Wijziging Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Groningen 2015

Het college van burgemeester en wethouders van Groningen;

 

Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, gelet op de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en gelet op de artikelen 2, 6, 7, vierde en vijfde lid, 8, tweede, derde en vierde lid, 9, tweede lid, 10, vierde lid, 12, 13, eerste en tweede lid, 14, derde lid, 15, eerste lid, 16, vierde lid, 17, tweede lid, 18, tweede lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Groningen 2015.

BESLUIT:

 

vast te stellen de volgende Nadere regel tot wijziging van de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Groningen 2015.

Artikel I Wijziging Nadere regels

De Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Groningen 2015 worden gewijzigd als volgt:

  • A.

    Artikel 10 Maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp komt te vervallen;

  • B.

    Artikel 11 Soort en vorm van de huishoudelijke hulp komt te vervallen en wordt vervangen door:

    ‘Artikel 11 Maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp

    • 1.

      Een cliënt komt in aanmerking voor de maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp in de vorm van lichte individuele ondersteuning indien het nodig is om regie te doen voeren op de organisatie van het huishouden.

    • 2.

      Een cliënt komt in aanmerking voor de maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp in de vorm van lichte individuele ondersteuning indien het gemaximeerde aantal uren algemene voorziening huishoudelijke hulp onvoldoende is.

    • 3.

      Indien een cliënt aangeeft het niet eens te zijn met een afwijzing voor de algemene voorziening huishoudelijk hulp volgt een onderzoek naar een mogelijke maatwerkvoorziening door de WIJ teams.’

  • C.

    In artikel 26, lid 9 komt de zin ‘Het perspectief op de arbeidsmarkt van de informele ondersteuner mag door de geleverde ondersteuning niet aanmerkelijk verslechteren.’ te vervallen.

  • D.

    In artikel 28a onder b wordt ‘inclusief’ vervangen door ‘exclusief’ en onder e wordt ‘december’ vervangen door ‘november’

  • E.

    Aan artikel 28d, lid 1 wordt toegevoegd een onderdeel h. luidende: ‘cliënt heeft een algemene voorziening voor huishoudelijke hulp.’

  • F.

    Artikel 28g Aanvraagtermijn komt te luiden:

    • ‘1.

      De aanvraag voor een tegemoetkoming in het jaar 2017 kan bij het college worden ingediend in de periode 1 april tot en met 30 november 2017.

    • 2

      Indien sprake is van bijzondere omstandigheden in een individueel geval, kan het college ten gunste van de aanvrager afwijken van het bepaalde in het voorgaande lid.’

  • G.

    In artikel 28h, lid 1 onder e. komt het woord ‘definitieve’ te vervallen.

  • H.

    Artikel 28i Tegemoetkoming komt te luiden:

    ‘Per cliënt die aan de voorwaarden van deze paragraaf voldoet, wordt in het jaar 2017 eenmalig een tegemoetkoming in aannemelijke meerkosten verstrekt ten bedrage van € 330,00.’

  • I.

    Artikel 34 Bijdrage algemene voorzieningen komt te vervallen;

  • J.

    Artikel 35 Bijdrage in de kosten van maatwerkvoorzieningen, pgb en tegemoetkoming aannemelijke meerkosten wordt vernummerd naar Artikel 34 Bijdrage in de kosten van maatwerkvoorzieningen, pgb en tegemoetkoming aannemelijke meerkosten.

    Lid 5 onder c. van dit artikel komt te vervallen.

  • K.

    Artikel 37 Begripsomschrijving en artikel 38 Tegemoetkoming kosten Huishoudelijke Hulp als algemene voorziening komen te vervallen;

  • L.

    In artikel 39 lid 3 wordt na ‘artikel 2.3.6, tweede lid, onder c’ toegevoegd: ‘Wmo 2015’;

  • M.

    Hoofdstuk 10a, bestaande uit de artikelen 46a tot en met 46e, komt te vervallen;

  • N.

    Artikel 50a komt te vervallen.

Artikel II Wijziging toelichting Nadere regels

De Toelichting bij de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Groningen 2015 wordt gewijzigd als volgt:

  • A.

    Aan de ‘Algemene Toelichting Besluit’ wordt, direct boven de kop ‘Artikelsgewijze toelichting’ een kopje toegevoegd, luidende:

    Gebruikelijke hulp

    Bij de beoordeling of sprake is van gebruikelijke hulp kan gebruik worden gemaakt van het Protocol Gebruikelijke Zorg van het CIZ om te beoordelen of sprake is van gebruikelijke hulp. In het Protocol Gebruikelijke Zorg is het beleid vastgelegd dat van een gezonde volwassen huisgenoot wordt verwacht dat hij de huishoudelijke taken van de cliënt overneemt, tenzij er redenen zijn die daaraan in de weg staan, zoals dreigende overbelasting van die huisgenoot. Volgens de CRvB is dat beleid niet in strijd met enige geschreven of ongeschreven rechtsregel of enig algemeen rechtsbeginsel (CRvB 03-03-2010, nrs. 08/6562 WMO e.a. en CRvB 27-10-2010, nr. 08/5766 WMO).’

  • B.

    In de Artikelsgewijze toelichting, Artikel 1 Definities worden de woorden ‘een VAR-verklaring’ vervangen door ‘een Modelovereenkomst’;

    In de een na laatste alinea van de toelichting op Artikel 1 wordt ‘artikel 25 achtste lid’ vervangen door ‘artikel 26 negende lid’

  • C.

    De toelichting op artikel 10 komt te vervallen;

  • D.

    De toelichting op artikel 11 komt te vervallen;

  • E.

    Aan de eerste zin van de toelichting op artikel 15 wordt na de woorden ‘dag en de nacht’ toegevoegd: ‘als algemene voorziening’.

  • F.

    Aan de eerste zin van de derde alinea van de toelichting op artikel 16 wordt na de woorden ‘nacht- en dagopvang’ toegevoegd: ‘als bedoeld in artikel 15’.

    In de laatste zin van de derde alinea van de toelichting op artikel 16 wordt tussen de woorden ‘wederzijdse’ en ‘overdracht’ het woord ‘warme’ ingevoegd.

    Na de laatste zin van de vierde alinea van artikel 16 wordt de volgende tekst ingevoegd:

    ‘In de Handreiking Landelijke toegang maatschappelijke opvang van de VNG worden nadere beoordelingscriteria aanbevolen. De gemeente Groningen is partij bij een landelijk convenant waarin gemeenten zich gebonden achten aan deze beoordelingscriteria. Om te kunnen bepalen in welke gemeente de voorwaarden voor een succesvol traject optimaal zijn dient te worden gelet op de volgende feiten en omstandigheden:

    • De aanwezigheid van een positief sociaal netwerk (familie en vrienden);

    • Voorwaarden voor een succesvoltraject zoals bijvoorbeeld: actieve schuldhulpverlening, bestaande relatie met GGZ, CJG, MO en politie e.a. in de betreffende regio;

    • Gegronde redenen om tegemoet te komen aan de wens van de cliënt om in een bepaalde gemeente/regio te worden opgevangen. Deze redenen moeten voor alle betrokken partijen aanvaardbaar zijn;

    • Als contra-indicatie om een cliënt te plaatsen in een bepaalde regio gelden redenen om de cliënte uit zin oude sociale netwerk te halen, of agressie tegen medewerkers van betrokken partijen in de betreffende regio;

    • Inschrijving in de basisregistraties personen (BRP).’

  • G.

    Onder paragraaf ‘F. Nadere regels vervoersvoorzieningen’ wordt de volgende tekst ingevoegd:

    ‘Binnenshuis/buitenshuis gebruik’

    Bij buitenshuis gebruik van een mobiliteitshulpmiddel is er sprake van een vervoersvoorziening en geldt er dus een eigen bijdrage. Wordt een middel alleen binnenshuis gebruikt, dan is het geen vervoersvoorziening en geldt er dus géén eigen bijdrage.’

  • H.

    In de eerste zin van de negende alinea van de toelichting op artikel 26 wordt ‘achtste’ vervangen door ‘negende’.

    In de eerste zin van de tiende alinea van de toelichting op artikel 26 wordt ‘zevende’ vervangen door ‘achtste’.

  • I.

    Na de eerste alinea van de toelichting op artikel 28a wordt de volgende tekst ingevoegd:

    ‘Het komt voor dat het feitelijke netto-inkomen lager is dan het formele netto-inkomen, omdat bijvoorbeeld ziektekostenpremie al is ingehouden en aflossing op schulden of andere voorschotten via de werkgever verlopen. In dat geval vindt een correctie naar boven plaats.’

  • J.

    De toelichting op artikel 28g komt te vervallen en wordt vervangen door de volgende tekst:

    ‘De aanvraagtermijn is in 2017 tamelijk kort.

    Een korte aanvraagtermijn zal in verreweg de meeste gevallen geen probleem zijn omdat het peiljaar en de peilmaand in het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de aanvraag moet worden gedaan, liggen. De bewijsstukken zijn in principe dus aanwezig.

    Mocht in een individueel geval op grond van bijzondere omstandigheden tijdige aanvraag niet mogelijk zijn, dan kan van de aanvraagtermijn worden afgeweken.’

  • K.

    De toelichting op artikel 28h komt te vervallen en wordt vervangen door de volgende tekst:

    ‘Spreekt grotendeels voor zich.

    Onderdeel e: bij zelfstandigen (en zzp’ers) vragen we naar de belastingaanslag over het peiljaar. Zo mogelijk moet de definitieve aanslag worden overgelegd. Is die nog niet voorhanden, dan mag worden volstaan met de voorlopige aanslag.

    Gegevens die al bekend zijn bij de gemeente zullen (voor zover wettelijk mogelijk) niet worden opgevraagd.’

  • L.

    In de toelichting op artikel 28i komt de volgende tekst te vervallen:

    ‘Het bedrag van de tegemoetkoming is in 2015 niet hetzelfde als in 2016. De reden hiervoor is dat het voor deze regeling beschikbare budget niet mag worden overschreden en voor het jaar 2016 wordt verwacht dat het aantal aanvragen zal stijgen.’

  • M.

    De toelichting op artikel 34 komt te vervallen.

  • N.

    De toelichting op Artikel 35 Bijdrage in de kosten van maatwerkvoorzieningen, pgb en tegemoetkoming aannemelijke meerkosten wordt vernummerd naar Artikel 34 Bijdrage in de kosten van maatwerkvoorzieningen, pgb en tegemoetkoming aannemelijke meerkosten.

    In de eerste zin van de negende alinea van de toelichting op het naar artikel 34 hernummerde artikel 35 wordt ‘zesde’ vervangen door ‘vijfde’.

    Onder de toelichting op punt e. van het naar artikel 34 hernummerde artikel 35 komt de volgende tekst te vervallen:

    ‘Wanneer de cliënt zijn pgb besteed aan informele hulp hoeft hij op grond van het vijfde lid onder c over dat geen bijdrage te betalen over zijn pgb voor die bestemd is voor begeleiding.’

  • O.

    De toelichting op Hoofdstuk 7, bestaande uit de toelichting op de artikelen 37 en 38, komt te vervallen.

Artikel III Wijziging Tabellen bij Nadere regels

De tabellen bij de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Groningen 2015 worden gewijzigd als volgt:

  • A.

    In alle tabellen wordt het jaartal gewijzigd van ‘2016’ in ‘2017’;

  • B.

    De verwijzing bij tabel 9 naar ‘artikel 18’ moet zijn ‘artikel 28’;

  • C.

    Tabel 11 Kosten voorzieningen bij diensten in natura komt te vervallen en wordt vervangen door:

    Tabel 11a - Kosten voorziening van diensten in natura 2016

    Omschrijving soort ondersteuning 2016

    Tarief eenheid

    Tarief (€) per eenheid 2016

    Kosten van de voorziening

    Duur van de oplegging van de eigen bijdrage

    Lichte Ondersteuning

    uur

    € 25,00

    x uurtarief

    Zolang de ondersteuning wordt geboden

    Middelzware Begeleiding

    uur

    € 47,50

     

     

    Zware Begeleiding

    uur

    € 69,00

     

     

    Begeleidersvoorziening doofblinden

    uur

    € 40,00

     

     

    Gespecialiseerde begeleiding ZG (vroegdoven)

    uur

    € 70,00

     

     

    Revaliderende begeleiding ZG (vroegdoven)

    uur

    € 70,00

     

     

    Gespecialiseerde begeleiding ZG (doofblinden)

    uur

    € 70,00

     

     

    Revaliderende begeleiding ZG (doofblinden)

    uur

    € 70,00

     

     

    Gespecialiseerde begeleiding ZG (visueel)

    uur

    € 90,00

     

     

    Dagactiviteit met Lichte begeleiding

    dagdeel

    € 32,50

    Werkelijk aantal dagdelen

    per 4 weken

    x tarief per dagdeel

     

    Dagactiviteit met Middelzware begeleiding

    dagdeel

    € 46,00

     

     

    Dagactiviteit met Zware begeleiding

    dagdeel

    € 57,50

     

     

    Dagactiviteit ZG (visueel)

    dagdeel

    € 40,00

     

     

    Dagactiviteit ZG (vroegdoven)

    dagdeel

    € 40,00

     

     

    Vervoer naar Dagactiviteit (begeleiding)

    retour

    € 7,50

     

     

    Vervoer naar Dagactiviteit (begeleiding), rolstoel

    retour

    € 19,00

     

     

    Kortdurend verblijf met Lichte ondersteuning

    etmaal

    € 100,00

    Werkelijk aantal etmalen per 4 weken

    x tarief per etmaal

     

    Kortdurend verblijf met Middelzware begeleiding

    etmaal

    € 150,00

     

     

    Kortdurend verblijf met Zware begeleiding

    etmaal

    € 200,00

     

     

     

     

     

     

     

    Let op: Het kan zijn dat de factuur van de CAK een andere omschrijving aangeeft als gevolg van de naamswijziging van de voorzieningen.

  • D.

    In tabel 15 wordt het aantal jaren dat de eigen bijdrage voor een vastframe handbike of sportrolstoel wordt opgelegd, gewijzigd van ‘7 jaar’ in ‘3 jaar’ en het getal ‘91’ gewijzigd in ‘39’;

  • E.

    De tekst onder het kopje ‘Algemene voorzieningen’ komt te vervallen.

Artikel IV Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op van 1 januari 2017.

 

Aldus besloten in de collegevergadering van 22 november 2016

de burgemeester,

Peter den Oudsten

de secretaris,

Peter Teesink

Naar boven