Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2016, 170444 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2016, 170444 | Verordeningen |
Vaststellen van de Subsidieverordening Maatschappelijke Opvang 2017 en Intrekken van de Bijzondere subsidieverordening voor opvang en begeleiding van kwetsbare burgers (2016, nr. 322/1431)
Vaststellen van de Subsidieverordening Maatschappelijke Opvang 2017 en Intrekken van de Bijzondere subsidieverordening voor opvang en begeleiding van kwetsbare burgers
Gezien de voordracht van burgemeester en wethouders van 4 oktober 2016 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 1431),
Gelet op artikel 147 van de Gemeentewet;
Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd
in zijn vergadering op 9 november 2016.
In deze verordening wordt verstaan onder:
e eergerelateerd geweld: elke vorm van geestelijk of lichamelijk geweld gepleegd in reactie op een (dreiging van) schending van de eer van een man of vrouw en daarmee van zijn of haar familie waarvan de buitenwereld op de hoogte is of dreigt te raken;
huiselijk geweld: lichamelijk, geestelijk of seksueel geweld of bedreiging daarmee door iemand uit de huiselijke kring. Met ‘huiselijke kring’ worden (ex-)partners, familieleden en huisvrienden bedoeld. Het woord huiselijk verwijst niet naar de plaats van het delict (kan zowel binnenshuis als buitenshuis) maar naar de relatie tussen pleger en slachtoffer. Bij huiselijk geweld kan het gaan om lichamelijk, psychisch en/of seksueel geweld. Het kan de vorm aannemen van (ex-)partnergeweld, eergerelateerd geweld, kindermishandeling, huwelijksdwang en achterlating, geweld tegen of verwaarlozing van ouderen of geweld tegen ouders.
i . indirect cliëntgebonden contact: contact van een professionele hulpverlener met een derde ten behoeve van de cliënt;
II. tegelijkertijd aanwezigheid van meerdere problemen op andere leefgebieden, zoals huisvesting, inkomen en dagbesteding;
III. leidend tot het niet voldoende in staat zijn om in zijn eigen bestaansvoorwaarden te voorzien (huisvesting, sociale contacten, zelfverzorging);
IV. gebrek aan mogelijkheden om zelf problemen op te lossen, en
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze verordening uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieverordening
1 Deze verordening heeft tot doel om te voorzien in de zorgtoeleiding naar en beschikbaarheid van nachtopvang, inloopvoorzieningen voor en ambulante begeleiding van OGGZ-cliënten uit Amsterdam en de regiogemeenten, waaronder dak- en thuislozen. Daarnaast heeft de verordening tot doel om te voorzien in individuele en collectieve preventieactiviteiten voor deze doelgroep.
2 Indien en voor zover een aanvraag betrekking heeft op activiteiten die onderdeel uitmaken van de inkoop AIS-2016-0014 van Maatschappelijke opvang, Beschermd wonen of Hulp en Opvang na Huiselijk Geweld, valt de financiering van die activiteiten onder de inkoop en zijn zij niet subsidiabel op grond van deze verordening.
3.Het college overlegt met de colleges van burgemeester en wethouders van de regiogemeenten over de omvang en de vormgeving van de ondersteuning in het kader van onderhavige verordening aan cliënten uit de regiogemeenten.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Het college kan periodieke subsidie verlenen ten behoeve van de onderstaande activiteiten:
Het college kan slechts subsidie verlenen voor preventie indien aan de hierna volgende voorwaarden wordt voldaan:
Artikel 6 Ambulante begeleiding en dienstverlening
Het college kan slechts subsidie verlenen voor ambulante begeleiding en dienstverlening indien aan de hierna volgende voorwaarden wordt voldaan:
Activiteiten voor ambulante begeleiding en dienstverlening hebben betrekking op dak- en thuislozen, zwerfjongeren, veelplegers met ernstige verslavings-of psychiatrische problematiek, zelfstandig wonende OGGZ-cliënten met verslavingsproblematiek of mensen die ten gevolge van een delict psychosociale ondersteuning nodig hebben.
Het college kan slechts subsidie verlenen voor zorgtoeleiding indien aan de hierna volgonde voorwaarden wordt voldaan:
Artikel 8 Nachtopvang, woonbegeleiding en passantenpension
Het college kan slechts subsidie verlenen voor activiteiten voor:
Het college kan slechts subsidie verlenen voor activiteiten voor:
het in groepsverband bieden van zinvolle activeringsprojecten voor dak- en thuislozen en zelfstandig wonende OGGZ-cliënten uit alle stadsdelen die als gevolg van zorgproblematiek nog niet in staat zijn om voor langere tijd een individueel traject te volgen dat bestaat uit arbeidsactiviteiten, en die gericht zijn op meedoen in de samenleving en op het aanleren van vaardigheden en op toeleiding naar individuele dagbesteding die bestaat uit arbeidsactiviteiten, en
Artikel 10 Sociaal netwerk: cliënt gestuurde activiteiten
Het college kan slechts subsidie verlenen voor de hierna genoemde activiteiten voor
cliëntactiviteiten, cliëntondersteuning inclusief informatie en advies, en projecten indien deze bijdragen aan het scheppen van voorwaarden voor de sociale en maatschappelijke participatie, allen gericht op mensen met een psychiatrische aandoening die gebruik maken of hebben gemaakt van de geestelijke gezondheidszorg, voor zover de activiteiten:
Artikel 12 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
I De teleenheid voor individuele preventieactiviteiten is het aantal unieke personen per preventieactiviteit dat op jaarbasis participeert in individuele preventieactiviteiten;
II De teleenheid voor collectieve preventieactiviteiten met een selectief karakter is het aantal unieke personen dat op jaarbasis participeert in selectieve preventieactiviteiten van de instelling in verhouding tot de prevalentie van de doelgroep van de specifieke preventieactiviteit, voor zover prevalentiegegevens beschikbaar zijn;
Ambulante begeleiding en dienstverlening:
I De teleenheid voor ambulante begeleidingstrajecten is het aantal voltooide trajecten op jaarbasis.
II De teleenheid voor eenmalige dienstverleningscontacten of begeleidingscontacten is het aantal unieke personen met wie contact is gerealiseerd op jaarbasis.
III De teleenheid voor consultatie is het aantal consulten op jaarbasis.
IV De teleenheid voor externe deskundigheidsbevordering is het aantal bereikte professionals en intermediairs op jaarbasis.
V De teleenheid voor vrijwilligersbemiddeling is het aantal geslaagde bemiddelingen op jaarbasis.
I De teleenheid voor veldwerk/cliënttoeleiding is het aantal cliënten dat op jaarbasis via bemoeizorg in behandeling/begeleiding komt bij de subsidieaanvrager of bij ketenpartners.
II De teleenheid voor indicatiestelling is het aantal gestelde indicaties op jaarbasis.
Nachtopvang, woonbegeleiding en passantenpension
I De teleenheid voor nachtopvangvoorzieningen is het aantal overnachtingen op jaarbasis.
II De teleenheid voor ambulante woonbegeleiding is het aantal trajecten op jaarbasis.
III De teleenheid voor passantenpension is het aantal overnachtingen op jaarbasis.
I De teleenheid voor inloophuizen is het aantal uren openstelling op jaarbasis en het gemiddelde aantal unieke bezoekers per dag.
II De teleenheid voor activeringsprojecten is het aantal deelnames op jaarbasis.
III De teleenheid voor verblijfsruimten is het aantal uren openstelling op jaarbasis en het gemiddelde aantal unieke bezoekers per dag.
Sociaal netwerk: cliënt gestuurde activiteiten
! De teleenheid voor cliëntactiviteiten is het aantal deelnames op jaarbasis.
II De teleenheid voor cliëntinformatie inclusief informatie en advies is het aantal unieke deelnemers op jaarbasis.
Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie
1 In aanvulling op het bepaalde in artikel 4:35 van de Awb en artikel 9, eerste lid, van de ASA 2013 weigert het college de subsidie indien:
a de gevraagde subsidie niet voldoet aan de voorwaarden die in deze regeling zijn gesteld zijn om voor subsidie in aanmerking te komen;
Hoofdstuk 5 Verplichtingen van de subsidieontvanger
4 De volgende kwaliteitsverplichtingen gelden voor subsidieontvangers die subsidie ontvangen voor activiteiten voor nachtopvang en woonbegeleiding:
de bewoner heeft recht op inzage in het begeleidingsplan en het cliëntdossier.
De subsidieontvanger rapporteert, indien hiertoe aangewezen door het college, op kwartaalbasis de geleverde realisatie en de geleverde prestaties als bedoeld in het derde lid aan het college binnen 30 dagen na het einde van een kwartaal. Het college kan subsidieontvangers onder meer hiertoe aanwijzen indien:
de totale uitgaven voor de activiteit op de gemeentelijke begroting meer dan een miljoen euro bedragen;
De subsidieontvanger verleent medewerking aan externe audits waartoe het college, onverminderd de in artikel 4:78 van de Awb bedoelde opdracht aan de accountant, opdracht kan geven om vast te stellen of de subsidieontvanger de verplichtingen nakomt die in de beschikking tot subsidieverlening zijn vastgelegd.
Hoofdstuk 6: Verantwoording en vaststelling van de subsidie
In aanvulling op het bepaalde in de artikelen 4:75, 4:76 en 4:78 van de Awb en artikel 14 van de ASA 2013 bevat de aanvraag tot subsidievaststelling een overzicht van de realisatie per activiteit, uitgedrukt in de teleenheid.
Artikel 17 Vaststelling op basis van realisatie
Indien de jaarrekening na toepassing artikel 17.2 en na aftrek van de egalisatiereserve een overschot aanwijst, vordert het college dit overschot terug; indien er sprake is van financiering van andere bestuursorganen of derden, vordert het college het overschot terug op basis van de verhouding waarin de middelen zijn toegekend.
Een aanvraag om verlening en vaststelling van subsidie op grond van de Bijzondere subsidieverordening voor opvang en begeleiding van kwetsbare burgers waarop bij de inwerkingtreding van deze verordening nog niet is beslist wordt afgedaan volgens de bepalingen van de Bijzondere subsidieverordening voor opvang en begeleiding van kwetsbare burgers.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-170444.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.