Eerste wijzigingsverordening reinigingsheffingen gemeente Gennep

De gemeenteraad van de gemeente Gennep:

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 15 november 2016;

 

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening tot eerste wijziging op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten gemeente Gennep

(Eerste wijzigingsverordening reinigingsheffingen gemeente Gennep).

Artikel I

 

Artikel 2 wordt vervangen door:

 

Artikel 2 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    minicontainer: een vanwege de gemeente verstrekt inzamelmiddel met een bepaald volume;

  • b.

    verzamelcontainer: een vanwege de gemeente geplaatste inzamelvoorziening;

  • c.

    gft-afval: groente, fruit- en tuinafval;

  • d.

    restafval: huishoudelijk afval niet zijnde gft-afval;

  • e.

    grof huishoudelijk afval: huishoudelijke afvalstoffen die met enige regelmaat in een particulier huishouden vrijkomen, doch die te groot of te zwaar zijn om op dezelfde wijze als andere huishoudelijke afvalstoffen aan de periodieke inzameldienst te worden aangeboden;

  • f.

    grof tuinafval: tuinafval dat met enige regelmaat in een particulier huishouden vrijkomt, doch dat te groot of te zwaar is om op dezelfde wijze als gft-afval aan de periodieke inzameldienst te worden aangeboden.

  • g.

    gft-bedrijfsafval: gft-afval afkomstig van bedrijven en instellingen, dat aan de periodieke inzameldienst in minicontainers wordt aangeboden en tegelijkertijd met de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen kan worden meegenomen;

  • h.

    bedrijfsafval: afvalstoffen afkomstig van bedrijven en instellingen, niet zijnde gft-bedrijfsafval, die naar aard, omvang en samenstelling gelijk zijn te stellen aan huishoudelijke afvalstoffen, aan de periodieke inzameldienst in minicontainers worden aangeboden en tegelijkertijd met de inzameling van de huishoudelijke afvalstoffen kunnen worden meegenomen;

  • i.

    ‘gebruik maken’ in hoofdstuk II Afvalstoffenheffing: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

 

Artikel II  

 

Artikel 3 wordt vervangen door:

 

Artikel 3 Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam ‘afvalstoffenheffing’ wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer.

  • 2.

    De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

 

Artikel III  

 

Artikel 4 wordt vervangen door:

 

Artikel 4 Belastingplicht

De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

 

Artikel IV  

 

De tarieventabel bij de Verordening Reinigingsheffingen gemeente Gennep wordt vervangen door de bij deze wijzigingsverordening behorende tarieventabel.

 

Artikel V  

 

De koptekst van de citeertitel wordt gewijzigd in:

Artikel 21 Citeertitel

 

Artikel VI  

De bepalingen die ingevolge deze verordening worden gewijzigd, blijven van toepassing op de belastbare feiten die zich voor de in artikel VII, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing hebben voorgedaan.

 

Artikel VII  

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

 

Artikel VIII  

Deze verordening kan worden aangehaald als: Eerste wijziging Verordening reinigingsheffingen gemeente Gennep

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van 12 december 2016.

De raad voornoemd,

 

, voorzitter

, griffier

 

 

 

 

 

 

Tarieventabel behorende bij de Verordening reinigingsheffingen gemeente Gennep (belastingjaar 2017)

 

 

 

 

Hoofdstuk 1

Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.1

Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing voor het

 

 

 

periodiek inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen

 

 

 

 

 

Tarief 2017

1.1.1

De belasting bedraagt per perceel per jaar

72,00

1.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1.1 bedraagt

 

 

 

de belasting per lediging van een:

 

 

1.1.2.1

minicontainer van 25 liter, bestemd voor gft-afval

1,75

1.1.2.2

minicontainer van 40 liter, bestemd voor gft-afval

2,10

1.1.2.3

minicontainer van 80 liter, bestemd voor gft-afval

2,50

1.1.2.4

minicontainer van 140 liter, bestemd voor gft-afval

3,30

1.1.2.5

minicontainer van 40 liter, bestemd voor restafval

3,35

1.1.2.6

minicontainer van 80 liter, bestemd voor restafval

4,10

1.1.2.7

minicontainer van 140 liter, bestemd voor restafval

5,80

1.1.2.8

minicontainer van 240 liter, bestemd voor restafval

8,15

1.1.3

In afwijking van het in de onderdelen 1.1.1 en 1.1.2

 

 

 

genoemde bedraagt de belasting voor percelen die voor de

 

 

 

afvalverwijdering zijn aangewezen op verzamelcontainers

 

 

 

per perceel per jaar

133,80

1.1.4

Indien het perceel bij de aanvang van het belastingtijdvak

 

 

 

wordt gebruikt door twee of meer personen, wordt de

 

 

 

belasting bedoeld in onderdeel 1.1.3 per jaar vermeerderd met

54,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 1.2

Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing

 

 

 

 

 

 

1.2.1

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de

 

 

 

belasting voor het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

 

 

 

op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats:

 

 

1.2.1.1

indien het grof huishoudelijk afval betreft, met uitzondering van

 

 

 

asbest, puin, grond, autobanden, grof tuinafval, bruin- en witgoed,

 

 

 

per hoeveelheid van 2 m3 of gedeelte daarvan

12,50

1.2.1.2

indien het uitsluitend asbest, puin of grond betreft,

 

 

 

met een maximum van 1 m3

12,50

1.2.1.3

indien het uitsluitend grof tuinafval betreft,

 

 

 

per hoeveelheid van 2 m3 of gedeelte daarvan

5,00

1.2.1.4

indien het autobanden met velg betreft, per autoband

3,00

1.2.1.5

indien het overig huishoudelijk afval betreft, met uitzondering

 

 

 

van bruin- en witgoed, verpakkingsglas, oud papier

 

 

 

en karton, textiel en gedragen kleding, metalen, alsmede klein

 

 

 

gevaarlijk afval, per hoeveelheid van 40 liter of een gedeelte daarvan

3,00

1.2.2

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 en onderdeel 1.2.1

 

 

 

bedraagt de belasting voor het op afroep aan huis inzamelen:

 

 

1.2.2.1

van koelkasten en diepvriezers, per eenheid

12,50

1.2.2.2

van grof tuinafval, per 2 m³

12,50

1.2.2.3

van ander grof huishoudelijk afval dan bedoeld in onderdeel

 

 

 

1.2.2.1 en 1.2.2.2 voor een hoeveelheid van ten hoogste 2 m3,

 

 

 

per perceel

17,50

1.2.2.4

en onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.2.2.2 voor

 

 

 

elke 2 m3 afval of gedeelte daarvan meer

12,50

1.2.2.5

en onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.2.2.3. voor

 

 

 

elke 2 m3 afval of gedeelte daarvan meer

17,50

 

 

 

 

Hoofdstuk 2

Maatstaven en tarieven reinigingsrechten

 

 

 

 

 

 

2.1

Het recht bedraagt per bedrijfspand of zelfstandig gebruikt

 

 

 

gedeelte daarvan per jaar

72,00

2.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.1 bedraagt

 

 

 

het recht per lediging van een:

 

 

2.2.1

minicontainer van 25 liter, bestemd voor gft-afval

1,75

2.2.2

minicontainer van 40 liter, bestemd voor gft-afval

2,10

2.2.3

minicontainer van 80 liter, bestemd voor gft-afval

2,50

2.2.4

minicontainer van 140 liter, bestemd voor gft-afval

3,30

2.2.5

minicontainer van 40 liter, bestemd voor restafval

3,35

2.2.6

minicontainer van 80 liter, bestemd voor restafval

4,10

2.2.7

minicontainer van 140 liter, bestemd voor restafval

5,80

2.2.8

minicontainer van 240 liter, bestemd voor restafval

8,15

2.3

Indien over de rechten bedoeld in dit hoofdstuk omzetbelasting

 

 

 

is verschuldigd, worden deze verhoogd met het daarvoor geldende

 

 

 

wettelijke percentage.

 

 

 

 

 

 

Behoort bij raadsbesluit van 12 december 2016, Afd. Publiekszaken, nr. 229693

 

 

 

 

 

 

De griffier van de gemeente Gennep,

 

 

 

 

2.2 Bijlage B, behorende bij en deel uitmakende van het raadsvoorstel tot het vaststellen van het belastingbeleid en belastingverordeningen 2017, d.d. 12 december 2016, afd. Publiekszaken,

nr. 229693

 

Berekening limietopbrengst reinigingsheffingen

Onderstaand zijn aangegeven de in de Beheersbegroting 2017 – 2020 voor het begrotingsjaar 2017 geraamde lasten van het product huisvuilinzameling en verwijdering en de baten aan reinigingenheffingen met het kostendekkingspercentage.

 

lasten: (inclusief BTW)

Grootboek-

Nummer:

Activiteit

Geraamd bedrag 2017

673000

Huisvuilinzameling en verwijdering

 

38080

Containermanagement

18.150

38081

Inzameling GFT en restafval (variabele kosten)

175.450

38083

Verwerking GFT (variabele kosten)

72.600

38082

Verwerking restafval (variabele kosten)

254.100

38084

Inzameling en verwerking PMD

229.900

38085

Hoogbouw inzameling en verwerking

27.225

38011

Beeldbestek buitenwerk

15.428

74000

Toegerekende rente

5

 

 

 

 

Subtotaal 1

792.858

673010

Overige vuilinzameling

 

38002

Elektriciteit / gas

2.000

38086

Verwerking grof restafval

21.175

38087

Inzameling en verwerking glas

15.125

38088

Inzameling grof tuinafval

6.050

38089

Inzameling kca

36.300

38003

Overige kosten

605

38090

Luier- en incontinentieafval

33.275

38091

Inzameling en verwerking PMD (containers)

14.520

 

 

 

 

Subtotaal 2

129.050

673020

Huisvuilinzameling: Milieustraat

 

38003

Overige kosten

6.050

21000

Publiekrechtelijke heffingen

1.045

38092

Exploitatiekosten Milieustraat

133.100

38093

Verwerkingskosten milieustation

133.100

73000

Afschrijvingen

16.659

74000

Toegerekende rente

10.208

 

Subtotaal 3

300.162

673030

Huisvuilinzameling: zwerfafval

 

38094

Containers en vuilnisbakken

21.175

38011

Beeldbestek Buitenwerk

155.485

38096

Kosten straatreiniging

60.500

38097

Plusproject algemeen

24.200

 

Subtotaal 4

261.360

 

 

 

6730 40

Huisvuilinzameling: heffing en inning

 

38001

Drukwerk en papier

12.100

38001

Uitbestedingen

24.200

 

Subtotaal 5

36.300

 

 

 

673999

Directe salariskosten taakveld 7.3

 

11900

Directe salariskosten

32.761

 

Overhead 118%

38.658

 

Subtotaal 6

71.419

 

 

 

Raming totale lasten huisvuilinzameling en verwijdering (subtotaal 1 t/m 6)

1.607.305

 

baten:

Grootboek-

nummer

Activiteit

Geraamd bedrag 2017

673000

Opbrengsten huisvuil

 

43803

Bijdrage regio

5.000

43104

Uitkering afvalfonds

350.000

 

Subtotaal 1

355.000

673010

Overige vuilinzameling

 

38010

Opbrengsten oud papier

70.000

 

Subtotaal 2

70.000

673020

Poortopbrengsten

 

38007

Opbrengsten Milieustraat

85.000

38012

WEB

6.000

 

Subtotaal 3

91.000

673030

Zwerfafval

 

43104

Uitkering Afvalfonds

20.000

 

Subtotaal 4

20.000

673100

Opbrengsten afvalstoffenheffing

 

37004

Reinigingsrecht

521.016

34017

Vastrecht

507.278

 

Subtotaal 5

1.028.294

673110

Overige opbrengsten

 

38008

Opbrengsten grof afval

800

38009

Opbrengsten snoeiafval

500

 

Subtotaal 6

1.300

Raming totale baten huisvuilinzameling en verwijdering

(subtotaal 1 t/m 6)

 

1.565.594

 

 

 

663050 -44800

Gemeentelijk minimabeleid:

Kwijtscheldingen afvalstoffenheffing (schatting)

 

40.000

 

 

 

 

Totale netto-raming opbrengst afvalstoffenheffing

1.525.594

 

Kostendekkingspercentage exclusief kwijtscheldingen: 98,39%

Kostendekkingspercentage inclusief kwijtscheldingen: 95,88%

 

Conclusie:

Uit het vorenstaande blijkt dat op basis van de ramingen in de Beheersbegroting 2017-2020 de geraamde baten van de reinigingsheffingen de geraamde lasten voor het begrotingsjaar 2017 niet overschrijden. Aan de opbrengstlimiet bedoeld in artikel 15.33 Wet Milieubeheer en artikel 229b van de Gemeentewet wordt voldaan.

 

Naar boven