Reclamebeleid 2016

Het college van burgemeester en wethouders maken bekend dat de raad van de gemeente Groningen op 30 november 2016 het Reclamebeleid 2016 heeft vastgesteld.

 

Met het nieuwe Reclamebeleid 2016 faciliteren we aanvragen voor reclame in de openbare ruimte en reclame-uitingen op, aan of bij onroerende zaken (gevelreclame en reclame op het eigen terrein bij bedrijven). Binnen de kaders van de veiligheid, de leefbaarheid en de toegankelijkheid biedt het beleid flexibiliteit waarmee we maatwerk kunnen bieden. Zeker daar waar ondernemers zich hebben georganiseerd, gaan we gezamenlijk aan de slag met de concrete invulling van de wensen. Maar ook voor individuele ondernemers is er straks meer keuzevrijheid in reclame-uitingen en zorgen we ervoor dat het vergunningenproces vlot verloopt. We hebben een heldere 'basisset' aan regels. Reclame-uitingen die hieraan voldoen, krijgen snel groen licht. Wil een ondernemer een reclame-uiting die buiten de basisregels valt, dan gaan we daar vanuit een constructieve houding naar kijken.

Het nieuwe beleid gaat uit van onze ambitie om een goede ruimtelijke kwaliteit te behouden met balans tussen economische en culturele activiteiten en de reclame-uitingen die hier bij horen. Een gunstig ondernemersklimaat voor nieuwe en huidige ondernemers is het uitgangspunt, evenals het versterken van een prettig verblijfsklimaat voor bewoners en bezoekers.

In het reclamebeleid zijn opgenomen:

het beleidskader;

de aangepaste welstandsregels voor reclame-uitingen;

het uitstallingenbeleid voor winkels en bedrijven;

enkele wijzigingen in de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen (APVG).

Op 25 oktober 2016 heeft het college enkele wijzigingen in de nadere regels vastgesteld bij de artikelen uit de APVG die betrekking hebben op het gebruik van de openbare ruimte voor reclamedoeleinden en de reclamevergunning. Deze regels zijn nodig voor de uitvoering van de door de raad vastgestelde kaders en gewijzigde APVG.

 

Gedaan te Groningen in de openbare raadsvergadering van 30 november 2016.

De griffier,

Toon Dashorst.

De voorzitter,

Peter den Oudsten.

Naar boven