Gemeenteblad van 's-Hertogenbosch
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2016, 161140 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Hertogenbosch | Gemeenteblad 2016, 161140 | Beleidsregels |
Beleidsregels incidentele ontheffing sluitingstijd horecabedrijf 's-Hertogenbosch
De burgemeester van 's-Hertogenbosch,
gelezen het voorstel met reg.nr. 6155094,
artikel 5.3 lid 2 van de Horecaverordening de burgemeester de bevoegdheid geeft om in het geval van bijzondere gelegenheden, een horecabedrijf ontheffing te verlenen van de sluitingstijden zoals bepaald in artikel 5.1 eerste lid van de Horecaverordening.
om te voorkomen dat een incidentele ontheffingsmogelijkheid leidt tot omzeiling van het openingstijdenstelsel, toename van inzet door de politie en toename van de druk op het woon- en leefklimaat in de omgeving van de horecabedrijven kan slechts in bijzondere gevallen een ontheffing verleend worden.
voorkomen moet worden dat in elk individueel geval een eigen afweging moet worden gemaakt.
een beleidskader helderheid geeft aan de betrokken horecabedrijven en aan de behandelend ambtenaar.
ingevolge artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht in samenhang met artikel 5.3 lid 2 van de Horecaverordening ’s-Hertogenbosch 2012 vast te stellen de ‘Beleidsregels incidentele ontheffing sluitingstijd horecabedrijf ’s-Hertogenbosch’.
Aldus vastgesteld, ’s-Hertogenbosch 15 november 2016
De burgemeester van ’s-Hertogenbosch,
Beleidsregels incidentele ontheffing sluitingstijd horecabedrijf ’s-Hertogenbosch
In artikel 5.3 lid 2 van de Horecaverordening is opgenomen dat er aan een horecabedrijf een ontheffing van de sluitingstijd kan worden verleend bij bijzondere gelegenheden. We beschouwen een gelegenheid als bijzonder wanneer:
het een gelegenheid betreft waarbij de aard van de activiteiten niet hetzelfde zijn als de dagelijkse bedrijfsvoering van het horecabedrijf;
Er moet sprake zijn van een aanvullende/ afwijkende activiteit en niet slechts een langere exploitatie van de horeca-inrichting . Vaak zal niet de horeca ondernemer maar een derde partij de organisator zijn van de bijzondere gelegenheid.
Deze ontheffingsmogelijkheid moet uiterst terughoudend worden gebruikt. Derhalve dient, bij twijfel of een gelegenheid kan worden aangemerkt als een bijzondere gelegenheid, te worden meegewogen dat er ook een noodzaak moet zijn dat de bijzondere gelegenheid wordt gehouden buiten de reguliere openingstijden.
Een gelegenheid met een bijzonder karakter van maatschappelijke aard, dat wordt georganiseerd voor een goed doel, wordt alleen in behandeling genomen wanneer het betreffende goede doel een CBF keurmerk (keur/ certificaat/ verklaring geen bezwaar) heeft.
Geluidseisen Activiteitenbesluit
Tevens dient er rekening mee te worden gehouden dat wanneer er een incidentele ontheffing wordt verleend het horecabedrijf ook tijdens de extra lange openingstijden dient te voldoen aan de geluidseisen van het Activiteitenbesluit.
Welke gelegenheden kunnen niet worden aangemerkt als bijzonder?
Persoonlijke feesten voor een verjaardag, bruiloft en andere jubilea komen niet voor de incidentele ontheffing sluitingstijden in aanmerking. Die gelegenheden zijn uiteraard voor de persoon/ horecabedrijf wel bijzonder maar hebben geen bijzonder karakter van maatschappelijke en/of culturele aard.
Ook themagerichte gelegenheden in het kader van Carnaval komen niet in aanmerking voor de incidentele ontheffing omdat zij niet aangemerkt kunnen worden als bijzonder, zoals hiervoor gedefinieerd. Carnaval wordt namelijk standaard elk jaar gehouden en zelfs de data wanneer het de komende jaren plaatsvindt zijn al bekend.
Daarnaast zijn voor Carnaval reeds ruimere openingstijden geregeld in artikel 5.8: ‘bijzondere gelegenheden’. Het is te verwachten dat wanneer er een mogelijkheid zou zijn om een incidentele ontheffing te krijgen voor gelegenheden in het kader van Carnaval hier op grote schaal gebruik van gemaakt zou worden. Met als gevolg omzeiling van de reguliere sluitingstijdenregeling en een ontoelaatbare toename van de druk op het woon- en leefklimaat in de omgeving van de horecabedrijven.
Verder geldt deze incidentele ontheffingsmogelijkheid niet voor horecabedrijven die in hoofdzaak in gebruik zijn bij een sport- of jeugdorganisatie of buurthuis of wijkcentrum. Zij kunnen namelijk nooit een ‘bijzondere gelegenheid’ organiseren omdat zij vanuit de aard van hun activiteiten en het bestemmingsplan juist niets mogen organiseren wat qua activiteiten afwijkt van hun dagelijkse bedrijfsvoering. Overigens is voor deze sport- of jeugdorganisaties of buurthuis of wijkcentrum reeds geregeld in artikel 5.3 lid 1 van de Horecaverordening dat zij maximaal 6 keer per kalenderjaar ontheffing kunnen krijgen van de sluitingstijden tot uiterlijk 02.00 uur.
Nachtzaken en horecabedrijven met een weekendontheffing komen wel in aanmerking voor een incidentele ontheffing.
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als ‘Beleidsregels incidentele ontheffing sluitingstijd horecabedrijf ’s-Hertogenbosch 2016’.
Bekendmaking en inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-161140.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.