te komen.
De tarieven zijn verhoogd met het CPI inflatiecorrectiecijfer van 1,1 % en rekenkundig afgerond.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-188090.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.