Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2016, 166389 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2016, 166389 | Beleidsregels |
Beleidsregel Evenementenmarkten: Braderieën, Rommelmarkten en Themamarkten Rotterdam 2016
Het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam en de burgemeester van Rotterdam,
gelet op de artikelen 1:8 en 2:25 Algemene Plaatselijke Verordening 2012 en artikel 4:81 Awb;
dat binnen Rotterdam met grote regelmaat evenementenmarkten (waaronder in het kader van deze beleidsregel wordt verstaan braderieën, rommelmarkten en themamarkten) plaatsvinden;
dat is gebleken dat deze evenementenmarkten de gewenste balans tussen deze categorie van evenementen en de reguliere ambulante handel kunnen verstoren;
dat tevens is gebleken dat voor een goede afweging rond het verlenen van de vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2012 aanvullend op het algemene evenementenbeleid tevens een helder kader noodzakelijk is om potentiёle organisatoren op voorhand meer duidelijkheid te bieden over de in te dienen gegevens bij en de slagingskans van een door hen in te dienen aanvraag;
In deze beleidsregel en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
een markt met één centraal thema (bijvoorbeeld een kerstmarkt of een Paasmarkt) waarbij er minimaal zes standplaatsen worden ingenomen. Ten minste 80% van het aantal kramen biedt verkoopwaar aan die in het gekozen thema past. Een markt zonder specifiek thema is in principe aan te merken als een warenmarkt, op een warenmarkt is de Marktverordening 2008 van toepassing. Een thema mag geen betrekking hebben op een product of productgroep die wordt aangeboden op de warenmarkt (zoals een bloemenmarkt of stoffenmarkt), noch op de andere begrippen uit deze beleidsregel (ofwel een themamarkt mag geen braderie en rommelmarkt betreffen). Een themamarkt is een evenement in de zin van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.
een niet bedrijfsmatige, maar door en voor bewonersorganisaties, stichtingen, verenigingen en andere maatschappelijke, sociale en/of culturele instellingen (kerken, scholen, sportclubs, etc.) in de eigen straat of buurt georganiseerde markt, in de openbare buitenruimte, waarbij gebruikte goederen of in huisvlijt vervaardigde goederen van bewoners te koop worden aangeboden. Verkoopactiviteiten op rommelmarkten, in de openbare buitenruimte, door (beroepsmatige) handelaren zijn hier niet toegestaan. Een rommelmarkt is een evenement in de zin van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.
een markt waarbij feestelijk, kermisachtige straatverkoop door of namens winkeliers centraal staat. Deze vindt plaats in een winkelcentrum of -gebied en wordt georganiseerd door of namens de daar gevestigde winkeliers en/of ondernemersvereniging. De kramen worden eventueel aangevuld met een aantal plaatsen voor oude ambachten, goede doelen en/of standplaatsen voor de verkoop van consumptieve waarden. Een braderie is een evenement in de zin van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.
Artikel 2 Uitzondering op het toepassingsbereik
Wanneer een onder deze beleidsregels vallende activiteit onderdeel uitmaakt van een grootschalig, bovenwijks evenement als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012 (aangeduid als categorie B of C), is deze beleidsregel niet van toepassing.
Themamarkten, rommelmarkten en braderieën in de openbare buitenruimte moeten voldoen aan de bepalingen uit afdeling 7 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012, aan de bepalingen uit deze beleidsregel en aan de regels zoals deze zijn vastgelegd in:
Voor alle onder deze beleidsregel vallende activiteiten geldt bovendien dat deze moeten passen binnen de evenementenkalender van de gemeente Rotterdam.
De organisator moet de aanvraag indienen in het laatste kwartaal voorafgaand aan het jaar waarin de braderie of (thema)markt wordt gehouden, doch in ieder geval ten minste vier weken vóór aanvang van de braderie of (thema)markt. De toekenning van vergunningen geschiedt op basis van de volgorde van ontvangst van de aanvragen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7 van deze beleidsregel.
Artikel 5 Verplichtingen tijdens en na de activiteit
De vergunninghouder of een daartoe in de vergunning genoemde gemachtigde dient de gehele duur van de braderie of (thema)markt aanwezig te zijn op het terrein waar dit gehouden wordt. Ook dient hij als zodanig herkenbaar te zijn voor de in lid 1 van dit artikel bedoelde toezichthouders en vertegenwoordigers van de hulpdiensten, politie en gemeentelijke functionarissen belast met toezicht.
Artikel 7 Regulering aantal braderieën of (thema)markten
Vergunning voor een braderie, rommelmarkt of themamarkt kan alleen worden verleend indien wordt voldaan aan de in dit lid opgenomen bepalingen:
Themamarkten: per gebied is in onderstaande tabel aangegeven op welke locaties er hoeveel themamarkten per jaar mogelijk zijn. Per gebied mag maximaal twee keer per jaar een themamarkt worden gehouden betreffende hetzelfde thema. Daarnaast kan een organisator binnen de gemeente Rotterdam jaarlijks maximaal 7 themamarkten organiseren.
De vergunningverlener houdt zich het recht voor om het gebruik van stormankers, indien aanwezig op het terrein, verplicht te stellen of om de onder deze beleidsregels vallende activiteit af te gelasten, op het moment dat de weersomstandigheden hiertoe aanleiding geven. Hiervan is sprake bij een windkracht gelijk of groter dan windkracht vijf Beaufort, dan wel windstoten met vergelijkbare kracht.
Deze beleidsregels dienen om de afweging rond het al dan niet verlenen van een evenementenvergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012 (hierna: APV) voor een braderie, themamarkt of rommelmarkt nader in te kaderen. Tevens bieden zij aanvullende duidelijkheid over de bij een dergelijke aanvraag in te dienen gegevens. Voor alle duidelijkheid: deze beleidsregels vormen een nadere invulling van de algemene weigeringsbepalingen zoals deze zijn opgenomen in de artikelen 1:8 en 2:25 van de APV. Daarnaast blijven de in de APV opgenomen algemene bepalingen ten aanzien van het stellen van voorschriften en het intrekken van een verleende vergunning onverminderd van kracht.
Op de zogenaamde b- en c-evenementen zoals deze zijn gedefinieerd zijn deze beleidsregels niet van toepassing. De afweging rond het wel of niet toestaan van evenementmarkt-achtige activiteiten vindt dan op individuele basis plaats en de regels ten aanzien van dit onderdeel van het betreffende evenement worden nader bepaald in de voorschriften van de vergunning die wordt afgegeven ten behoeve van de organisatie van dit evenement.
Om themamarkten duidelijk te onderscheiden van reguliere warenmarkten en een divers aanbod te kunnen waarborgen op zowel de reguliere markten als de themamarkten en de mogelijke overlast van telkens een themamarkt op dezelfde locatie te beperken, wordt per gebied het aantal themamarkten gemaximeerd.
Wel biedt de regeling gebiedscommissies de ruimte om tot een nadere invulling van de vastgelegde aantallen voor themamarkten te komen. In het eerste lid, onder d, is namelijk vastgelegd dat op advies van een gebiedscommissie tot een uitbreiding of beperking van het aantal vastgelegde themamarkten kan worden gekomen. Hiermee kan de regeling passend worden gemaakt voor de specifieke wijken of buurten binnen het gebied. Dit bevestigt dat de gebiedscommissies een belangrijke adviestaak hebben op de aanvragen evenementen-vergunningen en zich in dit verband met name richten op de wijkgebondenheid/wijkgerichtheid van het initiatief waarvoor een vergunning wordt aangevraagd.
Themamarkten mogen in principe alleen worden gehouden op de dagen dat er in directe omgeving geen reguliere of jaarmarkten worden georganiseerd. Met directe omgeving wordt bedoeld: in dezelfde wijk. Via de in artikel 9, lid 2, van deze beleidsregel opgenomen hardheidsclausule zou hier alleen een uitzondering op gemaakt kunnen worden indien een themamarkt een duidelijk aanvullende en versterkende functie heeft ten opzichte van een reguliere of jaarmarkt, aangezien het belang van de marktkooplieden dan gebaat is bij het toch toestaan van de themamarkt.
De (meeste) evenementen die in het verleden plaatsvonden, passen binnen het beleid zoals in deze nota is geformuleerd. Kenmerkend voor evenementen is echter dat niet alle mogelijke situaties zijn te voorzien. Onvermijdelijk zullen zich jaarlijks onvoorziene omstandigheden voordoen die het wellicht nodig maken af te wijken van het bestaande beleid. Voorafgaand aan een besluit af te wijken van het beleid zal overleg worden gevoerd met de gebiedscommissie.
Dit gemeenteblad 2016, nummer 190, is uitgegeven op 23 november 2016 en ligt op werkdagen van 8.30 tot 16.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Stadswinkel Centrum, Coolsingel 40 (zijde Doelwater, tegenover hoofdbureau politie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-166389.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.