Gemeenteblad van Hollands Kroon
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Gemeenteblad 2016, 185742 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Gemeenteblad 2016, 185742 | Overige besluiten van algemene strekking |
Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2016
Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand
Artikel 2 Verlenen van ambtelijke bijstand
Ambtelijke bijstand wordt aan een raadslid verleend, tenzij:
Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand
Als de gemeentesecretaris de in artikel 1 tweede lid bedoelde bijstand weigert deelt hij zijn besluit gemotiveerd mee aan de voorzitter van de raad, de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.
Artikel 4 Geschil over ambtelijke bijstand
Als het verzoek om bijstand door de gemeentesecretaris wordt geweigerd of als het raadslid niet tevreden is over de verleende ambtelijke bijstand, kan het betrokken raadslid via de griffier het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.
Hoofdstuk 2 Fractieondersteuning
Artikel 6 Besteding financiële vergoeding
1.Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en
controlerende rol te versterken.
personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten
Artikel 7 Voorschot bijdrage fractieondersteuning
De bijdrage voor fractieondersteuning wordt vóór 31 januari van het betreffende kalenderjaar in
de vorm van een voorschot op dat kalenderjaar verstrekt op een door de fractie aan te geven rekeningnummer.
Artikel 8 Tijdstip verstrekken voorschot in verkiezingsjaar
In afwijking van het bepaalde in artikel 7 wordt in een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden het voorschot vóór 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Toelichting bij de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Hollands Kroon
Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33 van de Gemeentewet. Dit artikel legt expliciet vast dat de raad én individuele raadsleden een recht op ambtelijke bijstand hebben. Voor politieke groeperingen bestaat daarnaast een recht op fractieondersteuning. De uitwerking van deze rechten moet bij verordening worden geregeld.
De verordening is niet bedoeld om formele barrières op te werpen die het verlenen van bijstand aan raadsleden bemoeilijken. Een raadslid kan een beroep doen op de griffier voor ondersteuning.
De uiteindelijke beslissing over het niet verlenen van ambtelijke bijstand is voorbehouden aan de burgemeester. Het ligt voor de hand dat hij hierover overleg voert met de gemeentesecretaris en de griffier (en zo nodig ook het betrokken raadslid). Uiteraard kan de raad via de gebruikelijke weg hierover de burgemeester verzoeken verantwoording af te leggen (artikel 180 Gemeentewet).
Naast het beroep doen op ambtelijke bijstand hebben fracties de mogelijkheid om ondersteuning in te schakelen bij de uitvoering van de politieke taken. Hiervoor stelt de raad jaarlijks bij de begroting een bedrag vast voor fractieondersteuning.
Elke fractie moet de garantie hebben om zich op gelijkwaardig niveau te kunnen laten ondersteunen ongeacht de grootte van de fractie. Elke fractie krijgt dan ook jaarlijks hetzelfde vaste bedrag van € 1.500.
Bij splitsing van een fractie zal de nieuwe fractie naar rato van het aantal maanden dat nog in het kalenderjaar over is een deel ontvangen van het vastgestelde vaste bedrag.
De verordening schrijft regels voor voor de besteding van het fractiebudget. Het is van belang dat er eenduidigheid is over de criteria. Zo is het verboden om het budget te gebruiken voor partijbelangen, zoals kosten voor campagnes of verkiezingen. Ook controle en contra-expertise kunnen niet worden bekostigd uit het fractiebudget, daarvoor bestaat het onderzoeksbudget van de raad. Het budget mag ook niet gebruikt worden voor dienstreizen en opleidingen/cursussen van raadsleden. De vergoeding van deze kosten zijn geregeld in de Verordening rechtspositie raadsleden.
Voorbeelden van wel/niet toegestane bestedingen
•Indien dit wordt aangemerkt als ‘loon’ dient men rekening te houden met loonheffing,
Elke fractie legt voor 1 maart van het volgend kalenderjaar verantwoording af over de besteding van het budget. Het is aan de fractie zelf hoe zij zich verantwoorden. Dit kan bijvoorbeeld door plaatsing van het jaarverslag op de eigen websites van de fracties. Uitgangspunt is dat de informatie (incl. originele betalingsbewijzen) voor een ieder toegankelijk en opvraagbaar moet zijn.
Het jaarverslag en de originele betalingsbewijzen dienen t.b.v. de Belastingdienst zeven jaar te worden bewaard. Hier zijn de fracties zelf verantwoordelijk voor. Bij het opheffen van politieke fracties kunnen deze stukken bij de griffier ter archivering worden aangeboden. In voorkomend geval ontvangen zij daarvoor een ontvangstbevestiging.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-185742.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.