Gemeenteblad van Asten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Asten | Gemeenteblad 2016, 184467 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Asten | Gemeenteblad 2016, 184467 | Verordeningen |
Subsidiebeleid Welzijn en Participatie gemeente Asten 2018-2020
De raad van de gemeente Asten;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van
18 oktober 2016 met zaaknummer AST/2016/020784;
gehoord het advies van de commissie Burgers van 21 november 2016;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het subsidiebeleid van de gemeente Asten is herzien;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Accountantsverklaring: een verklaring omtrent een onderzoek van een accountant naar de juistheid, tijdigheid en volledigheid van de verstrekte informatie en de gedeclareerde subsidie. Deze verklaring strekt zich niet alleen uit tot de rechtmatigheid, maar ook tot een doelmatige en doeltreffende besteding van de toegekende subsidie;
Professionele organisatie: de rechtspersoon, als bedoeld in het Burgerlijk Wetboek, daaronder begrepen een zelfstandig onderdeel van zo’n rechtspersoon, die zich tot doel stelt zonder winstoogmerk middels de inzet van betaalde krachten, eventueel in combinatie met vrijwilligers, één of meer activiteiten te verrichten ten behoeve van de realisatie van gemeentelijke beleidsdoelen en waarvan één of meer activiteiten zijn gericht op de bevolking van Asten;
Subsidie: subsidie als bedoeld in artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), inhoudende de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten;
Vrijwilligersorganisatie: een vereniging, stichting of werkgroep die zich tot doel stelt zonder winstoogmerk middels de inzet van vrijwilligers, onverplicht en onbetaald, in enig georganiseerd verband activiteiten te verrichten ten behoeve van de realisatie van gemeentelijke beleidsdoelen en waarvan één of meer activiteiten zijn gericht op de bevolking van Asten;
Werkplan ( meerjaren ): een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd en de daarmee nagestreefde doelstellingen voor een periode van één tot ten hoogste vier subsidiejaren. Per activiteit wordt vermeld wat daarvoor de eventuele benodigde personele en materiële middelen zijn. Onderscheid wordt gemaakt tussen het werkplan van een vrijwilligersorganisatie en een professionele organisatie.
Artikel 2 Reikwijdte van de verordening
Deze verordening is van toepassing op de verstrekking van subsidies op de volgende beleidsterreinen:
Artikel 3 Bevoegdheden raad en college
Het college is bevoegd besluiten te nemen tot verlening en vaststelling van subsidies en het al dan niet verlenen van voorschotten, alsmede besluiten tot weigering, terugvordering, intrekking of wijziging van subsidies binnen de marges van de door de raad vastgestelde begroting en het subsidieplafond.
Voor zover dat ten behoeve van het voldoen aan een Europees steunkader noodzakelijk is, kan het college in nadere regels afwijken van deze verordening en deze aanvullen.
Artikel 5 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud
De raad is bevoegd om in het kader van de begrotingsbehandeling jaarlijks een subsidieplafond vast te stellen en de wijze van verdeling aan te geven, gespecificeerd naar de desbetreffende subsidievormen. Het subsidieplafond wordt voor de aanvang van het tijdvak, waarvoor het beschikbaar is, bekendgemaakt.
Hoofdstuk 2 Structurele subsidies
heeft aangevraagd bij één of meerdere andere subsidieverstrekkers, doet de
aanvrager daarvan melding in de aanvraag.
1.Het college kan nadere regels stellen, waarin van de voorgaande leden kan worden afgeweken.
Artikel 7 In te dienen bescheiden vrijwilligersorganisatie
Artikel 8 In te dienen bescheiden professionele organisatie
Artikel 10 Betaling en bevoorschotting
Indien een beschikking tot subsidieverlening vanaf € 5.000,= per jaar wordt gegeven gaat het college over tot bevoorschotting van de subsidie. Het college bepaalt de hoogte van het voorschot en het aantal termijnen waarin dit betaalbaar wordt gesteld. Voorschotten worden verrekend bij de vaststelling van de subsidie.
Artikel 12 Vaststelling subsidies vanaf € 5.000,=
vast vóór 31 december in het jaar volgend op het jaar waarin de gesubsidieerde activiteiten hebben plaatsgevonden.
Indien uit de overgelegde gegevens blijkt dat de toegekende subsidie niet of niet volledig overeenkomstig haar bestemming is gebruikt, kan besloten worden tot definitieve vaststelling op een ander bedrag en eventueel terugvordering van teveel betaalde bedragen.
Hoofdstuk 3Incidentele subsidies
Artikel 17 Definitieve vaststelling
Het college kan bij incidentele subsidies tot € 1.250,= een steekproef uitvoeren en de subsidieontvanger verplichten om op de door het college aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten, waarvoor subsidie is verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Hoofdstuk 5 Weigering en voorwaarden
Artikel 21 Weigeringsgronden subsidieverlening
college besluiten deze niet in behandeling te nemen, nadat hiervoor een redelijke hersteltermijn is geboden.
1.Als een inhoudelijke of financiële verantwoording niet tijdig of niet volledig is
ingediend, kan het college besluiten een proportionele sanctie toe te passen tot en met het op nihil vaststellen van de subsidie.
Artikel 22 Aanvullende voorwaarden subsidieverlening
Het college kan aan de subsidieverlening aanvullende voorwaarden verbinden met betrekking tot:
Indien gedurende het subsidiejaar aanmerkelijke verschillen ontstaan of dreigen te ontstaan tussen de werkelijke uitgaven en inkomsten en de begrote uitgaven en inkomsten doet de vrijwilligersorganisatie of professionele organisatie daarvan onverwijld mededeling aan het college onder vermelding van de oorzaak van de verschillen.
Artikel 27 Overgangsbepalingen
Aanvragen tot subsidieverlening en subsidievaststelling aangaande de kalenderjaren 2016 en 2017 worden afgedaan volgens de bepalingen van de Algemene subsidieverordening gemeente Asten 2013.
Toelichting Algemene subsidieverordening
Met de ontwikkeling van het nieuwe beleidskader is er ook een nieuwe algemene subsidieverordening opgesteld. De Algemene subsidieverordening gemeente Asten 2017 (ASV) is ten opzichte van de vorige verordening op enkele punten gewijzigd. De ASV is waar mogelijk en noodzakelijk in overeenstemming gebracht met de modelverordening van de VNG uit 2013 en met de update van de modelverordening die in 2016 door de VNG is gepubliceerd.
De belangrijkste wijzigingen worden hieronder nader toegelicht.
Algemene subsidieverordening en deelverordening
Op grond van artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht kan subsidie alleen worden verstrekt indien daarvoor een wettelijke grondslag bestaat. Subsidieverstrekking op basis van alleen beleidsregels is niet mogelijk, omdat daarbij de wettelijke grondslag ontbreekt. Er is dus altijd een verordening nodig.
De basis voor de subsidieverstrekking wordt gevormd door de algemene subsidieverordening. De algemene subsidieverordening is een overkoepelende regeling, waarin voor alle beleidsterreinen algemene regels zijn gesteld ten aanzien van subsidieverstrekking.
Met alleen de algemene subsidieverordening zijn we er nog niet. De algemene verordening biedt geen basis voor een omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie kan worden verstrekt. Dit betekent dat voor de omschrijving van activiteiten en andere regels die gelden voor specifieke beleidsterreinen een andere wettelijke basis nodig is.
Ter bevordering van de duidelijkheid, eenvoud en onderlinge afstemming van regelingen adviseert de VNG om de algemene subsidieverordening zoveel mogelijk algemeen te houden en daarnaast te werken met nadere regels (deelverordeningen) voor afzonderlijke beleidsterreinen. Deelverordeningen zijn algemeen verbindende voorschriften die een uitwerking zijn van verordeningen. Waar het vaststellen van de verordening een bevoegdheid is van de gemeenteraad, beslist het college over deelverordeningen. In de deelverordeningen worden onder meer het doel van de subsidie en de activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen omschreven.
Daarnaast adviseert de VNG gemeenten om het gebruik van beleidsregels bij subsidieverlening zoveel mogelijk te vermijden. Beleidsregels beschrijven hoe een bestuursorgaan omgaat met een bepaalde bevoegdheid. Deze regels binden alleen het bestuursorgaan: zij hebben geen externe werking. Dit betekent dat er in beleidsregels geen rechten of plichten voor burgers kunnen worden vastgelegd.
Wij willen het advies van de VNG volgen en de algemene subsidieverordening zo algemeen mogelijk houden. Momenteel kent de gemeente Asten alleen een algemene subsidieverordening, welke in 2013 is opgesteld. In deze verordening, die in principe is bedoeld voor alle beleidsterreinen waarop subsidie wordt verstrekt, is een groot aantal bepalingen opgenomen die niet algemeen gelden, maar uitsluitend van toepassing zijn op welzijn en zorg.
Om ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk sprake is van een algemene subsidieverordening, worden in de ASV 2017 alleen de standaardbepalingen opgenomen die in beginsel gelden voor alle beleidsterreinen. De specifieke bepalingen voor welzijn en zorg worden uit de algemene subsidieverordening gehaald en ondergebracht in een deelverordening; de deelverordening subsidie welzijn en participatie gemeente Asten 2017. Naast een omschrijving van de subsidievormen en criteria wordt in de deelverordening ook de vernieuwde aanvraagprocedure voor incidentele subsidies weergegeven, welke afwijkt van de procedure in de ASV. Daarmee is de wettelijke grondslag voor de subsidieverlening op dit terrein geborgd.
Deze wijziging geldt alleen voor de subsidieverlening op het gebied van welzijn en participatie. Voor de andere beleidsterreinen verandert er niets. Voor deze beleidsterreinen waren er geen aanvullende bepalingen opgenomen in de vorige subsidieverordening. De ASV en de Algemene wet bestuursrecht bieden voldoende grondslag om deze subsidies te kunnen verlenen. Dit betekent dat de wettelijke grondslag voor subsidieverlening in de gemeente Asten wordt verankerd in de Algemene subsidieverordening gemeente Asten 2017 en de Deelverordening subsidie welzijn en participatie gemeente Asten 2017.
Gemeenten verstrekken subsidies aan entiteiten die economische activiteiten verrichten (ondernemers in Europeesrechtelijke zin). Afhankelijk van het totaal aantal verleende subsidies en de bedragen die daarmee gemoeid zijn, kan het zelfs om een aanzienlijk deel gaan. Hierbij dient voorkomen te worden dat ontoelaatbare staatssteun wordt verleend. In dit verband adviseert de VNG om de het subsidiebeleid ‘staatssteunproof’ te maken. In de modelverordening heeft de VNG een aantal bepalingen opgenomen die betrekking hebben op de implementatie van de Europese regelgeving op het gebied van staatssteun.
In Asten hebben we momenteel geen subsidies die voldoen aan de criteria voor staatssteun, zoals vastgelegd in artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie. Er is dus verder nog geen Europese regelgeving – zoals vrijstellingen of steunkaders – op dit gebied van toepassing. In de toekomst kan dit wel veranderen. Daarom hebben we in de ASV 2017 de bepalingen over staatssteun en Europese regelgeving opgenomen die minimaal noodzakelijk zijn om de subsidieverordening ‘staatssteunproof’ te maken. Het gaat daarbij om de bevoegdheid van het college om in nadere regels af te wijken van de ASV indien dit op grond van een Europees steunkader noodzakelijk is (artikel 4 van de ASV) en om enkele imperatieve weigeringsgronden die voortvloeien uit Europees recht (artikel 21 van de ASV).
Naast de bovengenoemde grotere wijzigingen zijn er ook enkele redactionele aanpassingen doorgevoerd. Ook zijn er enkele artikelen of bepalingen verwijderd omdat zij niet langer noodzakelijk waren.
In de artikelsgewijze toelichting wordt per artikel weergegeven wat er gewijzigd is. De artikelen waarin alleen kleine redactionele wijzigingen zijn doorgevoerd en de artikelen waarin niets is gewijzigd worden buiten beschouwing gelaten.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Uit dit artikel is een groot aantal begrippen verwijderd. Dit zijn de begripsbepalingen die alleen betrekking hadden op het gebied van welzijn en zorg. Deze geschrapte bepalingen worden voor zover relevant opgenomen in de Deelverordening subsidie welzijn en participatie gemeente Asten 2017.
Verder zijn ook begripsbepalingen die alleen in dit artikel genoemd werden, en verder niet in de algemene subsidieverordening terugkwamen, uit de lijst gehaald.
Daarnaast zijn er enkele begripsomschrijvingen toegevoegd in het kader van de implementatie van Europese regelgeving op het gebied van staatssteun. De begrippen en de bijbehorende artikelen zijn toegevoegd naar het voorbeeld van de Modelverordening van de VNG. Daarbij hebben we ons beperkt tot de bepalingen die minimaal nodig zijn om aan de Europese regelgeving te voldoen. De reden daarvoor is dat we momenteel geen subsidies hebben die onder de Europese regelgeving vallen.
Het begrip ‘activiteit’ is aangepast zodat ook burgerinitiatieven binnen de begripsomschrijving vallen. In het verlengde daarvan is ook een omschrijving van het begrip ‘burgerinitiatief’ aan de lijst toegevoegd.
Tot slot zijn er redactionele wijzigingen doorgevoerd bij de omschrijvingen van de begrippen ‘subsidie’ en ‘vrijwilligersorganisatie’.
Artikel 2 Reikwijdte van de verordening
Het beleidsterrein ‘algemeen bestuur’ is toegevoegd conform de modelverordening van de VNG.
Bij onderdeel b is de tekst m.u.v. carnavals-, hobby- en buurtorganisaties komen te vervallen. Op basis van het nieuwe beleid kunnen burgerinitiatieven ook in aanmerking komen voor een incidentele subsidie. Indien er sprake is van een burgerinitiatief, kunnen bovengenoemde organisaties derhalve ook binnen de reikwijdte van de verordening vallen.
Artikel 3 Bevoegdheden raad en college
In het derde lid werd verwezen naar de overeenkomst die werd gesloten met professionele organisaties. Op grond van het nieuwe subsidiebeleid wordt er niet langer een overeenkomst gesloten met professionele organisaties als voorwaarde voor subsidieverlening. De verwijzing naar de overeenkomst is verwijderd.
In het oorspronkelijke vierde lid werd bepaald dat het college de raad bij behandeling van de gemeentelijke jaarrekening informeerde over de verantwoording van verstrekte subsidies aan professionele organisaties. Deze bepaling is komen te vervallen omdat hier in de praktijk geen behoefte aan bleek te zijn.
In het oorspronkelijk vijfde lid, nu vierde lid, is een redactionele wijziging doorgevoerd op basis waarvan het college bevoegd is om naast beleidsregels ook nadere regels vast te stellen. Deze wijziging is ingevoerd conform de modelverordening van de VNG.
Zie ook de inleiding van deze toelichting.
Het artikel is toegevoegd naar het voorbeeld van de modelverordening van de VNG. Alleen het eerste lid van de modelbepaling is overgenomen. De overige leden in de modelbepaling zijn alleen nodig indien er al een steunkader van toepassing is, en dat is niet het geval. Mocht deze situatie zich alsnog voordoen, dan bestaat de mogelijkheid om deze bepalingen op te nemen in nadere regels.
In het tweede lid is een redactionele wijziging doorgevoerd conform de modelverordening van de VNG. Daarnaast is de link met het meerjaren subsidieprogramma losgelaten, omdat deze bepaling alleen betrekking had op het beleidsterrein welzijn en zorg.
Het vijfde lid is toegevoegd conform de modelverordening van de VNG, zodat het college indien nodig in nadere regels kan afwijken van de hier weergegeven algemene procedure.
Artikel 7 In te dienen bescheiden vrijwilligersorganisatie
In het eerste lid is een redactionele wijziging doorgevoerd, waarbij de link met het meerjaren subsidieprogramma losgelaten. Deze bepaling had uitsluitend betrekking op het beleidsterrein welzijn en zorg.
Het vierde lid is toegevoegd conform de modelverordening van de VNG, zodat het college indien nodig in nadere regels kan afwijken van de hier weergegeven algemene procedure.
Artikel 8 In te dienen bescheiden professionele organisatie
Het oorspronkelijke eerste lid dat betrekking had op het sluiten van een overeenkomst met de professionele organisatie, is komen te vervallen. Op basis van het nieuwe subsidiebeleid is het sluiten van een overeenkomst niet langer een voorwaarde voor het verlenen van subsidie.
In het eerste lid, aanhef, is een redactionele wijziging doorgevoerd waarbij de link met het meerjaren subsidieprogramma is losgelaten. Deze bepaling had uitsluitend betrekking op het beleidsterrein welzijn en zorg.
In het eerste lid, onder c, is een nieuwe bepaling toegevoegd. Professionele organisaties dienen bij de aanvraag voor een structurele subsidie voortaan ook een financiële specificatie van de uit te voeren activiteiten te overleggen.
Het derde lid is toegevoegd conform de modelverordening van de VNG, zodat het college indien nodig in nadere regels kan afwijken van de hier weergegeven algemene procedure.
In het eerste lid is een redactionele wijziging doorgevoerd, waarbij de link met het meerjaren subsidieprogramma losgelaten. Deze bepaling had uitsluitend betrekking op het beleidsterrein welzijn en zorg.
Het vierde lid, dat ook betrekking had op het meerjaren subsidieprogramma, is komen te vervallen.
Artikel 12 Vaststelling subsidies vanaf € 5.000,=
In het derde lid, onderdeel d, is het subsidiebedrag aangepast tot € 100.000,=, conform het advies van het taakveld Financieel Beleid en Advies van de gemeente Asten. Taakveld Financieel Beleid en Advies acht het redelijk, gezien de omvang van de verstrekte subsidies en eventuele risico’s (zoals onrechtmatig gebruik en fraude), dat professionele organisaties die per jaar een subsidie ontvangen die hoger is dan € 100.000,= jaarlijks een accountantsverklaring moeten laten opstellen.
Artikel 14 Reserves professionele organisaties
In het tweede lid is een redactionele wijziging doorgevoerd, op basis waarvan het college bevoegd is, en niet verplicht, om nadere regels te stellen.
In het derde lid is een redactionele wijziging doorgevoerd, waarbij de verwijzing naar het meerjaren subsidieprogramma is verwijderd. Tevens is het oorspronkelijke derde gesplitst in twee leden, het huidige derde en vierde lid, omdat het twee verschillende zaken betreft.
Het zesde lid is toegevoegd conform de modelverordening van de VNG, zodat het college indien nodig in nadere regels kan afwijken van de hier weergegeven algemene procedure.
Artikel 21 Weigeringsgronden subsidieverlening
Het oorspronkelijke tweede lid van dit artikel is komen te vervallen. De bepaling had uitsluitend betrekking op het beleidsterrein welzijn en zorg.
Het tweede en derde lid zijn toegevoegd conform de modelverordening van de VNG. Het gaat om implementatie van Europese regelgeving. Door deze bepalingen in de verordening op te nemen, voldoen we aan de Europese regelgeving. Er is op dit moment geen sprake van een situatie waarin deze bepalingen van toepassing zijn. Mocht de situatie zich wel voordoen, dan is er sprake van een verplichte weigering: het college heeft daar geen beleidsvrijheid in. Zie ook de inleiding van deze toelichting.
In dit artikel is een redactionele wijziging doorgevoerd, waarbij de verwijzing naar het sluiten van een overeenkomst met de professionele organisaties is komen te vervallen. Op basis van het nieuwe subsidiebeleid is het sluiten van een overeenkomst niet langer een voorwaarde voor het verlenen van subsidie.
Oorspronkelijk artikel 24Wet Bibob
Het oorspronkelijke artikel 24 met betrekking tot de Wet Bibob is komen te vervallen conform de modelverordening VNG. Bij de wijziging van de Wet Bibob in 2013 is in de wet zelf de grondslag opgenomen om Bibob toe te passen op subsidies (art. 6). Het is dus niet langer nodig om die grondslag op te nemen in de algemene subsidieverordening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-184467.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.