Gemeenteblad van Nissewaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nissewaard | Gemeenteblad 2016, 176886 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nissewaard | Gemeenteblad 2016, 176886 | Verordeningen |
Gemeente Nissewaard - Financiële verordening Nissewaard 2017
De raad van de gemeente Nissewaard;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 30 november 2016;
gelet op artikel 212, eerste lid, van de Gemeentewet;
gezien het advies van de commissie Bestuur van 22 november 2016;
besluit de volgende verordening vast te stellen:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verder verstaan onder:
overheidsbedrijf: een onderneming met privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid, niet zijnde een personenvennootschap met rechtspersoonlijkheid, waarin een publiekrechtelijke rechtspersoon, al dan niet tezamen met een of meer andere publiekrechtelijke rechtspersonen, in staat is het beleid te bepalen, of een onderneming in de vorm van een personenvennootschap, waarin een publiekrechtelijke rechtspersoon deelneemt.
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
De raad stelt per programma de doelstellingen vast. Per doelstelling worden het doel (wat willen we bereiken?), de activiteiten (wat doen we hiervoor?), de prestatie-indicatoren (wanneer zijn we tevreden?), de verantwoordelijken (wie is verantwoordelijk?) en de baten en lasten (wat mag het kosten?) in beeld gebracht.
De raad stelt op voorstel van burgemeester en wethouders per programma relevante indicatoren vast voor het afleggen van verantwoording over de gemeentelijke productie van goederen en diensten voor de meting van de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid. Tot de relevante indicatoren per programma behoren in ieder geval de verplichte indicatoren zoals opgenomen in het BBV.
Artikel 3 Inrichting begroting en jaarstukken
De paragrafen lokale heffingen, weerstandsvermogen en risicobeheersing, bedrijfsvoering, grondbeleid, onderhoud kapitaalgoederen, financiering en verbonden partijen worden opgenomen bij de verplichte overzichten overeenkomstig de eisen, bedoeld in de artikelen 9 tot en met 16 van het BBV. Dit geldt tevens voor het overzicht 'overhead'.
Artikel 5 Autorisatie begroting en investeringskredieten
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie behandeld moet worden. Hiervoor leggen burgemeester en wethouders, vooraf aan het aangaan van verplichtingen, een investeringsvoorstel met een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de raad voor. Investeringskredieten, die niet apart door de raad behandeld hoeven te worden, worden opgenomen in het investeringsplan en zijn direct bij de begrotingsbehandeling geautoriseerd.
Burgemeester en wethouders informeren de raad bij dreigende overschrijding van de geautoriseerde lasten of de geautoriseerde investeringskredieten. Tevens geldt de informatieplicht bij dreigende onderschrijding van de geautoriseerde baten. De raad geeft aan of hij hiervoor een voorstel wil voor wijziging van het beleid of budget.
Overhevelingsvoorstellen voor budgetten en investeringen groter dan genoemd in artikel 6, derde lid, die in enig jaar niet worden besteed, maar in het opvolgende begrotingsjaar zullen worden besteed, worden gedaan voor 31 december van het begrotingsjaar en zo mogelijk opgenomen in de tweede tussenrapportage.
Artikel 10 Reserves en voorzieningen
Burgemeester en wethouders bieden indien nodig de raad een (bijgestelde) nota reserves en voorzieningen aan. Herziening vindt plaats wanneer daar aanleiding toe is. Deze nota wordt door de raad vastgesteld en bevat:
Artikel 11 Kostprijsberekening en financieringsfunctie
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van de gemeente, die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten de indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
Voor de inzet van materiële activa worden naast directe kosten, indirecte kosten en afschrijvingskosten, de rente voor de financiering van het actief toegerekend. Het activeren van investeringen met maatschappelijk nut, overeenkomstig het BBV, behoort ook hierbij. De rentepercentages voor deze vergoeding worden jaarlijks in de kadernota vastgesteld.
Artikel 13 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen
Burgemeester en wethouders doen de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor de belastingen, de rioolheffingen, de afvalstoffenheffing en leges.
Artikel 14 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Burgemeester en wethouders bieden indien nodig de raad een (bijgestelde) nota Weerstandsvermogen en risicobeheersing ter behandeling en vaststelling aan de raad aan. Herziening vindt plaats wanneer daar aanleiding toe is.
Burgemeester en wethouders bieden indien nodig de raad een nota Verbonden partijen ter behandeling en vaststelling aan de raad aan. Herziening vindt plaats wanneer daar aanleiding toe is.
Bij de begroting en de jaarstukken nemen burgemeester en wethouders in de paragraaf lokale heffingen naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 10 van het BBV in ieder geval de kostendekkendheid van de rioolheffing en de afvalstoffenheffing op.
In de paragraaf financiering bij de begroting en de jaarstukken nemen burgemeester en wethouders naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 13 van het BBV in ieder geval op:
Artikel 19 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing bij de begroting en de jaarstukken nemen burgemeester en wethouders naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 11 van het BBV in ieder geval op:
Artikel 20 Onderhoud kapitaalgoederen
Burgemeester en wethouders bieden de raad ten minste eens in de acht jaar geactualiseerde onderhoudsplannen openbare ruimte aan. De plannen geven het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud en de kosten van het onderhoud voor de openbare ruimte. De raad stelt de plannen vast.
In de paragraaf bedrijfsvoering bij de begroting en de jaarstukken nemen burgemeester en wethouders naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 14 van het BBV in ieder geval op:
Artikel 24 Het overzicht van baten en lasten
Het overzicht van baten en lasten bevat:
Artikel 25 Toelichting op het overzicht baten en lasten
De toelichting op het overzicht van baten en lasten bevat ten minste:
Hoofdstuk 5 Financiële organisatie en financieel beheer
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 28 Financiële organisatie
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor:
Burgemeester en wethouders zorgen ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder a, van de Gemeentewet, en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder b, van de Gemeentewet, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen nemen burgemeester en wethouders maatregelen tot herstel.
Burgemeester en wethouders zorgen voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen ten minste eenmaal in de tien jaar. Bij afwijkingen in de registratie nemen burgemeester en wethouders maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.
De Financiële verordening 2015 gemeente Nissewaard blijft van toepassing op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-176886.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.