Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017 gemeente Maassluis

De Raad van de gemeente Maassluis;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 6 december 2016 tot het

vaststellen van de tarieven belastingen en heffingen 2017, zaaknummer Z-15-16124,

registratienummer ADV-15-03710

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef

en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet

 

besluit:

 

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017.

( Legesverordening 2017)

 

Artikel 1 Aard van de heffing en belastbaar feit.

  • 1.

    Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

    • a.

      het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2.

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

  • 3.

    Lid 2 is van toepassing vanaf het moment dat het voorstel van Rijkswet tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het van rechtswege laten vervallen van reisdocumenten van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd (Kamerstukken I 2015/2016, 34358 (R2065), nr. A), tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt.

Artikel 2 Belastingplicht.

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 3 Vrijstellingen.

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning ten behoeve van kerkelijke, liefdadige of daarmede gelijk te stellen instellingen alsmede voor het maken van propaganda door politieke partijen met uitzondering van de in Titel 2, onderdeel 2.3.6.1 tot en met 2.3.6.4 van de tarieventabel genoemde (omgevings-) vergunningen. Voor het begrip ‘liefdadige of daarmede gelijk te stellen instellingen’ wordt uitgegaan van de door het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) gehanteerde lijst van instellingen;

  • d.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • e.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning indien deze betrekking heeft op het plaatsen van zonnepanelen.

Artikel 4 Maatstaven van heffing en tarieven.

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet  bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5 Wijze van heffing.

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekendeschriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 6 Termijnen van betaling.

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 7 Kwijtschelding.

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 8 Vermindering of teruggaaf.

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling. Er vindt geen ambtshalve vermindering of teruggave plaats van onherroepelijk vaststaande aanslagen.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders.

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een wijziging van het BTW-tarief betreffen, waardoor tarieven moeten worden aangepast.

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.8 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdelen 1.4.5 en 1.4.6 (verstrekkingen uit de basisregistratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De ‘Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016’ van 15 december 2015’, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zijn toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2017.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als 'Legesverordening 2017’

     

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maassluis, gehouden

op 20 december 2016,

de griffier,

mr. R. van der Hoek

de voorzitter,

dr. T.J. Haan

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2017

 

 

 

 

 

 

 

TITEL 1 Algemene dienstverlening

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand.

 

 

1.1.1

Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk/ registratie partnerschap:

 

 

1.1.1.1

in het Stadhuis:

 

 

 

op maandag tot en met donderdag tussen 09.00 en 17.00 uur

276,50

 

op vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur

276,50

 

op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur

517,50

1.1.1.2

in de Stadhuistuin:

 

 

 

maandag tot en met donderdag tussen 09.00 en 17.00 uur

563,00

 

op vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur

563,00

 

op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur

820,00

1.1.1.3

in de Ridderhof:

 

 

 

op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur

496,00

 

op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur

595,00

1.1.1.4

in het Gemeenlandshuis van Delfland

 

 

 

op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur

163,00

 

Dit tarief is exclusief de kosten die de vereniging Hendryck de Keyser in rekening brengt.

 

 

1.1.1.5

op het partyschip Diane:

 

 

 

op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur

1.071,00

 

op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur

1.190,00

1.1.1.6

in het Nationaal Sleepvaartmuseum:

 

 

 

op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur

499,00

 

op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur

592,00

1.1.1.7

in het Witte Kerkje

 

 

 

op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur

499,00

 

op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur

592,00

1.1.1.8

op een eenmalig benoemde locatie door een ambtenaar van de burgerlijke stand

 

 

 

op maandag tot en met donderdag tussen 09.00 en 17.00 uur

306,00

 

op vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur

306,00

 

op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur

371,00

 

Genoemde tarieven in artikel 1.1.1.8 zijn de tarieven exclusief de huur van de locatie

 

 

1.1.1.9

op een eenmalig benoemde locatie door een eenmalig benoemde buitengewoon ambtenaar

 

 

 

van de burgerlijke stand

 

 

 

op maandag tot en met donderdag tussen 09.00 en 17.00 uur

238,00

 

op vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur

238,00

 

op zaterdag tussen 09.00 en 12.00 uur

238,00

 

Genoemde tarieven in artikel 1.1.1.9 zijn de tarieven exclusief de huur van de locatie

 

 

1.1.1.10

indien het voltrekken van een huwelijk/registratie partnerschap plaatsvindt buiten de

 

 

 

onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.9 genoemde tijden, worden de onderhavige tarieven

 

 

 

vermeerderd met een bedrag van

133,90

1.1.1.11

Bij het niet (tijdig) verschijnen bij een (kosteloze) huwelijksceremonie of partnerschapsregistratie 

 

 

 

wordt € 100,00 aan legeskosten in rekening gebracht.

 

 

1.1.1.12

Het tarief voor het wijzigen van een reeds gemaakte afspraak om een huwelijk/registratie

 

 

 

partnerschap te voltrekken bedraagt

26,30

1.1.1.13

Het tarief voor het eenvoudig, in een feestelijke omgeving trouwen in de trouwzaal van het

 

 

 

stadhuis bedraagt

136,65

1.1.2

Voor het voltrekken van een huwelijk/ registratie partnerschap in een Bijzonder huis

 

 

 

overeenkomstig artikel 64/80a, achtste lid, Boek I, van het Burgerlijk Wetboek

336,25

1.1.3

Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk en hiervoor gebruik

 

 

 

wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen

 

 

 

locatie gelden de tarieven en tijdstippen zoals vermeld onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.2.

 

 

1.1.4

Het tarief voor het administratief omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

 

 

 

bedraagt

57,80

1.1.5

Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van:

 

 

1.1.5.1

een trouwboekje/partnerschapsboekje of duplicaat hiervan

21,00

1.1.5.2

een luxe trouwboekje/partnerschapsboekje of duplicaat hiervan

36,80

1.1.6

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de

 

 

 

Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

21,00

1.1.7

Het tarief bedraagt voor:

 

 

1.1.7.1

het beschikbaarstellen van getuigen bij een huwelijksvoltrekking/ registratie

 

 

 

partnerschap per getuige

78,85

1.1.7.2

het verkrijgen van een informatiedrager met daarop een opname van de huwelijksceremonie

 

 

 

op trouwlocatie

11,00

1.1.7.3

het eenmalig benoemen van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

162,85

1.1.8

Het tarief bedraagt terzake het verstrekken van:

 

 

1.1.8.1

een afschrift van een akte van de burgerlijke stand

12,90

1.1.8.2

een uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een

 

 

 

partnerschap of van overlijden

12,90

1.1.8.3

een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het

 

 

 

Burgerlijk Wetboek

22,90

1.1.8.4

een meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand

12,90

1.1.8.5

attestatie de vita bedoeld in artikel 19k van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

12,90

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

 

 

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

 

1.2.1

van een nationaal paspoort:

 

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

64,76

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,46

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort

 

 

 

als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

 

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

64,76

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,46

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de

 

 

 

positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

64,76

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,46

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

51,46

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

 

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

50,66

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

28,63

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten,

 

 

 

de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

47,55

1.2.7

Het tarief wordt bij verlening van thuisservice verhoogd met

15,10

 

Thuisservice houdt in dat het reisdocument op het verblijfadres (mits in Maassluis) wordt

 

 

 

aangevraagd en is alleen van toepassing voor personen voor wie het fysiek onmogelijk is om zelf

 

 

 

naar het stadhuis te komen.Dit tarief is niet van toepassing op verzorgingstehuizen waarmee

 

 

 

collectieve afspraken zijn gemaakt over deze serviceverlening.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen.

 

 

1.3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.3.1.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

39,11

1.3.1.2

tot het op verzoek verstrekken van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

7,65

1.3.1.3

tot het omwisselen van een buitenlands rijbewijs of tot het afgeven van een rijbewijs aan een

 

 

 

persoon zonder vaste woon- of verblijfplaats in Nederland wordt het onder 1.3.1.1 vermelde

 

 

 

tarief vermeerderd met

8,65

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

34,10

1.3.3

Het tarief voor de afgifte van een eigen verklaring, een eigen verklaring met geneeskundig verslag

 

 

 

of een eigen verklaring CDE bedraagt

33,80

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

 

 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4

 

 

 

wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon

 

 

 

waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

 

1.4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking (digitaal/internet)

8,25

1.4.2.2

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking (loket)

15,00

1.4.2.3

tot het verstrekken van gegevens op een formulier in meerdere talen (digitaal / per internet)

8,25

1.4.2.4

tot het verstrekken van gegevens op een formulier in meerdere talen (loket)

15,00

1.4.2.5

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de

 

 

 

periode van één jaar:

 

 

1.4.2.6

voor 100 verstrekkingen

354,54

1.4.2.7

voor 500 verstrekkingen

1.180,82

1.4.2.8

voor 1.000 verstrekkingen

2.066,60

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of

 

 

 

meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen

 

 

1.4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

11,52

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de

 

 

 

periode van één jaar:

 

 

1.4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

689,08

1.4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

2.291,01

1.4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

4.008,96

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van

 

 

 

een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in

 

 

 

artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

23,38

1.4.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen

 

 

 

van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid,

 

 

 

van het Besluit basisregistratie personen

15,00

1.4.7

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen dan

 

 

 

wel het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijke bevolkings- en archiefregister, voor

 

 

 

ieder daaraan besteed kwartier

20,60

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Kiezersregister.

 

 

1.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

 

 

 

verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer,

 

 

 

bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb.1989, 423)

15,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een

 

 

 

bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

 

1.6.1.1

bij verstrekking op papier indien het afschrift bestaat uit:

 

 

1.6.1.1.1

tot ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

0,25

 

met een maximum per bericht van

5,05

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

22,85

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

5,05

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk

 

 

 

toegankelijke gegevensverwerking

22,85

1.6.2

het tarief bedraagt om het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40

 

 

 

van de Wet bescherming persoonsgegevens

4,55

 

 

 

 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken e.d.

 

 

1.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.7.1.1

De volledige bundel met agenda’s, raadsvoorstellen en overige stukken voor het Debat op Dinsdag                                               

 

per kalenderjaar 

172,00

1.7.1.2

De bundel met uitsluitend de agenda’s en raadsvoorstellen voor het Debat op Dinsdag                     

 

 

 

(publieksversie) per kalenderjaar

86,00

1.7.1.3

De agenda’s voor de thema-avonden per kalenderjaar                                                                                                                                                                

32,25

1.7.1.4

De besluitenlijsten van het Debat op Dinsdag per kalenderjaar                                                                                                                                                 

32,25

 

 

 

 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

 

 

1.8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in het gemeentelijke kadaster

 

 

 

indien daarbij van gemeentewege hulp wordt verleend voor ieder daaraan besteed kwartier

18,50

1.8.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

 

 

 

verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding van

 

 

 

een perceel, per perceel

1,82

1.8.3

Het tarief bedraagt ter zake van een verklaring van geen beperking, een bewijs van inschrijving

 

 

of een gewaarmerkt afschrift dat in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke

 

 

 

beperkingen onroerende zaken wordt afgeven, voor ieder van deze documenten afzonderlijk

5,91

1.8.4

Het tarief bedraagt ter zake van het raadplegen van ‘kadasteronline’ in het kader van de

 

 

 

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, per bevraging

11,57

 

 

 

 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

 

 

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

41,35

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn (digitaal / per internet)

8,30

1.9.1.3

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn (loket)

15,00

1.9.1.4

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of voor waarmerking van een

 

 

 

fotokopie

15,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

 

 

1.10

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het

 

 

 

gemeente-archief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

22,50

 

 

 

 

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (n.v.t.)

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

 

 

1.12

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.12.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld

 

 

 

in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

166,35

1.12.2

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15,

 

 

 

negende lid van de Leegstandwet

82,82

 

 

 

 

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

 

 

1.13

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.13.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

109,84

1.13.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente

 

 

 

gegarandeerde hypothecaire geldlening

54,88

1.13.3

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie voor niet-natuurlijke personen

320,27

1.13.4

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente

 

 

 

gegarandeerde hypothecaire geldlening voor niet-natuurlijke personen

161,30

 

 

 

 

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

 

 

1.14

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

 

 

1.14.1

tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning voor de markt

27,30

 

 

 

 

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet.

 

 

1.15

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

 

 

 

verkrijgen van een ontheffing/vrijstelling als bedoeld in de Winkeltijdenwet (Stb.1996, 182) of

 

 

 

Verordening Winkeltijden Maassluis

27,30

 

 

 

 

Hoofdstuk 16 Wet op de kansspelen.

 

 

1.16.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

 

 

 

verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de

 

 

 

kansspelen (Stb. 1964, 483):

 

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

71,02

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten

113,43

 

 

 

 

Hoofdstuk 17 Kinderopvang (vervallen)

 

n.v.t.

 

 

 

 

Hoofdstuk 18 Kabels en Leidingen

 

 

1.18.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een graafmelding (tracé van 0-25 strekkende

 

 

 

meter) bedraagt:

62,81

1.18.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit

 

 

 

bedraagt, indien de aanvraag een tracé van 25 - 250 strekkende meter betreft:

463,96

1.18.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit

 

 

 

bedraagt, indien de aanvraag een tracé van 250 - 1500 strekkende meter betreft:

553,65

1.18.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit

 

 

 

bedraagt, indien de aanvraag een tracé van 1500 - 5000 strekkende meter betreft:

630,06

1.18.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit

 

 

 

bedraagt, indien de aanvraag een tracé van 5000 of meer strekkende meter betreft, per

 

 

 

strekkende meter tracélengte:

0,13

1.18.6

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt,

 

 

 

verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding

 

 

 

aan de melder meegedeelde kosten, blijken uit een begroting die ter zake door het college van

 

 

 

burgemeester en wethouders is opgesteld

 

 

1.18.7

Indien een begroting zoals bedoeld in 1.18.6 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling

 

 

 

genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is

 

 

 

gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

 

 

1.19.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.19.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het

 

 

 

Voertuigreglement (Stb.1994, 450)

27,30

1.19.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 22 van de Wet Vervoer

 

 

 

Gevaarlijke Stoffen

27,30

1.19.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing van het verbod ex. artikel 25 lid 2 van het RVV 1990

 

 

 

voor de parkeerschijfzone in de binnenstad

25,50

1.19.2.1

Het tarief voor het verstrekken van een Gehandicaptenparkeerkaart (GPK) bedraagt

21,16

1.19.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een GPK door een

 

 

 

instelling

63,01

1.19.2.3

Het tarief voor het verstrekken van een duplicaat GPK bedraagt

21,16

1.19.2.4

Het tarief voor het verlengen van een GPK bedraagt

21,16

1.19.2.5a

Voor een keuring door de GGD ten behoeve van de aanvraag van een GPK, wordt het volgende

 

 

 

bedrag in rekening gebracht:

130,00

1.19.2.5b

Voor een dossieronderzoek door de GGD ten behoeve van de aanvraag van een GPK, wordt het

 

 

 

volgende bedrag in rekening gebracht:

120,00

1.19.2.5c

Voor een huisbezoek door de GGD ten behoeve van de aanvraag van een GPK, wordt het

 

 

 

volgende bedrag in rekening gebracht:

210,00

1.19.2.5d

Voor het opvragen van medische informatie derden door de GGD ten behoeve van de aanvraag

 

 

 

van een GPK, wordt het volgende bedrag in rekening gebracht: .

80,00

1.19.2.6

Indien een aanvrager van een GPK niet verschijnt op het GGD-spreekuur, of de afspraak al dan niet

 

 

 

tijdig afzegt, wordt het volgende bedrag in rekening gebracht:

80,00

1.19.2.7

Indien een aanvrager van een GPK niet verschijnt op het GGD-spreekuur naar aanleiding van de

 

 

 

behandeling van zijn bezwaar, wordt het volgende bedrag in rekening gebracht:

175,00

1.19.2.8

Indien een aanvrager van een GPK een reeds verwerkte aanvraag door de GGD annuleert voor het

 

 

 

GGD-spreekuur, wordt het volgende bedrag in rekening gebracht:

30,00

1.19.2.9

Het tarief bedraagt voor de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats

173,36

1.19.2.10

Het tarief bedraagt voor de verplaatsing van een gehandicaptenparkeerplaats

110,35

1.19.2.11

De tarieven die worden genoemd in de artikelen 1.19.2.5a t/m 1.19.2.8 worden door de GGD bepaald

 

 

 

en kunnen daarom tussentijds wijzigen. Het geldende tarief wordt doorberekend.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 20 Diversen

 

 

1.20.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een stratenlijst van de gemeente

22,50

1.20.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.20.2.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:25 van de Algemene

 

 

 

Plaatselijke Verordening voor het hebben van een ligplaats van:

 

 

1.20.2.1.1

9 meter

145,17

1.20.2.1.2

12 meter

193,18

1.20.2.2

Het tarief voor het jaarlijks registreren en afgeven van een sticker, die recht geeft tot het

 

 

 

het behoud van het hebben van een ligplaats bedraagt per jaar

 

 

1.20.2.2.1

voor een ligplaats van 9 meter

145,17

1.20.2.2.2

voor een ligplaats van 12 meter

193,18

1.20.2.3

De onder artikel 1.20.2.2 bedoelde sticker wordt in de vier jaren volgend op het jaar waarin de

 

 

 

in artikel 1.20.2.1 bedoelde vergunning is verleend jaarlijks uitgegeven.

 

 

1.20.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

 

 

 

verkrijgen van een vergunning c.q. ontheffing als bedoeld in de artikelen 2:9, 2:10, 2:29, 2:31A,

 

 

 

2:48, 2:72, 2:73, 2:73A, 4:6, 4:6A, 4:18, 5:2, 5:3, 5:6, 5:7, 5:8, 5:13, 5:15, 5:18, 5:30A, 5:33, 5:34

 

 

 

van de Algemene Plaatselijke Verordening

27,30

1.20.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.20.4.1

tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 van

 

 

 

de Algemene Plaatselijke Verordening, geldig voor onbepaalde tijd, incl. terrasvergunning

 

 

 

en vergunning ontheffing sluitingstijden

874,67

1.20.4.2

tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de

 

 

 

Algemene Plaatselijke Verordening, geldig voor onbepaalde tijd, inclusief vergunning

 

 

 

ontheffing sluitingstijden

852,79

1.20.4.3

tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 van

 

 

 

de Algemene Plaatselijke Verordening, geldig voor onbepaalde tijd, inclusief

 

 

 

terrasvergunning

820,00

1.20.4.4

tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de

 

 

 

Algemene Plaatselijke Verordening, geldig voor onbepaalde tijd

765,33

1.20.4.5

tot het wijzigen van de leidinggevende(n) van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28

 

 

 

van de Algemene Plaatselijke Verordening

27,30

1.20.4.4

tot het wijzigen van de leidinggevende(n) van een vergunning binnen een half jaar na afgifte

 

 

 

als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening

21,87

1.20.4.7

Het tarief als genoemd in 1.20.3 en 3.2.1 wordt bij een spoedlevering (indien het bevoegde

 

 

 

bestuursorgaan besluit om een aanvraag voor een vergunning of ontheffing, die

 

 

 

minder dan acht weken voor het tijdstip waarop de aanvrager de vergunning of

 

 

 

ontheffing nodig heeft, in behandeling te nemen) vermeerderd met een bedrag van

16,40

1.20.5

Het tarief bedraagt voor het waarmerken van registers als bedoeld in de artikelen 437 en

 

 

 

438 van het Wetboek van Strafrecht en in artikel 37 van de Waarborgwet

12,37

1.20.6

Het tarief bedraagt ter zake voor:

 

 

1.20.6.1

het afgeven van een verklaring bestemd tot het vervoeren van een lijk over de

 

 

 

grenzen

15,00

1.20.6.2

het overeenkomstig artikel 17, lid 1, van de Wet op de lijkbezorging stellen van een andere

 

 

 

termijn voor de begraving of verbranding

22,50

1.20.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om naturalisatie/optie tot Nederlander

 

 

 

gelden de tarieven zoals die zijn opgenomen in het "Besluit Naturalisatiegelden".

 

 

1.20.8

Het tarief bedraagt ter zake voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.20.8.1

tot het verstrekken van een Rotterdampas

60,00

1.20.8.2

tot het verstrekken van een Rotterdampas met reductietarief

5,00

1.20.8.3

tot het verstrekken van een duplicaat van de Rotterdampas

2,50

1.20.8.4

tot het verstrekken van een Rotterdampas voor inwonende kinderen van 3 t/m 17 jaar of kinderen

 

 

 

die vóór 1 maart 2017 drie jaar worden

12,50

 

Voorwaarde is dat minimaal één ouder/verzorger een Rotterdampas als bedoeld in artikel 1.20.8.1

 

 

 

koopt.

 

 

1.20.9

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

 

 

 

schriftelijk of digitaal verstrekken van:

 

 

1.20.9.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze

 

 

 

tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

15,73

1.20.9.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in

 

 

 

deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

0,50

1.20.9.3

een beschikking voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere

 

 

 

wettelijke regeling een tarief is opgenomen

25,50

1.20.9.4

stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt,

 

 

 

voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een

 

 

 

tarief is opgenomen, per pagina

15,00

1.20.9.5

tekeningen of bestemmingsplankaarten, al dan niet gekopieerd, voor zover daarvoor

 

 

 

niet elders in deze tabel een tarief is opgenomen

20,21

1.20.9.6

andere dan de elders in de tarieventabel genoemde publicaties van openbare

 

 

 

bestuursstukken, alsmede afschriften van in eigen beheer door de gemeente dan wel

 

 

 

door derden opgestelde rapporten.

 

 

1.20.9.6.1

tot en met 50 pagina's per exemplaar

3,12

1.20.9.6.2

met meer dan 50 pagina's per exemplaar

6,25

1.20.10

Het tarief bedraagt ter zake voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

 

 

 

verstrekken van een pasje om een afvalcontainer te kunnen openen

15,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 21 Drank- en Horecawet.

 

 

1.21.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

 

 

 

een vergunning c.q. ontheffing ingevolge de Drank- en Horecaverordening voor de gemeente

 

 

 

Maassluis

48,88

1.21.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel

 

 

 

30a van de Drank- en Horecawet voor het bijschrijven van één of meerdere leidinggevende(n)

 

 

 

middels een aanhangsel

27,30

 

 

 

 

TITEL 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1 Algemeen

 

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

 

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

2.2.1

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

90,00

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 5.000 bedragen:

203,00

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten meer dan € 5.000 bedragen:

203,00

 

vermeerderd met 1,80% van de bouwkosten;

 

 

2.3.2

Welstandstoets

 

 

2.3.2.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor welstandsadvies voor

 

 

2.3.2.1.1

bouwplannen

 

 

 

indien de bouwkosten lager zijn dan € 25.000

45,00

 

indien bouwkosten van € 25.000 tot en met € 1.250.000

1,8 ‰ van de bouwkosten

 

 

indien bouwkosten hoger zijn dan € 1.250.000

2.250,00

2.3.2.1.2

De in artikel 2.3.2.1.1 genoemde tarieven zijn inclusief administratiekosten.

 

 

2.3.2.1.3

De berekende welstandsleges worden naar boven afgerond op een veelvoud van € 5,00.

 

 

 

 

 

 

2.3.2.2

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

 

100%

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

 

 

 

2.3.3

Aanlegactiviteiten

 

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

275,00

 

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik

 

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

275,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

275,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

1.250,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

275,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

721,19

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

721,19

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

721,19

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

257,58

2.3.5

Voorzover artikel 3.6, eerste lid, onder a of c 3.22, 3.23 of 3.38 vierde lid van de Wet op de

 

 

 

ruimtelijke ordening wordt toegepast of voor zover 3.10 of 3.40 van de Wet op de ruimtelijke

 

 

 

ordening wordt toegepast, worden de verschuldigde legesbedragen per woning of

 

 

 

woningequivalent verhoogd met

1.515,02

 

Onder woningequivalent moet worden verstaan:

 

 

 

-voorzieningen die zijn ter ondersteuning van het wonen(scholen,winkels) waarbij elke

 

 

 

100 m2 bebouwde oppervlakte die nodig is voor voorzieningen gelijk staat met een woning;

 

 

 

-kantoren, waarbij elke 100 m2 bedrijfsvloeroppervlakte(b.v.o.) gelijk staat met een woning;

 

 

 

-bedrijven, waarbij 100 m2 uitgeefbaar terrein gelijk staat met een woning.

 

 

 

Dit tarief geldt niet voor zover de gemeente anderszins een bijdrage van € 1.470,49 heeft

 

 

 

ontvangen per woning of woningequivalent.

 

 

2.3.6.1

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

255,53

 

met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een bouwwerk met een

 

 

 

gebruiksoppervlakte van:

 

 

 

0 tot 100 m2 € 170,64

 

 

 

100 tot 500 m2 € 1,70 per m2

 

 

 

500 tot 2.000 m2 € 567,54 + € 0,58 per m2

 

 

 

2.000 tot 5.000 m2 € 1.403,16 + € 0,13 per m2

 

 

 

5.000 tot 50.000 m2 € 1.963,80 + € 0,03 per m2

 

 

 

50.000 m2 en meer € 3.084,00 + € 0,02 per m2

 

 

2.3.6.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d. van de Wabo, en reeds eerder voor deze activiteit een vergunning is afgegeven en deze door het college uit eigener beweging is ingetrokken bedragen de leges het dubbele van de onder 2.3.6.1 vemelde tarieven.

 

 

2.3.6.3

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d. van de Wabo, en het betreft een aanvulling op c.q. afwijking van een reeds eerder afgegeven vergunning voor deze activiteit, wordt voor het aanvullende c.q. afwijkende gedeelte de onder 2.3.6.1 vermelde tarieven berekend.

 

 

2.3.6.4

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d. van de Wabo met een gedligheidsduur van een maand of en gedeelte daarvan, bedraagt het tarief

82,86

2.3.6.5

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een toestemming dan wel ontheffing als omschreven in een omgevingsvergunning c.q. veiligheidsverklaring, ingediend na de in de vergunning, toestemming c.q. verklaring genoemde termijn bedraagt:

68,50

2.3.6.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende omgevingsvergunning ten name van een ander dan aan wie de vergunning is verleend, bedraagt het tarief:

9,47

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bijmonumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk

 

 

 

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is

 

 

 

bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

37,52

 

vermeerderd met € 2,00 per m3 sloopafval tot een maximum van € 4.000,00

 

 

2.3.8

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

 

2.3.8.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Maassluis 2015 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

 

2.3.8.1.1

voor het verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

160,80

2.3.8.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

160,80

 

 

 

 

2.3.9

Aanleggen of veranderen weg

 

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Maassluis 2014 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

57,50

 

 

 

 

2.3.10

Uitweg/inrit

 

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening Maassluis 2014 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

57,50

 

 

 

 

2.3.11

Kappen

 

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening Maassluis 2014 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

57,50

 

 

 

 

2.3.12

Opslag van roerende zaken

 

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:10, vijfde lid van de Algemene plaatselijke verordening Maassluis 2014 een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

 

 

2.3.12.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

51,51

2.3.12.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

51,51

 

 

 

 

2.3.13

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

 

2.3.13.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

400,00

2.3.13.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Economische Zaken aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

400,00

 

 

 

 

2.3.14

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

400,00

 

 

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

 

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

275,00

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

275,00

 

 

 

 

2.3.17

Advies

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

450,20

 

 

 

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

475,00

 

 

 

 

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

475,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

 

 

 

 

 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

 

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

 

2%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

 

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

 

4%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

 

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

 

5%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan

 

75%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan

 

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

 

Een bedrag minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven.

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

 

 

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke

 

 

 

intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de

 

 

 

Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

82,40

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

 

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

83,61

 

 

 

 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

 

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

660,82

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

660,82

 

 

 

 

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

2.11

Het tarief voor het overgedragen van een omgevingsvergunning o.g.v. artikel 2.25 Wabo

59,05

 

 

 

 

TITEL 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn.

 

 

 

 

 

 

3.1

Horeca

 

 

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

 

 

 

van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

108,95

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel

 

 

 

30 van de Drank- en Horecawet

21,87

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

 

 

 

een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

27,30

3.2

Organiseren evenementen of markten

 

 

3.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen

 

 

 

van een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemeen Plaatselijke Verordening

 

 

3.2.1.1

voor één dag

27,30

3.2.1.2

voor meerdere dagen, een grootschalig evenement of een evenement met een verhoogd risicoprofiel

54,60

3.3

Prostitutiebedrijven

 

 

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

 

 

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

 

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

873,66

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

873,66

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

 

 

3.3.2.1

voor een seksinrichting

27,30

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

27,30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maassluis,

 

 

 

gehouden op 20 december 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

de griffier,

 

 

 

mr. R. van der Hoek

 

 

 

de voorzitter,

 

 

 

dr. T.J. Haan

 

 

Naar boven