LEGESVERORDENING HELMOND 2017

 

 

De raad van de gemeente Helmond;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 oktober 2016

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid , en 7 van de Paspoortwet;

 

besluit:

vast te stellen de Legesverordening Helmond 2017.

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de n-de dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)-de dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de n-de dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)-de dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • f.

    leges: het recht als bedoeld in artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

  • g.

    gemeentelijke bestuursorganen: de gemeenteraad, het college (van burgemeester en wethouders) en de burgemeester zoals omschreven in de Gemeentewet;

  • h.

    Wabo: de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

 

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

 

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioen, lijfrenten, wachtgelden of andere (periodieke) uitkeringen;

  • b.

    het afgeven van beslissingen op verzoek of bezwaarschriften betreffende plaatselijke belastingen;

  • c.

    beschikkingen of afschriften daarvan, betrekking hebbende op de uitvoering van rechtspositieregelingen voor het gemeentepersoneel;

  • d.

    beschikkingen of afschriften daarvan, houdende de beslissing op een verzoek om gemeentelijke subsidie;

  • e.

    een of meer krachtens besluit van het college aangewezen stukken als bedoeld in 1.2.2.1, 1.2.2.2 en 1.2.2.3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, voor zover deze aan nieuwsmedia en stedelijke informatiecentra worden verstrekt;

  • f.

    de diensten, andere dan die genoemd onder Titel 2 en de artikelen 1.14.1.1 en 1.14.1.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, in het openbaar belang aangevraagd door openbare besturen, ambtenaren of instellingen;

  • g.

    het verstrekken van een door het college te bepalen aantal exemplaren van het verslag van de handelingen van de gemeenteraad met inbegrip van de bijlagen, voor zover verstrekt aan in de raad van deze gemeente vertegenwoordigde groeperingen;

  • h.

    het ten behoeve van een civiele procedure verstrekken van een afschrift uit de Basisregistratie Personen voor één persoon met extra vermeldingen zoals burgerlijke staat, nationaliteit, datum aanvang adreshouding e.d. onder voorwaarde dat belanghebbende in het bezit is van een zogenaamde toevoegingsbewijs, waarop de eigen bijdrage overeenkomt met het ten hoogste het minimumbedrag om in aanmerking te komen voor het recht op rechtsbijstand;

  • i.

    evenementenvergunningen verleend in verband met de viering van erkende nationale feestdagen;

  • j.

    de diensten, genoemd onder Titel 2, hoofdstuk 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, voor zover het de kosten van gewoon onderhoud, als bedoeld in artikel 43 van de Woningwet, van een object betreft, dat is aangewezen als gemeentelijk, provinciaal of Rijksmonument;

  • k.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • l.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • m.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wabo, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • n.

    huisartsen en verloskundigen, gevestigd of werkzaam in Helmond, uitsluitend ten behoeve van de uitoefening van hun beroep in noodgevallen, voor een parkeerontheffing als bedoeld in de artikelen 1.13.1.1.

  • o.

    hulpdiensten, waarde-transporten en storingsdiensten (van algemeen belang), uitsluitend ten behoeve van de uitoefening van hun beroep, voor een parkeerontheffing als bedoeld in de artikelen 1.13.1.1 voor zover deze bedoeld is om toegang te krijgen tot het voetgangersgebied.

 

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

 

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

 

Artikel 7 Termijnen van betaling

De leges moeten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • a.

    mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b.

    schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in het geval van toezending daarvan, binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

 

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.

 

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

 

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    1. hoofdstuk 5 (reisdocumenten);

    2. hoofdstuk 6 (rijbewijzen);

    onderdelen 1.4.5.1 en 1.4.5.2 (verstrekkingen uit Basisregistratie Personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk);

    4. onderdeel 1.7.2 (verklaring omtrent het gedrag);

    5. hoofdstuk 9 (kansspelen).

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

 

Artikel 11 Nadere regels door het college

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    De Legesverordening Helmond 2016, vastgesteld bij raadsbesluit van 5 november 2015, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 6 september 2016, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van heffing is 1 januari 2017.

 

 

Hoofdstuk 1 Algemeen

 

1.1 Afdrukken, afschriften en bestanden op gegevensdrager e.d.

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.1.1.1

andere dan met name in deze tabel of in een andere wettelijke regeling genoemde afdrukken uit analoge bestanden (kopieën), digitale tekst-bestanden (prints) alsmede bouwvergunningtekeningen uit digitale of analoge bestanden, formaat:

 

 

A4 of A3, eerste 10 stuks gratis, bij meerdere exemplaren

per 10 stuks of een deel daarvan:

 

€ 2,50

 

A0, A1, A2, per stuk

€ 3,10

1.1.1.2

afdrukken uit digitale tekeningenbestanden, formaat:

 

 

A4, A3, per stuk

€ 3,70

 

A2, per stuk

€ 8,30

 

A1, per stuk

€ 11,90

 

A0, A0+, per stuk

€ 16,00

1.1.1.3

afdrukken uit de Gemeentelijke Basiskaart benodigd t.b.v. een aanvraag om een bouwvergunning, uitsluitend formaat A4 en A3

Gratis

1.1.1.4

ieder schriftelijk stuk, waaruit blijkt van een gunstige of althans niet geheel afwijzende beschikking op een aanvraag, voor ieder schriftelijke verklaring of inlichting na daartoe gedane aanvraag, een en ander voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde of gedeelte daarvan

 

€ 9,20

1.1.1.5

andere dan met name in deze tabel of in een andere wettelijke regeling genoemde digitale bestanden op gegevensdrager zoals CD-ROM en DVD, of via e-mail

€ 11,90

 

 

 

1.2 Verzend- en administratiekosten

 

1.1.2.1

 

Bij verzoek (schriftelijk, telefonisch, e-mail, e.d.) om toezending van stukken, zijn naast de hiervoor genoemde leges ook verzend- en administratiekosten verschuldigd. Het tarief daarvan bedraagt:

€ 6,30

 

1.3 Raadplegen archieven gemeente

 

1.1.3.1

 

 

Voor het verlenen van ambtelijke bijstand bij het raadplegen van gemeentelijke archieven (m.u.v. bouwvergunningdossiers, zie 1.14.9.3) voor elk kwartier of gedeelte daarvan bedraagt het tarief

(n.b. dit geldt niet voor toezending van bescheiden welke in de Stadswinkel worden aangevraagd, doch niet ter plaatse leverbaar zijn, zoals groot formaat tekeningen)

 

€ 24,60

 

 

1.4 Vangnetbepaling

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

1.1.4.1

 

een beschikking op aanvraag voor zover daarover niet elders in deze

tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 

€ 24,60

1.1.4.2

 

stukken of uittreksels, welke op aanvraag moeten worden opgemaakt,

voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke

regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 

 

€ 12,70

 

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

 

2 .1 Exemplaar bestuursstukken en gemeentelijke regelingen

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.2.1.1

een exemplaar van de programmabegroting, of daarbij behorende bijlagen en toelichtingen

gratis

1.2.1.2

een exemplaar van de gemeenterekening met bijbehorende toelichting en de daarbij behorende bijlagen, het investeringsprogramma, de bestuursrapportage en voorjaarsnota

gratis

1.2.1.3

een exemplaar van een gemeentelijke regeling (inclusief toelichting)

gratis

 

2 .2 Besluitenlijsten college, versl agen handelingen gemeenteraad, raadsbijlagen en exemplaar gemeenteblad

 

1.2.2.1

Het tarief voor een jaarabonnement op de openbare besluitenlijsten van vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders bedraagt

€ 40,30

1.2.2.2

Voor een verslag van de handelingen van de gemeenteraad, een raadsbijlage of een exemplaar van een gemeenteblad, per bladzijde of gedeelte daarvan, geldt het tarief onder 1.1.1.1

 

1.2.2.3

Voor in de bijlagen van de handelingen van de gemeenteraad of in het gemeenteblad opgenomen kaart gelden de onder Titel 1, hoofdstuk 1 van deze tabel genoemde tarieven

 

 

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

 

3.1 Voltrekking huwelijk, registratie partnerschap en omzetting

 

 

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand voor kostenloze huwelijken is bepaald:

 

1.3.1.1

in een door de gemeente Helmond aangewezen vergaderzaal in Boscotondo, Fans Joseph van Thielpark 1 op maandagochtend zonder voorzieningen

€ 155,--

1.3.1.2

in het Elkerliek Ziekenhuis Wesselmanlaan 25, Helmond als medische omstandigheden een huwelijk daar noodzakelijk maken

€ 135,--

1.3.1.3

in een door de Gemeente Helmond als Huis der gemeente aangewezen trouwlocatie, exclusief de kosten van de locatie

€ 357,--

1.3.1.4

In een locatie die nog niet is benoemd als Huis der gemeente (eigen locatie)

€ 505,--

1.3.1.5

De onder 1.3.1.3 en 1.3.1.4 genoemde tarieven worden, indien de huwelijksvoltrekking, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaats heeft buiten de normale werkdagen, verhoogd met

€ 152,--

1.3.1.6

Indien het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaats heeft aan de balie van de Stadswinkel tijdens de normale openingstijden van de Stadswinkel bedraagt het tarief

€ 67,50

 

 

3.2 Huwelijk in bijzonder huis

 

1.3.2.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 136,--

 

 

3.3 Annuleringen/wijzigingen huwelijken, registratie, e.d.

 

1.3.3.1

Indien de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap, dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, ongeacht de oorzaak wordt geannuleerd, wordt voor de verrichte werkzaamheden leges in rekening gebracht:

tot 1 maand voor de huwelijksdatum of registratiedatum bedraagt de restitutie een zodanig bedrag dat aan leges nog verschuldigd blijft

binnen 1 maand voor de huwelijksdatum of registratiedatum bedraagt de restitutie een zodanig bedrag dat aan leges nog verschuldigd blijft

nadat het huisbezoek van de Babs heeft plaatsgevonden bedraagt de restitutie een zodanig bedrag dat aan leges nog verschuldigd blijft

 

€ 77,--

€ 154,--

€ 206,--

1.3.3.2

Indien de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, ongeacht de oorzaak, wordt verzet, of indien er een mutatie van getuige(n) plaatsvindt: bedraagt het tarief voor het aanbrengen van deze wijziging:

€ 20,60

1.3.3.3

Indien een huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, ongeacht de oorzaak wordt geannuleerd, bedraagt het tarief voor de werkzaamheden die daarmee gepaard gaan:

 

€ 38,60

 

3.4 Beschikbaar stellen getuige

 

1.3.4.1

Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege ter beschikking stellen van een getuige ten behoeve van de voltrekking van een huwelijk of de registratie van het partnerschap

€ 46,30

 

3.5 Diensten in relatie tot huwelijken e.d.

 

1.3.5.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapboekje of duplicaat daarvan

€ 32,40

1.3.5.2

(vervallen)

 

 

3. 6 Begraven, cremeren, opgraven en herbegraven

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

1.3.6.1

het verlenen van uitstel van het begraven /cremeren

€ 22,70

1.3.6.2

het opgraven of herbegraven

€ 80,40

 

3. 7 Afschrift, uittreksel en verklaring

 

1.3.7.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen

 

4.1 Begripsbepalingen

 

1.4.1.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan:

één of meer gegevens over één persoon waarvoor de Basisregistratie Personen moet worden geraadpleegd.

 

 

1.4.1.2

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan:

één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de Basisregistratie Personen

 

 

 

4.2 Verstrekkingen van gegevens uit Wet Basisregistratie Personen (BRP) , alsmede van gegevens buiten de BRP

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van één of meer gegevens uit de BRP,

per verstrekking

 

€ 10,20

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van de onder 1.4.2.1 bedoelde gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

voor25 verstrekkingen

€ 233,--

 

voor50 verstrekkingen

€ 441,--

 

voor100 verstrekkingen

€ 784,--

 

voor500 verstrekkingen

€ 3.452,--

 

voor1.000 verstrekkingen

€ 5.944,--

 

voor5.000 verstrekkingen

€ 24.672,--

 

voor10.000 verstrekkingen

€ 34.531,--

 

4. 3 Abonnement verstrekken opgave verhuizingen e.d.

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.3.1

tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente, per verstrekking

 

€ 2,35

 

 

4.4 Verstrekken van gegevens buiten de BRP

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 10,20

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

 

voor25 verstrekkingen

€ 231,--

 

voor50 verstrekkingen

€ 441,--

 

voor100 verstrekkingen

€ 784,--

 

voor500 verstrekkingen

€ 3.452,--

 

voor1.000 verstrekkingen

€ 5.944,--

 

voor5.000 verstrekkingen

€ 24.672,--

 

voor10.000 verstrekkingen

€ 34.531,--

 

4.5 Verstrekking gegevens op basis van het Besluit BRP

 

1.4.5.1

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

 

 

€ 23,00

1.4.5.2

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het schriftelijk verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen:

 

€ 2,35

 

4.6 Verstrekken lijsten BRP

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.6.1

tot het verstrekken van lijsten met gegevens, welke verkregen zijn op basis van de door de aanvrager opgegeven selectiecriteria, waarvoor de Basisregistratie Personen dient te worden doorlopen:

Voor elke persoon ter zake waarvan de gegevens worden verstrekt te verhogen met:

€ 158,--

€ 0,72

1.4.6.2

 

tot het verstrekken van lijsten met gegevens, zover de verstrekking niet meer inhoudt dan hetgeen is vermeld in artikel 3.9, lid 4, van de Wet Basisregistratie Personen welke verkregen zijn op basis van de door de aanvrager opgegeven selectiecriteria, waarvoor de Basisregistratie Personen dient te worden doorlopen:

Voor elke persoon ter zake waarvan gegevens worden verstrekt te verhogen met:

 

€ 158,--

€ 0,14

 

4.7 Doornemen Basisregistratie Personen op verzoek

 

1.4.7.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie Personen, voor ieder daaraan besteed halfuur of gedeelte daarvan:

€ 26,00

 

 

Hoofdstuk 5 Reisdocumenten *

 

Verstrekken reisdocumenten: paspoort en

 

1.5

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.5.1

van een nationaal paspoort:

 

1.5.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

* € 64,40

1.5.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

* € 51,20

 

1.5.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.5.1 (zakenpaspoort):

 

1.5.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

* € 64,40

1.5.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

* € 51,20

1.5.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

1.5.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

* € 64,40

1.5.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

* € 51,20

1.5.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

 

* € 51,20

 

Verstrekken reisdocumenten: Nederlandse Identiteitskaart (NIK )

 

1.5.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

1.5.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

* € 50,40

1.5.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

* € 28,40

 

Spoedlevering reisdocumenten

 

1.5.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.5.1 tot en met 1.5.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

* € 47,30

 

* Op het moment van opstellen van deze verordening waren de nieuwe maximumtarieven voor 2017 nog niet bekend. Bovenstaande tarieven zullen worden aangepast zodra deze bekend zijn gemaakt.

 

 

Hoofdstuk 6 Rijbewijzen *

 

6.1 Rijbewijzen

 

1.6.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

* € 38,95

1.6.1.2

De tarief genoemd in onderdeel 1.6.1.1 wordt bij spoedlevering verhoogd met

* € 34,10

 

* Op het moment van opstellen van deze verordening waren de nieuwe maximumtarieven voor 2017 nog niet bekend. Bovenstaande tarieven zullen worden aangepast zodra deze bekend zijn gemaakt.

 

 

 

Hoofdstuk 7 Overige burgerzaken

 

 

7.1 Legalisatie handtekening en waarmerken foto e.d.

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.7.1.1

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of het

waarmerken van een foto

 

€ 9,60

1.7.1.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van twee of meer handtekeningen of waarmerken van twee of meer foto’s van dezelfde persoon en voor het hetzelfde geval

€ 19,30

1.7.1.3

tot het waarmerken van een afschrift of een kopie van een stuk, voor zover daarvoor niet elders in deze verordening met bijbehorende

tarieventabel of in een andere wettelijke regeling een ander tarief geldt

 

€ 9,60

 

7. 2 Verklaring omtrent gedrag

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.7.2.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag natuurlijke personen

€ 41,35

1.7.2.2

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag rechtspersonen

 

€ 207,00

 

 

Hoofdstuk 8 Raadplegen kadastrale gegevens, objectgegevens belastingen en gegevens Wkpb

 

8.1 Raadplegen kadastrale gegevens

 

1.8.1.1

Het tarief bedraagt voor het verlenen van bijstand bij het raadplegen van kadastrale gegevens voor elk kwartier of gedeelte daarvan

€ 12,60

1.8.1.2

Vermeerderd met het tarief voor het raadplegen van online informatie via de kadastrale balie van de actuele gegevens dat het Kadaster in rekening brengt

 

1.8.1.3

Indien het gaat om administratieve kadastrale informatie vanuit het gemeentelijke kadastrale bestand vermeerderd met 75% van het tarief vastgesteld door het Kadaster

 

 

8.2 Objectgegevens belastingen

 

1.8.2.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van gegevens uit de gemeentelijke belastingadministratie, per belastingobject

€ 5,70

 

8.3 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen ( Wkpb )

 

1.8.3.1

Het tarief bedraagt voor het verlenen van bijstand bij het vervaardigen van kopieën uit het gemeentelijk register Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb)

gratis

1.8.3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gewaarmerkte verklaring van gegevens uit het gemeentelijk register Wkpb

gratis

 

Hoofdstuk 9 Kansspelen

 

9.1 Loterijen en kans spelautomaten

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

1.9.1.1

een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 65,70

1.9.1.2

een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen jo. artikel 2.3.3.3 APV Helmond 2008:

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, vermeerderd met het product van het aantal kansspelautomaten, waarvoor een vergunning geldt en een bedrag van

€ 226,50

€ 90,50

€ 136,--

 

9.2 Exploitatie kans spelautomatenhal

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

 

1.9.2.1

het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een kansspelautomatenhal als bedoeld in artikel 2.3.3.6, eerste lid APV Helmond 2008

Indien tevens een exploitatievergunning wordt ingediend ingevolge artikel 3.1.2.1 van deze tarieventabel dan wordt het legesbedrag op grond van dit artikel niet in rekening gebracht.

€ 245,--

1.9.2.2

het wijzigen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.3.3.6, eerste lid APV Helmond 2008

€ 129,--

 

Hoofdstuk 10 Winkeltijden

 

10.1 Winkeltijdenwet en verordening winkeltijden

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.10.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet en de Verordening winkeltijden Helmond 2013

€ 38,90

1.10.1.2

tot het verlenen van toestemming ingevolge artikel 5 Verordening winkeltijden Helmond 2013 om een in het vorige onderdeel bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 38,90

1.10.1.3

Het tarief bedraagt in verband met het wijzigen van één in de onderdelen 1.10.1.1 of 1.10.1.2 bedoelde aanvraag

€ 38,90

 

Hoofdstuk 11 Leegstandwet

 

11.1 Leegstandwet

 

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.11.2

Tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandwet

€ 46,40

1.11.3

Tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, lid 5, van de Leegstandwet

€ 46,40

 

Hoofdstuk 12 Kabels en Leidingen

 

12.1 Kabels en Leidingen

 

1.12.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 2.1 en 3.1 van de Verordening Ondergrondse Infrastructuur Helmond 2014, waarbij de graaflengte < 100m¹ is of een lasgat / montagegat met een oppervlakte van > 2m²

 

€ 186,14

1.12.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 2.1 en 3.1 van de Verordening Ondergrondse Infrastructuur Helmond 2014, waarbij de graaflengte ≥100m¹ is:

€ 372,29

1.12.3.1

Het tarief genoemd onder 1.12.1.1 en 1.12.2.1 wordt verhoogd met een bedrag per strekkende meter sleuflengte, voor zover binnen de bebouwde kom gelegen, van

€ 1,79

1.12.3.2

Het tarief genoemd onder 1.12.1.1 en 1.12.2.1 wordt verhoogd met een bedrag per strekkende meter sleuflengte, voor zover buiten de bebouwde kom gelegen;

a. Over de eerste 2000m¹, van

b. Over de lengte >2000m¹ en ≤50000m¹, van

c. Over de resterende totale lengte, van

 

€ 1,27

€ 0,76

€ 0,66

 

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

 

13.1 Ontheffingen en -vergunningen

 

 

1.13.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot, een verlenging van of een vernieuwing van een ontheffing of vergunning op grond van de Wegenverkeerswet, het Wegenverkeersreglement, Regeling voertuigen (artikel 9.1), APV Helmond 2008 (parkeren grote voertuigen: artikel 5.1.7, derde lid) of het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

 

€ 28,80

 

Bij het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor wat betreft bord G07zb (zonebord) van bijlage I, jo. artikel 66 van dat reglement, anders dan voor het bereiken van een eigen, binnen dat gebied gelegen parkeergelegenheid, dit bedrag te verhogen per maand looptijd, afgerond naar boven op hele maanden, met:

Bij het verkrijgen van een ontheffing voor aangewezen parkeerplaatsen in het gebied als bedoeld in het vigerende Uitvoeringsbesluit betaald- en vergunninghoudersparkeren Helmond, dit bedrag te verhogen per aanvraag, niet zijnde een verlenging of vernieuwing, met:

Bij het verkrijgen van een ontheffing voor aangewezen parkeerplaatsen in het gebied als bedoeld in het vigerende Uitvoeringsbesluit betaald- en vergunninghoudersparkeren Helmond, dit bedrag te verhogen per maand looptijd, afgerond naar boven op hele maanden, met:

 

€ 23,80

€ 303,--

€ 72,--

1.13.1.2

Bij het verstrekken van een onder 1.13.1.1 bedoelde ontheffing, voor het verstrekken van een fysieke ontheffingskaart:

€ 15,--

1.13.1.3

Bij het verstrekken van een onder 1.13.1.1 bedoelde ontheffing of vergunning, na vermissing van een eerder afgegeven fysiek document, voor het verstrekken van een duplicaat:

€ 15,--

 

13. 2 Gehandicaptenvoorzieningen

 

 

 

 

1.13.2.1

Gehandicaptenparkeerkaart:

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW):

a.bij een geldigheidsduur van één jaar of korter

 

 

€ 26,30

 

b.bij een geldigheidsduur van langer dan één jaar

€ 39,50

1.13.2.2

tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart, als bedoeld onder 1.13.2.1 na vermissing van een eerder afgegeven document, voor het verstrekken van een duplicaat

€ 9,40

 

 

1.13.2.3

Gehandicaptenparkeerplaats:

Het tarief bedraagt:

Voor het aanleggen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken, inclusief de kosten die voortvloeien uit de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken

 

 

€ 194,00

1.13.2.4

voor het vervangen van het kentekenonderbord bij een gehandicaptenparkeerplaats

€ 46,30

1.13.2.5

voor het verplaatsen van een bestaande gehandicaptenparkeerplaats op kenteken naar een nieuwe locatie.

€ 194,00

1.13.2.6

De aanvrager heeft recht op restitutie van de door de gemeente in rekening gebrachte kosten, als bedoeld in de artikelen 1.13.2.3 en 1.13.2.5, voor zover het benodigde verkeersbesluit dat noodzakelijk is om de gehandicaptenparkeerplaats rechtsgeldig te kunnen effectueren niet wordt genomen of na te zijn genomen in rechte met succes door een derde partij wordt aangevochten.

 

 

Hoofdstuk 14 Diversen

 

14.1 Plaatsen voorwerpen in, op of boven gemeentegrond

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.14.1.1

om ontheffing tot het in, op of boven gemeentegrond plaatsen, aanbrengen of aanwezig hebben van voorwerpen of stoffen, als bedoeld in artikel 2.1.5.1 APV Helmond 2008.

Voornoemd legesbedrag laat onverlet de bevoegdheid om daarnaast van gemeentewege precariobelasting te heffen (zie geldende Verordening Precario-belasting Helmond).

€ 60,70

1.14.1.2

om ontheffing tot het op of boven gemeentegrond plaatsen, aanbrengen of aanwezig hebben van afrasteringen, steigers en andere voorwerpen die verband houden met een bouwplan of -project (werkterreinontheffing), als bedoeld in artikel 2.1.5.1 APV Helmond 2008

Voornoemd legesbedrag laat onverlet de bevoegdheid om daarnaast van gemeentewege precariobelasting te heffen (zie geldende Verordening

Precariobelasting Helmond).

 

€ 460,--

 

 

14.2 Inzamelen geld (collecten) en goederen

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.14.2.1

om vergunning ingevolge artikel 5.2.1, eerste lid APV Helmond 2008 (incidenteel of doorlopend)

gratis

1.14.2.2

het gedurende één week of een gedeelte daarvan beschikbaar stellen van collectebussen, per bus

te vermeerderen met een waarborgsom van per bus.

€ 0,90

€ 1,25

 

 

14.3 Venten en standplaatsen

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.14.3.1

om een ontheffing ingevolge van artikel 5.2.2, negende lid, APV Helmond 2008 (venten):

 

 

a. geldig voor één dag

b. geldig voor één week

c. geldig voor één maand

d. geldig voor één jaar

e. geldig voor langer dan één jaar, doch niet langer dan vijf jaar

€ 3,80

€ 12,60

€ 31,00

€ 191,--

€ 516,--

1.14.3.2

om een standplaatsvergunning ingevolge artikel 5.2.3 APV Helmond 2008:

a. een vaste standplaats

b. een incidentele standplaats

 

€ 60,70

€ 60,70

 

 

 

14. 4 Plaatsen kramen op marktterrein

 

 

1.14.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning ingevolge artikel 15 “Nadere regels, beleidsregels en uitvoeringsbesluit warenmarkten Helmond 2011” voor het plaatsen van kramen op marktterreinen door kraamverhuurders, per jaar, voor elk per week te plaatsen aantal kramen van 50 stuks of gedeelte daarvan

 

 

 

€ 57,30

 

 

14. 5 Wijziging gemeentegarantie

 

 

1.14.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen van een door de gemeente gegarandeerde geldlening (borgstelling gemeentegarantie)

 

€ 59,70

 

14.6 Verzoek om indeling in een urgentiecategorie

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek:

 

1.14.6.1

als bedoeld in artikel 4 van de Huisvestingsverordening Helmond 2016 om te worden ingedeeld in een of meerdere urgentiecategorieën:Het bepaalde in dit artikellid is niet van toepassing op statushouders.

 

€ 45,50

1.14.6.2

Voor degene aan wie het recht als bedoeld onder 1.14.8.1 in rekening is gebracht bestaat aanspraak op teruggaaf van de leges, indien het verzoek van de woningzoekende leidt tot het verkrijgen van een urgentiebeschikking.

 

 

14. 7 Wet bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (BIBOB).

 

 

 

(vervallen)

 

 

14. 8 Omzettings vergunning.

 

 

 

(vervallen)

 

 

14. 9 Overigen

 

 

Het tarief bedraagt voor:

 

 

1.14.9.1

een afschrift van een bestemmingsplan of totaal uitwerkingsplan met bijbehorende kaart(en), voorschriften en toelichting

 

€ 25,40

1.14.9.2

een afschrift van een ten behoeve van één bouwplan opgesteld (postzegel)bestemmingsplan of uitwerkingsplan

 

€ 12,70

1.14.9.3

Inzage in digitale of analoge Bouw-/omgevingsvergunningenarchief per geraadpleegd adres:

bescheiden behorende bij onherroepelijke bouw-/omgevingsvergunning

idem behorende bij een nog niet onherroepelijke bouw-/omgevingsvergunning

 

 

€ 12,70

gratis

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

conceptaanvraag:

een vraag/verzoek welke digitaal dan wel analoog wordt ingediend bij de gemeente waarbij, voorafgaand aan de eventuele indiening van een aanvraag om een omgevingsvergunning, beoordeeld dient te worden of er medewerking verleend kan worden aan een ontheffing van het bestemmingsplan en/of een beoordeling door de welstandscommissie nodig is;

 

2.1.1.2

normkosten:

Bij het bepalen van de hoogte van de leges voor bouwactiviteiten wordt uitgegaan van normkosten, zoals die staan vermeld in het overzicht dat bij deze tarieventabel als bijlage is opgenomen.

Indien de normkosten niet kunnen worden bepaald aan de hand van het hiervoor genoemde overzicht, worden de normkosten gelijkgesteld met een door de gemeente vast te stellen raming van de bouwkosten, zijnde de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk;

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

 

Hoofdstuk 2 Beoordeling conceptaanvraag / principebesluit

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

Om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: Tenzij dit gepaard gaat met een expliciet verzoek om een beoordeling door de welstandscommissie, dan bedraagt het tarief:van de van de normkosten, met een minimum van € 157,-- en een maximum van € 5.000,--.

€ 157,--

5‰

2.2.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling of het gemeentebestuur in principe bereid is medewerking te verlenen aan het verkrijgen van een wijziging en/of aanpassing van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, 3.6 lid 1a van de Wet ruimtelijke ordening of aan het volgen van een Wabo-afwijkingsprocedure voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.12 lid 1a onder 3 van de Wabo, bedraagt:

Indien een principebesluit als hiervoor bedoeld, binnen één jaar na dagtekening, leidt tot een overeenkomst met de gemeente, zal dit bedrag hiermee worden verrekend.

 

€ 750,--

 

Advies agrarische commissie

 

2.2.3

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.2.1 en 2.2.2 bedraagt het tarief, indien voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen (AAB) wordt beoordeeld:

€ 800,--

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo en de normkosten niet meer bedragen dan € 500.000,--, bedraagt het tarief 35 ‰ van de naar beneden op een veelvoud van € 500,-- afgeronde normkosten met een minimum van € 200,--.

 

 

 

 

2.3.1.1.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, en de normkosten meer bedragen dan € 500.000,--, bedraagt het tarief 26,5 ‰ van de naar beneden op een veelvoud van € 500,-- afgeronde normkosten over het gedeelte van de normkosten dat de € 500.000,-- overschrijdt. Voor de eerste € 500.000,-- normkosten blijft het tarief uit 2.3.1.1.1 van toepassing.

 

 

 

 

 

Advies agrarische commissie

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1.1.1 en 2.3.1.1.2 bedraagt het tarief, indien voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen (AAB) wordt beoordeeld:

€ 800,--

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 279,--

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 315,--

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 315,--

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking; het vm. projectbesluit):

Eventueel te verhogen met externe kosten als bedoeld in artikel 2.8.2.

€ 6.063,--

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 559,--

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 315,--

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 

€ 315,--

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 

€ 315,--

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 315,--

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 315,--

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 315,--

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking; het vm. projectbesluit):

Eventueel te verhogen met externe kosten als bedoeld in artikel 2.8.2.

€ 6.063,--

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 315,--

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 315,--

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 

€ 315,--

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 

€ 315,--

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 315,--

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 275,--

 

vermeerderd met een toeslag als hieronder aangegeven:

voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte:

cat.1 t/m 100 m2

cat.2 van meer dan 100 m2 t/m 500 m2

cat.3 van meer dan 500 m2 t/m 2000 m2

cat.4 van meer dan 2000 m2 t/m 5000 m2

cat.5 van meer dan 5000 m2 t/m 50.000 m2

cat.6 van meer dan 50.000 m2

 

 

€ 189,--

€ 1,88 p.m2

€ 660,-- + € 0,60 p.m2

€ 1.544,-- + € 0,150 p.m2

€ 2.107,-- + €  0,054 p.m2

€ 3.237,-- + € 0,0354 p.m2

2.3.5.2

indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.5.1 betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een bouwwerk ten behoeve van een evenement (gebruiksduur maximaal 4 weken) bedraagt het tarief:

10% van het legestarief vermeld in onderdeel 2.3.5.1

2.3.5.3

indien een aanvraag betrekking heeft op een vergunning tot wijziging dan wel uitbreiding van een vergunning als bedoeld in 2.3.5.1 bedraagt het tarief, indien het betreft:

uitbreiding van de inrichting:het legestarief vermeld in onderdeel 2.3.5.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

gewijzigd gebruik van de gehele inrichting:50% van het legestarief vermeld in onderdeel 2.3.5.1

gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting:50% van het legestarief vermeld in onderdeel 2.3.5.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde gedeelte.

 

2.3.5.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring van overdracht van de omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik aan de nieuwe gebruiker:

€ 51,30

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens de Erfgoedverordening Helmond 2011 aangewezen monument, waarvoor op grond van artikel 9, tweede lid van die verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument:

Gratis

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

Gratis

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Helmond 2011 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 9, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

Gratis

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 279,--

2.3.7.2

(vervallen)

 

 

 

 

 

Aanleggen of veranderen weg

 

2.3.8

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 279,--

 

 

 

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van artikel 2.1.5.3, eerste lid APV Helmond 2008 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.9.1

Per uitweg voor woningen

€ 112,--

2.3.9.2

Per uitweg voor niet-woningen

€ 324,--

 

 

 

2.3.10.1

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge artikel 4.3.3 van de APV Helmond 2008 een omgevingsvergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 200,00

 

 

 

2.3.10.2

Handelsreclame

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanbrengen van handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.4.2, eerste lid APV Helmond 2008 een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

€ 158,--

 

 

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 100,--

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 100,--

 

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

 

€ 100,--

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

 

€ 100,--

 

 

 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 447,--

 

 

 

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 100,--

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€ 100,--

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning;

 

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport:

Categorie 1: Quick-scan bij grondgebonden bouwwerken die zijn vrijgesteld van bodemonderzoek:

 

Categorie 2: Beoordelen rapporten bodemonderzoek bij particuliere bouw:

 

Categorie 3: Beoordelen bodemrapporten overige bouwwerken :

 

gratis

 

€ 288,--

 

€ 419,--

2.3.16.2

voor de verstrekking van informatie betreffende de bodemkwaliteit per half uur of gedeelte daarvan

€ 41,90

2.3.16.3

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

gratis

 

 

 

2.3.17

Advies

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

n.v.t.

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

n.v.t.

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning binnen een jaar na eerste indiening is voorafgegaan door een aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, 2.3.7 en 2.3.9, intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken voordat hierop een beslissing is genomen

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, 2.3.7 en 2.3.9, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen drie jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren of buiten behandeling stellen van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, 2.3.7 of 2.3.9 weigert of buiten behandeling stelt, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging bij rechterlijke uitspraak van de beschikking waarbij de vergunning werd verleend.

 

 

 

 

2.5.4

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 tot en met 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

gratis

 

Hoofdstuk 7 (Vervallen)

 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen

2.8.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen en het maken van:

a.een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 Wro;

b.een wijzigingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a Wro;

c.een uitwerkingsplan als bedoeld in artikel 3.6 eerste lid onder b Wro

bedragen de leges:

Bij normkosten van € 100.000,-- of hoger bedragen de leges:

 

 

 

 

€ 7.710,--

€ 12.850,--

2.8.2

Het onder 2.3.3.3, 2.3.4.3 of onder 2.8.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van de (externe) advieskosten en benodigde ontheffingen, blijkend uit een begroting die door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 50,--

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn

 

Hoofdstuk 1 Horeca c.a.

 

 

3.1.1 Vergunning ex artikel 3 of 4 Drank- en Horecawet

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

3.1.1.1

een vergunning ingevolge artikel 3 of 4 van de Drank- en Horecawet

€ 306,--

3.1.1.2

het administratief wijzigen van de vergunning als bedoeld onder artikel 3.1.1.1, voor zover de oorspronkelijke vergunning op het moment van de aanvraag niet ouder is dan vijf jaar

€ 152,--

3.1.1.3

een ontheffing ingevolge artikel 4, vijfde lid of artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 152,--

 

3.1.2 Exploitatiev ergunning

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

3.1.2.1

een vergunning ingevolge art. 2.3.1.2 APV Helmond 2008.

Indien tevens een aanvraag wordt ingediend op grond van artikel 3.1.1.1 van deze tarieventabel wordt het legesbedrag op grond van dit

artikel niet in rekening gebracht.

€ 244,--

3.1.2.2

Ingeval een advies op grond van het Besluit eisen inrichtingen Drank- en Horecawet aangevraagd wordt voor een aanvraag als bedoeld onder artikel 3.1.1.1 dan wordt de in dat kader geheven leges verhoogd met:

Vermeerderd met een bedrag per 30 minuten of gedeelte daarvan ambtelijke ondersteuning in dit kader (reageren op reacties n.a.v. controles), uitsluitend voor het gedeelte boven de 30 minuten, van:

€ 197,--

€ 40,--

3.1.2.3

een ontheffing van het verbod om een afleveringsloket te hebben dan wel te gebruiken ingevolge artikel 2.3.4.1, derde lid APV Helmond 2008

€ 149,--

 

3.1.3 Ontheffing sluitingsuur horeca

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

3.1.3.1

een ontheffing om een inrichting als bedoeld in artikel 2.3.1.9, vijfde lid APV Helmond 2008, na het algemeen sluitingsuur geopend te houden, per dag

€ 20,80

 

 

3.1.4 Plaatsen terras

 

 

(vervallen)

 

 

3.1.5 Geluidhinder buiten een inrichting op het gebied van horeca, sport en recreatie

 

3.1.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing ingevolge artikel 4.1.5, tweede lid, APV Helmond 2008

€ 20,80

 

Hoofdstuk 2 Organiseren van evenementen

 

 

 

3. 2. 1 Evenementen

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

3.2.1.1

om een vergunning tot het houden van een evenement ingevolge artikel 2.2.1.2a APV Helmond 2008 en de nota evenementenbeleid:

voor evenementen met de hoogste complexiteit m.b.t. openbare orde en veiligheid (B- en C-evenementen)

voor zover onderdeel a niet van toepassing is en aan het evenement commerciële motieven ten grondslag liggen

voor zover onderdeel a niet van toepassing is en aan het evenement geen commerciële motieven ten grondslag liggen

Voornoemd legesbedrag laat onverlet de bevoegdheid om daarnaast van gemeentewege precariobelasting te heffen (zie geldende Verordening Precariobelasting Helmond).

 

€ 486,--

€ 243,--

€ 30,20

 

 

3.2.2 Wedstrijden betaald voetbal

 

 

3.2.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een voetbalvergunning ex artikel 2.2.2.5, eerste lid APV Helmond 2008:

voor zover de aanvraag betrekking heeft op één wedstrijd

voor zover de aanvraag betrekking heeft op meerdere wedstrijden

 

€ 122,--

€ 243,--

 

Hoofdstuk 3 Seksinrichtingen, seksbioscopen, escortbedrijven e.d.

 

 

3.1 Exploiteren seksinrichting

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

3.3.1.1

om vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting (niet zijnde een seksbioscoop) ingevolge artikel 3.2.1 APV Helmond 2008.

€ 2.920,--

3.3.1.2

tot wijziging van een vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting als bedoeld in het vorige lid

€ 1.460,--

3.3.1.3

tot wijziging als bedoeld bij 3.3.1.2 indien het uitsluitend een wijziging in het beheerderschap betreft

€ 582,--

 

3.2 Exploiteren seksbioscoop

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

3.3.2.1

om vergunning voor het exploiteren van een seksbioscoop.

€ 1.460,--

3.3.2.2

tot wijziging van een vergunning voor het exploiteren van een seksbioscoop

€ 877,--

 

 

3.3 Exploiteren escortbedrijf

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

3.3.3.1

om vergunning voor het exploiteren van een escortbedrijf ingevolge artikel 3.2.1 APV Helmond 2008

€ 1.460,--

3.3.3.2

tot wijziging van een verleende vergunning voor het exploiteren van een escortbedrijf

€ 877,--

 

3.4 Vermindering legesbedrag

 

 

3.3.4.1

Aan degene aan wie een legesbedrag in rekening is gebracht als bedoeld onder 3.3.1.1 tot en met 3.3.3.2, wordt slechts de helft van het verschuldigde bedrag in rekening gebracht indien:

a. een aanvraag om een vergunning wordt ingetrokken, voordat hierop een beslissing is genomen;

b. op een aanvraag om een vergunning afwijzend wordt beschikt.

 

 

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

 

4.1 Vergunning Brand beveiliging

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

3.4.1.1

een vergunning ingevolge artikel 2.1 van de Brandbeveiligingsverordening Helmond 2012 ten behoeve van het gebruik van een in dit artikel omschreven inrichting, niet zijnde een bouwwerk:

€ 275,--

 

vermeerderd met een toeslag als hieronder aangegeven:

voor een inrichting, niet zijnde een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte:

cat.1 t/m 100 m2

cat.2 van meer dan 100 m2 t/m 500 m2

cat.3 van meer dan 500 m2 t/m 2000 m2

cat.4 van meer dan 2000 m2 t/m 5000 m2

cat.5 van meer dan 5000 m2 t/m 50.000 m2

cat.6 van meer dan 50.000 m2

 

 

€ 189,--

€ 1,88 p.m2

€ 660,-- + € 0,60 p.m2

€ 1.544,-- + € 0,152 p.m2

€ 2.107,-- + €  0,054 p.m2

€ 3.237,-- + € 0,0354 p.m2

3.4.1.2

indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in onderdeel 3.4.1.1 betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een inrichting, niet zijnde een bouwwerk, ten behoeve van een evenement (gebruiksduur maximaal 4 weken):

10% van het legestarief vermeld in onderdeel 3.4.1.1

3.4.1.3

indien een aanvraag om een vergunning betrekking heeft op een vergunning tot wijziging dan wel uitbreiding van een vergunning als bedoeld in 3.4.1.1 bedraagt het tarief, indien het betreft:

uitbreiding van de inrichting:het legestarief vermeld in onderdeel 3.4.1.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

gewijzigd gebruik van de gehele inrichting:50% van het legestarief vermeld in onderdeel 3.4.1.1;

gewijzigd gebruik van een gedeelte van de inrichting:50% van het legestarief vermeld in onderdeel 3.4.1.1,

met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde gedeelte.

 

3.4.1.4

een ontheffing als bedoeld in enig ander artikel van de Brandbeveiligingsverordening Helmond 2012:

€ 51,30

 

Hoofdstuk 5 Kinderopvang

 

Exploitatievergunning Kinderopvang

 

3.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.5.1

tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau overeenkomstig artikel 1.45, eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 673,00

3.5.2

tot het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal overeenkomstig artikel 2.2, eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 673,00

3.5.3

tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau naar aanleiding van een voorgenomen wijziging van het adres van vestiging van dat kindercentrum overeenkomstig artikel 7, vierde lid, Besluit registers kinderopvang, buitenlandse kinderopvang en peuterspeelzaalwerk

 

€ 673,00

3.5.4

tot het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal naar aanleiding van een voorgenomen wijziging van het adres van de peuterspeelzaal overeenkomstig artikel 13, vierde lid, Besluit registers kinderopvang, buitenlandse kinderopvang en peuterspeelzaalwerk

 

€ 673,00

3.5.5

tot het in exploitatie nemen van een voorziening voor gastouderopvang overeenkomstig artikel 1.45, tweede lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 422,00

3.5.6

tot het in exploitatie nemen van een voorziening voor gastouderopvang op een gewijzigd adres (verhuizing) overeenkomstig artikel 7, vierde lid, Besluit registers kinderopvang, buitenlandse kinderopvang en peuterspeelzaalwerk

gratis

3.5.7

tot het in exploitatie nemen van een extra voorziening voor gastouderopvang (extra opvanglocatie) overeenkomstig artikel 7, vierde lid, Besluit registers kinderopvang, buitenlandse kinderopvang en peuterspeelzaalwerk

gratis

3.5.8

tot het in exploitatie nemen van een voorziening voor gastouderopvang door een gastouder die niet langer dan 3 maanden (peildatum datum van aanvraag) uitgeschreven is geweest uit het LRKP, overeenkomstig artikel 1.45, tweede lid van de Wet kinderopvang

 

gratis

 

Besloten in de openbare vergadering van 3 november 2016.

 

Mij bekend,

de raadsgriffier

 

 

Alfabetische inhoud tarieventabel Legesverordening 2017

 

Omschrijving

 

Onderdeel

 

 

Aanlegvergunning

2.3.2.1

Aanwezigheidsvergunning

1.9.1.2

Akte burgerlijke stand, afschrift

1.3.7.1

Archief gemeente, raadplegen

1.1.3.1

Begraven, verlenen van uitstel

1.3.6.1

Begroting, compleet

1.2.1.1

Bestemmingsplan of uitwerkingsplan, verstrekken van

1.14.9.1/1.14.9.2

Bestemmingsplan en projectplan

2.8.1 t/m 2.8.2

Bestuursrapportage

1.2.1.2

Bijstand bij raadplegen kadastrale gegevens

1.8.1.1 t/m 1.8.1.3

Bodemgesteldheid, onderzoek

2.3.1.2

Bouwkosten, bij eigen uitvoering

2.1.1.2

Bouwkosten, omschrijving

2.1.1.2

Bouw-/omgevingsvergunningen, inzage in archief

1.14.9.3

Bouwverordening, vrijstelling van voorschriften, ontheffing

8.15.1

Brandveiligheid

3.4.1.1/3.4.1.4

Collectebussen, beschikbaar stellen

1.14.4.2

Collectevergunning

1.14.4.1

Cremeren, verlenen van uitstel

1.3.5.1

Digitale bestanden

1.1.1.5

Doornemen Basisregistratie Personen

1.4.8.1

Drank- en Horecawet, vergunning, verklaring of ontheffing

3.1.1.1 t/m 3.1.1.3

Escortbedrijf, vergunning

3.3.3.1

Escortbedrijf, wijzigen vergunning

3.3.3.2

Evenementenvergunning

3.2.1.1

Faciliteitenpaspoort

1.5.1.3

Fotokopieën, overige

1.1.1.2

Gebruiksvergunning

2.3.5.1/2.3.5.2

Gedrukte stukken

1.1.1.1

Gegevens uit Basisregistratie Personen, verstrekken van/abonnement

1.4.2.1 t/m 1.4.2.2.7

Geluidhinder, ontheffing

3.1.5.1

Gemeenteblad, exemplaar

1.2.2.2

Gemeentelijke Basiskaart, afdrukken

1.1.1.3

Gemeentelijke regeling, exemplaar

1.2.1.3

Gemeenterekening, compleet

1.2.1.2

Getuige voor huwelijksvoltrekking, beschikbaarstelling

1.3.4.1

Herbegraven, aanvraag

1.3.6.2

Huwelijksvoltrekking

1.3.1.1 t/m 1.3.1.6

Huwelijksvoltrekking in bijzonder huis

1.3.2.1

Inschrijving register standplaatszoekende woonwagenbewoners

1.14.6.1

Invalidenparkeerkaart

1.13.1.5

Investeringsprogramma

1.2.1.2

Kaarten behorende bij raadsnotulen of gemeentebladen

1.2.2.3

Kabels en Leidingen, verkrijgen vergunningen

1.12.1.1 t/m 1.12.1.3

Kapverbod, ontheffing

2.3.10.1

Legalisatie handtekening

1.7.1.1

Loterijvergunning

1.9.1.1

Marktkramen, vergunning tot plaatsen van

1.14.4.1

Meerjarenbegroting

1.2.1.1

Nederlandse Identiteitskaart (NIK)

1.5.2

Nederlandse Identiteitskaart (NIK), spoedlevering

1.5.3.1

Omgevingsvergunning, achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.3

Omgevingsvergunning, beoordeling conceptaanvraag

2.2.1

Omgevingsvergunning in twee fasen

2.3.15

Omgevingsvergunning regulier, aanvraag

2.3.1.1

Omzettingsvergunning

1.14.8.1

Omzettingsvergunning, wijziging

1.14.8.2

Omzettingsvergunning, ontheffing

1.14.8.3

Onroerende zaakbelasting, verstrekken van heffingsgrondslag

1.8.2.1

Ontheffing, teruggaaf, leges omgevingsvergunning, melding

2.4.1/2.5.1

Openbare besluitenlijsten van vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders

1.2.2.1

Opgraven, aanvraag

1.3.5.2

Overlastverordening horeca- en aanverwante bedrijven, vergunning, ontheffing

3.1.2.1 t/m 3.1.2.3

Parkeerontheffing en -vergunning

1.13.1.1 t/m 1.13.1.4

Partnerschap, omzetting in huwelijk

1.3.1.8

Partnerschapboekje of duplicaat

1.3.4.1

Paspoort

1.5.1.1

Paspoort t.b.v. vreemdelingen

1.5.1.1

Paspoort t.b.v. vluchtelingen

1.5.1.1

Paspoort, wijzigen

1.5.1.6

Paspoorten, spoedlevering

1.5.3.1 t/m 1.5.3.2

Plaatsen voorwerpen in-, boven-, op of onder gemeentegrond

1.14.1.1/1.14.1.2

Raadsbijlage

1.2.2.2

Reclamevergunning

2.3.10.2

Registratie partnerschap

1.3.1.1 t/m 1.3.1.6

Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, ontheffing, vergunning

1.13.1.3

Rekeningen van de takken van dienst en bedrijven

1.2.1.2

Rijbewijs, afgeven, vernieuwen of omwisselen

1.6.1.1

Rijbewijs, spoedlevering

1.6.1.2

Seksbioscoop, vergunning

3.3.2.1

Seksbioscoop, wijziging vergunning

3.3.2.2

Seksinrichting, vergunning

3.3.1.1

Seksinrichting, wijzigen vergunning

3.3.1.2

Seksinrichting, wijziging beheerderschap

3.3.1.3

Seksinrichtingen, vermindering legesbedrag

3.3.4.1

Sloopmelding

2.9

Sloopvergunning

2.3.6.2/2.3.7

Sluitingsuur horeca, verlenging

3.1.3.1

Snuffelmarkt/rommelmarkt, vergunning

3.2.3.1

Speelautomaten, vergunning

1.9.2.1

Speelautomaten, wijzigen vergunning

1.9.2.2

Standplaatsvergunning

1.14.3.2

Stukken toezending, verzend- en administratiekosten

1.1.2.1

Stukken/uittreksels, aanvraag

1.1.4.2

Terrasvergunning

3.1.4.1

Toewijzing standplaats woonwagen

1.14.6.3

Trouwboekje of duplicaat

1.3.4.1

Uitwegvergunning

2.3.9

Urgentieverklaring, medische en sociale t.b.v. woonwagenbewoners

1.14.6.2

Vangnetbepaling

1.1.4

Ventvergunning

1.14.3.1

Verhuizingen binnen-, vertrek uit-, vestiging in de gemeente, abonnement

1.4.4.1

Verklaring huwelijksbevoegdheid

1.3.6.3

Verklaring omtrent gedrag, natuurlijke personen

1.7.2.1

Verklaring omtrent gedrag, rechtspersonen

1.7.2.2

Verklaringen, beschikkingen, inlichtingen, overige

1.1.1.4

Verslag van de handelingen van de gemeenteraad

1.2.2.2

Verstrekken gegevens besluit Basisregistratie Personen

1.4.6.1

Verstrekken lijsten Basisregistratie Personen

1.4.7.1 t/m 1.4.7.2

Verstrekken meer gegevens Basisregistratie Personen

1.4.2.1 t/m 1.4.2.2.7

Verstrekken van gegevens niet opgenomen in Basisregistratie Personen

1.4.5.1 t/m 1.4.5.2.7

Voetbalvergunning

3.2.2.1

Voetgangersgebied, ontheffing berijden van/ parkeren binnen

1.13.1.1 t/m 1.13.1.2

Voorjaarsnota

1.2.1.2

Waarmerken afschriften of kopieën

1.7.1.2

Waarmerken foto

1.7.1.1

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

1.8.3

Wijzigen gegarandeerde geldlening

1.14.5.1

Winkelsluiting, ontheffing

1.10.1.1 / 1.10.1.2

Winkelsluiting, wijziging

1.10.1.3

Wkpb, verstrekken gegevens

1.8.3.2

Zakenpaspoort

1.5.1.2

 

 

Bijlage: Overzicht normkosten ten behoeve van berekeningen van de Waboleges

Bijlage bij t arieventabel legesverordening 201 7 (1/2)

 

De prijzen gelden per eenheid zoals vermeld excl. BTW eenheid

(euro)

1. Woningen

1.1 Rijtjeswoningen (huur of koopproject) 265,00 per m3

1.2 Halfvrijstaande woningen (projectmatig) 281,00 per m3

1.3 Halfvrijstaande woningen (vrije sector) 286,00 per m3

1.4 Vrijstaande woningen (projectmatig) 297,00 per m3

1.5 Vrijstaande woningen (particulier) 345,00 per m3

1.6 Luxe vrijstaande villa's 392,00 per m3

1.7 Appartementen (eenvoudig) 318,00 per m3

1.8 Appartementen (luxe) / bungalows 392,00 per m3

1.9 Woonwagens (chalet) 191,00 per m3

1.10 Grote kelder onder een woning 237,00 per m3

1.11 Eenvoudige kelder onder vrijstaande woning 308,00 per m3

1.12 Kelder tot 30m3 en prefab kelders 308,00 per m3

 

2. B ijgebouwen , garages, e.d .

2.1 Halfsteens of hout met plat dak 116,00 per m3

2.2 Halfsteens of hout, pannendak 121,00 per m3

2.3 Spouwmuur, plat dak 143,00 per m3

2.4 Spouwmuur, pannendak 165,00 per m3

2.5 Carport, plat dak 149,00 per m2

2.6 Carport, pannendak 187,00 per m2

2.7 Serre 605,00 per m2

2.8 Tuinhuisje 149,00 per m2

2.9 Zwembad 220,00 per m3

 

3. Woninguitbreidingen/ -verbouwingen

3.1 Uitbreiding woonruimte 347,00 per m3

3.2 Uitbreiding bergruimte 171,00 per m3

3.3 Dakkapel 935,00 per m1

3.4 Verandering woonruimte (inpandig) 156,00 per m3

3.5 Gevelwijziging 696,00 per m2

3.6 Nieuw dak 139,00 per m2

 

4. Erfscheidingen

4.1 Hout 72,00 per m1

4.2 Metselwerk penanten met hout 121,00 per m1

4.3 Metselwerk halfsteens 143,00 per m1

4.4 Metselwerk steens 198,00 per m1

4.5 Gaashekwerk 58,00 per m1

 

5. B edrijfsgebouwen

5.1 Bedrijfshal(gemetseld) tot 3 m hoog, oppervl < 5.000 m2 119,00 per m3

5.2 idem als 5.1 oppervl tussen 5.000-10.000 m2 114,00 per m3

5.3 idem als 5.1 oppervlak groter dan 10.000 m2 111,00 per m3

5.4 Bedrijfshal systeemb. 3-6 m hoog; oppervl < 5.000 m2 81,00 per m3

5.5 idem als 5.4 oppervl tussen 5.000-10.000 m2 73,00 per m3

5.6 idem als 5.4 oppervlak groter dan 10.000 m2 70,00 per m3

5.7 bedrijfshallen systeemb. 6-9 m hoog;oppervl < 5.000 m2 59,00 per m3

5.8 idem als 5.7 oppervl tussen 5.000-10.000 m2 55,00 per m3

5.9 idem als 5.7 oppervlak groter dan 10.000 m2 52,00 per m3

5.10 Hal hoger dan 9 m. oppervlakte kleiner dan 5.000 m2 54,00 per m3

5.11 idem als 5.10 oppervlakte tussen 5000 en 10.000 m2 50,00 per m3

5.12 idem als 5.10 oppervlakte groter dan 10.000 m2 45,00 per m3

5.13 Tussenvloer in de hal extra 140,00 per m2

5.14 Kantoorvloer in de hal extra 143,00 per m2

5.15 Bedrijfskantoor in de hal 228,00 per m3

5.16 Kantoren (aangebouwd) 281,00 per m3

5.17 Kantoren (vrijstaand) 323,00 per m3

 

6. Overige gebouwen

6.1 School 318,00 per m3

6.2 Noodschool 207,00 per m3

6.3 Sporthal 302,00 per m3

6.4 Winkelfunctie: eenvoudige uitvoering 318,00 per m3

6.5 Winkelfunctie met representatief karakter / showroom 339,00 per m3

6.6 Café/bar/restaurant 339,00 per m3

6.7 Kleedgebouw 260,00 per m3

6.8 Zorgfunctie (kleinschalig) 318,00 per m3

6.9 Interne wijzigingen 92,00 per m3

6.10 Gevelwijzigingen 561,00 per m2

 

7. Agrarische gebouwen

7.1 Open loods 148,00 per m2

7.2 Gesloten loods 186,00 per m2

7.3 Veldschuur 170,00 per m2

7.4 Werktuigenberging 170,00 per m2

7.5 Rundveestal (metselwerk) 318,00 per m2

7.6 Rundveestal (staalwanden) 276,00 per m2

7.7 Varkensstal (metselwerk) 477,00 per m2

7.8 Varkensstal (staalwanden) 413,00 per m2

7.9 Kippenstal (metselwerk) 212,00 per m2

7.10 Kippenstal (staalwanden) 148,00 per m2

7.11 Tuinbouwkas 37,00 per m2

 

8. P arkeerkelders

8.1 Parkeerkelder half onder de grond 247,00 per m3

8.2 Parkeerkelder geheel onder de grond 403,00 per m3

 

Bovenstaand overzicht zal worden gehanteerd vanaf 1 januari 2017.

 

Besloten in de vergadering van 11 oktober 2016.

 

Burgemeester en wethouders van Helmond,

de burgemeester de secretaris

mevr. P.J.M.G. Blanksma – van den Heuvel mr. drs. A.P.M. ter Voert

 

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 3 november 2016.

De raad voornoemd,

De voorzitter,

Mevr. P.J.M.G. Blanksma – van den Heuvel

De griffier,

Mr. J.P.T.M. Jaspers

Bekend gemaakt op:

2 december 2016

De gemeentesecretaris,

Mr. drs. A.P.M. ter Voert

Naar boven