Gemeenteblad van Medemblik
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Medemblik | Gemeenteblad 2016, 163998 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Medemblik | Gemeenteblad 2016, 163998 | Verordeningen |
Verordening tot 8e wijziging van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Medemblik
De raad van de gemeente Medemblik;
gelezen het bijbehorend voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Medemblik van 14 juni 2016;
gelet op artikel 149 en 151a van de Gemeentewet;
vast te stellen de volgende verordening tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Medemblik.
Artikel I Wijziging van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Medemblik
De Algemene plaatselijke verordening gemeente Medemblik wordt als volgt gewijzigd:
A Artikel 2:10 wordt als volgt gewijzigd:
In het tweede lid wordt na ‘wanneer’ ingevoegd: niet
B In artikel 3:2 wordt na – beheerder: de natuurlijke persoon die door de exploitant is
aangesteld voor de feitelijke leiding van een seksbedrijf; de volgende tekst ingevoegd:
-bevoegd bestuursorgaan: het college of, voor zover het betreft voor het publiek
openstaande gebouwen en daarbij behorende erven als bedoeld in artikel 174 van de
C Artikel 3:3 komt als volgt te luiden:
1. Het is verboden een seksbedrijf uit te oefenen zonder vergunning van het bevoegde
D Artikel 3:5, tweede lid komt als volgt te luiden:
2.Er kan voor in totaal ten hoogste één seksinrichting vergunning worden verleend.
E Artikel 3:6, eerste lid, tweede lid aanhef en vierde lid komen als volgt te luiden:
1.Een aanvraag om vergunning wordt ingediend door gebruikmaking van een door het
bevoegde bestuursorgaan vastgesteld formulier.
2.Bij de aanvraag wordt vermeld voor welke activiteit vergunning wordt gevraagd, en
worden in ieder geval de volgende gegeven en bescheiden overlegd:
4.Het bevoegde bestuursorgaan kan aanvullende gegevens of bescheiden verlangen.
F Artikel 3:7 wordt als volgt gewijzigd:
G In artikel 3:8 wordt als volgt gewijzigd:
H In artikel 3:10 wordt ‘de burgemeester’ vervangen door: het bevoegde bestuursorgaan.
I Artikel 3:11 wordt als volgt gewijzigd:
J Artikel 3:15 wordt als volgt gewijzigd:
K Artikel 3:17 wordt als volgt gewijzigd:
a.In het tweede lid onder f. wordt ‘de burgemeester’ vervangen door: het bevoegde bestuursorgaan.
L Artikel 5:13 komt als volgt te luiden:
M Na artikel 5:34 wordt ingevoegd artikel 5:34a, luidende:
Artikel 5:34a Verbod op gebruik wensballonnen
1.Het is verboden zogenaamde wens- of ufoballonnen, door middel van hete lucht
afkomstig van vuur te laten opstijgen;
2.Onder een wens- of ufoballon wordt mede verstaan: herdenkingsballonnen, vuurballon, gelukslampion, Thaise wensballon, papierballon, geluksballon, etc.
N Artikel 6:2 komt als volgt te luiden:
O Artikel 6:3 komt als volgt te luiden:
Zij die belast zijn met het toezicht op de naleving of de opsporing van een overtreding
van de bij of krachtens deze verordening gegeven voorschriften die strekken tot
handhaving van de openbare orde of veiligheid of bescherming van het leven of
gezondheid van personen, zijn bevoegd tot het binnentreden in een woning zonder
Deze wijzigingsverordening treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.
De verordening wordt aangehaald als ‘Achtste wijziging van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Medemblik’.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Medemblik, gehouden op 29 september 2016.
Het nieuwe hoofdstuk 3 van de model-APV is nog maar een paar maanden geleden gepubliceerd en door de raad vastgesteld.
geleid tot een onjuiste bevoegdheidsverdeling tussen het college van burgemeester en wethouders enerzijds en de burgemeester anderzijds. Deze omissie is hersteld.
In het verlengde hiervan zijn enkele andere kleinere aanpassingen meegenomen. Nader overleg met het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft opgeleverd dat de artikelen 6:2 en 6:3 eenvoudiger kunnen worden vormgegeven. Dit is gedaan. Ook zijn er hier en daar kleine redactionele verbeteringen doorgevoerd.
Er is sprake van schaarse vergunningen als het aantal te verlenen vergunningen voor seksbedrijven en/of –inrichtingen beperkt is door het instellen van een maximum. Deze vergunningen mogen in lijn met de Dienstenrichtlijn en de jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Unie niet voor onbepaalde tijd verleend worden. Bovendien moet het bevoegde bestuursorgaan dan een selectieprocedure hanteren die alle waarborgen voor onpartijdigheid en transparantie biedt.
Naar nu blijkt is er een verkeerde uitleg van artikel 160, eerste lid, aanhef en onder b. van de Gemeentewet ten grondslag gelegd aan de uitwerking van het nieuwe ‘Prostitutiehoofdstuk’. In ‘of krachtens de wet’ werd ten onrechte gelezen dat ook bij autonome verordening zelfstandig bepaald kon worden de uitvoering van de verordening bij de burgemeester te leggen (i.p.v. bij burgemeester en wethouders). Als gevolg hiervan wordt nu teruggegrepen op de bevoegdheidsverdeling zoals die voorheen gebruikelijk was. Het college wordt aangemerkt als bevoegd bestuursorgaan, tenzij het betreft voor publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende ervan als bedoeld in artikel 174 van de Gemeentewet. Dan wordt burgemeester aangemerkt als bevoegd bestuursorgaan.
Overeenkomstig artikel 160, eerste lid, aanhef en onder b. van de Gemeentewet is het college belast met de uitvoering van raadsbesluiten (waaronder verordeningen zoals APV), tenzij bij of krachtens de wet de burgemeester daarmee is belast.
Het zevende lid geeft aan dat de vergunning voor ten hoogste twee jaar verlengd kan worden. Een totale geldigheidsduur van vijf jaar lijkt een veilige bovengrens. Bij een initiële geldigheidsduur van twee jaar zou dus één keer voor nog eens twee jaar verlengd kunnen worden.
In dit artikel is ‘de burgemeester’ vervangen door ‘het bevoegde bestuursorgaan’.
Sinds een paar jaar is de collectevergunning vervangen door een melding. In het kader van een verdere deregulering wordt er nu een algemene regel gesteld.
Vanuit het Westfries Genootschap, ondersteund door de Historische Vereniging ‘Lijnen door de tijd’(Sijbekarspel-Benningbroek), is een verbod gevraagd over het gebruik van wensballonnen. Het gebruik van wensballonnen kan brandgevaar opleveren. De gemeente Koggenland heeft ook een verbod op het gebruik van wensballonnen opgenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-163998.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.