Gemeenteblad van Oegstgeest
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oegstgeest | Gemeenteblad 2016, 176915 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oegstgeest | Gemeenteblad 2016, 176915 | Verordeningen |
Bijlagen bij de Verordening materiële en financiële gelijkstelling onderwijs Oegstgeest 2007 voor het kalenderjaar 2016
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest
de secretaris,
de burgemeester,
I Aanduiding van de voorziening
Dit betreft een voorziening in natura. Scholen met anderstalige leerlingen en/of leerlingen met een vve-indicatie kunnen in aanmerking komen voor extra begeleiding van deze leerlingen voor het verwerven van de Nederlandse taal door een aangestelde taalondersteuner. De taalondersteuner heeft een dienstverband bij het OPOO, maar is werkzaam voor alle basisscholen in de gemeente.
Niet van toepassing, gezien de permanente aard van deze voorziening.
Basisscholen kunnen gedurende het schooljaar (nieuwe) anderstalige leerlingen aanmelden bij de taalondersteuner voor advisering en begeleiding.
III Periode waarvoor de voorziening wordt toegekend
IV Criteria voor het toekennen van een voorziening
Door het rijk bekostigde scholen voor basisonderwijs.
Aangemelde anderstalige/vve leerlingen worden getoetst op achterstanden in de beheersing van de Nederlandse taal ten opzichte van leeftijdsgenoten. Op basis van de uitkomsten van de toets, overleg met de school én de rooster technische mogelijkheden, komt de leerling c.q. school in aanmerking voor deze voorziening.
De toekenning van de ondersteuning vindt plaats op basis van de criteria in de Prioriteitennotie (bijlage 1A).
V Wijze waarop de subsidie wordt toegekend
De gemeente fungeert als opdrachtgever voor het OPOO voor de uitvoering van het lokaal beleid taalondersteuning. Het OPOO is als opdrachtnemer de feitelijke werkgever voor de taalondersteuner. De taalondersteuner dient in het bezit te zijn van een onderwijsbevoegdheid. Eventuele voorstellen met betrekking tot (wijziging van) het inhoudelijke kader worden voorgelegd aan het schooldirecteurenoverleg.
Aan het begin van het uitvoeringsjaar wordt ten behoeve van de salariskosten een voorschot aan het OPOO uitgekeerd. Inhoudelijke (per schooljaar) en financiële (per kalenderjaar) verantwoording van deze voorziening dient het OPOO uiterlijk 1 oktober 2016 bij de gemeente in. Op basis van deze verantwoording vindt definitieve afrekening van de kosten en eventuele verrekening met de bevoorschotting plaats.
Het subsidieplafond voor 2016 is vastgesteld op de salariskosten voor maximaal 0,5832 fte t.b.v. een taalondersteuner. Hiervoor is in de begroting € 38.287,- beschikbaar.
Prioriteitennotitie Ondersteuning Anderstaligen 2014
De totale formatie voor de taalondersteuning is vastgesteld op 0,5832 fte. De verdeling van het aantal uren ondersteuning over de scholen ligt niet vast, maar wordt bepaald door het aantal aangemelde leerlingen en de ernst van de taalachterstand. Kinderen die zijn geïndiceerd voor een VVE-plaats hebben de hoogste prioriteit.Dit betekent dat bij aanmeldingen niet alleen per school prioriteiten worden gesteld, maar dat ook tussen scholen keuzes moeten worden gemaakt. Van de scholen wordt op dit punt dus solidariteit verwacht.
De IB-er van de school is verantwoordelijk voor de aanmelding van de leerling en coördineert de zorg voor de leerling. De taalondersteuning is en blijft een aanvullende voorziening op de reguliere zorg binnen de basisscholen.
Prioriteitsbepaling/Voorrangsregels
De prioriteit voor taalondersteuning (individueel of groepsgewijs) aan anderstalige leerlingen wordt vastgesteld op basis van taalachterstand en niet op achtergrond of nationaliteit.
A: Anderstalige VVE kinderen (onderbouw)
B: Categorie 0: Kinderen, die niet aanspreekbaar zijn in het Nederlands
Deze kinderen zijn niet toetsbaar.
C: Categorie 1: Kinderen, die min of meer aanspreekbaar zijn in het Nederlands
Deze kinderen hebben een zeer beperkte woordenschat en scoren een E op de TAK-toets/Leeswoordenschattoets.
D: Categorie 2: Kinderen, die op de TAK-toets/ leeswoordenschattoets een D scoren
Gedurende het hele schooljaar kunnen kinderen instromen en uitstromen. In overleg met de IB’er wordt gekeken naar prioriteit en of er een geschikte plaats is in de taalondersteuning.
Tijdens het schooljaar wordt er twee keer, schriftelijk, gerapporteerd aan de IB’er en de leerkracht van het kind. In het laatste rapport worden ook de toets resultaten opgenomen.
In het geval dat er door SKO een VVE leerling wordt aangemeld, kijkt de taalondersteuner wat deze leerling aan taalondersteuning nodig heeft op de school waar het kind naartoe gaat. SKO meldt tijdig aan de taalondersteuner waar en wanneer de leerling instroomt in het basisonderwijs. In overleg met de IB’er kan de leerling geplaatst worden.
Het anderstalige kind kan instromen in de taalondersteuning op het moment dat er plaats is op de desbetreffende school en er een gewenningsperiode aan vooraf is gegaan (4-6 weken). De taalondersteuner bekijkt samen met de IB’er de prioriteit van het kind en welk kind evt. ruimte moet maken/ uitstromen, voor het anderstalige kind met een hogere prioriteit. De taalondersteuner heeft een overzicht over hoe de prioriteiten van de kinderen zich verhouden op de andere basisscholen. De taalondersteuner voorziet de leerkracht van het kind van advies en aangepast lesmateriaal voor in de groep.
Kinderen stromen uit; als zij niveau C van de Tak-toets hebben behaald en zij de lessen in de groep kunnen volgen. Afhankelijk van de mogelijkheden van het kind duurt dit, ongeveer, 2 jaar. Het kind heeft dan een basiswoordenschat opgebouwd. Sommige kinderen zijn korter in taalondersteuning en bij sommige kinderen zal het iets meer tijd nodig hebben. Als het langer gaat duren, zijn er vaak nog andere problemen die een rol spelen bij de taalontwikkeling van het kind.
I Aanduiding van de voorziening
Niet van toepassing, gezien de permanente aard van deze voorziening.
III Periode waarvoor de voorziening wordt toegekend
Toekenning in natura per kalenderjaar. De gemeente geeft een beschikking af voor het afnemen van leerlingbegeleiding bij één of meer schoolbegeleidingsdiensten. Voor 2016 zal dit zijn Onderwijs Advies (verder: OA) en de expertisedienst van het GPOWN t.b.v. De Lichtwijzer.
IV Criteria voor toekenning van de voorziening
Voor deze voorziening komen in aanmerking door het rijk bekostigde scholen voor basisonderwijs.
V Wijze waarop de voorziening wordt toegekend
Per 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs ingevoerd. Scholen blijven verantwoordelijk voor de inzet en bekostiging van diagnostiek voor het bepalen van inzet van extra (onderwijs)ondersteuning. De gemeente Oegstgeest onderstreept het belang van goede diagnostiek. Als aanvulling op de rijksmiddelen stelt de gemeente daarom uren leerlingenzorg beschikbaar. Het aantal door de gemeente ingekochte uren t.b.v. leerlingenzorg wordt naar rato van het aantal leerlingen op de basisscholen verdeeld, op basis van het aantal leerlingen op 1 oktober van het voorafgaande jaar.
Een bovenschoolse buffer van €6.027,- blijft voor 2016 gereserveerd bij OA voor scholen die (onvoorzien) uren tekort komen voor leerlingbegeleiding/diagnostiek. Scholen kunnen hier gemotiveerd een beroep op doen bij OA.
Voor De Lichtwijzer worden geen uren bij OA ingekocht, maar beschikbaar gesteld van de eigen expertisedienst. Net als door OA, dient achteraf verantwoording voor besteding van de middelen/uren te worden afgelegd.
Een deel van de uren/het budget kan naar gelang de keuze van de school worden ingezet t.b.v. leerlingbespreking in de ondersteuningsteams op school. De uren zijn niet bedoeld voor school-/teamontwikkeling. In 2015 werd dit nog toegestaan, maar in 2016 niet meer (omdat eind 2015 bleek dat daardoor aan het eind van het jaar bij een aantal scholen tekorten bleken voor leerlingbegeleiding).
Uren (afgerond en op basis van hoogste uurtarief OA 2016 = € 97,00) |
Uren (afgerond en op basis van laagste uurtarief OA 2016 = € 82,45) |
|||
De gemeenteraad stelt in de gemeentebegroting het maximaal beschikbare bedrag vast per kalenderjaar. Het subsidieplafond voor leerlingbegeleiding 2016 is vastgesteld op €59.891,-.
Hiervan is €53.864,- beschikbaar voor verdeling naar rato onder de scholen (zelfde bedrag als vorig jaar). De overige €6.027,- komt ten goede aan de bovenschoolse buffer.
*Wanneer meerdere scholen een beroep op de bovenschoolse buffer doen, krijgt Het DOK voorrang. Dit vanwege het feit dat het een sterk groeiende school betreft, die benadeeld wordt doordat de verdeling van de budgetten gebaseerd wordt op leerlingaantallen op peildatum 1 oktober 2015.
Scholen geven OA /de expertisedienst toestemming om de gemeente achteraf (vóór 1 april van het volgende jaar) een overzicht te verstrekken van de afgenomen diensten (gemeentelijke inzet én inzet rijksgelden).
Bijlage 3 Logopedie in de schoolse periode
I Aanduiding van de voorziening
Logopedie in de schoolse periode
De inzet van uren is bedoeld voor logopedische screening bij kleuters (bij voorkeur individueel), advisering en nader onderzoek, zo nodig doorverwijzing van leerlingen naar een vrijgevestigde logopedist voor langdurige behandeling en eventueel voorschot behandelingen, controles/monitoring en tot slot voorlichting aan ouders en professionals.
Niet van toepassing, gezien de permanente aard van deze voorziening.
III Periode waarvoor de voorziening wordt toegekend
Toekenning in natura per kalenderjaar. De gemeente sluit jaarlijks een contract met Onderwijs Advies.
IV Criteria voor toekenning van een voorziening
Voor deze voorziening komen in aanmerking door het rijk bekostigde scholen voor basisonderwijs.
V Wijze waarop de voorziening wordt toegekend
Voor de basisscholen met één vestiging geldt een vaste voet van 30 uur per kalenderjaar en voor scholen met twee vestigingen een vaste voet van 40 uur per kalenderjaar. De variabele uren worden naar rato verdeeld op basis van het aantal 4- en 5-jarigen op 1 oktober 2015 (de activiteit ‘logopedie’ betreft vooral screening van kleuters en de leeftijdsopbouw van de diverse scholen verschilt nogal).
Een bovenschoolse buffer van €1.725,- blijft voor 2016 gereserveerd bij OA voor scholen die (onvoorzien) uren tekort komen. Scholen kunnen hier gemotiveerd een beroep op doen bij OA. Wanneer meerdere scholen een beroep op de bovenschoolse buffer doen, krijgt Het DOK voorrang. Dit vanwege het feit dat het een sterk groeiende school betreft, die benadeeld wordt doordat de verdeling van de budgetten gebaseerd wordt op leerlingaantallen op peildatum 1 oktober 2015.
De verdeling op basis van bovenstaande ziet er als volgt uit:
Het uurtarief in 2016 is € 69,00, gelijk aan dat voor 2015. Het aantal uren is afgerond.
* Tussen haakjes staat per school het aantal beschikbare uren voor 2015 aangegeven.
De gemeenteraad stelt jaarlijks het totale beschikbare budget ten behoeve van logopedie vast bij de vaststelling van de gemeentebegroting. Het budget wordt verdeeld over de schoolse en voorschoolse periode. Het subsidieplafond voor de schoolse periode wordt voor 2016 vastgesteld op € 43.953,- (zelfde bedrag als in 2015, geen indexering).
Bijlage 4 Gemeentelijk vakonderwijs
I Aanduiding van de voorziening
De gemeente Oegstgeest stelt op grond van de ‘Regeling Gemeentelijk vakonderwijs Oegstgeest’ aanvullende middelen beschikbaar ter bevordering van de kwaliteit van het onderwijs in lichamelijke opvoeding en het muziekonderwijs voor de groepen 3 tot en met 8.
De gemeente verzendt vóór 1 april 2016 aanvraagformulieren naar de scholen. De aanvraag dient vóór 1 mei 2016 te zijn ingediend. Peildatum is de situatie per 1 februari 2016.
III Periode waarvoor de voorziening wordt toegekend
IV Criteria voor toekenning van een voorziening
Voor deze voorziening komen in aanmerking door het rijk bekostigde scholen voor basisonderwijs en speciaal onderwijs.
Basisscholen komen in aanmerking voor een tegemoetkoming in de kosten voor het bewegingsonderwijs als de leerlingen van de groep 3 tot en met 8 van de school ten minste één keer per week (minimaal 40 minuten) bewegingsonderwijs krijgen van een speciaal hiertoe opgeleide vakleerkracht (Alo of post-hbo vakbekwaamheid bewegingsonderwijs). Indien één of meer groepen geen bewegingsonderwijs van een vakleerkracht ontvangen, kan dit naar rato van de tegemoetkoming worden afgetrokken. Peildatum is 1 februari van het betreffende kalenderjaar.
Wanneer een school niet voldoet aan de criteria voor bewegingsonderwijs en dus niet (geheel) in aanmerking komt voor de subsidie, mag met ingang van het schooljaar 2013-2014 een aanvraag worden ingediend voor inzet van gelden voor ‘nat’ bewegingsonderwijs bij Optisport Poelmeer. De gemeente vergoedt 50% van de werkelijke kosten tot het maximale subsidiebedrag (zie tabel).
Basisscholen komen in aanmerking voor een tegemoetkoming in de kosten voor het muziekonderwijs als zij kunnen aantonen dat (een deel van de) leerlingen van groep 3 tot en met groep 8 muziekles ontvangen van een daartoe bevoegde muziekdocent of dat nascholing van het onderwijsteam plaatsvindt door een bevoegd vakdocent. Deze kan aangesteld zijn bij het schoolbestuur, maar dit kan ook een contract met bijvoorbeeld BplusC zijn. De gemeentelijke vergoeding is niet hoger dan de werkelijk gemaakte kosten door de school.
V Wijze waarop de voorziening wordt toegekend en de daarbij behorende berekeningswijze
Voor bewegingsonderwijs en muziekonderwijs zijn apart bedragen per leerling vastgesteld (zie berekening hieronder). De vergoeding per school per kalenderjaar bedraagt maximaal het vastgestelde bedrag per leerling voor deze voorziening, vermenigvuldigd met het aantal leerlingen op 1 oktober van het voorafgaande jaar. De gemeente stelt de subsidie vast bij tijdige ontvangst van de aanvraag en keert deze uit vóór 1 juni 2016.
Het totale beschikbare bedrag wordt jaarlijks door de gemeenteraad vastgesteld, door vaststelling van de gemeentebegroting. Voor het jaar 2016 is in totaal begroot € 68.660,- (zelfde bedrag als in 2015, geen indexering).
Van het bedrag van € 68.660,- is 60% beschikbaar voor bewegingsonderwijs = € 41.196,-. Het totaal aantal leerlingen op 1-10-2015 was: 2.654, dus €15,52 per leerling (was € 16,76).
Van dit bedrag is 40% beschikbaar voor muziekonderwijs = € 27.464,-. Het aantal leerlingen op 1-10-2015 was: 2.654, dus €10,35 per leerling (was € 11,17).
Het feit dat de individuele scholen (op Het Dok na i.v.m. relatief grote groei) ondanks eenzelfde totaal subsidiebedrag als in 2015 toch minder vergoeding in 2016 krijgen, heeft te maken met het feit dat in 2016 de Leo Kannerschool in de voorziening van het gemeentelijk vakonderwijs meedeelt. Dit was in 2015 nog niet het geval.
Bijlage 5 Natuur- en milieueducatie
I Aanduiding van de voorziening
Gedurende het gehele kalenderjaar
III Periode waarvoor de voorziening wordt toegekend
Per kalenderjaar kunnen de kosten voor projecten in het kader van natuur- en milieueducatie door de basisscholen en het speciaal onderwijs, bij voorkeur activiteiten van het Mec-Oegstgeest, worden ingediend tot een maximum van € 505,00 (hetzelfde als in 2015) per hoofdvestiging.
IV Criteria voor het toekennen van een voorziening
Voor deze voorziening komen in aanmerking door het rijk bekostigde scholen voor basisonderwijs en speciaal onderwijs.
V Wijze van toekenning van voorziening
Na het indienen van de facturen wordt de vergoeding tot maximaal € 505,00 aan de school uitgekeerd.
In de gemeentebegroting is rekening gehouden met een vergoeding voor 10 scholen (10 x € 505,00 = € 5.050,00).
Bijlage 6 Voorziening haalbaarheidsonderzoek
I Aanduiding van de voorziening
Voorziening haalbaarheidsonderzoek
Dit betreft een onderzoek naar de mogelijkheden om te komen tot het realiseren van één van de volgende voorzieningen huisvesting onderwijs:
III Periode waarvoor de voorziening wordt toegekend
De voorziening wordt toegekend voor het kalenderjaar waarop het vastgestelde programma voorzieningen huisvesting onderwijs van toepassing is.
IV Criteria voor het toekennen van een voorziening
Aanspraak op deze voorziening ontstaat op het moment dat het voornemen bestaat te komen tot het realiseren van een uitbreidingsgebied of een herstructurering van een wijk, waarbij onderzoek moet uitwijzen of één van de onder I genoemde voorzieningen moet worden gerealiseerd. Het onderzoek moet uitwijzen:
V Wijze waarop de voorziening wordt toegekend
De kosten maken onderdeel uit van de totale kosten van de planontwikkeling en worden per afzonderlijk krediet beschikbaar gesteld. Er geldt geen bekostigingsplafond.
Na het afronden van de werkzaamheden wordt door het bevoegd gezag of het college inzicht gegeven in de gemaakte kosten. Daarbij wordt vermeld of tot de kosten ook behoren de kosten van het maken van een (schets)ontwerp voor de te realiseren accommodatie. Wordt besloten het project te realiseren conform het in het projectplan opgenomen (schets)ontwerp, dan worden de kosten van het maken van het (schets)ontwerp in mindering gebracht op investeringsbedrag dat voor het realiseren van deze voorziening is opgenomen in het programma voorzieningen huisvesting onderwijs.
In de situatie dat een nieuwbouwwijk wordt gerealiseerd of een herstructurering van een wijk plaatsvindt, wordt over het algemeen eerst een onderzoek ingesteld met vragen als:
Dit betekent dat er in principe een haalbaarheidsonderzoek plaatsvindt naar de noodzaak en omvang van de voorzieningen in het gebied, zonder dat er zekerheid bestaat of er een voorziening moet worden gerealiseerd.
Is vervolgens de conclusie dat er een voorziening wordt gerealiseerd, dan kan het betreffende bevoegd gezag een aanvraag indienen voor het bekostigen van de voorziening.
De kosten van het haalbaarheidsonderzoek komen volledig voor rekening van de gemeente, tenzij er gedurende het onderzoek kosten zijn gemaakt die een relatie hebben met de ontwikkeling van het bouwplan. Zijn het aanwijsbare kosten, dan worden deze kosten betrokken bij het beschikbaar stellen van het investeringsbedrag op het moment dat de voorziening in het programma is opgenomen. Dit bedrag wordt dan in mindering gebracht op het bedrag dat het bevoegd gezag ontvangt voor het realiseren van de investering. Deze kosten zijn in principe vergelijkbaar met het voorbereidingskrediet, waarvan sprake is in artikel 3 van de ‘verordening voorzieningen huisvesting onderwijs’.
Bijlage 7 Voorzieningen lokaal bewegingsonderwijs
I Aanduiding van de voorziening
Voorzieningen lokaal bewegingsonderwijs
Het betreft onderhoud of aanpassing van een lokaal voor bewegingsonderwijs.
De aanvraag voor het bekostigen van de voorziening moet uiterlijk 1 februari van het jaar voorafgaande aan het jaar van bekostiging bij het college worden ingediend. Bij de aanvraag moeten worden overgelegd:
Onderscheid wordt gemaakt tussen:
IV In aanmerking komende schoolbesturen
Voor deze voorziening komt in aanmerking het bevoegd gezag van een school of nevenvestiging voor:
dat juridisch eigenaar is van een school voor basisonderwijs, speciaal onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs die zich bevindt op het grondgebied van de gemeente en juridisch eigenaar is van een lokaal bewegingsonderwijs dat zich bevindt op het grondgebied van de gemeente.
V Tijdvak waarvoor voorziening wordt toegekend
De voorziening wordt toegekend voor het jaar volgend op het jaar waarop de aanvraag is ingediend. Is het niet mogelijk om de voorziening in het toegekende jaar te realiseren, dan moet het bevoegd gezag voor 1 september van het toegekende jaar bij het college een gemotiveerd verzoek indienen om uitstel van de uitvoering van de voorziening. Het college beslist voor 1 november daaropvolgend.
VI Criteria voor het toekennen van een voorziening
De noodzaak van de voorziening:
‘ingebruikneming’ blijkt uit het feit dat het desbetreffende gebouw niet voldoet aan de inrichtingseisen voor lokalen bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs, speciaal onderwijs of voortgezet speciaal onderwijs en het geschikt maken van het gebouw met redelijke kosten, dit ter beoordeling van het college, te verwezenlijken is;
Bovenstaande voorzieningen komen voor bekostiging in aanmerking als op basis van een prognose, die voldoet aan de in bijlage II van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Oegstgeest 2015 gestelde vereisten, het gebouw nog ten minste vier jaar voor het bewegingsonderwijs noodzakelijk is, tenzij er een andere, goedkopere, voorziening mogelijk is. Dit ter beoordeling van het college.
VII Wijze waarop de voorziening wordt toegekend
Voor deze voorziening wordt geen subsidieplafond gehanteerd. Het geld kan worden onttrokken aan de ‘Voorziening onderhoud gymnastieklokalen’ in de gemeentebegroting.
Als gevolg van de wetswijziging per 1 januari 2015 vervalt de zorgplicht voor de gemeente voor het bekostigen van onderhoud en aanpassen lokalen bewegingsonderwijs. Desondanks blijft de gemeente verantwoordelijk voor het vaststellen van de vergoeding voor onderhoud en aanpassen van de lokalen bewegingsonderwijs, maar nu als onderdeel van de vergoeding materiële instandhouding (artikel 136 Wpo en artikel 130 Wec).
Voor het vaststellen van de hoogte van het bedrag van de bekostiging bestaan twee mogelijkheden:
het handhaven van de huidige procedure, waardoor de bekostiging van onderhoud en aanpassen van niet-gemeentelijke lokalen voor bewegingsonderwijs niet afhankelijk is van het aantal klokuren gebruik, maar op een gelijke wijze plaatsvindt als het onderhoud en aanpassen van gemeentelijke lokalen voor bewegingsonderwijs.
Mede omdat het, gelet op de verscheidenheid in oppervlakte en soort lokalen bewegingsonderwijs praktisch ondoenlijk is om een bedrag per klokuur vast te stellen, is gekozen voor de in deze bijlage beschreven procedure.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-176915.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.