Gemeenteblad van Baarn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Baarn | Gemeenteblad 2016, 184143 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Baarn | Gemeenteblad 2016, 184143 | Overige besluiten van algemene strekking |
Gemeente Baarn - Organisatiebesluit gemeente Baarn 2017
Onderwerp: Organisatiebesluit, mandaatstatuut en budgethoudersregeling
Burgemeester en wethouders van de gemeente Baarn, en de burgemeester van Baarn,
ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft,
1. Het Organisatiebesluit gemeente Baarn 2017 vast te stellen.
2. Het Mandaatstatuut gemeente Baarn 2017 – bestaande uit bijgaand vaststellingsbesluit, toelichting, lijst met mandaten, volmachten en machtigingen, vast te stellen.
3. De ambtelijke organisatie opdragen een register bij te houden van verleende ondermandaten.
4. De Budgethoudersregeling 2017 vast te stellen.
5. Het nieuwe mandaatbesluit van de Gemeenschappelijke regeling Samenwerking sociaal domein Baarn, Bunschoten en Soest (“BBS”) na inwerkingtreding als verwijzing opnemen in het nu vast te stellen mandaatstatuut.
6. Het nieuwe mandaatbesluit van de gemeenschappelijke regeling GGDrU na inwerkingtreding als verwijzing opnemen in het nu vast te stellen mandaatstatuut.
burgemeester en wethouders van Baarn, burgemeester van Baarn,
secretaris , burgemeester, M.A. Röell,
Organisatiebesluit gemeente Baarn 2017
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Baarn,
gelet op artikel 160 lid 1 onder c van de Gemeentewet,
gelet op het advies van de Ondernemingsraad d.d. 24 juni 2016,
gelet op het collegebesluit (16CV000247) “Organisatieontwikkeling” d.d. 5 juli 2016,
ORGANISATIEBESLUIT GEMEENTE BAARN 2017
De visie zoals neergelegd in de Organisatievisie Baarn en door het college vastgesteld op 5 juli 2016.
Artikel 3 Structuur van de ambtelijke organisatie
1. De ambtelijke organisatie is opgebouwd uit teams en een concernstaf en bestaat uit de in het bij dit besluit gevoegde organogram genoemde organisatieonderdelen.
2. De taaktoedeling aan de organisatieonderdelen geschiedt door burgemeester en wethouders. De algemeen directeur wordt in de gelegenheid gesteld daarover eerst een schriftelijk advies uit te brengen. Dit doet hij niet alvorens hij het directieteam en het managementteam heeft geraadpleegd.
3. Op basis van de in het voorgaande lid bedoelde taaktoedeling stellen burgemeester en wethouders de structuur van de organisatie vast. Wijziging van deze structuur geschiedt niet dan nadat de ondernemingsraad daarvoor om advies is gevraagd in overeenstemming met de Wet op de Ondernemingsraden (WOR).
4. De ondernemingsraad heeft op 24 juni 2016 geadviseerd over de notitie “Organisatievisie Baarn”. Dit organisatiebesluit is een uitwerking daarvan. De ondernemingsraad heeft aangegeven hier niet apart over te hoeven adviseren.
5. Onder toezicht van burgemeester en wethouders wordt het dagelijks beheer van de organisatie opgedragen aan de algemeen directeur.
Artikel 4 Taken en bevoegdheden algemeen directeur
1. De algemeen directeur is, met inachtneming van de gestelde bestuurlijke kaders, verantwoordelijk voor en aanspreekbaar op het functioneren van de ambtelijke organisatie, waaronder begrepen het bevorderen van de samenwerking en de communicatie.
2. De algemeen directeur is eindverantwoordelijk voor het functioneren van het directieteam, het managementteam en de concernstaf en het eerste aanspreekpunt voor het college ten aanzien van het algemene functioneren van de managementteamleden.
3. De directieleden en teammanagers hebben een adviserende taak richting de algemeen directeur.
4. Binnen het directieteam, dat samenwerkt op basis van gelijkwaardigheid en streeft naar consensus, heeft de algemeen directeur uiteindelijk de beslissende stem.
5. Binnen het managementoverleg, dat samenwerkt op basis van gelijkwaardigheid en streeft naar consensus, heeft de algemeen directeur uiteindelijk de beslissende stem.
6. De algemeen directeur is voorzitter van het Directieteam en het Managementoverleg.
7. De algemeen directeur is bestuurder in het kader van de Wet op de Ondernemingsraden en als zodanig degene die, namens het college, de hoogste zeggenschap uitoefent bij de leiding van de arbeid.
8. De algemeen directeur ziet toe op de uitvoering van door of namens het college genomen besluiten en is verantwoordelijk voor het zo nodig initiëren van nader overleg over aspecten van de uitvoering van bedoelde besluiten.
Artikel 5 Taken en bevoegdheden van het directieteam
Het directieteam heeft de volgende taken:
Artikel 6 Taken en bevoegdheden van de directieleden
1. De gemeentesecretaris/algemeen directeur wordt benoemd, geschorst en ontslagen door burgemeester en wethouders, op voordracht van de burgemeester.
2. Een directielid wordt benoemd, geschorst en ontslagen door burgemeester en wethouders, op voordracht van de algemeen directeur/gemeentesecretaris.
Het directielid is lid van het directieteam en (eind)verantwoordelijk voor:
Artikel 7 Taken en bevoegdheden managementteam
Het managementteam heeft de volgende taken:
a. realisatie van de doelstellingen van de organisatie (mede vanuit coalitie- en bestuursakkoord)
b. gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de verdere ontwikkeling van de organisatie
c. het stellen van de kaders voor de inhoudelijke en bedrijfsvoeringsprocessen en de beheersing daarvan.
Artikel 8 Taken en bevoegdheden teammanager
1. De teammanager wordt benoemd, geschorst en ontslagen door de gemeentesecretaris/algemeen directeur, op voordracht van het directielid binnen wiens aandachtsveld het team valt.
2. Teammanagers zijn integraal resultaatverantwoordelijke leidinggevenden.
3. De teammanager is lid van het managementoverleg, en belast met en verantwoordelijk voor:
a. leidinggeven aan zijn/haar team
b. aanstellen, ontslaan, opleiden, functioneren en beoordelen van teamleden
c. prestaties/resultaten van het team
d. leveren van bijdragen aan prestaties/resultaten van andere teams
e. een adequate bedrijfsvoering
f. goed laten verlopen van de P&C-cyclus
g. gezamenlijk behalen van de resultaten van de organisatie
4. De teammanager legt voor de uitoefening van zijn taken verantwoording af aan de directieleden of de algemeen directeur.
Artikel 9 Taken en bevoegdheden concernstaf
1. De plaatsvervanger van de gemeentesecretaris wordt aangewezen door het college van burgemeester en wethouders op voordracht van de gemeentesecretaris.
2. Degene die de gemeentesecretaris vervangt, vervangt hem tevens in zijn hoedanigheid van algemeen directeur.
3. Vervanging van de directieleden vindt in eerste instantie horizontaal plaats, in tweede instantie verticaal. Bij afwezigheid van een directielid wordt zijn functie in eerste instantie uitgeoefend door een collega directielid, in tweede instantie door een teammanager onder een directielid. In het directieteam worden hierover afspraken gemaakt.
4. Vervanging van de teammanagers vindt horizontaal plaats. Bij afwezigheid van de teammanager wordt zijn functie uitgeoefend door een collega teammanager. In het managementteam worden hierover afspraken gemaakt.
1. Dit besluit kan worden aangehaald als “Organisatiebesluit gemeente Baarn 2017”.
2. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2017 of indien bekendmaking plaatsvindt na 1 januari 2017, één dag na bekendmaking.
3. Bij inwerkingtreding van Organisatiebesluit 2017 wordt het “Organisatiebesluit gemeente Baarn 2014”, vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 7 januari 2014 ingetrokken.
Aldus vastgesteld door het college burgemeester en wethouders van de gemeente Baarn in haar vergadering van 13 december 2016.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-184143.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.