Gemeenteblad van Vught
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vught | Gemeenteblad 2016, 172428 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vught | Gemeenteblad 2016, 172428 | Verordeningen |
Besluit Jeugdhulp gemeente Vught 2017
Artikel 1 Vormen van Jeugdhulp
Jeugdhulp wordt vanaf 1 januari 2015 toegekend op basis van de volgende indeling in hoofd- en subcategorieën.
Een Jeugdhulpaanbieder komt alleen in aanmerking voor financiering indien de hulpvrager verwezen is door
2. Omschrijving, activiteiten en prestatie-eisen
De jeugdige verblijft thuis, in het eigen gezin. Of anders gezegd, de jeugdige slaapt thuis. In ieder geval formeel. Het kan zijn dat de jeugdige bij opa en oma slaapt of bij iemand anders, echter dit is dan formeel niet zo geregeld.
Een jeugdhulpaanbieder heeft de ruimte om samen met Wegwijs+ nieuwe of geïntegreerde vormen van de activiteiten te ontwikkelen als dat leidt tot efficiëntere of effectievere Jeugdhulp. Hieronder valt ook de samenwerking met anderen of het initiëren van verbeteringen in de 0e en 1e lijn.
De hoofdcategorie Zonder Verblijf is te verdelen in de subcategorieën persoonlijke verzorging, begeleiding, onderzoek en diagnostiek, ambulante jeugdhulp, generalistische Jeugd-ggz, specialistische Jeugd-ggz.
Het ondersteunen bij of het overnemen van activiteiten op het gebied van de persoonlijke verzorging gericht op het opheffen van een tekort aan zelfredzaamheid bij Jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking of een somatische of psychiatrische aandoening of beperking.
Het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van Jeugdigen met een somatische, verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem.
2.1.3 Onderzoek en diagnostiek
Onderzoek ten behoeve van het verkrijgen van inzicht in het gedrag, de vaardigheden en intelligentie van de Jeugdige bij een vermoeden van medische, psychische en/of gedragsproblematiek.
Ondersteuning van en hulp en zorg, niet zijnde preventie, aan jeugdigen en hun ouders bij het verminderen, stabiliseren, behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke beperking van de jeugdige, opvoedingsproblemen van de ouders of adoptie gerelateerde problemen.
2.1.5 Generalistische Jeugd-ggz
De generalistische basis-GGZ is gericht op de diagnose en kortdurende, generalistische behandeling van mensen met niet-complexe psychische aandoeningen, gebaseerd op een (vermoeden van) DSM-IV stoornis. Ze kenmerkt zich door 4 zorgprestaties: kort, middel, intensief en chronisch. Het gaat alleen om vormen van ggz-zorg die vallen binnen de reikwijdte van de Zvw, zoals beschreven door Zorginstituut Nederland (ZIN)
2.1.6 Specialistische Jeugd-ggz
In de specialistische jeugd-GGZ worden mensen behandeld met ernstige psychiatrische aandoeningen. Hierbij gaat het om complexe en/of risicovolle problematiek. Het gaat alleen om vormen van ggz-zorg die vallen binnen de reikwijdte van de Zvw, zoals beschreven door Zorginstituut Nederland (ZIN). Ernstige enkelvoudige dyslexie valt onder specialistische Jeugd-ggz.
Prestatie-eisen jeugdhulp zonder verblijf
Ten aanzien van te leveren jeugdhulp gelden de volgende algemene eisen:
De jeugdhulpaanbieder ondersteunt de jeugdige én zijn sociale omgeving. Dat betekent dat ondersteuning en advies aan gezins- en familieleden, school, vereniging enzovoort onderdeel uitmaakt van de jeugdhulp wanneer dat leidt tot een grotere inzet van het sociale netwerk of meer zelfredzaamheid en participatie van de Jeugdige.
Ten aanzien van specialistische jeugd-ggz gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:
Onder pleegzorg wordt verstaan tijdelijke of langdurige opvang van een jeugdige in een gezin, anders dan het gezin van herkomst, door pleegouders. Hieronder zijn in ieder geval begrepen:
Pleegzorg kan plaatsvinden in een gezin uit de omgeving van de jeugdige, bijvoorbeeld bij familie (netwerkpleeggezin) of in een daarvoor speciaal geworven gezin.
Onder pleegzorg vallen in ieder geval de volgende activiteiten:
Ten aanzien van de pleegzorg gelden de volgende eisen:
Onder gezinsgerichte Jeugdhulp met verblijf wordt verstaan:
Ten aanzien van Gezinsgericht Verblijf gelden de volgende eisen:
Onder residentiële jeugdhulp verstaan we alle hulp met verblijf, niet zijnde pleegzorg of gezinsgerichte ondersteuning, gericht op het gezond en veilig opgroeien van jeugdigen die ondersteuning nodig hebben bij psychische of psychosociale problemen, dan wel ondersteuning nodig hebben vanwege beperkingen of gedragsproblemen en waarvoor die ondersteuning in de thuissituatie of een andere gezinssituatie niet geboden kan worden. Hiertoe behoort ook specialistische jeugd-ggz.
Ten aanzien van Residentieel Verblijf gelden de volgende eisen:
Ten aanzien van specialistische Jeugd-ggz gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:
De door de gemeente te contracteren zorgaanbieders dienen te voldoen aan de in de Jeugdwet gestelde kwaliteitsvereisten (Hoofdstuk 4, paragraaf 4.1)
Daarnaast dienen zij te voldoen aan de vereisten welke zijn opgenomen in de met hen te sluiten deelovereenkomsten.
Artikel 2 Hoogte PGB jeugdhulp
Voor de hulpvormen persoonlijke verzorging, begeleiding individueel, begeleiding groep, en kortdurend verblijf, worden de maximum pgb-tarieven overgenomen zoals het zorgkantoor deze in 2014 voor de AWBZ hanteert. Voor de overige jeugdhulpvormen gelden specialistische maatwerktarieven. In die gevallen zal een pgb slechts in hoge uitzondering aan de orde zijn.
Bij inschakeling van iemand uit het sociaal netwerk door een pgb budgethouder geldt een korting op het pgb-tarief van 50%. Dit met een maximum van € 22,50 per uur en bij kortdurend verblijf maximaal € 30,– per etmaal (zie overeenkomstig pgb tarief Wet langdurige zorg voor hulp van niet professionele zorgverleners).
De pgb budgethouder komt met de aanbieder een pgb-zorgovereenkomst overeen (model SVB) waar ten minste afspraken in zijn opgenomen over de kwaliteit en het resultaat van de maatschappelijke ondersteuning, de inschakeling van het type hulpverlener (medewerker van cao zorgorganisatie, zzp’er/andere zorgorganisatie of sociaal netwerk) en de wijze van declareren.
De pgb budgethouder overlegt aan de sociale verzekeringsbank de pgb-overeenkomst die met de zorgverlener is afgesloten (modelovereenkomsten SVB) en verder toont hij via nota’s aan welk budget nodig is voor de inkoop van zorgverlening, ondersteuning en overige zaken (verzekering, reiskosten, lidmaatschap Per Saldo, feestdagenuitkering) die verband houden met de diensten Wmo. Het is mogelijk nota’s te overleggen van vaste maandlonen als nota’s per uur of per dag(deel).
Een gedeelte van het toegekende PGB, 1,5% met een minimum van € 250,– en maximum van € 1250,– per jaar, wordt niet voorafgaand aan besteding door de sociale verzekeringsbank gecontroleerd. Dit gedeelte wordt het vrij besteedbare bedrag genoemd. Dat bedrag is bedoeld voor (kleine) uitgaven en administratieve kosten die te maken hebben met het PGB. Ook de kosten voor arbeidsbemiddeling van een bemiddelingspartij (met een Per Saldo Keurmerk), vallen hieronder. De PGB budgethouder kan het vrij besteedbare bedrag in één keer of verspreid over meerdere momenten declareren. De sociale verzekeringsbank laat aan de pgb budgethouder weten wanneer dit mogelijk is en hoe de budgethouder dit kan doen.
Artikel 4 Betrekken van ingezeten bij het beleid
De gemeente betrekt ingezetenen bij het beleid voor Jeugdhulp op verschillende manieren (maatwerk). Afhankelijk van het onderwerp en doel wordt op basis van de gemeentelijke uitgangspunten burgerparticipatie de best passende manier vastgesteld. Hiervoor kunnen vervolgens verschillende instrumenten worden ingezet. Te denken valt aan bijv. klankbordgroepen, jongerenparticipatie en één-op-één gesprekken.
Afhankelijk van specifieke onderwerpen gaat het college de dialoog aan met andere groeperingen die specifieke en waardevolle kennis kunnen delen. Te denken valt aan cliëntenraden, jeugdraden en platforms van belanghebbenden. Naast groeperingen kunnen ook individuele burgers of belangenbehartigers van individuen gevraagd worden of zichzelf melden om mee te denken over te vormen beleidskaders.
Bijlage 1 Bruto PGB tarieven Jeugdhulp 2017
Onderstaande tabel geeft de maximale bruto PGB bedragen aan die de gemeente Vught voor jeugdhulp verstrekt.
Voor nieuwe aanvragen of herindicaties PGB geldt een gedifferentieerde PGB-tariefstelling. Dat wil zeggen:
Voor de jeugdhulpvormen die tot op heden geen pgb mogelijkheid kenden, gelden specialistische individuele maatwerktarieven. Bij deze zware vormen zoals specialistische jeugd ggz, pleegzorg, crisisverblijf zal slechts in hoge uitzondering een pgb aan de orde kunnen zijn.
Toeslag vervoer € 5,33 per verblijfdag
E. Beschermd wonen/specialistisch verblijf
Het persoonsgebonden budget voor beschermd wonen (ZZP GGZ-C) en specialistisch verblijf (ZZP LVG 1 t/m 3 en VG 1 t/m 3 wordt vastgesteld op basis van een door belanghebbende aan te leveren offerte van de kosten
Binnen deze categorie dient eveneens een specialistisch individueel maatwerktarief gevormd te worden. Dit kan gedaan worden aan de hand van de onderstaande richtlijnen:
Specialistische behandeling jeugd-GGZ per uur: € 70,52
Behandeling in de basis jeugd-GGZ per uur: € 59,66
Specialistische ambulante behandeling per uur: € 49,51
Uitgangspunt is dat ouders in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn voor vervoer van en naar de jeugdhulpinstelling. Een tegemoetkoming in de kosten van vervoer is alleen mogelijk indien ouders zelf of binnen het sociaal netwerk niet in staat zijn voor vervoer te zorgen. Vergoeding kan dan plaatsvinden voor het gedeelte van het vervoer dat beschouwd wordt als bovengebruikelijk. De vergoeding bedraagt € 0,19 per kilometer.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-172428.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.