Gemeenteblad van Capelle aan den IJssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2016, 174484 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2016, 174484 | Beleidsregels |
Subsidieregeling Onderwijsachterstanden
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2017 (ASV);
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Schakelklas: een klas voor basisschoolleerlingen met en zonder migratieachtergrond, met een grote taalachterstand, waarin zij, in combinatie met of naast een reguliere groep, gedurende gemiddeld één schooljaar dusdanig worden bijgeschoold dat zij na dit schooljaar het gewone onderwijscurriculum kunnen vervolgen.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie voor de inzet van een schoolmaatschappelijk werker op scholen uit het voortgezet onderwijs bedraagt maximaal 25% van de kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3, lid 1, sub d. Het betrokken schoolbestuur levert een bijdrage van 75% in de kosten.
Subsidie voor de inzet van een schoolmaatschappelijk werker op scholen uit het speciaal basisonderwijs bedraagt maximaal 50% van de kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3, lid 1, sub d. Het betrokken schoolbestuur levert een bijdrage van 50% in de kosten.
Voor scholen uit het speciaal basisonderwijs met 100 tot 200 leerlingen komt de inzet van een schoolmaatschappelijk werker voor 3 uur per week voor subsidie in aanmerking. Voor scholen met minder dan 100 leerlingen komt de inzet van 2 uur per week voor subsidie in aanmerking en voor scholen met meer dan 200 leerlingen de inzet van 5 uur per week.
Een aanvraag om een subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid van de ASV, ingediend vanaf 1 november van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk tien weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een verdeling naar rato over de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden. De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden de beschikbare middelen naar rato over de aanvragen verdeeld, tot het maximum van het subsidieplafond.
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor andere aanvragen om subsidie plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 november van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 11. Aanvraag vaststellingsubsidie
Onverminderd het bepaalde in de ASV dient een aanvraag tot vaststelling van de subsidie, bestemd voor activiteiten bedoeld onder artikel 3, lid 1, sub a tot en met c, te voldoen aan de verantwoordingseisen die door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap worden gesteld aan de verantwoording van de specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
De inzet van een schoolmaatschappelijk werker, zoals bedoeld onder artikel 1, lid c, richt zich enerzijds op het bieden van kortdurende zorg en hulp aan leerlingen met sociaal-emotionele problemen (individueel of groepsgewijs) en hun opvoeders. Anderzijds kan de inzet gericht zijn op de ondersteuning van leerkrachten.
De uitvoering van VVE , zoals bedoeld onder artikel 1, lid e, moet voldoen aan de kwaliteitseisen zoals gesteld in het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.
De activiteiten bedoeld onder artikel 3, lid 1, sub a tot en met c worden gesubsidieerd van uit de Rijksmiddelen die de gemeente ontvangt met de specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid.
De doelstellingen uit de Capelse Onderwijsnotitie 2016-2020 waarbij de activiteiten dienen aan te sluiten, zijn: “Er is voor elke leerling een passende onderwijsplek. Onderwijsachterstanden en uitval worden voorkomen en bestreden. Educatieve en sociaal-emotionele ondersteuning en zorg zijn beschikbaar en goed toegankelijk”.
De overige doelstellingen uit de Capelse Onderwijsnotitie 2016-2020 zijn in het kader van deze subsidieregeling niet van toepassing.
In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd. Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen en de wijze van verantwoording (zie ook artikel 10 en 11).
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Onderwijsachterstanden vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie voor de inzet van een schoolmaatschappelijk werker is bestemd voor de ureninzet van een professioneel schoolmaatschappelijk werker. De subsidie is nadrukkelijk niet bedoeld voor eventuele kosten die een subsidieontvanger maakt in zijn rol als opdrachtgever aan deze schoolmaatschappelijk werker, zoals kosten voor de inrichting van een werkplek of overleguren.
Het eerste lid van dit artikel bevat een afwijking van artikel 8, eerste lid van de ASV. Deze afwijking houdt in dat het college pas beslist op een aanvraag om een subsidie voor de duur van een kalenderjaar, binnen 8 weken na 1 november, in plaats van binnen 8 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.
Het tweede lid houdt in dat bovenstaande beslistermijn eenmaal met maximaal 8 weken kan worden verlengd.
De besluitvorming over andere aanvragen om subsidie vindt plaats conform ASV, dus binnen acht weken nadat de volledige aanvraag is ingediend. Ook deze termijn kan eenmaal met maximaal acht weken worden verlengd.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De raad stelt met het vaststellen van een subsidieplafond een maximum aan het bedrag dat voor bepaalde subsidies beschikbaar is. Als het totaal van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, wordt ten aanzien van subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt dit bedrag naar rato verdeeld.
Om te bepalen of een aanvraag voor toewijzing in aanmerking komt, wordt eerst onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, alsmede of zij voldoen aan de overige eisen die in de ASV worden gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van artikel 9 van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag activiteiten betreft die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd en of de aanvrager behoort tot de doelgroep van de subsidieregeling. Als het totaalbedrag van de aanvragen die na deze procedure zouden kunnen worden toegewezen het bedrag van het subsidieplafond overschrijdt, wordt dit bedrag naar rato verdeeld.
Voor de andere aanvragen om subsidie wordt het subsidieplafond verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarin de gesubsidieerde activiteit zal plaatsvinden. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag compleet is als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
De subsidieontvanger moet voldoen aan de voorwaarden van de specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid. Deze voorwaarden worden door de gemeente in de beschikking opgenomen.
Artikel 11. Aanvraag vaststellingsubsidie
De verantwoordingseisen, voor zover die zijn opgegeven door het ministerie OCW, zijn opgenomen in de subsidiebeschikking. Het kan gedurende het kalenderjaar voorkomen dat er aanvullende eisen worden gesteld aan de wijze van verantwoording. Dit gebeurt wanneer het ministerie OCW aanvullende informatie nodig heeft van de gemeente.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-174484.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.