Gemeente Nissewaard - Beleidsregels voor laadpunten elektrische auto’s Nissewaard

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;

gelet op artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Babw);

besluit de volgende beleidsregels vast te stellen:

Beleidsregels voor laadpunten elektrische auto’s Nissewaard.

 

Uitsluitingen

Artikel 1 Parkeergelegenheid op eigen terrein

Voor zover er een mogelijkheid is om te parkeren op eigen terrein wordt geen medewerking verleend aan de oprichting van een parkeerplaats met Laadpaal in de Openbare ruimte. Wanneer Aanvrager in het bezit is van een garagebox, maar kan aantonen dat de elektrische auto door zijn afmeting niet in de garagebox past, kan een uitzondering worden gemaakt op deze regel.

Artikel 2 Parkeerplaats in (parkeer)garage / particuliere appartementencomplexen / binnenterreinen

Voor zover een Gebruiker de beschikking heeft of kan hebben over een parkeerplaats, behorende bij de woning, in een parkeergarage onder of nabij de woning of een binnenterrein of soortgelijke omstandigheden, wordt geen medewerking verleend aan het inrichten van een oplaadlocatie in de Openbare ruimte.

Artikel 3. Gebieden met betaald- en vergunninghouder parkeren

In de gebieden in Nissewaard waar van gemeentewege betaald- of vergunningparkeren is ingesteld, wordt geen medewerking verleend aan het inrichten van een Oplaadpunt in de Openbare ruimte, tenzij de Aanvrager parkeervergunninghouder is of hiervoor in aanmerking komt in dit gebied.

 

Voorwaarden

Artikel 4. Inwoner van Nissewaard of werkzaam in Nissewaard

De Gebruiker dient ingeschreven te zijn als inwoner van Nissewaard in de Basisregistratie personen of dient aantoonbaar 18 uur of meer per week werkzaam te zijn in de gemeente Nissewaard.

Artikel 5. Tenaamstelling voertuig

Het Elektrisch voertuig waarvoor de Oplaadlocatie gerealiseerd wordt dient aantoonbaar eigendom te zijn van de Gebruiker of aantoonbaar geleased te worden door de Gebruiker.

Artikel 6. Openbaarheid

Er wordt enkel toestemming verleend voor Laadpalen die voor een ieder toegankelijk zijn en worden gehouden. De te plaatsen Laadpalen dienen geschikt te zijn voor openbaar gebruik.

Artikel 7. Eén oplaadlocatie per gebruiker

Per Gebruiker kan maximaal één Oplaadlocatie in de Openbare ruimte worden aangevraagd.

Artikel 8. Nabijheid van andere Laadpaal

Aan een verzoek wordt geen medewerking verleend als er binnen een straal van 250 meter een andere Laadpaal aanwezig is. De gemeente Nissewaard kan overwegen van deze regel af te wijken indien de bestaande Laadpaal een hoge bezettingsgraad kent.

Artikel 9. Twee parkeervakken per laadpaal

In principe worden, indien de te plaatsen Laadpaal beschikt over meer dan één Oplaadpunt, per Oplaadlocatie twee parkeervakken ingericht voor het elektrisch laden. Uitzondering hierop zijn gebieden met een hogere parkeerdruk dan 80%. In deze gebieden zal gestart worden met de inrichting van één parkeervak.

 

Procedure

Artikel 10. Aanvraag

De Gebruiker dient een digitale aanvraag in bij de gemeente voor het realiseren van de gewenste Laadpaal. De gemeente gaat over tot realisering wanneer daartoe een Aanvraag wordt ingediend en de Aanvraag aan de genoemde voorwaarden voldoet.

Artikel 11. Locatiebepaling

Door de gemeente wordt de ingediende Aanvraag beoordeeld. De gemeente heeft een Locatiekaart opgesteld waarop vooraf alle potentiële Oplaadlocaties zijn aangewezen. Naar aanleiding van een Aanvraag zal de dichtstbijzijnde of meest logische Oplaadlocatie van de kaart worden aangewezen als in te richten Oplaadlocatie. De gemeente bepaalt de definitieve Oplaadlocatie.

Artikel 12. Besluit

Aan de hand van het in het vorige artikel genoemde beoordeling neemt de gemeente een verkeersbesluit voor het aanwijzen van de Oplaadlocatie. Voor dit besluit worden de binnen de gemeente geldende procedurevoorschriften gehanteerd.

Artikel 13. Technische realisering

Nadat het verkeersbesluit is genomen vindt er een technisch afstemmingsoverleg plaats tussen de gemeente en de Marktpartij. De Marktpartij dient voor de werkzaamheden een KLIC-melding te doen.

 

Slotbepalingen

Artikel 14. Leges

Overeenkomstig de Legesverordening van de gemeente Nissewaard heft de gemeente bij de plaatsing van Laadpalen geen leges voor het te nemen verkeersbesluit en de inrichting van de Oplaadlocaties (bebording en belijning).

Artikel 15. Afwijzingsmogelijkheid bij hoge parkeerdruk

Het College kan in afwijking van de voornoemde beleidsregels besluiten een aanvraag af te wijzen indien de parkeerdruk in de omgeving van een aangevraagde Oplaadlocatie dusdanig hoog is dat het realiseren van een Oplaadlocatie niet wenselijk wordt geacht.

Artikel 16 Intrekking oude regeling

De Beleidsregels voor laadpunten elektrische auto’s Spijkenisse, vastgesteld op 22 januari 2013 en de Beleidsregels elektrische oplaadpunten Bernisse, vastgesteld op 15 oktober 2013, worden ingetrokken.

Artikel 17 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 2 november 2016.

Artikel 18 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Beleidsregels voor laadpunten elektrische auto’s Nissewaard.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard op 8 november 2016.

De secretaris,

M.L.M. Weerts

De burgemeester,

M. Salet

Bijlage locatiekaart laadpalen oudenhoorn

Bijlage locatiekaart laadpalen Spijkenisse Oost

Bijlage locatiekaart laadpalen Spijkenisse West

Bijlage locatiekaart laadpunten heenvliet geervliet

Bijlage locatiekaart laadpunten Spijkenisse Noord

Bijlage Locatiekaart oplaadpunten Zuidland

Naar boven