Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017 gemeente Geldermalsen

De raad van de gemeente Geldermalsen;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 15 november 2016, nummer 003,

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid en 7 van de Paspoortwet;

 

besluit:

 

vast te stellen de:

 

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a.

Dag

:

De periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b.

Week

:

een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c.

Maand

:

het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot de eerste dag in de volgende kalendermaand;

d.

Jaar

:

het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de eerste dag in het volgende kalenderjaar;

e.

Kalenderjaar

:

De periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i. van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    het verstrekken van een inlichting, als bedoeld in de tarieventabel, titel 1, onderdeel 5.1, betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet;

  • e.

    een abonnement op raadsstukken, als bedoeld in de tarieventabel, titel 1, onderdeel 7.5, indien de belastingplichtige een erkende politieke partij is. De vrijstelling blijft beperkt tot de rechten voor maximaal drie abonnementen per belastingplichtige;

  • f.

    het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van geld of goed als bedoeld in de tarieventabel, titel 1, onderdeel 20.5;

  • g.

    het verstrekken van een omgevingsvergunning, als bedoeld in de tarieventabel, titel 2, onderdeel 2.3.6, met betrekking tot activiteiten welke betrekking hebben op monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten;

  • h.

    de in de tarieventabel, titel 3, in de onderdelen 2.1 en 2.2 tot en met 2.5 bedoelde leges, indien de aanvraag tot een vergunning of ontheffing wordt aangevraagd door een niet-commerciële instelling ten behoeve van een niet-commerciële activiteit.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingplichtige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn:

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie

    maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de

    Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel

    betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.3 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart);

    • 3.

      onderdeel 3.1.1 en 3.1.2 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 4.1 en 4.2 (papieren verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 7 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 9.4  (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      onderdeel 16.1.2 en 16.1.3 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeesters en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1.

    De "Legesverordening gemeente Geldermalsen 2016" van 15 december 2015, nummer 15H, sedert gewijzigd, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 3.

    Indien het voorstel van Rijkswet tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het van rechtswege laten vervallen van reisdocumenten van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd (Kamerstukken I 2015/2016, 34358 (R2065), nr. A), tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt, wordt in artikel 2, onder nummering van de bestaande tekst tot eerste lid, een tweede lid toegevoegd, luidende:

    • 2.

      Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening gemeente Geldermalsen 2017".

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering

van 20 december 2016, nummer 08G,

 

de griffier,

de voorzitter,

Tarieventabel leges

 

Tarieventabel leges

 

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2017 

Indeling tarieventabel  

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16

Kansspelen

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

Hoofdstuk 18

Kabels en leidingen

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20

Diversen

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8

Overige bestemmingswijzigingen

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallende onder titel 2

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5

Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7

Diversen

 

 

Titel 1 Algemene dienstverlening

 

 

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

 

 

1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk/geregistreerd partnerschap, de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk of de omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap.

 

 

1.1.1

op maandag tot en met vrijdag

€ 319,00

 

1.1.2

op maandag tussen 9.00 en 9.30 uur

€   0,00

 

1.1.3

op zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur

€ 493,00

 

1.1.4

indien de voltrekking -op maandag tot en met vrijdag- plaatsvindt in het "Rechthuis" te Gellicum of het "Polderhuis" te Acquoy

€ 505,00

 

1.1.5

indien de voltrekking -op zaterdag- tussen 10.00 en 16.00 uur plaatsvindt in onder 1.1.4 genoemde locaties

€ 685,00

 

1.1.6

indien de voltrekking- op maandag tot en met vrijdag- plaatsvindt op een permanente vrije trouwlocatie

€ 575,00

 

1.1.7

indien de voltrekking -op zaterdag- tussen 10.00 en 16.00 uur plaatsvindt in een onder 1.1.6 bedoelde locatie

 

€ 755,00

 

1.1.8

indien de voltrekking- op maandag tot en met vrijdag- plaatsvindt op een eenmalige vrije trouwlocatie

€ 680,00

 

1.1.9

indien de voltrekking -op zaterdag- tussen 10.00 en 16.00 uur plaatsvindt op onder 1.1.8 bedoelde locatie

€ 860,00

 

1.1.10

indien bij de voltrekking van een huwelijk/geregistreerd partnerschap zoals genoemd onder 1.1.2, op verzoek, gemeenteambtenaren als getuigen optreden, per gemeentelijke getuige

€  68,30

 

1.1.11

indien op verzoek de voltrekking van een huwelijk/geregistreerd partnerschap wordt uitgevoerd door een persoon die enkel voor deze voltrekking als ambtenaar van de burgerlijke stand dient te worden beëdigd, dan worden de onder 1.1.1 tot en met 1.1.9 genoemde legesbedragen verhoogd met

€ 204,00

 

1.1.12

indien de locatie, de datum, of het tijdstip van de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap, dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, ongeacht de oorzaak, wordt verzet.

 

 

1.1.12.1

tot 14 dagen vóór de huwelijksdatum of de registratiedatum worden de onder 1.1.1 tot en met 1.1.9 genoemde legesbedragen verhoogd met

 

€  27,55

 

1.1.12.2

binnen 14 dagen vóór de huwelijksdatum of de registratiedatum worden de onder 1.1.1 tot en met 1.1.9 genoemde legesbedragen verhoogd met

€ 82,60

 

 

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

 

 

1.2

Het tarief bedraagt ter zake van:

 

 

1.2.1

Het verstrekken van een standaard trouwboekje of een duplicaat van een standaard trouwboekje

€  29,35

 

1.2.2

Het verstrekken van een luxe trouwboekje of een duplicaat van een luxe trouwboekje

€  35,40

 

1.2.3

voor het laten kalligraferen door derden van een trouwboekje

€  18,80

 

1.2.4

voor het laten kalligraferen van een geboorte-inschrijving in een trouwboekje

€  13,95

 

1.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

*

1.3.1

Indien een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in 1.3 gedaan wordt via internet (DigiD), bedraagt het tarief € 2,50 lager dan het tarief zoals dat daarvoor is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

 

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

 

 

2.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

 

2.1.1

van een nationaal paspoort:

 

 

2.1.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,75

*

2.1.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,45

*

2.1.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld onder 2.1.1 (zakenpaspoort):

 

 

2.1.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,75

*

2.1.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€   51,45

*

2.1.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

 

2.1.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,75

*

2.1.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

€  51,45

*

2.1.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

 

€ 51,45

*

2.1.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

 

2.1.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€  50,65

*

2.1.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€  28,60

*

2.1.6

voor spoedleveringen van de in de onderdelen 2.1.1 tot en met 2.1.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€  47,55

*

 

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

 

 

3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

3.1.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 38,95

*

3.1.2

het tarief als genoemd onder 3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 34,10

*

3.2

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek ter beschikking stellen van een eigen verklaring:

 

 

3.2.1

indien het verzoek via internet (DigiD) wordt gedaan

€ 35,00

 

3.2.2

indien het verzoek anders dan via internet (DigiD) wordt gedaan

€ 37,50

 

 

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

 

4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 7,50

*

4.2

Het tarief bedraagt voor het aanleveren via alternatieve media van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie aan buitengemeentelijke afnemers en bijzondere derden

€ 166,00

*

4.3

Het tarief bedraagt ter zake van het op aanvraag doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€  17,10

 

 

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

 

 

5.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet:

€ 0,00

 

 

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

 

6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

 

6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina

€ 0,23

*

 

met een maximum per bericht van

€ 5,00

*

6.1.1.2

meer dan 100 pagina's

€ 22,50

*

6.1.1.3

bij verstrekking anders dan op papier

€ 5,00

*

6.1.2

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€  22,50

*

6.1.3

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 6.1.1 en 6.1.2 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

 

6.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

*

 

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

 

 

7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

7.1.1

een exemplaar van de gemeentebegroting

€ 32,00

 

7.1.2

een exemplaar van de gemeenterekening

€ 22,30

 

7.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

7.2.1

tot het afsluiten van een abonnement op de raadsagenda (inclusief verzendkosten)

€ 93,30

 

7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op de raadsagenda (afgehaald)

€ 84,55

 

7.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

7.3.1

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening inclusief de tot de datum van de aanvraag verschenen aanvullingen

€ 24,70

 

7.3.2

een exemplaar van de Bouwverordening zonder toelichting

€ 37,45

 

7.3.3

een exemplaar van de Bouwverordening met toelichting

€ 61,60

 

7.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag, ten behoeve van een taxatie:

 

 

7.4.1

tot het verstrekken van informatie met betrekking tot o.a. bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit milieuaspecten en zakelijke lasten, per verstrekking

€ 32,05

 

7.5

De rechten voor een abonnement op raadsstukken als bedoeld in de tarieventabel onder 7.2 worden niet geheven indien de belastingplichtige een erkende politieke partij is. De vrijstelling blijft beperkt tot de rechten voor maximaal drie abonnementen per belastingplichtige.

 

 

 

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

 

 

8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

 

8.1.2

het raadplegen van de bij de gemeente berustende kadastrale stukken, indien daarbij de bijstand van een ambtenaar van de gemeente is verkregen, voor ieder daaraan besteed kwartier of een gedeelte daarvan

€ 17,10

 

8.1.3

het in fotokopie of via de plotter vervaardigen van kaarten, indien daar minder dan een kwartier voor nodig is:

 

 

8.1.3.1

per pagina op papier van A 3 en A 4 formaat

€  7,00

 

8.1.3.2

per pagina op papier van A 2 formaat

€  8,20

 

8.1.3.3

per pagina op papier van A 1 formaat

€ 9,60

 

8.1.3.4

per pagina op papier van A 0 formaat

€ 10,80

 

 

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

 

 

9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag, gedaan via internet (DigiD), tot het verkrijgen van:

 

 

9.1.1

een bewijs van in leven zijn, verklaringen van inkomen en vermogen, van woonplaats en adres, van oorsprong en alle andere, niet elders in deze verordening genoemde verklaringen, welke in het bijzonder belang van de betrokken personen worden opgemaakt, per stuk

€ 10,40  

 

9.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag, anders gedaan dan via internet (DigiD), tot het verkrijgen van:

 

 

9.2.1

een bewijs van in leven zijn, verklaringen van inkomen en vermogen, van woonplaats en adres, van oorsprong en alle andere, niet elders in deze verordening genoemde verklaringen, welke in het bijzonder belang van de betrokken personen worden opgemaakt, per stuk

€ 12,90

 

9.3

Blanco.

 

 

9.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag, tot het verkrijgen van een verklaringen omtrent het gedrag, per stuk

€ 41,35

*

9.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot de legalisatie van een handtekening of het afgeven van een verklaring, dat de foto op een stuk, de foto is van degene, op wiens naam het stuk is gesteld of van degene die in dat stuk wordt bedoeld

€  12,90

 

 

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

 

 

10.1

Het tarief bedraagt ter zake van:

 

 

10.1.1

het op verzoek verrichten van onderzoek door medewerkers van het streekarchivariaat per kwartier of een gedeelte daarvan

€ 16,90

 

10.2

het op verzoek verstrekken van uittreksels uit een in het gemeentearchief berustend stuk, door medewerkers van het streekarchivariaat per kwartier of een gedeelte daarvan, tenzij anders bepaald

€  16,90

 

10.3

het maken van reproducties/fotokopieën

 

 

10.3.1

in A 4 formaat, per afdruk

€  0,24

 

10.3.2

in A 3 formaat, per afdruk

€ 0,40

 

10.4

het in bruikleen geven van reproducties van archief- en beeldmateriaal van het streekarchivariaat die niet voor eigen gebruik zijn, maar ten behoeve van tentoon-stellingen en publicaties, is een éénmalige gebruiks-vergoeding verschuldigd per reproductie afhankelijk van de oplage:

 

 

10.4.1

Kranten:

 

 

10.4.1.1

bij een oplage van 50.000 stuks of minder

€ 5,55

 

10.4.1.2

bij een oplage van meer dan 50.000 stuks

€ 9,25

 

10.4.2

Tijdschriften:

 

 

10.4.2.1

bij een oplage van 20.000 stuks of minder

€ 5,55

 

10.4.2.2

bij een oplage van meer dan 20.000 stuks

€ 9,25

 

10.4.3

boeken, c.d.’s, d.v.d’s, folders en ander drukwerk

 

 

10.4.3.1

bij een oplage van minder dan 1.000 stuks

€  0,00

 

10.4.3.2

bij een oplage van 1.000 tot 5.000 stuks

€  5,55

 

10.4.3.3

bij een oplage van 5.000 stuks of meer

€  9,25

 

10.4.4

film, televisie, tentoonstellingen en internetsites

op aan-vraag

 

10.5

het uitlenen van reproducties van archief- en beeldmateriaal (maximaal 10 kilogram) exclusief de verpakkings- en verzendkosten (heen en terug) en exclusief de premies voor de verzekering, die voor rekening van de lener komen

€ 27,60

 

10.6

het verlenen van medewerking aan door derden (niet of niet mede op initiatief van het streekarchivariaat) verzorgde tentoonstellingen, cursussen of rondleidingen per kwartier of een gedeelte daarvan

€ 16,90

 

 

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

 

 

 

Niet van toepassing.

 

 

 

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

 

 

12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

12.1.1

een vergunning tot tijdelijke verhuur op grond van artikel 15 van de Leegstandwet

€  65,95

 

 

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

 

 

 

Niet van toepassing.

 

 

 

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen

 

 

 

Niet van toepassing.

 

 

 

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

   

 

15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

 

15.1.1

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in de Winkeltijdenwet

€  198,00

 

15.1.2

het verlenen van toestemming om een onder 15.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€  33,30

 

15.1.3

het intrekken of wijzigen van een onder 15.1.1 bedoelde ontheffing

€  33,30

 

 

Hoofdstuk 16

Kansspelen

 

 

16.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

 

16.1.1

tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen;

 

 

 

16.1.2

voor een periode van 36 maanden voor één kansspelautomaat

€ 56,50

*

 

16.1.3

voor een periode van 36 maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat € 56,50, en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 34,00

*

 

16.2

tot het verkrijgen van een (loterij)vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen

€  34,40

 

 

 

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

 

 

 

 

Niet van toepassing.

 

 

 

Hoofdstuk 18

Kabels en leidingen

 

 

18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een instemmingsbesluit als bedoeld in artikel 4, eerste lid van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuur gemeente Geldermalsen 2013

 

 

18.1.1

voor sleuven met een kabel/leidinglengte van 25 tot 500 meter

€  790,00

 

18.1.2

voor sleuven met een kabel/leidinglengte van 500 tot 1.000 meter

€ 1.255,00

 

18.1.3

voor sleuven met een kabel/leidinglengte van 1.000 meter of meer

€ 1.255,00

 

 

Vermeerderd met € 1,67 per meter boven het aantal van 1.000 meter kabel/leidinglengte.

 

 

18.2

Indien met betrekking tot een aanvraag onderzoek naar de status van de kabel/leiding plaatsvindt, dan worden de leges verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door of namens het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

18.2.1

Indien een begroting als bedoeld onder 18.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis in gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

 

 

19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen c.q. verlengen (vervangen) van een invaliden- of gehandicapten-parkeerkaart ingevolge het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer:

 

 

19.1.2

indien daarvoor een medische keuring noodzakelijk is

€ 157,00

 

19.1.3

indien daarvoor geen medische keuring noodzakelijk is

€ 56,80

 

19.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanbrengen van wijzigingen in de verstrekte invaliden- of gehandicapten-parkeerkaart

€ 56,80

 

 

Hoofdstuk 20

Diversen

 

 

 20.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

 

20.2

het van gemeentewege op aanvraag vervaardigen van kaarten of tekeningen, waarvan originelen zich ter secretarie bevinden, voor ieder daaraan besteed kwartier

€  17,10

 

20.2.1

het in fotokopie vervaardigen van kaarten, indien daar minder dan een kwartier tijd voor nodig is:

 

 

20.2.1.1

per pagina op papier van A 3 en A 4 formaat

€ 7,00

 

20.2.1.2

per pagina op papier van A 2 formaat

€ 8,20

 

20.2.1.3

per pagina op papier van A 1 formaat

€ 9,60

 

20.2.1.4

per pagina op papier van A 0 formaat

€ 10,80

 

20.3

het verstrekken van geheel gedrukte minuten, afschriften of uittreksels van stukken, per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde, ongeacht het formaat

 

 

20.3.1

0 t/m 6 kopieën

€ 0,00

 

20.3.2

7 t/m 13 kopieën

€ 5,60

 

20.3.3

voor 14 kopieën en meer per kopie

€ 0,46

 

20.3.4

Onder gedrukte stukken worden mede verstaan voor een deel bedrukte en overigens blanco gelaten stukken. Met gedrukte stukken worden gelijkgesteld stukken op een andere wijze dan door middel van een drukpers vermenigvuldigd. Indien de stukken voorzien zijn van een ingeschreven of ingetypte datum en van ondertekening, worden zij voor de toepassing van deze bepaling als gedrukte stukken aangemerkt.

 

 

20.4

het verstrekken van geheel of gedeeltelijk geschreven en overigens bedrukte dan wel blanco gelaten minuten of uittreksels van stukken (stukken op een schrijfmachine of met een fotokopieerapparaat vervaardigd mede hieronder begrepen), per geheel of gedeeltelijk beschreven bladzijde

€  5,85

 

20.5

het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van geld of goed als bedoeld in artikel 5:13 van de A.P.V.

€   0,00

 

20.6

het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 5:18, eerste lid van de A.P.V., om in de gemeente buiten de wekelijkse warenmarkt om een standplaats in te nemen, geldig voor:

 

 

20.6.1

één dag

€ 31,15

 

20.6.2

één week

€ 31,15

 

20.6.3

één maand

€ 31,15

 

20.6.4

onbepaalde tijd

€ 104,00

 

20.7

het verkrijgen van een vergunning om een weg of weggedeelte te gebruiken anders dan overeenkomstig de bestemming daarvan, of tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het plaatsen van tijdelijke reclameborden als bedoeld in artikel 2:10 van de A.P.V., per periode van maximaal 10 dagen voor maximaal 20 borden

€ 31,15

 

20.8

het stoken van vuur als bedoeld in artikel 5:34 van de A.P.V.

€ 37,30

 

 

Hoofdstuk 20

Diversen

 

 

20.9

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, niet zijnde gegevens uit de Basisregistratie personen (BRP), door middel van een computer, per geprinte pagina (ongeacht het formaat)

€  5,75

 

20.10

het beschikken op verzoekschriften, het verlenen van vergunningen tot ontheffing van handelingen of voor het afgeven van een verklaring van geen bezwaar, krachtens wet, reglement of verordening vereist, voor zover daarvoor geen wettelijke regeling of vrijstelling bestaat of voor zover daarvoor in deze verordening elders geen recht is opgenomen

€ 31,15

 

 

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

 

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2699, uitgave 2013, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. De opgegeven bouwkosten worden getoetst aan de laatst vastgestelde ROEB-lijst. Bij afwijkingen gelden de in voornoemde ROEB-lijst opgenomen bouwkosten als uitgangspunt.

 

 

2.1.1.3

Vervallen.

 

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

 

2.1.1.5

A.P.V.: Algemene Plaatselijke Verordening.

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

 

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

 

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€  369,00

 

2.2.2

Indien advies, met betrekking tot een stedebouwkundig en/of ruimtelijk vraagstuk, moet worden ingewonnen bij een externe partij, worden de onder 2.2.1 verschuldigde leges verhoogd met de bij de gemeente in rekening gebrachte kosten. Deze kosten worden beschouwd als externe kosten, welke worden geheven op basis van onderdeel 2.3.16.

 

 

2.2.3

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

25%

 

 

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

 

 

 

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

 

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten niet meer dan € 250,00 bedragen:

€ 49,00

 

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten meer dan € 250,00 bedragen, doch niet meer dan € 4.500,00, € 49,00 vermeerderd met 3,26% van de bouwkosten, waarmee de bouwkosten het bedrag van € 250,00 overschrijdt;

 

 

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten meer dan € 4.500,00 bedragen, € 187,55 vermeerderd met 2,45% van de bouwkosten, waarmee die bouwkosten het bedrag van € 4.500,00 overschrijdt, met een maximum totaal bedrag aan leges van € 250.000.

 

 

 

 

Welstandstoets

 

 

2.3.1.2

Indien advies van het Gelders Genootschap moet worden ingewonnen worden de bedragen berekend overeenkomstig het bepaalde in 2.3.1.1 verhoogd met de volgende bedragen, met dien verstande dat het bedrag van de verhoging ten minste bedraagt:

€ 58,00

 

2.3.1.2.1

2,30 promille van de bouwkosten in geval van geraamde bouwkosten tot en met € 500.000,00

 

 

 

vermeerderd met 1,45 promille van het gedeelte van de geraamde bouwkosten vanaf € 500.001,00 tot en met € 1.000.000,00

 

 

 

vermeerderd met 0,97 promille van het gedeelte van de geraamde bouwkosten vanaf € 1.000.001,00 tot en met € 2.500.000,00

 

 

 

vermeerderd met 0,60 promille van het gedeelte van de geraamde bouwkosten vanaf € 2.500.001,00 tot en met € 5.000.000,00

 

 

 

vermeerderd met 0,30 promille van het gedeelte van de geraamde bouwkosten vanaf € 5.000.001,00.

 

 

2.3.1.2.2

Voor woningbouw van één en hetzelfde type welke in één

complex worden uitgevoerd:

 

 

2.3.1.2.2.1

complexen van 1 tot en met 5 gelijke woningen, tarief volgens 2.3.1.2.1;

 

 

 

complexen van 6 tot en met 10 gelijke woningen, tarief over bouwsom 5 woningen;

 

 

 

complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen, tarief over bouwsom 6 woningen;

 

 

 

complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen, tarief over bouwsom 8 woningen;

 

 

 

complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen, tarief over bouwsom 10 woningen;

 

 

 

complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen, tarief over bouwsom 12 woningen;

 

 

 

en zo vervolgens

 

 

 

Etage- en galerijwoningen e.d. worden als één bouwblok beschouwd. Het tarief wordt dan berekend naar de totale bouwsom van het bouwblok.

 

 

2.3.1.2.3

Indien er sprake is van een integrale welstand advisering + 1 extra discipline, dan bedragen de leges 1,8 x het reguliere tarief zoals bedoeld in 2.3.1.2.1

 

 

2.3.1.2.4

Indien er sprake is van een integrale welstand advisering + meerdere extra disciplines, dan bedragen de leges 2,2 x het reguliere tarief zoals bedoeld in 2.3.1.2.1.

 

 

2.3.1.2.5

Indien er sprake is van een welstand advisering bij illegale bouwwerken, dan bedragen de leges 1,5 x het reguliere tarief zoals bedoeld in 2.3.1.2.1.

 

 

2.3.1.2.6

Voor reclameobjecten, per adviesaanvraag.

€ 57,00

 

2.3.1.2.7

Voor vooroverleg over plannen waarvoor een behandeling in de commissie en een uitgewerkt verslag nodig is, per adviesaanvraag.

€ 121,00

 

 

Genoemd bedrag wordt verrekend met de definitieve adviesaanvraag.

 

 

2.3.1.2.8

Voor overige adviezen, per uur afhankelijk van de soort advisering

 

 

2.3.1.2.9

De in 2.3.1.2.1 genoemde geraamde bouwkosten worden afgerond op hele euro’s en zijn exclusief B.T.W.

 

 

2.3.1.2.10

Onverminderd het bepaalde in 2.3.1.1 tot en met 2.3.1.2.9 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

€ 88,10

 

 

Beoordeling bodemrapport

 

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

 

2.3.1.3.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 161,00

 

2.3.1.3.2

voor de beoordeling van een rapportage of een programma van eisen en het opstellen van een selectieadvies betreffende een archeologisch bodemrapport:

 

 

2.3.1.3.2.1

indien er sprake is van een bureau- en booronderzoek

€ 224,00

 

2.3.1.3.2.2

indien er sprake is van een proefsleuvenonderzoek

€ 354,00

 

2.3.1.3.2.2.1

Indien advies moet worden ingewonnen bij een externe partij, worden de onder 2.3.1.3.2.2 verschuldigde leges verhoogd met de bij de gemeente in rekening gebrachte kosten, dit voor zover deze kosten meer dan € 250,00 bedragen. Deze kosten worden beschouwd als externe kosten, welke worden geheven op basis van onderdeel 2.3.16.

 

 

2.3.1.3.2.2.2

indien er sprake is van de goedkeuring van een programma van eisen ten behoeve van het proefsleuvenonderzoek

€  202,00

 

2.3.1.3.2.3

indien er sprake is van opgraven of een archeologische begeleiding

€  354,00

 

2.3.1.3.2.3.1

Indien advies moet worden ingewonnen bij een externe partij, worden de onder 2.3.1.3.2.3 verschuldigde leges verhoogd met de bij de gemeente in rekening gebrachte kosten, dit voor zover deze kosten meer dan € 250,00 bedragen. Deze kosten worden beschouwd als externe kosten, welke worden geheven op basis van onderdeel 2.3.16.

 

 

2.3.1.3.2.3.2

indien er sprake is van de goedkeuring van een programma van eisen ten behoeve van een archeologische begeleiding of opgraving

€  202,00

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in 2.3.1.1 worden de kosten, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie benodigd is, beschouwd als externe kosten, welke worden geheven op basis van onderdeel 2.3.16.

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit

     

10%

 

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, met een maximum van:

€ 1.000,00

 

 

Beoordeling aanvullende gegevens

 

 

2.3.1.6

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

     

€ 142,00

 

2.3.1.7

Indien advies, met betrekking tot een stedebouwkundig en/of ruimtelijk vraagstuk, moet worden ingewonnen bij een externe partij, worden de onder 2.3.1 verschuldigde leges verhoogd met de bij de gemeente in rekening gebrachte kosten. Deze kosten worden beschouwd als externe kosten, welke worden geheven op basis van onderdeel 2.3.16.

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2,12%

 

 

van de aanlegkosten, met een minimum van:

€  186,00

 

 

en een maximum van:

€  3.985,00

 

2.3.2.2

Indien de aanvraag wordt ingediend, nadat met de aanleg van de werken of werkzaamheden zonder vergunning is aangevangen of heeft plaatsgevonden, worden de onder 2.3.2.1 genoemde bedragen verhoogd met 10% met een minimum van € 28,50 en een maximum van € 400,00.

 

 

 

Beoordeling bodemrapport

 

 

2.3.2.3

Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.2 zelf toepassing vindt.

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€  885,00

 

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€  885,00

 

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 4.465,00

 

2.3.3.3.1

te verhogen met de noodzakelijke advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van

€  95,25

 

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 1.245,00

 

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 445,00

 

2.3.3.5.1

te verhogen met de noodzakelijke advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van

€  95,25

 

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 1.445,00

 

2.3.3.6.1

te verhogen met de noodzakelijke advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van

€  95,25

 

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 1.445,00

 

2.3.3.7.1

te verhogen met de noodzakelijke advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van

€  95,25

 

2.3.3.8

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

€ 885,00

 

2.3.3.8.1

te verhogen met de noodzakelijke advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van

€  95,25

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 885,00

 

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 885,00

 

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 4.465,00

 

2.3.4.3.1

te verhogen met de noodzakelijke advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van

€  95,25

 

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 1.245,00

 

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€  445,00

 

2.3.4.5.1

te verhogen met de noodzakelijke advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van

€  95,25

 

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 1.445,00

 

2.3.4.6.1

te verhogen met de noodzakelijke advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van

€  95,25

 

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 1.445,00

 

2.3.4.7.1

te verhogen met de noodzakelijke advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van

€    95,25

 

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€   885,00

 

2.3.4.8.1

te verhogen met de noodzakelijke advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van

€  95,25

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 165,00

 

2.3.5.2

de onder 2.3.5.1 genoemde leges worden verhoogd bij:

 

 

2.3.5.2.1

een vloeropp. van 0 t/m 100 m² met

€ 111,00

 

2.3.5.2.2

een vloeropp. van 101 t/m 500 m² met € 1,10 per m²

 

 

2.3.5.2.3

een vloeropp. van 501 t/m 2.000 m² met  € 332,00 plus € 0,46 per m²

 

 

2.3.5.2.4

een vloeropp. van 2.001 t/m 5.000 m² met € 930,00

plus € 0,19  per m²

 

 

2.3.5.2.5

een vloeropp. van 5.001 t/m 50.000 m² met € 1.495,00 plus € 0,08 per m²

 

 

2.3.5.2.6

een vloeropp. van meer dan 50.000 m² met € 2.065,00 plus € 0,07 per m²

 

 

2.3.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in het “Besluit brandveilig gebruik bouwwerken”

€ 165,00

 

2.3.5.4

Bij het wijzigen van een gebruiksvergunning als gevolg van een uitbreiding van een bouwwerk dient onder vloeroppervlakte te worden verstaan de oppervlakte van de uitbreiding.

 

 

2.3.5.4.1

Bij het wijzigen van een gebruiksvergunning als gevolg van een herindeling van een bouwwerk dient onder vloeroppervlakte te worden verstaan de oppervlakte van de heringedeelde ruimten.

 

 

2.3.5.4.2

Bij het wijzigen van een gebruiksvergunning als gevolg van een gewijzigd gebruik van een bouwwerk dient onder vloeroppervlakte te worden verstaan de oppervlakte waarvoor het gebruik wordt gewijzigd.

 

 

2.3.5.5

de onder 2.3.5.3 genoemde leges worden verhoogd bij:

 

 

2.3.5.5.1

een vloeropp. van 0 t/m 100 m² met

€ 111,00

 

2.3.5.5.2

een vloeropp. van 101 t/m 500 m² met € 1,10 per m²

 

 

2.3.5.5.3

een vloeropp. van 501 t/m 2.000 m² met  € 332,00 plus € 0,46 per m²

 

 

2.3.5.5.4

een vloeropp. van 2.001 t/m 5.000 m² met € 930,00

plus € 0,19 per m²

 

 

2.3.5.5.5

een vloeropp. van 5.001 t/m 50.000 m² met € 1.495,00 plus € 0,08 per m²

 

 

2.3.5.5.6

een vloeropp. van meer dan 50.000 m² met € 2.065,00 plus € 0,07 per m²

 

 

2.3.5.6

Daar waar in dit onderdeel wordt gesproken over m², wordt hiermee bedoeld de bruto vloeroppervlakte.

 

 

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de “Monumentenverordening Geldermalsen 1998” aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 6, tweede lid, van genoemde gemeentelijke monumentenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€  0,00

 

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€  0,00

 

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een

bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of een in bestemmingsplannen `Beesd 2007` en `Acquoy 2009` aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 6, tweede lid van de in 2.3.6.1 genoemde gemeentelijke monumentenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€  0,00

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

 

2.3.7.1

Indien de melding betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk, waarbij naar redelijke inschatting de hoeveelheid sloopafval meer dan 10 kubieke meter zal bedragen of asbest wordt verwijderd, waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening of artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 161,00

 

 

Beoordeling bodemrapport

 

 

2.3.7.2

Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in 2.3.7.1 bedoelde melding, tenzij de onderdelen 2.3.1.3.2 of 2.3.2.3 zelf toepassing vinden.

 

 

 

Asbesthoudende materialen

 

 

2.3.7.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde melding betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

€ 222,00

 

 

 

Aanleggen of veranderen weg

 

 

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de A.P.V. een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 222,00

 

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de A.P.V. een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 204,00

 

2.3.10

Kappen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de A.P.V een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€  24,85

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

 

Niet van toepassing.

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 222,00

 

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€  222,00

 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€  222,00

 

 

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€  222,00

 

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€  222,00

 

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning.

Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€  222,00

 

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

2.3.16

Advies

 

 

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door of namens het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

2.3.16.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

2.3.16.3

Indien de werkelijke kosten, zoals genoemd in 2.3.16.1 minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

 

2.3.17

Verklaring van geen bedenkingen

 

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

 

2.3.17.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€  222,00

 

2.3.17.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door of namens het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

2.3.17.3

Indien de werkelijke kosten, zoals genoemd in 2.3.17.1.2 minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

 

 

Hoofdstuk 4

Vermindering

 

 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

 

 

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

 

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze al in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan

 75%

 

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan

50%

 

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

 

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 6 weken na het in behandeling nemen ervan

25%

 

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

2.5.1.4.

Er wordt geen teruggaaf verleend van de op basis van de onderdelen 2.3.16.1 en 2.3.17.1.2 geheven rechten.

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50%

 

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

2.5.2.1

Er wordt geen teruggaaf verleend van de op basis van de onderdelen 2.3.16.1 en 2.3.17.1.2 geheven rechten.

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

25%

 

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

2.5.3.1.1

Er wordt geen teruggaaf verleend van de op basis van de onderdelen 2.3.16.1 en 2.3.17.1.2 geheven rechten.

 

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

 

Een bedrag minder dan € 25,00 wordt niet teruggegeven.

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16.1 en 2.3.17.1.2 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

 

 

 

Niet van toepassing.

 

 

 

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

 

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€  142,00

 

 

Hoofdstuk 8

Overige bestemmingswijzigingen

 

 

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening, een op een begroting van kosten gebaseerd bedrag met een minimum van

€ 6.225,00

 

2.8.1.1

te verhogen met de noodzakelijk advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van

€  95,25

 

2.8.1.2

te verhogen met de noodzakelijke kosten die de gemeente moet maken voor de inschakeling van externe adviseurs.

 

 

2.8.1.3

De in 2.8.1 tot en met 2.8.1.2 genoemde bepalingen zijn tevens van toepassing indien de aanvraag wordt gevoegd in een andere procedure ten behoeve van een groter plangebied.

 

 

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a of b van de Wet ruimtelijke ordening, een op een begroting van kosten gebaseerd bedrag met een minimum van

€ 4.105,00

 

2.8.2.1

te verhogen met de noodzakelijk advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van

€  95,25

 

2.8.2.2

te verhogen met de noodzakelijke kosten die de gemeente moet maken voor de inschakeling van externe adviseurs.

 

 

2.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c van de Wet ruimtelijke ordening

€ 885,00

 

2.8.3.1

te verhogen met de noodzakelijk advertentiekosten die de gemeente moet maken met een bedrag van

€   95,25

 

2.8.3.2

te verhogen met de noodzakelijke kosten die de gemeente moet maken voor de inschakeling van externe adviseurs.

 

 

2.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een principeverzoek tot herziening, wijziging, uitwerking of afwijking als bedoeld in artikel 3.6, lid c van de Wet ruimtelijke ordening, dan wel een principeverzoek tot toepassing van artikel 2.12, lid 1, onder 3 van de Wabo (voorheen projectbesluit)

€ 945,00

 

2.8.4.1

Indien het besluit over het principeverzoek zoals bedoeld in 2.8.4 leidt tot een planologische procedure als bedoeld in 2.8.1 tot en met 2.8.3, wordt 50% van de geheven leges van het principeverzoek in mindering gebracht op de leges verbonden aan de betreffende planologische procedure.

 

 

2.8.5

Met betrekking tot het in behandeling nemen van de aanvraag of het verzoek, en het verschil tussen de werkelijke kosten en het aan de hand van de begroting geraamde bedrag is het gestelde in 2.3.16 van toepassing.

 

 

2.8.6

Als de gemeente de gevraagde uitwerking of wijziging weigert en dit besluit onherroepelijk is geworden, bestaat aanspraak of teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

25%

 

 

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

 

 

 

Niet van toepassing.

 

 

 

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

 

 

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 222,00

 

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2  

Hoofdstuk 1

Horeca

 

 

1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

1.1.1

een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid van de Drank- en Horecawet

€ 205,00

 

1.1.2

een ontheffing als bedoeld in artikel 35, van de Drank- en Horecawet

€  31,15

 

1.1.3

een wijziging van de reeds verleende vergunning ingevolge artikel 30 van de Drank- en Horecawet (wijziging inrichting) of een wijziging van de reeds verleende vergunning ingevolge artikel 30a van de Drank- en Horecawet (wijziging leidinggevende)

€  80,90

 

1.1.4

een vergunning met betrekking tot het exploiteren van een horecabedrijf, als bedoeld in artikel 2:28 van de A.P.V.

€  37,30

 

 

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

 

 

2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

2.1.1

een vergunning tot het mogen organiseren/houden een evenement als bedoeld in artikel 2:24 en 2:25 van de

A.P.V., geldig voor:

 

 

2.1.1.1

één dag

€  99,60

 

2.1.1.2

twee dagen

€ 167,00

 

2.1.1.3

drie dagen of meer

€ 234,00

 

2.1.2

een vergunning tot het organiseren van een snuffelmarkt e.d. als bedoeld in artikel 5:23 van de A.P.V.

€  34,40

 

2.2

Indien voor het verlenen van een vergunning als bedoeld onder 2.1, een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet vereist is, dan worden de onder 2.1 bedoelde leges verhoogd met de tarieven als bedoeld in titel 3, hoofdstuk 1.

 

 

2.3

Indien voor het verlenen van een vergunning als bedoeld onder 2.1, een vergunning op grond van de brandbeveiligingsverordening vereist is, dan worden de onder 2.1 bedoelde leges verhoogd met de tarieven als bedoeld in titel 3, hoofdstuk 6.

 

 

2.4

Indien voor het verlenen van een vergunning als bedoeld onder 2.1, een ontheffing geluidshinder vereist is, dan worden de onder 2.1 bedoelde leges verhoogd met de tarieven als bedoeld in titel 3, hoofdstuk 7.

 

 

2.5

Indien voor het verlenen van een vergunning als bedoeld onder 2.1, een advies van de dienst Geneeskundige Hulpverlening onder Rampenomstandigheden vereist is, dan worden de onder 2.1 bedoelde leges verhoogd met

€ 164,00 per adviesuur. De advieskosten worden beschouwd als externe advieskosten, als bedoeld in titel 2, onderdeel 2.3.16.

 

 

 

2.6

De onder 2.1 en 2.2 t/m 2.5 bedoelde leges worden niet geheven, indien de aanvraag tot een vergunning of ontheffing wordt aangevraagd door een niet-commerciële instelling ten behoeve van een niet-commerciële activiteit.

 

 

 

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

 

 

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

3.1.1

een vergunning als bedoeld in artikel 3:4 van de

A.P.V.:

 

 

3.1.1.1

voor een escortbedrijf

€ 493,00

 

3.1.1.2

voor een seksinrichting

€ 705,00

 

3.1.2

een wijziging van een vergunning als bedoeld onder 3.1.1.1 en 3.1.1.2, in verband met uitsluitend een wijziging in de persoon van de beheerder (artikel 3:15 van de A.P.V.)

€ 211,00

 

 

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

 

 

 

Niet van toepassing.

 

 

 

Hoofdstuk 5

Leefmilieuverordening

 

 

 

Niet van toepassing.

 

 

 

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening

 

 

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een tijdelijke inrichting of evenement, als bedoeld in de Brandbeveilingsverordening voor maximaal 7 dagen

€  85,90

 

3.6.1

De onder 3.6 genoemde leges worden bij tijdelijke inrichtingen of evenementen voor langer dan 7 dagen, per week of een gedeelte daarvan verhoogd met

€  57,30

 

 

Hoofdstuk 7

Diversen

   

 

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

3.7.1

een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 van de A.P.V.

 

 

3.7.1.1

met betrekking tot geluidshinder lichte categorie

€  34,40

 

3.7.1.2

met betrekking tot geluidshinder middelzware categorie

€  34,40

 

3.7.1.3

met betrekking tot geluidshinder zware categorie

€  99,65

 

3.7.1.4

met betrekking tot geluidshinder werkzaamheden aan wegen en spoorwegen

€ 277,00

 

3.7.2

een verklaring van geen bezwaar voor het opstijgen met een luchtballon, schermzweeftoestel en zeilvliegtuig op grond van artikel 8a.50 van de Wet Luchtvaart

€  37,30

 

 

 

 

Er is hier sprake van een wettelijk- of een wettelijk maximum tarief.  

*

 

Behoort bij raadsbesluit van 20 december 2016, nummer 08G.

De griffier van de gemeente Geldermalsen,

Naar boven