Beleidsregel Evenementenmarkten: Braderieën, Rommelmarkten en Themamarkten Rotterdam 2016

Het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam en de burgemeester van Rotterdam,

 

gelet op de artikelen 1:8 en 2:25 Algemene Plaatselijke Verordening 2012 en artikel 4:81 Awb;

 

overwegende,

dat binnen Rotterdam met grote regelmaat evenementenmarkten (waaronder in het kader van deze beleidsregel wordt verstaan braderieën, rommelmarkten en themamarkten) plaatsvinden;

dat is gebleken dat deze evenementenmarkten de gewenste balans tussen deze categorie van evenementen en de reguliere ambulante handel kunnen verstoren;

dat tevens is gebleken dat voor een goede afweging rond het verlenen van de vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2012 aanvullend op het algemene evenementenbeleid tevens een helder kader noodzakelijk is om potentiёle organisatoren op voorhand meer duidelijkheid te bieden over de in te dienen gegevens bij en de slagingskans van een door hen in te dienen aanvraag;

besluiten vast te stellen:

 

Beleidsregel Braderieën, Rommelmarkten en Themamarkten Rotterdam 2016

Artikel 1 Begrippen

In deze beleidsregel en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

 

1. Themamarkt:

een markt met één centraal thema (bijvoorbeeld een kerstmarkt of een Paasmarkt) waarbij er minimaal zes standplaatsen worden ingenomen. Ten minste 80% van het aantal kramen biedt verkoopwaar aan die in het gekozen thema past. Een markt zonder specifiek thema is in principe aan te merken als een warenmarkt, op een warenmarkt is de Marktverordening 2008 van toepassing. Een thema mag geen betrekking hebben op een product of productgroep die wordt aangeboden op de warenmarkt (zoals een bloemenmarkt of stoffenmarkt), noch op de andere begrippen uit deze beleidsregel (ofwel een themamarkt mag geen braderie en rommelmarkt betreffen). Een themamarkt is een evenement in de zin van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.

 

2. Rommelmarkt:

een niet bedrijfsmatige, maar door en voor bewonersorganisaties, stichtingen, verenigingen en andere maatschappelijke, sociale en/of culturele instellingen (kerken, scholen, sportclubs, etc.) in de eigen straat of buurt georganiseerde markt, in de openbare buitenruimte, waarbij gebruikte goederen of in huisvlijt vervaardigde goederen van bewoners te koop worden aangeboden. Verkoopactiviteiten op rommelmarkten, in de openbare buitenruimte, door (beroepsmatige) handelaren zijn hier niet toegestaan. Een rommelmarkt is een evenement in de zin van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.

 

3. Braderie:

een markt waarbij feestelijk, kermisachtige straatverkoop door of namens winkeliers centraal staat. Deze vindt plaats in een winkelcentrum of -gebied en wordt georganiseerd door of namens de daar gevestigde winkeliers en/of ondernemersvereniging. De kramen worden eventueel aangevuld met een aantal plaatsen voor oude ambachten, goede doelen en/of standplaatsen voor de verkoop van consumptieve waarden. Een braderie is een evenement in de zin van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.

 

4. Vergunning:

de vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.

Artikel 2 Uitzondering op het toepassingsbereik

Wanneer een onder deze beleidsregels vallende activiteit onderdeel uitmaakt van een grootschalig, bovenwijks evenement als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012 (aangeduid als categorie B of C), is deze beleidsregel niet van toepassing.

Artikel 3 Toetsingskader

Themamarkten, rommelmarkten en braderieën in de openbare buitenruimte moeten voldoen aan de bepalingen uit afdeling 7 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012, aan de bepalingen uit deze beleidsregel en aan de regels zoals deze zijn vastgelegd in:

  • de Brandbeveiligingsverordening;

  • de Nota Evenementenvergunningen Rotterdam;

  • de Verordening winkeltijden Rotterdam 2014;

  • de Drank- en Horecawet;

  • de Wegenverkeerswet;

  • De detailhandelsnota;

  • de Winkeltijdenwet;

  • de Zondagswet.

Voor alle onder deze beleidsregel vallende activiteiten geldt bovendien dat deze moeten passen binnen de evenementenkalender van de gemeente Rotterdam.

Artikel 4 Vergunningaanvraag

  • 1.

    In de vergunningaanvraag wordt duidelijk omschreven welk soort evenement het betreft en of het gaat om een braderie, themamarkt of rommelmarkt. Bij een themamarkt wordt het thema duidelijk omschreven.

  • 2.

    De organisator moet de aanvraag indienen in het laatste kwartaal voorafgaand aan het jaar waarin de braderie of (thema)markt wordt gehouden, doch in ieder geval ten minste vier weken vóór aanvang van de braderie of (thema)markt. De toekenning van vergunningen geschiedt op basis van de volgorde van ontvangst van de aanvragen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7 van deze beleidsregel.

  • 3.

    De organisator dient in de vergunningaanvraag aan te geven:

    • a.

      het aantal standplaatsen dat wordt ingenomen en het aantal standplaatsen voor eet- en drinkwaren alsmede het aantal attracties of speelvoorzieningen (inclusief de afmetingen van deze voorzieningen);

    • b.

      de opstelling van de standplaatsen, genummerd en de opstelling van de attracties, op een daartoe duidelijke plattegrond. De burgemeester houdt zich het recht voor om de opstelling van de standplaatsen en attracties te wijzigen;

    • c.

      de tijdens de braderie of themamarkt te verkopen (aangeboden) artikelen;

    • d.

      welke maatregelen betreffende het toezicht hij zal treffen.

  • 4.

    Bij de aanvraag moet een kopie worden bijgevoegd van een identiteitsbewijs (ID-kaart of paspoort) van de aanvrager dan wel degene die tijdens de braderie, themamarkt of rommelmarkt verantwoordelijk is voor het toezicht op het evenement.

Artikel 5 Verplichtingen tijdens en na de activiteit

  • 1.

    De vergunninghouder dient zorg te dragen voor voldoende toezicht, teneinde een ordelijk verloop van de braderie, rommelmarkt of themamarkt te kunnen garanderen. Ook zorgt de vergunninghouder zo nodig voor verkeersregelaars.

  • 2.

    De vergunninghouder dient zelf zorg te dragen voor water en energie.

  • 3.

    De vergunninghouder of een daartoe in de vergunning genoemde gemachtigde dient de gehele duur van de braderie of (thema)markt aanwezig te zijn op het terrein waar dit gehouden wordt. Ook dient hij als zodanig herkenbaar te zijn voor de in lid 1 van dit artikel bedoelde toezichthouders en vertegenwoordigers van de hulpdiensten, politie en gemeentelijke functionarissen belast met toezicht.

  • 4.

    De gebruikte locatie dient na afloop van het evenement schoon te worden opgeleverd. Indien dit niet of onvoldoende gebeurt, dan wordt het terrein alsnog schoongemaakt op kosten van de vergunninghouder.

Artikel 6 Organisator

  • 1.

    Een braderie vindt plaats in een winkelcentrum of –gebied en wordt georganiseerd door of namens de daar gevestigde winkeliers en/of ondernemersvereniging.

  • 2.

    Een rommelmarkt wordt niet bedrijfsmatig en in de openbare buitenruimte georganiseerd door en voor bewonersorganisaties, verenigingen of instellingen in de eigen straat of buurt.

  • 3.

    Een themamarkt kan worden georganiseerd door zowel commerciële als niet-commerciële instelling.

  • 4.

    Per aanvraag wordt door de gemeente beoordeeld of er sprake is van een braderie, themamarkt of rommelmarkt.

Artikel 7 Regulering aantal braderieën of (thema)markten

  • 1.

    Vergunning voor een braderie, rommelmarkt of themamarkt kan alleen worden verleend indien wordt voldaan aan de in dit lid opgenomen bepalingen:

    • a.

      Braderieën: per winkelcentrum of -gebied mag maximaal vier keer per jaar een braderie worden gehouden.

    • b.

      Rommelmarkten: Bewonersorganisaties, instellingen en verenigingen uit de wijk kunnen maximaal vier aanvragen per jaar indienen. Per straat kunnen jaarlijks maximaal 4 rommelmarkten gehouden worden.

    • c.

      Themamarkten: per gebied is in onderstaande tabel aangegeven op welke locaties er hoeveel themamarkten per jaar mogelijk zijn. Per gebied mag maximaal twee keer per jaar een themamarkt worden gehouden betreffende hetzelfde thema. Daarnaast kan een organisator binnen de gemeente Rotterdam jaarlijks maximaal 7 themamarkten organiseren.

      Gebied

      Locaties

      Max. aantal

      Bijzonderheden

      Centrum

      Eendrachtsplein

      Westersingel

      Schiedamsedijk

      8

      8

      8

       

      Delfshaven

      Heemraadsplein

      Visserijplein

      Lloyd Multiplein

      12

      12

      5

      Rustperiode van 2 weken tussen evenementen op Heemraadsplein en Visserijplein.

      Noord

      Noordplein

      Statenweg

      7

      5

       

      Hillegersberg-Schiebroek

      Bergpolderplein

      Rododendronplein

      Ganzerikplein

      Minervaplein

      3

      3

      3

      3

       

      Kralingen-Crooswijk

      Parkeerterrein Plantagelaan

      Sophiakade

      Schuttersveld

      4

      4

      4

       

      Prins- Alexander

      Geen aangewezen locaties

       

       

      Feijenoord

      Geen aangewezen locaties

       

       

      Charlois

      Plein 1953

      Slinge (zuidzijde, niet winkelzijde)

      6

      6

      6 per locatie per jaar, maandelijks afwisselend tussen beide locaties.

      Overschie

      Geen aangewezen locaties

       

       

      IJsselmonde

      Geen aangewezen locaties

       

       

      Hoogvliet

      Geen aangewezen locaties

       

       

      Hoek van Holland

      Emmaboulevard (kofferbakverkopen, laatste zondag van de maand)

      12

      Kofferbakverkoop wordt aangemerkt als braderie

      Rozenburg

      Maximaal 4 x per jaar een 2-daagse braderie in het winkelgebied (Raadhuisplein, Molenweg, Emmastraat)

      4

       

      Pernis

      Geen aangewezen locaties

       

       

    • d.

      Op advies van gebiedscommissies kan worden afgeweken van de in de in lid 1, sub c, in d tabel genoemde aantallen.

  • 2.

    Een onder deze beleidsregels vallende markt of braderie mag één of twee dagen duren. Een twee dagen durende markt of braderie geldt als twee markten als bedoeld in het eerste lid.

  • 3.

    Een onder deze beleidsregels vallende activiteit mag niet plaatsvinden op de dagen dat in de directe omgeving een reguliere week- of jaarmarkt wordt gehouden.

Artikel 8 Slecht weer

  • 1.

    De vergunningverlener houdt zich het recht voor om het gebruik van stormankers, indien aanwezig op het terrein, verplicht te stellen of om de onder deze beleidsregels vallende activiteit af te gelasten, op het moment dat de weersomstandigheden hiertoe aanleiding geven. Hiervan is sprake bij een windkracht gelijk of groter dan windkracht vijf Beaufort, dan wel windstoten met vergelijkbare kracht.

  • 2.

    De al dan niet reeds ingerichte kramen, dienen indien de in het eerste lid bedoelde omstandigheid zich voordoet terstond afgebroken en verwijderd te worden.

Artikel 9 Overgangsbepaling en hardheidsclausule

  • 1.

    Op het moment van inwerkingtreding van deze beleidsregel reeds ingediende aanvragen worden afgehandeld op basis van de op het moment van indiening van de aanvraag geldende regelgeving.

  • 2.

    Het bevoegd gezag kan van deze beleidsregel afwijken indien het toepassen van de beleidsregel voor een belanghebbende gevolgen zou hebben die niet in verhouding staan tot de doelen die met deze beleidsregel worden nagestreefd.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de eerste dag na publicatie in het Gemeenteblad.

  • 2.

    Deze beleidsregel kan worden aangehaald als ‘Beleidsregel Braderieën, Rommelmarkten en Themamarkten Rotterdam 2016’.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 november 2016.

De secretaris,

Ph.F.M. Raets

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Toelichting:

Algemeen

Deze beleidsregels dienen om de afweging rond het al dan niet verlenen van een evenementenvergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012 (hierna: APV) voor een braderie, themamarkt of rommelmarkt nader in te kaderen. Tevens bieden zij aanvullende duidelijkheid over de bij een dergelijke aanvraag in te dienen gegevens. Voor alle duidelijkheid: deze beleidsregels vormen een nadere invulling van de algemene weigeringsbepalingen zoals deze zijn opgenomen in de artikelen 1:8 en 2:25 van de APV. Daarnaast blijven de in de APV opgenomen algemene bepalingen ten aanzien van het stellen van voorschriften en het intrekken van een verleende vergunning onverminderd van kracht.

Artikel 2

Op de zogenaamde b- en c-evenementen zoals deze zijn gedefinieerd zijn deze beleidsregels niet van toepassing. De afweging rond het wel of niet toestaan van evenementmarkt-achtige activiteiten vindt dan op individuele basis plaats en de regels ten aanzien van dit onderdeel van het betreffende evenement worden nader bepaald in de voorschriften van de vergunning die wordt afgegeven ten behoeve van de organisatie van dit evenement.

Artikel 7

Om themamarkten duidelijk te onderscheiden van reguliere warenmarkten en een divers aanbod te kunnen waarborgen op zowel de reguliere markten als de themamarkten en de mogelijke overlast van telkens een themamarkt op dezelfde locatie te beperken, wordt per gebied het aantal themamarkten gemaximeerd.

 

Wel biedt de regeling gebiedscommissies de ruimte om tot een nadere invulling van de vastgelegde aantallen voor themamarkten te komen. In het eerste lid, onder d, is namelijk vastgelegd dat op advies van een gebiedscommissie tot een uitbreiding of beperking van het aantal vastgelegde themamarkten kan worden gekomen. Hiermee kan de regeling passend worden gemaakt voor de specifieke wijken of buurten binnen het gebied. Dit bevestigt dat de gebiedscommissies een belangrijke adviestaak hebben op de aanvragen evenementen-vergunningen en zich in dit verband met name richten op de wijkgebondenheid/wijkgerichtheid van het initiatief waarvoor een vergunning wordt aangevraagd.

Themamarkten mogen in principe alleen worden gehouden op de dagen dat er in directe omgeving geen reguliere of jaarmarkten worden georganiseerd. Met directe omgeving wordt bedoeld: in dezelfde wijk. Via de in artikel 9, lid 2, van deze beleidsregel opgenomen hardheidsclausule zou hier alleen een uitzondering op gemaakt kunnen worden indien een themamarkt een duidelijk aanvullende en versterkende functie heeft ten opzichte van een reguliere of jaarmarkt, aangezien het belang van de marktkooplieden dan gebaat is bij het toch toestaan van de themamarkt.

Artikel 9

De (meeste) evenementen die in het verleden plaatsvonden, passen binnen het beleid zoals in deze nota is geformuleerd. Kenmerkend voor evenementen is echter dat niet alle mogelijke situaties zijn te voorzien. Onvermijdelijk zullen zich jaarlijks onvoorziene omstandigheden voordoen die het wellicht nodig maken af te wijken van het bestaande beleid. Voorafgaand aan een besluit af te wijken van het beleid zal overleg worden gevoerd met de gebiedscommissie.

Dit gemeenteblad 2016, nummer 190, is uitgegeven op 23 november 2016 en ligt op werkdagen van 8.30 tot 16.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Stadswinkel Centrum, Coolsingel 40 (zijde Doelwater, tegenover hoofdbureau politie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)

Naar boven