Gemeenteblad van Montferland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2016, 180171 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2016, 180171 | Verordeningen |
Verordening van de openbare rechtspersoon ‘Reflexis Openbaar Basisonderwijs’.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE MONTFERLAND
overwegende dat het gewenst is de bestaande verordening van de openbare rechtspersoon BLADWeG aan te passen zodat voldaan kan worden aan de wijzigingen in de Wet op het primair onderwijs (WPO), waarbij voorgeschreven wordt dat binnen de openbare rechtspersoon functies van bestuur en toezicht gescheiden zijn;
Artikel 3 Doel, middelen en grondslag
Het doel van de openbare rechtspersoon is het in stand houden van openbare scholen voor primair onderwijs als bedoeld in artikel 46 van de WPO.
Om haar doel te bereiken kan de openbare rechtspersoon gebruik maken van alle middelen die daaraan dienstbaar zijn. De openbare rechtspersoon beoogt niet het maken van winst.
Het openbaar onderwijs dat wordt verzorgd door de door de openbare rechtspersoon in stand gehouden openbare scholen draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen met aandacht voor de kernwaarden van het openbaar onderwijs, zijnde: ieder kind is welkom, iedereen is benoembaar, aandacht voor normen en waarden die leven in de Nederlandse samenleving, met onderkenning van de betekenis van de verscheidenheid hiervan, democratische waarden en normen binnen de samenleving met aandacht voor burgerschap, aandacht voor levensbeschouwelijke en godsdienstige waarden en respectvolle omgang ten aanzien van de verscheidenheid binnen de samenleving.
De openbare rechtspersoon tracht haar doel te bereiken langs wettige weg en wel door:
Het samenwerken met openbare rechtspersonen, verenigingen en/of publieke lichamen, die activiteiten ontplooien op het gebied van onderwijs en educatieve, culturele en maatschappelijke ontwikkeling, waardoor een bijdrage kan worden geleverd aan de continuïteit en de kwaliteit van het onderwijs en de ontwikkelmogelijkheden van de aan haar toevertrouwde kinderen;
Artikel 6 Samenstelling, benoeming, schorsing en ontslag College van Bestuur
Bij de samenstelling van het college van bestuur wordt gelet op diverse facetten die de aandacht van het college van bestuur vragen.
Het college van bestuur wordt in ieder geval samengesteld op basis van:
De aandachtspunten voor de van een lid van het college van bestuur gevraagde deskundigheid en achtergrond worden in algemene zin vastgesteld door de raad van toezicht in een profielschets.
De raad van toezicht kan – indien overgegaan moet worden tot de vervulling van een vacature – besluiten tot een aanvulling dan wel een nadere detaillering van de vereiste kwaliteiten en eigenschappen voor de betreffende zetel in het college van bestuur. Een lid van het college van bestuur mag geen lid zijn van de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad van de onder deze openbare rechtspersoon vallende scholen.
Schorsing en ontslag bestuurder
Een lid van het college van bestuur kan te allen tijde worden geschorst door de raad van toezicht, met inachtneming van het bepaalde in de Collectieve arbeidsovereenkomst voor het primair onderwijs (CAO-PO). De schorsing vervalt indien de raad van toezicht niet binnen drie maanden na de datum van ingang van de schorsing besluit tot opheffing of handhaving van de schorsing. Een schorsing kan voor ten hoogste drie maanden worden verlengd, ingaande op de datum waarop het besluit tot verlenging van de schorsing werd genomen. Het betrokken lid wordt in de gelegenheid gesteld zich in een vergadering van de raad van toezicht waarin schorsing of verlenging daarvan aan de orde is te verantwoorden. Daarbij kan hij zich doen bijstaan door een raadsman.
De raad van toezicht is te allen tijde bevoegd een lid van het college van bestuur te ontslaan. Het betrokken lid van het college van bestuur wordt in de gelegenheid gesteld zich ten overstaan van de raad van toezicht te verantwoorden. Daarbij kan hij zich doen bijstaan door een raadsman. Een lid van het college van bestuur kan ondermeer worden geschorst en ontslagen wegens:
In vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien. Een niet voltallig college van bestuur behoudt zijn bevoegdheden. Bij ontstentenis of belet van alle leden van het college van bestuur wordt het college van bestuur waargenomen door één persoon die daartoe door de raad van toezicht is of wordt aangewezen. Gaat de raad van toezicht niet binnen twee weken tot een zodanige aanwijzing over dan wordt het college van bestuur waargenomen door de persoon die daartoe door de voorzieningenrechter van de Rechtbank (bevoegde rechtbank), op verzoek van één of meer belanghebbende(n) is of wordt aangewezen.
De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad en de gemeenten worden uitdrukkelijk als belanghebbenden aangemerkt.
Artikel 7 Taken en bevoegdheden
Het college van bestuur is belast met het besturen van de openbare rechtspersoon. Bij de vervulling van zijn taak richt het college van bestuur zich naar het belang van de openbare rechtspersoon, het belang van de scholen die door de openbare rechtspersoon in stand worden gehouden en het belang van de samenleving.
Het college van bestuur stelt jaarlijks, in overleg met de raad van toezicht, een begroting op. Het college van bestuur zendt de ontwerpbegroting vóór één december aan de gemeenteraden ter kennisneming.
Het college van bestuur stelt de begroting vast nadat de raad van toezicht deze heeft goedgekeurd. Het college van bestuur zendt binnen twee weken na vaststelling van de begroting een afschrift daarvan aan de gemeenteraden.
Doelstellingen openbare rechtspersoon
Het college van bestuur formuleert concrete doelstellingen voor de scholen die door de openbare rechtspersoon in stand worden gehouden, daarbij rekening houdend met de belangen van hen die bij die scholen zijn betrokken en rekening houdend met de eisen die de samenleving aan onderwijs stelt. Het college van bestuur legt in het jaarverslag verantwoording af over de mate waarin de vastgestelde missie en doelstellingen worden gehaald.
Voorts heeft het college van bestuur voorafgaande goedkeuring van de raad van toezicht nodig voor het nemen van besluiten over:
Het ontbreken van de goedkeuring zoals hiervoor bedoeld tast de vertegenwoordigings-bevoegdheid van het college van bestuur niet aan.
Het college verschaft de raad van toezicht tijdig de voor de uitoefening van diens taken en bevoegdheden noodzakelijke gegevens, en daarnaast aan ieder lid van de raad van toezicht alle inlichtingen over de aangelegenheden van de openbare rechtspersoon die deze mocht verlangen. De raad van toezicht mag inzage (doen) nemen van alle boeken, bescheiden, overige gegevensdragers en correspondentie van de openbare rechtspersoon. Het/de door de raad van toezicht aangewezen lid/leden heeft/hebben te allen tijde toegang tot alle bij de openbare rechtspersoon in gebruik zijnde ruimten en terreinen.
Als de stemmen staken brengt het college van bestuur de raad van toezicht hiervan onverwijld schriftelijk op de hoogte. Binnen drie weken na ontvangst van deze schriftelijke mededeling overlegt de voorzitter van de raad van toezicht met het college van bestuur over het voorgenomen besluit. Na dit overleg neemt het college van bestuur alsnog een besluit. Indien dan alsnog de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.
Het college van bestuur kan ook op andere wijze dan in een vergadering besluiten nemen, mits alle leden van het college van bestuur in de gelegenheid worden gesteld hun stem uit te brengen en geen van hen zich tegen deze wijze van besluitvorming verzet. Een besluit is alsdan genomen, indien de volstrekte meerderheid van het aantal leden van het college van bestuur zich vóór het voorstel heeft verklaard. Van elk buiten vergadering genomen besluit wordt mededeling gedaan in de eerstvolgende vergadering, welke mededeling in de notulen van die vergadering wordt vermeld.
Openbare vergaderingen, tenzij
De vergaderingen van het college van bestuur zijn openbaar voor zover het college van bestuur niet – gemotiveerd per agendapunt – beslist dat openbaarheid tegen het belang van de openbare rechtspersoon is of een ontoelaatbare inbreuk op de privacy van personen oplevert. De opgelegde geheimhouding wordt zowel door degenen die bij de behandeling aanwezig waren als door degenen die op andere wijze van het behandelde en van de stukken kennis nemen, in acht genomen, totdat het college van bestuur de geheimhouding opheft.
De voorzitter van het college van bestuur is bevoegd tot het verrichten van alle rechtshandelingen, daaronder met name ook begrepen:
het aangaan van overeenkomsten waarbij de openbare rechtspersoon zich als borg of hoofdelijk schuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt. Het college van bestuur behoeft hiervoor goedkeuring van de raad van toezicht als bepaald in artikel 7 lid 6. Het ontbreken van deze goedkeuring tast evenwel de vertegenwoordigingsbevoegdheid van het bestuur niet aan.
Artikel 10 Toezicht op het bestuur
De raad van toezicht is in ieder geval belast met de taken als omschreven in artikel 17c van de WPO. Dat artikel vermeldt:
Conform de code voor goed bestuur als bedoeld in artikel 171 WPO heeft de raad van toezicht een klankbordfunctie naar het college van bestuur. Verder heeft de raad van toezicht de bevoegdheden en taken die in deze verordening zijn gemeld.
Benoeming en bindende voordrachten
De leden van de raad van toezicht worden benoemd door de gemeenteraden.
De raad van toezicht doet aan de gemeenteraad een voordracht voor de benoeming van de leden van de raad van toezicht. De benoeming geschiedt op voordracht van de raad van toezicht, tenzij de benoeming geschiedt op bindende voordracht van de oudergeleding van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. Benoeming geschiedt met inachtneming van een vooraf openbaar gemaakte profielschets waarin de noodzakelijke competenties van de raad van toezicht en de afzonderlijke leden van de raad van toezicht worden beschreven. De gemeenteraden kunnen besluiten het voorgedragen lid niet te benoemen. De commissie dient dan een andere bindende voordracht te doen. De gemeenteraden zijn niet bevoegd leden van de raad van toezicht te benoemen die niet zijn voorgedragen.
Een derde gedeelte, naar boven toe afgerond indien een derde gedeelte een niet geheel getal als resultaat kent, van de leden van de raad van toezicht wordt voorgedragen op bindende voordracht van de oudergeleding van de gemeenschappelijke medezeggen-schapsraad. Slechts een persoon die blijkens een gezamenlijke verklaring van de raad van toezicht en de oudergeleding van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad voldoet aan de profielschets is benoembaar. De raad van toezicht en de oudergeleding van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad stellen gezamenlijk vast of de betrokken persoon voldoet aan de profielschets en leggen hun gezamenlijk oordeel vast in de verklaring bedoeld in voorgaande zin. De raad van toezicht en de oudergeleding van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad kunnen nadere werkafspraken maken. Wanneer is vastgesteld dat een persoon niet aan de profielschets voldoet kan de oudergeleding overgaan, overeenkomstig de profielschets, tot het doen van een nieuwe voordracht.
Indien overgegaan moet worden tot het doen van een bindende voordracht, als bedoeld in het voorgaande lid, tot benoeming van een lid van de raad van toezicht, wordt genoemde oudergeleding uitgenodigd een bindende voordracht op te stellen. Wanneer de oudergeleding geen gebruik maakt van dit recht, is de raad van toezicht bevoegd een bindende voordracht te doen. De oudergeleding wordt geacht geen gebruik te maken van dit recht wanneer (i) de oudergeleding verklaart van dit recht geen gebruik te maken, of (ii) wanneer de oudergeleding niet binnen drie maanden na daartoe uitgenodigd te zijn tot een voordracht komt. De raad van toezicht kan op verzoek van de oudergeleding besluiten dat de in de vorige zin genoemde termijn van drie maanden wordt verlengd met een periode van ten hoogste twee maanden.
Termijn, herbenoeming en rooster van aftreden
De leden van de raad van toezicht worden benoemd voor een periode van vier jaar. Aftreden geschiedt volgens een door de raad van toezicht op te stellen rooster van aftreden. Een volgens rooster aftredend lid van de raad van toezicht is onmiddellijk herbenoembaar. Herbenoeming is slechts eenmaal mogelijk. Degene die in een tussentijdse vacature benoemd is, neemt op het rooster de plaats in van degene in wiens vacature hij werd benoemd.
Eventuele bezoldiging van leden van de raad van toezicht en onkostenvergoedingen aan leden van het college van bestuur en de raad van toezicht geschieden op basis van een door de raad van toezicht vastgesteld – en op hoofdlijnen in het jaarverslag openbaar gemaakt – reglement. Jaarlijks verantwoordt het college van bestuur uitdrukkelijk in de jaarrekening welke bedragen op grond van deze regeling zijn uitgegeven.
Het college van bestuur verschaft de raad van toezicht tijdig de voor de uitoefening van diens taken en bevoegdheden noodzakelijke gegevens en voorts aan ieder lid van de raad van toezicht alle inlichtingen over de aangelegenheden van de openbare rechtspersoon die deze mocht verlangen. De raad van toezicht is bevoegd inzage te nemen en te doen nemen van alle boeken, bescheiden, overige gegevensdragers en correspondentie van de openbare rechtspersoon; het/de door de raad van toezicht aangewezen lid/leden van de raad heeft te allen tijde toegang tot alle bij de openbare rechtspersoon in gebruik zijnde ruimten en terreinen.
In vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien. Een niet voltallige raad van toezicht houdt zijn bevoegdheden. Bij ontstentenis of belet van alle leden van de raad van toezicht of van het enige (overgebleven) lid worden de taken en bevoegdheden van de raad van toezicht waargenomen door de perso(o)n(en) die daartoe door de gemeenteraden is of wordt aangewezen. De gemeenten dienen zo spoedig mogelijk nadat deze situatie is ontstaan hiervan schriftelijk op de hoogte te worden gesteld. De wijze waarop de gemeenteraad op de hoogte wordt gesteld dient bij reglement te worden vastgesteld.
Gaat de gemeenteraad niet binnen twee weken nadat zij van de gemelde situatie op de hoogte is gesteld tot een zodanige aanwijzing over dan wordt de raad van toezicht waargenomen door de persoon die daartoe door de voorzieningenrechter van de Rechtbank (bevoegde rechtbank) op verzoek van één of meer belanghebbende(n) is of wordt aangewezen.
Schorsing en ontslag lid raad van toezicht
Een lid van de raad van toezicht kan te allen tijde worden geschorst door de raad van toezicht bij besluit genomen met algemene stemmen van alle in functie zijnde leden van de raad van toezicht met uitzondering van het betrokken lid van de raad van toezicht.
Een lid van de raad van toezicht kan worden geschorst of ontslagen wegens ondermeer:
Een schorsing vervalt als de raad van toezicht niet binnen drie maanden na de datum van ingang van de schorsing besluit tot opheffing of handhaving van de schorsing. Een schorsing kan voor ten hoogste drie maanden worden verlengd,ingaande op de datum waarop het besluit tot verlenging van de schorsing werd genomen.
Het betrokken lid wordt in de gelegenheid gesteld zich in een vergadering van raad van toezicht waarin schorsing of verlenging daarvan, of het ontslag aan de orde is te verantwoorden. Daarbij kan hij zich doen bijstaan door een raadsman.
Artikel 12 Raad van Toezicht: werkwijze
De raad van toezicht kan ook op andere wijze dan in een vergadering besluiten nemen, mits alle leden van de raad van toezicht schriftelijk, waaronder begrepen per e-mail, hebben verklaard met het desbetreffende voorstel akkoord te gaan. Van elk buiten vergadering genomen besluit wordt mededeling gedaan in de eerstvolgende vergadering, welke mededeling in de notulen van die vergadering wordt vermeld.
De bijeenroeping van de vergaderingen van de raad van toezicht geschiedt schriftelijk op een termijn van ten minste zeven dagen, onder opgave van de te behandelen onderwerpen. In spoedeisende gevallen, ter beoordeling van de voorzitter, kan de termijn van oproeping worden beperkt tot ten minste vierentwintig uur. De vergaderingen worden gehouden ter plaatse binnen Nederland, bij voorkeur in een gemeente waarbinnen de openbare rechtspersoon een school in stand houdt, te bepalen door degene die de vergadering bijeenriep, dan wel deed bijeenroepen. Indien werd gehandeld in strijd met het hiervoor in dit lid bepaalde, kan de raad van toezicht niettemin rechtsgeldige besluiten nemen, mits de ter vergadering afwezige leden vóór het tijdstip van de vergadering hebben verklaard zich niet tegen de besluitvorming te verzetten.
Artikel 16 Ontbinding en vereffening
Voorts zijn de gemeenteraden, in geval van ernstige taakverwaarlozing door het college van bestuur of functioneren in strijd met de WPO zoals bedoeld in artikel 47 lid 8 WPO, bevoegd zo nodig de openbare rechtspersoon te ontbinden. De openbare rechtspersoon is niet eerder ontbonden dan nadat alle gemeenten de verordening hebben ingetrokken.
Na de ontbinding blijft de openbare rechtspersoon voortbestaan voor zover dit tot de vereffening van haar vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van deze verordening zoveel mogelijk van kracht. In stukken en aankondigingen die van haar uitgaan, moeten aan de naam van de openbare rechtspersoon worden toegevoegd de woorden ‘in liquidatie’.
Na afloop van de vereffening blijven de boeken, bescheiden en overige gegevens-dragers van de ontbonden openbare rechtspersoon gedurende de door de wet bepaalde termijn onder berusting van de door de vereffenaars aangewezen persoon. Deze persoon is gehouden zijn aanwijzing ter inschrijving op te geven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Artikel 18 Vrijtekening en vrijwaring
De openbare rechtspersoon zal een lid schadeloos stellen voor het bedrag dat dit lid aan een derde dient te vergoeden voor de schade die derden lijden als gevolg van enig handelen en/of nalaten van een lid in diens hoedanigheid van lid van het college van bestuur of lid van de raad van toezicht van de openbare rechtspersoon. De openbare rechtspersoon zal tot vergoeding overgaan van het bedrag dat een lid gehouden is op grond van een in kracht van gewijsde gegaan rechterlijk of arbitraal vonnis of van een met die derde(n) overeengekomen vaststellingsovereenkomst, mits de verdediging in de desbetreffende procedure door of namens de openbare rechtspersoon is gevoerd respectievelijk de desbetreffende vaststellingsovereenkomst is gesloten met de uitdrukkelijke schriftelijke goedkeuring van de openbare rechtspersoon en het lid volledige medewerking aan de openbare rechtspersoon heeft gegeven bij het voeren van de verdediging respectievelijk de desbetreffende schikking-onderhandelingen.
Geen vrijtekening en vrijwaring in bepaalde gevallen
Aan de in lid 2 van dit artikel omschreven vrijtekening en de in lid 3 van dit artikel opgenomen vrijwaring kan een lid geen rechten ontlenen indien de desbetreffende schade het gevolg is van diens opzettelijk handelen of nalaten. Van een zodanig handelen en/of nalaten is in ieder geval sprake wanneer dat handelen en/of nalaten het gevolg heeft of met dat handelen of nalaten werd beoogd het desbetreffende lid en/of anderen verbonden aan de openbare rechtspersoon en/of derden, in welk opzicht dan ook onrechtmatig te bevoordelen. Ook kan een lid van het college van bestuur geen rechten ontlenen aan de in lid 2 van dit artikel omschreven vrijtekening als hij een handeling heeft verricht waarvoor hij eerst goedkeuring van de raad van toezicht nodig had, en die goedkeuring niet heeft gevraagd en gekregen.
Onder schade in de zin van dit artikel wordt mede verstaan de over enig te vergoeden bedrag verschuldigde wettelijke rente, de proceskosten welke een lid gehouden is te voldoen en/of de ten behoeve van de verdediging van het lid gemaakte rechtsbijstand-kosten, mits deze kosten in redelijkheid zijn gemaakt en in redelijke verhouding staan tot de omvang van de schade.
Kosten door een lid gemaakt voor het voeren van verweer zullen door de openbare rechtspersoon worden voorgeschoten tijdens een actie of procedure, mits het betreffende lid zich schriftelijk en onherroepelijk jegens de openbare rechtspersoon heeft verbonden tot terugbetaling daarvan indien uit een in kracht van gewijsde gegaan vonnis volgt dat hij geen aanspraak kan maken op de vrijwaring door de openbare rechtspersoon. De openbare rechtspersoon kan nadere voorwaarden aan de uitbetaling verbinden, zoals het stellen van zekerheid.
Dit artikel kan zonder toestemming van de personen die aanspraak maken op vrijtekening en vrijwaring gewijzigd worden. Deze personen kunnen echter aanspraak blijven maken op de bescherming als geboden door dit artikel voor schade als gevolg van handelen of nalaten tijdens de periode dat dit artikel van kracht is.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-180171.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.