Gemeenteblad van Zutphen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2016, 165301 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2016, 165301 | Verordeningen |
Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Zutphen 2016
De raad van de gemeente Zutphen;
gelezen het voorstel van de Rekenkamercommissie van 23 september 2016 met nummer 2016-000298;
gelezen het besluit van de raad van Zutphen van 9 mei 2016, waarbij de keuze is gemaakt voor het instellen van een rekenkamerfunctie, in de vorm van een commissie bestaande uit drie externe leden, waaronder de voorzitter, en twee raadsvertegenwoordigers;
gelet op artikelen 81oa en 182 tot en met 185 van de Gemeentewet en het ter zake bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regelingen;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
Artikel 3 Samenstelling, benoeming en zittingsduur
De raad benoemt uit de kring van raadsleden en forumleden twee raadsvertegenwoordigers, voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad.
5. De raad benoemt de voorzitter vanuit de drie externe leden.
6. De voorzitter wordt bij afwezigheid vervangen door een door de commissie uit haar midden aan te wijzen extern lid.
Bij een extern lid is artikel 81g van de wet van overeenkomstige toepassing.
Artikel 5 Vergoeding externe leden
Artikel 6 Ontslag en non-activiteit
b. bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het externe lidmaatschap;
c. wanneer een extern lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld dan wel een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
d. als een extern lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, aan hem surséance van betaling is verleend of wegens schulden is gegijzeld.
b. door het verlies van de hoedanigheid van raads- of forumlid;
c. als de raad van oordeel is dat de raadsvertegenwoordiger niet langer geschikt is zijn functie in de commissie te vervullen.
Artikel 8 Probleemstelling, onderzoeksopzet
Artikel 11 Beslotenheid, openbaarheid en verslag
Artikel 13 Ondertekening stukken
De van de commissie uitgaande stukken worden ondertekend door de voorzitter en de commissiegriffier.
De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming aan de raad.
andere privaatrechtelijke rechtspersonen waaraan de gemeente of een derde voor rekening en risico van de gemeente rechtstreeks of middellijk een subsidie, lening of garantie heeft verstrekt ten bedrage van tenminste 50% van de baten van deze instelling, over de jaren waarop deze subsidie, lening of garantie betrekking heeft.
De commissie is bevoegd mondeling en schriftelijk informatie in te winnen bij de onder a., b. en c. genoemde instellingen. Bij het uitoefenen van haar taak kan de commissie gebruik maken van de resultaten van door anderen verrichte controles, onverminderd haar bevoegdheid tot eigen onderzoek.
Artikel 16 Verstrekken inlichtingen en bijwonen vergaderingen
De commissie is bevoegd collegeleden, raadsleden, ambtenaren, externe deskundigen en bestuurders en medewerkers van instellingen als bedoeld in artikel 15, vijfde lid uit te nodigen tot het verstrekken van inlichtingen of het bijwonen van een vergadering.
Artikel 17 Uitvoering onderzoek
Betrokkenen worden in de gelegenheid gesteld om binnen een door de commissie te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, aan de commissie kenbaar te maken of en zo ja, welke feitelijke onjuistheden in het conceptonderzoeksrapport staan vermeld. Betrokkenen zijn zij van wie de taakuitoefening (mede) voorwerp van onderzoek is geweest. De commissie bepaalt verder wie nog meer als betrokkenen worden aangemerkt.
Artikel 19 Intrekking oude regeling
De Verordening op de rekenkamercommissie Zutphen 2010, zoals vastgesteld bij besluit van 17 januari 2011, wordt ingetrokken.
Deze verordening treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Zutphen 2016.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van de raad der gemeente Zutphen op 10 oktober 2016
De Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Zutphen 2016 voorziet in het vastleggen van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de rekenkamercommissie. De artikelen 81oa en 182 tot en met 185 van de Gemeentewet zijn hier leidend en verplichtend in, omdat er geen rekenkamer als bedoeld in artikel 81a Gemeentewet wordt ingesteld. Verschil ten aanzien van de geldende Verordening op de rekenkamercommissie Zutphen 2010 is dat deze verordening regels vastlegt voor de invulling van een rekenkamerfunctie van de gemeente Zutphen met drie externe leden en twee raadsvertegenwoordigers.
De bevoegdheden van de rekenkamercommissie zijn door aanpassingen in de Gemeentewet en in de Wet op de gemeenschappelijke regelingen gelijk gesteld met die van de rekenkamer in de Gemeentewet. Daarmee kan de rekenkamercommissie ook onderzoek doen en inlichtingen inwinnen bij publiekrechtelijke en privaatrechtelijke instellingen waaraan de gemeente of bestuursorganen van de gemeente deelnemen.
De vaste maandelijkse vergoeding van de externe leden is gebaseerd op de regeling Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden en is, rekening houdend met de specifieke deskundigheden die worden gevraagd van de externe leden, in lijn met de gemiddelde vergoedingen voor externe leden van rekenkamercommissies in de inwonersklasse van Zutphen.
Voor 2016 betreft het een vaste maandelijkse vergoeding voor een extern lid/ niet-voorzitter van € 240,00 en voor de voorzitter € 300,00. Conform het advies van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies is niet voorzien in een variabel uurtarief voor eigen onderzoekswerkzaamheden door externe leden. De onderzoekswerkzaamheden worden in beginsel ook uitbesteed aan de commissiegriffier dan wel aan externe onderzoekers buiten de rekenkamercommissie.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Dit artikel bevat enkele omschrijvingen van begrippen om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven. Er is voor gekozen om de begrippen doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid (die in artikel 182 van de Gemeentewet zijn genoemd) niet in artikel 1 op te nemen. Voor de volledigheid wordt in deze toelichting wel uiteengezet wat onder deze termen wordt verstaan.
Doelmatigheid is de mate waarin de nagestreefde beleidsdoelen tegen zo gering mogelijke kosten worden bereikt.
Bij doeltreffendheid gaat het er om of het resultaat van het beleid beantwoordt aan wat er met het beleid werd beoogd en de gestelde beleidsdoelen worden verwezenlijkt.
Bij rechtmatigheid gaat het om het voldoen aan de wettelijke kaders en regelgeving. Het gaat dan vooral om wet- en regelgeving die direct van belang is voor de rechtmatigheid van de totstandkoming van de gemeentelijke baten en lasten.
In deze verordening is gekozen voor een rekenkamercommissie met raadsleden en externen. De voorzitter wordt uit de externe leden gekozen.
Artikel 3 Samenstelling, benoeming en zittingsduur
De raad benoemt uit de externe leden de voorzitter. In het tweede lid is een termijn van vier jaar genoemd voor externe leden te beginnen bij het eerste benoemingsbesluit..
De verplichting om de in het vijfde lid genoemde eed of verklaring en belofte af te leggen vloeit voor de rekenkamer rechtstreeks voort uit artikel 81g van de Gemeentewet. Deze bepaling wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op de externe leden van de rekenkamercommissie.
In het zesde lid wordt de termijn voor raadsleden gelijk gesteld aan de zittingsperiode van de raad.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 5 Vergoeding voor bijwonen vergaderingen
In dit artikel is de vergoeding die externe leden voor hun werkzaamheden ontvangen, vastgelegd.
Artikel 6 Ontslag en non-activiteit
Dit artikel handelt over het ontslag van de leden en over de mogelijkheid (of soms verplichting) hen op non-activiteit te stellen in bepaalde situaties.
De rekenkamercommissie dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. De rekenkamercommissie kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Dit verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid, van de wet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de wet is genoemd, wordt er een bepaalde gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
Artikel 8 Probleemstelling, onderzoeksopzet
Dit artikel bevestigt nog eens de zelfstandigheid en onafhankelijkheid van de rekenkamer(functie).
De rekenkamercommissie is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het budget dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taak. Ten laste van het budget worden de in het tweede lid genoemde kosten gebracht.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 11 Beslotenheid, openbaarheid en verslag
Dit artikel behoeft geen toelichting.
De rekenkamercommissie wordt bijgestaan door een secretaris. De rekenkamercommissie dient zelfstandig te functioneren en in het vierde lid is voorzien in een rechtstreekse verantwoordingsrelatie van de secretaris ten opzichte van de rekenkamercommissie.
Artikel 13 Ondertekening stukken
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 81i van de Gemeentewet wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op de rekenkamercommissie. In het reglement van orde moeten/kunnen zaken als de vergoeding, volgorde van aftreden bij een meerhoofdige rekenkamercommissie, verhouding secretaris-voorzitter, de procedure die wordt gevolgd bij onderzoeken, hoe wordt omgegaan met verzoeken van derden om onderzoek te verrichten enzovoorts geregeld.
Om te waarborgen dat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar onderzoek over voldoende en relevante gegevens kan beschikken is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren. De rapporten van de rekenkamercommissie zijn in beginsel openbaar maar op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wob kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.
Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) ontwerp-onderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende ambtenaren worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden uit te halen en te corrigeren. Indien van toepassing wordt de verantwoordelijke wethouder of het college de gelegenheid geboden om te reageren op de conceptaanbevelingen die de rekenkamercommissie verbindt aan de (gecorrigeerde) bevindingen. Tot slot brengt de rekenkamercommissie een definitief rapport naar buiten met bevindingen, conclusies en eventueel aanbevelingen.
Eventueel zouden zaken die in dit artikel zijn opgenomen ook in een reglement van orde kunnen worden geregeld.
Artikel 16 Verstrekken inlichtingen en bijwonen vergaderingen
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 17 Uitvoering onderzoek
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 19 Intrekking oude regeling
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-165301.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.